S124 300TE kunnostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

MouTine kirjoitti: Ti 22.08.2023 19:42 Millanen on radion vastaanottokyky? Toimiiko lukot napista auton sisällä? Antennivahvistin on saman sulakkeen takana kuin hälytin ja yleensä hälyn sisäinen varmistusakut iän myötä sulavat möhnäksi, niin alkaa polttaa tätä sulaketta. Sillon radion kuuluvuus on kehno ja kaket ei toimi. Sitä en nyt muista toimiko kaket IR:llä.

Radio tosiaan kuuluu aika huonosti, jostain lukenut että keskuslukitus toimis tuolla samalla vahvistimella. IR:llä toimii siitä kahvan vierestä kun osoittaa avaimella siihen silmään.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja MouTine »

S202 kirjoitti: Ti 22.08.2023 20:06
MouTine kirjoitti: Ti 22.08.2023 19:42 Millanen on radion vastaanottokyky? Toimiiko lukot napista auton sisällä? Antennivahvistin on saman sulakkeen takana kuin hälytin ja yleensä hälyn sisäinen varmistusakut iän myötä sulavat möhnäksi, niin alkaa polttaa tätä sulaketta. Sillon radion kuuluvuus on kehno ja kaket ei toimi. Sitä en nyt muista toimiko kaket IR:llä.

Radio tosiaan kuuluu aika huonosti, jostain lukenut että keskuslukitus toimis tuolla samalla vahvistimella. IR:llä toimii siitä kahvan vierestä kun osoittaa avaimella siihen silmään.
Tsekkaappa sulake. R171:ssä se oli numero 8 jossain takana, en tiedä S211:stä. Jos proppu räpsähtää heti uusiksi, on syyparka hälyn aivo/sireeni yksikössä. Koo'oo murkula ei uutena mahdottomia maksa, jotain alta 200. Ei tarvi koodailuja, plug'n'pray.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
anselmi123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 28.06.2016 15:05
Paikkakunta: LPR

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja anselmi123 »

^W219 oli ihan sama homma. Hälytin poltti sulakkeen.
Star C3 @LPR
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sulake oli ehjä
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

Viissatasesen ajovalot oli aivan surkeat joten laitoin uudet evox-r 2.0 projektorit. Tässä on myös kääntyvät valot joten jonkun verran näpräämistä ennenkuin uusi projektori on tuossa häkkyrässä. Sopii suunnilleen suoraan mutta muutama reikä pitää porata ja ottaa linssin kannakkeen ruuvit pois. Kääntöhäkkyrä on myös aika tyköistuvasti projektorin ympärillä ja pitkien varjostimen johtoliitin ahtaassa välissä joten malttia tarvitaan.
Kääntymistoiminto ei toiminut koska oikealta oli kääntömoottorin neljästä johdosta kolme poikki joten tilasin ovokolta halvan kolariumpion ja otin kääntölaitteen siitä, samalla katsoin johtojen järjestyksen niin voi tuon toisenkin korjata joskus. Oli mukava huomata kun laitoin umpiot kiinni ja kävin koeajolla että kaikki toimii nyt ja näyttöön ei tule enää yhtään vikailmoituksia 8)
IMG_5532.JPG
124 on tehty ahkerasti ruostekorjauksia koko kesä, takapää on nyt melkein valmis. Laitetaan kuvia jossain välissä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

IMG_5325.JPG
Tankin putken läpiviennistä oli hankalasta paikasta ruostunut
IMG_5337.JPG
Taka hinauslenkin ja sen vahvikkeen alue oli kovasti ruosteessa. Vahvike irti, paikkaa pohjaan ja huolellisesti ruosteet pois ja epoksia päälle. Vahvikepalalle sama käsittely. Ennen hitsausta putsasin hitsattavat kohdat maalista ja suihkaisin niihin kentin galvapro sinkkispraytä.
IMG_5358.JPG
Takakaaren takakulma, ruosteet pois, sisälokarin korjaus ja ulkopuoli
IMG_5463.JPG
Takavaimentimen kannakkeet oli aika happamat, uusia ei saanut mutta w123 takavaimentimesta sai aika saman näköiset korvakkeet joista tein uudet
IMG_5571.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut S202, Su 22.10.2023 09:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Katsoitko S211 helmaa pitemmälle sisälle onko helmakoteloissa ollut ruostesuoja-aineita? Onko johtunut kivisuihkusta pelkästään vai onko samaan aikaan ruostunut sisältä käsin kondenssivedestä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

Helmakotelo, kuten kaikki muukin on sisältä täysin ruosteetonta. Ja toi reikä on lattiassa, molemmin puolin samat kohdat ja johtuu siitä että pohjamuovien ja helmamuovien väliin jää kuraa ja se helman alareunan kantti on sielä kuran seassa. Tuosta etummaisen nostokohdan aukosta (kuvassa vasen yläkulma) pääsee kuraa ja vesisateella vettä pitämään tuon kohdan aina kosteana. Tämä tulee olemaan kaikissa 2000 luvun mersuissa ongelma jossain vaiheessa jos helmamuovien, pohjamuovien ja sisälokarien välejä ei pidä puhtaana. Itseasiassa jo 8 vuotta sitten putsasin ja maalasin w212 mallista helmoista etummaisten nostokohtien ympäristöt kun oli jo melko ruosteessa.
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Hyvän näköistä tekemistä! Tulee ihan oma s124 projekti mieleen noista korjatuista paikoista :lol: .
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

meseucco kirjoitti: Ke 11.10.2023 20:32 Hyvän näköistä tekemistä! Tulee ihan oma s124 projekti mieleen noista korjatuista paikoista :lol: .
Kiitos, otin myös takaa jousikupit ja jarruputkien pidikkeet irti kun oli välissä niin ruostetta. Alkaa olla ruosteeton auto pian 8)
S124 300TE
S211 E500
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3920
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hienoa puuhastelua, mitenkäs valoteho? Eroa niinkuin yöllä ja päivällä vanhat vs uudet projektorit?
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja meseucco »

S202 kirjoitti: To 12.10.2023 07:26
Kiitos, otin myös takaa jousikupit ja jarruputkien pidikkeet irti kun oli välissä niin ruostetta. Alkaa olla ruosteeton auto pian 8)
Saman joutu tekemään itekkin farkun ja nyt tuossa talvella coupen kanssa :lol: . Tuntuu noiden irrottaminen olevan enemmän sääntö kun poikkeus jos lähtee yhtään tarkemmin autoa tekemään.
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo kun se kupin ja korin välinen sauma on suojattu vaan puoliksi.
MJPfin kirjoitti: To 12.10.2023 10:27 Hienoa puuhastelua, mitenkäs valoteho? Eroa niinkuin yöllä ja päivällä vanhat vs uudet projektorit?
Nojoo, eihän noilla vanhoilla nähnyt enää ajaa pimeällä, varsinkin sivuille päin ei nähnyt mitään. Ihan hyvät noi uudet projektorit on, valokuvion yläreunan rajaus ehkä vähän ärsyttävä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pohja maalattu, pohjalla epoksi temacoat gpl-s primer ja pintamaalina teknodur 0050.
IMG_5680.JPG
Massa ruiskutettuna, laitoin myös kaaren ulkopuolelle kuten alunperinkin siinä joku kiveniskumassa on. Luulis kestävän.
IMG_5683.JPG
Väri vielä pintaan, laitoin pelkän värimassan kuten alunperinkin ja koitin matkia tehtaan jälkeä. Värin sekaan laitoin hieman kovettajaa.
Takakaarien ympäristöön, takakulmiin ja takahelmaan tein huolelliset pohjatyöt ja ruiskutin hiontavärin valmiiksi että on hyvä jatkaa pohjatöitä kun auton pintapuoli joskus maalataan.
IMG_5693.JPG
IMG_5695.JPG
IMG_5696.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Priimaa pukkaa! Mitä massaa käytit :) ?
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

3M 08800. Törkeän hintaista mutta on kyllä jämäkkää tavaraa.
S124 300TE
S211 E500
meseucco
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: To 21.04.2016 17:28

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja meseucco »

Joo. Monella pussilla suunnilleen tuommosen alan pystyi tekemään?
W115 220D
W123 300D
S124 300TE-24 x2
W124 300D "st"
W124 300E
C124 300CE-24
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua, S211 E500

Viesti Kirjoittaja S202 »

13 pussia, aika hyvin osasin arvioida kun ajattelin että 12 menee. Aluksi meinasin käsitellä vaan korjatut/ruostuneet kohdat mutta olis mennyt aika työlääksi pohjatyöt sitten. Lisäksi ehjiltä näyttävien kohtien alta löytyi paljon yllätyksiä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eipä oo tullut puoleen vuoteen päivitettyä mutta autoa on kyllä tehty sen minkä kerenny.

Siirsin auton joulun jälkeen kotiin autotalliin ja autonostimen myös, oli aika homma purkaa, siirtää ja koota nostin uudelleen. Painoikin tuo tolppa aivan pirusti. Autotallin sisäkorkeus on 2,6m että ei sitä kovin ylös saa mutta alla mahtuu touhuamaan sen minkä vielä tarvii.

Etupalkkia katselin että mitähän sen kanssa, siinä oli lommo keskellä ja ajettu johonkin niin että syylärin kannakkeet oli vähän vääntyneet ja tuo putki oli ihan linkussa ja lisäksi se oli aika ruosteessakin. Olin jo toissa syksynä hankkinut uuden alkuperäisen palkin kun halvalla sai joten ei muutaku vanha irti
IMG_5947.JPG
Tässä uusi hitsattuna paikalleen, hiekkapuhalsin sen ensin. Toi putki piti irrottaa syylärin kannakkeista, oli ihan väärässä asennossa vaikka on alkuperäinen osa.
IMG_5998.JPG
A-pilarit ja helmojen etupäät tein molemmin puolin valmiiksi tässä vaiheessa, piti laittaa auton etupää pukeille että sai nostinta laskettua sen verran että sai käpälät käännettyä alta pois ja maalattua helmat ja nostokohdat. Etupään ja moottoritilan maalauksessa täytyy autoa saada nostettua ja laskettua niin oli hyvä tehdä noi valmiiksi.
On muuten selkeä syy miksi tuo a-pilarin pystysauma ruostuu, on tehtaalla vedetty se musta saumatiiviste suoraan pellille ennen korin pohjamaalausta koska etulokasuojien kiinnittämisen jälkeen tuonne ei ole enää mahtunut massoja laittaa. Luulisin että tuo alue on nyt aika paljon parempi kuin alkuperäinen.
IMG_6030.JPG
IMG_6031.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Viime viikot oon väännelly putkia alustaan, niissä on kyllä melko työmaa jos ne haluaa yhtenäisinä ilman jatkoksia ja kun tässä mallissa niitä putkia riittää. Bensalinjat tein kuparista, tasonsäädön/asd paineputken kuparinikkelistä. Tasonsäädön pitkä paluuputki meni pilalle kun lyhensin sitä liikaa ja siitä suivaantuneen googlettelin ja löysin ate:n tekemää jarruputkea 4,75, 6 ja 8 millisenä. Tämä on rautaista ja täsmälleen samanlaista kuin alkuperäiset putket, pinnoitettu samalla tummanvihreällä polyesterilla joka kestä taivuttelut. Tilasin sitten kaikkia kolmea kokoa. Onhan se jäykkää taivuteltavaa mutta tulee suoraan alkuperäisen näköiset. Lisäksi toi on halpaa, pari euroa metri. Kokeilin sitten tehdä tuosta sen tasonsäädön paluuputken, aluksi tuntui että ei tästä mitään tule mutta kyllä se sinne sitten muotoutui ja tuli pirun hyvä. Jarruputkia ja tasonsäädön pieniä putkia vääntelin myös. Ei tuolla kannata käyttöautoon jarruputkia väännellä kun kupari on niin paljon helpompaa mutta entisöintiin nappi valinta.
S124 300TE
S211 E500
300E W124 1987
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ma 12.10.2020 21:33

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja 300E W124 1987 »

Hyvä tulee, mutta on siinä vielä askartelua ennen kuin ajoon pääsee.
Oliko ate putki kuinka isolla kiepillä ja varmaan vähän tasokkaampi työkalu tarttee olla päiden tekoon.
Sen minkä huollan sen myös korjaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE kunnostelua

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo ei tullut tälle kesää, on siinä niin paljon kaikenlaista vielä. Toisaalta säästää pitkän pennin jos tekee ens talvena maalauksen pohjatyöt itse ajan kanssa.

Aten putki on aika isolla kiepillä, saa helposti suoraksi. Tarvii kunnon työkalun päiden tekoon, itsellä tämä https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... gICFvD_BwE
Tosin ei niillä halvoilla jalkapuu mallisilla työkaluilla saa päätä kupari-nikkeli putkeenkaan, ainakaan 6 milliseen.
Noita putken pitimiä joutuu hiomaan että 6 millinen putki pysyy kun ovat tehty 1/4 tuuman putkelle.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin