S124 300TE kunnostelua
S124 300TE kunnostelua
Pitkän aikaa pyörinyt mielessä farkku 124 kutoskoneella harrasteautoksi, mieluiten m104 moottorilla muttei muutkaan kutoskoneet olleet poissa laskuista. Hinnat vaan nousseet hyväkuntoisissa ja varustelluissa sen verran korkealle että jäänyt sitten suunnittelun asteelle. No eilen silmiin pisti kohtuuhintainen -92 300TE suht lähellä niin ajattelin käydä katsomassa että minkälainen luisupulkka sielä on mutta eihän se hintaisekseen hullumpi ollut joten kaupat sovittiin nopeasti. Moottori on kylläkin m103 mutta ihan hyvä moottori sekin on ja 3 litrainen kutonen joka nyt oli ensisijainen kriteeri.
Kyseessä siis tuon näköinen auto. Mielestäni hyvän värinen eikä joku harmaansävyinen mitä nämä usein ovat. Kori on kohtuu hyvä, oikealla kyljellä muutamia ruostekohtia ja lokasuoja vaihtokunnossa. Muuten kyllä varsin hyvä ja pohja näyttää hyvältä. Musta karo sisustus on myös ihan jees, toki nahkasisustus olisi hieno. Sisustus on myös hyvässä kunnossa, ehjä kuskin penkkiä myöden. A-pilareihin on istutettu kaiuttimet joten ne menee vaihtoon. Varusteitakin on jonkun verran, ASD, ilmastointi, sähkölasit, sähkökattoluukku.
Ensimmäiseksi auto pitäisi katsastaa, alustassa varmaan jotain väljää ja takajarruissa jotain. Muuten ei pitäisi olla mitään, päästöissä tietysti voi olla jotain. Ylimaalauksenhan tämä vaatisi jos oikeasti hienon haluaa mutta laitetaan nyt tekniikan ja alustan puolelta kaikki kuntoon ja katsotaan jatkoa sitten. Alla varustelistaus:
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 FOLDING ARMREST, FRONT
586 BEHR AIR CONDITIONER, AND ELECTRIC WINDOW REGULATORS FRONT AND REAR DOORS
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
844 FOLDING SEAT BENCH IN LOADING COMPARTMENT, REVERSE TO DIRECTION OF TRAVEL
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
Kyseessä siis tuon näköinen auto. Mielestäni hyvän värinen eikä joku harmaansävyinen mitä nämä usein ovat. Kori on kohtuu hyvä, oikealla kyljellä muutamia ruostekohtia ja lokasuoja vaihtokunnossa. Muuten kyllä varsin hyvä ja pohja näyttää hyvältä. Musta karo sisustus on myös ihan jees, toki nahkasisustus olisi hieno. Sisustus on myös hyvässä kunnossa, ehjä kuskin penkkiä myöden. A-pilareihin on istutettu kaiuttimet joten ne menee vaihtoon. Varusteitakin on jonkun verran, ASD, ilmastointi, sähkölasit, sähkökattoluukku.
Ensimmäiseksi auto pitäisi katsastaa, alustassa varmaan jotain väljää ja takajarruissa jotain. Muuten ei pitäisi olla mitään, päästöissä tietysti voi olla jotain. Ylimaalauksenhan tämä vaatisi jos oikeasti hienon haluaa mutta laitetaan nyt tekniikan ja alustan puolelta kaikki kuntoon ja katsotaan jatkoa sitten. Alla varustelistaus:
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
260 TYPE DESIGNATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 FOLDING ARMREST, FRONT
586 BEHR AIR CONDITIONER, AND ELECTRIC WINDOW REGULATORS FRONT AND REAR DOORS
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS)
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE
652 8-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
844 FOLDING SEAT BENCH IN LOADING COMPARTMENT, REVERSE TO DIRECTION OF TRAVEL
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut S202, Ma 06.11.2023 17:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Onnittelut hankinnasta, vaikuttaa hyvältä
Entisenä 300 TE-omistajana tätä seuraa mielellään. Aivan erinomainen käyttöharrasteena omasta mielestä. Omassani ei ollut ilmastointia ja se oli suurin puute ja syy myyntiin kun muuta perhettä ei enää kesäkeleillä saanut kyytiin.
Entisenä 300 TE-omistajana tätä seuraa mielellään. Aivan erinomainen käyttöharrasteena omasta mielestä. Omassani ei ollut ilmastointia ja se oli suurin puute ja syy myyntiin kun muuta perhettä ei enää kesäkeleillä saanut kyytiin.
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
ex. 300 TE -91
Re: S124 300TE kunnostelua
Siistin näköinen peli. Hyvä väriyhdistelmä. Lasit näyttää aika tummilta kuvissa, onko kalvoilla? Onnittelut löydöstä.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S124 300TE kunnostelua
Takalasit on tummennettu mutta onhan tuossa vielä sävylasitkin. Joo en edes huomannut kun kävin autoa katsomassa että onko siinä ilmastointia ja oli kyllä mukava yllätys kun sekin löytyi. Mulla ei 124 ole koskaan ollut muutakuin jääautona aivan järkyttävässä kunnossa oleva 200d, niin onhan se hieno auto ja aikakautensa paras. Menee kuin juna tienpäällä ja tehty vielä vähän paremmin kuin w123.
Onhan tuossa jonkun verran hommaa mutta sisustus ei tosiaan vaadi paljoa muuta kuin pesun ja ne a-pilarien verhoilut. Matkustajallakin on airbag joten hanskalokeroa ei ole. Keskikonsolissa on lukollinen säilytysrasia mutta se on vähän hajalla eikä kovin hieno, sen voisi ottaa pois. Onko sielä pohjalla lattiamaton pala niin kuin w123?
Ruostehommia olis tosiaan oikean takakaaren takakulmassa ja edestä oikean ajovalon alta löytyi reikä. Ovet on ok, kaikissa on takakulmassa siinä kylkimuovin kiinnitysruuvin ympärillä ruskeaa. Nyt kun jättää talviajot ja ottaa noi kiinni niin pääsee kohtuudella.
Onhan tuossa jonkun verran hommaa mutta sisustus ei tosiaan vaadi paljoa muuta kuin pesun ja ne a-pilarien verhoilut. Matkustajallakin on airbag joten hanskalokeroa ei ole. Keskikonsolissa on lukollinen säilytysrasia mutta se on vähän hajalla eikä kovin hieno, sen voisi ottaa pois. Onko sielä pohjalla lattiamaton pala niin kuin w123?
Ruostehommia olis tosiaan oikean takakaaren takakulmassa ja edestä oikean ajovalon alta löytyi reikä. Ovet on ok, kaikissa on takakulmassa siinä kylkimuovin kiinnitysruuvin ympärillä ruskeaa. Nyt kun jättää talviajot ja ottaa noi kiinni niin pääsee kohtuudella.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Aijai kun on hienon värinen S124. Karo sisusta on kyllä tyylikkään näköinen. Onko alusta missä kunnossa?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: S124 300TE kunnostelua
Hyvin varusteltu kampe. Ja takakontissa penkit myös, ainakin varustelistauksen mukaan.
Tarkastapa ovista tiivisteurat alhaalta.
Säilytyslokeron alla ei ole sitä kangaspalaa joka siinä olisi ilman lokeroa. Omasta mielestä se on oikein käytännöllinen lokero. Varsinkin kun hanskalokero puuttuu niin kannellista säilytystilaa ei muuta ole.S202 kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 17:45 Onhan tuossa jonkun verran hommaa mutta sisustus ei tosiaan vaadi paljoa muuta kuin pesun ja ne a-pilarien verhoilut. Matkustajallakin on airbag joten hanskalokeroa ei ole. Keskikonsolissa on lukollinen säilytysrasia mutta se on vähän hajalla eikä kovin hieno, sen voisi ottaa pois. Onko sielä pohjalla lattiamaton pala niin kuin w123?
Ruostehommia olis tosiaan oikean takakaaren takakulmassa ja edestä oikean ajovalon alta löytyi reikä. Ovet on ok, kaikissa on takakulmassa siinä kylkimuovin kiinnitysruuvin ympärillä ruskeaa. Nyt kun jättää talviajot ja ottaa noi kiinni niin pääsee kohtuudella.
Tarkastapa ovista tiivisteurat alhaalta.
Re: S124 300TE kunnostelua
Hieno väricombo, ja hyvät varusteetki vielä kaiken lisäksS202 kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 11:27 Pitkän aikaa pyörinyt mielessä farkku 124 kutoskoneella harrasteautoksi, mieluiten m104 moottorilla ......
...... joten kaupat sovittiin nopeasti. Moottori on kylläkin m103 mutta ihan hyvä moottori sekin on ja 3 litrainen kutonen joka nyt oli ensisijainen kriteeri.
Onhan tuo m103 sit taas paljo huolettomampi ku m104, eli ei oo biohajoovia johtosarjoja, ja jos kansipahvi millo menee veihtoon, ni tuon kapeen kannen laittamineha o "puolet" halvempi ku leveen
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: S124 300TE kunnostelua
Takana on joo penkit ja sieläkin istuimet ja verhoilut ehjät. Joo meinasinkin että ilman lokeroa sielä on varmaan kangas pohjalla. Ovien alareunoissa siinä tiivisteen alla ei tainnut olla kuin yhdessä ovessa vähän ruostetta.JanneW124 kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 20:15 Hyvin varusteltu kampe. Ja takakontissa penkit myös, ainakin varustelistauksen mukaan.
Säilytyslokeron alla ei ole sitä kangaspalaa joka siinä olisi ilman lokeroa. Omasta mielestä se on oikein käytännöllinen lokero. Varsinkin kun hanskalokero puuttuu niin kannellista säilytystilaa ei muuta ole.S202 kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 17:45 Onhan tuossa jonkun verran hommaa mutta sisustus ei tosiaan vaadi paljoa muuta kuin pesun ja ne a-pilarien verhoilut. Matkustajallakin on airbag joten hanskalokeroa ei ole. Keskikonsolissa on lukollinen säilytysrasia mutta se on vähän hajalla eikä kovin hieno, sen voisi ottaa pois. Onko sielä pohjalla lattiamaton pala niin kuin w123?
Ruostehommia olis tosiaan oikean takakaaren takakulmassa ja edestä oikean ajovalon alta löytyi reikä. Ovet on ok, kaikissa on takakulmassa siinä kylkimuovin kiinnitysruuvin ympärillä ruskeaa. Nyt kun jättää talviajot ja ottaa noi kiinni niin pääsee kohtuudella.
Tarkastapa ovista tiivisteurat alhaalta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
En oo oikein päässyt katsomaan mutta pyöräkotelot näyttää oikein siisteiltä. Taka-apurungon etukiinnityspisteissä näkyi jotain olevan, ei kyllä mikään yllätys. Mukana tuli uudet etujouset kun epäilys että edestä jousi poikki, nehän vaihtaa äkkiä kun on puristinkin itsellä. Eipä näissä taida pohjan puolella yleensä suurempia ruostepaikkoja olla? Joku takajarrujen putki on varmaankin poikki ja takajarrupiiri tyhjä kun poljin on sen tuntuinen ja jarruteho ei ihan paras mahdollinen, täytyy se korjata ennenkuin käy näyttämässä konttorilla ettei tule ajokieltoa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Joo huolettomampi tuo varmaan on, ke-jetissä tietty omat juttunsa, tyhjäkäynti nyt aika korkea. C36 joskus vaihdoinkin tuon johtosarjan.jackie kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 20:25Hieno väricombo, ja hyvät varusteetki vielä kaiken lisäksS202 kirjoitti: ↑Su 07.08.2022 11:27 Pitkän aikaa pyörinyt mielessä farkku 124 kutoskoneella harrasteautoksi, mieluiten m104 moottorilla ......
...... joten kaupat sovittiin nopeasti. Moottori on kylläkin m103 mutta ihan hyvä moottori sekin on ja 3 litrainen kutonen joka nyt oli ensisijainen kriteeri.
Onhan tuo m103 sit taas paljo huolettomampi ku m104, eli ei oo biohajoovia johtosarjoja, ja jos kansipahvi millo menee veihtoon, ni tuon kapeen kannen laittamineha o "puolet" halvempi ku leveen
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Monta hienoa varustetta. Kandee laittaa kuntoon. Lykkyä!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: S124 300TE kunnostelua
Hienot on värit. Itse tykkään kovasti Karo-sisustasta musta-harmaana.
wiimax.fi
Re: S124 300TE kunnostelua
Joo kyllä toi karo on munkin mielestä hieno. Voisin joku ilta verhoilupesurilla pestä noi penkit ja peräkontin lisäpenkit ja verhoilut. Autossa ei ole onneksi tupakoitu eikä käytetty wunderbaumeja eli senkin suhteen hyvä. Ovipaneeleita tosin pitäis vähän korjailla, noi kahvat ja taskut on vissiin vaan muovisilla tapeilla joidenka päät sulatettu, kiinni ovipahvissa ja ne kaikki ovat vähän irti. Ne saa varmaan helposti korjattua kun ottaa paneelin irti ja käyttää järkeä korjaamisessa. Takaoven kahvoissa on kaiuttimet ja oikealta puolelta puuttuu ritilä, pitää se hommata ja alkuperäiset tai paikalleen paremmin sopivat kaiuttimet. Peräkontissa on lisäpenkkien taakse jäävään tilaan asennettu subbari ja vahvistin, ihan fiksu asennus mutta pois vaan, onneksi ei ole tehty mitään reikiä tai muuta niille.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Oikein hyvä lähtökohta Vinkkinä se että jos tasonsäädönputkia niitä metallisia uusaa ni minulle ne kesti tulla vissiin reilun kuukauden. Kuvista näyttää sille että tasosäädössä saattaa olla askaretta. Toisin kuin yleisesti luullaan niin mielestäni helppo laittaa kuntoon. Miinuksena juurikin nuo tietyt osat ovat uusina hintavia.
Ittekin saa vääneltyä jos on työkalut. Ne nipat ottaa vanhoista ja kovajuottaa kiinni. Muistaakseni putken paksuus oli jotenkin sellainen etten itte olovinaan löytäny sellaista ni lopulta pistin silmät kiinni ja tilasin ihkauudet No nuo osat tais omassa projektissa olla melki ainoat mitkä kävi paikalleen suoraan heittämällä eikä tarvinnu mitään väännellä tai käännellä yhtään.
Ittekin saa vääneltyä jos on työkalut. Ne nipat ottaa vanhoista ja kovajuottaa kiinni. Muistaakseni putken paksuus oli jotenkin sellainen etten itte olovinaan löytäny sellaista ni lopulta pistin silmät kiinni ja tilasin ihkauudet No nuo osat tais omassa projektissa olla melki ainoat mitkä kävi paikalleen suoraan heittämällä eikä tarvinnu mitään väännellä tai käännellä yhtään.
Re: S124 300TE kunnostelua
Poikkeaakohan ne putket paljon w123 putkista, sellaiset oon väännellyt 6mm jarruputkesta. Nipat löytyi lajitelmasta. Jarruputkeen tarttuu maali kun ensin karhentaa pinnan ja oikean sävyn saa sekoittamalla mustaa ja keltaista. Täytyy kattoa tuota tasonsäätöä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Ja ettei menisi pelkäksi kehumiseksi niin.. Rupesin tutkimaan noita a-pilarien yläosien ruostekupruja, eka raaputin pakkelia ruosteen päältä pois ja lopuksi nyppäsin listan pois ja kyllähän sieltä pieni yllätys löytyi. Unohdin ottaa kuvan ennenkuin laitoin listan takaisin mutta siinä ylimmän kiinnikkeen ympäristössä 6-7 sentin matkalla ruostetta ja tulihan siihen reikäkin kun tarpeeksi ruuvimeisselillä kaivoi. Helvetti. Toisella puolella sama juttu. Alempana pilarissa oli ruostetta muutamassa kohtaa muttei onneksi kovin pahasti, toiselta puolelta en listaa vielä irrottanut. Tiedä sitten miksi se noitten ylimpien kiinnikkeiden alta on ruostunut. Tänään satoi päivällä rankasti vettä niin kuskin penkin vasen reuna oli märkä. Myyjä sanoi että sateella katon nurkasta sieltä a-pilarin verhoilun ja kattopaneelin sauman välistä tulee muutama tippa vettä, arvelin että saattaa olla kattoluukun poistoputki tukossa mutta vuotaa varmaankin tuulilasin ylänurkasta. Sinne listan väliin oli työnnetty jotain korikittiä tai sikaflexiä (luojan kiitos ei silikonia) eli todennäköisesti vesi tulee sieltä lasin ylänurkan liiman välistä koska matkavauhdissa tuuli suhisee voimakkaasti tuolla alueella. Onneksi sieltä ei kauheasti ole vettä tullut ja autoa pidetty suojassa kun ei tuola verhoiluissa eikä missään ole mitään veden tekemiä tuhoja, hometta tai muuta vastaavaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Mielestäni hiukan omituisessa paikassa ruostevaurio enkä vastaavaa ole aiemmin nähny. Olisiko tuulilasivaihdossa jossain kohtaa käyny jotain varsinkin kun molemmin puolin sama hommeli?
Näitähän on varaosina ehjiäkin joten kun tuulilasin ottaa pois ni pääsee harkitsemaan vaihtaako pilarin kokonaan / kummankin vaiko korjaako olemassaolevaa. Pilarissaoleva "huuliosa" saattaapi myös olla pehkuna joten sitä voi joutua korjaamaan myös että voi uuden lasin liimata ehjään peltiin.
Näitähän on varaosina ehjiäkin joten kun tuulilasin ottaa pois ni pääsee harkitsemaan vaihtaako pilarin kokonaan / kummankin vaiko korjaako olemassaolevaa. Pilarissaoleva "huuliosa" saattaapi myös olla pehkuna joten sitä voi joutua korjaamaan myös että voi uuden lasin liimata ehjään peltiin.
Re: S124 300TE kunnostelua
Näyttää ihan samanlaiselta kuin omassani, ikävä kyllä että sulla on sinne sotkettu noita täyteaineita (kävisi ehkä itselläkin tosin mielessä jos lasi olisi vielä tuore). Itsellä tosin täytyy tehdä seuraava lasinvaihto itse tämän takia (apukuljettajan puoli taas on koskematon ja ruosteeton itsellä ).
Kuvasta voi nähdä mustan maalin rajan eli tarkemmin kun katsoin niin perus vasaralakka oli pistetty ruostesuojaksi jossain vaiheessa elämää tässä omassani.
Ei ole kuvaa tuosta ylä-kohdasta mutta sielläkin on vähän samaa näköä. Eli juurikin noista niitattujen kiinnikkeiden kohdalla itsellä on noi ruosteet alkaneet levitä näkyvälle pinnalle (kyllä kuvassani on kyllä niitille se reikä, ei vain näy kuvasta kaiken ruostelian alta ).
Empä tiedä minkä ehkäisevän toimenpiteen noille kiinnikkeille keksisi? Alumiinisia niittejä vissiin on alunperin käytetty ja käytin itsekin.
Kuvasta voi nähdä mustan maalin rajan eli tarkemmin kun katsoin niin perus vasaralakka oli pistetty ruostesuojaksi jossain vaiheessa elämää tässä omassani.
Ei ole kuvaa tuosta ylä-kohdasta mutta sielläkin on vähän samaa näköä. Eli juurikin noista niitattujen kiinnikkeiden kohdalla itsellä on noi ruosteet alkaneet levitä näkyvälle pinnalle (kyllä kuvassani on kyllä niitille se reikä, ei vain näy kuvasta kaiken ruostelian alta ).
Empä tiedä minkä ehkäisevän toimenpiteen noille kiinnikkeille keksisi? Alumiinisia niittejä vissiin on alunperin käytetty ja käytin itsekin.
Re: S124 300TE kunnostelua
Joo ei tälläinen ruostevaurio kovin poikkeuksellinen ole näissä, mitä nyt vanhoja aiheita lueskelin. Varmaankin lasinvaihdossa tullut jotain vaurioita noihin kiinnikkeisiin ja seuraavassa lasinvaihdossa on noi pilarit maalattu mutta ruostetta jäänyt pakkelin alle joten ruostuminen vaan jatkunut. Noi ei oo oikein hyviä rakenteita tuollaiset kun maalipintaa vasten popniitataan jotain kiinnikkeitä. Ei tuohon nyt koko pilaria tarvi vaihtaa kun noi ruostuneet kohdat ei ole kovin isoja, oikeastaan vaan sen ylimmän listan kiinnikkeen ympärillä. Ruoste ei mun mielestä yllä lasin kiinnityspinnan alle.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Otsonoinnilla voi tappaa homekasvustot jos niitä on päässyt muodistumaan vuotokohdan ympäristöön auton sisäpuolelle. Ei tarvitse edes purkaa verhoilua.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: S124 300TE kunnostelua
Nyt uskaltauduin kurkkimaan helmojen tunkinreikien kuntoa ja kyllähän sieltä mukavasti korjattavaa löytyi. Yhden luukun alle katsoin silloin kun autoa kävin katsomassa ja tais olla parhaiten säilynyt juuri se, mutta ei noi yllätyksenä tullut. Alapuolelta nostokumien ympärillä ei näy mitään eli toivottavasti ei ihan mahdottomasti tarvi uutta pelliä laittaa. Helmakotelon sisäpuolet näytti onneksi täysin terveille ja kotelosuoja-ainettakin oli.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Tänään aloitin purkamaan sisustusta, takapenkit sain irti ja peräkontin verhoiluja. Ei onneksi löytynyt mitään ihmeellistä, paitsi takavakaajan korikiinnitykset pitää korjata. Huomasin kun katsoin takapenkin takana olevan kotelon sisään ja ihmettelin molemmissä päissä olevia ruostekohtia, vakajaan kiinnikeet on pistehitsattu niihin kohtiin. Sisustus on hyvä purkaa pois kun autoa pitää hitsata ja ylimaalata niin ei tarvi sitäkään varoa, samalla lattiamatot ja penkit saa pestyä kunnolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Tämä on melkolailla samanlainen auto kuin Veljellä oli tuossa vuosituhannen vaihteessa. Väri, sisusta, moottori ja lisäpenkit täsmää. Itse asensin siihen silloin takaluukkuun subin ja kajarit päivitettiin, jotenkin en muista kyllä tehtiinkö a-pilareihin jotakin Se taisi mennä jonnekin Kuortaneelle tms. Ja oli siellä tosi pitkään samalla omistajalla.
Edit: ja vaihdekeppi vaihdettiin juurikin tuollaiseen momon musta/kromiseen. Sama nuppi vaihdettiin silloin kaikkiin meidän 124:iin. Samoin noita kepin ympäryskromeja ja lämmönsäätimien kromeja lisäiltiin. Tästä siis aikaa noin 20-vuotta tyyliin 2003-2004. Itse rakensin silloin omaa Coupeani. Farkku oli silloin muistaakseni reippaasti alle 200tkm ajettu ja ihan mint kuntoinen. Saksasta tullessaan siinä oli 16” kaivonkannet mutta myytäessä jotkut perus 15”
Edit: ja vaihdekeppi vaihdettiin juurikin tuollaiseen momon musta/kromiseen. Sama nuppi vaihdettiin silloin kaikkiin meidän 124:iin. Samoin noita kepin ympäryskromeja ja lämmönsäätimien kromeja lisäiltiin. Tästä siis aikaa noin 20-vuotta tyyliin 2003-2004. Itse rakensin silloin omaa Coupeani. Farkku oli silloin muistaakseni reippaasti alle 200tkm ajettu ja ihan mint kuntoinen. Saksasta tullessaan siinä oli 16” kaivonkannet mutta myytäessä jotkut perus 15”
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: S124 300TE kunnostelua
Olisko sama auto, edellinen omistaja ostanut lapualta? Helppo kyllä uskoa että on ollut uudenveroinen silloin kun ei se nytkään ihan romu ole. Purkasin apparin penkin pois ja keskikonsolista puuosat ja lämmönsäätimen. Ihan kivaa touhua kun lähes kaikki osat on ehjiä ja pesun jäljiltä oikeastaan virheettömässä kunnossa. Kaikki ruuvit aukee suosiolla eikä ole ruosteessa. Jännä kun lähes kaikki on tehty samoin kuin w123 mallissa mutta paljon paremmin.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Lapualla ne kaupat tehtiin, mutta Vaasassa veli asui silloin. Kyl se sama on. Hifijitut ja muut tuningit on siis mun tekemiäS202 kirjoitti: ↑Su 28.08.2022 20:37 Olisko sama auto, edellinen omistaja ostanut lapualta? Helppo kyllä uskoa että on ollut uudenveroinen silloin kun ei se nytkään ihan romu ole. Purkasin apparin penkin pois ja keskikonsolista puuosat ja lämmönsäätimen. Ihan kivaa touhua kun lähes kaikki osat on ehjiä ja pesun jäljiltä oikeastaan virheettömässä kunnossa. Kaikki ruuvit aukee suosiolla eikä ole ruosteessa. Jännä kun lähes kaikki on tehty samoin kuin w123 mallissa mutta paljon paremmin.
Olisin tunnistanut sen heti jos siinä olis ollut vielä mun muokkaama maski, joka oli siis korinvärisellä kehyksellä ja itsetehdyllä avantgarde grillillä. Lisäksi takavalojen keskiosat oli tummennettu.
Edit: tässä kun sai lisäinfoa, niin muistin itse väärin. Eli tämä menikin Bayerncarille vaihdossa, ja sieltä Lapualle seuraavalle omistajalle. Itse muistelin, että myytiin suoraan.
Viimeksi muokannut EVO X, Ma 29.08.2022 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: S124 300TE kunnostelua
No ihan nättihän se subbariasennus oli, mahtui kätevästi olemaan sielä takapenkin ja lisäpenkin välissä ja verhoiltu fiksusti. Mutta en minä niitä tarvitse, 10 vuotta sitten ruuvasin laitteet autosta pois ja se oli siinä. Toki tähän pitää jotkut paikalleen sopivat ja miksei samalla laadukkaat kaiuttimet laittaa. Onko takaoven kaiutin ovessa kiinni vai sisäkahvassa?
Vaihdekepin nuppi on kyllä kauhea ja löysästi kiinni
Vaihdekepin nuppi on kyllä kauhea ja löysästi kiinni
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Juu sen boksin tein siihen väliin jäävään tilaan. Ei kyllä niin mitään hajua miten se takaoven kajari on kiinni, jotenkin oletan että se on ovessa? En kyllä ikänä enää nykypäivänä laittaisi tollasta tarvikenuppia, mutta sillon se oli muotia. Tästä ei sentään kaavittu aitoa sportlinen nuppia sen takia päreiksi toisin kuin mun coupesta. Kiinni ne sentään oli silloin kunnollaS202 kirjoitti: ↑Su 28.08.2022 21:12 No ihan nättihän se subbariasennus oli, mahtui kätevästi olemaan sielä takapenkin ja lisäpenkin välissä ja verhoiltu fiksusti. Mutta en minä niitä tarvitse, 10 vuotta sitten ruuvasin laitteet autosta pois ja se oli siinä. Toki tähän pitää jotkut paikalleen sopivat ja miksei samalla laadukkaat kaiuttimet laittaa. Onko takaoven kaiutin ovessa kiinni vai sisäkahvassa?
Vaihdekepin nuppi on kyllä kauhea ja löysästi kiinni
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: S124 300TE kunnostelua
Sain tänään kuskin penkin ja keskikonsolin irrotettua niin että sain takalattiamaton pois, ei onneksi löytynyt minkäännäköistä ruostetta vaikka vesisateella auton sisälle vuoti vettä suoraan ja kuskinpuolen takajalkatilasta matto oli ihan märkä silloin. Maton irrotin että saan pestyä sen kunnolla ja tarkistettua ettei sieltä löydy mitään yllätystä tuon vesivuodon takia. Ja jos ne apurungon etukiinnitykset pitää vaihtaa niin se täytyy porata pistehitseistä irti sieltä takapenkin alta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Tänään laitoin kuskin penkin takaisin kiinni ja huomio kiinnittyi penkin takimmaiseen kiinnityspisteeseen, tarkemmin ottaen ulommaiseen. Kuva on apukuskin puolelta, mutta molemmin puolin sama homma. Apukuskin puolella kyllä näkyy kolhu pohjassa tuossa kohtaa, kuskin puolella ei eikä se ihan noin pahasti ole vääntynytkään. Mikähän sinne on osunut ja molemmin puolin? Kai se vasaran ja puupalikan kanssa oikenee, maalia päälle ja kotelosuojaa sisään. Harmittaa vaan tuollaiset, toisaalta ei se nyt ihme ole 30 vuotiaalle autolle että pohjassa on jälkiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S124 300TE kunnostelua
Onpa outo, olisko nostettu tunkalla tuosta? Eipä juuri muuta tule mieleen. Ainakaan meidän aikaan ei tuollaista ole ollut vielä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)