-82 380sec projekti
-82 380sec projekti
Moro,
Mun ja isän 1982 380SEC (ajettu 132 000 km) projekti alkaa pikku hiljaa valumaan suomea kohti ja ajattelin kysellä tyhmiä.
Kone on pirun hyvässä kunnossa ja käy hyvin. Ruosteet, ne vähät mitä oli on korjattu ja loppu on kosmeettista. Lähinnä auton sisällä, kun on ollut auringossa.
Ison ongelma on löytää kojelauta, joka on huonossa kunnossa ja pitää vaihtaa.
Löytyykö Suomesta kojelauta vai onko ulkomailta (eBay) tilattava?
Muutenkin kaikki linkit tervetulleita mistä voisin tilata osia autoon.
Kiitos ja kumarrus!
Mun ja isän 1982 380SEC (ajettu 132 000 km) projekti alkaa pikku hiljaa valumaan suomea kohti ja ajattelin kysellä tyhmiä.
Kone on pirun hyvässä kunnossa ja käy hyvin. Ruosteet, ne vähät mitä oli on korjattu ja loppu on kosmeettista. Lähinnä auton sisällä, kun on ollut auringossa.
Ison ongelma on löytää kojelauta, joka on huonossa kunnossa ja pitää vaihtaa.
Löytyykö Suomesta kojelauta vai onko ulkomailta (eBay) tilattava?
Muutenkin kaikki linkit tervetulleita mistä voisin tilata osia autoon.
Kiitos ja kumarrus!
Viimeksi muokannut Taiska77, La 31.07.2021 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -82 380sec projekti
En osaa kysymyksiisi vastata mutta nämä 380secit on kyllä harvinaisia suomessa. Jos jossain tulee vastaan niin on todella rujoon kuntoon päässyt tai kone käy miten sattuu
W210 E320cdi
Re: -82 380sec projekti
Tervetuloa
Itse tykkään erityisesti 1.sarjan autoista, koska itsellänikin on sellainen Ne on harvinaisempia ja jotenkin siromman näköisiä jos sellaisesta tykkää. Toisaalta monet tykkää kakkossarjasta juuri sen takia kun siinä on hieman muhkeammat helmat ja puskurit.
Joka tapauksessa, hieno homma jos sellainen on tulossa maahan. Laita lisää kuvia ja speksejä jos pystyt.
Kojelaudan löytämiseen vaikuttaa paljon sen väri. Musta saattaa olla yleisin ja helpoin siinä mielessä että tarvittaessa muun värinen on helpoin maalata mustaksi. Käsittääkseni 1. ja 2. sarjan kojelaudat on samanlaisia, joku korjatkoon jos olen väärässä? Sama pätee porrasperäiseen malliin, eli käsittääkseni sama kuin Coupessa. SECissä on aina pähkinäpuut ja ne voi irroittaa vain kojelaudan takaa sen ollessa irti. Samalla kun kojelauta on irti, kannattaa harkita vakavasti myös ilmastoinnin höyrystinkennon ja lämmityslaitteen kennon vaihtoa.
Huolto-osia olen itse tilannut autodoc.fi, alvadi.fi, carparts-pros.com (kaikki MB alkuperäisosat löytyy myös sieltä), Veholta saa MB-klubilaiset -10%.
Kojelautaa ja muita vastaavia osia lähtisin etsimään saksan ebaysta tai soittaa vaikka Venetmäen Mersupurkaamolle mb-varaosatjahuolto.fi
Itse tykkään erityisesti 1.sarjan autoista, koska itsellänikin on sellainen Ne on harvinaisempia ja jotenkin siromman näköisiä jos sellaisesta tykkää. Toisaalta monet tykkää kakkossarjasta juuri sen takia kun siinä on hieman muhkeammat helmat ja puskurit.
Joka tapauksessa, hieno homma jos sellainen on tulossa maahan. Laita lisää kuvia ja speksejä jos pystyt.
Kojelaudan löytämiseen vaikuttaa paljon sen väri. Musta saattaa olla yleisin ja helpoin siinä mielessä että tarvittaessa muun värinen on helpoin maalata mustaksi. Käsittääkseni 1. ja 2. sarjan kojelaudat on samanlaisia, joku korjatkoon jos olen väärässä? Sama pätee porrasperäiseen malliin, eli käsittääkseni sama kuin Coupessa. SECissä on aina pähkinäpuut ja ne voi irroittaa vain kojelaudan takaa sen ollessa irti. Samalla kun kojelauta on irti, kannattaa harkita vakavasti myös ilmastoinnin höyrystinkennon ja lämmityslaitteen kennon vaihtoa.
Huolto-osia olen itse tilannut autodoc.fi, alvadi.fi, carparts-pros.com (kaikki MB alkuperäisosat löytyy myös sieltä), Veholta saa MB-klubilaiset -10%.
Kojelautaa ja muita vastaavia osia lähtisin etsimään saksan ebaysta tai soittaa vaikka Venetmäen Mersupurkaamolle mb-varaosatjahuolto.fi
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: -82 380sec projekti
Okei. Kiitoksia infosta! Kojelauta on tosiaankin sininen. Maalaaminen kävi kanssa mielessä, mutta mulla on vähän vielä hukassa, että mitkä osat käy mihinkin. Mutta ei se mitään. Koko ajan tässä oppii lisää.
Re: -82 380sec projekti
Hieno projekti, onnittelut SEC on yksi omistakin "toivelistan" mersuista aivan kärkipäästä
Lisää kuvia olisi toki mukava nähdä koska niiden perusteella pystyy myös paremmin kommentoimaan...
Lisää kuvia olisi toki mukava nähdä koska niiden perusteella pystyy myös paremmin kommentoimaan...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: -82 380sec projekti
Sinen kojetaulu on useimmiten halki, koska pigmentti ei kestä uv-säteilyä. Täten myös ehjän löytäminen on vaikeaa. Tehtaan MB Classic -lehdessä oli takavuosina juttu vinyylin korjaamisesta, kannattanee etsiä. Sellainen kävisi johonkon halkeamien korjaamiseen. Dash vinyl repair tms. hakusanat myös kehiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: -82 380sec projekti
Kiitos vastauksista! Laitan kuvia ja lisää infoa autosta, kunhan hommat etenee. Auton historia on kyllä mielenkiintoinen. Ja se miten auto päätyi meille on taas toinen tarina
Mietin tuossa, että onko sillä kojelaudan värillä sitten loppujen lopuksi väliä, onko musta vai sininen.
Vaihtaa se jokatapauksessa pitää, koska autoon on joskus murtauduttu, radio varastettu ja kaiuttimet edestä revitty irti kaiketi ruuvimeisselillä ja jälki on sen mukaista.
Muuten kyseinen yksilö on todella siistissä kunnossa, käy todella nätisti ja kilometrit (132 000km) pitää paikkaansa. Edellinen omista piti autosta todella hyvää huolta.
Edit. Lisäsin pari kuvaa.
Mietin tuossa, että onko sillä kojelaudan värillä sitten loppujen lopuksi väliä, onko musta vai sininen.
Vaihtaa se jokatapauksessa pitää, koska autoon on joskus murtauduttu, radio varastettu ja kaiuttimet edestä revitty irti kaiketi ruuvimeisselillä ja jälki on sen mukaista.
Muuten kyseinen yksilö on todella siistissä kunnossa, käy todella nätisti ja kilometrit (132 000km) pitää paikkaansa. Edellinen omista piti autosta todella hyvää huolta.
Edit. Lisäsin pari kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -82 380sec projekti
Jos auto on tarkoitus saada museorekisteriin, sillä on merkitystä. Lisäksi se musta pomppaa silmille kun verhoilu on muuten kauttaaltaan sininen. Myös nykyisistä vinyylimaaleista on hyviä kokemuksia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: -82 380sec projekti
Hyvinkäältä sp-automaalit saa viinyylimaaleja suihkepullossa. Kaverilla on maalattu sisustan osia kyseisen firman tuotteilla ja on kestänyt hyvin ainakin 3-4 vuotta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: -82 380sec projekti
Ykkös- ja kakkossarjan kojetaulut ovat periaatteessa vaihtokelpoiset ja samanlaiset, mutta pieniä eroja on. Jos hommaat uudempaa vuosikertaa olevan, niin ota mukaan sen uudemman ilmasuulakkeet ja kanavat, koska niissä on pienen pieniä eroja, ja istuvuuden kanssa voi muuten olla vähän sinne päin.
Samoin jalopuuosien kiinnityksissä on eroja. Valokatkaisimen malli on hiukan eri jne. Kaiken saa kyllä sovitettua ja muutettua, mutta näpräämistä on. Ne puuosat voi irrottaa poistamatta kojetaulua, mutta sorminäppäryyttä se kysyy.
Uudemmissa ei myöskään ole sisälämpöanturia kojetaulun päällä, niin kuin joissakin vanhoissa. Sen istuttaminen uudempaan on ikävä rasti.
Ja sen kojetaulun pitää olla sininen. Mutta en käyttäisi mitään kälä-kälä-purkkeja, vaikka niissäkin sinänsä toimivia aineita voi ollakin. Kiiltoaste on useimmiten väärä. Pitäisi olla suunnilleen satiinimatta. Ei missään nimessä puolikiiltävä.
Viime kesänä entisöin yhden sinisen sisustan 126:een. Kojetaulu oli B-osana hankittu musta. Maalauksessa käytin automaaliruiskua, akryylimaalia jossa pehmennys- ja tartunta-ainetta. Kiiltoasteen hain sekoittamalla täysmattaa ja puolikiiltävää, ja kokeilemalla ensin koepaloihin. Voin hakea varastosta oikean RAL-värikoodin tuohon siniseen.
Jalopuut kannattaa hoitaa samalla kuntoon. Ne on joka tapauksessa kellastuneita, haalistuneita, halkeilleita, tai vähän kaikkia noita. Ja ne kannattaa hoitaa sarjana, eikä vaihdella osia sieltä sun täältä, koska sävyt eivät sitten täsmää.
Niin, ja ebay:n kautta löytyy myös irtopäällisiä noihin kojetauluihin eri väreissä. Unohda ne, jos satut löytämään. Kuviointi on ihan väärä, ja lopputulos pelkästään tökerö.
Samoin jalopuuosien kiinnityksissä on eroja. Valokatkaisimen malli on hiukan eri jne. Kaiken saa kyllä sovitettua ja muutettua, mutta näpräämistä on. Ne puuosat voi irrottaa poistamatta kojetaulua, mutta sorminäppäryyttä se kysyy.
Uudemmissa ei myöskään ole sisälämpöanturia kojetaulun päällä, niin kuin joissakin vanhoissa. Sen istuttaminen uudempaan on ikävä rasti.
Ja sen kojetaulun pitää olla sininen. Mutta en käyttäisi mitään kälä-kälä-purkkeja, vaikka niissäkin sinänsä toimivia aineita voi ollakin. Kiiltoaste on useimmiten väärä. Pitäisi olla suunnilleen satiinimatta. Ei missään nimessä puolikiiltävä.
Viime kesänä entisöin yhden sinisen sisustan 126:een. Kojetaulu oli B-osana hankittu musta. Maalauksessa käytin automaaliruiskua, akryylimaalia jossa pehmennys- ja tartunta-ainetta. Kiiltoasteen hain sekoittamalla täysmattaa ja puolikiiltävää, ja kokeilemalla ensin koepaloihin. Voin hakea varastosta oikean RAL-värikoodin tuohon siniseen.
Jalopuut kannattaa hoitaa samalla kuntoon. Ne on joka tapauksessa kellastuneita, haalistuneita, halkeilleita, tai vähän kaikkia noita. Ja ne kannattaa hoitaa sarjana, eikä vaihdella osia sieltä sun täältä, koska sävyt eivät sitten täsmää.
Niin, ja ebay:n kautta löytyy myös irtopäällisiä noihin kojetauluihin eri väreissä. Unohda ne, jos satut löytämään. Kuviointi on ihan väärä, ja lopputulos pelkästään tökerö.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: -82 380sec projekti
Kiitos Karel vinkeistä!
Entisöintiä mietin kanssa. Hitto, kun ei nyt satu olemaan kuvia auton kojetatulusta puhelimessa ja auto on etelän lämmössä tällä hetkellä...
Ideana mulla on ollut, että saatais auto museorekisteriin.
Mutta kunhan saadaan se ensin Suomeen, niin sit pääsee ihmettelemään tarkemmin mitä pitää tehdä. En oo autoa syksyn jälkeen nähnyt, niin ei taas muista mitä kaikkea siihen pitää tehdä
Entisöintiä mietin kanssa. Hitto, kun ei nyt satu olemaan kuvia auton kojetatulusta puhelimessa ja auto on etelän lämmössä tällä hetkellä...
Ideana mulla on ollut, että saatais auto museorekisteriin.
Mutta kunhan saadaan se ensin Suomeen, niin sit pääsee ihmettelemään tarkemmin mitä pitää tehdä. En oo autoa syksyn jälkeen nähnyt, niin ei taas muista mitä kaikkea siihen pitää tehdä
Re: -82 380sec projekti
No niin. Tilanne elää ja tultiin siihen tulokseen, että käydään ajamassa auto pois keväällä / kesällä. Tietysti riippuen miten tää korona paska tästä kehittyy. Auton tuonti rekalla on pirun kallis ja Espanja-Suomi välin oon ajanut varmaan kymmenisen kertaa, joten siinä ei oo mitään ihmeellistä.
Öljyjen suhteen tuli kysymys, mitä öljyä laatikkoon ja perään?
Ja osaako joku sanoa (kun en muista) onko autossa lasi sulakkeet vai mitä se syö?!?
Kiitos taas!
Öljyjen suhteen tuli kysymys, mitä öljyä laatikkoon ja perään?
Ja osaako joku sanoa (kun en muista) onko autossa lasi sulakkeet vai mitä se syö?!?
Kiitos taas!
Re: -82 380sec projekti
Automaatissa on ainakin Mobilin ATF 220 toiminut hyvin. Vetopyörästöön ihan tavallinen hypoidiöljy 75W-85 tai 75W-90.
Sulakkeet ovat vanhanaikaisia keraamista mallia.
Ja tässä se lupaamani sinisen sisustan muoviosien vastaava RAL värikoodi: 5011 Stahlblau ja satiinimattana.
Sulakkeet ovat vanhanaikaisia keraamista mallia.
Ja tässä se lupaamani sinisen sisustan muoviosien vastaava RAL värikoodi: 5011 Stahlblau ja satiinimattana.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: -82 380sec projekti
Voikos tuossa olla kitkalukollinen "sperdifferential" vai kuinka se kirjotettiin. Pitääkö sitte olla joku lisäaineistettu peräöljy...?Karel kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:17 Automaatissa on ainakin Mobilin ATF 220 toiminut hyvin. Vetopyörästöön ihan tavallinen hypoidiöljy 75W-85 tai 75W-90.
Sulakkeet ovat vanhanaikaisia keraamista mallia.
Ja tässä se lupaamani sinisen sisustan muoviosien vastaava RAL värikoodi: 5011 Stahlblau ja satiinimattana.
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: -82 380sec projekti
Kiitos!Karel kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:17 Automaatissa on ainakin Mobilin ATF 220 toiminut hyvin. Vetopyörästöön ihan tavallinen hypoidiöljy 75W-85 tai 75W-90.
Sulakkeet ovat vanhanaikaisia keraamista mallia.
Ja tässä se lupaamani sinisen sisustan muoviosien vastaava RAL värikoodi: 5011 Stahlblau ja satiinimattana.
Re: -82 380sec projekti
Hyvä huomio. Muistikuva on sellainen, että kitkalukkoperään olisi käytetty ihan normi öljyä. (Ei siis pidä sekoittaa lukkoperään ASD, jossa on eri öljy)Maastis kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:30Voikos tuossa olla kitkalukollinen "sperdifferential" vai kuinka se kirjotettiin. Pitääkö sitte olla joku lisäaineistettu peräöljy...?Karel kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:17 Automaatissa on ainakin Mobilin ATF 220 toiminut hyvin. Vetopyörästöön ihan tavallinen hypoidiöljy 75W-85 tai 75W-90.
Sulakkeet ovat vanhanaikaisia keraamista mallia.
Ja tässä se lupaamani sinisen sisustan muoviosien vastaava RAL värikoodi: 5011 Stahlblau ja satiinimattana.
TJ
Mutta tästä on kahta koulukuntaa. Joidenkin näkemysten mukaan SAE 90 olisi parempaa. En tosin tiedä miksi.
Toinen juttu sitten, onko tuossa kitkalukkoa. Ei se kovin yleinen tainnut olla. Valmistenumerosta selvinnee.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: -82 380sec projekti
Yees, nimen omaan LSD perä. Romikselta nappasin aikoinaan juuri 380 sedan mallista semmosen omaan projektiini. Siitä tuo pulpahti mieleen. Ja muistan nähneeni tällaisen kilven netissä joka ollut perän kannen pultin alla... tuosta helposti saa mielikuvan jotta vois olla jotain erikoisempaakin öljyä. Mutta kuten mainitsitkin, niin ensin tietysti varmistus onko normi avoin perä vai LSD.Karel kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:45Hyvä huomio. Muistikuva on sellainen, että kitkalukkoperään olisi käytetty ihan normi öljyä. (Ei siis pidä sekoittaa lukkoperään ASD, jossa on eri öljy)Maastis kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:30Voikos tuossa olla kitkalukollinen "sperdifferential" vai kuinka se kirjotettiin. Pitääkö sitte olla joku lisäaineistettu peräöljy...?Karel kirjoitti: ↑Pe 29.01.2021 18:17 Automaatissa on ainakin Mobilin ATF 220 toiminut hyvin. Vetopyörästöön ihan tavallinen hypoidiöljy 75W-85 tai 75W-90.
Sulakkeet ovat vanhanaikaisia keraamista mallia.
Ja tässä se lupaamani sinisen sisustan muoviosien vastaava RAL värikoodi: 5011 Stahlblau ja satiinimattana.
TJ
Mutta tästä on kahta koulukuntaa. Joidenkin näkemysten mukaan SAE 90 olisi parempaa. En tosin tiedä miksi.
Toinen juttu sitten, onko tuossa kitkalukkoa. Ei se kovin yleinen tainnut olla. Valmistenumerosta selvinnee.
TJ
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: -82 380sec projekti
Öljylaadut voimansiirtoon ja ohjaukseen on kerrottuna tuolla:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html
Eli 235.7 mukaista 75W-85 öljyä perään, oli sitten vakio tai limited slip. Tosin nämä alkavat olla jo sen verran vanhoja autoja, että Mersun suositukset eivät näitä enää aina mainitse. Itse esim. en löydä ASD -versiota listasta enää ollenkaan, muistaakseni se joskus kuitenkin on siellä ollut ja oli kyllä tuo sama 235.7, eli nämä:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html
Ainakin KL-Varaosilta on tuota Fuchsin Sintopoidia saanut jokseenkin kohtuulliseen hintaan ja omissa autoissa ollut näppärä, kun samaa tavaraa olen laittanut riippumatta siitä, kuinka uusi tai vanha auto on kyseessä ja onko ASD vai ei.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html
Eli 235.7 mukaista 75W-85 öljyä perään, oli sitten vakio tai limited slip. Tosin nämä alkavat olla jo sen verran vanhoja autoja, että Mersun suositukset eivät näitä enää aina mainitse. Itse esim. en löydä ASD -versiota listasta enää ollenkaan, muistaakseni se joskus kuitenkin on siellä ollut ja oli kyllä tuo sama 235.7, eli nämä:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.7_en.html
Ainakin KL-Varaosilta on tuota Fuchsin Sintopoidia saanut jokseenkin kohtuulliseen hintaan ja omissa autoissa ollut näppärä, kun samaa tavaraa olen laittanut riippumatta siitä, kuinka uusi tai vanha auto on kyseessä ja onko ASD vai ei.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: -82 380sec projekti
Ok, hyvä tietää. Itse olin varautunut laittamaan perään kitkalukolliseen perään lisäaineistettua öljyä tai lisäämällä perus öljyn sekaan lisäaineen. Ja tommosta touhua noissa Jenkkikeskusteluissa paljolti on. Itse asiassa toi lisäaineistus ymmärtääkseni auttaa juurikin toisin päin kuin äkkiseltään ajattelis. Eli auttaa levyjä irtoamaan kitkavedosta. Jenkki vehkeissä jos perä paukuttaa kaarreajossa niin kitkalisäainetta on liian vähän tai ei ollenkaan ja levyt tarttuilee ja siitä paukutus. Tämä ihan täysin luettua ja ei omakohtaista kokemusta...
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Re: -82 380sec projekti
Mites sieltä hispaniasta löytyy SECcejä? Itse ajattelin viedä oman 560 SECin sinne jos unelma toteutuu eli 60+ iässä voisi talvet siellä viettää. Tänne jäisi kesäkäyttöön vielä pari MR autoa, näillä näkymin. Mut jos sieltä löytyis harraste talviajaksi niin ehkä helpommalla pääsisi. Merkissä ois kiva pysyä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: -82 380sec projekti
En osaa sanoa muuta, mutta omaan 560 SEC '91:seen marmorilla myivät "Getriebeöl FE MTF MB 235.3" purnukan ja sitten vielä toisen, koska täytös ohjekirjan mukaan 1,4litraa. Mitäs se maksoikaan. Hunajaa. Oisko ollu 34€/litra.Maastis kirjoitti: ↑La 30.01.2021 01:37 Ok, hyvä tietää. Itse olin varautunut laittamaan perään kitkalukolliseen perään lisäaineistettua öljyä tai lisäämällä perus öljyn sekaan lisäaineen. Ja tommosta touhua noissa Jenkkikeskusteluissa paljolti on. Itse asiassa toi lisäaineistus ymmärtääkseni auttaa juurikin toisin päin kuin äkkiseltään ajattelis. Eli auttaa levyjä irtoamaan kitkavedosta. Jenkki vehkeissä jos perä paukuttaa kaarreajossa niin kitkalisäainetta on liian vähän tai ei ollenkaan ja levyt tarttuilee ja siitä paukutus. Tämä ihan täysin luettua ja ei omakohtaista kokemusta...
TJ
Ja miulla ei siis ASD:tä vaan käsittääkseni se kitkalukkohärdelli. Tietäjät tietää.
- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Re: -82 380sec projekti
Noniin. Mersu tulikin rekalla Suomeen ja pari viikonloppua on mennyt sen kimpussa.
Isoin ongelma tällä hetkellä mun mielestä on tuo kojelauta. Miten oli uudempien mallien sopivuus, vai onko uudelleen verhoilu ainoa vaihtoehto?
Mietin kanssa, että voisin myydä 14 tuuman Barokki vanteet pois. Onko niille kysyntää? Väliaikaisesti nyt alla pelti vanteet...
Isoin ongelma tällä hetkellä mun mielestä on tuo kojelauta. Miten oli uudempien mallien sopivuus, vai onko uudelleen verhoilu ainoa vaihtoehto?
Mietin kanssa, että voisin myydä 14 tuuman Barokki vanteet pois. Onko niille kysyntää? Väliaikaisesti nyt alla pelti vanteet...
Viimeksi muokannut Taiska77, Su 06.06.2021 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: -82 380sec projekti
Tässä kuvat. Jostain syystä en pystynyt puhelimella lisäämään niitä.
Se minkä takia Espanjan roistot on repineet kaiuttimet irti, menee mun ymmärryksen yli, huoh...
Se minkä takia Espanjan roistot on repineet kaiuttimet irti, menee mun ymmärryksen yli, huoh...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -82 380sec projekti
Ja tämä etenee taas. Eilen tuli "uusi" kojelauta Latviasta. Pari pientä halkeaman korjattu ja puhdistuksen jälkeen maalaus. Omasta mielestä onnistui hyvin.
Ens viikolla olisi tarkoitus vaihtaa kojelauta ja korjata pari muuta pientä juttua.
Kohta sitten tuonti rekisteröintiin.
Ens viikolla olisi tarkoitus vaihtaa kojelauta ja korjata pari muuta pientä juttua.
Kohta sitten tuonti rekisteröintiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -82 380sec projekti
Pala vanhaa kojelautaa, versus "uusi".
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -82 380sec projekti
Melkein valmis. Aikamoinen ero.
Toivottavasti ei tartte aivan heti tehdä uudestaan. Oli sen verran paska homma...
Toivottavasti ei tartte aivan heti tehdä uudestaan. Oli sen verran paska homma...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -82 380sec projekti
Näyttää siistiltä.
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: -82 380sec projekti
Tuli hyvä. Millä maaleilla sie tuon maalasit?
Re: -82 380sec projekti
Decoväristä hain vinyyli spraymaalia. Sävyttivät orkkis värin perusteella ja onnistui kyllä hyvin.
Re: -82 380sec projekti
Hieno auto ja mielenkiintonen projekti. Kerro toki tarkemmin auton historiasta?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!