C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Sharedoc kirjoitti:
Kaikkien bensa- ja vesiletkujen uusiminen on perusteltua turvallisuuden vuoksi. Lämmityslaitteen letku täytyy nyt katsoa meneekö se rintapellistä läpi. Jos menee niin sitten sen uusiminen voi olla töisevää koska edellyttää mittavaa kojelaudan purkamista. Toisaalta tiedän yhden kaverin jolla halkesi pystärissä lämmityslaitteen vesiletku ja kaveri sai kuumaa jäähdytysnestettä jaloilleen ajossa ja oli kuolla siihen. Tämä on aika vahva peruste purkaa lämmityslaite jos se tarvitaan letkujen vaihtamiseksi.
Lämppärinletkut ei mene hytin puolelle vaan liitokset on tuulilasin alla kaukalossa ja niihin pääsee käsiksi ritilät irroittamalla. Liitokset näkyy puhallin moottorin vieressä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nettiautossa on erikoinen 114 coupé korinvaihto vm 1970, jolle vielä tehty tekniikanvaihto ja saattanut loppua prosentit kesken. https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/220/11672497" onclick="window.open(this.href);return false;. Kanta-auton valmistenumero on erikoinen 10-051702 jota en tunnista mikä se on. Trafi mukaan kone on 2.2 l bensakone. Sitä ei kait 114 sarjassa ole ollut tarjolla ollenkaan. 115 puolella sedanissa on ollut.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Löysin jäähdytysjärjestelmän letkujen osanumerot
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sitten on nämä D-jetronikin suuttimet joissa on myös kumiletkua pätkät, pitäisikö nämäkin uusia? Tässä on jenkkiläisen letkuja vaihtavan firman kuva. Vanhat suuttimet lähetetään sinne uusittavaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, To 08.10.2020 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tankin ja bensapumpun tienoilla näyttää olevan kolme letkua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En löydä konehuoneen pensaletkuista kaaviokuvaa, jos jollakulla sellainen on, postaakko tänne tai YV.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Nimimerkillä kokemusta vanhoista saksalaisista, bensaputkikin voi mätiä, ja juurikin niin, että alkuun tulee vain vienohko tuoksu, etenkin auton seistessä. Nyt vaan tarkalla nenällä ja vaikka putken kanssa nuuskimaan kohtaa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Myös pumpun luona oleva varaajasäiliö voi olla ruostunut puhki(kuvassa punaisen nuolen alla).
Itse korjasin suuttimen letkut laittamalla suuttimen puolelle klemmarin alkuperäisen puristuksen tilalla. Ota ilmanputsari irti niin näet rautaputkien väliset letkut niiin ei tarvitse mitään kaaviota.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Sharedoc kirjoitti:Löysin jäähdytysjärjestelmän letkujen osanumerot
Kannattaa kysyä jos noita jäähdytinletkuja löytyy vielä maahantuojalta, omassa projektissa löytyi suurin osa noista letkuista löytivät Vehon kautta mutta pienimmät lämppärin vesiletkut jota tuleva tuliseinästä konehuoneeseen joudun teettämään jossain erikoisliikkeessä, kun ne ovat loppu Mersulta.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin aiemman kuvan ja sen osanumeroita käyttäen käsittääkseni alkuperäisiä mersun varaosia muotoon prässätyt vesiletkut 5 kpl Carparts-pros.com firmalta Saksasta. Joistakin osista olisi ollut tarjolla myös halvempi ei-alkuperäinen osa. Firman laskussa näkyy nimi Bayer Taxieinkauf Schißlbauer GmbH. Eli Baijerin taksien varaosafirma. Hinta rahteineen 200 euron haminoilla. Saas nähdä onko niillä oikeasti hyllyssä tätä tavaraa vaan onko ne vaan välittäjä, sen näkee toimitusajasta.

Tilatut vesiletkut
A1165013482
A1075010082
A1078310194
A1078311094
A1168310394

Bensaletkujen kanssa on sensijaan vaikeampaa edetä. Bensaletkuista löysin jonkinlaiset kuvat varaosanumeroilla täältä http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=045" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kuva on liian iso ettei se mahdu tänne pikselirajan vuoksi enkä osaa pienentää)

Selvittelen vielä lisää noita bensaletkuja kun en ole ihan varma kuvien perusteella mitkä kuvat ovat D-jetronik ja mitkä K-jetronik. Täytyy käydä auton alla täsmäämässä.

Tämän hetken näkemys on että tarvitsen ainakin nämä prässätyillä kiinnikkeitä olevat bensaletkut (mutten tilaa ennen täsmäystä autoon)
A1074702575
A1074703175
A1164705275

Nämä tekisi rahdin kanssa 170 euron haminoilla.

Sitten lisäksi metritavarana letkua eri kokoisena jotka uskon saavani Motonetistä. Siellä on Gatesin letkua joka on käsittääkseni hyvää tavaraa. Yritän uudelleenkäyttää alkuperäisiä lemmareita (letkunkiristimiä) niin pitkälle kuin mahdollista joten täytyy avatessa etukäteen ruiskuttaa ruosteirroitinainetta. Jos lemmari hajoaa yritän hankkia mahdollisimman samannäköisen tilalle.

Suuttimeen päätyletkujen kiinnitys vähän vielä mietityttää pitäisikö ne teetättää jossakin prässäämällä vai itse laittaa lemmareilla. Vinkit putiikeista Suomessa jotka pystyvät sen tekemään tervetulleita. Ei oikein houkuttele lähettää jenkkeihin asti. Katson nyt ensin miten ne on nyt autossa kiinnitetty ja ovatko vielä alkuperäiset (48 vuotta vanhat?)

Asialliset vinkit tervetulleita koska tämä letkujen uusiminen tässä mittakaavassa on uutta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti:
Bensaletkujen kanssa on sensijaan vaikeampaa edetä. Bensaletkuista löysin jonkinlaiset kuvat varaosanumeroilla täältä http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=045" onclick="window.open(this.href);return false;
(Kuva on liian iso ettei se mahdu tänne pikselirajan vuoksi enkä osaa pienentää)

Selvittelen vielä lisää noita bensaletkuja kun en ole ihan varma kuvien perusteella mitkä kuvat ovat D-jetronik ja mitkä K-jetronik. Täytyy käydä auton alla täsmäämässä.
Tuossa linkissä on K-jetronikin kuvia, ei sovi sinulle olenkaan.

Täällä on kertomusta omasta 450 SLC projektista: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=166408" onclick="window.open(this.href);return false;

Auto oli siis 1974 D-Jetti:

Alustanumero: 10702412004549
Moottorikoodi: M117.985

Muistaakseni konehuoneen letkut oli järjestään MB klemmareilla eli mitään prässäyksiä ei tarvita. D-jetin sähkösuuttimet on pienillä letkuntumpeilla "common railissa" kiinni. Helppo uusia kaikki.

Kuva

Kuva

Täällä juttua ruskusta. http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jos autossa on niin kosteaa että vesi alkaa pisaroitua muualle kuin ikkunalaseihin, niin se ei ole normaalia, vaan on syytä alkaa etsiä ulkoista vuotopaikkaa. Vesi kulkeutuu helposti vaikka suoraan maton alle, ilman että pinnalla näkyisi pisaraakaan. Riippuu vaikka auton asennosta minne se sattuu kulkeutumaan.

Kuten todettiin, korin reiät on valmistuksen aikana upotusmaalauksessa tarvittavia aukkoja, ei vedenpoistoreikiä. Ja ruostetyöt kannattaa tehdä hyvin, siten että lopputulos on mahdollisimman alkuperäinen.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Transportstyrelse.se eli Ruotsin Trafia vastaava viranomaistaho lähetti vastauksen tiedusteluuni että antamallani runkonumerolla ei ole ollut autoa rekisteröitynä Ruotsiin. Tämä on yllätys, koska museopapereissa lukee että auto on tullut Suomeen Ruotsin kautta. Täytyy varmaan lähettää kysely Trafille auton ensirekisteröinnistä. En ole koskaan sellaista tiedustelua tehnyt joten täytyy vähän selvittää sitäkin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pakistanissa Lahoressa ovat alkaneet jo tekemään etuistuinten nahkaverhoilusta näytekappaletta. Saan todennäköisesti ensimmäiset valokuvat jo ensi viikolla.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Täällä pohjoisessa veden kondensoituminen jalkatilaan mattojen alle, takaistuimen alle, tavaratilan pohjan varapyöräkoteloon on talviaikaan arkipäivää, koska autoon tulee vettä kuljettajan ja matkustajien kenkiin tarttuneen lumen kautta talvella jatkuvasti ja auto ei ehdi kuivaa kunnolla. Kosteus kertyy kylmiin paikkoihin. Ilmiötä torjutaan pitämällä vedenvalumisreiät auki ja pitämällä sanomalehtiä paperikasseissa takajalkatilassa ja tavaratilassa. Jotkut pitävät sanomalehtiä myös mattojen alla ja vaihtavat ne ajoittain talvella. Sisätilanlämmittäjän käyttö pahentaa ongelmaa, koska se kierrättää samaa kosteaa ilmaa autossa siirtäen jalkatilojen mattojen päällä olevan veden korin kylmimpiin kohtiin. Autoja ruostuu puhki jopa katosta sisäpuolelta jos on pitkään käytetty sisätilanlämmitintä ja ajettu lyhyttä matkaa. Kun auton pohjaa ruostekorjataan ja ruostesuojataan on tärkeää pitää vedenvalumisreitit auki niin kuin ne on olleet tehtaalta lähtiessä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hansikaslokero saapui. Se on vähän ryytyneen näköinen. Positiivista oli että lamppu ja lasi olivat matkassa vaikkei niitä eBayn kuvassa näkynyt. Tilasin myös kiinnitykseen painettavia muoviniittejä A1239900092.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Malmön lähellä olisi osittain purettu M116 350 kone (74 w116) lähes ilmaiseksi. Mutta miten järjestää kuljetus Ouluun?
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Googlaa noita netin rahtitarjousportaaleja ja pistä tarjouspyyntö. Onnistuu varmaan hyvin jos myyjä vaan pakkaa trukkilavalle.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiitos vinkistä. Laitoin rahtiportaaliin tarjouspyynnön. Kone on valmiiksi kuormalavalla https://www.blocket.se/annons/skane/mot ... 6/91650464" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Melkoista salapoliisityötä etsiä 107 D-Jetin polttoainejärjestelmän polttoaineletkujen osanumeroita. Alemman kuvan sivun toisesta päästä prässätty letku numero 200 näyttäisi olevan A1234700875 (22,60 eur). Se menee tankkiin sihdille A2014700406 numero 41 (18,30 eur) joka näkyy ylemmässä kuvassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ma 12.10.2020 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

A1234702075 (24,50 eur) toisesta päästä prässätty letku (kuvassa numero 20) jatkaa suodattimen päästä auton alle metalliputkistoon. Sieltä konehuoneessa D-netille menee prässätty letku A1074702575 (60,90 eur) numero 65 kuvassa. Paluuletku 71 on tyyppiä A1074703175 (35,30 eur).

Olen kohtuuvarma että nämä ovat oikeat letkut joten tein tilauksen, vaikken pysty täsmäyttämään autossa asennettuina oleviin osiin, koska olen lomareissulla vielä tämän viikon. Riski väärien osien tilaukseen on toki olemassa mutta saan osat käyttöön nopeammin tällä tavalla. Talvi tulee tänäkin vuonna, joten osat pitäisi saada vielä lokakuulla kun pystyy vielä tallissa tekemään. Hinnat yllä ovat carparts-pro.com, yhteensä vähän vajaa 190 euroa toimituskuluineen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ma 12.10.2020 09:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Viimeisin kuva on uudemmasta mallista. Konehuoneen letkut onklemmari liitoksilla ja sinne käy ihan metritavarasta letkut. Muistaakseni 8mm letkua ja itse ostin sitä Hiflex nimisestä firmasta niin sai nyky bensaa kestävää letkua. Ainoa letku, missä on puristettu liitos niin on tankilta pumpulle ja senkin pystyy tekemään Hiflexissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässä kuvassa on sitten pitäisi olla moottori päällä olevat D-jetin kilkkeet. Täytyy käydä osanumerottain läpi vielä onko metritavaraa vai onko muotoon prässättyä.

Kuvassa numero 59 vasemmassa reunassa toiseksi ylin on murheenkryyni lisäilmaluistin joka on nyt levällään.

Kuvan lähdelinkki vielä talteen http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=070" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lahdessa myynnissä halvalla 124 230 CE joka seissyt viisi vuotta johtuen taka-kelkan kiinnityspisteiden ruostevaurioista.

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/230/11632282" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuusamossa myynnissä toinen samanlainen mut ei niin paha tapaus

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ce/11684913" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lomareissu Etelä-Suomessa tehty ja matkalla poimin kyytiin Hämeenlinnan suunnalta M116 350 sylinterinkannet jotka löytyivät mersufoorumin kontaktin kautta. Kannet kotoisin koneesta jonka jakoketju pettänyt käynnistyksessä. Toisessa kannessa on venttiilit ottaneet osumaa mäntiin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tuli mieleen uusi keino saada lisätietoa auton historiasta: auton museotarkastukseen aikanaan (2008) vienyt omistaja varmaan tietää autosta paljon. Henkilön nimi löytyy museotarkastuslausunnosta. Täytyy selvittää onko henkilö vielä tavoitettavissa. Saksasta Ruotsin kautta Suomeen siirtymisen historian lisäksi tärkeää olisi saada selville onko jakoketjulle, laahaimille ja venttiilivarren kumeilla tehty mitään. Samaten kiinnostaa alustaan, voimalinjaan, kattoluukkuun kohdistuneet korjaus- ja huoltotoimet.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pakistanissa ovat päätyneet johtopäätökseen etteivät he pysty viimeistelemään mallikappaleen verhoilua ilman istuinta. Annoin ohjeeksi etsiä SL-mallin istuimen kun eivät kerran löydä yhtään SLC-mersua Lahoren miljoonakaupungista.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: C107 SLC Coupe -72 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Olen selvitellyt D-jetin lisäilmaluistin rakennetta internetin perusteella ja se on vähän pöljä oikein toimiessaankin sillä se pitää moottorin kierroksia korkeina 1500-2000 lämpiämisvaiheessa. Automaattivaihteisessa autossa on vähän hankalaa lähtö liikkeelle varovasti jos on 1500 kierrosta lasissa, varsinkin talvella. Tilannetta voi helpottaa esilämmittämällä koneen lohko- tai letkulämmittimellä. Mutta kun auto on museorekisteröity niin asia ei ole niin yksinkertainen. Täytyykö lokilämmitin olla sen aikuista 72- mallia? Pitäiskö purkaa jostain vanhasta raadosta? Mutta onko sellainen lämmitin enää turvallinen? Onkohan M116-koneeseen helppo laittaa lokilämmitin? Letkulämmitin olisi helpompi laittaa muttei tainnut olla keksitty vielä 70-luvulla. Saakohan modernia lokilämmitintä lisätä jälkikäteen museoautoon?
Viimeksi muokannut Sharedoc, Ti 20.10.2020 07:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin