Jannen W251 R 320 CDI

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Huohotin kannattaa vaihtaa kulmakappaleineen, onnistuu kotityökaluin.
Meille tulee noin kolmekymppiä vuoteen. Ajotietokoneen keskikulutus yli 30 000 km:n matkalle taisi olla 9,4 l/100 km. Auto on ollut nyt vuoden Tuikun ohjelmalla. Minulla on kyllä melko raskas kaasujalka.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Timo L. kirjoitti: To 10.06.2021 22:36 Huohotin kannattaa vaihtaa kulmakappaleineen, onnistuu kotityökaluin.
Meille tulee noin kolmekymppiä vuoteen. Ajotietokoneen keskikulutus yli 30 000 km:n matkalle taisi olla 9,4 l/100 km. Auto on ollut nyt vuoden Tuikun ohjelmalla. Minulla on kyllä melko raskas kaasujalka.
Eli meinaatko, että molemmat kuvassa nuolella osoitetut kannattaa vaihtaa?
Screenshot (4).png
Ohjelmointi on myös ollut mielessä, saattaisi laskea hieman kulutusta... katsotaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Sivusta huudellen sanoisin myös että molemmat kannattaa vaihtaa. Alemmassa osassa joka tulee nokka-akselin päähän on stefa tyylinen tiivistehuuli jonka sisällä nokan päähän kiinnitetyn öljylingon kärsä pyörii. Jos tuo tiiviste falskaa niin alkaa vetää öljyä huohotukseen lingon ohi. Sitten taas tuola laatikossa on kalvo joka voi olla murtunut.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä juuri noin olemmat vaihtoon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Danke schön molemmille, täytyypä ottaa työn alle. Käytin katsastuksessa, niin katsurikin huomasi koneen takaosassa öljyisyyttä. Havaitsi myös väljän alapallonivelen oikealla takana ja hylkäsi katsastuksen. Minkäslainen homma tuo on vaihtaa?

Nyt testattiin jarrut dynolla. Yritin estellä, mutta kuulemma pitää testata dynolla. Pienen jutustelun jälkeen selvisi, että rullat oli nelivedolle sopivat ja niissä oli mahdollista pyörittää renkaita eri suuntiin. Mersun ohje olisi kuulemma sallinut normaalin jarrutestinkin, mutta käyttivät tuota.
Pientä erimielisyyttä jäi nelivedon toiminnasta inssin kanssa, hän kun tiesi että neliveto ei kytkeydy pienellä nopeuserolla ja auto on normaalisti etuvetoinen. Minä yritin selittää, että se on jatkuvasti neliveto :roll:
Ei siinä toki mitään lukkoja ole.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Huohotin tuli rempattua. Tutustuin aiheeseen jonkin verran ja youtubestahan löytyi useampikin video huohottimen vaihtoon. Lisäksi yleinen huoltokohde tuntuu olevan y-haaran punaiset tiivisteet turbolle ja huohotinlinjaan. Tilasin sitten kulmapalan nokka-akselin päähän ja huohotinventtiilin sekä tiivisteet y-haaraan turbolle+huohotinhaaraan. Lisäksi vaihdoin turbon ja ensimmäisen ahtoputken välisen o-renkaan. Se oli kyllä ehjä, mutta ilmeisesti potentiaalinen vuotaja.
Huohotin oli todennäköisesti alkuperäinen, ainakin oli varaosanumerolla (vaihdokki Vaico-merikkinen). Eipä se kulmapala ollut varmaan sen tuoreempi.
huohotinkulma.jpg
Ihan kohtuu helposti nuo vaihtui. Hieman ahdas on tuo koneen takaosa ainakin tässä R:ssä, kun kone jää hieman piiloon tuulilasin alle. Hommasin E-torx kiintolenkkisarjan, hylsy ja räikkä ei olisi mahtunut koneen ja rintapelin väliin (ainakaan 1/2 tuuman koossa). Tuossapa yksi video vaihdosta:
https://www.youtube.com/watch?v=vR2s_RcbpaQ
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Alapallonivel vaihdettu taakse ja vuodeksi sai taas ajoaikaa. Melko pieni välys siinä nivelessä tuntui, mutta välys kuitenkin (veikkaisin, että ilman väittelyä nelivedosta auto olisi mennyt ekasta tarkastuksesta läpi :shh: ) Otin koko takanavan irti, että sain vaihdettua.
takanapa.jpg
Ostin autoon kangasmattosarjan kumisten tilalle. Kolmannelle penkkiriville tosin jäi vielä kumiset alkuperäiset, koska kangasmattosarja käsittää matot kahdelle ekalle riville.
Parkkitutkissa on sittenkin jotain vikaa, huutelevat silloin tällöin edelleen. Hieman vähemmän kuin talvella kuitenkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Talvi näyttäisi tänäkin vuonna tulevan, joten piti ruuvata nastarenkaat alle. Renkaita ei tarvinnut vielä uusia vaan alle meni samat Continental IceContactit jotka tulivat auton mukana. Noin 5mm vielä pintaa. Katsoin erään paikallisen kumikorjaamon nettisivuilta, paljonko uusi sarja vastaavia maksaisi. Asennettuna ei ihan raaski ottaa :shock:
rengashinta.jpg
Onneksi muistin koon väärin, tässä on 235/60R18 renkaat alla :)

Se mykkänä ollut vänkärin puolen peili tuli vaihdettua joskus syksyllä. Kolvasin katkenneet johdot ehjiksi ja vaihdoin uuden peilin. Vanhasta peilistä oli lämmitysvastus poikki, eli pelkkä johtojen korjaus ei olisi riittänyt. Peilin säätö ei vieläkään toimi sivusuunnassa. Purin kääntömekanismin ja todenäköisesti toinen säätömoottoreista on mykkä. En äkkiseltään löytänyt pelkkää moottoria, pitänee uusia koko systeemi.

Pieni kolhukin tapahtui äskettäin parkkihallissa. Vänkärin puolen takaoveen tuli jonkunlaiset naarmut. En vielä kovin tarkaan tutkinut, mitä korjaaminen vaatii. Lommoja en havainnut ja uskoisin että osa naarmuista lähtee kiillottamalla...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pieni kolhukin tapahtui äskettäin parkkihallissa. Vänkärin puolen takaoveen tuli jonkunlaiset naarmut. En vielä kovin tarkaan tutkinut, mitä korjaaminen vaatii. Lommoja en havainnut ja uskoisin että osa naarmuista lähtee kiillottamalla...
Taisi äRRä suuttua kylkeä kolauttaneelle kuskille, kun yritti penkinlämmittimellä polttaa emännän :shock: Penkin selkänojan kylkiosaan paloi 10cnt kolikon kokoinen reikä, samoin kun kuskin uuteen talvitakkiin.

Kaikenlaista harmia...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Eilen vaihdoin kesärenkaat alle. Katsoin samalla, että oikea takana ilmapussi oli huolestuttavan rispaantuneen näköinen. En kerennyt uusia vielä katsella, kun tänään aamulla oikea takanurkka oli länässä. Otin renkaan irti, ja pussi oli hieman revennyt :)
ilmajousi.jpg
ilmajousi_2.jpg
KL-varaosissa oli hyllyssä eco-vaihtoehto ja Dunlop-merkinen. Valitsin Dunlopin, muutaman kympin oli kalliimpi. Varmasti ulkomailta olisi saanut edullisemmin, mutta piti saada auto kuntoon.

Pussi oli onneksi aika helppo vaihtaa. Onnistui parkkipaikalla, työkaluina tunkki ja 10mm lenkkiavain.

Edellisen omistajan ajalta etupussit on vaihdettu n. 8 vuotta ja 120tkm sitten. Vasen takapussi oli vaihdettu lokakuussa 2019 noin 40tkm sitten. Tästä nyt rikkoutuneesta ei ollut merkintöjä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takaa on kuulunut jurinaa jo jonkin aikaa. Ei ensin ihan selkeästi kuulostanut laakerilta, muttei voinut olla oikein mikään muukaaan. Koneen kierrokset eivät muuttaneet ääntä, mutta nopeus kylläkin. En oikein aluksi saanut selvää, kummalta puolelta ääni tuli. Ensin luulin kuuluvan vänkärin puolelta, mutta lopulta äänen voimistuessa ja kaverin avustuksella ääni paikallistui kuskin puolelle taakse. Välystä ei tuntunut, eikä rengasta pyöritellessä voinut aistia vikaa.
Ostin uuden laakerin ja vaihdoin sen paikalleen. Otin koko navan irti ja vein sen prässille, jossa vanha laakeri irtoaa aika kivuttomasti. Vanhan laakerin sisemmän kuulauran ulkokoolissa oli pintavauriota vajaa puolella kierroksella.
takalaakeri.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Rengaspaineen putoamisen varoittimesta oli hyötyä, kun ajotietokone kehoitti tarkastamaan rengaspaineet kesken ajon. Oikean puoleinen eturengas suhisi kuuluvasti ja syyksi paljastui kumista läpi painunut ruuvi. Oli työpäivä aluillaan kun tämä tapahtui, mutta onneksi ihan vieressä oli rengasliike. Siellä rengas paikattiin, eikä se kerennyt tyhjentyä liikaa että olisi mitenkään vaurioitunut.
Tulipa testattua samalla vararenngaspakettiin kuuluvaa 12V kompuraa, kun pumppasin vajentuneeseen renkaaseen lisää ilmaa. Toimii. Rengasavain tosin puuttui setistä, ei olut onneksi tarvetta. Täytyy täydentää.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen sekä ilmansuodattimet kun edellisestä vaihdosta tuli kuluneeksi 1 vuosi ja 15tkm. Tuo vuosi näyttää olevan ilmansuodattimille ihan ehdoton maksimi, olivat aika roskaiset taas. Auton mielestä olisi voinut ajaa vielä 12tkm tai 358 päivää...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Noniin... Käytin takaisinkutsun velvoittamana autoa tarkastuksessa jarrutehostimen osalta. Tehostimen saumassa oli visuaalisesti reilusti ruostetta, mutta jarrutestissä petti jarruputki vasemmalta takaa :? Tarkastusta ei näin ollen saatu loppuun, koska kuulemma pelkkä ruoste ei välttämättä aiheuta tehostimen vaihtoa, jos se kestää jarrutestin. Jarruputkea tai sen vaihtoa eivät luonnollisestikaan korvaa.
Eipä siinä, ajelin auton talliin. Täytyy vaihtaa putket taakse. Kiitän jälleen onneani, että jarruputki antautuu testaustilanteessa eikä liikenteessä.

Alkuviikosta käytin katsastuksessa, siellä ei ollut huomautettavaa. Jarrut kestivät dynolla tehdyn tarkastuksen
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Noniin...
Jarruputki on puhki vasemmalta takaa ihan jarruletkun liitoksen läheltä. Jos tuon haluaa katkaista turvallisen tuntuisen matkan päästä, niin näyttäisi siltä että pitää ottaa tankki pois edestä :eh:
Putket tulevat edestä pohjaa pitkin ja sitten koukkaavat tankin päältä/sivusta.
Tankin poisottamiseksi äkkiseltään täytyy irrottaa kardaani ja pakoputki ainakin, mutta päälle en näe..
Pitääkö sisätilojen kautta irrottaa jotain? Jos pitää ottaa takapenkit pois, niin miten airbagien kanssa kuuluu toimia?
Vai vetäisikö uuden linjan sitten hieman eri reittiä jolloin tankki saisi olla paikallaan?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Aloitin tankin irrotuksen, oikean puolen jarruputki menee niin pitkästi sen alla ja täytyy sekin vaihtaa.
Sain pakoputken, kardaanin yms muita suojia pois edestä. Kovasti näyttäisi että kaikki kiinnitykset ovat alhaalta päin, eikä yläpuolelta sisältä tarvitse irrottaa mitään? Selvinnee tänään :) Löysäsin tankkia ja se heilui/laskeutui hieman. Jokin sähköliitäntäkin tulee apukuskin puolelta alas ja menee pohjasta sisäpuolelle, varmaankin pa-pumpun johdot? Näytti olevan liitin pohjassa. Pumppuun pääsee ilmeisesti käsiksi sisäkautta takapenkin alta, muistaako joku onko siellä mitään johdotuksia estämässä tankin pudottamista?

Kardaanista on kannatin rikki. Kardaani ei kuitenkaan katkea tuosta tai mistään muustakaan kohtaa eikä Parts Info erittele kannatinta tai laakeria varaosaksi. Eli koko kardaani on vaihdettava jos haluaa kannattimen ehjäksi?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sieltä se tankki tippui lattialle, ei ollut yläpuolelta kiinni millään eikä mitään johdotuksia mene ylhäältä sisäpuolelle.
Piti siis purkaa pakoputki keskiliitoksesta ja irrottaa kardaani + jotain lämpösuojia pohjasta. Auton sivulla kulkevat pohjan muovisuojat myös pois. Tankista pitää irrottaa polttoaineletkut, ovat muovisilla kulmaliittimillä polttoaineputkissa kiinni. Sieltä tuli pari litraa dieseliä hallitusti kanisteriin. Lisäksi irti on otettava polttoaineen täyttöputki oikealta alakulmasta ja sitten tankin päältä tuleva letku joka menee täyttöaukkoon (huohotin?) sekä polttoainepumpun sähköliitin. Täyttö - ja huohotinputken kiinnikkeet ovat oikean takapyöränkotelon sisähuovan alla, se kannattaa ottaa myös pois jotta putkiin saa vähän liikkumavaraa. Tankissa on läppä joka estää polttoaineen ulostulemisen täyttöaukosta, joten tankkia ei tarvitse sen enempää tyhjentää. Toki sitä kevyempi se on mitä tyhjempi.
Tankki on kiinni kahdella pannalla, kahdella M8 pultilla molemmilta sivuilta ja kahdella M8 mutterilla keskeltä takaa. Otin säiliön kahden tunkin varaan, koska takailmastoinnin putket kulkevat hieman tankin alapuolella, eikä se mahdu putoamaan suoraan alaspäin. Ilmastoinnin putkien korikiinnikkeitä löysäämällä saa tarvittavasti tilaa pudottaa ja siiirtää tankkia sivuun, jolloin se putoaa. Nyt saa sen huohotinputken irti ja tankin siirrettyä minne haluaa.

Noh, sieltähän sitten löytyi jonkin verran alkavaa korroosiota jota on nyt hyvä tila rapsutella pois. Löysäsin takakelkan etukiinnikkeitä ja laskin kelkkaa muutaman sentin alas, jotta sain rapsuteltua/tarkastettua ruosteet siletäkin. Ei nyt mitään vakavaa löytynyt, pintaruosteet rapsuttelin parhaani mukaan pois ja laitoin fosforihappoa vaikuttamaan. Hirveästi joutui taistelemaan mieltään vastaan, ettei koko takakelkka tipahtaisi pois... Mutta en nyt ala sellaiseen. Varmasti saa pohja elinvuosia lisää näilläkin toimenpiteillä.

Täytyy köydä hankkimassa jarruoutkea, liittimiä, jarruletkut yms. Niin ja jarruputkityökalu pitää hankkia.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
apa100
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ke 02.01.2019 21:31

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja apa100 »

https://www.youtube.com/watch?v=--RTnNn2Bew
Tämä kaveri vaihtaa tukilaakerin kardaaniin...
W219 2008
W204 2008
R170 1998

ex:W205 2020
ex:W169 2005
ex:W209 2003
ex:W246 2013
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

apa100 kirjoitti: Ti 12.07.2022 07:08 https://www.youtube.com/watch?v=--RTnNn2Bew
Tämä kaveri vaihtaa tukilaakerin kardaaniin...
Kiitti!
Arvelinkin, että joku on kyllä vaihtanut pelkän kannattimen.
Täytyy vaan yrittää löytää oikea osa, tuossa videossa oli linkki ML:n kannattimeen. Pitää selvitellä, onko sama...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JanneW124 kirjoitti: Ti 12.07.2022 08:21
apa100 kirjoitti: Ti 12.07.2022 07:08 https://www.youtube.com/watch?v=--RTnNn2Bew
Tämä kaveri vaihtaa tukilaakerin kardaaniin...
Kiitti!
Arvelinkin, että joku on kyllä vaihtanut pelkän kannattimen.
Täytyy vaan yrittää löytää oikea osa, tuossa videossa oli linkki ML:n kannattimeen. Pitää selvitellä, onko sama...
https://www.ebay.de/itm/124737943676?ha ... SwdQtgo1gJ

Ostin linkin mukaisen ML:n kannatinlaakerin, en löytänyt parempaa osumaa. Annetut mitat täsmäsivät. Purin kardaanin, mutta uusi kannatin ei ole ihan samanlainen.
Vanhassa kannattimen rungon kiinnitys koriin menee hieman laakerin keskipisteen "yläpuolella", kun taas tarjokkaassa kiinnityslinja on aikalailla keskipisteessä. Kokonaishalkaisija on hieman isompi uudessa ja laakeripesä vähän leveämpi.

Kyllähän tuon saa käymään jos haluaa.... Mutta onko kukaan vaihtanut ärrään kannatinta? Löytyykö siihen oikeanlaista osaa? Itse en löytänyt, tuo ostamani on käsittääkseni sama kuin videon remontissa ehdotettu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

kannatin.jpg
Noin 7mm-8mm on kiinnityskohta pielessä tuossa vaihdokissa. Ja uudesta puuttuu ebayn kuvassa olevat muutaman millin korokkeet kiinnitysreikien kohdalta. Tuskin kuitenkaan olisivat riittävän korkeat. Valokuvassa 7.2..7.8mm aluslevyt fyllinä. Ja koska kokonaishalkaisija on hieman isompi, ei tuo mahtuisi paikalleen ilman kiinnityslinjan muutosta. Mutta tuollalailla kardaanin linja pitäisi säilyä melkolailla kohdallaan. Kasatessa sitten näkee, osuuko alapuolelta mihinkään. En enää muista oliko tuossa kannattimen kohdalla jotain kriittistä...

Vanhassa kumissa oli varaosanumero 515 410 74 81, mutta sillä ei tietenkään löydy mistään mitään.

Koko kardaanejakin näköjään löytyy maailmalta käytettynä kohtuulliseen hintaan, mutta vanha kannatin niissäkin on kaikissa. Ehjä kyllä riittäisi.. :think:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... 2&_sacat=0
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pistin tuon ML:n kannattimen paikalleen kardaaniin ja tein 8mm fyllit korin ja kannattimen väliin. Pultit piti vaihtaa 5mm pidempiin -> M10x30.
Mahtuu hienosti paikalleen. Pystysuunnassa kardaani ei jatku suorassa linjassa kannattimen jälkeen nivelestä, mutta asema pitäisi olla sama kuin alkuperäisellä asetuksella. Samanlainen rakenne tuossa keskinivelessä oli kuin esim vetoakselin nivelissä.
Linkatulla videolla hyvät ohjeet. Melko helppo purkaa, ainoastaan boorilla olevan akselin sisäpuolinen lukkorengas oli aika ärsyttävä saada pysymään supussa. Onnistui lopulta hakaneulalla ja 0.8mm hitsauslangalla.

Jarruputketkin on ehjätty. Uusin molemmat takalinjat taka-etuoven välistä taakse asti. Meinasi vähän vastustaa :) Ensimmäinen jarruputkityökalu oli susi, piti käydä vaihtamassa ehjempään. Oikean puolen linjan jouduin tekemään toiseen kertaan, kun ensimmäisen taitoin ajattelemattomasti hieman väärää reittiä ja se otti tankkiin. Ei mitenkään pahasti, mutta tein uudelleen oikeaa reittiä.
Ilmasin takajarrut eikä udet liitokset vuotaneet vaikka poljinta painoi täysillä.

Takakelkan kiinnityspisteistä poistin ruostetta mitä kelkka paikallaan sai. Maalasin jollain ruosteenpysäyttäjällä ja suojasin. Ei ihan paras mahdollinen metodi, mutta jotain kuitenkin. Muutenkin sain pohjaan levitettyä ruostesuojausta tankin alle yms vielä ruosteettomiin kohtiin. Myös takapalkin sisäpuolelle ja takakelkan sisään suihkuttelin kotelosuojaa. Tätä ei ole nähtävästi koskaan ruostesuojattu. Siihen nähden 16 vuotiaaksi Suomiautoksi yllättävän siisti on pohja.

Sain kaikki osat paikalleen ja ajoin pihateillä pikku lenkin. Jarrut tuntuisi toimivan. Täytyy varata aika takaisinkutsun tarkastukseen uudelleen.

Öljyä on alkanut vuotamaan. Ajon jälkeen tulee ihan tippaamalla pieni tahra auton alle parkissa. Koneen takaosa on melkolailla öljyssä, etuosa kuiva. Vuotaakos se öljynjäähdytin tuonne takaosaan vuotaessaan?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takaisinkutsu suoriettu ja auto todettu turvalliseksi. Koska jarrutehostin on saumasta ruostunut, piti sen pitävyys testata täydellä jarrupaineella. Kuulemma 10min pitävät tuota maksimi painetta ja jos sen kestää niin hyvä on. Ruosteen takia tilannetta seurataan... Huollon mukaan uusia osia ei ole riittävästi, jotta kaikki visuaalisesti ruostuneet mutta muuten toimivat tehostimet voitaisiin uusia. Siksi asiaa tarkastellaan myöhemmin.

Noh, tulipa samalla varmuus itsetehdyistä putkiliitoksista, että pitävät. Ja kardaanikin tuntuu toimivan normaalisti, ei ole täristänyt tms.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Rispa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.04.2010 20:09

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Rispa »

JanneW124 kirjoitti: Su 05.12.2021 10:11
Pieni kolhukin tapahtui äskettäin parkkihallissa. Vänkärin puolen takaoveen tuli jonkunlaiset naarmut. En vielä kovin tarkaan tutkinut, mitä korjaaminen vaatii. Lommoja en havainnut ja uskoisin että osa naarmuista lähtee kiillottamalla...
Taisi äRRä suuttua kylkeä kolauttaneelle kuskille, kun yritti penkinlämmittimellä polttaa emännän :shock: Penkin selkänojan kylkiosaan paloi 10cnt kolikon kokoinen reikä, samoin kun kuskin uuteen talvitakkiin.

Kaikenlaista harmia...
Itsellä rupesi kanssa sivutuki kuumumaan ja meinas syttyä palamaan. Onko tietoa saako tuon selkänojan lämmityksen johdon irrotettua niin, että vaan istuinosa lämpiää ja mikä johto tuolle selkänojan elementillä menee? Korjaaminen vaikuttaa sellaiselle työmaalle, että ei huvita mutta olisi kiva jos hanuri edes lämpeis. 😃
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Rispa kirjoitti: To 15.09.2022 17:54
JanneW124 kirjoitti: Su 05.12.2021 10:11
Pieni kolhukin tapahtui äskettäin parkkihallissa. Vänkärin puolen takaoveen tuli jonkunlaiset naarmut. En vielä kovin tarkaan tutkinut, mitä korjaaminen vaatii. Lommoja en havainnut ja uskoisin että osa naarmuista lähtee kiillottamalla...
Taisi äRRä suuttua kylkeä kolauttaneelle kuskille, kun yritti penkinlämmittimellä polttaa emännän :shock: Penkin selkänojan kylkiosaan paloi 10cnt kolikon kokoinen reikä, samoin kun kuskin uuteen talvitakkiin.

Kaikenlaista harmia...
Itsellä rupesi kanssa sivutuki kuumumaan ja meinas syttyä palamaan. Onko tietoa saako tuon selkänojan lämmityksen johdon irrotettua niin, että vaan istuinosa lämpiää ja mikä johto tuolle selkänojan elementillä menee? Korjaaminen vaikuttaa sellaiselle työmaalle, että ei huvita mutta olisi kiva jos hanuri edes lämpeis. 😃
Eipä ole tietoa, valitettavasti. En ole tehnyy elettäkään penkin korjaamiseksi...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siisteintä olisi nypätä tuo kuvan X1 liitin irti mutta myös X55/3 liittimeltä voi nyppiä selkänojalle menevät johdot irti. Pinnit kun irrottaa niin helpompi palauttaa tarvittaessa.
W251 seat heating.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tattis.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Rispa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 08.04.2010 20:09

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja Rispa »

DBFI kirjoitti: Pe 16.09.2022 12:27 Siisteintä olisi nypätä tuo kuvan X1 liitin irti mutta myös X55/3 liittimeltä voi nyppiä selkänojalle menevät johdot irti. Pinnit kun irrottaa niin helpompi palauttaa tarvittaessa.
W251 seat heating.JPG
Kiitokset perse lämpiää jälleen eikä penkki syty palamaan. :thumbup:
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Eipäs ole tarvinnut hetkeen päivitellä mitään tämän osalta. Kohta kolme vuotta ollut ja yllättävän pienillä vioilla päästy eteenpäin. Ei ajia ole tosin kertynyt kuin n. 55tkm.

Nyt pakkasilla tämä on pitänyt käynnistää apuvirralla pariin otteeseen. Ärrällä saatetaan ajella ensin lyhyitä matkoja ja olla sitten pari päivää ajamatta. Siihen jos yhdistyy kipakampi pakkanen, niin ei ole jaksanut 20min webaston käytön jälkeen startata. Lämmitin ja kaikki muukin sähköpuoli toimii, muttei pyöritä. Jos ajelee pidempää matkaa, niin sitten ei ole ollut ongelmaa.
En tiedä minkä kokoinen akku tässä on, se kun majailee ilmeisesti apukuskin penkin alla, niin ei ole tullut kurkittua. Uusittu kolmisen vuotta sitten, hieman ennen kuin ostin auton.
Ylläpitolaturin voisi asentaa, niin pääsisi tuostakin kiusasta. Auton käytöstä tuo enimmäkseen johtuu, mutta se tuskin tulee muuttumaan.

Hehkun vikavalo syttyi pari päivää sitten. Kaksi vuotta takaperin uusin 3kpl, kun yksi rikkoutui ja aiemmin oli uusittu loput 3kpl. Täytyypä tutkia, mikä on rikki ja vaihtaa.
Onko om642 koneessa yleistä että hehkuja menee kohtuu usein? Jo kolmas kerta kun siansaparo sytyy...
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Jannen W251 R 320 CDI

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehkuja menee mutta jos alkaa mennä kovin usein kannattaa varmistaa että rele ja hehkut on keskenään yhteensopivia, niitä on kahta mallia ja ei kestä hehkut jos on laitettu yhteensopimaton releen kanssa.

Akuksi sopii AGM 95Ah, ja sellainen siellä on, esimerkiksi tänään aika edullinen tarjous kun vielä -10% tuosta tarjoushinnasta:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nistysakku
Se vaan että rahti akulle kallis, pitäisi noutaa.

Apuvirralla käynnistäminen on aina riski näissä uudemmissa autoissa.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin