Adblue ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomppaaaj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 04.12.2017 16:02

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tomppaaaj »

Service valikon alla ei ole tässä adblue liittyviä juttuja niin kuin joillain on. Tuon mittariston ns "salavalikon" kautta (mistä siis näkee auton valmistenumeron ja moottorikoodin yms) niin sieltä näkee vain kohdan "Adblue level: Not full", eli se ei tarkemmin määrittele paljonko ainetta on jäljellä. Mutta joo, ehkä ajelen vain ainakin nykyisen huoltovälin loppuun ja katsoo sitten tarviiko lisäillä! Vähän ihmetyttää vaan kun talvella kaikilla tuntui olevan vastaavissa ongelmaa adbluen kanssa ja itse pääsin ajamaan täysin huoletta. Ehkä tuo pitkän matkan ajaminen ja esilämmitys auttaa asiaa.
tilator
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 16.02.2005 21:24

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tilator »

Nopeimmin tuohon toki saa selvyyden tyhjentämällä säiliö, jolloin aineen loppumisesta pitäisi ilmoitusta tulla.

Eikä tarvitse aivan tyhjäksikään saada, koska etukäteenhän se aineen vähenemisestä jo herjailee.
MB E240 -98
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja jysi »

tomppaaaj kirjoitti: Ti 19.03.2024 17:20Vähän ihmetyttää vaan kun talvella kaikilla tuntui olevan vastaavissa ongelmaa adbluen kanssa ja itse pääsin ajamaan täysin huoletta
Seitsemäs talvi menossa ilman ongelmia.
Avatar
tomppaaaj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 04.12.2017 16:02

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tomppaaaj »

tilator kirjoitti: Ti 19.03.2024 18:51 Nopeimmin tuohon toki saa selvyyden tyhjentämällä säiliö, jolloin aineen loppumisesta pitäisi ilmoitusta tulla.

Eikä tarvitse aivan tyhjäksikään saada, koska etukäteenhän se aineen vähenemisestä jo herjailee.
Totta, eipä tullut edes ajateltua näin yksinkertaisesti :D
jysi kirjoitti: Ti 19.03.2024 19:14
tomppaaaj kirjoitti: Ti 19.03.2024 17:20Vähän ihmetyttää vaan kun talvella kaikilla tuntui olevan vastaavissa ongelmaa adbluen kanssa ja itse pääsin ajamaan täysin huoletta
Seitsemäs talvi menossa ilman ongelmia.
Okei, no ehkä ne hyvät kokemukset jääkin vaan sitten sanomatta ihmisillä :D
Sorvali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 12.02.2024 21:48

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Sorvali »

Oma tilanne ratkesi (2016 W205 C250d 4matic) pelkällä putken vaihdolla ja suuttimen putsaamisella. Itse suutin oli tässäkin ketjussa muiden käyttäjien toimesta kuvaamassa kunnossa, vaaleaa töhnää oli kauttaaltaan suuttimen pinnalla. Hieman jännitystä aiheutti sitten tuo kilometrimäärärajoitteen nollaus, joka ei onnistunut Boschin "vihreällä testerillä", joka vaihtotyön suorittaneella korjaamolla oli käytössään.

Eihän siinä, varasin paikalliseen merkkiliikkeeseen ajan rajoitteen poistoa varten ja siellä kaikki sujuikin noin 20 minuutissa. Itse nollausoperaatio oli siinä mielessä erikoinen, että edes merkkiliikkeen laitteilla se ei onnistunut ensimmäisellä kerralla, vaan sama toimenpide piti suorittaa kahteen kertaan, jonka jälkeen kilometrimäärää rajoittava vikakoodi CDI-boksilta saatiin poistettua. Asentajalta kuultuna ilmeisesti joskus on käynyt jopa niin, että auton ECU/CDI-ohjainlaite on jouduttu vaihtamaan uuteen, kun vikatilaa ei ole saatu poistettua muutoin.
W205 250 Bluetec -16
Avatar
ArtoP79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 27.12.2021 10:01

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja ArtoP79 »

Löysin tuolta "salavalikosta" myös tuon Adblue level -kohdan, jossa lukee not full. Omassa (W212 220cdi 2016) menee nyt tuo taka-NOx vaihtoon, alkuperäinen anturi maksaa 790€ (Wetterillä 1120€). AmPron tarvike NOx maksaisi 450€, mutta en uskalla sellaista laittaa, kun ei tiedä miten toimii. Sain anturille vaihtoajan vasta 8.4., mutta ei haittaa, koska taka-NOx vika ei jostain syystä aiheuta tuota kilometrirajoitusta.
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

ArtoP79 kirjoitti: Ma 18.03.2024 16:06 https://www.kahaviesti.fi/ampro-on-kaha ... oimittaja/

Onko kokemuksia näistä tarvike-NOx-antureista?

Kannattaako muita kuin alkuperäisosia käyttää näissä kusilaitteissa?

BMWhen läitettu ko. valmistajan anturi. Toimi heti sopeutuksen jälkeen ja toimii edelleen vaikka BMW on tosi tarkka noiden antureiden suhteen.
Avatar
ArtoP79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 27.12.2021 10:01

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja ArtoP79 »

ArtoP79 kirjoitti: Ti 12.03.2024 16:50
ArtoP79 kirjoitti: Pe 08.03.2024 12:28 Mittaristoon syttyi viime viikolla moottorin häiriövalo ja testeri antoi koodin P229F85 (Nox anturi, maksimiarvo ylitetty). Koodi kuitattiin ja nyt olen viikon ajellut eikä häiriö ole palautunut.
Sellainen tuli mieleen, että onko mahdollista, että urearuiskutus on poistettu ohjelmallisesti toiminnasta ja Nox-anturit jätetty toimintaan? Joka tapauksessa tuo adblue järjestelmän toiminta tarkastetaan ensi viikolla huollossa.
Adblue järjestelmää testattiin tänään ja todettiin seuraavaa:
• Järjestelmä toimii muuten normaalisti, (testerin livedatan mukaan) mutta ureasuutin ei syötä ad-blue:ta.
• mahdollisesti ureasuutin (ruiskutuspyyntö) poistettu ohjelmallisesti
• takimmainen NOx-anturi näyttää sekavia lukemia (ei mahdollisia), kuitenkaan auto ei herjaa NOx-järjestelmän vioista?
o autossa mahdollisesti ”jälkiasenteinen” ohjelmisto, moottorinohjaus
Wetterin mukaan autossa ei ole muuta ongelmaa kuin taka NOx rikki, minkä vuoksi urearuiskutus on estetty.
Tänään kuitenkin vaihdettiin (ei Wetterillä) uusi alkuperäinen taka NOx, jonka jälkeen NOx vika saatiin poistettua ja anturi alkoi näyttämään oikeita arvoja. Asentaja ajoi testerin kanssa autolla 40 minuuttia, mutta urearuiskutus ei edelleenkään aktivoidu. Vika näyttäisi siis edelleen olevan ohjelmistoperäinen ja autosta olisi tosiaankin moottorinohjaimesta poistettu urearuiskutus sekä siihen liittyvät mahdolliset vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei tule, vaikka urearuiskutus on estetty. Auto viedään nyt sitten seuraavaksi Wetterille ja siihen asennetaan alkuperäinen moottorinohjaussofta. Saas nähdä mitä vikoja sen jälkeen ilmaantuu mittaristoon...
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
hullu-ukko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.02.2024 12:25

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja hullu-ukko »

Muistaakseni tästä ketjusta lueskelin että jotkut oli AdBlue tankin tyhjentäneet/huuhdelleet. Meinasin samaan ryhtyä mutta en saa 10mm letkua menemään AdBlue tankkiin, menee n.50cm ja tökkää johonkin. Miten olette saaneet letkun tankkiin asti?
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

hullu-ukko kirjoitti: Ke 10.04.2024 08:16 Muistaakseni tästä ketjusta lueskelin että jotkut oli AdBlue tankin tyhjentäneet/huuhdelleet. Meinasin samaan ryhtyä mutta en saa 10mm letkua menemään AdBlue tankkiin, menee n.50cm ja tökkää johonkin. Miten olette saaneet letkun tankkiin asti?
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
Ei onnistunut minultakaan. -> takapyörä irti, sisälokasuoja irti, täyttöputki tankista irti ja imu suoraan tankista
Mesetti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 15.01.2020 17:00

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja Mesetti »

Tänään käytin W205 220cdi vm 2018 Autoexpert oy
Siellä luettiin vikakoodit. Kilometrirajoitus on nollattu. Moottorin vikavalo hävisi.
Minulle kerrottiin:
Neljännen auton käynnistykesen jälkeen vika tulee uudelleen. Toista kertaa kilometrejä ei saa enää nollattua.
Nox anturi 2 ainakin vialla.
Mitä muuta vialla?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
hullu-ukko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.02.2024 12:25

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja hullu-ukko »

tulimäki kirjoitti: Ke 10.04.2024 08:25
hullu-ukko kirjoitti: Ke 10.04.2024 08:16 Muistaakseni tästä ketjusta lueskelin että jotkut oli AdBlue tankin tyhjentäneet/huuhdelleet. Meinasin samaan ryhtyä mutta en saa 10mm letkua menemään AdBlue tankkiin, menee n.50cm ja tökkää johonkin. Miten olette saaneet letkun tankkiin asti?
Kyseessä vuoden -20 C 300 de.
Ei onnistunut minultakaan. -> takapyörä irti, sisälokasuoja irti, täyttöputki tankista irti ja imu suoraan tankista
Joo täyttöputken irroittamalla sainkin imastua tankin tyhjäksi.

Uudelleen täytön jälkeen n. 10km, sähköllä ajaen, syttyi moottorin vikavalo ja näyttöön tuli AdBluen-järjestelmähäiriö teksi. Myös huoltovalikon kautta katsoen ei näyttänyt rangea adbluelle vaan sama teksti näkyi siellä.
Kun auton sammutti ja hetken päästä uudelleen lähti ajamaan, valo jäi palamaan mutta huoltovalikosta viesti hävisi sekä range tuli takaisin näkyviin.
Täytyy varmaan käydä jossain lukaisemassa koodit.

E: Vikavalo hävisikin muutaman käynnistyksen jälkeen, liekö kuitenkin muistiin jäänyt vikakoodi joka näkyy esim. katsastuksessa?
Avatar
ArtoP79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 27.12.2021 10:01

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja ArtoP79 »

ArtoP79 kirjoitti: Ma 08.04.2024 12:29
ArtoP79 kirjoitti: Ti 12.03.2024 16:50
ArtoP79 kirjoitti: Pe 08.03.2024 12:28 Mittaristoon syttyi viime viikolla moottorin häiriövalo ja testeri antoi koodin P229F85 (Nox anturi, maksimiarvo ylitetty). Koodi kuitattiin ja nyt olen viikon ajellut eikä häiriö ole palautunut.
Sellainen tuli mieleen, että onko mahdollista, että urearuiskutus on poistettu ohjelmallisesti toiminnasta ja Nox-anturit jätetty toimintaan? Joka tapauksessa tuo adblue järjestelmän toiminta tarkastetaan ensi viikolla huollossa.
Adblue järjestelmää testattiin tänään ja todettiin seuraavaa:
• Järjestelmä toimii muuten normaalisti, (testerin livedatan mukaan) mutta ureasuutin ei syötä ad-blue:ta.
• mahdollisesti ureasuutin (ruiskutuspyyntö) poistettu ohjelmallisesti
• takimmainen NOx-anturi näyttää sekavia lukemia (ei mahdollisia), kuitenkaan auto ei herjaa NOx-järjestelmän vioista?
o autossa mahdollisesti ”jälkiasenteinen” ohjelmisto, moottorinohjaus
Wetterin mukaan autossa ei ole muuta ongelmaa kuin taka NOx rikki, minkä vuoksi urearuiskutus on estetty.
Tänään kuitenkin vaihdettiin (ei Wetterillä) uusi alkuperäinen taka NOx, jonka jälkeen NOx vika saatiin poistettua ja anturi alkoi näyttämään oikeita arvoja. Asentaja ajoi testerin kanssa autolla 40 minuuttia, mutta urearuiskutus ei edelleenkään aktivoidu. Vika näyttäisi siis edelleen olevan ohjelmistoperäinen ja autosta olisi tosiaankin moottorinohjaimesta poistettu urearuiskutus sekä siihen liittyvät mahdolliset vikakoodit. Mitään vikakoodeja ei tule, vaikka urearuiskutus on estetty. Auto viedään nyt sitten seuraavaksi Wetterille ja siihen asennetaan alkuperäinen moottorinohjaussofta. Saas nähdä mitä vikoja sen jälkeen ilmaantuu mittaristoon...
Auto tutkittiin eilen ja Adblue toimi kuin toimikin normaalisti. Näköjään se ottaa aikansa, kun Adblue järjestelmään vaihdetaan komponentteja ennen kuin se taas aktivoituu.
E220CDI 2016 AMG Night edition
260SE 1990
Ex: E220CDI 2013, E320CDI 2007, E320CDI 2005, E300TD 1998, E200D 1990, 300D 1982, 280E 1984, 300SEL 1988, 280SE 1984, 280SE 1974
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Re: Adblue ongelma

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Nyt olisi apu tarpeen adblue vikatilassa auto ja reilu sata km jäljellä..
Mikä sulake antaa taas lisää 800km ajomatkaa.
Osat on tilattu mutta ei kerkiä tähän ongelmaan.
Auto 212-350 CDI 2014vm..
Vastaa Viestiin