M274 moottorista kokemuksia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

herbertti kirjoitti: To 30.04.2020 17:43 Totta tuokin, nyt kun rupesin katsomaan niin ei myynnissä ole kuin pari yli 150tkm ajettu W205 bensaa. Kertookohan se jostain? Kun esim BMW:llä on kolmossarjaa useita kymmeniä..
Mahtaisikos tuohon pempun myynissäoleviin yksilöihin vaikuttaa se että niissä pienemmissä koneissa ketju on tulipellinpuolella ja sitten toooodella keljumainen vaihtaa? Näitähän on jossain ollut mosaviallisina myynnissäkin?

Heikko ketju siis vaivaa myös sitäkin merkkiä mutta on sitten todella kallis vaihtaa?

Tai no mistäs mä tiedän kun ei mulla ko merkkiä yhtään ole ollut. Kuulopuheita tässä pistelen. Nitten pohjalta mosa/askiyhdistelmä pois alakautta ja sit osat vaihtoon ja senjälkeen taas nippuun?

OT:ta mutta jos noin on niin "suo siellä vetelä täällä" :)
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Ketjurasva kirjoitti: To 14.01.2021 06:58 Terve! Ostoaikeissa C180 Coupe mersu 2011-2014 bensakoneella. Onkohan noissa se 1,8 mootori 271 jossa noita jakoketjuongelmia ja 1.6 on tuo 274 moottori?
Rekisterinumerolla selviää moottorin tyyppi esim www.kl-varaosat.fi
230 C 1978
Ketjurasva
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 14.01.2021 06:52

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Ketjurasva »

Marko M kirjoitti: To 14.01.2021 09:21
Ketjurasva kirjoitti: To 14.01.2021 06:58 Terve! Ostoaikeissa C180 Coupe mersu 2011-2014 bensakoneella. Onkohan noissa se 1,8 mootori 271 jossa noita jakoketjuongelmia ja 1.6 on tuo 274 moottori?
Rekisterinumerolla selviää moottorin tyyppi esim www.kl-varaosat.fi
Ok, kiitos !
v6omega
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 17.10.2018 13:49

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja v6omega »

"The M274/M270 engine family has several weak components here and there. The first one is the camshaft actuators (solenoids). Usually, after 60-70k miles, these engines start producing some kind of noise while they cold. This is a sign of wear inside camshaft adjusters. In 2014, engines got modified actuators (part no. A2700501147) that hold a little bit longer. "

https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=176
RitariS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: To 11.02.2021 13:47

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja RitariS »

N3/10 - Moottorin 'M274' moottorielektoniikka 'MED40' (ME)
P052E71 Kampikammion huohotuksen venttiilissä on toimintahäiriö. Säädinosa on jumissa.
sekä
P06DA00 Valitse valikkokohta 'Vikakoodit / Tapahtumat' ohjainlaitteessa 'N3/10 . Moottorin 'M247' moottorielektroniikka 'MED40' (ME)'. Lue sen jälkeen vikamuisti.

Tuon ensimmäisen koodin antanut kertaalleen talvella. Ei mitään ilmoituksia tai muuta. Tuo toinen aktiivisena mutta ei mitään ilmoituksia itse autossa. Nyt huollossa keksivät, että pitäisi vaihtaa tuon perusteella venttiili ja jotain muuta letkua yms. 760e hintaan. Kalliilta kuulostaa merkkiliikkeen tekemänä.
Onkohan tämä kuinka yleinen vika näiden moottorien kanssa?
C350e 2016
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko M274:n mäntäongelmat tuttuja täällä? En muista lukeneeni mutta törmäsin aiheeseen toisella foorumilla:

https://mbworld.org/forums/e-class-w213 ... ost8453774
M274 piston crack.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MetalT »

Mopotehoisissa ei liene pahemmin ilmennyt? Joskus luin noista ja taisivat olla pirteämpiä versioita kuin esim. C200?
C200 (S205) 2017
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Joko nyt on ehtinyt kertyä kokemusta M274 moottorin toiminnasta pidemmällä ajalla? Kenellä on eniten ajettuna ja onko kone vielä tehtaan paketissa?

S/W205 Ceen ostossa hinnat alkaen vaihtoehtoina ovat M274 bensa ja OM626 Renapult diesel. Jos äänestää aletaan, niin kumpaa suosittelisitte?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

740 GLE kirjoitti: To 30.03.2023 19:47 Joko nyt on ehtinyt kertyä kokemusta M274 moottorin toiminnasta pidemmällä ajalla? Kenellä on eniten ajettuna ja onko kone vielä tehtaan paketissa?

S/W205 Ceen ostossa hinnat alkaen vaihtoehtoina ovat M274 bensa ja OM626 Renapult diesel. Jos äänestää aletaan, niin kumpaa suosittelisitte?
Ääni mersulle,
ainut paikka mihin rellu sopii mersussa on pullohanska lokerossa,
tai jos moottori on joku mihin rellu sotekentunut niin muukin ottaa sitten sitä
Mökkillä
'
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

740 GLE kirjoitti: To 30.03.2023 19:47 Joko nyt on ehtinyt kertyä kokemusta M274 moottorin toiminnasta pidemmällä ajalla? Kenellä on eniten ajettuna ja onko kone vielä tehtaan paketissa?

S/W205 Ceen ostossa hinnat alkaen vaihtoehtoina ovat M274 bensa ja OM626 Renapult diesel. Jos äänestää aletaan, niin kumpaa suosittelisitte?
Ottaisin Mersun dieselin. M274 ei sovi pätkäajoon ja isompaan ajoon diesel nykyhinnoillakin järkevämpi. Tietäisipä vielä onko mitään toivoa päästä dieselverosta eroon.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ei näköjään löytynyt pikkudieselille tukea ainakaan vielä, kun edes tuolla Rellupullolla ei ole mitään käyttöä autossa. Keittiössä sitä menee jonkin verran vuodessa pihvien liekittämiseen. Lasista nautitaan viiniä, olutta tai single malt viskiä mieluimmin Islayn saarelta.

Ja käyttökohde tosiaan olisi pätkäajoa ehkä noin 10.000 km vuodessa. Periaatteessa toisessa autossa riittäisi sedan korikin, mutta Rouva ei varmaan tykkää, jos ostan itselleni halvan auton ja sitten pummaan hänen isoa farkkuaan lähtiessäni mökille maastopyöräilemään viikonlopuksi hänen jäädessä tekemään yövuoroja, joten jonkin verran tarvitsen tilaa tuohon kakkosautoonkin.

Ajomäärä on sinänsä niin pieni, että hinnat alkaen bensa ja diesel menevät kustannuksiltaan melko tasoihin, jos tuo M274 tosiaan kestää sen verran kasassa, että joku pari sataa tuhatta km menee suhteellisen vähillä teknisillä varikkopysäkeillä. OM651 on tuttu rouskuttaja, jollaisella olen nyt ajanut itse pari sataa tuhatta kilometriä autossa meille tullessa olleiden lisäksi. Ei sekään mahdoton ajatus ole, mutta siinä on omat kotkotuksensa, joiden vuoksi en mielelläni aja kovin pitkästi ohi 300.000 km omalla kustannuksellani.

Voitko DBFI tarkentaa miksi M274 ei sovellu pätkäajoon? Tässä tapauksessa se kakkosautokin nimittäin käy ajoittain mökillä 150 km suuntaansa, eli etenkin jos on tiedossa, että ajoittainen tuulettaminen maantiellä on tarpeen, niin siihen kyllä järjestyy tilaisuus kun järjestetään.

Onko S205 sarjan dieseleitä tehty ollenkaan ilman AdBlue laitteistoa, vai oliko se mukana jo alusta lähtien?

Ai niin, kommenttina ketjun aiempaan M274 yksirivisen ketjun suhteen, että ei se ketjun arkkitehtuuri sinänsä tarkoita lyhyttä huoltoväliä. Oman W212 nokalla raksuttavassa OM651:ssa on alkuperäinen ketju yhä paikallaan 276.000 km jälkeen ja oireettomana myös talvella. Minulla petti hermo 200.000 km jälkeen ja pyysin silloin huollon yhteydessä ketjun mittauksen ja venymää oli silloin noin 25% uuden ketjun toleransseista. Oireeton kiristin vaihdettiin tuossa vaiheessa, kun oli korvaava osa tarjolla.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Yksi miksi M274 moottorista ei sovellu pätkäajoon, sen pitää lämeetä kunnolla tai tulee huohtin/polttoainetta öljyn joukkon onkelmia, ja tietyenkin kaikki normalit saastelaite onkelmat mitä tulee pätkä ajelustu mutta tosiaan Mersun diseli sopii paremin pätkä ajoon,
ennehän asita oli toisin päin
Mökkillä
'
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 743
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

740 GLE kirjoitti: To 30.03.2023 21:58 Ai niin, kommenttina ketjun aiempaan M274 yksirivisen ketjun suhteen, että ei se ketjun arkkitehtuuri sinänsä tarkoita lyhyttä huoltoväliä. Oman W212 nokalla raksuttavassa OM651:ssa on alkuperäinen ketju yhä paikallaan 276.000 km jälkeen ja oireettomana myös talvella. Minulla petti hermo 200.000 km jälkeen ja pyysin silloin huollon yhteydessä ketjun mittauksen ja venymää oli silloin noin 25% uuden ketjun toleransseista. Oireeton kiristin vaihdettiin tuossa vaiheessa, kun oli korvaava osa tarjolla.
Eikö näissä erona ollut se, että M274 on hammasketjulla ja OM651 rullaketjulla? Ongelmia lienee enemmän ollut noissa hammasketjullisissa vai olenko ihan kuutamolla.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320, CLK 320, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 3*OG900
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 31.03.2023 11:16 Yksi miksi M274 moottorista ei sovellu pätkäajoon, sen pitää lämeetä kunnolla tai tulee huohtin/polttoainetta öljyn joukkon onkelmia, ja tietyenkin kaikki normalit saastelaite onkelmat mitä tulee pätkä ajelustu mutta tosiaan Mersun diseli sopii paremin pätkä ajoon,
ennehän asita oli toisin päin
Mielenkiintoinen väite, kiinnostaisi kuulla lisää tästä juuri kun olen 2.0l m274:sta harkitsemassa om651:n sijaan. Olen ymmärtänyt että diesel on aina väistämättä dieselinä liian hidas lämpeämään pätkäajossa, josta sitten kaikki dieselin päästöhilavitkuttimet (sekä itse moottorin osat) ottavat ennenaikaisesti itteensä. Meinaatko että m274 on niin kertakaikkisen hankala tapaus, että jopa diesel sopii paremmin pätkäajoon, vai että om651 on dieseliksi poikkeuksellisen sopiva pätkäajoon eikä tuota mitään ongelmia sellaisessa touhussa? Nyt kun puhun pätkäajosta, tarkoitan itseni kohdalla extreme esimerkkinä toisinaan vaikkapa talvipakkasilla kylmäkäynnistystä, 10min lussuttelua S-marketin pihalle ja takaisin, useasti viikossa ilman koneen kunnollista lämmittämistä. Tekee ihan pahaa ajatella, mutta joskus se elämä vaan menee näin täällä pk seudulla... Tietenkään tästä ei varmaan tykkää mikään moottori, mutta luulisi että ei ainakaan diesel.

Itsellä nyt melkoinen ostaako vaiko eikö osta tilanne tuon m274:n kanssa (ajettu n.70tkm). Yhteenveto siitä mitä olen kyseisellä motilla varustetusta esim. -2015 c200:sta (184hp) nyt tähän asti ymmärtänyt:

1. Esson baari ja foorumihuhut sanoo että männät halkeilee. Syvempi katsaus internetin maailmaan kertoo, että ne halkeilee lähes poikkeuksetta vain jenkeissä eli käytännössä aina c300:ssa. Tästä vetää aika selkeän johtopäätöksen että c300 on liian viritetty mäntien vaihtelevaan laatuun nähden, ja euroopan mopomallit näin ollen kestää vielä ongelmitta (ei ainakaan löydy täältä kauhutarinoita?).

2. Jakopään ongelmat eivät taida huhuista huolimatta olla sen pahempia kuin muissakaan saksalaisissa, koska usein m274 sotketaan tässä m271:een. Jakopää toki on heikko lenkki (Ex Hondamiehen mielestä), mutta ilmeisesti riittää sen uusiminen jossain 200000km kohdalla, eikä tämä olisi varsinaisesti tikittävä aikapommi kuten m271? Korjatkaa jos väärässä, nämä ovat vaan päätelmiä tähän mennessä löytämäni tiedon perusteella. On ollut vaikea hahmottaa, onko jakopää esim. yhtä heikko kuin BMW n20:ssa, vai vastaako se enemmänkin b48:n ilmeisen luotettavaa paranneltua jakopäätä (n20:n seuraaja).

3. Bensaa selvästi sekoittuu öljyyn, tämä taitaa olla se mopomersuja eniten koskettava ongelma näistä. Koskeeko se kaikkia yksilöitä ja missä kilometreissä? Miten vakava tämä ongelma oikeastaan on ja onko sen pahempi kuin muiden valmistajien koneissa (1.5l turbo civic taisi tehdä samaa, silti maineeltaan yksi luotettavimmista autoista tänä päivänä). Kuulostaisi siltä, että vaikka öljyjä vaihtaisi kuinka usein, niin jakopää esimerkiksi kärsisi tästä hiljalleen.


Ehdottomasti kiinnostaa, jos vaan tiedätte mitä kaikenlaista vikaa näissä bensamersuissa vm 2015 tyypillisesti tulee eteen. Eräs nettiauton myyjä kertoi joutuneensa uusimaan bensavehkeestään Nox-anturin, luulin että tämä on vain dieselien ongelma. Luulisi kuitenkin, kun varsin ongelmaiseksi todettu adblue järjestelmä näistä puuttuu, että c200 olisi selkeästi vähäongelmaisempi auto kuin c220d esimerkiksi?

Meinasin juuri hankkia c220d om651:llä kun kuulin moottorista paljon hyvää, mutta tajutessani viime hetkellä pätkäajojeni todellisen vakavuuden, päätin että on pysyttävä bensassa ja katseltava sitten vaikka muita merkkejä jos ei mersulta löydy kestävää bensakonetta. Nyt lähinnä tuntuu että BMW sillä ok-luotettavalla b48 moottorilla voisi olla huomattavasti vähäongelmaisempi hankinta bensamiehelle, kun bemareissa en ole kuullu mistään Nox anturien ongelmistakaan.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: To 06.04.2023 22:47
FinlandMerceds kirjoitti: Pe 31.03.2023 11:16 Yksi miksi M274 moottorista ei sovellu pätkäajoon, sen pitää lämeetä kunnolla tai tulee huohtin/polttoainetta öljyn joukkon onkelmia, ja tietyenkin kaikki normalit saastelaite onkelmat mitä tulee pätkä ajelustu mutta tosiaan Mersun diseli sopii paremin pätkä ajoon,
ennehän asita oli toisin päin
Mielenkiintoinen väite, kiinnostaisi kuulla lisää tästä
Se bensan kertyminen on se juttu miksi ei pätkä ajoon,
vaikuttaa muuhunkin öljyn laatuun/hiljalleen kulumiseen
sieltä huohotimen kautta
Mökkillä
'
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Tuollaiseen pätkäajoon v8 ja kaikkeen muuhunkin :D
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ennemin täysi moottori v12
Mökkillä
'
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 07.04.2023 10:04 Ennemin täysi moottori v12
Ne puolapaketit on vaan vähän arvokkaita :wink:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 07.04.2023 09:52 Se bensan kertyminen on se juttu miksi ei pätkä ajoon,
vaikuttaa muuhunkin öljyn laatuun/hiljalleen kulumiseen
sieltä huohotimen kautta
Näyttäis että tästä ollut puhetta enemmänkin 250CGI:ssä (m271 moottoriko?). Jos ymmärsin niin huohottimen toimintahäiriö syynä, eli korjaantuuko vaihtamalla huohotinkokonaisuuden, vai onko nää luonnostaan susia?

Googlaamalla enkuksi tai saksaksi lähes mahdotonta löytää maailmalta mitään tietoa m274 öljyyn liittyvistä ongelmista. Puhutaan vaan nokka-akselin solenoideista ja jakopäistä. Ylipäätään hyvin vähän löydyy m274:stä mitään tietoa, mikä yleensä meinaa että moottori on pelannut hyvin. Tää on kuitenkin ollut kohta 10v liikenteessä.. Sama pannu taitaa olla 350 hybridissäkin, eikä siitäkään mitään infoa. Eikös tämän ongelman pitäis toistua myös c300:ssa mitä on jenkeissä pilvin pimein, mutta ei siitäkään löydy mitään tietoa.

Sinun kommenttisi, sekä jonkun muun maininta täällä omasta m274:stään josta löytynyt reilu 2l bensaa öljystä ovat aikalailla ainoita mitä aiheesta olen löytänyt, pistää miettimään olisko joitain yksittäistapauksia nämä sen huohottimen takia. Vaarana kun on että yks hemmo sanoo foorumeilla jotain niin siitä tulee yleinen fakta. Sen takia mä vaan kyselin että löytyykö tälle tarkempia perusteluja :thumbup: En haluais hyvää autoa jättää ostamatta huhujen perustella, tosin tossa s205:ssä tuntuu olevan ihan riittävästi muuta ongelmaa mikä joka tapauksessa pistää miettimään.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Niin mikä vaan on mahdolista osa jutuista päätyy palstoille osa ei syystä tai toisesta,
jos pari hemmoa kirjoitelee viosta niin sekään ei välttämättä tarkoitta että jutut koskee vain paria autoa jopa ne hemmot on voinnut nähdä usemapai samoilla vaivoilla olevia koneita,
käytö olot ym asioihin vaikutavat erot on suomessa monesti eri mitä monissa muissa maissa,
mutta anikin on sitten tiedossa tumoistakin voi tulla vastaan kaiken muun lisäksi
kun mahdolisista vikapaikoista vinkejä on kysytty niin on annettu :)
Mökkillä
'
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Niinhän se. Oletko siis huoltanut näitä autoja vai mistä nuo öljyongelmat ovat tulleet tietoon? Jos niitä on lukuisia niin kyllä siinä jotain perää varmasti on, mutta aiheuttaja jäänee silti epäselväksi kun pitäisi tietää jokaisen auton koneen kunto, huoltohistoria ym.

Täytynee varmaan ostaa tuommoinen ja testata ite millainen se on. Tuntuu että joka autossa merkistä riippumatta on nykyisin jokin katastrofaalinen tyyppivika.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 632
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ceen ostajalla on tietenkin sekin vaihtoehto, että päivittää vaatimustasonsa 2018 alkaen valmistuneisiin M264 bensamoottorisiin tai samana vuonna C-sarjaan tulleeseen OM654 dieseliin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Tällä hetkellä nettiauton halvin facelift c200 bensa farkku (joka on oletettavasti vasta tuolla uudemmalla koneella) on n. 12000€ kalliimpi kuin ihan riittävän vähän ajettu 2015 vuotinen jota olen kyylännyt. Aika reipas "hätävarjelumaksu" kyllä olis perustuen parin suomalaisen mersufoorumilla kertomiin juttuihin, joihin ei vieläkään ole löytynyt selkeää vahvistusta mistään muualta netistä. Yleensä ongelmista tieto leviää kulovalkean tavoin. :)

Edelleenkään ei ole tarkoitus väittää että FinlandMerceds ei tietäisi mistä puhuu, vaan saada kokonaisuutta tarkasteltua realistisesti ja erottaa marginaalitapaukset tai mutu-puheet todellisuudesta. Muistan esim. lukeneeni täällä jossain viestin jossa "mersuja oli jonoksi asti huollon pihassa odottamassa ylimääräistä öljynvaihtoa", jolla osin perusteltiin m274 koneen öljyongelmaa. Mistä tiedettiin mitä ne siellä jonotti, ja jos tiedettiin niin kyseltiinkö miksi. Itse esimerkiksi vaihtaisin tämän hintaiseen autoon öljyt useasti ihan hätävarjeluna nyt kun tiedän millaisia saksalaiset premium-moottorit tuppaa olemaan.

Mutta edelleen tietty erittäin kiitollinen jos joku tuo konkreettista tietoa tästä ongelmasta ja mistä se tarkalleen johtuu. :thumbup:
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Asiasta vähän toiseen, kävin koittamassa yhtä 2 litraista vm. 2015 m274 koneellista 130tkm ajettua juuri ja tuli kuunneltua jonkin verran pelti auki ja kiinni moottorinääniä. Auto olis muuten hyvän oloinen ja voisin ostaakin, mutta jäi vähän kaivamaan toi äänimaailma. Melko kuuluvaa harvempaa säksätystä varsinkin pelti kiinni kuunnellessa kun suuttimet ja muut eivät peitä tuota ääntä. Tosin tuollaisen modernin bensakoneen äänet on muutenkin niin täynnä kaikenlaista räpinää että vaikea niistä on diagnosoida mitään varsinkin kun kyseisen moottorin äänimaailma on itselle aika vieras.

Tuli ekana mieleen ainakin sata mahdollista asiaa (hihnapuolen kiristimet ja rissat ensimmäisenä), mutta tietysti se jakopää myös. Ääni kuului koneen etuosasta melko varmasti ja kuulosti juurikin siltä kuin ketju olisi hakannut ohjureihin (siis mielikuva). Eli ei varsinainen kova paukutus kuin ehkä kiertokangista lähtisi, vaan sellainen kevyempi nakutuksen ja säksätyksen välimuoto. Yleensähän noi jakopäät kylläkin vinkuu/ulvoo ainakin bemareissa jos ne on löysällä?

Tässä videossa ehkä lähimpänä samantyyppinen ääni. Jossain kommentissa arvellaan juurikin hihnankiristimen aiheuttamaksi. Auto jota kokeilin oli myös ajettu kunnolla lämpimäksi, kylmänä en päässyt kuuntelemaan.
https://www.youtube.com/watch?v=87id95J ... Saintpat76

Mainitsin myyjälle ja lupasi kuntotarkastaa vielä auton, todennäköisesti heidän omassa huoltopisteessä. En tiedä kuinka perusteellisesti sen meinaavat tehdä ja voiko sellaiseen luottaa kun myytyähän se auto pitäisi saada.

Millaista ääntä veikkaatte/tiedätte jakopään näissä koneissa pitävän? Ymmärtääkseni myös männäntappiongelma koskee pelkkiä jenkeissä tehtyjä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Joo, viikko tullut nyt ajeltua tuon aiemman viestin autolla ja säksättävä ääni nyt ei ole niin huolettanut kun sitä ei kuule kabiinin sisälle. Todennäköisesti kyseessä jokin ihan normaali asia. Pari muuta kysymystä kyllä herännyt äänimaailmasta.

Alakierroksilla 1000-2000rpm kone kuulostaa lähinnä v6:lta tai vastaavalta karkeakäyntiseltä, Nissan 350z tulee mieleen. Ääni ei ole kovin voimakas tietenkään, mutta käynti on kuormitettuna sellaista lotkottavaa kunnes saa sen verran kierroksia että käynti/ääni tasoittuu. Muutamat youtubevideot löysin missä jopa w206:n uudemman mallin kone pitää vastaavanlaista ääntä, joskaan ei ehkä yhtä voimakasta kuin toi oma. Jos oletetaan että tuo on moottorin luonteenpiirre, niin osaako moottoriasiantuntijat arvailla mistä tuo johtuu? Sytytysjärjestyksestä/ennakosta? Missään muussa rivikoneessa en ole moista äänimaailmaa huomannut vaan ovat olleet melko tasaisia ompelukoneita läpi kierrosalueen. Jollain tavalla tämä tuntuu paljon isommalta koneelta kuin on.

Videossa vastaavaa ääntä:
https://youtu.be/zt3GQfBPnbk?t=179

Sitten toi jakopään ääni. Kylmästartissa selvästi kuulee tasaisen matalan ulinan mikä tosin lakkaa melko pian auton hetken lämmettyä. Saman tyylinen vollotus kuin pakittaessa manuaalivaihteisella. Ääni on melko voimakas sen ajan kun sitä kuulee. Olen aavistellut että ketju hankaa ohjureihin kunnes kiristin saa tarpeeksi öljynpainetta toimiakseen kunnolla, en tiedä. Ketjuhan ei 130tkm kohdalla ole uusi eli jotain ääntä on odotettavissa, mutta onkohan tuon perusteella vielä syytä huolestua? Rapinaa tai sellaista hälyttävää ei kuulu. Toki jossain vaiheessa on aikomuksissa mittauttaa ketjun venymä.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Menee vähän yksinpuheluksi, mutta kerronpa silti jos joku tästä joskus hyötyy: Vehon mukaan m274 koneen ketjun venymää ei pysty järkevästi mittaamaan koska Mersulla ei ole sille mitään ohjearvoja olemassa. Dieseleissä eri juttu. Ainut mitä voisivat tälle siis tehdä on avata venttiilikopan ja tarkastaa ketjun kunnon visuaalisesti. Hintaa olis arvailulle tullut yli 400 töineen ja tiivisteineen niin ei ihan ollut sen arvoista kun uuden ketjun saa laitettua tietääkseni alle tonnilla. Ketjuhan on koneen etupäässä ja siksi suhteellisen helppo.
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Accord kirjoitti: Pe 26.05.2023 20:55 Menee vähän yksinpuheluksi, mutta kerronpa silti jos joku tästä joskus hyötyy: Vehon mukaan m274 koneen ketjun venymää ei pysty järkevästi mittaamaan koska Mersulla ei ole sille mitään ohjearvoja olemassa. Dieseleissä eri juttu. Ainut mitä voisivat tälle siis tehdä on avata venttiilikopan ja tarkastaa ketjun kunnon visuaalisesti. Hintaa olis arvailulle tullut yli 400 töineen ja tiivisteineen niin ei ihan ollut sen arvoista kun uuden ketjun saa laitettua tietääkseni alle tonnilla. Ketjuhan on koneen etupäässä ja siksi suhteellisen helppo.
Niin ketjun venymisen/jakopään kulumisen saa tarkistettua
mittamalla ajoitukeset, jos ovat pielessä niin kulumaa/venymää on
ilmaistahan se toiki ole sekään
Mökkillä
'
monsteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Pe 01.11.2013 21:22

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja monsteri »

Meillä oli c 200 vm 2015 reilut neljä vuotta käytössä ja vaimo ajoi 5 km työmatkaa. Yritettiin silloin tällöin tosin ajaa pidempi matka, jotta kone joskus lämpenisi myös. Ei koko aikana pienintäkään ongelmaa. Öljytilavuus 6,5 litraa suodattimen kanssa ja ei huomattu öljyn lisääntyvän vuosihuoltojen välillä. Autolla oli vasta 40 tuhatta ajettu sen lähtiessä vaihtoon.
MetalT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 12.05.2020 19:50

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja MetalT »

78tkm ajettu M274:lla, eikä mene bensaa öljyn joukkoon. Pätkäajoa eli alle 5 km suuntaansa on runsaasti kesät talvet 4-6 krt pvä. Luulisi jo hukkuneen bensaan…
C200 (S205) 2017
Accord
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 06.04.2023 21:55

Re: M274 moottorista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Accord »

Asiaan hieman liittyen, ulkomaisilta foorumeilta olen selvitellyt että huohotin/PCV systeemin vikaantuminen/tukkeentuminen on näissä tyyppivika. Jenkeissä näitä tapauksia ainakin ollut pilvin pimein. Huohotinkokonaisuus ei maksa kai ihan tolkuttomasti mutta sen vaihtaminen kokonaan on työläs homma, joutuu irrottamaan kuskinpuoleista moottorin kumityynyä pois tieltä jne.

Omaan autoon on vaihdettu ainakin osa tätä kokonaisuutta koodilla A2740187201 n. 40tkm sitten. Ilmeisesti systeemin tukkeutuminen on heittänyt jonkin vikakoodin silloin kun kuitissa näkyy myös vikamuistin luku. Suurin osa PCV putkistosta on vielä kuitenkin vaihtamatta (veikkaanpa että se merkittävin osuus) ja nyt olen havainnut selkeitä merkkejä tukokseen liittyen (ei moottorivaloa kylläkään):

Kannentiiviste huohottaa öljyä jakoketjun kohdalta saumasta koko matkalta ja öljyntäyttökorkki vuotaa oikein reippaasti pihalle. Luulin ensin että korkissa olisi vaan huono tiiviste mutta enpä usko.. Kaikki tämä viittais siihen että painetta kertyy kampikammioon koska huohotin on tukossa. Auton käynti on kuten aiemmin jo maininnutkin niin erikoisen karkeaa alakierroksilla ja vääntö tuntuu olevan aavistuksen hukassa. Näistä nyt on kyllä vaikea sanoa kun monesti persdyno huijaa mitä kauemmin auton omistaa, mutta jotenkin silti tuntuu ettei toi ole niin terävä kuin ennen.

Kellään tästä ongelmasta kokemusta?
C205 C200 Coupé
Ex 2x S205
Vastaa Viestiin