Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Terve jälleen lähes 5kk hiljaiselon jälkeen!

Tänne olisi tullut aiemmin kirjoitettua mutta uuden luurin hankinnan johdosta en sillä saanut siirrettyä kuvia tuohon kuvat.fi palveluun jota käytän kuvien liittämiseksi suoraan tänne foorumille. Mutta nyt ollaan paljon viisaampia :lol: .

Mölli on ollut tässä minulla hieman enemmän työnalla kun sain innostuksen kajota noihin ruosteisiin takajarruputkiin.
Samassa yhteydessä tuli myös paljon muutakin tehtyä autolle.
Tarinasta tulisi näillänäkymin hyvin pitkä tekstin ja lukemattomien kuvien kanssa jonka johdosta teen tämän kirjoittelun näillänäkymin kahdessa tai jopa kolmessa pätkässä niin on mukavampi lukea. Siirrytäänpä seuraavaksi heinäkuun puolenvälin tuntumaan... :arrow:

Kuva

Kuva

Kuva

Katsastuksen huomautuksista ensimmäisenä kuntoon saatiin pistettyä vakuutusyhtiön piikkiin/omavastuuta vastaan oikealle taakse tuo pienempi sivuikkuna. Toivottavasti nyt kukaan ei lähtisi uudestaan murtautumaan autoon.
471 euroa ja rapiat sisältäen myös oikean takamatkustajan kynnyslistan tuon ikkunan vaihto olisi maksanut jos ei olisi ollut muuta kuin tieliikennevakuutus.

Kuva

Lisäksi myös oikea etuvalo on saatu toimimaan. Vikana oli tuo xenon sytytin jota en itseasiassa saanut vaihdettua uuteen. Tämä uusi sytytin on muuten samanlainen kuin auton alkuperäinen, mutta sähköliittimen kohta on aavistuksen erilainen jonka vuoksi auton oma liitin ei siihen käy. Tästä syystä putsasin ja hinkkasin tuota vanhaa "kärähtänyttä" xenonsytytintä koemielessä jos rupeisi sillä toimimaan ja rupesihan se.
Välillä tosin tuo oikea ajovalo on ruvennut räpättämään/vilkkumaan varsinkin nyt kun pakkasta on enemmän kuin -5 astetta.
Uutta liitintä koitan metsästää parhaillaan mutta hakusanat on mulla googlen suhteen hukassa, että millä nimellä sitä pitäisi hakea.

Kuva

Syyskuun alkupuolella aloin pikkuhiljaa suunnittelemaan noiden takajarruputkien vaihtoa ja ennen homman aloittamista suuntasin jälleen kaverin työpaikalle tutkimaan hieman asiaa, että minkälainen homma siitä kehkeytyisi kun sen itse suorittaisin.

Kuva

Ensin pohjamuoveja sen verran auki, että näkee jotenkuten, mitä kautta nuo takajarruputket tuolla kiemurtelevat.

Kuva

Kuva

Kyllä tuossa rupesi hieman sydän lyömään nopeampaan tahtiin kun ajattelin pään sisällä, että homma menisi varmasti paljon helpommin jos olisi nosturi ja kunnon tilat käytössä. Takajarruputkien vaihtoa mietittäessä tuolloin totesin, että autosta pitää ainakin pohjamuovit irroittaa, sitten myös pakoputki, kardaaniakseli, lämmöneristyspellit sekä polttoainetankin irroitus olisi myös edessä.
Pikkuinen stressi ja myöskin ehkä v#tutus oli ensireaktio kun pohdin, onnistuuko tuo homma mulla autotallissa jossa olosuhteet eivät ole mitkään maailman parhaat. Mutta on sentään lukittu tila ja paljon työkaluja ympärillä, tilasta tosin tulee varmasti ensimmäisenä puutetta.

Kuva

Lopulta homma oli kuitenkin pakko aloittaa kun halusin tuon kuitenkin hoitaa pois alta ennen talvea ja niin tuossa syyskuun lopulla ajoin auton talliin.

Ennen kuin menen enempää hommassa eteenpäin niin selvittelin netistä etukäteen, miten tuo jarruputken vaihto menee ns. lain näkökulmasta. Ensimmäisenä itselläni pyöri mielessä, että jos vain puolet jarrulinjasta on huonossa niin voinko vain katkaista vanhan putken hyvästä/ehjästä kohdasta ja jatkaa siitä sitten uudella putkella.

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... aminen.pdf

Tämän trafin sivuilta löytyneen tekstin perusteella ymmärsin, että mersun ja nimenomaan 4.75mm ulkohalkaisijalla olevaa jarruputkea saa jatkaa/uusia kolmessa osassa eli kaksi jarruputkiliitosta per jarruputki olisi lähtökohtaisesti sallittu. Siinä sitten rupesin miettimään syvällisemmin, että saako vanhaa mutta hyväkuntoista jarruputkea jatkaa uudella jarruputkella.
Lopulta päätin marssia Hertoniemen Veholle kysymään asiasta jossa yksi asiakaspalveluhenkinen ukko rupesi mulle asiaa ihan virallisesti tutkimaan. Suuret kiitokset siitä vielä hänelle :thumbup: . Kävi kysymässä asiasta ihan korjaamon puolelta sekä yhdeltä katsurilta joka kulki asiakaspalvelutiskin vierestä.
Lopputulos korjaamopuolen henkilökunnan ja katsurin kanssa keskustelun jälkeen:
....... ....... ....... ....... ....... ....... .......
Alkuperäistä hyväkuntoista teräsputkea saa jatkaa teräsputkella (Huom! EI HELMILIITOKSELLA). Tekevät näin korjaamopuolella mikäli vain puolet jarruputkesta on hapanta/uusimisen tarpeessa. Vaihtoehtoisesti voin uusia koko jarruputken vaikka kupariputkesta ja sen saa tehdä kolmessa osassa eli kaksi jarruputkijatkoa/liitosta per jarruputki. Alkuperäistä teräsputkea ei saa jatkaa esim. kupariputkella tai toisinpäin vaan koko jarruputken pitää olla alusta loppuun samaa materiaalia.
....... ....... ....... ....... ....... ....... .......
Se oli sillä selvä :D . Asiakaspalvelu-ukko vielä tulosti mulle paperille tuon saman trafin linkin joka on ylempänä.
Pakko sanoa, että olin kyllä yhtä hymyä kun halusivat minulle selvittää tuon asian. Suuri kiitos vielä kerran :angel: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ensimmäisenä aloitin pakoputken irroitusta ja luonnollisestihan mutterien sekä pulttien kierteet ovat aivan ruosteessa kun ei noihin ole varmaan koskaan koskettu sen jälkeen kun auto lähti tehtaalta. WD40:a tuonne ruiskutin ja annoin vaikuttaa mutta siitä huolimatta tapahtui mitä tapahtui :(.

Kuva

Kuva

Seuraavana pistin peränkin alustapukkien varaan sekä varmistin edestä ja takaa, että jos auto tippuu niin ei tippuisi suoraan lattialle tai varsinkaan minun päälleni. Vaikka tiedän ja varmistan muutamaan kertaan ennen auton alle menoa, että auto on varmasti tukevasti alustapukkien varassa niin tuohon tunteeseen en varmaan ikinä tule täysin tottumaan. Joka kerta rupeaa hieman jännittämään kun ryömin auton alle työskentelemään auton ollessa pukkien varassa.

Kuva

On ne ruosteessa, pakko oli vielä todeta ennen kuin alan enempää purkamaan mitään pois :lol: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tosiaan jotta jarrulinjat pääsee näkemään niin pohjamuovit irti. Tässätapauksessa irroitin myös vasemman sisälokasuojan myöhempää operaatiota ajatellen, mutta siitä lisää myöhemmin edempänä :wink: .

Kuva

Kuva

Siellä ne jarruputket sitten on. Muuten ovat hyvin esillä, kunnes menevät sivulle tuonne tankin ja rungon väliin sekä lopulta tankin yläpuolelle jonne ei edes näe kunnes tankin irroittaa.
Seuraavaksi konepelti auki ja katse kohti ABS-pumppua.

Kuva

Kuva

Kuva

Ensin irroitin jarruputken ABS-pumpulta josta siirryin sitten taakse.

Kuva

Jarrusatulalta tulevan jarruletkun ja jarruputken liitoskohta oli niin ruosteessa etten saanut sitä äkkiseltään avattua varsinkin kun kaasupolttimesta oli kaasu loppu. Joten nips ja naps, nyt ei ollut enää paluuta :lol: .

Kuva

Seuraavaksi aloin irroittamaan pohjasta jarruletkujen kiinnityskohtia WD40:a ja ruuvimeisseliä apunakäyttäen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten oli vuorossa pakoputken irroitus. Edestä kiinnityskohdat oli niin ruosteessa että pultinkannat meni rikki. Tällöin tuli avuksi rälläkkä ja homma rupesi sujumaan. Kun kiinnikkeet oli irti niin oikeanpuolen kiinnityskohta pisti kunnolla vastaan eikä halunnut irrota vaikka kiinnityspultit oli rälläköity pois. Kävin ostamassa kaasupolttimeen kaasupullon ja sain liitoksen lopulta irtoamaan liekin ja pajavasaran voimalla.

Kuva

Tuo vanha tiiviste oli varmaan ajansaatossa palanut niin kovaa kiinni että vaati pientä väkivaltaa että putket irtosivat toisistaan.

Kuva

Kuva

Siinä pakoputken keskiosa nyt lepää seinää vasten. Takavaimentimet päätin jättää paikalleen kun ne eivät tuossa haitanneet tai olleet tiellä.

Kuva

Kuva

Seuraavana oli vuorossa kardaaniakselin ja peltisen pohjalevyn irroitus.

Kuva

Asianmukaiset merkinnät niin saa sitten samassa asennossa myöhemmin takaisin paikalleen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sieltä se tuli suht näppärästi. Tuossa kohtaa olisi kyllä kiva jos olisi autonosturi käytössä :lol: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten irroitin pohjapellit kardaanin yläpuolelta sekä tankin alapuolelta. Jälkeenpäin tuli muistaakseni todettua, että tuota tankissa ollutta lämpöpeltiä ei olisi ollut pakko irroittaa, mutta muistetaan se seuraavalla kerralla :wink: .

Kuva

Seuraavana olisi tosiaan vuorossa polttoainetankin irroitus mutta jatketaan siitä seuraavassa postauksessa.

Seuraavaan kertaan... 8)
Viimeksi muokannut Moniosaaja97, Ke 06.12.2023 13:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jarruputki saa olla kahdesta osasta eli se kaksi lisäliitosta tarkoittaa niitä mitkä pitää tehdä sitä jatkosta varten uuteen ja vanhaan putkeen. Itse tein yhteen glk kuparinikkelistä uudet putket etupyörän takaa taakse. Se on hyvää, taipuu käsin eikä ruostu enää. Tuskin tarvii olla samaa materiaalia.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Samoin Ärrään tein takaputket kuparinikkelistä. Jatko johonkin etuoven kohdille. Korjaamolla sanoivat, että siitäkohti jatkaisivat, niin arvelin että luvallista. Materiaalista ei ollut puhetta. Minkähän takia pitäsi olla samaa materiaalia? Nippa ne putket erottaa, jos jatkoksen tekee.

Aika samanlainen homma oli Ärrässä; suojamuoveja, pakoputki, kardaani ja tankki pois edestä. Eikä mitään nosturia tietenkään käytössä :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
naftale_n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 875
Liittynyt: Ke 14.05.2003 23:33
Paikkakunta: Kuldoonia

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja naftale_n »

On toi tyly homma puuhailla selällään.
Tietysti luxusta jos lämmin lattia ja ei kiire niin mikäs ährätes.

(Laiska kun ei käy lukemassa)
En tiedä auton nykyisiä kilometrejä mutta toivottavasti käytit kardaanin remontissa samaan syssyyn? :oops:
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Kiitokset tarkentavista tiedoista 8) . Heitin tälle Vehon asiakaspalvelijalle esimerkkinä vielä sen jälkeen kun oli käynyt korjaamopuolella asioimassa että onko siis näin, että jarruputken saa tehdä vaikka kolmessa pätkässä eli kaksi jarruputkijatkoa joista eka olisi edestäpäin tultaessa ennen tankkia ja toinen vaikka heti tankin jälkeen? Saisiko näin olla yhdessä jarrulinjassa? Vastaus oli, että näihin trafin papereihin verraten se olisi luvallista.
Toivottavasti ei nyt ihan väärää tietoa tullut sieltä tai vahingossa tekstiä tulkittu väärin.
Ei hätää, en tehnyt kuitenkaan edellämainitulla tavalla koska lähtökohtaisesti mitä vähemmän "ylimääräisiä" liitoskohtia niin sen varmempi/luotettavampi.

Mietin myös ja kysyin suoraan katsurilta, että miksi jarruputken uusittu jatko ei saa olla eri materiaalia verrattuna alkuperäiseen jos jarrulinjasta puolet on vanhaa teräsputkea ja puolet uutta esim. kupariputkea? Sanoi vain, että kun ovat eri materiaalia ja käyttäytyvät eri tavalla kun järjestelmään kohdistuu painetta kun jarrupoljinta painaa.
Tuota asiaa en oikein ymmärtänyt. Ei tuon kupariputken eikä teräsputken pitäisi joustaa/venyä kun jarrupoljinta painaa, koska silloin ajattelen ettei tuommoista tavaraa (=kuparijarruputkea) saisi olla edes myynnissä. Liekö tässäkin asiassa katsastuskonttorin tai katsastajan välisiä näkemyseroja, vaikea sanoa.
Omakohtaista kokemusta katsastajan välisistä näkemyseroista löytyy multa sen verran, että aiemmassa VW Polo 9N autossa mulla oli pohjassa noin peukalonkokoinen ruostereikä ja siitä tuli Hylätty-merkintä. Kun taas aiemmassa väykyssä oli pohjassa tunkin nostokohdassa myös noin peukalonkokoinen reikä ja siitä tuli vain korjauskehoitus. Luulisi tunkin nostokohdassa olevan reijän olevan vähän vakavampi asia kuin pohjassa oleva johon ei kohdistu minkäänlaista voimaa kun ei siihen voi tunkkia pistää.

Tallin lattia ei ole lämmitetty, perus betonilaattaa joka on aseteltu hiekkapohjan päälle. Kylmä tulee kyllä näillä säillä jos ei ole lämmintä päällä/selkä suojattu mutta parempi näin kuin ulkona parkkipaikalla :lol: . Autossa oli remonttia aloitettaessa 260tkm ja pari sataa km päälle.
Mietin myöskin, jos kävisin kardaania jossain näyttämässä mutta parin autonasentaja kaverin näkemyksiä kuunnellen todettiin, ettei asialle ole välttämätöntä tarvetta kun ei millään tavalla täristä ajossa näin ennen remppaa ja rempan jälkeenkään.
Katseltiin pöydällä yhdessä tuota akselia ja heidän silmään näytti yllättävän hyväkuntoiselta myös kumiosien suhteen auton ikään nähden. Rättinivel peräpäästä vaikuttaa jossain kohtaa uusitulta, näytti meidän kaikkien silmään turhan siistiltä ollakseen yhtä vanha kuin auto.
Mutta korostetaan, että mitään dokumentteja ei auton mukana tullut, että kardaaniin tai muihinkaan siihen liittyviin osiin olisi kajottu koskaan.


Jatketaan siitä, mihin jäätiin eilen kirjoittelussa.

Kuva

Kuva

Ennen kuin muuhun kajotaan tankin irroituksen suhteen niin ensin irroitin polttoainepumpun liittimen tankista. Sinne pääsee käsiksi oikean takamatkustajan penkin avaamalla. Tuon peltisuojan irroitus oli hieman haastavaa, mutta se lähti varovasti pienen sorkkaraudan ja vasaran avulla.

Kuva

Sitten oli vuorossa bensaletkun liittimen irroitus. Se hoitui varovasti kahden pienen talttapäämeisselin avulla.

Kuva

Kuva

Seuraavana oli vuorossa tankin täyttöputken irroitus.
Korostan tässä kohtaa, että olin ajanut tankin lähes tyhjäksi ennen kun ajoin auton talliini. Totesin tämän tavan itselleni mieluisammaksi kuin tankin tyhjentämisen. Täyttöputki on kiinni tankissa pienen metalliklipsin (vai mikä tuon nimi nyt on) turvin ja sen saa vedettyä näppärästi auki talttapäämeisselillä.

Kuva

Sitten vain veto ja sieltä se irtoaa.

Kuva

Viimeisenä ennen kuin tankin pultteja lähtee avaamaan oli vuorossa ilmeisesti (?) jonkinlaisen huohotinletkun irroitus, joka ilmeisesti tekee sen ettei tankkiin muodostu alipainetta. Kyseiseen liittimeen oli todella vaikea päästä käsiksi jonka lisäksi se oli niin tiukasti kiinni tai sitten painelin sitä vääristä kohdista ettei se auennut ollenkaan. Vaikea sanoa, olisiko onnistunut jos auto olisi mulla ollut nosturilla ja olisi ollut enemmän tilaa ympärillä toisin kuin tuossa maassa makoillessa. Mutta tosiaan en lähtenyt sitä väkisin irti vääntämään joten annoin sen olla. Tankkia en saanut kokonaan irroitettua autosta, mutta kuitenkin sen verran että näki hyvin jarruputkien reitit :thumbup: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

On kyllä karsean näköistä jarrulinjaa. Keulaltapäin tultaessa juuri ennen tankkia tuo jarrulinja on hyväkuntoista jos ei lasketa että vähän on maalia hilseillyt joistakin kohtaa pois. Alkuun pohdin jos tekisin vain puolesta välistä jarrulinjan uusiksi kunnes hetken pohdittuani päätin tehdä molemmat takajarrulinjat alusta loppuun uudella tavaralla niin saa varmuuden, että ainakin takajarruputket tulevat todennäköisesti kestämään pidempään kuin muut autosta :lol: .
Sitten alkoi uusi vaihe... :arrow:

Kuva

Kuva

Motonetistä kävin ostamassa asianmukaiset jarruputkiliittimet, jatkopalat sekä kuparin ja nikkelin seoksesta tehtyä jarruputkea koska vaikutti järeämmältä ja omaan silmään myös siistimmältä kuin perus kuparinen jarruputki.

Kuva

Kuva

Irroitin tässä kohtaa vanhan jarruletkun rungossa olevalta kiinnikkeeltä ja vaihtoon se menee.

Kuva

Niinkuin olette varmasti huomanneet jo useammasta kuvasta niin olen tarkoituksella merkanut vanhaa jarruputkea punaisella ja keltaisella rasvaliidulla monesta eri kohtaa. Tämä siksi jotta tunnistan ja tiedän varmasti tuossa tilanteessa, että kumpi on vasemman ja kumpi oikean puolen takajarruputki ja kumpaa lähden ensiksi poikkasemaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kuvassa on vasemmalle takajarrusatulalle menevä puolikas osa jarrulinjaa. Siitä sitten pikkuhiljaa suunnittelemaan uutta...

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen muotoilua pistin putken päät kuntoon jarruputken liitintyökalulla jolla päät sai muotoiltua samalla tavalla kuin noissa alkuperäisissäkin oli.
Ennen putken pään muotoilua, muista pistää jarruputkiliitin paikalleen niin säästyy muutama mahdollinen tuhahdus sekä kirosana :lol: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ennen jarruputken ujuttamista suojasin tuon toisen pään kunnolla teipillä. Muotoilin sen myös valmiiksi niin ei tarvitse sitten auton alla kuin pistää liittimet kiinni ja kiinnittää jarruputket rungon kiinnikkeisiin.

Kuva

Kuva

Tuossa ujuttamisessa oli kyllä hyvä, että oli toinen käsipari apuna. Ensin jarruputken toinen pää meinasi tulla ulos vasemman eturenkaan kohdilta. Toinen työnsi uutta jarruputkea ja toinen puolestaan ohjasi sen menemään alkuperäistä reittiä pitkin.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi toisen jarruputkipuolikkaan irroitus ja uuden muotoilu.

Kuva

Kuva

Kuva

On tuo uuden muotoilu kyllä oma puuhansa. Tuossakin oli hyvä, että oli toinen käsipari apuna niin sujui helpommin :thumbup: .

Kuva

Kuva

Rungon kiinnike jarruletkun ja putken väliselle liitokselle oli hiukan kärsinyt maalien suhteen joten hioin maalit siitä pois ja pistin sinkkisprayt perään.

Kuva

Kuva

Kuva

Molemmat jarruputket kiinnitin toisiinsa, kiinnitän myöhemmin jarruputket auton runkoon kun olen tuon oikean puolen jarrulinjan saanut myös tehtyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Oikean puolen takajarrulinjan sain tehtyä myös kätevästi. Ujuttamisvaiheeseen en saanut ketään kaveriksi niin tein vanhasta jarruputkesta pienen koukun jolla sain uuden linjan vedettyä ja ohjattua menemään alkuperäistä reittiä pitkin.

Kuva

Kuva

Sitten oli vuorossa oikean puolen toisen puolikkaan irroitus ja uuden muotoilu.

Kuva

Kuva

Kuva

Oikealta takaa jarrulinja oli huonoimmassa kunnossa. Pintakerros oli aivan ruosteessa ja jarruputkin paikoin hieman pullistuneen oloinen mutta kuitenkin täysin vuotamaton. Tuossa yhdessä kuvassa oleva märkä on WD40:a jota käytin apuna ruostuneiden muttereiden avaamisessa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vain uuden muotoilu vanhan pohjalta ja ujuttaminen auton pohjaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Pistin samalla kertaa vaihtoon molemmat takajarruletkut kun eivät maksaneet Virossa edes kymppiä kappaleelta :D .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sinne meni uusi jarruletku ja kiinnitys onnistui kun tein paksusta pellistä uuden kiinnikkeen/pitimen tuohon rungon kiinnityskohtaan. Vanha vastaava peltilätkä oli ruostunut pilalle. Oikealle puolelle oli sama homma :arrow:

Kuva

Kuva

Jatketaan taas seuraavassa viestissä tekemisiä. Jarrut on nyt kunnossa mutta luonnollisesti myös muutakin oli vielä tehtävänä jotta autosta tulee mahdollisimman miellyttävä itselle ja perheelle.

Seuraavaan kertaan... 8)
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

:D Näyttää tulevan hyvää, tsemppiä tuleviin koitoksiin
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Moniosaaja97 kirjoitti: Ti 05.12.2023 15:33 Seuraavana pistin peränkin alustapukkien varaan sekä varmistin edestä ja takaa, että jos auto tippuu niin ei tippuisi suoraan lattialle tai varsinkaan minun päälleni. Vaikka tiedän ja varmistan muutamaan kertaan ennen auton alle menoa, että auto on varmasti tukevasti alustapukkien varassa niin tuohon tunteeseen en varmaan ikinä tule täysin tottumaan. Joka kerta rupeaa hieman jännittämään kun ryömin auton alle työskentelemään auton ollessa pukkien varassa.
Terve kuolemanpelko näissä jutuissa on ihan hyvä, sanoisin. En tee ihan yhtä isoja remppoja kuin sinä, mutta olen kyllä sellainen vellihousu että aina kun ryömin auton alle, teen myös aika monta varmistusta. Better safe than sorry - jos tottuu liikaa ja unohtaa varovaisuuden, voi käydä hassusti.
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Terve taas!
Jatketaan taas tarinointia autosta... :arrow:

Kuva

Jarruputken vaihtohomman jälkeen tein pikkunäpräämistä eli tässätapauksessa pikkuakun vaihdoin uuteen. Syyskuun alussa mölli sytytti akun valon mittaristoon josta luonnollisesti tuli hiukan säikähdettyä, että hajosiko laturi. Olin onneksi tuolloin tulossa kauppareissulta kotiin ja kotimatkaa oli vain noin 8km jäljellä. Kotiin tultuani testasin ensin yleismittarilla jännitteen auton ollessa käynnissä ja lukema oli 14.2V eli laturi kunnossa. Seuraavaksi otin staarin esiin ja luin koodit, herjasi pikkuakkua eli koodia 9062 joka siis suomennettuna on "Rakenneosa G1/7 (lisäakku) on rikki tai sitä ei ole olemassa". Vanhan pikkuakun kokeilin ensin ladata kotona täyteen mutta ei suostunut vastaanottamaan virtaa eli se oli varmuudella rikki.

Uusi pikkuakku maksoi merteilissä 25 euroa alkuperäisen ollessa muistaakseni noin 130 euroa.
Merteilin myyjä hauskalla ja humoristisella tyylillä yritti kovasti kehua ja kaupitella tuota alkuperäistä akkua minulle ja ihmetteli sarkastisesti, miksi kukaan ei osta nykyään alkuperäistä varaosaa vaan tarvikkeen koska orkkis on luonnollisesti paras :lol: . Piti heittää itsekin "köyhä stadinduunari" - kortti kehiin ja tuli siinä muutenkin juteltua möllistä sekä M113 ja M273 moottorien eroista ja tyyppivioista. Mukava paikka asioida kaikinpuolin :D .

Kuva

Kuva

Tuli samalla huomattua, että yksi sähköjohto on kuorestaan vaurioitunut. Ei ole tietoa, onko kauankin ollut noin mutta ainakin tuolloin alkuvuodesta kun vaihdoin uuden akun niin en huomannut tuota eikä ole millään tavalla oireillut. Leikkasin johdon poikki, kuorin vaurioituneen kuoren pois, kutistesukan ujutus, johtojen tinaus yhteen ja kuumailmapuhaltimella kutistesukan asennus. Helppo ja suht nopea homma josta ei valitettavasti tullut otettua kuvaa.

Kuva

Uuden pikkuakun laitoin viimeisinä hetkinä paikalleen kun auto oli lähes valmis.

Kuva

Seuraavana operaationa aloitin vasemmalle eteen ilmajousen vaihtourakan. Kesän lopussa ihmettelin muutamaan otteeseen, että yön jäljiltä vasen etukulma oli aina maassa. Auton käynnistäessä keula nousi takaisin normaaliin korkeuteensa ja auton sammuttaessa myöhemmin mitään suhinaa tai pihinää ei kuulunut mistään. Tuossa viikon sisällä kun imuroin möllin sisustan (ensin autotallille hakemaan autoimuri ja kotipihaan molemmat autot imuroimaan) niin noin 30min siitä hetkestä kun auto oli ajettu parkkiruutuun ja olin siirtymässä takakonttia imuroimaan niin kuulen pientä suhinaa edestä. Keula oli vielä normikorkeudessa ja siirryin kuuntelemaan vasenta etukulmaa josta kuului selkeää suhinaa. Avasin konepellin tarkistaakseni, ettei vuoto tule tuosta ilmaletkusta joka kiinnittyy yläpuolelta ilmapussiin. Se oli kunnossa jolloin totesin, että pussi vaihtoon.
Kyseinen pussi ja myös etuiskari näytti myös todella vanhalta/auton alkuperäiseltä. Tässä remontoinnin aikana tutkin ja totesin, että mölliin on joskus vaihdettu kaikki iskunvaimentimet ja ilmapussit poislukien vasemmalta edestä etuiskari ja ilmapussi. Hyvin ovat kestäneet aikaa ja olosuhteita jos ovat molemmat vuodelta 2005 :lol: .
Uusi ilmapussi eteen löytyi saksasta, josta tilasin Dunlopin DAS10035-2 varaosanumerolla olevat pussin. Alkuperäinen mersun osanumero ilmapussille on A1643204313. Tilasin pusseja varuiksi 2kpl niin on oikealle puolelle ilmajousi myös valmiina. Hintaa tuli yhdelle ilmajouselle 174 euroa/kpl ja postit 35 euroa suomeen, mielestäni suht edukas. Löytyivät sivustolta www.air-suspension-parts.de josta oli edullisinta hommata kyseiset pussit.
Ensisijaisesti olisin halunnut hommata Arnottin pussit mutta hinta olisi ollut tuplat verrattuna Dunloppeihin. Uskon kuitenkin, että nämä ovat ihan riittävän laadukkaat. Pidän itse ainakin Dunloppia hyvänä merkkinä.

Papereiden mukaan oikea etuiskari+pussi (molemmat mallia Arnott) on vaihdettu syyskuussa 2021 eikä kilometrejä ollut tuolloin kuin 241tkm ja rapiat. Eli en usko, että ihan heti tarvitsisi olla oikealle pussia vaihtamassa, mutta onpahan nyt varuiksi hommattuna :thumbup: .

Kuva

Kuva

Homma lähti liikkeelle ensin iskarin alakiinnikkeen, koiranluun yläpään ja ylätukivarren muttereiden avaamisella. Ekassa kuvassa tästä operaatiosta näkyy tosiaan jarrulevy ja jarrusatula irtonaisina. Näitä ei siis tarvitse/ole tarpeen ollenkaan irroittaa, mutta vaihdan myöhemmin uudet jarrulevyt ja palat eteen niin purin ne valmiiksi pois autosta.

Kuva

Pussia kun puristi kädellä niin täysin tyhjähän se oli muiden ollessa vielä täysin kivikovia kuukauden jälkeen :thumbdown: .

Kuva

Kuva

Kuva

Seuraavana irroitin tuon ilmaletkun iskarin yläpäästä jonka jälkeen raotin sisälokaria vähän, jotta pääsin käsiksi iskarin sähköliittimiin.

Kuva

Sitten vain ilmapussin yläpäästä avataan nuo kolme mutteria jonka jälkeen koko iskaripaketti on irtonainen ja pois otettavissa.
Jalalla voi painaa varovasti alatukivartta alemmas niin koko tolpan ujuttaminen autosta pois helpottuu.

Kuva

Koko iskaripakettia on mukavinta ja helpointa työstää ruuvipenkissä, melkeinpä "pakollisin" varuste vaikka menee tuo homma tarvittaessa vaikka lattialla.

Kuva

Kuva

Ensimmäisenä tehtävänä on irroittaa tuo jousilevy. Se hoituu kun varovasti vasaralla ja hylsyllä hakkaa sitä alaspäin jolloin tuota pitävään lukitussokkaan pääsee käsiksi. Sokan irroittaa hyvin vaikka pienellä talttapäämeisselillä.

Kuva

Kuva

Kuva

Jousilevy lähtee sokan irroituksen jälkeen lukkopihdeillä irti. Sen alta paljastuu seuraavana iskarin yläpäänpultti joka pitää ilmajousen kiinni iskunvaimentimessa.

Kuva

Omassa tapauksessa irroitin tuon mutterin pulttipyssyllä jolla se aukesi nopeasti ja kätevästi. Kuvan pulttipyssylle Makita lupaa 280nm ja sillä aukesi helposti. Ja kyllä, voimahylsy oli tuossa hetkessä kadoksissa niin käytin ns. perushylsyä :lol: . Toisessa tapauksessa irroitus vaatisi jonkinsortin erikoistyökalun joka nopealla tutkimisella maksaa jenkeissä noin 30 dollaria. Mutta homma onnistuu myös isolla/leveällä talttapäämeisselillä ja kuusiokoloavaimella, tästä lisää asennusvaiheessa. Mutterin aukaisu ei onnistu lenkkiavaimella, on liian ahdas paikka sille.
Kun mutteri on saatu aukaistua niin ilmapussi lähtee ihan vain nostamalla pois 8) .

Kuva

Kuva

Tuo vanha ilmapussi ja iskari ovat tosiaan alkuperäiset. Sitä en tiedä, onko ne joskus vaihdettu uusiin mutta veikkaisin vahvasti että ei koska jos nuo olisi joskus vaihdettu niin sinne olisi varmasti pistetty jotain muuta tilalle. Alkuperäiset mersun varaosat maksaisivat varmasti moninkertaisesti enemmän verrattuna esim. Bilsteiniin tai Arnottiin jotka ovat käsittääkseni alkuperäislaatuisia varaosia tai jopa parempia kuin alkuperäinen. Korjatkaa jos olen väärässä :roll: .

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vuorossa oli iskarin puhdistusta tuosta ilmapussin asettumiskohdasta alhaalta johon tulee uusi ilmapussin mukana tullut o-rengas ja jokin kovaa muovia oleva prikka/rengas vai mikä tuon osan nimi on. Tuosta "prikasta" tasainen puoli tulee ylöspäin ja kupera puoli alaspäin. Parin youtube videon mukaan tuohon o-renkaaseen ja "prikkaan" voisi laittaa silikonia jonkinlaiseksi liukasteeksi mutta itselläni sitä ei ollut tuolloin varastossa niin en näin tehnyt enkä nähnyt tarpeelliseksi laittaa.

Kuva

Sitten vain uusi pussi paikalleen :D . Pienenä etukäteisinformaationa niin sitten kun sain tuon iskarin kokonaisuudessaan kiinnitettyä autoon niin tuo pussi luiskahti pois tuosta alapään kohdasta vaikka sen painoin mielestäni lujaa paikalleen iskarin ollessa vielä kiinni ruuvipenkissä. Tästä ei tarvitse huolestua tai säikähtää, pussi asettuu ilmatiiviisti iskunvaimentimeen kun auto on käynnissä renkaat maassa omalla painollaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kokoaminen menee sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Tuo iskarin yläpäänmutteri ei mennyt takaisin kiinni pulttipyssyllä jolloin käytin kiristämiseen isoa talttapäämeisseliä ja kuusiokoloavainta. Talttapäämeisselillä pidetään mutteria paikallaan ja kuusiokoloavaimella puolestaan kiristetään koko homma kiinni. Kyseinen homma soveltuu myös jos kyseinen mutteri tarvitsee avata.

Kuva

Kuva

Sinne se kiristyi. Tuon uuden jousilevyn paikalleensaanti aiheutti alkuun pientä päänvaivaa. Vaikka sitä hakkasi vasaralla ja hylsyllä paikalleen niin se ei siellä pysynyt vaan pullahti aina pois niin ettei uutta lukitussokkaa pystynyt sinne asettelemaan. Youtubevideoissa monilla on samaa ongelmaa ja kaikki käyttivät omia ratkaisujaan. Oma ratkaisuni oli käyttää vieressä olevaa hydrauliprässiä apuna koska se oli korkeutensa puolesta juuri täydellinen :lol: .
Eli pitkällä rengasraudalla painoin hylsyä alas ja sain pidettyä jousilevyä alhaalla. Sitten lukitussokan asennus ja siellä se pysyy.

Kuva

Koko paketti kasassa 8) .

Kuva

Kuva

Sinne se meni. Ja tosiaan niinkuin kuvassa näkyy niin tuo pussi on alakohdasta iskarin varresta pullahtanut pois. Pieni sätky siitä tuli, mutta onneksi en lähtenyt koko tolppaa uudestaan irroittamaan koska pohdin, että varmasti se sinne asettuu viimeistään kun auto on maassa omalla painollaan :thumbup: .

Kuva

Viimeisenä hommana on uuden messinkiliittimen (?) ja sokan asennus. Vanha sokka irti pihdeillä sitä varovasti avaten jonka jälkeen tuo pultti/liitin lähtee vetämällä pois paikaltaan. Sitten uusi liitin paikalleen ja uusi sokka. Uusi sokka vaatii todennäköisesti myös pientä avaamista, eli avaa varovasti vain sen verran että se menee paikalleen. Tuossa ilmaletkussa on omat urat tuolle sokalle johon se painetaan kiinni.
Liitin kiinni pussin yläpäähän/jousilevyyn ja homma oli siinä.

Kuva

Pakko sanoa, että vaikka netin syövereistä luin etukäteen tietoja ilmapussin vaihdosta jossa varoitellaan, että tosi vaikea homma kyseessä niin minun mielestä tuo homma oli yllättävän helppo tai helpohko jos on ennenkin autoa jotenkin korjaillut. Taakse pussin vaihto vaikuttaa vielä paljonkin helpommalta ja nopeammalta hommalta verrattuna eteen. Uskon homman onnistuvan ns. perus tee se itse - henkilöltä. Ainakin tässä W164 korisessa tuo homma oli aika kivuton. Vaikein kohta ehkä oli tuon uuden jousilevyn asennus, mutta netistä löytyy hyviä muitakin vinkkejä sen asennukseen.

Kuva

Nyt oli vuorossa etujarrulevyjen ja jarrupalojen vaihto. Juttu on sen verran helppo ja suht yksinkertainen niinkuin muissakin autoissa/mersuissa ja käsitelty pariin otteeseen tässäkin topikissa joten tämä vaihe mennään enimmäkseen kuvilla... :arrow:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sinne menivät uudet laadukkaat osat. Seuraavana vuorossa jarrujen ilmaus faijan avustamana :D .

Kuva

Jarrujen ilmauksen jälkeen katsoin kaikki liitokset jarruputkien vaihdon jälkeen läpi ukon painaessa samaan aikaan jarrupoljinta. Toistaiseksi kaikki hyvin eikä mikään kohta vuoda jarrunestettä. Jarrupolkimessa poljintuntuma on hyvä ja jämäkän oloinen, mutta lopullinen varmistus tulee sitten koeajolla 8) .

Kuva

Toiseksi viimeisenä hommana on vuorossa asia, jota olen odottanut pääseväni tekemään melkeinpä enemmän kuin jarruputkien vaihtoa.
Kyseessä on uusien venttiilinkoppien tiivisteiden ja sytytystulppien vaihto.

Kuva

Kuva

Kuva

Lähdetään liikkeelle sytytyspuolien irroituksesta. Ennen kuin venttiilinkopan saa irroitettua, pitää bensaletku irroittaa ja ottaa pois tieltä. Tässä kohtaa en ollut vielä kiinnittänyt bensatankkia autoon mitenkään eikä bensatankilta tuleva letku ollut kiinni tankissa. Kun moottoripuolelta tuon mutterin avaa niin bensaa alkaa auton alla valumaan linjan toisesta päästä joten laita jokin pieni astia sinne alle johon bensat tippuvat. Maksimissaan desi tai kaksi sieltä tulee tavaraa, mutta parempi että on jokin astia alla kuin että lattialle valuvat.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten vain venttiilinkopan pulttien irroitus ja se lähtee nostamalla pois paikaltaan.

Kuva

Kuva

Tässäkohtaa otin nuo vanhat tulpat pois kun venttiilinkoppa ei ollut edessä tilaa viemässä. Meni tällätavoin paljon kivuttomammin kuin väykyssä kun siihen vaihdoin tulpat.

Kuva

Kuva

Tulpat olivat itsessään hyvässä kunnossa ja hyvänväriset eli seokset kohdillaan. Näkee kuitenkin, että ovat vanhat ja parin tulpan sekä tulpanhatun päälle on tippunut öljyä joka johtuu selkeästi tuosta venttiilinkopan tiivisteen vuodosta. Ainoastaan tulpat ovat minusta ns. vääränmalliset eli NGK PFR5R-11 malliset sytytystulpat. Kyseessä on Platina-keskielektrodilla olevat tulpat ja käsittääkseni tässä kuuluisi olla Iridium tulpat vakiona. Saa korjata jos jollain on oikeaa tietoa asiasta :wink: .

Kuva

Kuva

Kuva

Uudet tulpat tuli silloin kesäkuun alussa ostettua ja näille luvataan NGK:n omilla sivuilla vähintään tuplasti pidempää ikää kuin vanhoille eli noin 96-192tkm ja jotkut sivustot vielä enemmänkin.

Kuva

Kuva

Tilasin aiemmin suosituksesta uudet huohotinletkut ja hyvä niin. Kaksi kolmesta huohotinletkusta oli rikki/haperoituneet.

Kuva

Kuva

Nettiä ja youtubevideoita tutkiessa katselin, että moni laittaa venttiilinkopan asennuksen yhteydessä kannen ja kopan tiivistepinnan väliin tiivistemassaa. En itse ymmärrä miksi kun tuo venttiilinkopan tiiviste on kuitenkin kumia eli joustaa ja varmasti myös pitää vuodon kurissa kun tiiviste on ehjä ja tiivistepinta tasainen sekä puhdistettu huolellisesti. Ja myöskin kun kopan pultit kiristää asianmukaisessa järjestyksessä ja oikeisiin momentteihin. Itse en massaa käyttänyt tuossa, mutta pitäisikö virallisesti käyttää vai onko kyseessä vaan ns. viimeinen varmistus?

Kuva

Kuitenkin sinne se meni ja samalla uudet tulpat. Katsoo, loppuuko nyt venttiilinkopan vuodot :think: .

Kuva

Ensimmäinen puoli valmis liittimien kiinnityksen jälkeen. Sitten seuraava puoli :arrow: .

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt pitäisi moottoripuolen olla täysin kunnossa ja huollettu. Vaihdoin tuossa samalla uudet moottoriöljyt ja öljynsuodattimen, ja taas ajaa sen kymppitonnin. Mulla on ollut tapana ajaa öljyillä se plus miinus 10tkm vaikka voisi ajaa pidempäänkin. No, pysyy ainakin jakoketju kunnossa :lol: . Edellisessä väykyssäkään tuon M112 moottorin ketju ei ääntänyt ollenkaan vaikka siinä oli myydessä se 464tkm mittarissa eikä ketjua ollut auton mukana tulleiden papereiden mukaan koskaan vaihdettu.

Kuva

Viimeisenä hommana ennen kaiken takaisin kokoamista oli etu- ja takaperään sekä jakolaatikkoon uusien öljyjen vaihto koska auton mukana tulleista papereista ei tullut ilmi, milloin ne olisi vaihdettu.
Foorumia luettaessa selvisi, että etu- ja takaperään menee luokituksen 235.7 mukaista öljyä ja jakolaatikkoon luokituksen 236.12 öljyä.
Öljyt löytyi jakolaatikon osalta motonetistä (Vantaa), perien öljyt piti käydä hakemassa tien toiselta puolelta KL-varaosista kun olivat motonetistä loppuneet.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja peräöljyjen vaihdossa luonnollisesti ensin yläpuolen pultti auki ja sitten vasta alempi. Tämä siksi, että jos alapultti aukeaa normaalisti tyhjennyksen osalta mutta täytön kannalta yläpultti ei niin autolla ei voi ajaa jos perässä ei ole öljyä. Ja näin ollen et voi ajaa korjaamolle tuota pulttia aukaisuttamaan. Siksi ensiksi yläpultti auki ja sitten vasta alempi tyhjennystä ajatellen.
Täyttö menee siten, että öljyä pumpataan letkun avulla sisään yläkautta ja kun nestettä alkaa tulemaan ulos niin se on merkki, että perässä on tarpeeksi öljyä. Sitten sama homma etuperään.

Kuva

Kuva

Etuperään vaihto onnistui. Sitten jakolaatikon kimppuun...

Kuva

Homma oli melkein helpompi kuin moottoriöljyn ja suodattimen vaihto. Tärkeää vielä varmistaa ennen homman aloittamista, että auto on mahdollisimman suorassa. Tämäkin tuppaa kuullemma olemaan semmoinen asia joka unohtuu monelta. Voin myöntää, että tuohon edelliseen väykkyyn en koskaan vaihtanut peräöljyjä tuon 100tkm/5v omistushistoriani aikana. En yksinkertaisesti koskaan edes ajatellut asiaa :? .

Kuva

Nyt oli kaikki hommat mölliä ajatellen tehty eli kaikki takaisin paikalleen. Kasaaminen meni yllättävän nopeasti ja mukavasti, varmasti innostus auton saamisesta takaisin ajoon pyöri paljon mielessä :lol: .

Kuva

Pakoputken etummaiseen päähän vaihdoin uuden pannan sekä uuden tiivisteen ja parit haponkestävät kiinnityspultit ja mutterit.
Pakoputken ollessa vielä irti niin luonnollisesti oli pakko päästä auto käynnistämään ilman minkäänlaista äänenvaimennusta.
Kivasti kasikoneen äänet pääsevät oikeuksiinsa, katsoo jos lataan siitä tässä joku päivä pätkän youtubeen ja linkkaan tähän niin siitä saa halutessaan katsoa ja kuunnella. Etukäteisinfona sitä, että paljoa en kaasua viittinyt painaa koska kyseessä on suht tiheä asuinalue ja haluan pitää hyvät välit naapureihin vaikka en tuolla asukkaan vaan olen vain autotallin vuokralainen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kokoamisvaiheesta en juurikaan muistanut ottaa kuvia kun halusin tuon hetken mielentilassa saada auton koottua valmiiksi niin pian kuin mahdollista. Mutta käytännössä homma meni vastakkaisessa järjestyksessä kuin purkaminen.

Kuva

Fiilis kun auto on vihdoin ja viimein valmis on suorastaan huumaava 8) . Omassa tapauksessani tein mölliä vajaa 1,5kk kun yksinkertaisesti perhe- ja työelämässä menee tällähetkellä sen verran lujaa etten tallilla kerennyt todellakaan joka päivä käydä. Jos avaat nuo kuvat kokonaan kuvat.fi palvelusta ja katsot päivämääriä kuvien otosta niin huomaat että joidenkin kuvien suhteen on useampi päivä ja yli viikonkin kestäviä "hiljaisia päiviä". Muuten uskoisin, että jos minulla olisi ollut töiden jälkeen aina koko loppupäivä ja ilta sekä viikonloput vapaana niin tuon auton olisin tehnyt 1,5-2vk sisällä valmiiksi.
Vaimo ja erityisesti lapset ovat ainakin nyt onnellinen, että "Veijo-mersu" on jälleen ajossa. Auto saanut nimensä rekisterikilven ensimmäisten kirjaimien mukaan :wink: . Tuon remppa-ajan ajoimme tuolla minun työmatka-autolla eli vm. 1987 Mitsubishi Lancerilla. Kaksi turvaistuinta takana sekä vanhin kakaroista istumassa keskipaikalla niin takapenkkiläisillä tuli aina tappelua siitä, että toinen on liian lähellä toista yms. Nyt siitäkin on toistaiseksi päästy :lol: .

Kuva

Vielä kun saisin järkättyä nuo uudet alkuperäiset kesävanteet alle uusien kumien kanssa niin auto olisi melkeinpä täydellisen näköinen niillä kuin noilla rumilla tarvikevanteilla. Toistaiseksi en ole uusille vanteille kesärenkaita saanut vielä hommattua kun onnistuin löytämään ja ostamaan tuohon harrasteprojektiini (Subaru Pickup/Brat/Brumby) ulkomailta harvinaisia varaosia joita on hankala saada tänne suomeen ostettua kun näitä kyseisiä varaosia ei saa oikein muualta kuin Australiasta ja siellä päässä heillä ei ole hirveästi innostusta lähettää osia ulkomaille. Liekö laiskuus/liika vaiva vai mahdollisesti epäillys Skandinavialaisesta "nettihuijarista"? :lol:

Kuva

Kuva

Nyt on helpottunut fiilis kun joka nurkka pysyy ylhäällä niinkuin kuuluukin eikä jarrurempan jäljiltä mikään paikka vuoda. Pari päivää myöhemmin vasta laitoin pohjamuovit kiinni kun halusin varmistaa, ettei mikään liitos varmastikaan vuoda jarrunestettä.
Tosiaan koko homma kaikilta osin meni aikaslailla täydellisesti, toivonmukaan mitään isompaa ei tarvitsisi nyt tehdä lähiaikoina mölliin :D .

Mainittakoon, että keväällä/alkukesästä irroitan pohjamuovit vielä kertaalleen, putsaan pintaruosteet pois ja massaan tai massautan jossain liikkeessä pohjan ja pyöränkotelot. Sen aion tehdä koska pohja ja kotelot ovat kovia ja hyvässä kunnossa ja tämän auton kanssa toivon, etten heti lähivuosina sitä pääsisi hitsailemaan. Onneksi tämä korimalli ei ole yhtä paha ruostumaan kuin W210, sitä sain mielestäni ihan riittävästi hitsailla.

Kiitokset teille kun jaksatte tätä lueskella vaikka saattaakin olla välillä hieman sekavaa luettavaa.

Seuraavaan kertaan... 8)
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja sompio »

Oikein hyvä remppaselostus. Varmaan monelle tipauttaa aloituskynnystä tehdä remppa itse. Kiitos!
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

Kiitokset! Monesti sitä on jälkikäteen ajatellut, että varmasti ainakin nuori sukupolvi (johon itse luulen vielä kuuluvani näin 26v ikäisenä : D ) haluavat mielummin autojansa itse korjata koska kyllä siinä säästyy hyvä summa kun itse tekee ja saa sitä mitä haluaa. Ja mielelläni myös itse luen muiden kirjoittamia korjauskertomuksia ja katson youtubesta videoita jos tarvitsee tehdä jotain omiin autoihini, monta asiaa olen tätä kautta oppinut. Ja kaiken lisäksi nautin itse siitä kun saan korjata omat kulkineeni ja kyllähän rahaa siinä säästyy varsinkin kun Veholla kyselin tuosta jarruputkien vaihdosta niin jos olisivat tehneet jarrulinjat vasemmalle ja oikealle taakse ns. puoliksi uusiksi eli kuskin kohdalta poikkassut jarrulinjan ja jatkanut siitä uudella putkella niin sanoivat arvioksi noin 2500-3000 euroa. Tarvikkeet tuossa jarruputkien vaihdossa pelkästään eivät maksaneet kuin alle 150 euroa sisältäen jarruputken, jarruletkun, liittimet+jatkopalat yms. niin halvaksi tuli tehdä itse. Täytyy tosin huomioida että ammattilaiselle pitää maksaa tuosta hommasta reilu taksa, ei tuo mitään mukavinta puuhaa ole kun ei ole nosturia ja lämmintä hallia käytössä…
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

No ompa karu hinta-arvio jarruputkista. Ärrään arvelivat 800€ ja pidin jo sitä kohtuuttomana.

Hyvä kun jaksat tehdä näin kattavia kertomuksia. Kuvia on paljon, samoin tekstiä. Ei ole pikkujuttu kertoa näin yksityiskohtaisesti.
Jatka samaan malliin
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Raumalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

100e+alv tuntiveloituksella kuitenkin huomattavasti alta työpäivän homma. Ja tarvikkeet 0 alvilla muutaman kympin.
Hiukan on outo pyynti hommasta.

Paljon nykyään virolaiset hinauskuskit ajavat korjattavia Suomen kilpisiä romuja latvia,liettua ja pohjois puola akselille.
Viro pelannut itsensä pois huonon ammattitaidon vuoksi sekä Suomi hinnoittelulla.
08 Clk 220
Moniosaaja97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Su 18.11.2018 21:15
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moniosaajan harrastekäyttökulkineet

Viesti Kirjoittaja Moniosaaja97 »

JanneW124 kirjoitti: La 09.12.2023 23:37 No ompa karu hinta-arvio jarruputkista. Ärrään arvelivat 800€ ja pidin jo sitä kohtuuttomana.
Paikanpäällä ajattelin, että tuossa on varmasti ns. perinteinen "Veholisä" mukana joka korottaa hinnan niin ylös kun ei tuossa noin kolmen tonnin hinnassa ole muuten mitään järkeä :shock: .
Asentajan mukaan he tiputtavat perän kokonaan pois autosta, jotta tilaa takajarruputkien vaihdolle on tarpeeksi. Pääkopassa kuitenkin ajattelin, että kyllä tilaa pitäisi olla riittävästi kunhan vain tankin saa pois tieltä ja näinhän se oli.

Faija lopetti hetkeksi/muutamaksi vuodeksi autonsa käyttämisen Vehossa muistaakseni noin 10 vuotta sitten.
En muista, olinko tästä joskus kirjoitellut tänne mutta joskus 10 vuotta sitten hän meni vaihdattamaan entiseen vm. -07 W211 E220CDI mersuunsa xenonpolttimoja eteen. Polttimot maksoivat 250 euroa/kpl ja työt 50 euroa. Eli koko homma 550 euroa kun molemmat ajovalon polttimot vaihdettiin.
Tästä nousi luonnollisesti v#tutus pääkoppaan. Asennuksen työn hinnan hyväksyi mielihyvin muttei varaosien hintaa. Asiallisen reklamaation hän pisti Vehon nettisivuilla, mutta siihen ei koskaan vastattu eikä sitä julkaistu. :problem:
Muistan tuolloin, että joku laadukas Phillips/Airam/Osram valmistama perus D2S xenonpolttimo maksoi jotain luokkaa 70-80 euroa vähän riippuen mistä ostaa ja nykyään vastaavan polttimon saa noin 30 euron hintaan. Mersun "tähtimerkinnät" kun stanssaa tuotteisiin niin hinnat pomppaavat monesti joka yli kolminkertaisiin lukemiin ainakin Vehosta ostettuna.
W164 ML500 V8 -05 (perheauto)
Mitsubishi Lancer 1.2L -87 (työmatka-auto)
Subaru Pickup "Brat/Brumby" 1.8L -92 (projekti)
Yamaha XV750 Virago "viagra" -97
+10kpl mopoa ja moottoripyörää

Ex.
W124 CE 230 -88
S210 E320 V6 -97
W168 A140 Lang -02
VW Polo 9N 1.4L -03 (Romutettu/poistettu lopullisesti rekisteristä)

MB Star C3 + läppäri (kattaa vm. 1989-2016 mersut)
Vastaa Viestiin