OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ppeku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 14.11.2018 21:55

OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja ppeku »

Terve.

W212 v.2013 350 4M päätti laittaa keltasen moottorinkuvan palamaan kojetauluun. Drivelooper koodinlukijalla kertoi vikakoodiksi P13DF. Aika heikosti netistä löytyi tietoa mikä on vikana. Löytämästä tiedosta vois päätellä, että ADBlue hommissa jotain häikkää. Osaako joku kertoa enempää, että mikähän kiesiä nyt riepoo? Täytin joku aika sitten itse sen Bluen säiliön niin voikohan olla jotain siihen liittyvää, vaikka täytön jälkeen pelannu ihan ongelmitta. Voiko olla että joku täyttövälin ajastin tullu täyteen ja se vaatis nollaamista?
2
Toinen ongelma koskee automaattivaihteistoa. Kylmänä vaihto kolmoselta neloselle "viivyttelee" sekunnin luokkaa, vaihto jää ihan ku roikkumaan ilmaan sinne välille. Kierrokset ei nouse vaihdon välissä. Lämpimänä ei mitään moitittavaa. Uhka vai ominaisuus? Toinen vaihteisoon liittyvä asia mutta päinvastainen vaivaa vitoselta neloselle pudotessa kylmänä, vaihto on todella terävä ja joka kerta silinterihattu meinaa pudota päästä. Tuskin kumpikaan näistä vaihteistopulmista voi olla ominaisuus.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ppeku kirjoitti:Terve.

W212 v.2013 350 4M päätti laittaa keltasen moottorinkuvan palamaan kojetauluun. Drivelooper koodinlukijalla kertoi vikakoodiksi P13DF. Aika heikosti netistä löytyi tietoa mikä on vikana. Löytämästä tiedosta vois päätellä, että ADBlue hommissa jotain häikkää. Osaako joku kertoa enempää, että mikähän kiesiä nyt riepoo? Täytin joku aika sitten itse sen Bluen säiliön niin voikohan olla jotain siihen liittyvää, vaikka täytön jälkeen pelannu ihan ongelmitta. Voiko olla että joku täyttövälin ajastin tullu täyteen ja se vaatis nollaamista?
2
Toinen ongelma koskee automaattivaihteistoa. Kylmänä vaihto kolmoselta neloselle "viivyttelee" sekunnin luokkaa, vaihto jää ihan ku roikkumaan ilmaan sinne välille. Kierrokset ei nouse vaihdon välissä. Lämpimänä ei mitään moitittavaa. Uhka vai ominaisuus? Toinen vaihteisoon liittyvä asia mutta päinvastainen vaivaa vitoselta neloselle pudotessa kylmänä, vaihto on todella terävä ja joka kerta silinterihattu meinaa pudota päästä. Tuskin kumpikaan näistä vaihteistopulmista voi olla ominaisuus.
Kannatta ahkeutu jonnekin paremman testerin johtoon niin saa tarkempaa suuntaa mistä vikaa hakee,
latikossa jotain ellei sekoile kun mottorissakin on jotain,
öljyt missä kunnossa, määrä oikeen, noista on hyvä alottaa
Mökkillä
'
ppeku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 14.11.2018 21:55

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja ppeku »

Tänään kävinkin korjaamolla luetuttamassa koodit. ADBlue-järjestelmän toimintahäiriöä se herjaa. ADBlue-paineputken lämmityselementin vika ja ilmeisesti myös säiliön pinnanmittausanturin vika kun ei tunnista että litkua säiliössä on ihan nokko. Tänään eli muutaman päivän moottorin vikavalon syttymisestä alkoi ilmoittaa tekstillä, että on reilu 700km ajomatkaa jäljellä ja sitten ei käynnisty jos hommia ei saa kuntoon.

Eli vaihteiston toiminta ei mahda liittyä nyt tähän.

Miten muuten, onko Saksan Mersuliikkeillä mitään vastuuta myymistään autoista kuten täällä Suomessa? Suomessa kuluttajalle annetaan vähän turvaa mutta miten lie kun on Saksasta ostanut auton? Autoni on kyllä Junge Sterne että toiveissa on korjauksen meneminen sen piikkiin.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ppeku kirjoitti:Tänään kävinkin korjaamolla luetuttamassa koodit. ADBlue-järjestelmän toimintahäiriöä se herjaa. ADBlue-paineputken lämmityselementin vika ja ilmeisesti myös säiliön pinnanmittausanturin vika kun ei tunnista että litkua säiliössä on ihan nokko. Tänään eli muutaman päivän moottorin vikavalon syttymisestä alkoi ilmoittaa tekstillä, että on reilu 700km ajomatkaa jäljellä ja sitten ei käynnisty jos hommia ei saa kuntoon.

Eli vaihteiston toiminta ei mahda liittyä nyt tähän.

Miten muuten, onko Saksan Mersuliikkeillä mitään vastuuta myymistään autoista kuten täällä Suomessa? Suomessa kuluttajalle annetaan vähän turvaa mutta miten lie kun on Saksasta ostanut auton? Autoni on kyllä Junge Sterne että toiveissa on korjauksen meneminen sen piikkiin.
Moottorin vikatila ja muut sen sekoilut vaikutta suoraan laatikkoon
Mökkillä
'
ppeku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 14.11.2018 21:55

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja ppeku »

Vaikuttaa laatikkoon okei, toivoisinki että laatikon hommat liittys siihen, eikä siellä ois jotain muuta. Nuo mainitsemasi laatikon öljyt tuli ekana mieleen, että vois olla joku semmonenki mutta katsotaanpa. Laatikon öljyjen vaihdosta en osaa sanoa vielä mitään, liekkö koskaan vaihdettu. Auto on ollut saksassa tämän vuoden loppukesään/syksyyn asti. Ostohetkellä oli mittarissa noin 98tkm ja huoltoja oli tehty 4 eli joka kesä, vuorotellen A ja B huolto-ohjelman mukaan. Nyt viimeisin ennen auton myyntiä oli tehtykkin muussa kuin Mersun omassa huollossa ja katsastus siihen päälle, niin ja Junge tarkastus. Tuo viimeisin ihmetyttää, että miksi muualla tehty. Akku meni vaihtoon heti kylmien ilmojen tultua ja ADBlueta sai laittaa lisää, mitä lie huollossa tehneet.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

ppeku kirjoitti:Vaikuttaa laatikkoon okei, toivoisinki että laatikon hommat liittys siihen, eikä siellä ois jotain muuta. Nuo mainitsemasi laatikon öljyt tuli ekana mieleen, että vois olla joku semmonenki mutta katsotaanpa. Laatikon öljyjen vaihdosta en osaa sanoa vielä mitään, liekkö koskaan vaihdettu. Auto on ollut saksassa tämän vuoden loppukesään/syksyyn asti. Ostohetkellä oli mittarissa noin 98tkm ja huoltoja oli tehty 4 eli joka kesä, vuorotellen A ja B huolto-ohjelman mukaan. Nyt viimeisin ennen auton myyntiä oli tehtykkin muussa kuin Mersun omassa huollossa ja katsastus siihen päälle, niin ja Junge tarkastus. Tuo viimeisin ihmetyttää, että miksi muualla tehty. Akku meni vaihtoon heti kylmien ilmojen tultua ja ADBlueta sai laittaa lisää, mitä lie huollossa tehneet.
Kenties
Leimaneet huolto kirjan, säätäneet kilometerjä sopivaksi
Mökkillä
'
Naikki70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 20.03.2017 16:55

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Naikki70 »

Moi!
Onko tuohon jotain kiertotietä, edes väliaikaista?
Samat koodit OBDII antaa ja 680km sais ajella ennen kuin ei enää käynnisty.
Huoltoajan sain vasta 11.6 ja tässä välissä tulisi kilsoja enemmän kuin 680km!
Maailma pelastuu, mutta pikkasen korpee pientä ihmista!
Autona siis S212 E350 BT 2014
<<< Nixu >>>
W210 E220D Classic, 1999 (ex)
W220 S320 Lang, 1999 (ex)
S210 E220D Elegant, 2002
S211 E220D Classic, 2006
S212 E350 BT 4Matic, 2014
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Ainoot kiertotiet taitaa olla mennä bussilla tai sitten käydä ohjelmoimassa jossain järjestelmä kokonaan pois käytöstä, samalla ohjelmoi egr pois ja vähän lisää voimaa moottoriin.
Naikki70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 20.03.2017 16:55

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Naikki70 »

Moi,

Tuossa samaisessa autossa oli myös sitä vikaa, että vajosi yön aikana, eli ilmajousista ilmat pihalle yön aikana.
Nyt sitten 4 päivän ajan moottorivalo ei ole palanut, eikä AdBlue herjoja näkynyt, mutta mikä mystisintä, niin auton peräkin on pysynyt ylhäällä vaikka ollut yli vuorokaudenkin paikallaa.
Ymmärrän jotenkin nuo AdBlue herjat, että ne häviää koska satunnaisesta häiriöstä kyse, mutta mikä kumma tekee tuon että perässä pysyykin ilmat samalla kuin moottorivalo ei enää pala.
OBDII lukija antaa vain kaksi vikakoodia P13df ja P13e4.
<<< Nixu >>>
W210 E220D Classic, 1999 (ex)
W220 S320 Lang, 1999 (ex)
S210 E220D Elegant, 2002
S211 E220D Classic, 2006
S212 E350 BT 4Matic, 2014
Naikki70
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 20.03.2017 16:55

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Naikki70 »

Moi,

Auto kävi huollossa, ja todettiin että AdBlue paineletku pitää vaihtaa, sitten kaikki olisi taas "hyvin".
Mutta ei kai se mitenkään liity tuohon perän laskeutumiseen? Toisaalta onpa tuo ollut monta päivää taas normaali, eikä huollossakaan löydetty mitään vikaa.
Mystisiä vehkeitä.
<<< Nixu >>>
W210 E220D Classic, 1999 (ex)
W220 S320 Lang, 1999 (ex)
S210 E220D Elegant, 2002
S211 E220D Classic, 2006
S212 E350 BT 4Matic, 2014
Avatar
Chinook
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.04.2019 23:41
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Chinook »

Huomenna kaapelin päähän korjaamolle katsomaan mikä oman kusivehkeitä vaivaa, kiinanpojan OBD lukija antoi ulos P13DF koodin kun viime lauantaina katsoin miksi moottorihäiriövalo syttyi... Keskiviikkona sit tulikin jo näytölle jakarinkuva ja sana "AdBlue", höystettynä kannustinsanoin "Eng. start not possible in 800 km"...
'14 S212 350 CDI BlueTEC 4Matic A
Avatar
Chinook
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.04.2019 23:41
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: OBD vikakoodi P13DF ja automaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Chinook »

Tankin lämmityselementti ja paineletkun lämmitys myös... näistä löytyi molemmista vikaa, korjaamo selvittää nyt jostain korkeammalta taholta tuleeko tehdas vastaan näiden vaihdossa (kuulemma usein tullut jonkun verran)...

670 km jäljellä nyt näytöllä matkaa, toivottavasti selviää maanantaina tai tiistaina viimeistään tehtaan vastaus ja samalla ajankohta koska saadaan osat vaihdettua -
mielellään reilun viikon sisään tuosta, tai sit alkaa vara-auton etsiminen kun työt jatkuu seuraavan viikon maanantaina ja matkaa rupee taas tulee vähän vaille 160 km per työpäivä...

EDIT:

No, nyt on 2 kpl lämmityksellä varustettuja letkunpätkiä ja tankin lämmityshässäkkä vaihdettu. Aika nätin hintainen se tankin lämmityselementti, melkein olis sen kohdalla kannattanu googletella ennen ku hyväksyy arvion, boschilta olis puoleen hintaan saanut vs. mersun kautta tilattu, tosin mersu tuli tähän mukaan jollain noin 25% osuudella... Muut osaset ei niin kauheasti hinnoiltaan eronneetkaan kun vertailin, parin kympin sisään osui googletetut osat enkä jaksanut tutkia olisko niihin vielä toimituskuluja tullu.

Vaan jospa nyt pysyis kusi virtaavassa formaatissa...
'14 S212 350 CDI BlueTEC 4Matic A
Vastaa Viestiin