Heikot vetoakselit / W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Heikot vetoakselit / W124

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Että ja jotta voidaan ihmistä koetella.

Vetoakselit vaihettu w124seen vuoden välein ja perä 3 vuotta sitten ja tänään sitten lähdössä asiakaan luota ja Nakx ja rrrrrrr. Otti pattiin niin pahasti että en edes kattonut mikä hajos vaan tilasin samantien hinausauton.


Taidan kohta vaihtaa hiasen jäykän perän niin ongelma häviää.

t. petri

Edit: Otsikkoa muokattu tarkoituksenmukaiseksi. Timo L.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Re: Heikot vetoakselit / W124

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Pe 24.10.2008 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Vetarit ei ole heikkoja oikeasti. Ne vain ruostuvat suojakumin alta ja haurastuvat katketakseen lopullisesti. Puhutaan kuitenkin jopa kaksikymmentä vuotta vanhasta osasta, joka on voinut nähdä miljoona kilometriä.. Jos uudet laittaa, ei varmasti normaaliajossa katkeile.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Pe 24.10.2008 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

JP74 kirjoitti:Vetarit ei ole heikkoja oikeasti. Ne vain ruostuvat suojakumin alta ja haurastuvat katketakseen lopullisesti. Puhutaan kuitenkin jopa kaksikymmentä vuotta vanhasta osasta, joka on voinut nähdä miljoona kilometriä.. Jos uudet laittaa, ei varmasti normaaliajossa katkeile.
Oiskohan mullakin tuo mieletön teho syönyt vasemman vetoakselin. On alkanut nimittäin paukkumaan, eli kohta laukee. Kumit pitäisi olla ehjiä. On ne prkl huonoja nuo vetoakselit kun tuo alkuperäinen ei kestänyt edes 30 vuotta. :shock:

Hieman kyllä minuakin nyt harmittaa kun pitää alkaa vaihtamaa, kun vasta kesällä meinasin perää irroitella yms.. No mersun ropaaminen on kivaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Et saa 200D tehoilla akseleita mitenkään poikki, ellei niissä ole jotain säröä valmiiksi. Voi olla uudesta asti ollut vikaa. Mulla on vaihdelaatikko ja perä saanut semmosta runtua, että varmasti olisivat korkanneet, jos käyttövirheestä hajoavat.

Ps. Katkeaa ne Valmetin vetaritkin :lol:
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Pe 24.10.2008 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JP74 kirjoitti:Ps. Katkeaa ne Valmetin vetaritkin :lol:
Ja helposti... ainaki isommissa rattoreissa
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Outoa.. ei mitään vikaa ikinä. 8)
250TD -86, 260E LANG -90
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1411
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Mikäs auto aalpella on? Ja mikä perä?
Tuli mieleen heti ekana ettei vaan olis vääränlaisia vetareita käytelly kun noin useasti paukkuvat.
Niitä kun löytyy ns. paksumpanakin mallina... :roll:
Meni mullakin 1 vetari taannoin...tosin tilanteessa jossa kuiva asfaltti, hurja sutiminen ASD lukossa ja komea sivuluisu... :oops:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

perästä

Viesti Kirjoittaja Petri A »

haettu merteilistä nuo vetoakselit ja olivat ainakin hinnaltaan kalliimmat kuin koivuselta saatavat osat mutta halvemmat kuin vehosta :P

Eihään tuota vanhaa 230 bensa automaattia kehtaa edes käskeä kuin lluikkaalla jäällä ettei vanhus hajoa kokonaan. ihan nätisti lähin risteyksestä vasempaan ja knax. tuli mieleen runo minkä vaimon veli kertoi kun tuli antamaan joulutaattona yönä hautausmaalle virtaa johtotähteen. tää on vanha mutta näköjään pitää paikkaansa.

Siihen ryyty johtotähti, kävelemään jätkä lähti.

ps. olisi sitttenkin pitänyt ottaa tuo chrysler 300c 3,5l työsuhdeautoksi.

t.petri
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Sitä pitäs olla voimaa niin palijon ettei haittaa vaikka jäätiköltä tulis asfaltille vaan luisto jatkuis 8) Silti se on useimmiten 200D josta on vetari poikki...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17297
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hähähää, Aki on oikeassa tuon voiman suhteen...
Siihen se akseli katkeaa kun ensin tökkää eikä olekaan voimaa ja sitten veltto voimansiirtolinja repäisee toiseen suuntaan. :D
Tänään myytiin taas yksi akseli 200D:hen.

Omastani meni akseli poikki käyntiin startatessa talvella... :shock:
wiimax.fi
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Itse en ole saanut millään mersuistani vetareita rikki, vaikka varsinkin 300E sai joskus nuorempana vähän kyseenalaistakin käsittelyä. Perän tosin sain 300E:ssä kerran poikimaan: Tulin tasauspyörästön rattaat takalevystä läpi.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Rauta on pehemoosta ku hevoset jyllää !!!!
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Lucky-Dog kirjoitti:Rauta on pehemoosta ku hevoset jyllää !!!!
Taitaa olla ruoste joka jyllää :lol:
Joku mersupurkaamo??
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Itselläni meni edellisestä mersusta kaksi kertaa vetari poikki. Kumpikin meni siitä suojakumin juuresta, selvää syöpymää niissä oli havaittavissa. Ja olihan auto sentään väkivahva 300d :wink:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Oisko automaateissa vetoakseleilla helpommat oltavat? Mietin vaan..
250TD -86, 260E LANG -90
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

romu kirjoitti:Oisko automaateissa vetoakseleilla helpommat oltavat? Mietin vaan..
On. Purkuautossa on automaatin jatkona aivan virhettömät vetarit. Ei yhtään välystä nivelissä ja manuaali vehkeissä tahtoo aina olla pikku välys.

Jos ostaa käytetyn vetarin, niin kannattaa ottaa aina samanpuolen vetari, koska jos pyörimissuunta muuttuu, niin katkeaa aika nopeasti. Se vaan on tottunu pyörimään eri suuntaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1588
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mielessä pyörinyt, että miksei teettäisi sitä akselia jostain vahvemmasta materiaalista. Ei luulisi hirmuisia maksavan jos osaava paja koneistaa boorit johonkin titaani tms tankoon. Sitten vaan nivelet kiinni. Mitähän tollanen titaanitanko maksaa?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei minusta mitenkään kohtuutonta jos vetari räpsähtää 500tkm välein....

Superturboissa tietysti voi suunnitella tekemistä ihan harrastusmielessä, mutta muuten varmaan turhaa varmistelua. Kyllä ne kestää oikealla käytöllä ja normaali tehoilla (alle 300hp).
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Meilläkin katkesi tuosta 190E vetari ja hain jupelta vetarin joka on ollut paikalla punaisessa ja jos nyt katkeaa niin taitaa katketa tehon puutteesta... edellinen katkesi kun oli aamulla rauhallsesti yritetty lähteä töihin... eli sellaista sattuu ja ajettu oli 450tkm...
Itse tein ja säästin
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

petska kirjoitti:Meilläkin katkesi tuosta 190E vetari ja hain jupelta vetarin joka on ollut paikalla punaisessa ja jos nyt katkeaa niin taitaa katketa tehon puutteesta... edellinen katkesi kun oli aamulla rauhallsesti yritetty lähteä töihin... eli sellaista sattuu ja ajettu oli 450tkm...
Se vetari on ainakin koeponnistettu perusteellisesti! Voiman paskaa on edellisessä elämässä ollut niin paljon ettei paljoa tökkäile, eikä voimansiirrossa ole löysiä ku polokasee 8) Eihän se silloin voi särkyä, vaikka wil_ma sitä voimansiirtoa sitten vähä päivitti....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

neljä vetaria ja kaikki vänkärin puolelta. kaks perää ja yks laatikko 200dt...... puolen vuoden sisään... :cry:
www.thaiklupi.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jussi k kirjoitti:neljä vetaria ja kaikki vänkärin puolelta. kaks perää ja yks laatikko 200dt...... puolen vuoden sisään... :cry:
Missä lie vika :lol:
Joku mersupurkaamo??
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Jussi k kirjoitti:neljä vetaria ja kaikki vänkärin puolelta. kaks perää ja yks laatikko 200dt...... puolen vuoden sisään... :cry:
Eikös sua varoiteltu niiden videoiden jälkeen :roll: :wink:
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

en ole saanu koskaan mb vetaria poikki vaikka en sääli 115 240d 3.0 ollenkaan melkein aina sutimalla liikkeelle talvella suurin kuorma on ollu vedossa narussa lt volkkari puomilla pobeda vaunua yli 3000 kiloa. vetarin pyörimis suuntaa ei saa vaihtaa itsellä oli klappia nivelissä kolisi 10000 ei katkennut vaihdoin sitten toisen käytetyn se on pyörinyt 46000 km vajaassa 2 vuodessa toinen on ollu mulla 120000 eli en ole vaihtanut ollenkaa sitä 2000 luvun puolella
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

jpk kirjoitti:Eikös sua varoiteltu niiden videoiden jälkeen :roll: :wink:


meitsi on tehny tuon vehkeen että niitä tehoja käytetään.... kyllähän niitä osia ahistaa vaihtaa :lol:
www.thaiklupi.fi
Lynx racing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Pe 16.04.2004 11:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Lynx racing »

jpk kirjoitti:Eikös sua varoiteltu niiden videoiden jälkeen :roll: :wink:
Ei uskota liian helpolla :lol: Mulla meinaa antautua laatikko :roll:
W204 220 cdi -09
W639 115 cdi -06
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voimaa on ilmeisesti liian vähän ku pitää repiä :D

Wil_ma käskytti vähän aikaa pikkuperää ja vetareita 6-mukisella. Ja voimaa on nähty käytettävän 8) Sitä ennen voiman siirto palveli 5-mukisen n.300heppaisen jatkona ja on sitä käsketty yli 200Hp 200D:lläkin.
On taidettu joskus jopa konetta sulatella, mutta voimansiirto on nipussa ja pois otettaessa hyvässä kunnossa.

Mutta eikait siinä jos jaksaa remonttia tehä joka repimisen jälkeen.. :wink:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin