W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Ajossa huomas että hyytyi eikä oikeen tehoja, parkkiin tyhjäkäynnille > ravistaa niiku kävis vajaalla. Hinurilla kotia ja jotain kolmossylinteristä koodia. Tilasin uudet suuttimet kerran piti muutenkin vaihtaa venttiilikopan tiiviste. Delphin solenoidit tässä on.
Uudet suuttimet paikalla ja ongelma sama, tarkka vikakoodi on P026900 sylinterille 3 , "sylinterin käyttöparametrien perusasetuksessa on toimintahäiriö" ja ravistelee/meinaa sammua tyhjäkäynnillä.
Mikäs tämän aiheuttaa, ei näemmä vika ollut suuttimessa ? vai voiko vielä olla ilmaa jotta tuon koodin antaa railipaineet heittelee kyllä vähän miten sattuu tyhjäkäynnillä. Ei oikeen viitsi enempiä käytellä jottei hajoa koko keksintö Mikäs tuon vikakoodin oikeen aiheuttaa kun oli sama koodi ennen ja jälkeen suuttimien vaihdon (ja uudet koodattu tietysti) . Sähköliitin itse suuttimeen ehjän "oloinen" .
Venttiilikoppa oli irti ja ketjurattaineen näytti olevan uutta vastaavat, 200tkm tällä o menty.
Uudet suuttimet paikalla ja ongelma sama, tarkka vikakoodi on P026900 sylinterille 3 , "sylinterin käyttöparametrien perusasetuksessa on toimintahäiriö" ja ravistelee/meinaa sammua tyhjäkäynnillä.
Mikäs tämän aiheuttaa, ei näemmä vika ollut suuttimessa ? vai voiko vielä olla ilmaa jotta tuon koodin antaa railipaineet heittelee kyllä vähän miten sattuu tyhjäkäynnillä. Ei oikeen viitsi enempiä käytellä jottei hajoa koko keksintö Mikäs tuon vikakoodin oikeen aiheuttaa kun oli sama koodi ennen ja jälkeen suuttimien vaihdon (ja uudet koodattu tietysti) . Sähköliitin itse suuttimeen ehjän "oloinen" .
Venttiilikoppa oli irti ja ketjurattaineen näytti olevan uutta vastaavat, 200tkm tällä o menty.
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
puristuspainemittaus ei mennyt hyväksytysti läpi, antaa 4 sylinterille vajaan arvon , muut 235-260 pintaan ja tämä nelos pytty ~215.
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Vähän kyllä ihmetyttää nuo puristuspaine arvot, kyllä ne oli ennen tätä vikaa ihan jetsulleen parin numeron sisään samat. Voiko tämä nyt olla vaan kunnollisen ilmauksen puutetta (sen takia tuo 3sylinterin koodi kunnei pysty korjaamaan korjausarvoa tarpeeksi ?) Vai onko siellä mäntä pistiäinen käynyt ...
Ylipäätänsä millä tuo puristuspainemittaus tapahtuu, onko edes mahdollista että puutteellisen ilmauksen takia antaa huonot arvot?
Ylipäätänsä millä tuo puristuspainemittaus tapahtuu, onko edes mahdollista että puutteellisen ilmauksen takia antaa huonot arvot?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Sylinteri kohtaisista kierosluku eroista laskee kunkin sylintiren puristus tahdinepk kirjoitti:Vähän kyllä ihmetyttää nuo puristuspaine arvot, kyllä ne oli ennen tätä vikaa ihan jetsulleen parin numeron sisään samat. Voiko tämä nyt olla vaan kunnollisen ilmauksen puutetta (sen takia tuo 3sylinterin koodi kunnei pysty korjaamaan korjausarvoa tarpeeksi ?) Vai onko siellä mäntä pistiäinen käynyt ...
Ylipäätänsä millä tuo puristuspainemittaus tapahtuu, onko edes mahdollista että puutteellisen ilmauksen takia antaa huonot arvot?
hidastus vaikutuksen nopeuteen ja siitä sitten puristuksen, siksi kannatta laittaa joku lisä virran syöttö niin ei akun hyytyminen sotke testiä
tuo ero on niin iso että kannattaa tehdä varmistua mittaus puristus painen mittarilla
suutimet vaikutta vain jos ne vuotaa poltt ainetta syliteriin neste jarrutta pyörimistä
tai pesee öljyn pois sylinteristä ja tivisttys heikenee
ilma jutuuthan näissä on monesti hankalia
onhan kaikki muut sopeutukset tehty l
Mökkillä
'
'
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Puristuspainemittaus uudella akulla , laturi oli kiinni.
Milläs ajat lisää sopeutuksia kunnei viitti käyttää ennenkuin tietää mistä johtuu. Täytynee kurkata sylinteriin ja mekaanista puristuspainetta ihmetellä.
Milläs ajat lisää sopeutuksia kunnei viitti käyttää ennenkuin tietää mistä johtuu. Täytynee kurkata sylinteriin ja mekaanista puristuspainetta ihmetellä.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
epk kirjoitti:Puristuspainemittaus uudella akulla , laturi oli kiinni.
Milläs ajat lisää sopeutuksia kunnei viitti käyttää ennenkuin tietää mistä johtuu.
Täytynee kurkata sylinteriin ja mekaanista puristuspainetta ihmetellä.
Siis meinasin että muiden kuin suutimien sopeutuksia
jotainhan taisi olla missä ei käynttä tarvitse,
olihan sopeutukset kunnossa ennen vikaa
mutta varminta on mekaanisesti mitata ja jos on joku kamera millä kurkaa sylinteriin
toivotavasti ei ole normallia 651 juttu eli jotain pahasti rikki
Mökkillä
'
'
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Kuinka tämä aikanaan ratkes ??
Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
männässä reikä
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Toivotavasti tilanen pysyy sopeutuksen jälkeen, eikä kohta taas käy miten sattuu japekkovee kirjoitti:Kuinka tämä aikanaan ratkes ??
Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
ole kuten tuossa epk tapuksessa ja muttamassa mussa mitä lähempää seurannut
Mökkillä
'
'
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
FinlandMerceds kirjoitti:Toivotavasti tilanen pysyy sopeutuksen jälkeen, eikä kohta taas käy miten sattuu japekkovee kirjoitti:Kuinka tämä aikanaan ratkes ??
Tuli eilen samankaltainen haaste vastaan, ja otti tovin Starin kanssa, ennenkuin alkoi käydä oikein.
ole kuten tuossa epk tapuksessa ja muttamassa mussa mitä lähempää seurannut
Niinpä.
Levannon We(l)ho
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Mikäs mäntäpistiäisen herätti henkiin? Rikkinäinen suutin?epk kirjoitti:männässä reikä
S204
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Edellinen omistaja ajanut rikkinäisellä niin kauan että meni vaihtoon suutin, vahinko tosin jo tapahtunut vaikka hetkellisesti korjaantuikin uudella suuttimella.
-
- Mersumies
- Viestit: 2764
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Millaista oiretta suutin aiheuttaa kun on aika vaihtaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Nakutusta, savutusta, moottorin vikavalo, epätasainen käynti tai mitkä tahansa käyntiin liittyvät oireet niin tyhjäkäynnillä kuin kiihdytyksessäkin. Onhan niitä useampia oireita ja mahdollisia aiheuttajiakin useita.
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?
Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
S213 220d 4matic -20
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Jaaha, männässähän siellä reikä oli. Onko muilla ollut ohjelmoitu auto kun mäntä on hajonnut? Hieman kummastuttaa mikä tuon on aiheuttanut.rzy kirjoitti:OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?
Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
S213 220d 4matic -20
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Yleisin syy vialinen suutin (ja niitähän 651 koneissa riittää...)rzy kirjoitti:Jaaha, männässähän siellä reikä oli. Onko muilla ollut ohjelmoitu auto kun mäntä on hajonnut? Hieman kummastuttaa mikä tuon on aiheuttanut.rzy kirjoitti:OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?
Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
Mökkillä
'
'
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
rzy kirjoitti:Jaaha, männässähän siellä reikä oli. Onko muilla ollut ohjelmoitu auto kun mäntä on hajonnut? Hieman kummastuttaa mikä tuon on aiheuttanut.rzy kirjoitti:OM651.912 220cdi aj.220tkm pukkasi vikakoodia P0266. Moottoritiellä kone alkoi ravistamaan ja tekee sitä nyt tyhjäkäynnillä. Mahtaako vikana olla suutin vaiko kenties jotain pahempaa?
Suuttimen jo irrottelin ja katselin varaosasuutinta tilalle. Varaosanumero hieman hämmentää: suuttimessa lukee A651 070 28 87 ja varaosana alkuperäisiä suuttimia löytyy esim. numerolla A651 070 28 87 05 eli osanumeron perässä on ylimääräistä nuo kaksi numeroa, 05. Miten tuo varaosanumerointi mahtaa mennä?
Onko täydellisellä merkkiliikkeen historialla...? Harmin paikka jos ei meinaan ole, jos allekirjoituksen auto kyseessä ja eipä sillä taida väliä olla kun on nyt itse menty ropaamaan jo. On meinaan noita ollut pari vuotta vanhempia ja yli 300 ajettuja joihin takuu korvannut kokonaan tehdasuuden moottorin juurikin sen seurauksena kun suutin hajottanut männän/sylinterin.
Edit: aivan, ilmeisesti vielä ohjelmoitukin, siinä vaiheessa tosiaan takuut rauenneet. Se on sellainen asia mikä kuitenkin olisi selvinnyt tutkimuksissa todennäköisesti.
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
ei tarvii edes ohjelmaa mäntäpistiäiseen ja hoituu kyllä täydellisellä huoltohistoriallakin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
En tarkoittanutkaan sitä että vikaa ei tulisi vaikka olisi miten huollettu ja ei olisi softaa vaan sitä että takuuseen saattaisi saada uuden moottorin jos edellämainitut asiat ovat kunnossa.
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Ei ole merkkihuollettu ja tosiaan ohjelmoitu auto kyseessä. Pitänee nuo suuttimet tutkia huolella ja ainakin tuo kakkospytyn suutin menee vaihtoon.Ruuvimeisseli kirjoitti: Onko täydellisellä merkkiliikkeen historialla...? Harmin paikka jos ei meinaan ole, jos allekirjoituksen auto kyseessä ja eipä sillä taida väliä olla kun on nyt itse menty ropaamaan jo. On meinaan noita ollut pari vuotta vanhempia ja yli 300 ajettuja joihin takuu korvannut kokonaan tehdasuuden moottorin juurikin sen seurauksena kun suutin hajottanut männän/sylinterin.
Edit: aivan, ilmeisesti vielä ohjelmoitukin, siinä vaiheessa tosiaan takuut rauenneet. Se on sellainen asia mikä kuitenkin olisi selvinnyt tutkimuksissa todennäköisesti.
S213 220d 4matic -20
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Noh, nyt taas kone kehrää nätisti elikkäs ainokainen vioittunut osa oli tuo mäntä (ja tietenkin suutin joka oli reiän mäntään aiheuttanut). Pieni vika mutta iso työmaa..
S213 220d 4matic -20
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Männän vaihto OM651:een on kyllä melkoinen savotta!rzy kirjoitti:Noh, nyt taas kone kehrää nätisti elikkäs ainokainen vioittunut osa oli tuo mäntä (ja tietenkin suutin joka oli reiän mäntään aiheuttanut). Pieni vika mutta iso työmaa..
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Vastaava tilanne, OM651.913 200cdi, mutta ei vikakoodia. Vika tuli ohitustilanteessa ihan kuin olisi ollut polttoaineensaantiongelmia, ja kone sammui. Pitää nyt aikamoista kalkatusta tyhjäkäynnillä ja vähän huohottaa, aiemmin ei. Suuttimet on tarkistettu, että seuraavaksi pitänee tarkistaa puristuspaineet kun sitä ei ole vielä tehty.
Edit: Tein kolme kertaa puristuspainetestin ja kaksi kolmesta meni läpi, joten tuskin männässä on reikää. Mikähän muu siellä voisi kalkattaa, kaasua painaessa tyhjäkäynniltä hivenen ylöspäin, niin silloin kierrokset tahtovat vaeltaa n. 200 rpm, se ei ole normaalia. Vaihdoin tuon jälkeen polttoainesuodattimen, mutta ei se kalkatukseen mitään vaikuttanut, kierrosten vaeltamista en huomannut kun sitä vähän testasin.
Tällainen löytyi netistä, taitaa olla tyyppivika... https://autospruce.com/mercedes-2-1-cdi ... eliability
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Tuossa linkissä oli juttua että vaihdettu boschin suuttimia delphien tilalle.
Voiko ne vaihtaa mihin tahansa om651 moottoriin, jos tälläisen joskus sattuu ostamaan?
Ja onko itse ohjelmoitavissa vai merkkiliikkeen hommia?
Voiko ne vaihtaa mihin tahansa om651 moottoriin, jos tälläisen joskus sattuu ostamaan?
Ja onko itse ohjelmoitavissa vai merkkiliikkeen hommia?
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
Ei boschia mutta solenoidi suuttimet piezojen tilalle.
Ongelma ei ole yksistään suuttimissa vaan 2000bar rail paineessa joka alkaa syömään kärkiä ja rikkoo suuttimia sisäisesti ja ne jää vuotamaan. Mut eihän niiden oleteta kestävän kuin 300tkm muutenkaan. Sitten auto on jo kierrätyskypsää kamaa?
Ongelma ei ole yksistään suuttimissa vaan 2000bar rail paineessa joka alkaa syömään kärkiä ja rikkoo suuttimia sisäisesti ja ne jää vuotamaan. Mut eihän niiden oleteta kestävän kuin 300tkm muutenkaan. Sitten auto on jo kierrätyskypsää kamaa?
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W212 OM651 220CDI -12 täristää/käy vajaalla
300tkm 651 konealla on valitettavan usein matka jonka jälkeen omistaja joutuu senMJPfin kirjoitti: ↑Pe 26.08.2022 22:55 Ei boschia mutta solenoidi suuttimet piezojen tilalle.
Ongelma ei ole yksistään suuttimissa vaan 2000bar rail paineessa joka alkaa syömään kärkiä ja rikkoo suuttimia sisäisesti ja ne jää vuotamaan. Mut eihän niiden oleteta kestävän kuin 300tkm muutenkaan. Sitten auto on jo kierrätyskypsää kamaa?
metallin kierrätystä harkitsemaan vakavasti usein jo aieminkin
Mökkillä
'
'