M271 jakopää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 09.05.2023 13:52 Pihinä/vinkuna kohtaan
niin onhan pako putki varmastettu että ei ole tukossa
jos on liika vastapainetta niin käy huonosti siis moottori ja lopulta moottorille,
mitä entiselle oli tapahtunut ?
Tuo on ihan asiallinen huomio. Joskus takavuosina oli nuorisolla villitys laittaa pitkällä pillillä polyuretaanivaahtoa takapöntöstä sisään joka aiheutti sitten hyvin vaikeasti selvitettävissä olevia vikoja.

Toki voihan se putki muutenkin olla tukossa.
Merckiuskollinen
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 06.05.2023 18:19

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Merckiuskollinen »

Kiitos vinkistä, nyt ehdin taas autoon käsiksi. Itsekin päättelin, että pakopuolella olisi vastapainetta, mutta luulin sen johtuvan myöhässä aukeavista pakoventtiileistä. Otin pakoputken irti pakosarjasta ja käynti parani. Pakoputken keskiosa elikkä vissiin katalysaattori näyttäisi olevan tukossa, kun ei paineilmakaan meinaa tulla läpi.

Tiedä sitten, että kävikö ensimmäisen moottorin kohtaloksi myös tuo tukkeutunut katalysaattori vai hajosiko katalysaattori muiden ongelmien seurauksena. Ensimmäisessä imuventtiili paloi jatkuvan laihalla käymisen seurauksena. Purkaessa sitten selvisi, että PCV-venttiili oli katkennut, mikä kuulemma myös voi aiheuttaa paljon vahinkoa.
Lenkkikenkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 04.06.2023 09:21

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Lenkkikenkä »

Miksi M271 jakopää ei kestä vaikka siihen asennetaan uudet rattaat ja ketju. Miksi korjaus-sarja on suunniteltu yhtä heikoksi? Entäpä kuinka paljon tällaisen koneen jakopää remontti maksaa kaikkinensa?
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Lenkkikenkä kirjoitti: Ti 20.06.2023 20:34 Miksi M271 jakopää ei kestä vaikka siihen asennetaan uudet rattaat ja ketju. Miksi korjaus-sarja on suunniteltu yhtä heikoksi? Entäpä kuinka paljon tällaisen koneen jakopää remontti maksaa kaikkinensa?
Ketju kun on vaan yksirivinen, niin se venyy, toisin kun kaksirivinen kunnon ketju, tai kai sekin venyy mutta huomattavasti paljon hitaammin. Venynyt ketju sitten syö rattaat. Pelkkä ketjun vaihto on kaiketi ~600€ luokkaa, rattaiden kanssa tonni lisää?
Lenkkikenkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 04.06.2023 09:21

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Lenkkikenkä »

Yksirivinen ketju ei voi olla yksin syy, koska 651 yksirivinen ketju voi helposti kestää 400tkm.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Lenkkikenkä kirjoitti: Ti 20.06.2023 21:57 Yksirivinen ketju ei voi olla yksin syy, koska 651 yksirivinen ketju voi helposti kestää 400tkm.
Samaa mieltä, jokunen aika sitten kasasin Toyotan dieselin kannentiivisteremontin jälkeen ja yksirivistä ketjua asentaessa sen sai juuri ja juuri paikalleen kun kiristin oli puristettuna ääriasentoonsa. Ketjusarja laahaimineen oli täysin uutta vastaava. Kilometrejä 200 000.

Vastaavasti erään Opelin tasapainoakselin yksirivistä ketjusarjaa vaihdettaessa verrattiin vanhaa ja uutta rinnakkain, ei minkäänlaista eroa vaikka matkaa oli tehty jo 370tkm.

Noissa ketjuissa mitoitus ja materiaalit ratkaisevat. Kustannus on sivuseikka valmistuksessa ja ongelmat syntyvät kun ammattitaidottomat tunarit tekevät sutta ja sekundaa. Toinen vaihtoehto on tietoinen suunnittelu jolla komponentti tehdään tarkoituksella niin paskaksi, että se hajoaa ennen aikojaan.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

E200kompressor kirjoitti: Ti 20.06.2023 22:22
Lenkkikenkä kirjoitti: Ti 20.06.2023 21:57 Yksirivinen ketju ei voi olla yksin syy, koska 651 yksirivinen ketju voi helposti kestää 400tkm.
Samaa mieltä, jokunen aika sitten kasasin Toyotan dieselin kannentiivisteremontin jälkeen ja yksirivistä ketjua asentaessa sen sai juuri ja juuri paikalleen kun kiristin oli puristettuna ääriasentoonsa. Ketjusarja laahaimineen oli täysin uutta vastaava. Kilometrejä 200 000.

Vastaavasti erään Opelin tasapainoakselin yksirivistä ketjusarjaa vaihdettaessa verrattiin vanhaa ja uutta rinnakkain, ei minkäänlaista eroa vaikka matkaa oli tehty jo 370tkm.

Noissa ketjuissa mitoitus ja materiaalit ratkaisevat. Kustannus on sivuseikka valmistuksessa ja ongelmat syntyvät kun ammattitaidottomat tunarit tekevät sutta ja sekundaa. Toinen vaihtoehto on tietoinen suunnittelu jolla komponentti tehdään tarkoituksella niin paskaksi, että se hajoaa ennen aikojaan.
Syy voi oilla myös voitelu
(tai siis sen vajaus joka sekin mene toki suunitelun piikkin)
asiaa jonkun aikaa seuraulluit niin näytää ne paska jakopäät kestävän hitusen paremmin merkillä kuin merkillä kun ei seurata huolto ohjelmaa van vaihdellan öljyjä
Huomatavasti tiehämmin,
materialli ja mitoitus on ne suurimata syyt ei se montako riviä ketjussa
Kaikessa kun säästettän niin saadan aikaan totalipaska,
siishen kun vielä lisätään viherpesu(näenäiseten pienten päästöjen tavoitellu)
vähäisten liikevastusten tavoitellu senkin uhalla että koko kone hajooa
(siitähän ei päästäöjä tulee vai mitnkähän se olikaan...)
bemarin pohjoismaiden organistaatio
kerto että disel moottorin oletuut(suuniteltu käyttö ikä on 200tkm)
että siinä mielessä 271 kestää hyvinkin jos vasta vaikka 120tkm kohdalla tuhoutuu
Mökkillä
'
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 21.06.2023 19:53
Syy voi oilla myös voitelu
(tai siis sen vajaus joka sekin mene toki suunitelun piikkin)
asiaa jonkun aikaa seuraulluit niin näytää ne paska jakopäät kestävän hitusen paremmin merkillä kuin merkillä kun ei seurata huolto ohjelmaa van vaihdellan öljyjä
Huomatavasti tiehämmin,
materialli ja mitoitus on ne suurimata syyt ei se montako riviä ketjussa
Kaikessa kun säästettän niin saadan aikaan totalipaska,
siishen kun vielä lisätään viherpesu(näenäiseten pienten päästöjen tavoitellu)
vähäisten liikevastusten tavoitellu senkin uhalla että koko kone hajooa
(siitähän ei päästäöjä tulee vai mitnkähän se olikaan...)
bemarin pohjoismaiden organistaatio
kerto että disel moottorin oletuut(suuniteltu käyttö ikä on 200tkm)
että siinä mielessä 271 kestää hyvinkin jos vasta vaikka 120tkm kohdalla tuhoutuu
Tuosta voitelusta ja huoltovälistä olen samaa mieltä. Autoille ilmoitetut huoltovälit ovat optimiolosuhteissa mutta Suomessa sellaisia ei ole. Esimerkiksi omistamani merkin X dieselmoottorin öljynvaihtoväli on 15 000km, mutta kuormittavissa olosuhteissa, (lyhyttä ajoa, paljon käynnistyksiä, talvikäyttö) ohjekirjan mukainen ölynvaihtoväli onkin 7500km.
Silti ko. auton ollessa uudempana merkkihuolloissa, kukaan ei vaihdattanut öjjyjä 7500km välein vaan sen maksimin mukaan.

Olen sen verran huonomuistinen ja laiska tekemään koneremppaa, että vaihdan öljyt+suodatin tasalukemin 10 000km välein. Pieni kustannus kuitenkin.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

E200kompressor kirjoitti: Ke 21.06.2023 22:23
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 21.06.2023 19:53
Syy voi oilla myös voitelu
(tai siis sen vajaus joka sekin mene toki suunitelun piikkin)
asiaa jonkun aikaa seuraulluit niin näytää ne paska jakopäät kestävän hitusen paremmin merkillä kuin merkillä kun ei seurata huolto ohjelmaa van vaihdellan öljyjä
Huomatavasti tiehämmin,
materialli ja mitoitus on ne suurimata syyt ei se montako riviä ketjussa
Kaikessa kun säästettän niin saadan aikaan totalipaska,
siishen kun vielä lisätään viherpesu(näenäiseten pienten päästöjen tavoitellu)
vähäisten liikevastusten tavoitellu senkin uhalla että koko kone hajooa
(siitähän ei päästäöjä tulee vai mitnkähän se olikaan...)
bemarin pohjoismaiden organistaatio
kerto että disel moottorin oletuut(suuniteltu käyttö ikä on 200tkm)
että siinä mielessä 271 kestää hyvinkin jos vasta vaikka 120tkm kohdalla tuhoutuu
Tuosta voitelusta ja huoltovälistä olen samaa mieltä. Autoille ilmoitetut huoltovälit ovat optimiolosuhteissa mutta Suomessa sellaisia ei ole. Esimerkiksi omistamani merkin X dieselmoottorin öljynvaihtoväli on 15 000km, mutta kuormittavissa olosuhteissa, (lyhyttä ajoa, paljon käynnistyksiä, talvikäyttö) ohjekirjan mukainen ölynvaihtoväli onkin 7500km.
Silti ko. auton ollessa uudempana merkkihuolloissa, kukaan ei vaihdattanut öjjyjä 7500km välein vaan sen maksimin mukaan.

Olen sen verran huonomuistinen ja laiska tekemään koneremppaa, että vaihdan öljyt+suodatin tasalukemin 10 000km välein. Pieni kustannus kuitenkin.
Tätä olen monesti myös ihmetellyt! Ensin ostetaan (parhaassa tapauksessa rahoituksella pitkällä maksuajalla) monen kymppitonnin auto. Sitten mietitään ja kysellään voikohan samalla moottoriöljyllä ajaa vaikka 30000km? No tottakai voi, sen kun päästää menemään!
Mutta mitä järkeä?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Osa autoilijoista on jotenkin kuin ylpeitä siitä ei "eipä tuota ole joutanut huollossa käyttämään" kun on ajettu 30t huoltoväli muutaman tonnin pitkäksi, tai naureskelevat "myyntipuheille" jos yrittää korjaamolla ohjeistaa että kannattaisi niitä moottoriöljyjä vaihdella vähän useammin kuin mitä auto pyytää.
Osa aivan kimpaantuu, kun merkkiliikkeen ohjeista ehdotetaan poikkeamaan. Huijata yrittävät, korjaamon sedät :D
oulaistenliikenne.fi
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti: To 22.06.2023 09:29 Osa autoilijoista on jotenkin kuin ylpeitä siitä ei "eipä tuota ole joutanut huollossa käyttämään" kun on ajettu 30t huoltoväli muutaman tonnin pitkäksi, tai naureskelevat "myyntipuheille" jos yrittää korjaamolla ohjeistaa että kannattaisi niitä moottoriöljyjä vaihdella vähän useammin kuin mitä auto pyytää.
Osa aivan kimpaantuu, kun merkkiliikkeen ohjeista ehdotetaan poikkeamaan. Huijata yrittävät, korjaamon sedät :D
Minulla on ollut saksalainen premium-merkkinen auto jossa longlife öljynvaihtoväli oli otettu kirjaimellisesti ja siitäkin kuvaamallasi tavalla vielä pitkäksi. Autoon oli vaihdettu kaksi kertaa moottoriöljy kun km-lukema oli 85 000 ja ikää oli kertynyt 11 vuotta. Keskimäärin viiden vuoden välein öljynvaihto.
Seurauksena moottorista oli käyttökelpoista enää öljypohja ja venttiilikoppa. Kaikki muu oli enemmän tai vähemmän hajalla.
Lenkkikenkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 04.06.2023 09:21

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Lenkkikenkä »

Olen samaa mieltä kuinka huolimattomia ihmiset ovat omien autojen huolloista. Tänään kävin katsomassa 204 korista vm. 2008 mihin oli viimeksi vaihdettu vaihteistoöljyt 230000km sitten. Kaikki tähän mennessä myynnissä olevat mersut joitten huoltotietoja on tullut selattua viimeisen 2v aikana niin yhtään fiksusti huollettuna yksilöä ei ole tullut vastaan. Joka ikisessä perä/vaihteisto öljyt vaihdettu miten sattuu tai sitten ei ollenkaan ja moottoriöljyt n.30000km välein.
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 871
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja esukki »

C200 kompressor M271 viime kesänä 12tkm sitten Venetmellä tehty jakopääremppa, moottorin äänet huolettaa.
1) Kylmänä käynnistäessä 3sek käyntiääni rallattaa sitten hiljenee. Normaalia vai ei?
2) jäjelle jää pieni naputus joka häipyy moottorin lämmettyä. tuntuisi tulevan moottorin takapäästä. Venttiilinnostajako?

Youtubesta löytyy ääninäyte:
https://youtu.be/a3uNhZTf0eo
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Devi82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 28.07.2016 20:10
Paikkakunta: Kangasala

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Devi82 »

Minulla oli w203 180 2006 mallin kompura viiden vuoden ajan.
Oston jälkeen vaihdatin siihen ketjun oman mielenrauhan vuoksi, ei äännellyt kylläkään, ajettu tuolloin 90tkm. Myydessä oli 180tkm eikä ääntelyä, aina vaihdoin öljyt 10tkm välein. Luonteeltaanhan tuo on loistava moottori ajella. Oma veikkaus näihin venymisiin on se öljynpaineesta toimiva jakoketjun kiristin. Seisonnan jälkeen kun siinä ei ole painetta, jakoketju saa kovan vetosuuntaisen iskun kun moottorin käynnistää. Varmasti venyy ketju kun tämä toistuu riittävästi. Jousivoimalla kiristävä ainakin maalaisjärjellä ajateltuna on kaikkiin ketjuihin/hihnoihin paras.
S206 300e 2022
W203 C55 AMG 2005
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja Pontus »

esukki kirjoitti: Pe 23.06.2023 13:15 C200 kompressor M271 viime kesänä 12tkm sitten Venetmellä tehty jakopääremppa, moottorin äänet huolettaa.
1) Kylmänä käynnistäessä 3sek käyntiääni rallattaa sitten hiljenee. Normaalia vai ei?
2) jäjelle jää pieni naputus joka häipyy moottorin lämmettyä. tuntuisi tulevan moottorin takapäästä. Venttiilinnostajako?

Youtubesta löytyy ääninäyte:
https://youtu.be/a3uNhZTf0eo
Taitaa olla ihan normaalia ääntä tuosta moottorista. Mutsin S204 C 200 kompressor pitää ihan samanlaista ääntä moottoria käynnistäessä.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
sallaas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Su 12.08.2018 10:30

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja sallaas »

Miten usein ketjua suositellaan vaihtaa? W203 koriseen M271 koneiseen vaihdettu ketju ja rattaat vuona 2019. Sen jälkeen ajettu reilu 30tkm. Oliskohan tuo jo piakkoin syytä käydä tarkistuttamassa? :think:

Eläkeläiset vaihdattanut öljyä tunnollisesti vuoden välein ja aina tainnut olla alta 10tkm vaihtovälissä. Käytetty sitä hyvää öljyä!! eli mobil1 FS 0w-40
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Lenkkikenkä kirjoitti: To 22.06.2023 21:34 Olen samaa mieltä kuinka huolimattomia ihmiset ovat omien autojen huolloista. Tänään kävin katsomassa 204 korista vm. 2008 mihin oli viimeksi vaihdettu vaihteistoöljyt 230000km sitten. Kaikki tähän mennessä myynnissä olevat mersut joitten huoltotietoja on tullut selattua viimeisen 2v aikana niin yhtään fiksusti huollettuna yksilöä ei ole tullut vastaan. Joka ikisessä perä/vaihteisto öljyt vaihdettu miten sattuu tai sitten ei ollenkaan ja moottoriöljyt n.30000km välein.
Toi on valitettavasti lisääntyvä ilmiö. öljyn vaihtoväliä vain pidennetään kyllä se siellä toimii. Niin mutta kostautuu
myöhemmin, kyllä se jonkun kohdalle osuu.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

sallaas kirjoitti: Ke 07.02.2024 17:26 Miten usein ketjua suositellaan vaihtaa? W203 koriseen M271 koneiseen vaihdettu ketju ja rattaat vuona 2019. Sen jälkeen ajettu reilu 30tkm. Oliskohan tuo jo piakkoin syytä käydä tarkistuttamassa? :think:

Eläkeläiset vaihdattanut öljyä tunnollisesti vuoden välein ja aina tainnut olla alta 10tkm vaihtovälissä. Käytetty sitä hyvää öljyä!! eli mobil1 FS 0w-40
Tiedossa alle 100tkm ajetuja 271 koneita
missä jakopään hajomisesta johtuva totaali tuho
eli ainakin ennen 100tkm kanttaa
Mökkillä
'
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M271 jakopää

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei vielä 30tkm ajolla voi olla jakopää vaihtokunnossa kun on rattaatkin vaihdettu.
Oma S203 M271-moottorilla lähti jakopään osalta kestotestiin kaikkein halvimmilla Ebaysta löydetyillä jakopään osilla noin 40000 kilometriä sitten ja ajattelin että ajellaan vielä muutama kymppitonni tauluun, sitten sama koko setti enempää tutkimatta taas uusiksi ... jos auto muuten pysyy kuosissaan kun jo 450000 alkaa olla mittarissa tällä hetkellä.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin