E200kompressor kirjoitti: ↑Ti 20.06.2023 22:22
Lenkkikenkä kirjoitti: ↑Ti 20.06.2023 21:57
Yksirivinen ketju ei voi olla yksin syy, koska 651 yksirivinen ketju voi helposti kestää 400tkm.
Samaa mieltä, jokunen aika sitten kasasin Toyotan dieselin kannentiivisteremontin jälkeen ja yksirivistä ketjua asentaessa sen sai juuri ja juuri paikalleen kun kiristin oli puristettuna ääriasentoonsa. Ketjusarja laahaimineen oli täysin uutta vastaava. Kilometrejä 200 000.
Vastaavasti erään Opelin tasapainoakselin yksirivistä ketjusarjaa vaihdettaessa verrattiin vanhaa ja uutta rinnakkain, ei minkäänlaista eroa vaikka matkaa oli tehty jo 370tkm.
Noissa ketjuissa mitoitus ja materiaalit ratkaisevat. Kustannus on sivuseikka valmistuksessa ja ongelmat syntyvät kun ammattitaidottomat tunarit tekevät sutta ja sekundaa. Toinen vaihtoehto on tietoinen suunnittelu jolla komponentti tehdään tarkoituksella niin paskaksi, että se hajoaa ennen aikojaan.
Syy voi oilla myös voitelu
(tai siis sen vajaus joka sekin mene toki suunitelun piikkin)
asiaa jonkun aikaa seuraulluit niin näytää ne paska jakopäät kestävän hitusen paremmin merkillä kuin merkillä kun ei seurata huolto ohjelmaa van vaihdellan öljyjä
Huomatavasti tiehämmin,
materialli ja mitoitus on ne suurimata syyt ei se montako riviä ketjussa
Kaikessa kun säästettän niin saadan aikaan totalipaska,
siishen kun vielä lisätään viherpesu(näenäiseten pienten päästöjen tavoitellu)
vähäisten liikevastusten tavoitellu senkin uhalla että koko kone hajooa
(siitähän ei päästäöjä tulee vai mitnkähän se olikaan...)
bemarin pohjoismaiden organistaatio
kerto että disel moottorin oletuut(suuniteltu käyttö ikä on 200tkm)
että siinä mielessä 271 kestää hyvinkin jos vasta vaikka 120tkm kohdalla tuhoutuu