Mikä ässää ahistaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Mikä ässää ahistaa?

Viesti Kirjoittaja HVM »

Nyt se on pelsepuupi iskeny kyntensä meikäläisen mersetekseen :evil:

Kysymys kuuluu onko määräjakajalla tai muualla polttoainelinjassa sihtejä itse putsarin lisäksi?

Kosla toimi moitteettomasti kun aamulla räjäytin sen käyntiin -25 asteen :x pakkasesta. 20 km ajon jälkeen laskeuduin määränpäähäni ja käynti oli ravistava ja kananmunapierun :shock: haju sen mukainen että oikein harmitti ettei ollut ketään kyydissä.

Auto seisoi tunnin ja toimi jälleen moitteettomasti. Oireet suunnilleen samanlaiset kuin hyytyvässä dieselissä.

Polttainesutari on vaihdettu noin vuosi sitten ja maski on tilkitty kappaleiksi raadellulla pahvilaatikolla.

On tehnyt kepposen joskus aiemminkin yli -15 asteen pakkasella.

Jos määräjakajalla tai muualla on sihti, lähteekö rotisko käyntiin ilman että vaihtaa tulppien tilalle porapatruunat jos sinne pääsee ilmaa?

Mahdollinen tukkeutuva / jäätyvä paikka sijaitsee ilmeisesti konehuoneessa koska katiska virkoaa seisottuaan hetken? Niin, ja tankissa on ilmaa ja bensaa, ei ole henkireikä tukossa.

Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Josko tuolle Masinolia tarjoilis :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

M.K kirjoitti:Josko tuolle Masinolia tarjoilis :?
Se on kyllä jo melko lärvissä :shock: 2 litraa on kaadettu tankkiin, ja tankissa on ainetta tällä hetkellä noin 35 L.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kokeile ihan piruuttaan laittaa huohotin putki suoraan maaha eikä ilmanputsariin mihin se oikeasti menee... mulla teki tuo 190sen entinen kone sitä että huohotin höyryt jäädytti imusarjan sisältä päin. hyytyi ja sammui ja jonku ajan päästä taas mentiin kun imusarja lämpeni...

EDIT: jaa mutta onko se kaasari koneella? eikös kaasarin kuuluisi ottaa pakkasella lämmintä ilmaa pakosarjan läheltä? mites mersut?

EDIT2: jaa taas katoin väärin :oops:
Viimeksi muokannut Mika.T, Ke 23.02.2005 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mika.T kirjoitti:kokeile ihan piruuttaan laittaa huohotin putki suoraan maaha eikä ilmanputsariin mihin se oikeasti menee... mulla teki tuo 190sen entinen kone sitä että huohotin höyryt jäädytti imusarjan sisältä päin. hyytyi ja sammui ja jonku ajan päästä taas mentiin kun imusarja lämpeni...
:shock: No kokeillaan :shock: Ei kyllä vaikuta huohottavan kovinkaan paljon noin kun katsoo putsarin sisään.

Mutta mitään vaihtoehtoahan ei suljeta pois ennen kuin kokeillaan.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mika.T kirjoitti:kokeile ihan piruuttaan laittaa huohotin putki suoraan maaha eikä ilmanputsariin mihin se oikeasti menee... mulla teki tuo 190sen entinen kone sitä että huohotin höyryt jäädytti imusarjan sisältä päin. hyytyi ja sammui ja jonku ajan päästä taas mentiin kun imusarja lämpeni...
Onkos sillä muuten isokin merkitys, että huohotinhöyryt menee takaisin poltettavaksi. Meinaan dieselissähän ne syötetään suoraan imusarjalle ja on kyllä sen verran öljyistä välillä, että sitä miettii kuinka tuo vaikuttaa palotapahtumaan.. Mitäs jos syöttäis huohotushöyryt suoraan vaikka johonkin purkkiin :lol: Vai eikö silloin tuuletukaan enää kunnolla, kun ei ole imusarja imemässä?? :roll:
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

veppe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:kokeile ihan piruuttaan laittaa huohotin putki suoraan maaha eikä ilmanputsariin mihin se oikeasti menee... mulla teki tuo 190sen entinen kone sitä että huohotin höyryt jäädytti imusarjan sisältä päin. hyytyi ja sammui ja jonku ajan päästä taas mentiin kun imusarja lämpeni...
Onkos sillä muuten isokin merkitys, että huohotinhöyryt menee takaisin poltettavaksi. Meinaan dieselissähän ne syötetään suoraan imusarjalle ja on kyllä sen verran öljyistä välillä, että sitä miettii kuinka tuo vaikuttaa palotapahtumaan.. Mitäs jos syöttäis huohotushöyryt suoraan vaikka johonkin purkkiin :lol: Vai eikö silloin tuuletukaan enää kunnolla, kun ei ole imusarja imemässä?? :roll:
"Imeminen" ei vaikuta tuohon huohottamiseen mitenkään. Paineita sieltä päästetään.
Tuli vielä mieleen että syksyllä tuli eristettyä tuo huohotinputki, joten kaasujen ei nyt ihan pakkasellakaan olla.

Mitenkähän sitten tuo saastapumpun suorittama lisäilman syöttö putsarikoteloon? Voisikohan ongelma juontaa sieltä suunnalta?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vesa kirjoitti:
veppe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:kokeile ihan piruuttaan laittaa huohotin putki suoraan maaha eikä ilmanputsariin mihin se oikeasti menee... mulla teki tuo 190sen entinen kone sitä että huohotin höyryt jäädytti imusarjan sisältä päin. hyytyi ja sammui ja jonku ajan päästä taas mentiin kun imusarja lämpeni...
Onkos sillä muuten isokin merkitys, että huohotinhöyryt menee takaisin poltettavaksi. Meinaan dieselissähän ne syötetään suoraan imusarjalle ja on kyllä sen verran öljyistä välillä, että sitä miettii kuinka tuo vaikuttaa palotapahtumaan.. Mitäs jos syöttäis huohotushöyryt suoraan vaikka johonkin purkkiin :lol: Vai eikö silloin tuuletukaan enää kunnolla, kun ei ole imusarja imemässä?? :roll:
"Imeminen" ei vaikuta tuohon huohottamiseen mitenkään. Paineita sieltä päästetään.
Tuli vielä mieleen että syksyllä tuli eristettyä tuo huohotinputki, joten kaasujen ei nyt ihan pakkasellakaan olla.

Mitenkähän sitten tuo saastapumpun suorittama lisäilman syöttö putsarikoteloon? Voisikohan ongelma juontaa sieltä suunnalta?
juuri siksi se jäätääkin imusarjaa kun kuumat ja kosteat huohotus höyryt sekoittuu pakkasilmaan ja siitähän seuraa tunnetusti jäähilettä joka jämähtelee vaikka tällä kertaa imusarjan seinämiin.
Avatar
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 465
Liittynyt: Su 26.09.2004 23:46
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mika.T kirjoitti:
vesa kirjoitti: "Imeminen" ei vaikuta tuohon huohottamiseen mitenkään. Paineita sieltä päästetään.
Tuli vielä mieleen että syksyllä tuli eristettyä tuo huohotinputki, joten kaasujen ei nyt ihan pakkasellakaan olla.

Mitenkähän sitten tuo saastapumpun suorittama lisäilman syöttö putsarikoteloon? Voisikohan ongelma juontaa sieltä suunnalta?
juuri siksi se jäätääkin imusarjaa kun kuumat ja kosteat huohotus höyryt sekoittuu pakkasilmaan ja siitähän seuraa tunnetusti jäähilettä joka jämähtelee vaikka tällä kertaa imusarjan seinämiin.
No onkos siinä sitten mitään järkeä niitä huohotushöyryjä päästää imusarjaan. Onko tuo takaisinkierrätys vain siksi, että muutoin öljyt tiputtelis aikaa myöten luontoon => ympäristörikos :twisted: Kun ei se nyt kovin hyvää kai tee turhia öljyhöyryjä syöttää ilman seassa. Verrattavissa pakokaasun takaisinkierrätykseen :?: No ei nyt tieten aivan..:oops: Mutta onko tuohon jokin oikeasti järkevä syy, miksi ne huohotushöyryt pistetään kiertoon?
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Meikäläisen Ooppelissa ainakin tulee automaattinen lisävoitelu kovilla kierroksilla kun huohotinputkesta lentää desikaupalla öljyä imusarjaan. Eipä ainakaan leikkaa kiinni, sano. Ilmankos sitä vectran 2.0 konetta joka paikassa kehutaankin pomminvarmaksi.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17300
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Peugeot 505 dieselissä huohotusöljyt voitelevat ilmansuodattimen, suodatinhan on sellainen "superlonista" tehty.
Jos laittaa "pahvisen" tarvikesuodattimen, pitää ohjata huohotinputki ulkoilmaan tai suodatin on pian huonossa kunnossa...

Vanha (lue:väljä) dieselmoottori on muutenkin turvallisempi jos huohotin on ulos, eipähän ota "hullunkierroksia".
wiimax.fi
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Joo, ja niita huohotuskaasuja ei ole paastetty enaa aikoihin raikkaaseen ulkoilmaan paastojen minimoimiseksi. Sielta saattaa ajoittain tulla varsinkin kaasarikoneissa aika bensarikkaita hoyryja (esim. muutaman viikon talvisen nurkka-ajon jalkeen oljyjen ensi kertaa kunnolla kuumetessa).
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Jos huohotinputki jäätyy koneen sisältä, se pullauttaa koneen öljyt pihalle käynnistettäessä mittatikun kautta -> eipä taida vika sillä suunnalla olla. Pyöriikös molemmat bensapumput OK, sytkäjohtojen ja -osien kunto, bensapumppujen rele?

Jos palamatonta bensaa pääsee katalysaattorille asti se tuhoutuu erittäin suurella todennäköisyydellä etkä saa vähäpäästöistä autoa enää leimaan katsastuksessa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Jäätyminen näkyy ilmamäärämittarin läppään/kurkkuun kertyneestä jäästä, nykii eikä tahdo pysyä tyhjäkäynnillä.

Mistähän tuo pierun haju tulee, katalysaattorista? Eikös se tavallisesti ole rikkivetyä, mutta mistä rikki katalysaattoriin (ei kai suomen bensassa pajoa rikkä ole)? Akun ylilataushan synnyttää myös tuota hajua.

Hyytyminen vois johtua myös rikkaasta seoksesta (ja haju???). Jospa kylmä viima jäähdyttää lambada-anturia ja se kertoo väärää tietoa aivoille?
Avatar
jyrki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Pe 17.12.2004 14:44
Paikkakunta: järvenpää

se letku

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Kokeilitko sitä huohotinletkun irrotusta???
on kokemusta aikaisemmin!
Kannattaa putsata se rätin kanssa.
MB W124 300 TE -86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Taxana kirjoitti:Jos huohotinputki jäätyy koneen sisältä, se pullauttaa koneen öljyt pihalle käynnistettäessä mittatikun kautta -> eipä taida vika sillä suunnalla olla. .
eihä se koneen sisältä jäädykkään. vaan se huohotin ilma huurrustaa imuilmaa ja imusarja jäätyy sisäpuolelta. tämän kans tappelin lähes kakstalvea kunnes hoksasin miksi auto hyytyy kovilla pakkasilla. huohotin suoraan maahan ja eipä sen jälkee koirinut millään tavalla.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Mika.T kirjoitti:
eihä se koneen sisältä jäädykkään. vaan se huohotin ilma huurrustaa imuilmaa ja imusarja jäätyy sisäpuolelta. tämän kans tappelin lähes kakstalvea kunnes hoksasin miksi auto hyytyy kovilla pakkasilla. huohotin suoraan maahan ja eipä sen jälkee koirinut millään tavalla.
Jännä juttu ettei M117 ole oireillut ikinä tuolla tavalla. Helppohan tuo on kokeilemalla poissulkea.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Taxana kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
eihä se koneen sisältä jäädykkään. vaan se huohotin ilma huurrustaa imuilmaa ja imusarja jäätyy sisäpuolelta. tämän kans tappelin lähes kakstalvea kunnes hoksasin miksi auto hyytyy kovilla pakkasilla. huohotin suoraan maahan ja eipä sen jälkee koirinut millään tavalla.
Jännä juttu ettei M117 ole oireillut ikinä tuolla tavalla. Helppohan tuo on kokeilemalla poissulkea.
Täytyy kokeilla kunhan kerkeän autoilemaan. Ja pakkanen näköjään lauhtuu joten vika jää luultavasti tältä erää toteamatta.

En pidä Mikan ehdotusta ollenkaan mahdottomana. Kun syksyllä eristin huohotinputken solumuovilla sieltä tuli muutama tippa vettä kallistettaessa.

Kondensoituminenhan lisääntyy lämpötilaeron myötä.

Kiitos asialla päätään vaivanneille, jos jotakin asiaan liittyvää tulee mieleen ajatukset otetaan kiitollisuudella vastaan.
Vastaa Viestiin