S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä?

Viesti Kirjoittaja postiato »

Ostin uudet iskarit ja jouset S211 mersuun.
Tuossa Sachsin iskarissa tuo jousijalan (kuvassa numero 3) korkeus iskarin alakiinnikkeeseen nähden on säädettävissä pientä lukkorengasta siirtämällä, iskarin kupeessa on uria säätöä varten. Ohjeessa sanotaan, että tuo etäisyys tulisi laittaa samaksi kuin alkuperäisessä iskarissa, kuvassa punaisella.

Mitäs tapahtuu jos siirrän jousijalkaa ylemmäs? Jousitus kovenee, ja maavara on suurempi kun jousi ei painu niin helpolla kasaan?
Ja sitten taas jos siirrän alemmas, niin jousitus pehmenee, ja maavara pienenee kun jousi ei ole niin suuressa jännityksessä?


Kuva
Viimeksi muokannut postiato, Su 11.12.2016 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E320 CDI

ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 JOUSEN ALAPÄÄN KORKEUSTASO ISKARIN ALAKIINNIKKEESTÄ

Viesti Kirjoittaja epk »

sokkaa ylös , autoo ylös. Sokkaa alas, autoo alas. Niihän se menee.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17226
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jousitus ei kovene tai pehmene, korkeus muuttuu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Re: S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä

Viesti Kirjoittaja postiato »

Ny mulla jää joku tajuamatta.
Paintilla piirtelin tuon niin, että tuo jousijalka on toisessa ylimmässä asennossa, toisessa alimmassa.

Kokonaispituus iskunvaimentajalla(yläpää korissa kiinni ja alapää tukivarressa) on molemmissa tapauksissa 600 mm. Ainoastaan jousen pituus muuttuu 200mm > 150mm. Mutta ei se kai vaikuta auton korkeuteen?



Kuva
S211 E320 CDI

ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12606
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä

Viesti Kirjoittaja epk »

Älä mieti niin paljoo sitä, sokan säätö on käytännössä yks yhteen sen verta mitä sokkaa säädät > auton korkeus muuttuu samassa suhteessa. Minimaalinen vaikutus jousitus tuntumaan. Ellei nyt min max väliä puljaa
Sakari68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 15.02.2015 00:48
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä

Viesti Kirjoittaja Sakari68 »

postiato kirjoitti:Ny mulla jää joku tajuamatta.
Paintilla piirtelin tuon niin, että tuo jousijalka on toisessa ylimmässä asennossa, toisessa alimmassa.

Kokonaispituus iskunvaimentajalla(yläpää korissa kiinni ja alapää tukivarressa) on molemmissa tapauksissa 600 mm. Ainoastaan jousen pituus muuttuu 200mm > 150mm. Mutta ei se kai vaikuta auton korkeuteen?



[ [url=http://i6.aijaa.com/m/00843/14302233.jpg] ][/url]
Jouseen tulee esijännitystä enemmän kun sokka on ylimmässä kolossa , joten myös korkeus kasvaa.
Viimeksi muokannut Sakari68, Su 11.12.2016 22:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Re: S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä

Viesti Kirjoittaja postiato »

Joo nyt tajusin tuon systeemin. Pää jumissa kun on tullu tehtyä 14 tunnin yövuoroja.

Esijännitys toisessa jousessa on suurempi kuormittamattomana. Kuormittamattomana jousien pituus on eri, mutta kun auton paino tulee päälle, jousi on saman mittainen molemmissa tapauksissa.

Kun auton kuorma on päällä, niin se paketti, jossa jousen alapää on ylempänä, on pitempi, ja auton maavara korkeampi.

Piirsin tuohon kuvaan jossa molemmat ovat, vain sellaisen tapauksen jossa nuo paketit ovat kuormittamattomia.

Asia loppuunkäsitelty :D
Viimeksi muokannut postiato, Su 11.12.2016 22:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S211 E320 CDI

ex W210 E270 CDI
ex S210 E320 CDI
ex W124 E300 D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S211 Jousen alapään korkeustaso iskarin alakiinnikkeestä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites kun nyky iskarit on keski asennossa tai mersuissa mitä tullut vastaan ton ikäisissä niin keski kohdassa se on neutraali mutta vedäpä tai painapa sitä niin se muuttuu progressiivisti jäykemmäksi ..niinkuin jousi...ennehän se oli vain pohjaan painuva sylinteri joka meni nopeasti pohjaan ja hitaasti ylös eli söi patit mutta ei pudonnut tien kuoppaan.
Väkisinkin iskarit tolla uudella systeemillä vaikuttaa jonkin verran jos alustaa nostaaa tai laskee siitä neutraalista liikaa....osaako joku tämän selittää ja pitää tieten olla kokemusta mersun iskarista ja perinteisestä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin