Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Pystyykö poistamaan Starilla vai onko boxin ohjelmointityönä tehtävä? :wtf:
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Joissakin autoissa on mahdollista muuttaa, käyttääkö se vaihdelaatikolta vai moottorilta tulevaa momentinrajoituspyytöä.
Muuttamalla se moottorilta tulevaksi, sillä saadaan rajaa vähän nostetuksi.
Tämmöinen toimenpide onnistuu staarilla joihinkin dieseleihin, mutta bensoista ei ole mitään käsitystä.
Minkäs ikäiseen autoon tätä suunnitellaan?
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Tää on bensa ja vm 2002. Eli siis siellä on se momenttirajoitin oikeasti eikä vain kylänmiehen jutuissa? Se selittäis muutaman jutun...
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Kyllä se siellä vaihteiston softassa on, kuten olen varmaan jo aiemminkin sanonut.
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Pansu kirjoitti:Kyllä se siellä vaihteiston softassa on, kuten olen varmaan jo aiemminkin sanonut.
No sepä se, kun olen kuullut niin monenlaista juttua. Ei viittis antaa askille valohoitoa 700€ jos siitä ei ole hyötyä :D Mutta nyt alan jo uskomaan :clap:
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Motorbit taitaa olla niitä ainoita harvoja paikkoja suomessa missä tuon softan päälle jotain ymmärretään. Toki voi vaihtoehtoisesti jenkeistä tilata eurochargetilta softan mikä on kusetusta.
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Jeb, sinne mulla oli tarkoitus vielä toi kun olis aikaa. Samaa mieltä eurochargetista
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Mikä auto kyseessä? Momentinrajoitin on S 65 -mallissa, jossa moottorin vääntö on elektronisesti rajoitettu 1000 Nm:iin. Rajoituksella suojataan vaihteiston kestävyyttä, mutta uskoakseni se on teknisesti toteutettu moottorinohjauksen puolella.

S 55:ssä moottori tarjoaa 700 Nm väännön, sitä ei ole rajoitettu.
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Kyseessä SL55. Eli taas uutta tietoa. Tässä tavoitellaankin sitä 1000Nm. Penkityssessio loppui vähän yli 5000 kierroksen. Ja epäilyt onkin, että jokin alkoi rajoittamaan. Vääntö n. 900Nm luokkaa tuossa vaiheessa. Vakiohan on juuri tuon 700Nm
Avatar
Tur_o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Ma 15.05.2006 00:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja Tur_o »

Yritin eilen vielä kaivaa WIS:stä tietoa, miten momentinrajoitus on tehty. Katsoin sekä vaihteiston että moottorin teknistä dokumentaatiota, mutta tällä kertaa ei osunut silmiin mitään. Yhdessä kaaviossa oli kyllä listattu, mitä tietoja vaihteistonohjaus lähettää auton muille ohjainyksiköille, eikä siinä mainittu mitään momentista.

Muistelen nähneeni jossain, että ainakin vaihtotapahtumasta lähtee tieto moottorinohjaukseen, jotta vaihdosta saadaan pehmeämpi. Nyt en nähnyt tuostakaan mainintaa, joten en uskalla varmaksi sanoa.

Mutta ehkä täällä on muita, jotka muistaa paremmin?
R170 SLK200 K -00
eksät 8 kpl: W220 S500 4matic -05, W211 E500 4matic -05, S210 E55 AMG 4matic -01, W210 E320 4matic -99, W210 E240 -01, W210 E200 -00, W124 E420 -94, W124 220E -93
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Taisi mennä niin että koneelta tulee laatikolle tieto väännöstä mitä sitten laatikoon softa valvoo
ja rajoitaa ulostulevaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

http://www.fabtech-performance.com/_p/p ... g-software" onclick="window.open(this.href);return false;

Näitä on muitakin väännönrajoittajan poistajan tarjoajia kuin eurocharged
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja amgenter »

55AMG kirjoitti:http://www.fabtech-performance.com/_p/p ... g-software

Näitä on muitakin väännönrajoittajan poistajan tarjoajia kuin eurocharged
Eipä tuonkaan alkuperästä ole mitään takeita. Aika varmasti pystyy sanomaan, että ei ole heidän oma tuotos.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laatikon tiedonsaanti on täysin moottorin ohjaimen varassa.
Ei ole olemassa mitään vääntöanturia, jolla laatikon ohjain mittailisi vääntöjä, ei.
Moottorin ohjain kertoo laatikon ohjaimelle sen.

Tietoa voi väännellä tai vääristää, taikka paras vaihtoehto on, että etsii moottorin ohjelmasta bitit, joilla voidaan kaikenlaiset rajoitukset ja tietojen kertominen laatikolle estää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

tuikku kirjoitti:.
Laatikon tiedonsaanti on täysin moottorin ohjaimen varassa.
Ei ole olemassa mitään vääntöanturia, jolla laatikon ohjain mittailisi vääntöjä, ei.
Moottorin ohjain kertoo laatikon ohjaimelle sen.

Tietoa voi väännellä tai vääristää, taikka paras vaihtoehto on, että etsii moottorin ohjelmasta bitit, joilla voidaan kaikenlaiset rajoitukset ja tietojen kertominen laatikolle estää.

No niin, jos näin on niin näiden eräiden liikkeiden myymä softa TCU:lla on täyttä paskaa. Siksi olenkin tätä asiaa kysellyt ja jaksanut jauhaa vaikka joiltakin olen saanut varmaa tietoa. Eli on siis vieläkin ilmassa kahdenlaista tietoa tästä. Joku väitti kerran, että AMG:ssä on juuri joku vääntöanturi tai vastaava laatikkoa säästämään. Taidan heittää kysymyksen AMG loungeen, vaikka tiedän jo mitä ne vastaa.... ei ole tää foorumi tällaista varten :D

Oon joskus kysellyt sieltä kuinka bensanpaineita ohjaillaan... tuli kylmää kyytiä :D
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Nämä juuri samat ongelmat on tietyissä dieseleissäkin, aivan samat ja ne ratkeaa juurikin moottorin softaa naplaamalla.
Asian voi kiertää kertomalla ohjelmassa olevan sisäisen vääntömomentin "väärin", pienemmäksi, kun se on.
Tai etsii sieltä ne bitit, joilla vääntötiedon kertominen sallitaa, tai estetään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

I think all cars do have this to avoid damage to engine by over revving. If you are in manual shift mode and rev it up to the limit, the engine typically cuts out to warn you and avoid over revving, in automatic mode it simply shifts up to the next higher gear which drops the RPM.

Tollasen vastauksen sain jo joltain jenkiltä. Taas, "I think" mutta se ei ole riittävä. Toivottavasti mersun pojat vastaavat ja factalla. Edelleen ihmetyttää jos TCU:ssa ei ole rajoitinta, kuinka nämä muutamat pajat ovat ehtineet kerätä rahat pois kansalaisilta ilman että kukaan olisi älähtänyt jo asiasta. Olisihan se näiden kyseisten liikkeiden maine pilalla lopullisesti.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja DBFI »

55AMG kirjoitti:I think all cars do have this to avoid damage to engine by over revving. If you are in manual shift mode and rev it up to the limit, the engine typically cuts out to warn you and avoid over revving, in automatic mode it simply shifts up to the next higher gear which drops the RPM.

Tollasen vastauksen sain jo joltain jenkiltä. Taas, "I think" mutta se ei ole riittävä. Toivottavasti mersun pojat vastaavat ja factalla. Edelleen ihmetyttää jos TCU:ssa ei ole rajoitinta, kuinka nämä muutamat pajat ovat ehtineet kerätä rahat pois kansalaisilta ilman että kukaan olisi älähtänyt jo asiasta. Olisihan se näiden kyseisten liikkeiden maine pilalla lopullisesti.
Miten se kierroslukurajoitus liittyy vaihteiston momentinrajoitukseen tai yleensäkään vaihteistoon? Moottorinohjainlaite rajaa moottorin kierroksia ja sen jälkeen vaihteisto ei tarvitse kierroslukurajoitusta, kestäähän se vaihteisto kuitenkin moottorin kierrosluvun sinne punarajalle asti (vaihde vapaalla kierroslukurajoituksen voi tulkita vaihteiston pyytämäksi kierroslukurajoitukseksi mutta momentti ei ole ongelma silloin).

Eikä se momenttikaan yleensä ole huipussaan siellä punarajalla.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja M_M »

Joko jenkki ei ole ymmärtänyt mitä kysytään, tai sitten ei ymmärrä moottoritekniikasta mitään.

Vastaus alkuperäiseen pohdiskeluun tuo ei kuitenkaan missään nimessä ole. Vääntöhuippua tuskin missään auton moottorissa saavutetaan lähelläkään punarajaa, joten ihan eri asioista puhutaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:.
Nämä juuri samat ongelmat on tietyissä dieseleissäkin, aivan samat ja ne ratkeaa juurikin moottorin softaa naplaamalla.
Asian voi kiertää kertomalla ohjelmassa olevan sisäisen vääntömomentin "väärin", pienemmäksi, kun se on.
Tai etsii sieltä ne bitit, joilla vääntötiedon kertominen sallitaa, tai estetään.
:
Yllä hyvät konsti
tai sitten etsiä sieltä laatikon softasta ne biti mitkä ottaa vastaan/käytää niitä tietoja
jommin kummin
ei jenkin käyttämä systeemi missä vaan säädellän jollain editorila tietämätä oikeestaan mitä edes tehdään
rapakon takan tuouhuilessa huommant että siellä suurin osa porukasta on tyytyväistä hmaassa kuin hommassa kunhan tutoteen neimessä on super sitä tai tätä ja jonkun vaikutuksen huomaa vaikka todelisuudessa olisi huonompi kuin se ilman super/race tms lisää niemeä oleva tuote
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

M_M kirjoitti:Joko jenkki ei ole ymmärtänyt mitä kysytään, tai sitten ei ymmärrä moottoritekniikasta mitään.

Vastaus alkuperäiseen pohdiskeluun tuo ei kuitenkaan missään nimessä ole.
Vääntöhuippua tuskin missään auton moottorissa saavutetaan lähelläkään punarajaa, joten ihan eri asioista puhutaan.
Niille täysin tyypillistä samoin kuin kiinalaisille että "ymmäretään" tahallan väärin A jos eitedetä vastausta B jos sitä ei jostain muusta syystä haluta kertoa, lisäksi jos kysyy enemän kuin 2 kysymystä on hyvä tuuri jos vastaus tulee edes yhteen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Eipä ne anna mitään tietoa myöskään AMG Loungesta, eivät ole innokkaita puuttumaan "virityksiin". Ja tän vuoksi avasinkin tän keskustelun, kun on mennyt luotto niihin rapakon takaisiin. Kyllähän se dyno näyttää faktat, ettei tarvi persetuntumalla mennä.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Asia kiinnostaa myös minuakin. Varsinkin toi M modessa ajaminen. Haluisin täyden holdin ja äksessiin joka vaihteelle. Eikä olisi pahitteeksi jos noista vaihdoista saisi vaikka linjapainetta nostamalla vähän tiukempia.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Kyllä tämä varmasti kiinnostaa monia, kun on monenlaista tietoa liikkeellä. Mikä sitten on ihan oikeasti faktaa? :?: Ja kovasti ihmettelen, jos ameriikanpojjaat ovat myyneet helvetin kalliilla vain valohoitoa. Kukaan ei ole käräyttänyt niitä. En ainakaan millään foorumilla ole törmännyt, että sanoisivat olevan kusetusta. Jos se ECU:sta pystytään huijaamaan niin kyllä sen penkissä sitten näkee antaako tulosta
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Ainakaan mbworld.org on turha huijauksesta kirjoitella, kun viestit poistetaan :roll:
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Pansu kirjoitti:Ainakaan mbworld.org on turha huijauksesta kirjoitella, kun viestit poistetaan :roll:
Niillä taitaa olla tuttuja ylläpidossa :D
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

We have tried everything to get the information for you, but unfortunately we aren't able to provide you with details.

Best regards,
Your AMG Private Lounge Team


Nonnii, ei saa sieltäkään apuja. On se ihme :crazy:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ota yhteys, jos et muualta apuja saa, minulla saattaa olla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
55AMG
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Pe 16.11.2012 06:19

Re: Vaihdelaatikon momenttirajoitin

Viesti Kirjoittaja 55AMG »

Ok. Talvi taas aikaa touhuta, joten kiirettä ei toistaseksi ole. Pitää ottaa loppukausi varman päälle ja ei koske mihinkään ennen lumia :D
Vastaa Viestiin