Kampiakselin etupään hihnapyörän kiila putosi stefan huulilta öljytilaan. Minulla on käytössä se endoskooppi jossa on valot, magneetit ja peilit ja koukut lisävarusteina. Pistin öljyt valumaan ja otin öljykellon irti. Onko kellään valokuvia 320 koneesta öljypohjasta ja alakerrasta
mistä voisi tuota kiilaa alkaa etsiä.
Matti Pesonen kirjoitti:Terve! itsellä kävi samoin. Sain pienellä taipuisalla varsi magneetilla ongittua siitä stefan aukosta kiilan takaisin.Öljyjä en poistanut.
Hei ! Täytyy kokeilla jos onnistuisi tuo magneetti konsti stefan aukosta, mutta pitää olla varovainen ettei vahingoita stefaa. Öljypohjahan on alumiinia joten sen magneetin pitäisi tarttua hyvin teräskiilaan. Olen koittanut katsella noita hajoituskuvia joista näkyisi minkälainen on öljypohja sisäpuolelta siellä näkyi sisäpuolisia vahvistusseinämiä endoskoopilla katsottuna.
Mese 320 TE kirjoitti:Täytyy kokeilla jos onnistuisi tuo magneetti konsti stefan aukosta, mutta pitää olla varovainen ettei vahingoita stefaa...
Tuo stefa maksaa ehkä kympin ja sen vaihto on helppoa (ainakin M111-koneessa), joten ei sitä stefaa kannata sääliä. Magneetilla niitä spoorikiiloja on kalasteltu stefan kohdalta tai öljypropun kautta. Stefat ovat kulutustavaraa ja ne kannattaa vaihtaa, kun ovat näkösällä.
Mese 320 TE kirjoitti:Täytyy kokeilla jos onnistuisi tuo magneetti konsti stefan aukosta, mutta pitää olla varovainen ettei vahingoita stefaa...
Tuo stefa maksaa ehkä kympin ja sen vaihto on helppoa (ainakin M111-koneessa), joten ei sitä stefaa kannata sääliä. Magneetilla niitä spoorikiiloja on kalasteltu stefan kohdalta tai öljypropun kautta. Stefat ovat kulutustavaraa ja ne kannattaa vaihtaa, kun ovat näkösällä.
tomant
No pitää ottaa stefan numero ja hommata uusi tilalle. Se vain on tuo stefa vaihdettu 3 vuotta sitten uudeksi.
Toi kiila ei haittaa jos se sinne öljy pohjaan jää ja tulee se sieltä joskus ja ainakin jos on mangneetti proppu mutta tällöin pitäisi olla toinen kiila laittaa jos vanhaa et saa kohtuu työllä kaivettua pohjasta.
leveys ja pituus mitta niin eihän toi ole kallis mutta hakemisen vaiva.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Hei ! Katselin noita palstan hajoituskuvia joista selvisi, että stefan takana on noin 30 -40 mm lippa akselin alla. Joten se kiila voi olla tuon lipan päällä täytyy katsella tuolla endoskoopilla stefan reijästä, jos ei näy pitää ottaa tuo stefa pois ja laittaa uusi ja katsella isommasta reijästä uudelleen. Ei ole tuota magneetti proppua tässä pitänee hommata sellainen.
Hei ! Nytpä näyttäisi siltä,että kiila on pudonnut öljypumpun ketjun onkaloihin. Kuvien mukaan tuo öljypumpun yksirivinen ketju pyörii ilman mitään suojia näkyvissä öljytilassa. Täytyy katsella endoskoopilla, kun valustuu nuo öljyt huuhtelu öljyn jäljiltä osat näkyviin. Oliskohan kierreltävä kampiakselia varovasti eri suuntiin, että kiila putoaa öljypohjalle ? Mitä ehdotuksia teillä on ?
Monessa muissa kone tyypeissä niin laitanaan joutuu nostamaan konetta hieman...isolla mangneetilla öljypohjan pintaa vetäen voisit saada kiilan lähelle öljy propun reikää josta sitten pienellä mangneetilla sen sitten ulos...jos epäilet sen olevan ketjun päällä niin pyörittelet konetta ees taas että se tipahtaa öljy pohjaan...toi mangneetilla likuttelu öljypohjassa voi olla että joudut pesemään sen ensin polttoöljyllä ja saattaa olla että se samaal tuleeekin virtauksen mukana ulos mutta silloin se liikkuisi paremmin siinä pohjan päällä kuin paksussa öljy jäämässä.
Toi kiila ei muuten maksa kuin muutaman euron vaikka hydrauli liikkeessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Monessa muissa kone tyypeissä niin laitanaan joutuu nostamaan konetta hieman...isolla mangneetilla öljypohjan pintaa vetäen voisit saada kiilan lähelle öljy propun reikää josta sitten pienellä mangneetilla sen sitten ulos...jos epäilet sen olevan ketjun päällä niin pyörittelet konetta ees taas että se tipahtaa öljy pohjaan...toi mangneetilla likuttelu öljypohjassa voi olla että joudut pesemään sen ensin polttoöljyllä ja saattaa olla että se samaal tuleeekin virtauksen mukana ulos mutta silloin se liikkuisi paremmin siinä pohjan päällä kuin paksussa öljy jäämässä.
Toi kiila ei muuten maksa kuin muutaman euron vaikka hydrauli liikkeessä.
Hei ! Kiitos vinkeistä olen jo kerran huuhtonut tuosta stefan reikään laitetulla muovisella viemäri putken ja mutkan avulla läpi kaattamalla polttoöljyllä. Voihan tuota huuhtoa useammpaan kertaan ja heilutella kampiakselia välillä. KUn se valustuu voi katsella tuolla endoskoopilla missä se kiila luuraa. On minulla tuolla " miljoona laatikossa " noita kiiloja jemmassa.
Yleisesti hyvä neuvo kaikille jotka irroittavat kampiakselin hihna pyörää niin moottori ykk 1sylinteri kohdassa on kiilaura AINA yöspäin eli siinä asennossa on se purettava pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Yleisesti hyvä neuvo kaikille jotka irroittavat kampiakselin hihna pyörää niin moottori ykk 1sylinteri kohdassa on kiilaura AINA yöspäin eli siinä asennossa on se purettava pois.
atlas kirjoitti:Monessa muissa kone tyypeissä niin laitanaan joutuu nostamaan konetta hieman...isolla mangneetilla öljypohjan pintaa vetäen voisit saada kiilan lähelle öljy propun reikää josta sitten pienellä mangneetilla sen sitten ulos...jos epäilet sen olevan ketjun päällä niin pyörittelet konetta ees taas että se tipahtaa öljy pohjaan...toi mangneetilla likuttelu öljypohjassa voi olla että joudut pesemään sen ensin polttoöljyllä ja saattaa olla että se samaal tuleeekin virtauksen mukana ulos mutta silloin se liikkuisi paremmin siinä pohjan päällä kuin paksussa öljy jäämässä.
Toi kiila ei muuten maksa kuin muutaman euron vaikka hydrauli liikkeessä.
Hei ! Näyttäisi siltä jos öljypohjan joutuu irroittamaan, että päästämällä tuo jämäkän halkaisijaltaan ( Sport alusta ) 23 mm kallistuksenvakaajan irti kiinnikkeistään tulee hyvin tilaa etupäähän laskea öljypohjaa alas. Ja sen jälkeen saa jo hyvän näkyvyyden öljypohjan sisäälle.
No nyt olis löydettävä uusi värinänvaimennin tuohon kampiakselin päähän. Ei näköjään käy tuo 300:n limppu 320:n, on eroja paksuudessa ja llimpun takapuolella ottaisi kiinni lohkoon. Tuo vanha värinänvaimennin on alkanut murentua sen kuminen osa.
Saa nähdä mistä saa uuden hinta haitaria on netistä katsellen 400 € - 700 € .
Hei ! Palstalaiset nyt on saatu selville noita hintoja värinänvaimentimestä ja hihnapyörästä MB 104 030 14 03 CF.
Merteil 957 €. KL-varaosat 688,50 €. M-B Osa 645 € toimitusaika noin viikko. E.Venetmäeltä tulee vastaus ensi maanataina.
Hyvää Juhannusta kaikille palstalaisille !
Hei ! Noissa käytetyissä voi olla ihan samaa alkavaa vikaa tuossa kumi osan väsymisessä ? Joten taidan laittaa ihan tehdas uuden osan.
Juhannus vietetään ja palataan asiaan ensi viikolla, kun kaikki vastaukset ovat saapuneet sähköpostiini. Palatakseni vielä asiaan tuon värinänvaimentimen alkava hajoaminen aiheuttaa ääntä joka kuuluu sisälle autoon ja vaihtelee kierroksien mukaan. Luulin sen äänen olevan moottorin tukityynyjen ja vaihdelaatikon kumin kovettumisesta aiheutuvia ääniä. Joten kannattaa tutkia asiaa tarkemmin ajoissa.
atlas kirjoitti:Niin toi kuutonen,kasi ja isommat vaatii ton kumilimpun tai katkeaa kampiakseli...jos jollakin kävisi joskus mielessä että sorvaampa kiinteän pyörän.
Hei ! Tuo vaimennin painaa noin kolme kiloa joten sen painon vaikutuksen väheneminen kumisen osan murentumisesta johtuen johtaa varmasti moottorivaurioon.
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset nyt on saatu selville noita hintoja värinänvaimentimestä ja hihnapyörästä MB 104 030 14 03 CF.
Merteil 957 €. KL-varaosat 688,50 €. M-B Osa 645 € toimitusaika noin viikko. E.Venetmäeltä tulee vastaus ensi maanataina.
Hyvää Juhannusta kaikille palstalaisille !
Näyttäisi että mahdollisesti vielä saa alkuperäisosaa hintaan 570€ + rahti...
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset nyt on saatu selville noita hintoja värinänvaimentimestä ja hihnapyörästä MB 104 030 14 03 CF.
Merteil 957 €. KL-varaosat 688,50 €. M-B Osa 645 € toimitusaika noin viikko. E.Venetmäeltä tulee vastaus ensi maanataina.
Hyvää Juhannusta kaikille palstalaisille !
Näyttäisi että mahdollisesti vielä saa alkuperäisosaa hintaan 570€ + rahti...
atlas kirjoitti:Niin toi kuutonen,kasi ja isommat vaatii ton kumilimpun tai katkeaa kampiakseli...jos jollakin kävisi joskus mielessä että sorvaampa kiinteän pyörän.
näin tein, eikä katkennut kampiakseli. auto tosin oli pemari, mutta kutos koneella.
atlas kirjoitti:Niin toi kuutonen,kasi ja isommat vaatii ton kumilimpun tai katkeaa kampiakseli...jos jollakin kävisi joskus mielessä että sorvaampa kiinteän pyörän.
näin tein, eikä katkennut kampiakseli. auto tosin oli pemari, mutta kutos koneella.
No minulla oli useampikin Dodge ja Valiantti V 8 koneella vm. 1970 - 76. 5,2 - 6,0 litraisia ja ikinä ei tuo värinänvaimennin kummitellut kampiakselin päässä. Joten täytyy tuolla jonkinlaisia värinöitä olla, kun se alkaa kumi mureta tässä 1993 mesessä.
Ihan varma en ole missä toi on yleisin mutta rivikuutonen on ainakin kaikissa missä tullut värinä vaimennin vastaan.....v8 diesel koneisissakin tullut vastaan mutta se näyttää metalliselta möykyltä mutta sisällä kai jotain massaa....mersuissahan on näkyvillä toi liitos kumi mutta koneistamon kaveri sanoi kun pähkäiltiin perkinsin kuutosen värinä limpun kanssa että jos jätätte sen pois katkeaa varmasti kampiakseli.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
atlas kirjoitti:Ihan varma en ole missä toi on yleisin mutta rivikuutonen on ainakin kaikissa missä tullut värinä vaimennin vastaan.....v8 diesel koneisissakin tullut vastaan mutta se näyttää metalliselta möykyltä mutta sisällä kai jotain massaa....mersuissahan on näkyvillä toi liitos kumi mutta koneistamon kaveri sanoi kun pähkäiltiin perkinsin kuutosen värinä limpun kanssa että jos jätätte sen pois katkeaa varmasti kampiakseli.
No varmasti tuo 23 vuotta jo pehmittää ja murentaa tuon kumin värinänvaimentimesta. Kunhan löydän järkevän hintaisen uuden ostan sen heti.
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! Palstalaiset nyt on saatu selville noita hintoja värinänvaimentimestä ja hihnapyörästä MB 104 030 14 03 CF.
Merteil 957 €. KL-varaosat 688,50 €. M-B Osa 645 € toimitusaika noin viikko. E.Venetmäeltä tulee vastaus ensi maanataina.
Hyvää Juhannusta kaikille palstalaisille !
Näyttäisi että mahdollisesti vielä saa alkuperäisosaa hintaan 570€ + rahti...
Onko tuon osoitteen chat keskustelut mahdollista käydä Suomeksi, kun Saksa ei taitu ?