300E-24 Tasauspyörästön säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Hei, tietäiskikö joku Varsinais-Suomen alueelta jonkun yrityksen/yksityishenkilön, joka osaisi vaihtaa mersun ASD-perään uudet rattaat tai vaihtoehtoisesti säätää vanhojen rattaiden hammaskosketuksen kohdilleen? Tarvitsisin kyseiseen ongelmaan pikaisesti apua. Kiitos!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sebunator kirjoitti:Hei, tietäiskikö joku Varsinais-Suomen alueelta jonkun yrityksen/yksityishenkilön, joka osaisi vaihtaa mersun ASD-perään uudet rattaat tai vaihtoehtoisesti säätää vanhojen rattaiden hammaskosketuksen kohdilleen? Tarvitsisin kyseiseen ongelmaan pikaisesti apua. Kiitos!
Perä irrallaan vai vielä paikallaan? Mitäs rattaita sinne on vaihtumassa ja onko nämä vaihtorattaat uusia? Ison ja pienen vetopyörän kosketuskulman säätö on sitämyöten sellainen homma että yrityksen tekemänä halvemmalla saat ehjän perän ostetuksi näin veikkaan :shock:

Oletettavasti perä ääntää ajaessa ja se tarkoittaa sitä että siellä on muutakin tekemistä eikä vain kosketuskulman säätö. Kokemuksesta voin sanoa sen että hommaan menee useampi päivä jos sen hyvin tekee. Toki murikan saa kasaan muutamassa tunnissakin mutta hyvää siitä silloin ei kyllä tule.

En nyt tosiaankaan halua lannistaa mutta veikaan ettei kukaan edes ala tekemään sitä ellei hommaan ole käytettävissä uusia laakereita sun muita osia ja syy siihen on se ettei sitä saa äänettömäksi vanhoilla osilla kun sitä ei tahdo saada täysin äänettömäksi uusillakaan :roll:
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Jari Ke kirjoitti:
Sebunator kirjoitti:Hei, tietäiskikö joku Varsinais-Suomen alueelta jonkun yrityksen/yksityishenkilön, joka osaisi vaihtaa mersun ASD-perään uudet rattaat tai vaihtoehtoisesti säätää vanhojen rattaiden hammaskosketuksen kohdilleen? Tarvitsisin kyseiseen ongelmaan pikaisesti apua. Kiitos!
Perä irrallaan vai vielä paikallaan? Mitäs rattaita sinne on vaihtumassa ja onko nämä vaihtorattaat uusia? Ison ja pienen vetopyörän kosketuskulman säätö on sitämyöten sellainen homma että yrityksen tekemänä halvemmalla saat ehjän perän ostetuksi näin veikkaan :shock:

Oletettavasti perä ääntää ajaessa ja se tarkoittaa sitä että siellä on muutakin tekemistä eikä vain kosketuskulman säätö. Kokemuksesta voin sanoa sen että hommaan menee useampi päivä jos sen hyvin tekee. Toki murikan saa kasaan muutamassa tunnissakin mutta hyvää siitä silloin ei kyllä tule.

En nyt tosiaankaan halua lannistaa mutta veikaan ettei kukaan edes ala tekemään sitä ellei hommaan ole käytettävissä uusia laakereita sun muita osia ja syy siihen on se ettei sitä saa äänettömäksi vanhoilla osilla kun sitä ei tahdo saada täysin äänettömäksi uusillakaan :roll:
Kiitos vastauksesta! Perä on nyt irrallaan ja ilmeisesti joku ratas täysin rikki, koska ajaessa kuuluu kovaa tasaista kolinaa ja ujellusta (öljyn seassa oli metallinpalasia). Tarkoituksena oli joko ostaa uudet sisuskalut (tai rikkinäisen rattaan tilalle uusi, mikäli sen rikkoutuneen erottaa muiden joukosta) vanhan perän sisään tai ostaa käytetty perä. Minulle ehdotettiin jo täältä mersufoorumin kautta yhtä perää, mutta siihen on vaihdettu 210mm laipasta ilmeisesti 100mm laippaan joten kosketusten säätö varmaan olisi tarpeellinen. Uusi tehdaskunnostettu perä maksaa n.4000e ja se tuskin on kannattavaa.
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Käykö muuten vanhan ASD-perän tilalle normaali ABS-perä? Siis tarkoitan akselien liitosten puolesta. Abs-perän saisi uutena suht halvalla enkä itse niin sitä asd-perää tarvitse.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ota siitä perästä se takakansi auki, niin näet mikä siellä mättää. jos paljon joutuu uusimaan kaikki hiluja sinne, niin voi olla viisaampaa ostaa vaihtoperä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

pera8x kirjoitti:ota siitä perästä se takakansi auki, niin näet mikä siellä mättää. jos paljon joutuu uusimaan kaikki hiluja sinne, niin voi olla viisaampaa ostaa vaihtoperä.
Mutta mites tuon lukkoperän muuttaminen lukottomaksi? Pystyykö sen tekemään ilman, että joutuu vaihtamaan kaikkia akseleita vai käykö ne toisiinsa? Vaihtoperiä ei lyödy mistään ja tehdaskunnostettu maksaa auton verran.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sebunator kirjoitti: Minulle ehdotettiin jo täältä mersufoorumin kautta yhtä perää, mutta siihen on vaihdettu 210mm laipasta ilmeisesti 100mm laippaan joten kosketusten säätö varmaan olisi tarpeellinen. Uusi tehdaskunnostettu perä maksaa n.4000e ja se tuskin on kannattavaa.

Olisko tässä kuitenkin kyse siitä että vetoakselien 110 laipat on vaihdettu 100mm laippoihin? Jos näin on tehty niin ei vaadi mitään kosketuskulmien säätöä. Mitäs mahtaa olla siinä irtaallaan olevassa perässä laippojen halkaisija? Ne laipathan on helppo vaihtaakkin siitä sun perästä tuohon vaihdokkiin jos 100mm ei ole sopivat. Ne siellä kuitenkin on ehjät lähes 100% varmuudella.

Se on sitten eriasia missä kunnossa se sulle tarjottu perä on meinaan tuo nyt haiskahtaa sille että perä on ollu autossa jossa ASD:tä ei alunperin ole ollu ja lukko on tehty rasvanippakikalla --> lue kitkapinnat ovat paskana siitä tarjotusta perästä jos näin on.

Lukollisen perän muuttaminen lukottomaan. Siinä ei ole mitään funktiota eikä se käytännössä edes onnistu. Ennemmin ostaa perän jossa lukkoa ei ole. Sellaisia sopivia löytyy taatusti ja kohtuuhintaan. Se ASD öljynippa siitä peräälle tulevasta letkusta täytyy sit vaan tulpata. Senhän voi tehdä ihan turvallisesti koska lukossa se toimii samoin. Sinnehän ajetaan vaan tiety paine jos sutimista tapahtuu.

Melkein voi sanoa että jos silppua tulee öljynjoukosta ni perä on entinen. Veikkaus on että keskitappi siellä on tehnyt kehtoon kolon ja kun tappi pääsee liikkumaan ni sen sokka pettää. Siitä koliseva ääni kun se keskitappi hakkaa pieneen vetopyörään (pinioniin)

Mielestäni uutta minkäänlaista perää ei ole järkevää ostaa koska ehjiä käytettyjä on kuitenkin tarjolla paitsi jos sellaisen saa tyyliin 600€. ABS perä täysin sopivalla välityksillä ja laipoilla saa ehjän taatusti alle 400€.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lukottoman perän vaihtohan ei ongelma mutta vaihdattaa myös pitemmät vetarit.
Tasaus pyörästöön voit vaihtaa rattaita mutta iso ja pieni kartio vetopyörä on aina pariksi tehty ja vaihdettava parina.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Kiitos molemmille vastauksista! Huomasin perää tutkiessani, että se on joskus ilmeisesti vaihdettu SL-mersun perään (osanumeron alku oli 129). Tiedättekö, että onko SL 300-24:ssä sama perä kuin 300E-24, mutta vain eri osanumero? Vaikea uskoa, että joku olisi kertaalleen jo vaihtanut 306tkm ajettuun mersuun perän ja vielä SL:n perän niin, että olisi joutunut kaikki perän akselit muuttamaan.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Monessa osassa voi olla eri mallin numeroita eli tullut lankussa vastaan 201,126,129 ja se 124...129 taitaa ollakin samaa vuosikerta sarjaa eli siellä samat perä osat
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

atlas kirjoitti:Monessa osassa voi olla eri mallin numeroita eli tullut lankussa vastaan 201,126,129 ja se 124...129 taitaa ollakin samaa vuosikerta sarjaa eli siellä samat perä osat
Selvä. Löytyisiköhän jostain netistä perien mitat, jotta voisin tarkistaa, että tilaan varmasti oikean perän, sillä omastani on ruostunut puolet osanumerosta pois?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ennenku teet enenpää, niin suosittelen, että avaat sen perän takakannen. sitä keskitappia itsekkin epäilisin. ei olis ensimmäinen, mikä tulee vastaan. noi mersun lukottomat perät ei vaan kestä mitään yhdellä pyörällä sutimista. siihen riittä minuutti suttaamista yhellä renkaalla, niin perän keskitappi ei meinaa pysyä paikoillaan. kuluu sen tapin reikä soikeeksi ja tappi yrittää lähteä pois paikoiltaan. se on helppo hitsata takasin, jos vika on siinä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

pera8x kirjoitti:ennenku teet enenpää, niin suosittelen, että avaat sen perän takakannen. sitä keskitappia itsekkin epäilisin. ei olis ensimmäinen, mikä tulee vastaan. noi mersun lukottomat perät ei vaan kestä mitään yhdellä pyörällä sutimista. siihen riittä minuutti suttaamista yhellä renkaalla, niin perän keskitappi ei meinaa pysyä paikoillaan. kuluu sen tapin reikä soikeeksi ja tappi yrittää lähteä pois paikoiltaan. se on helppo hitsata takasin, jos vika on siinä.
Kyseessähän on siis lukollinen perä.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Se osaa lukollinenkin tehdä tuon saman ja siihen pera8x käsittääkseni viittasikin että kun lukko ei enää pelaa ni se toimii kuin lukoton. Kun sulla on se pöydällä ni avaa takakansi. Sehän on helppo avata. Näät ittekkin mitä on käyny.

Halvin korjaus on se että tosiaan vaan hitsaa sen tapin takas kiinni jos vika siinä on ja huuhtelee sen perän. Sit öljyt sisään ja vaan ajaa. Ääntäähän se kun aiemminkin sitä teki mutta jos se ei haittaa ni antaa mennä vaan.

En oikein jaksa uskoa että sieltä rattaista hampaita puuttuisi tai että pienet tasauspyörät olis halki. Siinä pinioniossa saattaa olla jälkiä jos se keskitappi on ollu irti mutta hampaita siitäkään tuskin rikki on.

Hommaat oikean perän sitte ajan kanssa.
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Jari Ke kirjoitti:Se osaa lukollinenkin tehdä tuon saman ja siihen pera8x käsittääkseni viittasikin että kun lukko ei enää pelaa ni se toimii kuin lukoton. Kun sulla on se pöydällä ni avaa takakansi. Sehän on helppo avata. Näät ittekkin mitä on käyny.

Halvin korjaus on se että tosiaan vaan hitsaa sen tapin takas kiinni jos vika siinä on ja huuhtelee sen perän. Sit öljyt sisään ja vaan ajaa. Ääntäähän se kun aiemminkin sitä teki mutta jos se ei haittaa ni antaa mennä vaan.

En oikein jaksa uskoa että sieltä rattaista hampaita puuttuisi tai että pienet tasauspyörät olis halki. Siinä pinioniossa saattaa olla jälkiä jos se keskitappi on ollu irti mutta hampaita siitäkään tuskin rikki on.

Hommaat oikean perän sitte ajan kanssa.
Selvä, pitääpä tänään aukasta ja kattoa. Perä kyllä piti sellaista meteliä joka kierrosalueella, että parempi olisi vaihtaa ettei peltorit päässä tarvii ajaa :D Ongelma uuden osan hankinnassa on juurikin se, että alkuperäinen varaosanumero alkaa luonnollisesti numeroilla 124, mutta tässä minun autossani se alkaa numeroilla 129 eli olisiko se jossain vaiheessa siis vaihdettu (ilmeisesti SL-mersusta? Mutta minkä mallisesta?). Tämäkään ei olisi vielä ongelma, jos löytäisi jostain perien mitat, jotta voisin tarkistaa, että missä mallissa olisi saman kokoinen perä. Onko muuten kaikissa perissä tuo kardaanin laippa vähän keskikohdasta sivulla eli ei täysin keskellä runkoa? En autoa ostaessani ymmärtänyt kuinka harvinaisesta moottorista/voimansiirrosta oli kyse, mutta jos sen olisin tiennyt niin olisin miettinyt ostoa toisen kerran. Paikallinen mersuasentajakin hämmästyi kuinka vaikeaa oikean/sopivan perän löytäminen tuohon malliin on.
Viimeksi muokannut Sebunator, Ke 12.08.2015 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juus, siis sitä meinasin, että jos vika on tuossa keskitapissa, niin sillon sen perän lukko ei välttämättä pelaa. ja noihan kytkeytyy pois päältä jonkun 40 vauhdin jälkeen, niin jos oikein innokas kuminpolttaja riamastunu ja sutinu yhdellä renkaalla, niin tuo keskitappi on voinut lähteä liikkeelle. sitten, kun perä on pöydällä, niin sen taka kannen aukasee alle minuutissa ja näkee heti, jos vika on siinä.

tarkennetaan vielä toimintaa. eli kun molemmat renkaat pyörii, niin keskitappi ei rasitu, mutta kun jompi kumpi rengas pyörii kovempaa, eli käytännössä toinen pyörä sutii, niin sillon keskitappi ottaa aika nopeestikkin itteensä tuosta touhusta. ASD perässä lukko menee päälle, kun toinen pyörä sutasee, jos vauhtia on alle 40, tai jotain sinneppäin. mutta, kun vauhtia on yli neljäkymmentä, tai kitalevyt on kulahtaneet ja vauhtia alle 40, ei lukko kytkeyty, tai sitten se ei pidä, vaikka sutimista olisikin. ja vain toinen pyörä sutii.

hankalasti selitetty. rikki se jokatapauksessa menee ennemmin, tai myöhemmin, jos sillä polttaa kumia yhdellä renkaalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

pera8x kirjoitti:juus, siis sitä meinasin, että jos vika on tuossa keskitapissa, niin sillon sen perän lukko ei välttämättä pelaa. ja noihan kytkeytyy pois päältä jonkun 40 vauhdin jälkeen, niin jos oikein innokas kuminpolttaja riamastunu ja sutinu yhdellä renkaalla, niin tuo keskitappi on voinut lähteä liikkeelle. sitten, kun perä on pöydällä, niin sen taka kannen aukasee alle minuutissa ja näkee heti, jos vika on siinä.

tarkennetaan vielä toimintaa. eli kun molemmat renkaat pyörii, niin keskitappi ei rasitu, mutta kun jompi kumpi rengas pyörii kovempaa, eli käytännössä toinen pyörä sutii, niin sillon keskitappi ottaa aika nopeestikkin itteensä tuosta touhusta. ASD perässä lukko menee päälle, kun toinen pyörä sutasee, jos vauhtia on alle 40, tai jotain sinneppäin. mutta, kun vauhtia on yli neljäkymmentä, tai kitalevyt on kulahtaneet ja vauhtia alle 40, ei lukko kytkeyty, tai sitten se ei pidä, vaikka sutimista olisikin. ja vain toinen pyörä sutii.

hankalasti selitetty. rikki se jokatapauksessa menee ennemmin, tai myöhemmin, jos sillä polttaa kumia yhdellä renkaalla.
Muistaakseni aina kun auto on sutinut niin renkaat jättäneet tielle/hiekalle kahta viivaa. Tänään availen kannen kunhan töistä pääsen. Jos en itse löydä vikaa mistään niin voin vaikkapa laittaa kuvan tänne foorumille jos siitä jotain apua olisi.
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Avasin perän ja päärattaassa oli numero 1293530012. Mistä autosta kyseinen perä on? Kuulostaisi 500E:n perältä? Kaikkien rattaiden hampaat olivat sivuilta kuluneet, eli olisiko perä väljä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5254
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja S202 »

No anna valmistenumero niin katotaan mikä perä sinne on tehtaalta laitettu :think:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

S202 kirjoitti:No anna valmistenumero niin katotaan mikä perä sinne on tehtaalta laitettu :think:
Auton valmistenumero on: WDB1240311B309704, mutta et tee sillä tiedolla mitään, sillä olen tässä 2,5 viikkoa selvitellyt tätä asiaa Vehon, foorumilaisten, huoltoliikkeiden ja saksalaisten varaosakauppojen kanssa eikä ongelmaan ole löytynyt minkäänlaista ratkaisua.

Voin vielä lyhyesti selittää mistä asiassa on kyse. Eli auton alkuperäisen perän osanumero on A1243508314. Minun autoni peränumero alkaa 129, jonka vuoksi luulin, että perä olisi otettu SL-mersusta (koska SL-mersu on W129). Tänään avasin perän ja siinä isoimmassa rattaassa oli numero 1293530012, joka ilmeisesti on 500E:n rattaan numero. Eli kysymys onkin, että jos perä on joskus vaihdettu 500E:n peräksi niin onko samalla joutunut vaihtamaan 500E:n vetoakselit? Miksi kukaan on vaihtanut 300E-24 mersuun 500E:n perän (tietysti perävälitykset ovat samat) jos vetaritkin ovat jouduttu vaihtamaan? Onko vetareiden liitokset mersuissa standardeja vai kuinka tuo vaihto on ollut mahdollinen, vai onko kaikki voimansiirtoon liittyvät osat vaihdettu? Jos löytäisin käytetyn ASD-perän välityksillä 3.27, ja siihen alkuperäiset vetoakselit, niin voisinko suoraan vaihtaa ne minun vetoakseleiden tilalle vai joudunko tekemään jotain isompia muutoksia?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

täälä olis 110 abs perä 3.27 vetoakseleilla
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

pinpinkarva kirjoitti:täälä olis 110 abs perä 3.27 vetoakseleilla
Ei kiitos. Haluan tietää, että käykö kaikkien w124 mersujen vetoakseleiden liitokset toisiinsa niin, että voin laittaa esimerkiksi 200d:n vetarin 500e:hen (ei nyt kuitenkaan, mutta ymmärräte mitä tarkoitan). Haluan autooni sen perän, mikä siihen kuuluukin eli ASD-perän. Sillä ei ole väliä, että mistä autosta sen ASD-perän ottaa, kunhan akselit osuu kohdilleen ja välitys on se 3.27. Vetoakseleiden liitosten yhteensopivuuden haluan varmistaa siksi, että todennäköisesti joudun laittamaan autooni jonkun toisen mallisen perän ja sen myötä vaihtaa vetarit.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Asiasta mitään tiedä, mutta ainakin peränkotelolle tulee 129-alkuista numeroa:
w124_1.jpg
E: Saisko tosta paremmin selvää:
w124_2.jpg
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

noroljan kirjoitti:Asiasta mitään tiedä, mutta ainakin peränkotelolle tulee 129-alkuista numeroa:
w124_1.jpg
Näköjään, mutta nuo 129 alkuiset ovat ASR-periä ja minun on ASD-perä.
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

noroljan kirjoitti:Asiasta mitään tiedä, mutta ainakin peränkotelolle tulee 129-alkuista numeroa:
w124_1.jpg
E: Saisko tosta paremmin selvää:
w124_2.jpg
Katsoisitko, mitä periä löytyy esim. numeroon: WDB1240361B749607. Kiitos!
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Eikös toi 129 351 04 05 ole ilman ASR:rää. Ja tämä lienee sen kotelon numero, kun "koko"perällä antaa sitten 124-alkuisia numeroita. Tai en minä näistä oikeasti mitään tiedä, piti vaan katsoa, kun luki, että Veholla tutkittu asiaa :D
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Tuossa pari selventävää kuvaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1209
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja petri »

Sebunator kirjoitti:
noroljan kirjoitti:Asiasta mitään tiedä, mutta ainakin peränkotelolle tulee 129-alkuista numeroa:
w124_1.jpg
Näköjään, mutta nuo 129 alkuiset ovat ASR-periä ja minun on ASD-perä.
Minäkään mistään tiedä, mut minun ymmärtääkseni tuo 129 351 04 05 perän kuori on avoimissa ja ASD perissä ja 129 351 05 05 ASR perissä.

Tuota ison lautaspyörän numeroa epc ei tunnista, eikä myöskään anna pinionille erillistä numeroa, koska tulevat parina.

EPC,tä ja googlea tutkimalla minun ymmärrykseni mukaan sulla on 210mm lautaspyörällä varustettu ns.kunkkuperä ja ihan tehtaalta lähtöisin. Kardaaninlaippa 100mm, vetarin laipat 110mm.
Sebunator kirjoitti:Katsoisitko, mitä periä löytyy esim. numeroon: WDB1240361B749607. Kiitos!
ASR perä 2,82 välityksellä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Sebunator
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 06.08.2015 09:41

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Sebunator »

Sebunator kirjoitti:Tuossa pari selventävää kuvaa.
Miltäs nuo rattaiden hampaat vaikuttavat noin ammattilaisten silmin?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 300E-24 Tasauspyörästön säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mikään ammattilainen ole mutta epäilen että kitkapinnat on loppu meinaan nuo pienten tasauspyörien kulumajälki on sellainen. Pitäis nähdä lähempää ni vois sanoa enemmän. Otas kuvia siitä tapista joka pitelee nuita pienimpiä rattaita paikoillaan silleen että tapin pää näkyy. Eli kaksi kuvaa toinen toiselta puolen tapinpäätä. Se tappihan on sulla tuossa ekakuvassa melki keskellä kuvaa. Sitä ajaessa kolkottavaa ääntä vaan meinasin että löytyykö se syy tapista.

Niin ja ASD perä näköjään on. Jos kunnostamaan tuota lähtee ni kaikki stefat (on hiukan jo vuotanut) ja kitkapinnat (pienistä tasauspyöristä päätellen) + ne välipinnat uusiksi ja kun metallisilppua on öljynjoukossa kerta ollu ni tod. näk. kaikki laakeritkin = yli 500€ pelkät osat.
Vastaa Viestiin