107 liittyvät kysymykset
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: 107 liittyvät kysymykset
Ole hyvä sulzeer!
Esitänpä itsekin kysymyksen.
Ovatko 107 ohjauspyörät keskenään vaihtokelpoisia?
Aloin leikittelemään ajatuksella vaihtaa kulunut orkkis vähemmän kuluneeseen nahkarattiin, joita näyttäisi olevan saatavilla Saksassa. Samalla kehäkin tulisi vähän paksummaksi vaikka halkaisija säilyisi samana.
Onko akselin paksuus ja kiiinnitysreikä sama kaikissa?
Tiedän, että varhaisemmissa malleissa, kuten minulla (1978) on ohjauspyörä kiinni kuusikulmaisella mutterilla ja myöhemmissä se on sitten kiinnitetty torxilla. Mutta ovatko ohjauspyörät siitä huolimatta vaihtokelpoiset?
Esitänpä itsekin kysymyksen.
Ovatko 107 ohjauspyörät keskenään vaihtokelpoisia?
Aloin leikittelemään ajatuksella vaihtaa kulunut orkkis vähemmän kuluneeseen nahkarattiin, joita näyttäisi olevan saatavilla Saksassa. Samalla kehäkin tulisi vähän paksummaksi vaikka halkaisija säilyisi samana.
Onko akselin paksuus ja kiiinnitysreikä sama kaikissa?
Tiedän, että varhaisemmissa malleissa, kuten minulla (1978) on ohjauspyörä kiinni kuusikulmaisella mutterilla ja myöhemmissä se on sitten kiinnitetty torxilla. Mutta ovatko ohjauspyörät siitä huolimatta vaihtokelpoiset?
Re: 107 liittyvät kysymykset
Mutterilla kiinnitetyssä ratissa on pienempi boori kuin kuusiokolopultilla kiinnitetyssä ratissa.
Minulta löytyy tosi hyvässä kunnossa oleva alkuperäinen ratti ja kuvan ralliratti myös.
Minulta löytyy tosi hyvässä kunnossa oleva alkuperäinen ratti ja kuvan ralliratti myös.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: 107 liittyvät kysymykset
OK.
Jotain tällaista vähän epäilinkin. Sitten täytyy katsoa tarkkaan, että ei pistä rahojaan hukkaan.
Mua kiinnostaisi se alkuperäinen vähän paksumpana ja nahkapäällysteisenä, ja sellaisia tuunauksiahan saa ulkomailta tilattuna ainaskin.
Eli ei se oma niin huono ole, että toiseen samanlaiseen olisi tarvetta vaihtaa.
Kiitos tarjouksesta kuitenkin!
Jotain tällaista vähän epäilinkin. Sitten täytyy katsoa tarkkaan, että ei pistä rahojaan hukkaan.
Mua kiinnostaisi se alkuperäinen vähän paksumpana ja nahkapäällysteisenä, ja sellaisia tuunauksiahan saa ulkomailta tilattuna ainaskin.
Eli ei se oma niin huono ole, että toiseen samanlaiseen olisi tarvetta vaihtaa.
Kiitos tarjouksesta kuitenkin!
Re: 107 liittyvät kysymykset
Moro.
Tuommonen löytys Karkkilasta Tarjouksia voi esittäää 040 5535738 Tapani
http://www.huuto.net/kohteet/mercedes-b ... /400867314" onclick="window.open(this.href);return false;
Akuperäinen varaosaluettelo usealla kielellä, EI Suomeks "Räjäytyskuvat" Catalog A 1971, sivuja 132. 22.1. 1971. 6000 - 2. 71 - SVA Tämä kuuluu ehdottomasti Mersu harrastajan kokoelmiin! Näitä harvoin tarjolla!
Tuommonen löytys Karkkilasta Tarjouksia voi esittäää 040 5535738 Tapani
http://www.huuto.net/kohteet/mercedes-b ... /400867314" onclick="window.open(this.href);return false;
Akuperäinen varaosaluettelo usealla kielellä, EI Suomeks "Räjäytyskuvat" Catalog A 1971, sivuja 132. 22.1. 1971. 6000 - 2. 71 - SVA Tämä kuuluu ehdottomasti Mersu harrastajan kokoelmiin! Näitä harvoin tarjolla!
Re: 107 liittyvät kysymykset
Miten on SL-mallin sisäpuolen taustapeili kiinnitetty, onko siinä sellainen "turvakiinnitys" että kun siihen lyö otsansa niin se irtoaa? Nyt se heiluu hieman mutta en ole uskaltanut käyttää enempää voimaa kun ei heti tuntunut irtoavan, olisko siinä tuulilasin yläreunan listojen alla kiinnitysruuvit?
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: 107 liittyvät kysymykset
Siinä on sellainen turvakiinnitys, jota epäilitkin. Eli vasemmalla ja oikealla sivulla, varren päässä, on jousikuormitteiset nastat jotka joustavat kun tulee riittävän voimakas ja napakka isku. Vaatii hieman uskallusta, mutta irtoaa kyllä.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Auttakaa mestarit ..... 380SL lämpenee melkoisesti kylmällä koneellä lähdettäessä. Hetkeksi kun sammuttaa ja antaa jäähtyä hetken niin lämmöt tippuvat normaaliksi ja pysyvät siinä.
termostaatti on vaihdettu ( EI vaikutusta) , kaikki letkut pyritty varmistamaan ettei ole tukoksia.
Onko edessä vesipumpun vaihto ?
termostaatti on vaihdettu ( EI vaikutusta) , kaikki letkut pyritty varmistamaan ettei ole tukoksia.
Onko edessä vesipumpun vaihto ?
SL- man
Re: 107 liittyvät kysymykset
Tuo konetyyppi lämpenee usein lähelle 100 astetta ensin, sitten tipahtaa nopeasti, kun termari aukeaa. Oletko antanut vain käydä ja seurannut lämpömittaria? Se saa käydä aika korkealla, johtuen anturin sijainnista.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
unski kirjoitti:Tuo konetyyppi lämpenee usein lähelle 100 astetta ensin, sitten tipahtaa nopeasti, kun termari aukeaa. Oletko antanut vain käydä ja seurannut lämpömittaria? Se saa käydä aika korkealla, johtuen anturin sijainnista.
Timppa
Kyllä lämmöt menee yli sadan ...... melkein tappiin asti. sitten lähtee alas. En muista että olisi ennen tehnyt moista. Auto ollut mulla jo lähes kymmenen vuotta ja tuo ongelma tullut viimevuosina.
Pitäiskö vaihtaa kylmempi termari ?
SL- man
Re: 107 liittyvät kysymykset
Ei se termari siihen taida auttaa. Kyse voisi olla myös viallisesta anturista, rikkinäisestä mittaristosta. Kannataisi nyt varmistaa koneen lämpötila oikealla mittarilla...infrapuna yms Nuo mersun mittarit tahtovat näyttää välillä aika omiaan.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Siitå termarin kannestako se oikea lämpötila olis syytä mitata. Siinä on mittarin lämpötila- anturikin ?
SL- man
Re: 107 liittyvät kysymykset
Siitäpä juuri. Samalla kannattaa melkein vaihtaa se anturi, ne ei kuitenkaan maksa paljoa ja rikkoontuvat silloin tällöin. Sitten tietää, ainakin että se on ehjä.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Tervehdys Kuopiosta!
Hommasin Ruotsista tuodun 350 SLC:n keväällä. On tehty alkuvuodesta -76 ja on siis D-jetronic moottorilla. Auto oli ollut yli 10 vuotta pois liikennekäytöstä, aina vaan vähän pyöritetty. Alku on mennyt melko mukavasti, mitä nyt vesipumppu piti vaihdattaa. Sitten vaihdoin tulpat ja johdot. Johdot tilasin Ebayn kautta kun halvalla sain (Champion). Ne olivat melko rihvelin oloiset. Tulpiksi hankin NGK BP6ES tulpat. Sitten alkoivat käyntiongelmat. Pudotti aina pyttyjä pois pelistä ja sitten taas kunnolla lämmettyään lähti pelaamaan kunnolla. Arvelin syyksi rimpulat tulpanjohdot. Vaihdoin ne takaisin vanhoihin ja tutkailin kaikkia muitakin sähköjohtoja jotka ovat kovettuneita. Ei auttanut. Luin kauhuissani juttuja D-jetronicista ja sen monimutkaisuudesta ja haavoittuvuudesta. Tutkailin kärjet virranjakajan sisältä ja ne näyttivät puhtailta. Lopulta kuitenkin pari päivää sitten kokeilin vielä että vaihdan vanhat (Denso) tulpat takaisin. Ja kas kummaa, moottori toimii taas mainiosti. En olisi voinut arvata että tulpat olivat ongelman aiheuttaja kun nuo NGK:t ovat kuitenkin suositeltavat tulpat jossain luettelossa. Onkohan muilla kokemuksia tulppien kanssa puljauksesta? NGK:t eivät ole häiriösuojattuja, onkohan sillä vaikutusta asiaan? Onko jotain suositeltavia tulppia?
Hommasin Ruotsista tuodun 350 SLC:n keväällä. On tehty alkuvuodesta -76 ja on siis D-jetronic moottorilla. Auto oli ollut yli 10 vuotta pois liikennekäytöstä, aina vaan vähän pyöritetty. Alku on mennyt melko mukavasti, mitä nyt vesipumppu piti vaihdattaa. Sitten vaihdoin tulpat ja johdot. Johdot tilasin Ebayn kautta kun halvalla sain (Champion). Ne olivat melko rihvelin oloiset. Tulpiksi hankin NGK BP6ES tulpat. Sitten alkoivat käyntiongelmat. Pudotti aina pyttyjä pois pelistä ja sitten taas kunnolla lämmettyään lähti pelaamaan kunnolla. Arvelin syyksi rimpulat tulpanjohdot. Vaihdoin ne takaisin vanhoihin ja tutkailin kaikkia muitakin sähköjohtoja jotka ovat kovettuneita. Ei auttanut. Luin kauhuissani juttuja D-jetronicista ja sen monimutkaisuudesta ja haavoittuvuudesta. Tutkailin kärjet virranjakajan sisältä ja ne näyttivät puhtailta. Lopulta kuitenkin pari päivää sitten kokeilin vielä että vaihdan vanhat (Denso) tulpat takaisin. Ja kas kummaa, moottori toimii taas mainiosti. En olisi voinut arvata että tulpat olivat ongelman aiheuttaja kun nuo NGK:t ovat kuitenkin suositeltavat tulpat jossain luettelossa. Onkohan muilla kokemuksia tulppien kanssa puljauksesta? NGK:t eivät ole häiriösuojattuja, onkohan sillä vaikutusta asiaan? Onko jotain suositeltavia tulppia?
SLC-350 1976
Re: 107 liittyvät kysymykset
Olen törmännyt samaan ongelmaan NGK tulppien kanssa, kun kerran kastuu niin sen jälkeen alkaa ongelmat nyky bensalla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 107 liittyvät kysymykset
Hittolainen, eipä ollutkaan tulpat syynä. Tänään teki saman. Raplailin kaikkia piuhoja mitkä menevät antureille ja irroittelin joitain anturien piuhoja niin alkoi sitten pyörimään taas kaikilla. Kokeillin kädellä niin etummaiset pytyt luultavasti eivät pelanneet, eivät olleet niin kuumia. Kovettuneet piuhatko lie syynä tai pitäisikö koettaa jotain katkojan kärkiä ja pyörijää uusia...
SLC-350 1976
Re: 107 liittyvät kysymykset
Ohjaustehostimessa on pieni välys. Joku joskus on maininnut että tehostinta kiristämällä voi välyyden poistaa. Yritin katsella ala- ja yläpuolelta mutta en löytänyt mitään sen näköistä mutteriyhdistelmää. Pirun pahassa paikassakin vielä vasurin pakosarjan alla. Nivelissä ei ole välyksiä kun melkeen kaikki on vaihdettu ja katastusukkokin niitä juuri väänteli. Kone on siis 380 jos sillä on jotain merkitystä.
SL- man
Re: 107 liittyvät kysymykset
Moi,
yläpuolella on ohjausvaihteen kiristysruuvi . Muistaakseni siihen pääsi käsiksi alakautta, mutta hankalassa paikassa se kuitenkin on.
yläpuolella on ohjausvaihteen kiristysruuvi . Muistaakseni siihen pääsi käsiksi alakautta, mutta hankalassa paikassa se kuitenkin on.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 107 liittyvät kysymykset
Ainakin 124 korisessa simpukan päällä on lukitusmutteri ja sen sisäpuolella 6-koloruuvi jota aukipäin kääntäen simpukka kiristyy -muistaakseni. Tuossa linkissä kuva 107:n tehostimesta ja voisin olettaa että noi nro 31...44 on vastaavat ruuvit: https://www.niemoeller.de/de/w107/w107/B043/18/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 107 liittyvät kysymykset
Danke ...... Jep ahtaassa paikassa on , ilmankos ei heti löytynyt. Toinen juttu on sitten minkä avaimen sinne saa sopimaan !
SL- man
Re: 107 liittyvät kysymykset
Tuollaisia melkoisia mutka-avaimia tehdas suosittaa ja ei se oikein ilman edes oonistu.
https://www.startekinfo.com/StarTek/out ... 46-480.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
https://www.startekinfo.com/StarTek/out ... 46-480.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 107 liittyvät kysymykset
Näin on ..... Ja tuollaisia mutka- avaimia ei motonetin tiskiltä taida saada. Pitänee siis ainakin pakosarja ottaa irti että pääsee käsiksi. Homma jäänee talven pimeiden iltojen ratoksi.
SL- man
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 53
- Liittynyt: Pe 04.04.2014 14:17
- Paikkakunta: Oulu
Re: 107 liittyvät kysymykset
Täytyy ainakin pakosarja ja pakoputki irrottaa mikäli simpukkaa meinaa saada kiristettyä edes jotenkin kunnolla. Kiristyksessä kannattaa sitten olla tarkkana ettei tule kirittyä liikaa jolloin ohjaus ei enää palauta.
Re: 107 liittyvät kysymykset
17millin avain, ja kannattaa hommata varalle uusi lukitusmutteri, kun noi vanhat tahtoo ruveta saadon jalkeen vuotamaan. 50%50
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Re: 107 liittyvät kysymykset
[quote="sulzeer"]Sellaista mietin, että oma auto olisi lähellä ainakin museotarkastuskuntoa, mutta miten tarkkaa tämä onkaan... Omassa autossa siis on täysin musta kojetaulu - antaen olettaa, että auton sisusta on myös joskus ollut musta. Vuosien saatossa on kuitenkin sisustan värisävy muutettu beigeksi, oviverhoiluja myöten. Olisi siis hankala ja kallista lähteä uusimaan penkkien- että oviverhoilut mustaksi. Lähinnä auto kaipaisi uusia lattiamattoja. Estääkö tällainen värisävyjen erilaisuus mahdollisen museorekisteröinnin?[/quote]
Omassa -85 sl 380 on kylla musta kojelauta ja beige sisustus nai alkuperais varustuksella.
Omassa -85 sl 380 on kylla musta kojelauta ja beige sisustus nai alkuperais varustuksella.
" EP-90 Tosimiehen partavesi"
Re: 107 liittyvät kysymykset
Meikäläisen SLC 350 (D-jet) jatkaa oikkuiluaan. Kylmänä ei lähde kaikilla pyörimään ja vasta kun antaa kunnolla kaasua kun moottori on lämminnyt rupeaa ensin välillä ja sitten jatkuvasti toimimaan oikein. Vaihdoin puolan, virranjakajan kannen ja pyörijän, tulpat ja johdot. Kumma vika... olisiko vinkkejä?
Kari
Kari
SLC-350 1976
Re: 107 liittyvät kysymykset
Tuohon edelliseen viestiini sellainen lisäys että ei välttämättä heti tee sitä vajaalla pyörimistä vaan ensimmäisen 10 minuutin aikana kun päästää kaasun pois. Kun saa vetoja niin pelaa paremmin...
SLC-350 1976
Re: 107 liittyvät kysymykset
Itse kun kiristin simpukkaa, niin tein niin että tunkkasin moottori/vaihdelaatikkoa himan ylöspäin, sen
mitä moottorikumit antavat periksi. Tämän myötä sai tilaa kiristää simpukkaa, kun moottori oli himan ylempänä.
17 mm. räikkälista ja kuusiokoloavain jatkon päähän oli hyvä yhdistelmä.
-pekka-
mitä moottorikumit antavat periksi. Tämän myötä sai tilaa kiristää simpukkaa, kun moottori oli himan ylempänä.
17 mm. räikkälista ja kuusiokoloavain jatkon päähän oli hyvä yhdistelmä.
-pekka-
MB 450 SL R107
Re: 107 liittyvät kysymykset
Onnistuu kun irroittaa pakosarjan lämpösuojan, voi tietysti olla, että mulla ei ollut lukitusmutteri pahasti jumissa. Pakoputkea tai -sarjaa ei ole välttämätöntä irrottaa, mutta onhan säätö toki ne irrotettuna helpompaa. Mutta onnistuakseen pitää kasata soveltuvat työkalut. Lukitusmutteria varten ns. harakanvarvasavain, siihen nivelpala ja sitten hermeettisen pitkä jatko ja lopuksi räikkä/muu väännin. Itse säätömutteria varten pallopääkuusiokolopala (itse sahasin motonetin myymästä setistä tällaisen palan, kun en valmiita paloja siihen hätään löytänyt). Tähänkin sitten nivel + pitkä jatko + räikkä. Näillä ohjein tein ja onnistui: http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... ool-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;jaakkor123 kirjoitti:Täytyy ainakin pakosarja ja pakoputki irrottaa mikäli simpukkaa meinaa saada kiristettyä edes jotenkin kunnolla. Kiristyksessä kannattaa sitten olla tarkkana ettei tule kirittyä liikaa jolloin ohjaus ei enää palauta.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: 107 liittyvät kysymykset
Termarin lämpötila-anturi vaihdettu ...... Ei vaikutusta. Lämmöt nousee edelleen.unski kirjoitti:Tuo konetyyppi lämpenee usein lähelle 100 astetta ensin, sitten tipahtaa nopeasti, kun termari aukeaa. Oletko antanut vain käydä ja seurannut lämpömittaria? Se saa käydä aika korkealla, johtuen anturin sijainnista.
Timppa
Vanhassa termarissa oli pieni ohivirtausventsu. Auttaisko jos termariin poraa sopivan kokoisen reiän tai jos koko termarin ottaa pois. Käykö sen jälkeen liian kylmänä ?
SL- man
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: 107 liittyvät kysymykset
Oletko tarkistanut esim moottorin kannesta lasermittarilla, että lämmöt todella nousevat liikaa?
Vaihdoin omaani termostaatin ja anturin ja kun lämmöt edelleen näyttivät mittarin ilmoittamana, että liian kuuma on, niin vaihdoin myös lämpömittarin sinne mittaristoon. Lopullinen vika löytyi sieltä. Toki termari oli myös syytä vaihtaa. Lämpöero jäähdyttimen ylä- ja alavesiletkun välillä oli ennen termostaatin vaihtoa monta kymmentä astetta.
Vaihdoin omaani termostaatin ja anturin ja kun lämmöt edelleen näyttivät mittarin ilmoittamana, että liian kuuma on, niin vaihdoin myös lämpömittarin sinne mittaristoon. Lopullinen vika löytyi sieltä. Toki termari oli myös syytä vaihtaa. Lämpöero jäähdyttimen ylä- ja alavesiletkun välillä oli ennen termostaatin vaihtoa monta kymmentä astetta.