W140<>W220

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Ässäkuume voimistuu eikä asperiinit auta :lol: Olis tarkoitus hommata käyttöautoksi jompi kumpi, koneena joko 320 tai 500. Valinnan varaa näyttää olevan laidasta laitaan, hintaluokassa 3000€-10000€ olis tarkoitus pysyä. W220 kyllä houkuttais tällä hetkellä enemmän mutta tuolla rahalla ei tietenkään mitään yksilöä saa, kun taas w140 saa jo valita :roll: KERTOKAA NYT MITÄ MIELTÄ OLETTE KUMPAAN KANNATTAIS SEKAANTUA :wave: vai kumpaankaan :lol:
Kilsoja ei enää tule kuin muutama tuhat vuodessa ja on muitakin kulkupelejä.
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tuossa vastaavaa asiaa pohdittu:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hilit=w220" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

noroljan kirjoitti:Tuossa vastaavaa asiaa pohdittu:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... hilit=w220" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos vinkistä, tosiaankin löytyihän sitä muutaman tunnin sai lukea, tuli vaan siihen tulokseen että jos on järkevä niin ei kumpaakaan ja jos on ylimääräistä rahaa ja kokeilun halua niin hommaa molemmat ja vertailee itse :clap: Pannaan mietintään, onneksi on joulu ja liikkeet kiinni :wink:
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Tuolla myös luettava ketju:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... B6st%C3%A4" onclick="window.open(this.href);return false;
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

No niin kyllähän sitä luettavaa alkas löytymään ja epävarmuus senkun lisääntyy. Hienoja autoja kummatkin kunnossa ollessaan, jos w220 koria ajattelis niin kai se pitäis olla 500:nen, jotenkin tuntuis mitä olen selvitellyt niin olis varmempi ja tietenkin tehokkaampi mutta luonnollisesti kalliimpi huollettava ja hankkia. Varusteitahan niissä on vaikka muille jakaa mutta onhan niitä 320koneella oleviakin hyvin varusteltuja, jotenkin tuntuis että jos tuollaisen hommaa niin siinä pitäs sitten ollakkin kunnolla varusteita. Katotaan nyt, uusi vuosi ja uudet kujeet :angel:
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mitä nyt olen molempia jonkuverran kynsinyt niin kyllä w140 on paljon paremmin rakennettu.
mm. sisustan osat on 140ssä jämäkämmin tehty eivätkä mene muovipäreet palasiksi heti ensimmäisellä irrotuskerralla.

Toki onhan 220 nykyaikasempi kaikilta osin. Sen myös huomaa ettei sitä ole niin viimeisenpäälle rahalla tehty.
220:n ilmajousitus on kyllä mukavan pehmeä toisin kuin rautajousinen 140, vaikka ei sekään mikään jyrä ole.
140 on myös ajossa hiljaisempi.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ei 500:nen ole juurikaan kalliimpi pitää/huoltaa. Moottorit on 320:sen kanssa sukulaissieluja M112 ja M113, samat osat käy pääasiassa molempiin, eikä niistä edes mikään hajoa :) Jotkut jarrulevyt oli 500:seen vähän kalliimmat, kun on isommat, mutta hintaero on kymppejä. Bensankulutus on kohtuu samaa, mutta kyllä 500:nen on ajossa ihan eri tuntuinen peli.

Jos haluat parasta alustaa, niin sitten ABC, mutta siitä voit sitten lukea foorumilta kauhu juttuja :wink:

Mika.T on parempi kertomaan korien erosta, itsellä ei ole kokemusta kun muutamasta W220:sta.

Ja jottei lukeminen lopu kesken lue tuo ram:in ketju, niin saat käsitystä mistä auto on rakennettu:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja kekes »

Mä hommasin 2013 keväällä 300(moottori 320) SEL -92 mallin, montaa kävin katsomassa
ja tähän lopulta päädyin, ehkä olis pitänyt vieläkin harkita.
Pikku pinta ruostetta löytyi lokasuojien kaareista kun kesä päätyi loppuun.
Eli oli fiksattu niitä pois, kun myytiin, autoliikkeessä.
No ne sain oikein kunnolla korjautettua.
Ja takapuskurin maalautettua.

Muuten olen ollut tyytyväinen, on se hieno auto ajaa.
Bensan kulutus oli tiedetty n. 10-15 litraa(maantiellä 10, kaupungissa n. 14-15).
Ne ilmajousitus hirmu tarinat ovat kyllä totta, niistä pitää olla
erossa vanhemissa autoissa, jos ei ole juuri kaikkia korjattu.

500 S olis ollut näin myöhemmin ajateltuna se mikä olis pitänyt hankkia.
Kyllä jokaisella miehellä pitäisi elämässään olla joskus kerran V8 koneella varustettu auto.
Vaikka ei tälläkään jalkoihin jää.

Tämä 3,2 l kuluttaa vähemmän kaupunki ajossa kun taas 5,0 l vie taas
vähemmän vääntönsä ansiosta maantiellä, jos sillä pienellä erolla on nyt joitain merkitystä.

Eli lopputulos, halvalla ei saa hyvää kuten kaikki tietää.
Kyllä tämmöisestä hyvästä saa maksaa lähemmäs 10 t€.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Mika.T kirjoitti:Mitä nyt olen molempia jonkuverran kynsinyt niin kyllä w140 on paljon paremmin rakennettu.
mm. sisustan osat on 140ssä jämäkämmin tehty eivätkä mene muovipäreet palasiksi heti ensimmäisellä irrotuskerralla.

Toki onhan 220 nykyaikasempi kaikilta osin. Sen myös huomaa ettei sitä ole niin viimeisenpäälle rahalla tehty.
220:n ilmajousitus on kyllä mukavan pehmeä toisin kuin rautajousinen 140, vaikka ei sekään mikään jyrä ole.
140 on myös ajossa hiljaisempi.
Jotenkin alkaa vaaka kallistumaan vanhemman panssarimallin puoleen. Joku tuossa tiesi että kyseisen W140 korimallin aikoinaan suunnitellut insinööri oli saanut potkut kun suunnitteli liian kalliin, varman ja hyvin toimivan auton siihen aikaan, mene ja tiedä :lol:

Kyllähän siitä hyvästä aina enemmän maksaiskin mutta toisaalta jos työkalut pysyy käsissä niin halvemmastakin voi tehdä hyvän sillä kalliin ja edullisen erotuksella. Onhan se niinkin että W140 on kuitenkin jo minimissään 16-17v vanha joten ainahan niissä jotain räpläämistä piisaa, toki monessa uudemmassa paljon enemmän. :wave:
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Itsellä kokemusta vain kahdesta ässästä,w126 korisesta ja nykyisestä w220 s500:sta.
Vanhempi ässä oli tosin vain M103 koneella,mutta iäkkääksi autoksi antoi ymmärtää paljon mitä S sarja tarkoittaa mersussa.
Äänieristys on aivan omaa luokkaansa S sarjassa.Olen myös omistanut paljon hiljaisia autoja,esim saab 9000,volvo 940 ja myös niitä ääripäitä joista mainittakoon talviautona Lada 1200L :roll: .

W220:sen hommasin kesällä 2014,kilometrejä takana ajokaudelta n.5000km. Ihastuin ajattomaan korin muotoiluun ja kipinä jäi ässä sarjaan vanhemmasta w126:sesta joka tuli vaihdeltua muihin kulkuvälineisiin 2011.
Koska nyt jonkinlainen mahdollisuus oli hankkia ässä niin en edes miettinyt muuta vaihtoehtoa kuin S500. Toki 600:nen kävi myös mielessä :wink:
Kilometrejä tulee varmaan vain tuo 5000km kesässä joten mielestäni mukavampi nauttia kasin väännöstä,polttoainekulut ei ratkaise vähillä ajomäärillä.

Täältä tietysti tuli kysyttyä neuvoja kyseisen korimallin tyyppivioista ja asioista jotka kannattaa ottaa huomioon ostaessa.
Eli tietysti korin kunto ja kaikkien sähkölaitteiden toimivuus.Moottoreissa harvoin ongelmaa.Alustan toiminta tietysti suotavaa ja aina plussaa jos vaan kompuraa/iskaria laiteltu.

Kilometrit tuskin häiritsee kuin kuskia,ja mielestäni vaikka omassa loimotti 270tkm ostaessa oli vain parempi asia koska tiesin että näihin kilometreihin oli jo huoltoa tehty,esim. tässä tapauksessa ilma-alustan kompura+iskarit ja ilmastoinnin kompura+kenno.

Itsellä pysyy jakari ja lenkit kädessä joten kaikki mahdolliset remontit pyrin tekemään itse,tosin tämän aikakauden auto vaatii entistä enemmän "piuhahoitoa" kuin jakaria.
Mutta esim vaikka sytytystulppien vaihdon(16kpl) tekee hyvin mielellään itse kuin vie vaikka Veholle(jotain 500e..)

En ole w140 korista ajanut,jotenkin vain omaan silmään näyttää "välimallilta" tuon niin ajattoman w126 korisen ja sitten niin modernin w220 välillä..Tämähän on ihan katsojan silmissä ja makuasia! :)

Kaikesta huolimatta w220 on erittäin huomiota herättävä ja arvokkaamman näköinen ja tuntuinen siihen verrattuna mitä ne tänä päivänä maksaa. Kehun ja suosittelen niin kauan ennen kuin joku selvittämätön sähkövika tai moottori häiriö ilmaantuu jolloin mielipide saattaa hetkellisesti muuttua raivon partaalla huonompaan suuntaan.
Tosin sellainen on ollut jo pidempään päällä johon ei ole tullut oikein apuakaan mutta ei ole häirinnyt tilannetta koska auto on liikennekäytöstä poistettuna seuraaviin ajokeleihin asti.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja pera8x »

itse pohdiskelin saman asian kanssa parisen vuotta sitten. vanhemman koppaseen päädyin, eikä valinta ollut edes kovin vaikea. kauhukertomukset syslerin kalliista sähkövioista ja muutenkin tykästyminen enemmän mekaanisiin autoihin auttoi asiassa. 140 oli ainakin mulle oikea valinta. ei ole ihan hirveesti tarttenut korjatakkaan. eipä tällä ihan hirveesti ole tullut kilsojakaan, jotain 10tkm vuoteen maksimissaan.

mitä nyt noista vioista tulee mieleen, niin:
-takapyörän abs anturi meni rikki. aika vaivalloinen vaihtaa, vaikka periaatteessa helppo homma. anturi oli niin jumissa, että palasina joutu poistaan.
-etujousi poikki. helppo vaihtaa.
-etuiskari rikki, helppo vaihtaa.
-jarruputket ABS laatikolta takajarruille hapertuneet. menee yhtenä putkena edestä taakse asti, jotenka koko putket joutu vaihtaan. helppo ja halpa korjata, kun metritavarasta teki uudet putket.
-keskuslukituksen ali/ylipaine pumppu kyrvähti. tyyppivika. uus maksaa jotain tonnia ja käytettyjä ei ole. purin, tutkin ja vaihdoin kyrvähtäneen moottorin tilalle uuden. taas toimii.

kyllä näitäkin korjata saa. mutta aika pikkuvikoja mielestäni. sellasia, että noita jaksaa ja viitsii vielä korjata. kannattaa käydä koeajamassa molemmat ässät. ainakin tämä vanhempi. :D hieno peli ajaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

pera8x kirjoitti:kannattaa käydä koeajamassa molemmat ässät. ainakin tämä vanhempi. :D hieno peli ajaa.
Onhan noita W140 koppaisia ollut jo muutama ja sen takia se kiinnostaiskin jälleen kun sen jotenkin jo tuntee. W220 ei ole oikein mitään mielikuvaa, kaverin autolla kerran kokeillut joku vuosi sitten, joten niillä sitä kai pitäis mennä koeajelemaan. Jotenkin se nyt vaan tässä vaiheessa ainakin tuntuis enempi "rahamiesten" autolta kalliiman hankintahinnan ja ylläpidon vuoksi, mee ja tiedä :crazy:
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Kyllä se "rahamiesten" auto vaikutelma tuntuu varsinkin kun varusteita alkaa löytymään..mainittakoon vaikka omassa
takailmastointi,tuuletus etu/taka penkeissä,edessä hieronta,DISTRONIC,keyless-go.
Imuovia tosin ei ole valittu listasta..

Milloin olet ajatellut tuollaista hankkia? Nimittäin oma w220 s500 saattaisi olla hyvinkin hyvää kotia vailla,nimittäin säilytystilat on hyvin rajalliset,eli ei ollenkaan.
ota YV:llä yhteyttä jos kiinnostaa.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3107
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja jysi »

Alle kymppitonnilla pystyy ostamaan ja joutuu myymään hyvänkin W220 viissatasen tänä päivänä. Ylläpidossa kannattaa lähteä siitä että hankkii ja osaa/opettelee Starin käytön ja autosähkötekniikkaa. Jos ajaa talvella, ilmajousituksen toimintaperiaatteet. Jos noihin ei ole kiinnostusta, sitten W140 jossa pärjää perinteisellä tyylillä.

Molemmat mallit on jo sillä iällä josta harvat selviää, useimmat ei. Jos museoautoikä olisi 25 vuotta, mulla olisi jo facelift W140 V12-koneella tai vähintään V8:lla heinäladossa odottelemassa merkkipäivää. Noista tulee varmasti keräilyklassikoita. W220 tuplaturbo- ja AMG-mallit on myös toimivana ja ehjänä 30-vuotiaina varmasti harvinaisuuksia.

EDIT: No miksei muutkin kuussataset ole tulevia harvinaisuuksia, ei siinä turboa tarvita. Tuotantolukuja on vähän vaikea löytää mutta S500L on joka tapauksessa yleisin malli, 108 823 kappaletta kaikista 484 683 valmistuneesta.
http://5komma6.mercedes-benz-passion.co ... sgeschenk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Uusi vuosi ja uudet kujeet :clap:

W220 mallihan tuli joskus -98 lopuilla, nyt kysynkin että onko esim. -00 vielä täysin sama vai onko tullut mitään muutoksia/parannuksia mihinkään?
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja pforsell »

harrikka95 kirjoitti:Uusi vuosi ja uudet kujeet :clap:

W220 mallihan tuli joskus -98 lopuilla, nyt kysynkin että onko esim. -00 vielä täysin sama vai onko tullut mitään muutoksia/parannuksia mihinkään?
Autoon tuli facelift suurinpiirtein 2003, jolloin ulkoisista muutoksista suurimpina uudet valot edessä ja takana (taakse lisää raitoja, eteen kirkkaat lasit). Samalla sisään tuli isonäyttöinen COMAND ja jonkin verran kromisomisteita. Muistelisin, että tässä vaiheessa 320 bensa korvaantui 350 bensalla ja samalla vapari S600 muuttui tuplaturbo S600:ksi (367 hv -> 500 hv). Myös AMG-versioiden tehot kasvoivat reilusti.

Voi olla (ei tietoa) että faceliftin yhteydessä korjailtiin joitain vikoja. W220 tuntuu olevan erittäin huonossa maineessa ja autoissa kaikki on koko ajan rikki, mutta oma kokemukseni faceliftatusta V220:stä on ihan positiivinen. Toisaalta kilsojakin edelleen alle 150 tkm. Auto on ollut omistuksessani kohtapuoliin kolme vuotta eikä ole poltteita vaihtaa mihinkään.

Ässä ei ole ihan jokapäiväisessä ajossa. Sen sijaan vaimon S203 C180K on koko ajan ajossa samoin kuin perheen kolmosauto (minulla arkikäytössä) nelivetoinen X-type Jaguar.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Ilmeisesti on vaan käynyt hyvä tuuri noiden W 140 sekä W220 kanssa joista kumpikaan ei toki ole ollutkaan jokapäiväisessä käytössä, kuitenkin n. 10 000 km vuodessa niillä ajeltu ja molemmilla mittarissa yli 300 000 km. Ei niissä kummassakaan ole mitään ihmeellisiä vikoja ollut, alustan osia vaihdeltu ehkä vähän useammin kun pienemmissä, kuitenkaan ne ei paljon maksa ja ovat kulutustavaraa muissakin autoissa. Airmaticista ei ole mitään mennyt rikki ja siitä on pelkästään hyviä kokemuksia. Muutaman vuoden oli tuo W 140 ja nyt reilun vuoden vasta ollut W 220, mistään isosta kokemuksesta ei siis ole kysymys, halusin vaan kertoa siksi että ei noissa kummassakaan välttämättä isoja ongelmia ole. Vaikea on keksiä autoa jossa hintalaatusuhde olisi parempi kun W 220 ja kiva sillä on ajella! Aika kauan noita molempia kyllä etsin ja satoja kilometrejä ajelin "turhaan", kumpikaan ei ollut halvin, pikemminkin hintahaitarin yläpäässä. Mielestäni kannatti kyllä etsintään kuluttaa aikaa, hyvällä tuurilla tietysti se ensimmäinenkin voi olla hyvä.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

S 420 L kirjoitti:Ilmeisesti on vaan käynyt hyvä tuuri noiden W 140 sekä W220 kanssa joista kumpikaan ei toki ole ollutkaan jokapäiväisessä käytössä, kuitenkin n. 10 000 km vuodessa niillä ajeltu ja molemmilla mittarissa yli 300 000 km. Ei niissä kummassakaan ole mitään ihmeellisiä vikoja ollut, alustan osia vaihdeltu ehkä vähän useammin kun pienemmissä, kuitenkaan ne ei paljon maksa ja ovat kulutustavaraa muissakin autoissa. Airmaticista ei ole mitään mennyt rikki ja siitä on pelkästään hyviä kokemuksia. Muutaman vuoden oli tuo W 140 ja nyt reilun vuoden vasta ollut W 220, mistään isosta kokemuksesta ei siis ole kysymys, halusin vaan kertoa siksi että ei noissa kummassakaan välttämättä isoja ongelmia ole. Vaikea on keksiä autoa jossa hintalaatusuhde olisi parempi kun W 220 ja kiva sillä on ajella! Aika kauan noita molempia kyllä etsin ja satoja kilometrejä ajelin "turhaan", kumpikaan ei ollut halvin, pikemminkin hintahaitarin yläpäässä. Mielestäni kannatti kyllä etsintään kuluttaa aikaa, hyvällä tuurilla tietysti se ensimmäinenkin voi olla hyvä.
Tämä oli mielestäni hyvä ja asiallinen sekä kokemukseen perustuva kirjoitus. Kyllähän se niin on että ei aina pitäis sitä halvinta ostaa, oli se kumpi malli hyvänsä. Kannattaa satsata aikaa ja tähän mennessäkin on jo monessa asiassa viisaampi mihin kiinnittää huomiota niin ottaa huomioon ennen valintaa. Käytetystä autosta on kuitenkin kysymys molemmissa malleissa joten aina niissä jotain hommia piisaa vaikka ovatkin hiukan eri malliin suunniteltu ja rakennettu kuin ns. kansan autot. Se on hyvä puoli että autoa ei tarvi enää läheskään joka päivä joten kilometrit jää jonnekkin 5-10tkm väliin /v, harraste autoa siitä ei ole tarkoitus tehdä jolla vaan kesäisin ajellaan hienolla ilmalla, kyllä sen on tarkoitus olla valmiina kelillä kuin kelillä ja renkaat ym. sen mukaan. Juuri se nautiskelu pitäis saada autoiluun jota ei noilla tavallisilla eemeleillä ym:lla saa, kyllästyy kuukaudessa kattelemaan. Se siinä on aina että jos löytää jonku vähänkin mieleisen ehdokkaan niin yleensä se on toisella puolen suomea ittestä kattoen, kyllä saa ajella jos jokaisen perässä aina lähtee paikanpäälle ihmettelemään, pitäis olla luotettavaa tietoa autosta niin sitten kyllä lähtee. Muuten onko se nyt pahempi ruostumaan tuo w220 kuin w140 niinkuin toiset väittää? Ainakin samanikäiset c-mersut ja väykyt ovat aivan pehuja suurin osa :oops:
Viimeksi muokannut harrikka95, Pe 02.01.2015 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Joku muu osaa varmaan tuohon ruostekysymykseen vastata paremmin mutta näistä kahdesta mitä itsellä ollut niin W 140 oli jonkunverran ruosteessa "normaaleista paikoista", ne ammattilaisen toimesta korjattiin. W 220 ei vielä näy ruostetta, luulen ettei ole maalailtu, voi tietysti ollakin, jos on niin hyvin tehty kuitenkin. Molemmat oli ostaessa aikalailla samanikäisiä. Molempia malleja etsiessä näin kyllä aika ruosteisiakin, varsinkin W 220, hoidostahan tuokin varmaan paljon riippuu.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3107
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja jysi »

W140, ensimmäiset 6 v Saksassa, sitten 6 v Suomessa. 12 v/300 tkm jälkeen täysin alkuperäisessä maalissa, hoitotarvetta alkoi esiintyä lokasuojien kaarien reunoissa (W124:stä tuttua maalin kuivumisesta/kutistumisesta johtuvaa irtoamista).

W220, 5 v Saksassa, sitten Suomessa. Ylimaalattu edellisten omistajien aikana 8 v/200 tkm kohdalla (olisikohan ollut jotakin korjauksia jo tätä ennen?). 12 v/270 tkm kohdalla etulokasuojat uusittiin koska olivat kaaren reunasta + sisältä lokarin kohdalta jo hieman työläät korjattavaksi.

Tältä pohjalta mielestäni W220 ruostuu herkemmin. Jos syitä arvailisin niin luulisin että syy on kemiassa (pelti/käsittely/maalaus), muodoissa on jopa vähemmän hankalia kohtia kun W140:ssä.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Minun V220 on ollut ensimmäiset 9½ vuotta Suomessa. Ruostesuojattu uutena ja kertaalleen uusintakäsitelty 6v ikäisenä 2011. Ei ruostetta toistaseksi lainkaan. Käyttö ja hoito varmaan vaikuttavat osaltaan aika paljon ruostumisherkkyyteen?

[ offtopic ]
Saksassa kun asuin (Wipperfürth, Kölnin lähellä) niin sikäläinen teiden suolauskulttuuri oli meikäläiseen verrattuna vähintäänkin pelottavaa. Teitä ei aurattu koskaan lainkaan, mutta suolaliuosta ja suolarakeita kylvettiin niin että asfalttikin oli lumien sulattua monta viikkoa valkoisilla suolaraidoilla. Meinaan sitä tavaraa meni, kun 30 sentin lumimyrskyssä puolen tunnin päästä oli tie sula ja puhdas.

Kölnin ja Bonnin väliä sahatessa pikatiellä näki aina 4-5 suolaliuosautoa peräkkäin jonossa ja niiden takana 2-3 suolarakeita ripottelevaa autoa. Tosin tiet oli aina kyllä sen käsittelyn jälkeen puhtaat.

Siltä seudulta en ainakaan tuontiautoa hakisi.
[ /offtopic ]
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3107
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja jysi »

pforsell kirjoitti:Minun V220 on ollut ensimmäiset 9½ vuotta Suomessa. Ruostesuojattu uutena ja kertaalleen uusintakäsitelty 6v ikäisenä 2011. Ei ruostetta toistaseksi lainkaan. Käyttö ja hoito varmaan vaikuttavat osaltaan aika paljon ruostumisherkkyyteen?
Tottakai käyttö ja hoito vaikuttavat jos autossa ei ole sellaista suunnittelu- tai valmistusvikaa joka aiheuttaa säännöllisesti ruostumista (tai muuta vikaantumista).

On helppoa vastata kysymykseen "kumpi on parempi" jos pystyy kertomaan että W140 on täysi p***ka koska siinä on asiat tehty tällä tavalla päin p:tä ja W220:ssä asiat on taas aivan loistavasti näin. Tai päinvastoin. Minä en kyllä näiden kahden välillä näin tarkasti osaa.

Toinen tapa on tehdä koe käyttämällä ja hoitamalla kahta erilaista autoa täysin samalla tavalla. Sitten voidaan todeta että jos ostat uuden auton A tai auton B ja hoidat sitä juuri näin, tulos on luultavasti tämä. Mutta jos kyse on kahdesta eri-ikäisestä automallista joiden valmistus on lopetettu, tiedolla ei ole kovinkaan paljon merkitystä kun ne on kaikki jo hoidettu eri tavoilla.

Kun edellä kyseltiin omakohtaisia kokemuksia ja kun molemmat hallussani olleet autot ovat historialtaan hyvin samanlaisia (ajettu ensin Saksassa samalla seudulla, myyty samasta merkkiliikkeestä takuuvaihtoautona Saksasta Suomeen, sitten ajettu Etelä-Suomessa) niin ne ovat jollakin tavalla vertailukelpoisia. Missään laboratorio-olosuhteissa ei tietystikään olla. koska ensimmäinen oli hallussani yli puolet kokonaisiästä ja -kilometreistä, jälkimmäinen huomattavasti vähemmän. Sinä aikana mulle tuli sellainen olo että W220 ruostuu vähän helpommin, mutta mitään mittauksia en suorittanut joten kyseessä ei ole tieteellinen tieto vaan ihan puhtaasti huuhaa-tieto.

W220 oli kyllä käynyt säännöllisesti merkkiliikkeessä huollossa joten molemmista autoista on olemassa vielä vikalistakin samoilta kilometrimääriltä. Laitetaan nyt sekin vielä tähän jos jotakuta kiinnostaa. Listasta puuttuu määräaikaishuollot ja ns. kuluvat osat (renkaat, jarrupalat ja -levyt, pyyhkijät, nesteet, öljyt).

W140:
2004 Maahantuotu (136 tkm)
2004 Ohjauskulmien suuntaus
2005 Etuvakaajatangon pää
2006 Moottorinohjainlaitteen pääjännitereleessä juotosvika. Juotettu uudestaan.
2006 Etujouset, alapallonivelet, vakaajatangon päät
2007 Lämmityslaitteen puhaltimen säädin
2008 Polttoaineletkujen O-renkaat + suuttimien putkimien kuparitiivisteet
2008 Moottorin vasen tukilaakeri
2009 Auto myyty, mittarissa n. 300 tkm

W220:
2004 Maahantuotu (139 tkm)
2004 Alapallonivel vaihdettu
2004 Ilmajousituksen kompressori, letkua ym. osaa vaihdettu
2004 Vasen oviohjainlaite vaihdettu
2005 Ilmamassamittari vaihdettu
2005 Alustan kulmat säädetty
2006 Uusi avain rikkoutuneen tilalle
2005 Vesipumppu vaihdettu
2005 Moottorin (lämpö?) anturi vaihdettu
2007 Oikea oviohjainlaite vaihdettu
2007 Jousitus alhaalla, pikakorjaus (letkua ym.)
2007 Ylimaalaus
2007 Molemmat takailmaiskunvaimentimet vaihdettu
2007 Vesipumppu vaihdettu, kaasuläpän säätö
2007 ABS-anturi vaihdettu (227 tkm)
Tämän jälkeen ilman päivämääriä:
-Molemmat etuilmaiskunvaimentimet vaihdettu
-Vasen alatukivarsi vaihdettu
-Molemmat alapallonivelet vaihdettu
-Alustan kulmat säädetty
-ABS-anturi vaihdettu
-Etulokasuojat vaihdettu+maalattu
-Akku tyhjä (syy: puhelin on päällä mutta näyttö ei toimi)
-Lämmityslaitteen moottori vaihdettu
-Xenon-ohjainlaite vaihdettu
-Molemmat sivupeilin lasit uusittu
-Vuotavat stefat vaihdettu moottorin etupäähän (2 eri kerralla)
2013 Auto myyty (312 tkm)
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kumpi ja kampi tappeli :mrgreen:

Minä ostin W220 koppasen harrasteautoksi, koska sen piti olla maailman vikaherkin ja eniten rassausta vaativa edustuskelpoinen auto. 200 000 000 koodiriviä, useita dataväyliä sähköisinä ja optisina, 300 sähkömoottoria ja koko komeus maalattuna vesiliukoisella maalilla :thumbup:
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Näyttää se niin olevan että ei kovin kummonen matemaatikko tarvi olla kumpi on lujempi maailmaa vastaan tosta Jysin kommentista, ei senpuoleen jotenkin tuota jo aavistellutkin.
Laatu on huonontunut, muovi ja sähköt lisääntynyt, pellit on mitä on, enempi kertakäyttö vaikutelmaa. Just kuulin että kaverin verstaalla oli vaihdettu jo molemmat alapallot alle 60tkm ajettuun CLS:ään, mulla on -81 mallinen 123 ja taitaa olla alkuperäiset vieläkin paikalla. Sellaista. Hienojahan ne ovat mutta.....
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Onko w220 mallista talviautoksi, esim. tarkeneeko niissä ilman webastoa ja kyse on bensa malleista? Onko niissä joku sähkövastus joka antaa heti lämmintä ennenkuin vesi lämpiää?
Mercedes-Benz W212 350CDI -09 Airmatic
Mercedes-Benz W126 300SE -86
Pakko ajaa Mersuilla kun ei muilla pysty..
-------------------------------------------------------------------
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja RAM »

Viissatkusta on vaan kokemusta ja hyvin on tarjennut. Paras talviauto mitä mulla on ollut... Tai en oo varma, kun yhdellä mersulla ajelen vaan kesäsin.
Avatar
Hanski-57
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 10.07.2012 13:01
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja Hanski-57 »

W220 S320 bensa millä ajellut kolmatta talvea. Olen tarennut oikein hyvin.
Ei tietääkseni sähkövastusta. Webasto on mutten käytä ajon aikan että auto lämpiäisi.
Yleensä lähden piuhasta ja webasto vähän aikaa päällä että lasit sulavat.
Tai jos ei piuhasta niin silloin webastolla lämmitys.
Parin kolmen minuutin jälkeen vesi 40°C ja viisi minuuttia 80°C.
W220 S320
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja RAM »

Ei ole webastoa mulla. Letkulämmitin on alavesiletkussa liki vesipumppua. Pakkasilla sillä esilämmitys.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Hyvin on pikkukasillakin pärjännyt lämpöjen puolesta. Aina kaikki lasit kirkkaat ja sisällä mukavan vedoton lämpö kovillakin keleillä. Minulla on Webasto ja sitä tulee silloin tällöin käytettyä. Yleensä lähden liikkeelle tallista jolloin esilämmitystä ei tarvita. Ykkösvaruste talviautolle on mielestäni neliveto ja se toimii tässä biilissä erinomaisen hienosti.

Kun muutama vuosi sitten hankin auton käytettynä oli alkuun kabiinin lämpenemisessä ongelmia. Autoon vaihdettiin termostaatti, vesiventtiili, sähköinen kiertovesipumppu ja huuhdeltiin jäähdytysjärjestelmä pariinkin kertaan. Johan ongelma poistui ja nyt kyllä lämpiää.
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140<>W220

Viesti Kirjoittaja RAM »

Antaako ässä leikkiä rallikuskia nelivedolla, jos napsauttaa espin pois päältä?
Ja kuinka hauskaa mahtaa sillä kylki edellä meno olla?

Mulla kun on vaan takaveto ja sillä leikkiminen on kyllä haskaa :roll:
vai lasketaanko se nelivedoksi, jos on kaksi samanlaista takatuuppariässää
Vastaa Viestiin