w220 s500 lambda

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Eli vikakoodeja tutkittu starilla ja tuo kylmänä huonokäyntisyys johtunee ilmeisesti vikakoodista joka kertoi että vasemman ja oikean happitunnistimen lämmitys ei toimi.Aktiivinen koodi oli päällä ja kaikki nollattiin.
Mistä tuota lähtisi selvittämään? Sulakkeet katsoin läpi,ja käytin kummankin lambdan liittimiä auki..
Voiko kummatkin lambdat olla rikki? eli kun moottori lämpiää tuonne 80asteeseen niin toimii normaalisti.
muutoin kierroksilla on värinää niinkuin kävisi "kolmella".
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Yritetäämpä taas ratkoa asiaa :)

Siellähän on 4 lambdaa, ennen ja jälkeen katteja ja molemmin puolin. Etumaisille menee johtosarja toista kautta ja takimmaisille toista. Tästä syystä veikkaisin että jommat kummat ei nyt saa virtaa. Jos siis valittaa molempia etumaisia tai takimaisia, jos ristiin niin sitten ei oikein käy tämä juttu järkeen.

Elikäs etumaisille menee lämmitysvirta samasta pisteestä oikeasta konehuoneen sulakepesästä, sieltä sulakepesän liittimestä MR1 pinnistä 8 (muistaakseni sulakepesän pohjasta lähtee ja sulaketta ei ole välissä) (tämä sitten jakautuu jossain vaiheessa molemmille etumaisille lambdoille, pisteessä Z7/36;1) takimmaisille lambdoille menee virta pisteen Z7/36;2 kautta, en nyt tuosta kaaviosta löytänyt mistä tämä jälkimmäinen piste saa syötön.

Kaikki muut johdot menee suoraan ECUlle lambdoilta, omiin pinneihin.

Täytyisi tarkemmin katsoa star-koneelta missä tuo MR1-liitin on, niin voisi sitä heilutella/putsata ja mitata lähteekö siitä jännitettä eteenpäin.

Mutta kumpiakohan lambdoja se herjasi? Toisekseen en tiedä mitä käytännössä vaikuttaa, jos lambdojen lämmitys ei toimi.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Nyt en enää tarkasti muista mitä lambdaa se herjasi..muistikuva oli et etummainen vasen ja oikea lämmitys ei toimi..
olis ollut hyvä ottaa kuva vaikka niistä koodeista..
Vähän hankala toi starin kanssa pelailu kun tämä laitteen omistaja ja itse emme juurikaan ole käyttäneet kyseistä laitetta niin toiminta tahtoo jäädä koodien nollailuun vain..
Yritän selvittää sen mitä osaan..kiitti taas tiedoista!

olisikos sulla noroljan joskus aikaa/innostusta tutkia tuota starilla jos ei löydy ratkaisua.. :roll:
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Jotain selvisi lisää, hitto kun noi kaaviot on WISsissäkin jaettu kymmeniin osiin, niin ei sieltä mitään meinaa löytää.

Sulakkeen f30 kautta menee virta noille lambdojen lämmityksille, tai toi sulake on Moottorin elektroniikalle "K", jotka lienee ehjiä, kun kerta muut toimii. Sulakepesän I3-liittimestä pinnistä 1 menee noille takimmaisille happitunnitimille lämmitysvirta.

Nyt kun vielä löytäisi jostain miten noi sulakepesän liittimet on merkattu, eli mitkä niistä on MR1 ja I3 liittimet :(

Voinhan mä sitä joskus tutkia, kokopäivän kuin varaa, niin saattaa sieltä jotain löytyä tai sitten ei :) En ole mikään mestari itsekkään käyttämään staria.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja RAM »

Jos autoon on tehty laatikkohuoltoa ja vika ajoittuu samoihin aikoihin, on liittimen voitu jättää auki tai johtoja runnoa. Ne lambdojen piuhat kun on siellä vähän tiellä.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Ainakin laatikkoöljyt on vaihdettu 25tkm sitten..ja laatikon öljypohjan tiiviste näyttäisi mehivän..ei ole laatikkoon isompia huoltomerkintöjä..

Nii onhan se laatikko tehnyt pari kertaa kylmänä niin että ei tunnista mitään vaihdetta..sammutus ja uudelleen käynnistys auttanut.
Tästäkin oli vikakoodi,muistaakseni joku yhteysvirhe.
Aika paljon oli vanhoja koodeja ja varmaan moni niistä johtunut alijännitteestä..akku kyykähti kun tutkittiin niitä koodeja..
Oli nyt yön latauksessa akku et katsotaan vieläkö se elpyy..
Pitää lähteä niitä sulakkeita ihmettelemään vielä..hankala mitään tutkia kun puuttuu se lappukin mistä näkisi sulakkeiden merkitykset..
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Sen verran vilkaisin et kyllä ne sulakkeet on merkattu numeroin..pitää tänään tutustua vielä uudelleen jos siellä näkyisi selvää vikaa..
Akku oli koko yön latauksessa,3vuotta vanha akku,0,5ampeeria jäi enää ottamaan virtaa vastaan.2ampeeria se otti eilen..katotaan käytössä kestääkö kuormitusta.lyhyttä ajoa aika paljon et syöhän se akkua.
Kerron lisää kun kerkeän tänään repiä sen sulakerasian ylös..
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Ainakin f30 sulakkeelle tulee jännitteet virrat päällä..pikkaisen nostin pesää paikaltaan ja ainaskin kaikki liittimet paikallaan..siihen se sit taas jäi..voihan se tosiaan olla joku liitin irti jos jotain remppaa tehty..
Tosiaan hankala kun ei tiedä missä se MR1 ja I3 liittimet on niin ei päässyt niitä tutkimaan..
Voishan niistä etummaisten lambdan liittimistä kaivaa lämmityspiuhat esiin ja mitata ainaskin tuleeko siitä f30 sinne mitään..tosin onhan siinä välillä paljon piuhaa missä katkos voi olla..
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Tuossa vaihtelin vanhat tulpat takaisin kun muistelin et ei olisi niin pitkään tehnyt tuota oiretta kylmällä moottorilla vanhoilla kynttilöillä..
eihän se mitään auttanut..Nostin sen sulakerasian taas ylös ja aukaisin kaikki liittimet vuorotellen mut ei siellä mitään näkyvää hapettumaa ollut..ei siellä järin montaa lähtöä olekaan..pari isompaa kampaa ja kaks tai kolme liitintä..samanlaisia kampoja kuin siellä comandin perässä.

Ei tuolle juuri osaa enempää tehdä..ei oikein saa selvää et mikä se värinä on..et käykö se vajailla vai mikä..kuiteskin kun 2000rpm nostaa kierrokset paikallaan niin vapisee..peileistäkin huomaa.
ja äsken ajoin 80asteeseen koneen ja sammutin,uudelleen käyntiin niin ei hävinnyt oire..tuntuis et kun antaa 5-15min huilia niin yleensä silloin taas kaikki ookoo..tai sit jos vähän isomman lenkin ajaa niin häviää ajon aikana..

Voiko se lambdojen lämmityksen puute edes tehdä tuollaista oiretta? ja ei kait ne lambdat kovin pitkää aikaa sitä lämmitystä edes tarvitse.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Jatkan taas rupattelua..tuossa muutama kuva niistä uusista tulpista jotka otin pois,nyt siis paikallaan iridiumit,tähtilogolla joista säädin kärkivälin ja putsasin,ei tietoa ajomäärästä,niistä en muistanut kuvaa ottaa mutta mielestäni paremmin polttanut niillä..

Eli tässä nämä saksasta tilatut:

http://aijaa.com/SZXx9W" onclick="window.open(this.href);return false;

http://aijaa.com/5Kqxr7" onclick="window.open(this.href);return false;

http://aijaa.com/8wWD90" onclick="window.open(this.href);return false;

http://aijaa.com/jgqRcu" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko nuo sit oikeat tulpat tuohon moottoriin?
Mielestäni ne ei ole polttanut täysin "kahvinruskeamaisesti" vaan enemmänkin lämpöä ottanut reilusti.

Ei ole oireet paljon muuttunut..äsken paikallaan pidin kierroksia niin kauan 3000rpm että lämmöt nousi 50asteesta tuonne 80asteeseen mutta vapina jatkui..ajoin muutaman kilometrin kotiin ja ei hävinnyt..todennäköisesti jos nyt menisin ja käynnistäisin niin käy todella hienosti eikä jurista..ja siiloin yleensä toimii koko päivän ennen kuin taas jäähtyy kunnolla moottori ja aloitamme alusta..
en osaa edelleenkäään arvata että vaikuttaako se lambdojen lämmitys edes tuohon vai onko vika jossain muualla..luulisi että vikakoodia olis ollut johonkin viittaavaan moottoripuolen häiriöön.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Ei tämäkään oire ole vielä selvinnyt..tosin tällä hetkellä ei niinkään hätä kun auto liikennepoistossa kovimman talven ajan..parin viikon päästä otan ajoon vähäksi aikaa kun käytävä vähän pidemmällä reissulla..työväliä hoitaa nappisilmä Lada niin sillä ei jaksa kovin pitkiä siirtymiä taivaltaa :oops:

Ajattelin jos huomenna olis keli suht hyvä niin kaivelis vielä sitä sulakerasiaa auki ja tutkisi hieman..mitä viimeksi eilen testasin niin samanlaiset oireet,eli käy täristäen yli 2000rpm yli mutta kun sammuttaa ja odottaa tupakkitauon verran niin taas kunnossa..
Tutkitaan..
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Nostellaas taas tätä..eli jouluna tuli heitettyä muutama reissu,kylmänä samat oireet..nyt olen kerran viikossa käynyt moottorin lämmittämässä kun liikennekäytöstä poistettuna seuraaviin ajokeleihin asti.

Vapisee kierroksilla aina 80asteeseen asti ennen kuin sammuttaa,tupakin mittainen tauko ja käyntiin,kaikki ok.
Tuo lämpötila on ratkaiseva koska jos esim lämmöt on 40astetta tai 60astetta niin lyhyehkön huilin aikana oire ei poistu..

Ainakin jotain keksittävä ennen uutta ajokautta,ei se varmaan siitä mihinkään räjähdä,mut ei mikään mukavakaan oire.
Ilmeisesti saatava taas starin perään..

Vinkkejä?
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Kertokaas nyt joku tietäjä, miten vaikuttaa jos Lambdojen lämmitys ei toimi?
Voisiko se antaa ECUlle väärää tai puutteellista tietoa kylmänä ja aiheuttaa tuon huonon käynnin kylmänä :?

M113 moottori on oikeasti hyvä kone, joten pitäisi kyllä selvittää tälläinen harmittava vika, itellä ei vaan äly riitä asian ratkaisemiseksi :P
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Kyllähän lambdojen pitäisi lämmetä pakokaasuista, vie vain vähän aikaa. Ja anturista voi kyllä mitata vastuksen, tai laittaa vaikka akusta johdot ja kokeilla sormella lämpeääkö anturi.

Ja ainakin w203 voi Starilla ajaa lambdojen testiohjelman läpi.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Aivan..kokeillaan tuo antureiden lämmitys hyppypiuhoilla jos tällä viikolla kävis lämmittelemässä meseä..
Ei jaksais rueta antureita irroittamaan tuolla pihalla mut etummaisten liittimet on sen verran helpolla paikalla et tuo pakkosyöttö onnistuu.

Sen huomannut aikanaan eri autoista et toimimaton lambda tekee jänniä asioita ja vaikuttaa paljonkin mut ei tuo lämmitys ole isoa häiriötä tehnyt,yleensä hyvin vähän aikaa.

Näkisi varmaan pakokaasutesterissäkin nuo lambdat mut ei ole nyt ajossa vaan auto..

Onnistuuko se "pakkolämmitys" ihan erillisellä akulla?
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja RAM »

Minulla kun hajosi lambda anturi, niin kaveri lainasi aluksi ns. yleismallista, joka ei tietenkään toiminut, mutta uudella originaaliosasella pulma katosi. En kyllä muista miten se lambdan rikkonaisuus vaikutti käyntiin. Toisaalta, rikki oli vain yksi anturi.

Mulla on myös 1.6 litrasella bensakoneella oleva pösö ja siinä lambdan toimimattomuus aiheuttaa melkoiset käyntihäiriöt. Muutaman kerran on lambda temppuillut, kun erittäin kovalla pakkasella lähden liikenteeseen, niin parin sadan metrin ajon jälkeen syttyy moottorin vikavalo ja jos otan vaihteen pois ja päästä moottorin tyhjäkäynnille, sammuu moottori. Hetken odottelun jälkeen kun starttaa, niin moottori käy kuin vikaa ei olisi koskaan ollutkaan.

Eli kyllä sitä lambdan tietoa varmaan käytetään moottorin ohjaamiseen ihan oleellisesti (seos). Eurooppalaisissa M113 mersuissa onkin 4 lambdaa, joten yhden tai kahden anturin vikaantuminen voidaan ohjelmassa vielä jotenkin kompensoida. Japanista tuomassani M113 moottorisessa ässässä ei olekaan kuin kaksi lambdaa, ne etummaiset, josta voisi päätellä, että niitä vissiin oikeesti tarvitaan seossuhteen säätöön.

Voisiko anturit olla rikki?
Jos niihin johtoihin pääsee käsiksi, kannattanee tämä tarkistaa mittaamalla lämmityselementin resistanssi. Eikös ne etummaisten antureiden piuhojen liittimet ole siellä konehuoneessa tuliseinässä?

Kyllähän nämä asiat perinpohjin tietää semmoiset foorumilaiset, jotka ovat moottoriohjauksia viritelleet.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1537
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Antaako se missfire vikakoodeja joillekin sylintereille? P03-jotain? Mulla teki sitä että ihan satunaisesti pudotteli pyttyjä pois ja aina uudelleen käynnistys auttoi. Vaihdoin kaikki tulpat, kaikki 16 tulpanjohtoa ja ne kolme puolaa jonka pytyistä antoi vikakoodia. Sen jälkeen ei ole tullut yhtäkään missfireä. Kaveri Joensuusta raportoi aivan vastaavanlaisista oiresta ja teki neuvostani samat hoitotoimenpiteet, mutta sillä erotuksella että vaihtoi ensiksi tulpat, sitten kaikki johdot ja lopulta vasta puolien vaihtamisella parani. Hänkin tosin vaihtoi vaan niiden pyttyjen puolat joista antoi koodia.

Taka-lambdat ovat vain kattien seurantaan. Ei vaikuta seokseen.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Vahvasti itsekin miettinyt sitä puola vikaa,tulpat vaihdon kertaalleen kesällä mutta ilmeisesti ne oli kaiken lisäksi väärät jotka topautoosat lähetti,tässä ketjussa niistä kuvat..ainakaan ei polttanut nätisti.

Nyt on vanhat tähtilogolla ollut paikallaan ja toimii hän nuo vielä.johtojen vastukset mittasin kesällä ja sen perusteella ok,yksi johto oli hapettunut jonka vaihdoin.
Toisen puolen puolat on joskus vaihdettu,toiset luultavasti alkuperäiset.

Hankala näitä testata kotioloissa.
Ei oikein tuo sähkötekniikka ole vahvin ala,mutta ainakin testasin ohmeilla et etummaisen lambdojen liittimissä on yhteys,siis lambdan päästä mittasin ja kaksi napaa on yhteydessä kummallakin puolella.

Apparin puolella on tarvikelambda,ei merkintöjä,kuskin puolella tähtilogo liittimessä. Sit kokeilin tuloliittimestä niin kumpikin puoli antaa kahdesta navasta maihin yhteyttä..
Ei oikein luonnistu tämä homma kun pitäisi ilmeisesti rautalangasta vääntää miten mittailis noita :oops:

Pitää pyytää joku kerta kaveri mukaan kun ymmärtää tuosta sähkö puolesta niin saisi selvyyttä onko lambdat ehjät.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Jos jollain tutulla on vaikka autodata, niin sieltä löytyy kyllä yleensä ohjeet miten mitataan ja mitä. Tai ihan vaikka googleen lambda anturin mittaus..

Ja jos siellä on tarvikelambda, niin vika voi olla suoraan jo siinä. Tai se on väärän tyyppinen, kuten monesti nähty että osa tee se itse -miehistä luulee kaikkien lambdojen olevan samanlaisia, jopa varaosamyyjät voi myydä sulle väärän. Alkuperäinen Bosch tilalle.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja RAM »

Joo... ns. noname tarvikelambda oli mullakin hetken autossa ja se ei tosiaankaan toimut mersussa, vaikka olikin uusi ja "toimiva". Tukki kuitenkin lambda-anturin reijän pakoputkesta sen aikaa kun oikean sain.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Eli pikaisesti opiskelemalla nelijohtoisessa lambdassa musta johto olisi signaali johto josta mitataan käynnissä jännite..tais olla 2 valkoista ja 1 musta ja sit joku muu väri,toisella puolella oli taas joku muukin väri.

Perus yleismittarilla antaa ilmeisesti tyhjäkäynnillä vaihtelevaa jännitettä? Jos huomenna kerkeis mittailla ne läpi,ainakin näkis onko niissä lambdoissa eroja.

Kiitti kun jaksatte osallistua etsintään!
Vähän huono ajankohta vaan selvittää näin talvella ja taivasalla eikä ajossakaan auto,mut yritetään !
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tosta tulostat autolle mukaan ohjeet:

Kuva

Kuva
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Hyvä! Mitä tuo tarkalleen ottaen tarkoittaa toi rakenne osan mittaus? Eli lambdan liitin auki ja virrat päälle niin flektin pitää pyöriä,vai? :oops:
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Se rakenneosa N3/10 on Moottorin ECU, sieltä ECU:sta irti toi A-liitin (katso kuvasta, tollasia liittimiä siellä on vain yksi.)

Sitten mittari amppeerimittauksella siihen väliin pinneihin A3 ja A5, sen jälkeen virrat päälle, niin pitäisi ruveta Amppeereja menevään, jos lämmitys on kunnossa. (Ei sitten mittausta millään milliamppeeripuolella, muuten nousee mittarista savu :))

Vasemman puolen ennen kattia olevalle lambdalle sama mittaus pinneistä A3 ja A1 (tätä ei kuvassa näkynyt, mutta katsoin sen erikseen). Virran kulutus arvot on mainittu kuvassa.

Eli A3 on maa ja A5 menee oikean lambdan lämmitykseen ja A1 vastaavasti vasemman. Virta sinne menee suoraan, siksi mitataan maan välistä, ettei tarvitse johtoa katkaista. Voltit voi kyllä mitata lambdan pistokkeen päästäkin, mutta virtaa ei oikein pysty.

Ensimmäisen kuvan toiminto pitäisi suorittaa starilla, mutta kun löydät oikeat johdot voi sen tehdä yleismittarillakin. lambdan arvo heiluu -0,2 - +1.0 Voltissa.

E: Flektinohjain ei saa ohjausjännitettä, kun toi liitin on irti ja pyörittää varalta flektiä sen vuoksi, kait :?
Viimeksi muokannut noroljan, To 08.01.2015 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2468
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tossa vielä pinnijärjestys kokonaisuudessaan A ja B-liittimiin:

Kuva
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Antoi nuo kelit myöten niin tänään tutustuin noihin lambdoihin..
eli ensin mittasin nuo lämmitykset lambdoilta,apparin puolella on se tarvikelambda joka antoi hetkellisesti n.9A josta sitten tippui tuonne 5.5A.flekti lähti pyörimään kummassakin miitauksessa.
Kuskin puoli jossa on ilmeisesti alkuperäinen lambda,antoi arvot 5A,josta tippui tuonne 2.2A. Eli vähemmän virtaa meni tuonne kuskin puolelle. Lämmitystähän se herjasi silloin vikakoodeina.

Jännitteet mittasin ohjeiden mukaan,moottori 80asteeseen,muutama minuutti tyhjäkäyntiä.
Kumpikin puoli antoi saman jännitteen signaalijohdosta,eli n.450-950mV. Eli 300mV vaihtelu toteutuu,kunnossa?

Jännitemittauksen tein yleismittarin piikillä,liitin kiinni.tuskin vaikuttaa mittaustulokseen..?

Pyöri siinä aikansa n.15min tyhjäkäyntiä moottori lämpimänä niin värinä oire hävisi itsestään niin kuin ajossakin häviää yleensä.

Olisiko sit mahdollisesti siellä puolissa häikkää..pitää varmaan saada Staariin kun otan sit ajoon takaisin,niin vois tehdä jotain moottoripuolen diagnoosia. Varmaan lähialueella kyllä joku kerkeää sen verran tutustumaan.. :roll:

Niin tosiaan en tiedä antaako missfireä kun ei ole tuota testeriä ja viime kesänä starin käyttö foorumilaisen kanssa rajoittui ainoastaan vikakoodin lukuun ja nollaukseen.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Pystyisiköhän nuo puolat testata ihan kotikonstein niin et vika päällä vaan irroittaa sylinteri kerrallaan tulpanjohdot irti ja kokeilee vaikuttaako käyntiin? Noinhan sitä ennenkin testattu onko sylinteri pelissä vai ei..
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja RAM »

Starissa on testiohjelma, joka testaa moottorin käynnin tasaisuuden ja antaa sylinterikohtaisesti tiedot ja kertoo, onko asiat sallituissa rajoissa. Se osaa muistaakseni kertoa myös puolien kunnosta.
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

RAM kirjoitti:Starissa on testiohjelma, joka testaa moottorin käynnin tasaisuuden ja antaa sylinterikohtaisesti tiedot ja kertoo, onko asiat sallituissa rajoissa. Se osaa muistaakseni kertoa myös puolien kunnosta.
Tänään tehtiin testejä kaverin kanssa kun hän viimein hommasi starilaisen kun on ollut yllättävän paljon tähtinokkia verstaalla ja tarvitsee päästä syvemmin kiinni autoon..

Eli juuri noita käynnin tasaisuuksia katsottiin ja kaikki arvot on sylinterikohtaisesti kunnossa..eikä vaihdelaatikon puolelta löytynyt vikakoodia,tehtiin vaihteistolle adaptaatio samalla.Ei edes antanut moottori puoli enää niistä lambdojen lämmityksestäkään koodia..

Eli periaatteessa ei mitään vikaa,mutta silti se värinä on..

Pitää suorittaa tuota oppivaa ajoa tuolle laatikolle ja seurailla tilannetta..ei keksi ratkaisua..
JanneVillePetteri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Pe 11.12.2009 22:48

Re: w220 s500 lambda

Viesti Kirjoittaja JanneVillePetteri »

Tässä huomannut kun ajellut et laatikko vaihtaa nätimmin kuin ennen ja kytkentä on nopeampaa eri alueilla..enkä huomannut värinää ajossa..jännää..
Vastaa Viestiin