W213 E-sarja topikki

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 546
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

kenni_ kirjoitti: Ke 07.06.2023 21:03 En tiedä, mutta ite en ajais millään henkilöautolla yli 20tkm öljynvaihtovälillä.. Nykyiseen 300de:hen (sama kone) vaihdan aina puolessavälissä huoltoväliä (12500km) mottoriöljyn ja suodattimen.
Täällä vaihdetaan 10tkm välein öljyt ja suodatin :D
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2721
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

H.E. von Kuusi kirjoitti: Ma 24.02.2020 16:27 Saranoita noista menee, ainakin parin ensimmäisen mallivuoden autoista (myöhemmistä ei kokemuksia). Alkaa myös paukkua ikävästi. Selvästi suunnitteluvirhe.
Oikea etuovi alkoi napsumaan avatessa/kulkiessa. Aiemmin jossain oli vinkki kiristää mutteria. Alemman saranan 8mm mutteri oli 1/4 kierros löysällä. Kiristys poisti äänen. :clap:
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Vulvu
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 21.01.2024 11:08

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Vulvu »

Onko w213 220d kuin lämmin auto kovilla pakkasilla, jos ei polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ole? Vai onko webasto pakollinen, jos ei halua palella?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3547
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Vulvu kirjoitti: Su 21.01.2024 11:13 Onko w213 220d kuin lämmin auto kovilla pakkasilla, jos ei polttoainekäyttöistä lisälämmitintä ole? Vai onko webasto pakollinen, jos ei halua palella?
Itsellä on E200D ilman webastoa eikä kyllä koskaan ole kylmä tullut. Edellisiin OM646 ja OM651 autoihin piti viritellä pahveja maskiin, mutta tähän en ole kolmen vuoden aikana edes niitä laittanut kun ei ole ollut tarvetta. Sisätila lämpeää mielestäni hyvinkin nopeasti, ja moottori pysyy 90-asteessa heti kun saa vähänkin maantieajoa. Kaupungissa kovilla pakkasilla ei kovin herkästi nouse sinne 90:iin, mutta ei siellä sisällä silti kylmä ole.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vallgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 19.02.2010 18:14

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Vallgren »

Ei tarvitse mersussa palella vaikka webasto puuttuisikin. Lämpöä riittää sisälle liiankin kanssa ja sitä tulee nopeasti. Sama pätee w213 sekä edelliseen w212 korimalliin.
w213, w124
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

W212 OM642:lla on ainakin todella kylmä kovilla pakkasilla, kun sähkövastus ei toimi ja EGR on pois käytöstä.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja puunakki »

AaPoo kirjoitti: Ti 23.01.2024 15:55 W212 OM642:lla on ainakin todella kylmä kovilla pakkasilla, kun sähkövastus ei toimi ja EGR on pois käytöstä.
Ainakin omassa riitti kabiiniin enemmän kuin tarpeeksi lämpöä. Myös moottori lämpesi aina käyntilämpöiseksi kovassakin pakkasessa. EGR oli pois eikä sähkövastus toiminut. Yli 30 pakkasia ei auto kyllä nähnyt minun aikana.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
AaPoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 13.07.2021 11:34
Paikkakunta: Tampere

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja AaPoo »

Kyllähän se kone lämpeää, kun ajaa 20 km maantietä, mutta 5 km suunta taajamassa on aika kylmää menoa. Toimispa se sähkövastus.
S212 E350CDI 4Matic 2009
Ripatti69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 25.08.2016 21:05

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Ripatti69 »

Onkohan mahdollista ohjelmoida adaptiivinen vakkari ottamaan nopeusasetusarvoa vain kameralla eikä karttapohjasta kun tuo karttapohjainen tieto on monesti täysin väärää eikä korjausta sillepuolelle tunnu tulevan vuosienkaan saatossa
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi

Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Avatar
juu-zo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 779
Liittynyt: Ke 14.05.2008 09:27
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ei ole
W213 E300de 4matic -20
Ex. W204 C180 Cdi -12
Ex. W202 C220 Cdi -99
Ex. MB 190E 1.8 -92

Respect is not given it is taken!
Avatar
joutotähti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 29.05.2014 22:58
Paikkakunta: Lohja

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja joutotähti »

Käytättekö AdBluen seassa kristallisoitumisenestoainetta ja jos käytätte niin mitä niistä?
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Kenttiä olen laittanut
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
kenni_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 22.11.2021 16:36

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Onko muuten normaalia että 9G:ssä ei kylmällä kelillä (-25) aluksi pysy momentinmuunnin lukossa? Olettaisin että on, koska vähän lämmettyään toimii kyllä normaalisti. En vain ennen ole tullut huomanneeksi...
S213 E300de -20
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja puunakki »

On normaalia. Lämpiää öljyt nopeammin, kun annetaan laatikon luistaa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Dacia
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 17.02.2024 17:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Dacia »

Terve mesemiehet!

Täällä eka mese hakusessa. Katse kääntymässä e 200 d (1,6), kun noita tuntuu saavan suomeen vähän käytettynä pienellä verolla. Mikä on yleinen mielipide ko mallista? Tehot riittää omaan käyttöön, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi tietää?
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Henkisesti kannattaa valmistautua kalliisiin adblue remontteihin. Muutoin en omalta osalta löydä sen suurempaa moitittavaa.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Antti.O
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 22.02.2024 10:07

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Antti.O »

Uusi tuttavuus OM654. Olen ihmetellyt tikittävää ääntä, joka varsinkin kylmällä koneella ilman esilämmitystä esiintyy. Ääni kuulostaa, että ei tulisi venttiilikoneistosta vaan enemminkin alakerran seudulta. Lämpöisemmä moottorilla ääni on siistimpi. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vertaistukea?
IMG_6282.mov
Puhelin vähän buustaa tikitysääntä, mutta vanha OM651 kävi kyllä siistimmin, mutta oli siinäkin omat sivuäänet kylmällä koneella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Dacia
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 17.02.2024 17:37

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Dacia »

puunakki kirjoitti: Su 18.02.2024 09:22 Henkisesti kannattaa valmistautua kalliisiin adblue remontteihin. Muutoin en omalta osalta löydä sen suurempaa moitittavaa.
No näin olen myös kuullut. Eli niihin pitää joku tonni laittaa sivuun.
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Dacia kirjoitti: Pe 01.03.2024 09:18
puunakki kirjoitti: Su 18.02.2024 09:22 Henkisesti kannattaa valmistautua kalliisiin adblue remontteihin. Muutoin en omalta osalta löydä sen suurempaa moitittavaa.
No näin olen myös kuullut. Eli niihin pitää joku tonni laittaa sivuun.
Mielummin kaksi, sekään ei ihan riitä adblue tankin uusimiseen, joka sekin on suhteellisen yleinen vikapaikka.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 546
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Se kaksi tonnia sattaa toistua jokusia kertoja, jos kovia pakkasia tulevina talvina. Tietysti riippuu montako vuotta autoa pitää.
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

Kuinka tavallista on, että W213:n 220d -moottori syö ajossa öljyä? Ostin itselleni uuden auton tammikuussa, joka oli tuossa kohtaa huollettu. Nyt olen ajanut autolla n. 10 tkm ja öljyn määrä (näytöltä mitattuna) on laskunut ylärajalta yhden pykälän yli minimirajan. Aikaisemmilla kulkupeleillä (2,1l) olen aina selvinnyt öljyä lisäämättä huoltovälit. Täytyykö tässä alkaa kuskaamaan litran öljypänikkää kyydissä volkkarin malliin?

Auto on vm 2017, jolla ajettu 170 tkm. Ja lammikoita ei auton alla ole näkynyt tai vuotoja motin yläpuolelta tarkasteltuna.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Öljyn määrä ei ole välttämättä ollut ylärajassa huollon jälkeen. Nuo on aika herkkiä ylimääräisestä öljystä, joten öljyä ei täytetä ihan maksimiin. Omissa om651 moottoreissa ei ole esiintynyt öljynsyöntiä, eikä se oikein suotavaa dpf:n vuoksi olekaan.

Öljynvaihtovälinä kannattaa pitää 15tkm.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

No joo empäs nyt tiedä. Öljy oli kyllä ylärajassa autoa ostaessa. Eilen katselin öljymäärää motarilla ajaessani ja oli tosiaan pykälän yli alarajan. Nyt aamulla pihassa muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen näytti öljymäärän maksimiin. Näkikös jostain valikosta tarkaa määrää ja mikä sen kuuluisi olla?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2752
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ei kait öljymäärää käynnissä kuulu tarkistaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Nippe »

tahtoomersun kirjoitti: Su 12.05.2024 13:58 Ei kait öljymäärää käynnissä kuulu tarkistaa?
Tätä mietin itsekkin. Yleensä öljy tarkastetaan kuumasta moottorista pari minuuttia sammuttamisen jälkeen.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2721
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja markoala »

654 syö öljyä uutena etenkin vähän. 20tkm meni 0.5L -1L lisäyksellä. Nykyisin 15tkm menee lisäämättä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
puunakki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 27.05.2015 08:38

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Se mittaristossa oleva öljymäärä ainakin itsellä seilaa. Joskus lähes maksimissa, joskus lähes minimissä. En pidä vaarallisena, kyllä se sitten ilmoittelee jos haluaa lisää.
Käyttikset:
MB S213 200d -18

Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86

Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Dr. Diablo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 28.03.2013 09:32

Re: W213 E-sarja topikki

Viesti Kirjoittaja Dr. Diablo »

puunakki kirjoitti: Su 12.05.2024 20:20 Se mittaristossa oleva öljymäärä ainakin itsellä seilaa. Joskus lähes maksimissa, joskus lähes minimissä. En pidä vaarallisena, kyllä se sitten ilmoittelee jos haluaa lisää.
Näin näyttää tosiaankin tekevän, kun tarkemmin tarkkailee. Minulla auto pyytää käynnistämään, kun öljymäärää tarkistaa.
Vastaa Viestiin