Mersu ja Jyväskylän suurajot!
Mersu ja Jyväskylän suurajot!
Tiesittekö muuten että Mersulla on aikanaan voitettu Jyväskylän suurajot!
Jos ette, niin 1961 Rauno Aaltonen kartturinaan Väinö Nurmimaa päristelivät MB 220 SE:llä luokassa "8" (ei selvitetä mitä tarkoittaa, liekö erikoisvalmisteinen vakiovaunu) kokonaiskilpailun ykkösiksi! Jihuu! Edellisenä vuonna Aaltonen oli voittanut luokan 6 ja sijoittunut kokonaiskilpailussa 7. "Mercedes Bentz" -autolla.
Ja että autoilija Onni Vilkkaalla (220 SE) oli vuonna 1965 kartturinaan epäilyttävältä kuulostava nimi Jorma Pulkkinen!
(Sijoitus oli 29.)
Hupaisaa. Mutta liian ihmeelliseltä kuulostaa tilastotieto vuodelta 1970; Kyösti Hämäläinen ja Veijo Aho sijoittuivat tilalle 41. ajoneuvonaan Mercedes 200 D!
Ja viimeinen tilastotieto Mersulla sijoittuneista löytyy vuodelta 1979, jolloin Marketta Oksala kartturinaan K. Harvia sijoittuivat sijalle 40. Liekö ollut 115 vai 123nen.
Tiedot löytyvät teoksesta Jyväskylän suurajot 30-vuotta; Liimatainen Rauno 1980, Jyväskylä
Harmi että teoksessa ei ole kuvaa Mersusta tositoimissa. Muista nähneei Keski-Suomen museossa filminpätkän missä muistaakseni siipimersu kaasutteli tuimasti harjua ylös tai alas. Mun täytyy varmaan käydä ropeltamassa sekä K-S museon että sanomalehti Keskisuomalaisen kuva-arkistoa. Jälkimmäiselle teen töitä vieläkin. Jos vaikka jotain hupaisaa löytyisi..
Jos ette, niin 1961 Rauno Aaltonen kartturinaan Väinö Nurmimaa päristelivät MB 220 SE:llä luokassa "8" (ei selvitetä mitä tarkoittaa, liekö erikoisvalmisteinen vakiovaunu) kokonaiskilpailun ykkösiksi! Jihuu! Edellisenä vuonna Aaltonen oli voittanut luokan 6 ja sijoittunut kokonaiskilpailussa 7. "Mercedes Bentz" -autolla.
Ja että autoilija Onni Vilkkaalla (220 SE) oli vuonna 1965 kartturinaan epäilyttävältä kuulostava nimi Jorma Pulkkinen!
(Sijoitus oli 29.)
Hupaisaa. Mutta liian ihmeelliseltä kuulostaa tilastotieto vuodelta 1970; Kyösti Hämäläinen ja Veijo Aho sijoittuivat tilalle 41. ajoneuvonaan Mercedes 200 D!
Ja viimeinen tilastotieto Mersulla sijoittuneista löytyy vuodelta 1979, jolloin Marketta Oksala kartturinaan K. Harvia sijoittuivat sijalle 40. Liekö ollut 115 vai 123nen.
Tiedot löytyvät teoksesta Jyväskylän suurajot 30-vuotta; Liimatainen Rauno 1980, Jyväskylä
Harmi että teoksessa ei ole kuvaa Mersusta tositoimissa. Muista nähneei Keski-Suomen museossa filminpätkän missä muistaakseni siipimersu kaasutteli tuimasti harjua ylös tai alas. Mun täytyy varmaan käydä ropeltamassa sekä K-S museon että sanomalehti Keskisuomalaisen kuva-arkistoa. Jälkimmäiselle teen töitä vieläkin. Jos vaikka jotain hupaisaa löytyisi..
Pitäiskö ottaa uusiksi vaikka W115 200D:llä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Suurajot -61
Kyseinen Aaltosen voittaja-auto on Lohjalla autoliikkeessä siinä Offroad-Centterin vieressä. Auto on muuten kohtuu hieno, mutta ovien sovitus on jäänyt hiukan kesken. Konetilaan en uskaltanut katsella.
Ohessa muutama kuva:http://www.kolumbus.fi/timo_saarela/alo ... tukset.htm
Ohessa muutama kuva:http://www.kolumbus.fi/timo_saarela/alo ... tukset.htm
No nyt kun tässä on otettu taas autourheiluteemat puheeksi, niin tehdäänpä pikku galluppi.
Kuinka monta NAISajajaa tiedät, jotka ovat menestyneet kilpailurintamalla edes jotenkuten Mercedes - Benzin "puikoissa"?
Ja ketähän he mahtavat olla nimeltään?
Hmm..kello on nyt 14.00
Annetaan vastausaikaa tuohon klo 20.00 asti.
Kuinka monta NAISajajaa tiedät, jotka ovat menestyneet kilpailurintamalla edes jotenkuten Mercedes - Benzin "puikoissa"?
Ja ketähän he mahtavat olla nimeltään?
Hmm..kello on nyt 14.00
Annetaan vastausaikaa tuohon klo 20.00 asti.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Onkohan se Lohjalla oleva Aaltosen ex auto sama, joka oli muutemia vuosia sitten entisöinnin alla Tampereella. En muista nimeä,mutta jollekin annoin vihjeen 220SE:n ruiskukoneesta ja sitä nimen omaan tarvittiin johonkin ex-kilpuriin jota entisöitiin Tampereella.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
No joo...vastausaikaa tuli annettua vähän lisää, kun noissa kauppalaitoksissa tuntui olevan niinpal ruuhkaa, ettei sieltä kerennyt pois ihmisten aikoihin.
Mutta tälläisia naisia minä kyselin teiltä.
Eva-Maria Falk:
Vuonna 1964 luokkavoitto Monte-Carlon rallissa, ajokkina 220SE
3. sija Argentiinan rallissa samana vuonna.
Ursula Wirth
Argentiinan ralli 1962
1963 Coupe des Dames Monte-Carlossa. Ajokkina 220SE
3 sija hänelläkin Argentiinassa kyseisenä vuonna.
Ja kuten Sivonen toi esille tämän Ellen Lohr nimisen kuljettajan, niin hän kuuluu listalle kanssa. Useita voittoja DTM ryhmässä, joita en rupea tässä enempää luettelemaan.
Mutta tälläisia naisia minä kyselin teiltä.
Eva-Maria Falk:
Vuonna 1964 luokkavoitto Monte-Carlon rallissa, ajokkina 220SE
3. sija Argentiinan rallissa samana vuonna.
Ursula Wirth
Argentiinan ralli 1962
1963 Coupe des Dames Monte-Carlossa. Ajokkina 220SE
3 sija hänelläkin Argentiinassa kyseisenä vuonna.
Ja kuten Sivonen toi esille tämän Ellen Lohr nimisen kuljettajan, niin hän kuuluu listalle kanssa. Useita voittoja DTM ryhmässä, joita en rupea tässä enempää luettelemaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
50-vuotis julkaisussa on myös kuvia mersuista!
Ja menestykset automerkittäin.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11237
Ja menestykset automerkittäin.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11237
Hyvät on perät.......
Auti
Höh. kyllä mulla aukee. Haulla otin tuon vanhan keskustelun asiasta.PKivireki kirjoitti:No persana, täytyy välittömästi heti kun on luppoaikaa kaivella lipare esiin.
Ei Kimmo muuten antamas linkki toimi..
Julkaisuhan on: Sorateiden grand prix 50-vuotta. Painettu muuten jkl:ssä gummeruksella.
Hyvät on perät.......
Auti
mikkola.mäkinen.ja aaltonen.muistaakseni vatanen
mikkola kokeili kait 1979-1980 mersua.ja mäkinen ajoi 1978-1979 etelä-ameriikassa mersun tallissa jonkun rallin. mikkola ajoi mm-sarjassa mersun 450 slceellä. aaltonen voitti 1960-1961 mersulla suurajot tosin 1961-1962 voi olla mahdollinen. vatanen neuvotteli mersun kanssa mutta meni fordin rattiin ja vei mm-kullan 1981. maailmalla mersuja ajoi böhringer.ja monta muuta kuten esim waldegärd
suosikkimerkkejäni on mersu
OT: Onni Vilkkaalla oli legendaarinen ONN-1 rekkari mersussaan ainakin jossain vaiheessa ellei ihan alusta asti.
Töllöttimestä tuli eräs ehtoo ohjelma, jossa kerrottiin erikoiskilpien tilausten lisääntymisestä, tai sitte ei. Mutta ainakin siinä näytettiin, kun koneesta tuli vasta prässättyjä kilpiä, joista yks just kyseinen ONN-1. Värit vaan väärinpäin - mustaa valkosella. Kuka lie tilannu.
Töllöttimestä tuli eräs ehtoo ohjelma, jossa kerrottiin erikoiskilpien tilausten lisääntymisestä, tai sitte ei. Mutta ainakin siinä näytettiin, kun koneesta tuli vasta prässättyjä kilpiä, joista yks just kyseinen ONN-1. Värit vaan väärinpäin - mustaa valkosella. Kuka lie tilannu.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Saattaa olla, että on ollut vaan "harjoituskappaleita". Vankilassa taitaa olla seinät täynnä kilpiä eri tunnuksilla. Tietääkseni ONN-1 on valkopohjaisena käytössä. (Jossain vaiheessa Nissan Sunny, ei siis enää.)Sami H. kirjoitti:siinä näytettiin, kun koneesta tuli vasta prässättyjä kilpiä, joista yks just kyseinen ONN-1. Värit vaan väärinpäin - mustaa valkosella. Kuka lie tilannu.