S124 Alustan ääntelyä pakkasella, narinahelatko?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

S124 Alustan ääntelyä pakkasella, narinahelatko?

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Morjens!

- Kertokaas 124sen heloja ja tukivarsia vaihdelleet että mistäpäin alustaa kuuluu pakkasella kuulua kopsahtelua ja narahduksia?
Ei varmaan normaalisti mistään, mutta minun S124seni alkaa noin -10 C asteessa päästelemään ääniä alustastaan. Erityisesti kiihdyttäessä ja jarruttaessa, mutta myös ihan tavan ajossa. Takaa enimmäkseen, mutta jokunen kopsahdus on varmaan tullut myös edestä..

Epäilen itse narinaheloja, sillä esim. tukivarret on vaihdettu. Onko narinaheloja muuten edessä myös?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edessä nariseva paikka on yleensä alapallonivel, siellä ei ole "narinaheloja".
wiimax.fi
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: S124 Alustan ääntelyä pakkasella, narinahelatko?

Viesti Kirjoittaja Antti K »

PKivireki kirjoitti:Morjens!

- Kertokaas 124sen heloja ja tukivarsia vaihdelleet että mistäpäin alustaa kuuluu pakkasella kuulua kopsahtelua ja narahduksia?
Ei varmaan normaalisti mistään, mutta minun S124seni alkaa noin -10 C asteessa päästelemään ääniä alustastaan. Erityisesti kiihdyttäessä ja jarruttaessa, mutta myös ihan tavan ajossa. Takaa enimmäkseen, mutta jokunen kopsahdus on varmaan tullut myös edestä..

Epäilen itse narinaheloja, sillä esim. tukivarret on vaihdettu. Onko narinaheloja muuten edessä myös?
Samanlaisia oireita samanlaisessa kärryssä. Kovalla pakkasella kun lähtee kotoa ja ajaa hidastepompun yli kuuluu narahdus takapäästä. Vielä narahtelu loppuu ekan heiton jälkeen eikä kuulu normaaliajossa, mutta taitaa tulla remonttia jossain vaiheessa.
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Sama juttu täällä, parin viikon ajan kuulunut narinaa S124 takapäästä. Kuuluu jatkuvasti, ilman lämpötilasta riippumatta.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Hmm, ettei vaan olis sittenkin jotain tekoa farkun hydromat-iskunvaimennuksella äännähtelyn kanssa.. :shock:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla taas kuuluu farkussa mukulakivillä ajaessa terävää kolinaa oikealta takaa... ja vain silloin kun huilauttaa.. eli ääntä ei kuulu vetopäällä eikä jarrutettaessa... ja kaiken lisäksi kaasua tai jarrua ei tarvi painaa kuin olemattoman vähän niin ääni loppuu... välystä ei ole löydetty vaikka moneen kertaan on tutkittu. iskari se ei voi olla kun ääni loppuu jarrulla tai kaasulla...
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Matti R kirjoitti:Sama juttu täällä, parin viikon ajan kuulunut narinaa S124 takapäästä. Kuuluu jatkuvasti, ilman lämpötilasta riippumatta.
Kuskin paikalta käsin on kovin hankala selvittää narinan alkulähteitä ajossa. Ja paikallaan ollessa mikään ei tietenkään narise.
Lopultakin pääsin hetken ajan matkustamaan tavaratilassa ja heti selvisi että takaluukku ei mene itsekseen ihan tiukasti kiinni, ja narina tuli siitä. :P
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

S124. Narahduksen ja kopsahtelunsekaista ääntelyä kuuluu takapäästä pakkasella edelleen vaikka narinahelat ja kallistuksenvakaajan romppeet vaihdettiin.

Sivutuotteena autosta tuli pirun hyvä ajaa. Farkulleni tyypillinen böljääminen väheni tuntuvasti. 8)

Epäilen hydromatin iskareita/tasonsäädintä syylliseksi, tai sitten taka-akselistossa on muumioitunut kissanraato..
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Mika.T kirjoitti:mulla taas kuuluu farkussa mukulakivillä ajaessa terävää kolinaa oikealta takaa... ja vain silloin kun huilauttaa.. eli ääntä ei kuulu vetopäällä eikä jarrutettaessa... ja kaiken lisäksi kaasua tai jarrua ei tarvi painaa kuin olemattoman vähän niin ääni loppuu... välystä ei ole löydetty vaikka moneen kertaan on tutkittu. iskari se ei voi olla kun ääni loppuu jarrulla tai kaasulla...

Mulla hävis muuten kolinatkin tuolla kallistuksenvakainrlempalla. Oiskohan sulla huonossa jamassa ne koiranluiden kumiasiat.
Avatar
HannuW126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 03.12.2004 14:35
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja HannuW126 »

Kai ne jonkinlaiset narinat ja kolinat kuuluu asiaankin kovalla pakkasalle, vaikkei varsinaista väljää missään juuri olisikaan.Sit OT: Olin tutun muurarin kanssa pari vuotta sitten työhommissa Saariselällä. Noin -30 graadia kesti W124 200D komeasti, mutta sen jälkeen alkoi tasaisella 90km/h nopeudellakin kuulua kaikenlaisia narahduksia alustasta. Huippulukemat oli muistin mukaan lähellä -40 graadia. Muurari käänsi vaan radiota isommalle :lol: P.s lasit oli auki etulasien puoleen väliin saakka... :P (2 henkeä kyydis) *Dieselikö kylmä* :roll:
Löpötkään ei jäätyny, vaikka kai noilla leveysasteilla käytetään jo jotain antarktis-tiisseliä! :D Muurarin mukaan, kun piti auton käynnis, niin meba "kierrätti polttoainetta" niin vinhaan, ettei se jäätynyt. Itseä kyl jännitti, ettei vaan hyydy sinne middle of nowhere...
W126.022 1985
Passat 1.8T Variant 1998 0.5bar
900 T16 1990 1.15bar
BMW E34 525i Vanos
Vastaa Viestiin