w201 2,5 dt.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ajattelin tästä nyt jonkunmoisen rojektin kirjotella tännekkin. mitään maatamullistavaa, taikka muutenkaan erikoisen tehokasta peliä ei olla tekemässä, mutta jotain kuitenkin. autohan on siis 190 2,5 litran turbodiiseli koneella.

joskus parisen vuotta sitten rakensin tähän vähän paremman öljyn jäähdyttimen ja viimekesänä tein sitten pumpun. siitäkin oli jossain juttua. voin laitella tähän samaankin topikkiin siitä ne jutut, jos jotain kiinnostaa. jossain vaiheessa haaveilein vesicoolerista ja vnt ahtimesta. ahdin saa nyt toistaseks odottaa, sen verran kireellä kukkaron nyörit. mutta se cooleri, sitä teki mieli. tossahan ei ole mitään cooleria vakiona, joten päätin sitten touhuta sen verran, että teen siihen vesikiertosen ahtoilmajäähdyttimen. ja ettei homma olis liian "bolt on" tyyppistä, niin ajattelin rakennella itse koko coolerin ja sille syylärin. vesipumppu tarvii jostain hankkia tehdastekonen.

tuossa mietiskelin, että mikähän olis sopiva kompromissi jäähdytystehon ja virtaavuuden kannalta, niin päädyin sellaseen ratkasuun, että cooleri rakennetaan 4mm sisähalkasijalla olevalla putkella, jonka pituus on 25cm ja putkia on kokonaisuudessaan jotain 70-80 kpl. siitä sitten laskemaan kokonaispinta-alaa. en nyt tarkkaan muista montako noita putkia siihen sitten lopulta tuli. jotain tuon veran kuintekin. eli putkessa menee ahtoilma ja putkien ympärillä on vesivaippa. ja veden olis sitten tarkotus kiertää keulassa omassa syylärissään. jotain normaalia vesi glygolis seosta jäähdytysnesteeksi.

tälläset nyt tällä kertaa on mietteet tämän auton suhteen. saa nähdä mitä tästä nyt sitten tulee, vai tuleeko yhtään mitään. ainakin on sellanen paketti, että voi sanoa, että on itse tehty ja säästetty. :D

kuvia tulee kohta puoliin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pari kuvaa. cooleri ei ole vielä ihan valmis, mutta paljon valmiimpi, kun näissä kuvissa. unohtu napsasta kuva valmiimmasta paketista. tossa nyt kuitenkin jotain.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Onkohan kukaan miettiy käyttää ilmastoinnin kennoa tos veden jäähdytyksessä? Kotelois vaan kennon ja kompuralta letkut sais ainaski vilposta vettä kiertään siellä :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nostellaas tätäkin, kun kerran taas koitan jotain räpeltää.

tuo vesicooleri jäi unholaan. ideana ihan kiva, mutta toteutukseltaan tuli sutta ja sekundaa. pinta-ala jäi lopulta niin pieneksi, etten jaksanut edes kokeilla koko laitosta. luultavasti olis vaan kuristanut tehoja entisestään. :D

no, nyt on kuitenkin jotain edistystä tapahtunut. eilen hain ihan normaalin coolerin ja ajatuksissa nyt sellasia, että tuuppaa sen tonne keulalle vaan sellasenaan, taikka toinen vaihtoehto, että tekee siihen sopivan kotelon ja vesivaippa ympärille. sijoittais sen sitten jonnekkin, minne se mahtuu.

kysymys kuuluu, että minkähän kokosen jäähdyttimen toi sitten tarvis? jos ajatellaan, että ahtoilman lämpötila on n.100-140 astetta, minkä cooleri joutuu jäähdyttään oletettavasti alle 40 asteiseks näillä keleillä. niin, tarviikos se sitten nokalle saman kokosen syylärin, että vesi jäähtyy tarpeeks? ja mistä sopiva kiertovesipumppu tollaseen systeemiin? toi vesicooleri houkuttelis ideana aika paljon. toteutus vaan vähän heikompaa..

niin ja turbo on hakusessa, jos sellasen jostain sopivasti löytäis, niin sais ilmaakin koneeseen. jotain pikkuvikojakin korjailtu ja vielä korjaamatta. etujousi tarvis vaihtaa. melkein vähintään pareittain kait kannattaa vaihtaa? ja edestä alatukivarren puslta on aivan silppua. nekin tarvii vaihtaa. ja jos intoa piisaa, niin isompi pakarikin tarvis tehdä. startin vaiahdoin äsken ja vielä tarvii tutkia tota erikoista käyntihäröö. tarvii säätää ajotusta ja pyttykohtasia syöttöjä, vaihtaa naftansuodattimet jne. jostain se vika on löydyttävä, kun ei alakierroksilla meinaa käydä kunnolla. yli 800rpm, niin toimii ihan normaalisti. vanha startti oli niin väsynyt, ettei enää lopulta jaksanu käynnistää koko laitosta aina.

mitään varsinaista tehotavotetta tälle autolle ei ole. riippuu pitkälti turbosta, että tuleeko sopivaa vastaan sopivalla hinnalla. muuten sekin jää sitten odotteleen parempia aikoja. mutta ainakin nyt tällä viikolla olis tarkotus laittaa noi viat kuntoon ja asentaa se cooleri. ja isomman lootan tämä tarvis jokatapauksessa ennenkun syöttöruuvvista uskaltaa kääntää isommalle. yli kahtasataa heppaa ei taida kannattaa syöttää 722.4:lle.

niin ja kameraakin ajattelin pitkästä aikaa raahata mukanani hallille, niin saa sitten niitä kuviakin noista räpellyksistä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tämäkin etenee pikkuhiljaa. imusarjan otin irti, vetäsin rälläkällä päädyn pois ja nyt parhaillaan koneistan siihen sopivaa palikkaa, mistä ilman olis tarkotus tulla imusarjaan. kamerakin on mukana ja jokunen kuvatuskin, en vaan pääse laitteleen niitä tähän väliin tänne. tarvii ootella, että pääsee himaan koneelle.
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti: tarvii säätää ajotusta ja pyttykohtasia syöttöjä, vaihtaa naftansuodattimet jne. jostain se vika on löydyttävä, kun ei alakierroksilla meinaa käydä kunnolla. yli 800rpm, niin toimii ihan normaalisti.
pera8x



Mersumaanikko



nyt on kulmalalla pikkasen asiat hukassa. diiselissä on periaatteessa aina ilmaylimäärä, kunnes syöttömäärät on niin isoja, että pakarista tulee tuutin täydeltä mustaa. eli laihalla käy jokainen dieseli tyhjäkäynnillä.

ja asia tuli kuntoon ennakkoa aikaistamalla. taas toimii niinku pitääkin. :problem:
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitähän toi rumilus nyt taas sekoilee? jos ei ole mitään asiaa, niin parempi olla vaan hiljaa. voit pätee vaikka siellä ilmaläpöpumppufoorumilla, tai ihan sama missä, mutta jossain muualla, kun täälä. mää en ole mersunropaamisen ammattilainen, mutta sentään yritän jotain.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vai oliko sulla vielä jotain korjattavaa tuohon diiselimoottorin seossuhteeseen? mielelläni kuulisin lisää tästä asiasta. :lol: :clap:
W201 250DT 20V
w201 190E
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

pera8x kirjoitti:vai oliko sulla vielä jotain korjattavaa tuohon diiselimoottorin seossuhteeseen? mielelläni kuulisin lisää tästä asiasta. :lol: :clap:
:thumbup: :wave:
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pikkasen edistystä. imusarjan sain tehtyä valmiiks. ongelmaksi muadostu se, että hitsatessa koko sarja veteli sen verran, ettei enää sopinutkaan paikoilleen. aikani sitä lämmittelin ja tappelin, niin lopulta sain, kun sainkin sen istuun paikoilleen.

alkuun suunnittelin siihen sellasta pulttiliitoksella olevaa päätyä, mutta se osottautu niin hankalaks, niin tyydyin vaan hitsuutteluun. tollanen laippa sinne sisiin sitten tuli. tosin vingulla vielä pyöristelin noita aukkoja, kun sain sen eka hitsuuteltua paikoilleen.

Kuva

Kuva

toi oli alkujaan kahdesta osasta tehty, niin toi irrotettava osa lensi roskiin ja siitä tuli ihan kiinteä palikka.

Kuva

ei mitään kovin kaunista jälkeä, mutta hyvin se tuntui siihen tarttuvan. :D

sitten piti toi orkkis ilmantulo tulpata. siihen tein yksinkertasesti vaan alumiinistsa lätkän ja tiivisteliimalla kiinni.

Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

sitten tuli coolerille tehtyä kiinnike noukalle. aika alas se tuli, mutta korkeammalle, kun öljypohja. ja puskuria joutuu silppuaan, mutta toivotaan, että siitäkin jotenkin siistin sais.

Kuva

Kuva

sitten oli ahtoputkien vuoro. hain rst putkia ja mutkia. mutkia olis saanu olla enemmänkin, mutta menkööt nyt noin. ei tästä mitään rakettia olla kuitenkaan tekemässä, niin ei varmaan pienet kulmat putkissa paljoa haittaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


tänään koitan mennä väkertään ahtoputket loppuun. saa nähä pääseekö tänään jo koeponnistaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Hyvän näköstä! :thumbup: Varsinkin noista ahtoputkista oon kateellinen :P :clap:
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

thanks.

oli muuten biilteman cooleri halpa ja kohtuu hyvän olonenkin. yllätyin positiivisesti. kierteet oli "helicoileilla" varustettu, eli teräskierteet. ja cooleri oli sisältäkin rivotettu, eli pitäisi lämmön vaihtua paremmin. oikeestaan ainoa miinus oli siinä, että ei ollu pyöristetty noita kanavan päitä. oli sellaset kantikkaat. kaiketi jonkun verran vastustaa ilman kulkua. mutta kaiken kaikkiaan 59€:n cooleriksi hyvä. sitten sen näkee, että kuinka se käytännössä pelaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

huoh. alkaa oleen takanapäin hitsailut ja muu raataminen. äskön sain mersun melkein valmiiks ja ajaa päräytin sillä pajalta kotio. aika hyvin tuntuu liikkuan, kun ottaa huomioon, ettei morkoolille mene paine tietoa ollenkaan, ajotus on vähän turhan aikasella ja savutus on täysin nolla! saa nähä kuinka tämä kulkee, kun saa soppaa lisää ja säätelee ajotuksen kohdilleen. vertailun vuoksi, niin aikasemmin meni "kaikki säädöt kohdillaan" ja karseen savun kanssa suurinpiirtein saman verran, kun nyt ilman mitään savua ja säädöt pielessä. pitää varmaan käyttää penkissäkin, kun katsastus on parin viikon päästä, eikä sitä leimaa taida saada ilman tehon mittausta..

kuvia tulee aikasintaan huomenna. kamerat ja kaikki muukin jäi pajalle. en jaksanu enää yö myöhään alkaa niittenkanssa pelaan. kello alko oleen jo sen verran, että tuntui vaan pääasialta, että pääsee kotio, suihkuun ja syömään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. tänään kävin vielä pikkasen askarteleen, siivoon sotkuni ja kerään omat romuni pajalta. pannaas nyt sitten loputkin kuvat esille. ei mitään maata mullistavaa, mutta jotain kuitenkin.

lisää ahtoputki kuvia. tollasia käppyröitä joutu hitsaileen. ja noita samanlaisia kuvia olis vaikka miljoona, mutta en viitti kaikkia tänne laittaa. tuskin ketään kiinnostaa kattella montaa "samanlaista" kuvaa enempää. jos nyt jokusen kuvan valmiista putkista vielä laitan.
Kuva

tuossa coolerin liitos ja putken lähtö.
Kuva

ja toiselle puolelle sama.
Kuva

tuosta vielä yksi kuva valmiista ahtoputkesta.
Kuva

tuossa kone, jolla putket on tinailtu.
Kuva

ja alhaalta päin putkituksista kuva.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

tollasen lunssin sorvasin, niin sai vakio ahtimeen hyvn liitettyä tuon lähtöputken.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

ja tuossa se lunssi vielä tinailtuna kiinni valmiiseen putkeen.
Kuva

morkoolillekkin pistin painetiedon kulkeen. reikä ja perään 8x1mm kierre. siihen sitten orkkis letkulähtö
Kuva

ja sitten tuo ahtoputken lähto. tein tollasen ratkasun, ilmeisesti toimii, kun ei ainakaan vielä ole irronnut..
Kuva

sitten valmiista setupista kuva
Kuva

Kuva

puskuria joutui vähän silppuaan, mutta tarvii jossain kohtaa kehitellä siihen joku järkevämpi ratkasu. nyt on morkoolille painetieto, syöttöä pitäis olla, mutta ei savuta, kun juuri ja juuri havaittavan hunnun. soppaa sais siis antaa enemmänkin. pitää varmaan kajota vielä ainakin kertaalleen noihin pyttykohtasiin syöttöihin, kun viimeks säätelin niitä vähän pienemmälle. ja sillon, kun tein pumpun, niin en juuri syöttöruuvviin koskenut. sai sillon ihan tarpeeks soppaa muutenkin pelkkien elementtien vaihdon seurauksena.

tein sellasen huomionkin, että nyt kun tolla ajelin aika reippaastikkin meneen ja lopulta pysähdyin himaan ja otin pellin auki, niin imusarja on ihan kylmä. aikasemmin se on aina ollut ihan tuhannen kuuma. ilmeisesti siis tollanen halpakin kooleri toimii kohtuu hyvin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pään vaivaa vähän meinaa tuoda tuo katsastu. 10. päivä on viiminen leimapäivä. eli alle kaks viikkoo aikaa. jos nyt menen leimalle tollasenaan, niin antaako ajokieltoo, vai mitä ne tekee? en luultavasti kerkee millään penkkiin ennen leimaa. sais edes sen kuukauden ajoaikaa, niin kerkiäis touhuaan vähän paremmin.

seuraavaks tarvis laittaa uus takapuskuri. Timo N:n kanssa jo sovittiin kauppaa, mutta aikataulut meni sen verran v*tuiks omalta osaltani, etten kerinnytkään hakeen sitä viime viikolla. toivotaan, että puskuri on siellä vielä tallella vähän myöhemminkin.. tää nykynen takapuskuri on siis sulanut sököks, kun pakarin viimisestä pöntöstä on ruastunut alaspäin suuntaavat käppyrät irti. tarvii siis pakarihommiakin tehdä jossain välissä. mutta kaikki aikanaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja petri »

Pikkusen näköjään jouduit etupuskuria nakertamaan.

Jos ei takapuskinta enää Timo N ältä löydy, multa löytys tommonen, jos kelpaa.

Kuva

Hinnasta uskoisin että päästään sopuun :wink:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, kiitos tarjouksesta. pistetään korvantaa. pidetään se timo nyt etusijalla, kun siltä lupasin sen ostaa. ellei se kerkiä myymään sitä jo eteenpäin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mites tuo katsastus? tietääkö kukaan?

eli, jos käyn nyt ihan normaalisti katsastaan, niin antaako ajokiellon, vai pelkän hylkäyksen? pitäisi muutenkin vähän rempata niveliä ja jousia ja ehkä iskareitakin, mutta aika on kortilla, niin olis hyvä saada ajoaikaa se kuukausi. vai puranko coolerin pois ja laitan vakio ahtoputken paikalleen, kun se on vielä tehtävissä tulppaamalla vaan tuo reikä imusarjasta, mistä ilma nytten tulee ja ottamalla laippa pois ja laittamalla tilalle se orkkis ahtoputki.

EDIT: ens viikolla pääsen ihmetteleen turbojakin. tuli muutama tarjous, niin tarvii niistä sitten valkata sopivin, budjetille ja toiminnalle yhteensopiva vekotin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Ei siitä _pitäisi_ mitään ajokieltoja tulla. Höveli inssi ei puutu ollenkaan. Ainakin vähäpäästöisiin tärpättikoneisiin missä on isoja turboja, on tullut kuukausi aikaa laittaa vakiota tilalle.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hyvä tietää. tarvii varmaan mennä ja kokeilla. jos olis ollut varma tieto, että tulee ajokieltoo, niin olisin jättänyt koko katsastuksen väliin ja ajanut vaan, kunnes saan kaikki kuntoon. mutta jos tolla tavoin saa ajoaikaa, niin kait se on parempi mennä ja kokeilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin, nyt on käyty leimalla. hyvinhän se meni. kysyin kyllä ennenku maksoin katsastuksen, että mites, kun on tuo cooleri tullu tohon laiteltua.. katsastaja setä kyseli vuosimallit ja onko pensa, vai tiiseli jne. sitten sano, että sinänsä hyvä, ettei tarvi mitään päästöjuttuja alkaa sen enempää ottaan, kun on noin vanha (1988). mutta muutoskatsastaahan se tarttis. että tehdään niin, että otat coolerin pois ja leimaat, laitat coolerin takasin ja ajelet seuraavaan katsastukseen ja sama rumba taas edessä, taikka sitten meet ja haet tehopaperit. sitten sano vielä, että tuskinpa se teho juurikaan nousee pelkällä coolerilla, jos ollenkaan. sitten vielä sellanen virne naamalla sano, että ota nyt sellaset teholaput, ettei se nouse tosta enempää ja näytti rekisteriotteesta teholukemaa. taikka sitten otat selvää mitä kaikkee tarvii vaihtaa, jos teho nousee seuraavan mallin tehoihin, ettei tule "liikoja tehoha".

erittäin tyytyväinen tarvii kyllä olla tuohon katsastusasemaan. varmaan viitisen vuotta siellä asioinu, eikä koskaan mitään napinaa mistään turhasta. tietenkin, jos on asiaa antaa merkintöjä ja laittaa uusintakatsastukseen, niin senhän nuo tekee. mutta mitään turhan tärkeitä nuo ei ole. kaikki sellanen turha päteminen ja oikein yrittämällä yrittäen saada hylkääminen on kokonaan poissa. ja kaiken kukkuraks hintakin on halvin, mitä tähän asti on vastaan tullut. tämäkin lysti maksoi päästömittauksen kanssa muistaakseni 64€.

soppa ruuvvin väänsin niin pienelle, että oikein hirvitti ajaa tuolla liikenteen seassa. jos 200D kiihtyy huonosti, niin tämä kiihtyi kuin 100D. :D silti savuarvo oli alkuunsa neljän luokkaa. siitä sitten polki pariin otteeseen, niin tippui sinne 2,5 nurkille. varmaan pakarissa niin paljon nokee, että pölläytteli sen takia. kierrokset oli 6000 tuntumassa, mutta eipä siitäkään mitään sanonu tällä kertaa. joskus samalla asemalla mainitti, että kiertää pikkasen liikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

seuraavaksi ohjelmassa hakea se varaosa auto, mistä saa puskurin ja jouset. ehkä iskaritkin, jos ne käy ja on kunnossa. sitten tehopenkin kautta takasin leimalle ja toivottavasti tulee leima. sitten turbon vaihtoa ja pakarin tekoa. on tuo nykynen pakari niin tukkonen, että ahdistaa jo vakiohiluilla.

niin ja se unohtu mainita, että sain sen 1kk ajoaikaa ja leima jäi siis coolerin muutoskatsastusta (tehonmittauksesta) ja rikkinäistä etuiskaria vaille. eli helpolla päästään. toki laitan kaiken muunkin kuntoon, että on sitten mukava taas taittaa matkaa. alatukivarren puslat oli repsikan puolelta aika kypsän näköset, vaikkei niissä katsurin mielestä välyksiä ollutkaan. ne tarvii vaihtaa myöskin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Bercedes Menz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ti 21.12.2010 18:21
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja Bercedes Menz »

pera8x kirjoitti:noniin, nyt on käyty leimalla. hyvinhän se meni. kysyin kyllä ennenku maksoin katsastuksen, että mites, kun on tuo cooleri tullu tohon laiteltua.. katsastaja setä kyseli vuosimallit ja onko pensa, vai tiiseli jne. sitten sano, että sinänsä hyvä, ettei tarvi mitään päästöjuttuja alkaa sen enempää ottaan, kun on noin vanha (1988). mutta muutoskatsastaahan se tarttis. että tehdään niin, että otat coolerin pois ja leimaat, laitat coolerin takasin ja ajelet seuraavaan katsastukseen ja sama rumba taas edessä, taikka sitten meet ja haet tehopaperit. sitten sano vielä, että tuskinpa se teho juurikaan nousee pelkällä coolerilla, jos ollenkaan. sitten vielä sellanen virne naamalla sano, että ota nyt sellaset teholaput, ettei se nouse tosta enempää ja näytti rekisteriotteesta teholukemaa. taikka sitten otat selvää mitä kaikkee tarvii vaihtaa, jos teho nousee seuraavan mallin tehoihin, ettei tule "liikoja tehoha".

erittäin tyytyväinen tarvii kyllä olla tuohon katsastusasemaan. varmaan viitisen vuotta siellä asioinu, eikä koskaan mitään napinaa mistään turhasta. tietenkin, jos on asiaa antaa merkintöjä ja laittaa uusintakatsastukseen, niin senhän nuo tekee. mutta mitään turhan tärkeitä nuo ei ole. kaikki sellanen turha päteminen ja oikein yrittämällä yrittäen saada hylkääminen on kokonaan poissa. ja kaiken kukkuraks hintakin on halvin, mitä tähän asti on vastaan tullut. tämäkin lysti maksoi päästömittauksen kanssa muistaakseni 64€.

soppa ruuvvin väänsin niin pienelle, että oikein hirvitti ajaa tuolla liikenteen seassa. jos 200D kiihtyy huonosti, niin tämä kiihtyi kuin 100D. :D silti savuarvo oli alkuunsa neljän luokkaa. siitä sitten polki pariin otteeseen, niin tippui sinne 2,5 nurkille. varmaan pakarissa niin paljon nokee, että pölläytteli sen takia. kierrokset oli 6000 tuntumassa, mutta eipä siitäkään mitään sanonu tällä kertaa. joskus samalla asemalla mainitti, että kiertää pikkasen liikaa.
Missä käytit? Kuulostaa ihan Ideaparkin vieressä olevalta katsastusasemalta, jossa oon ainakin itse saanut hyvää palvelua.
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no sielläpä juurikin. :D

mese saa nyt parisen päivää odotella. ajetaan vaan kun kerta kulkee. tyäkiireitä pukkaa päälle sen verta, ettei kerkiä mersua paljo räpeltään. ehkä viikonloppuna pääsee taas jatkaan, jos saan aikaseks hakee sen varaosa auton.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joku aika sitten laitoin ahtopaineen säätimen, mutten vielä innostunut paljoa kokeileen paineita. nyt viimeaikoina olen vaan ajellut ilman sen kummempia murheita. kunnes eilen ihmettelin, että jotenkin on kyllä tukkosen olonen koko laite. ajattelin, että jos laittais vähän syöttöä lisää, josko se auttais. no eipä auttanut. savutus vaan kasvoi. sitten ajattelin, että nythän ois hyvä alkaa kokeileen tuota ahtopaineen säädintä, josko sillä sais lisää puhtia peliin. eipä sekään auttanut, suhina ja vikinä vaan kasvoi.

siinä sitten pähkäilin, että mikähän tässä nyt on, kun tuntuu niin tussulta. ahtopaineet ei vaikuta, eikä lisä soppa. kumpikin vaan lisää lieveilmiöitä... ajattelin, että turbo on vaan niin pieni, että menee heti tukkoon, taikka sitten pakari on tukossa. sitten duunissa ajelin firman transportterilla, mikä oli ollut mielestäni aikas laiska peli. yllätys oli aika kova, kun painoin ekan kerran kaasua. "täähän vetää ihan kivastikkin".. samalla tuli mieleen, että kyllä tossa omassa pelissä on jotain vikaa nyt ja pahemman kerran, kun aikasemmin tämä portteri on ollut ihan tussu..

no, töitten jälkeen pajalle tutkiin. pikasen tutkimisen jälkeen huomasin, että ahtoputkistossa oli ahtoletukussa reikä. oli ollut kiinni turbon öljyn paluu putkessa ja lämmöstä sitten sulattanut ahtoletkuun reijän. ei ihmekkään, jos suhina ja pihinä vaan kasvoi, kun antoi enemmän soppaa ja painetta! no, uutta letkun pätkää vaan hakeen ja laitteleen paikoilleen. ajattelin, etten tee samaa virhettä uudestaan ja eristin tuon letkun vielä villalla ja teräslangalla sidoin villan putken ympärille. saapi sitten olla kuumaa ympärilläkin.

sitten testilenkille. ahtopaineet oli jossain vakiopaineiden ja siitä puoli paariä isompien välimaastossa, en tiedä, kun ei ole mittaria. ja soppa ruuvvi oli aika miedolla. no, eka kiihdytys. sairaan hyvinhän se tuntui liikkuvan, kun oli jo kerennyt tottuun tuohon tussuun tehoon. sitten sopparuuvvista lisää ainetta ja taas baanalle. nythän se vasta liikkuukin! nyt alko tuntuun siltä, että alkaa tämäkin laitos kulkea! hyvin on kyllä paukkuja pikkuahtimella varustetussa vekottimessa. märällä kelillä ei voi kunnolla edes kiihdyttää, kun tuntuu, että sutii vaan. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nyt on sellanen tilanne, että tästä mersusta on kone sökö. ohivuotoa aika paljon ainakin kakkos pytyssä. puristuspaineetkin vain 6 baaria kyseisessä pytyssä. jotenka en jaksa alkaa enempää sitä pöyhiin. uutta moottoria vaan tilalle. 605 hakusessa. jos joltain löytyy, niin tarjoa!

tästä lähtee myyntiin tuo kuvien mukanen imusrajta, pakosarja ja turbo, kansi, esikammiot, 0 km ajetut suuttimet.

ja mahdollisesti myös tuo cooleri ja ahtoputket, jos niistä joku suostuu maksaan tarpeeksi. rst putkia ja silikooni liitoksia. pelkät osat ja hitsuuttelu kaasut yms. maksoi melkein kolme sataa. että sillä lähdetään liikenteeseen. alle tuon 300 en myy, mutta jos joku haluaa "bolt on" setin, mikä on helppo ja nopee asentaa, niin tästä saa koko paketin.
W201 250DT 20V
w201 190E
malzi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 03.12.2013 21:21
Paikkakunta: Turku

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja malzi »

Komiaa kateltavaa noi ahtoputket ! :thumbup: Nyt löytyy kanssa tig kone tallillta, täytyy talven aikana värkkäillä ahtoputket rst-putkesta 8)
taitaa olla jonkin sortin tyyppivika tuo om602 koneen 2 sylinterin väljistyminen, meidänkin tallilla yks om602 turbokone lojuu nurkassa, 2 sylinteri oli kulunut niin väljäksi ettei käynyt kuin neljällä.
Avatar
-Yamatec-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 12.03.2013 09:19
Paikkakunta: Sastamala

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja -Yamatec- »

Vähän offtopikkia, pahoittelen... :D
tuossa kone, jolla putket on tinailtu...
[ http://pera8x.kuvat.fi/kuvat/mersu/IMG_1516.JPG?img=smaller ]
Ootko ollu tyytyväinen tuohon tikkiin ? Tars kans hommata jonkunmoinen ac/dc-vehje pajalle ja tuo olis yhtenä vaihtoehtona :roll: :wave:
W210 E300DT -97 Käyttis
W201 190 Om605 St-Projekti
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 2,5 dt.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Onhan toi hintalaatusuhteeltaan varmaan parasta, mitä tällä hetkellä on tarjolla. Surkeinki acdc "merkki" tig maksaa ainakin tuplasti mitä tuo. Toki niitä ihan aitoja kiinalaisia saa puoleen hintaan, mitä jenkki/kiinalainen everlaasti maksaa, mutta sellaseen en sortuisi. Sähkövikoja ollu jonkun verran, mitä noita sillon googlettelin, kun tota omaani olin ostamassa.

Ja kaasupulloksi ehdottomasti vähintään 20 pullo. Pienempää saa täyttää jatkuvasti, kun totakin saa täyttää aika tiuhaan. Toki riippuu paljonko hitsailee.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin