W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

W203 270 CDI -03 on kyseessä...
Koukku on avaimella lukittava, mutta nyt jumittaa pahasti.
Pitkällisen CRC löträilyn lälkeen avain menee lukkopesään nähtäkseni pohjaan asti, tai ainakin melkein.
Lukkopesä ei kierry mihinkään suuntaan, mutta ihmeekseni väännin (se jonka keskellä avaimenreikä on) kiertyy n. vartti kierroksen myötäpäivään, jolloin punainen merkki tulee kohdilleen.
Pitäisikö koukku irrota tuossa asennossa, vai täytyykö avaimen kääntyä kuitenkin?
Mites tuo lukitusmekanismi oikein toimii? Mikä reikä menee koukun pohjasta ylöspäin?

//Eki
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja hanta »

Mulla Westfalian koukku. Menee sisään ja tulee ulos kun vihreä on ylöspäin ja punainen alhaalla. Sitä "ratasta" jossa myös nuo värimerkit ovat, pitää vetää ulospäin sivusuunnassa ja samalla kääntää, (jäykähkö jousi vastustaa liikettä) niin koukku irtoaa. Sisäänlaittaessa ratas pyörähtää jousensa voimalla lukitusasentoon.
W203CDI
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

Onko se rattaan ulosvetäminen estetty juuri avainlukolla - vai mihin liikkeeseen lukitus vaikuttaa?
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja hanta »

ejla kirjoitti:Onko se rattaan ulosvetäminen estetty juuri avainlukolla - vai mihin liikkeeseen lukitus vaikuttaa?
Enpä oikeen tiedä, mulla on avain jatkuvasti paikoilaan, jumissa, enkä sitä kääntele, mutta aina toimii. Luulisin että koukku lukkiutuu vasta kun avaimen ottaa pois. Koukkua säilytän yleensä takaluukussa. Se rattaan ulosvetäminen on hiukan kulmikasta välillä, muistaakseni ratasta pitää ensin kääntää jousta vasten ennenkuin suostuu siirtymään ulospäin.. täytyypä kokeilla tänään.
W203CDI
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Köyhän miehen peruutus tutka. Anna olla paikallaan. Säästää monelta kolhulta. Ollu korvaamaton apu jopa peräänajo kolarissa :)
jkiilune
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 31.05.2012 13:51
Paikkakunta: Vantaa / Kuortane

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja jkiilune »

Omassani aukesi niin että avaimella käänti auki asentoon, sitten veti ja käänsi siitä mutterista niin aukesi. Mun muistaakseni tuo avain nimenomaan esti sen vetämisen, eli jos on lukossa niin sitä tattia ei pysty vetämään sieltä niin että se aukeaisi.
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14


exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

OK... olen nitkutellu viikon verran nyt :twisted:
Avain menee kyllä aika pohjaan, mutta ei käänny mihinkään. Joka päivä CRC:tä lukkoon, mutta ei editystä (vielä!?).
Täytynee yrittää jotenkin lämmittää? Ei viitsi vääntää avaita mutkille.
Pakko saada irti, kun olen täällä Ruotsissa ja täällä pitää katsastuksessa kaikki hommat toimia. Jäi leima saamatta :oops:
Miten lie lukkopesän vaihto, jos vaikka ottais pian porakoneen avuksi. Täytynee soittaa merkkikorjaamolle.
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
jkiilune
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 31.05.2012 13:51
Paikkakunta: Vantaa / Kuortane

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja jkiilune »

No sehän on suhteellisen tarkkaa siellä tuo katsastushomma sitten :shock:
En muista tarkkaan miten ite sen sain toimiin mutta liuottelee vaan ja sit koittaa jollain piikillä kaivaa paskoja pois niin eiköhän sen sinne saa meneen.

Tais olla niin että omaani jouduin kaivelemaan ja avaimen tyvestä pihtien kanssa varovasti nitkuttelemaan ennenkun suostui lähtemään.
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14


exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

Taisin jostain lukea, että avainta piti kiertää vastapäivään... eli niinkuin mutteria auki vääntäisi...
Sittenhän sen näkee kun aukeaa :eh:
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

Eipä ole vielä irronnut :oops:
Kuinka syvään avain täytyy mennä?
Nyt taitaa jäädä n. 2-3 mm lukkopesän ja punaisen lunssin väliin.
Jokohan ottais papukaijapihdit esille?
Reilu pari viikkoa jo liotellut ja kaivanut...
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

Hiukan editystä..
Väänsin varovasti avaimesta pihdeillä ja naputin avaimen päähän vasaralla. Avain lähti liikkeelle ja kääntyi lopulta puoli kierrosta. Väännin ratas nousee n. puoli senttiä ulos.
Vääntimen kierto ei vaikuta mihinkään (punainen täppä tulee merkin kohdalle), mutta koukku ei irtoa. Vaikuttaa, kuin vääntö ei vaikuttaisi mihinkään liikkuvaan osaan!
Kun koukusta ei löydy räjäytyskuvia, niin ei jummarra mikä jumittaa.
Kyseessä on ORIS alkuperäisasennettu koukku.
Mitä seuraavaksi? Lämmitystä ja lekaa???
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
VMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Su 22.04.2007 10:34
Paikkakunta: Lahti

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja VMK »

Mulla oli ihan sama ongelma, mutta ratkesi juurikin crc-liottelun avulla.
Punainen avain menee toimiessaan ihan lukkopesään kiinni (Westfalia).
Kun sain mokoman irti, laitoin tallin hyllylle könölleen ja crc:tä perään..
Päivittäin pyörittelin avainta siinä, ja nyt pelaa.
Tätänykyä laitan paikalleen ainostaan vaunua tai kärryä vetäessäni.
Mulla ainakin on olemassa jonkinmoinen sinetti, jolla voi peittää lukkopesän.
Tämä estää lian pääsemisen lukkoon.
jkiilune
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 31.05.2012 13:51
Paikkakunta: Vantaa / Kuortane

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja jkiilune »

Kuinka sen koukun kanssa loppujenlopuksi kävi?
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14


exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Re: W203 Irroitettavan vetokoukun irroitus

Viesti Kirjoittaja ejla »

Oho... vähän vastaus viivästyi!
Kuten jo aika alussa muistaakseni kerroin, niin lukituksen jousikuormitettu kiertonuppi kääntyi varttikierroksen, mutta sitä en tiennyt että se oli jo silloin irroitus tilassa.
Annoin hiukan raskasta vasaraa koukulle ja sitten se tipahti alas! Oli ruostunut vahvasti kaulan kohdalta kiinni.
Koukussahan on sellainen pieni liipaisin härpäke, joka laukaisee lukituksen kun koukun työntää paikoilleen. Se oli tietty myös vahvasti hapettunut, mutta ohuella piikillä sain putsattua ja niin sekin lopulta alkoi liikkumaan.
Aikansa putsattuani alkoi kaikki toimimaan (melkein) moitteitta.

Yksi juttu, josta meinasi tulla pakkia katsatuksessa oli se, että irroitusnuppi nousi avaimella lukitussa tilassa pari milliä, ja se riitti että koukun pystyi irroittamaan, vaikka oli avaimella lukittu. Ilmeisesti joku on joskun kammennut nuppia ylos meisselillä ja lukon sisuskaluissa on joku härpäke vääntynyt.
Nuori katsastusmies meinasi, että jos on avain, niin lukitus täytyy toimia. Sitten kysyi vielä vanhemmalta _Naispuoliselta_ katsastusnaiselta neuvoja, joka tiesi, että joissain automerkeissä ei avainpakkoa ole. Katselivat listaa, mutta W203 ei löytynyt listalta. Päättivät kuitenkin mietittyään hyväksyä, koska muuten lukitus toimi hyvin.

Kysyin asiaa sitten työkaveriltani (bussikuski), joka on eläkkeellä oleva KATSASTUSMIES, mitä katsastusvaatimuksia irroitettavalla vetokoukulla on... ja siitä selvisikin paljon.
Eli, lukitus täytyy toimia vähintään KAKSIVAIHEISESTI, eli koukun tapin yläpäässä olevat kuulat menevät uraansa.
Toiseksi, irroitusmekanismi (vääntöratas) on JOUSIKUORMITETTU, eli ei aukea muuten kuin vääntämällä.
Kolmas vaihe, eli avaimella lukitus ei ole pakollinen, vaan on ainoastaan koukkuvarkaita varten (ORIS maksaa maltaita)!
Koska lukkopesät jumittuvat helposti, niin monet poraavat sen pois ja pitävät koukun tavaratilassa - näin oli tämä katsastusmieskin tehnyt.

Että tällaista!
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Vastaa Viestiin