Kova resonanssi koriin? W211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
b39
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 02.04.2005 21:24

Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja b39 »

W211, OM648 + 722.6
Varsinkin kylmänä ylämäkeen lähtiessä tuntuu kovaa värinää/resonanssia koriin. Vikaa on etsitty mutta ei oo löytyny.
Vaihteiston takimmainen tukikumi uusittu, pakoputken kannakkeet hitsattu kuntoon hieman ennen takapönttöä, muuten pakoputki kunnolla kiinni. Mikä tuon voisi aiheuttaa? Välillä tuntuu, että resonanssi vähenee kun moottori on käyntilämmin, välillä tuntuu siltä, että se on pahempi vasemmalle käännettäessä, mutta ei niin paha oikealle käännettäessä. Ideoita? Tehostimen nesteet alarajassa ja hihnan kiristin menossa, mutta ei kait ne tuommoista todella voimakasta resonanssia/värinää aiheuta joka tuntuu rattiin ja jopa kaasupolkimeen..
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Voisiko jompi kumpi moottorin tuki kumi tiensä päässä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

b39 kirjoitti:W211, OM648 + 722.6
Varsinkin kylmänä ylämäkeen lähtiessä tuntuu kovaa värinää/resonanssia koriin. Vikaa on etsitty mutta ei oo löytyny.
Vaihteiston takimmainen tukikumi uusittu, pakoputken kannakkeet hitsattu kuntoon hieman ennen takapönttöä, muuten pakoputki kunnolla kiinni. Mikä tuon voisi aiheuttaa? Välillä tuntuu, että resonanssi vähenee kun moottori on käyntilämmin, välillä tuntuu siltä, että se on pahempi vasemmalle käännettäessä, mutta ei niin paha oikealle käännettäessä. Ideoita? Tehostimen nesteet alarajassa ja hihnan kiristin menossa, mutta ei kait ne tuommoista todella voimakasta resonanssia/värinää aiheuta joka tuntuu rattiin ja jopa kaasupolkimeen..

Glykolit laatikossa? Kannattaa tutkia jos ei muuta vikaa löydy. Tärisyttää juuri sievästi kiihdytettäessä niin että pelkääjän penkin niskatukikin tärisee, jos siinä vika kannattaa suosiolla vaihtaa kunnostettu laatikko ja turbiini, syylärin lisäksi!
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
b39
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 02.04.2005 21:24

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja b39 »

Molemmat käyny mielessä, laatikko hieman hankalampi homma... auto on vm05, glykolihomman pitäs olla ohitte jo? Tukikumit menee seuraavaksi uusiksi.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

b39 kirjoitti:Molemmat käyny mielessä, laatikko hieman hankalampi homma... auto on vm05, glykolihomman pitäs olla ohitte jo? Tukikumit menee seuraavaksi uusiksi.
Toivottavasti joku muu vika, mutta oireet passaa vähän turhan hyvin ja aina mahdollista jos vaihteistoöljyt syylärissä kiertää.
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja arska10 »

b39 kirjoitti:Molemmat käyny mielessä, laatikko hieman hankalampi homma... auto on vm05, glykolihomman pitäs olla ohitte jo? Tukikumit menee seuraavaksi uusiksi.
Tuohan seviää kun klykooli testissä jossain. Ei maksa paljon
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ilman putsari kiinitys tarkisteltu,
Laatikon puoleinen pää kiinityksen kumit
(joskus hankala huomata kannakeen irrotus varmistaa)

Koneen öljy pohjan ja sen alla olevien palkien väli
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja shade_z »

vetolevy halki?
turbiiini vatkaa?
b39
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: La 02.04.2005 21:24

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja b39 »

Moottorin tukikumien vaihdolla tästä selvittiin voittajina. Jompi kumpi oli lyssähtänyt kasaan. Arska10 oli oikeassa.
cedes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 19.01.2014 14:05

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja cedes »

b39 kirjoitti:Moottorin tukikumien vaihdolla tästä selvittiin voittajina. Jompi kumpi oli lyssähtänyt kasaan. Arska10 oli oikeassa.
Mitä makso tukikumit, jos kokeilis samaa - on vähän samaa ongelmaa :?:
HarryB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 11.09.2013 11:33

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja HarryB »

CDI203 kirjoitti:Ilman putsari kiinitys tarkisteltu,
Laatikon puoleinen pää kiinityksen kumit
(joskus hankala huomata kannakeen irrotus varmistaa)

Koneen öljy pohjan ja sen alla olevien palkien väli
Ihan mielenkiinnosta, miten tuo ilmanputsarin kiinnitys vaikuttaa tärinään? Mulla nimittäin on toinen niistä putsarin kotelon kumilenksuista vähän revennyt ja kiinnitys on vähän heiluva. Omassani on todella lievää tärinää tyhjäkäynnillä, havaittavissa vain hieman vainoharhaisena, veteen piirretty viiva normaalin tärinän ja liian tärinän välillä...
be39
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ti 15.12.2009 23:08

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja be39 »

väärä threadi voi poistaa.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Onko kokemuksia pitääkö katti ottaa irti W211 OM646 pelkääjän puolelle jos vaihtaa kumityynyn? Kuskin puoli oli helppo, mutta pelkääjän puoleinen enemmän haasteita. Pääseekö yläpuolen pulttiin käsiksi yläkautta jos ottaa putsarin kotelon pois ja sen alla olevan pellin?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja epk »

ei tarvitse kattia pois, eikä muutakaan, työkaluista riippuen.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Vaihdoin moottorin tyynyt (febi) ja laatikon takakumi. Rupes täriseen nyt ratti kunnolla tyhjäkäynnillä. Kone käy nätisti kyllä mutta ei voi sanoa että meni parempaan suuntaan. Pitänee koittaa vaihtaa vielä hammastangon 4 helaa ja lootaan Fuchs 4134.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Siis alkoi tärisemään noiden tyynyjen vaihdon jälkeen? Jos näin, niin jotainhan siinä vaihdossa luulisi menneen pieleen. Oliko varmasti oikeat tyynyt ja oikeille puolille? Vasen ja oikea tyyny ovat eri varaosanumerolla. Moni tarvikeosia kauppaava firma tuntuu markkinoivan yhtä ja samaa tyynyä molemmille puolille.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

T-Row kirjoitti: Su 10.03.2024 15:06 Siis alkoi tärisemään noiden tyynyjen vaihdon jälkeen? Jos näin, niin jotainhan siinä vaihdossa luulisi menneen pieleen. Oliko varmasti oikeat tyynyt ja oikeille puolille? Vasen ja oikea tyyny ovat eri varaosanumerolla. Moni tarvikeosia kauppaava firma tuntuu markkinoivan yhtä ja samaa tyynyä molemmille puolille.
Kyllä meni huonommaksi. Tärisee koko auto ja ratti väpättää, siis tämä tyhjäkäynnillä, ei ajossa. Merteililta tilasin ja oli eri hinnatkin osille eri osat. Ja noita ei oikein väärin saa tuonne menemään, kun on ne viistot alapuoli ja sitten se ohjaritappi ja pölysuoja tms pelkääjän puoleissa. Jos ei ala asettumaan niin vaihdan vanhat takas. Niin ja laatikon vanha kumi oli revennyt kunnolla ja sekin uusittu Motonetin tuotteella samassa rytinässä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Ei kait niitä väärin päin saa menemään, mutta esim. oikean puolen kumin voi asentaa vasemmalle puolelle jne. Laitas linkit osiin, jotka tilasit.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

T-Row kirjoitti: Su 10.03.2024 16:38 Ei kait niitä väärin päin saa menemään, mutta esim. oikean puolen kumin voi asentaa vasemmalle puolelle jne. Laitas linkit osiin, jotka tilasit.

Tuommoset. Toisessa oli tuo pölysuoja paikoillaan avaamaton paketti niin sen lykkäsin pelkääjän puolelle. Pitäs kyllä olla oikein päin. Konehan nousee jonkun verran kun senttitolkulla oli läjässä vanhat kumit…tästä aika paljon tarinaa ulkomaisilla foorumeilla, että värinää kumityynyjen vaihdon jälkeen. Ehkä jotain tekemistä ettei taida olla OEM.

https://www.merteil.fi/fin/moottorin_ku ... bi-p-23712
https://www.merteil.fi/fin/moottorin_ku ... bi-p-24018
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Saattaa mennä hetki että uudet kumit asettuu, mutta tuo Motonetin laatikonkumi herättää itsessä ainakin epäilyksiä. Muistatko minkä merkkinen se oli?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

racer123 kirjoitti: Su 10.03.2024 16:57 Saattaa mennä hetki että uudet kumit asettuu, mutta tuo Motonetin laatikonkumi herättää itsessä ainakin epäilyksiä. Muistatko minkä merkkinen se oli?
Motonetin laatikon kumi oli Febi myös. 29,90€. Viitattu osanumeroon 212 240 03 18. Ja vanha laatikon kumi oli halki ihan reilusti.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Tuossa hyvin pikaisesti katottuna jostain netin epc:stä moottorin tukikumit
Vasen: A 211 240 03 17 ja Febi Bilstein 19465
Oikea: A 211 240 15 17 tai A 211 240 05 17 ja Febi Bilstein 26969

Näähän pitäisi oikeasti kattoo ihan valmistenumerolla ja kun katsoisi ihan oikealla epc:llä, niin näkisi onko noille varaosanumeroille muita vastaavia tuotteita 210-alkuisilla varaosanumeroilla kuten noissa ostamissasi. Jospa tämä kuitenkin auttaisi salapoliisityön jatkamisessa tai joku lisäilisi puuttuvat tiedot.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Ja nuo osat siis febi-numerot:
-kuskin puoli 17959
-pelkääjän puoli 17958
-Lootan kumi 11107

Tuommoset paikoillaan nyt autossa.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja T-Row »

https://partsfinder.bilsteingroup.com/e ... cedes-Benz

Kuskin puolen tyynyn numeron kun löi febin sivuilla hakukenttään, päätyi tälläiselle sivulle. Tuon sivun mukaan tyyny 17959 ei ole edes tarkoitettu w211 koriin.
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja racer123 »

EPC mukaan nuo 2102402817 ja 2102403017 on maaliskuuhun -03 saakka valmistettuihin 211.004 käypäsiä, melkein valmistenumeron tarvis että tulis oikeet numerot.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

WDB2110071B050117

Autohan on Facelifti 200 cdi. Kyllähän nuo identtisen näköisiä vanhojen kanssa olivat, mutta eipä se kerro sitä miten käyttäytyy kuormituksen alla jos täysin eri massoille tarkoitettu. Mene ja tiedä.
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Behemoth kirjoitti: Su 10.03.2024 17:12 Ja nuo osat siis febi-numerot:
-kuskin puoli 17959
-pelkääjän puoli 17958
-Lootan kumi 11107

Tuommoset paikoillaan nyt autossa.
Kun tässä on vielä sekin hämmentämässä soppaa lisää, että nämä Febin numerot eivät vastaa noita osia, jotka aiemmin linkkasit tilanneesi. Eli siis linkin tuotteet ovat eri kuin nämä, mitkä sinulla on näpissä.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

T-Row kirjoitti: Su 10.03.2024 19:15
Behemoth kirjoitti: Su 10.03.2024 17:12 Ja nuo osat siis febi-numerot:
-kuskin puoli 17959
-pelkääjän puoli 17958
-Lootan kumi 11107

Tuommoset paikoillaan nyt autossa.
Kun tässä on vielä sekin hämmentämässä soppaa lisää, että nämä Febin numerot eivät vastaa noita osia, jotka aiemmin linkkasit tilanneesi. Eli siis linkin tuotteet ovat eri kuin nämä, mitkä sinulla on näpissä. Niin ja siis tilattu rekisterinumero antaen heille eli ei ite ostettu mitä sattuu nettikaupasta. Yleensä tuolta laitettu oikeaa palikkaa.

Joo nuo linkit tuli merteililta ja ne ne aiko mulle laittaa. Kuitenkin laatikoissa nuo Febin numerot, että ota nyt selvää. Ehkä ne siitä asettuu. Pitää seurailla.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja epk »

siellä on nyt siis väärät kumit ? , ei välttämättä aiheuta tärinää mutta kyllä minä sinne ne oikeat laittaisin paikalle.

Uusin tieto kumeista on : A 211 240 03 17 L ja A 211 240 05 17 R
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 685
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Kova resonanssi koriin? W211

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Pitääpä kysellä niiltä asiasta. Tilattu siis rekisterinumero antaen, ei itse sooloiltu nettikaupasta mitä sattuu. Yleensä tuolta tullut oikeaa palikkaa.

Edit: jopa AUTODOC sanoo että ei sovi W211 noilla Febin numeroilla…Ceemeliin tarjoaa noita W/S203, CL203, C209.
Vastaa Viestiin