w201 katsastusasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Tänään käytin tenavaa katastuksessa, hylkyhän sieltä paukahti.

Elikkäs vikalistaa;
molemmat takarenkaan laakerit kahisee vähän.
takaiskarit korkannu molemmat, eli öljyt pihalla (jälkitarkastus)
etujousien jousikupit ruostuneet (jälkitarkastus)
kallistuksenvakaajan puslat väljät
CO-pitoisuus (häkä) tyhjäkäynnillä liian korkea 4.22. (jälkitarkastus)
etujousi "poikki" (itse rälläköity) (jälkitarkastus)
kardaanin rättinivel rispaantunut.

Inssi meinas että häkäpitoisuus saattas laskia pelkällä ilmanputsarin vaihdolla, kun kerroin ettei sitä oo hetkeen vaihdettu.
Eli varmaan liian rikkaalla käy, osa alipaineletkuista on myös heikossa hapessa joten ne pitää myös laitella kuntoon.
Onkos muita vinkkejä millä häkäpitosuuden sais alemmas ja 2,0l kaasari koneella tämä tenava.

Miten nuita jousikuppeja kannattas lähtä työstään? Ensin tietenkin ruosteet pois mutta onko paha rasti alkaa itse hitsaileen. Paljonkohan korjaamot ottais tuommosesta hitsaus hommasta?

Muut hommat onnistuu kyllä itseltä mutta tuo hitsaus homma vähän mietityttää.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Kyllähän se rikkaalla käy jos CO on korkealla, itsellä oli sama vika. Korjattiin kaasutinta säätämällä, siellä on aika hyvin näkyvillä semmonen ehkä peukalonpäätä isompi mutikka kaasuttimen alla. Sitä pyörittämällä säätyy CO. Pitää kyllä teettää jossain missä on mittarit että menee kohdalleen, ellei halua sokkona säädellä.
Mietin silloin kun oli itsellä ajankohtainen, että voisiko ilmanpuhdistimen jumittuminen "talviasentoon" tehdä myöskin tuota rikkaalle menemistä? tietysti on selvää että jos ilmanpuhdistin on hyvin likainen niin ettei saa riittävästi ilmaa niin rikkaallehan se menee.
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Osaatko sanoa mihin päin sitä mutikkaa pitää kääntää jotta saa seoksen laihemmalle?
Ajattelin nyt aluksi perstuntumalla vaihtaa ilmanputsarin, korjailla ne alipaineletkut ja ehkä hitusen säätää sitä mutikkaa.

Tuosta rättinivelestä vielä, passaahan tämä nyt varmasti mersuuni 1989 2,0l; http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/127676/10585" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Päästöihin ja kaasuttimen säätöön liittyen, että säätömahdollisuudet riippuu täysin siitä mikä kaasutin pellin alla on. Jos on strömberi niin säätö onnistuu. Jos autossa pierburg 2e-e niin säätöjä ei pysty tekemään. Pierupurkissa säädöt hoidetaan "moottorinohjausyksiköllä", eli kaasuttimenohjausyksiköllä.

Monet on forumilla kirjoitelleet, että kun ajaa tankin melkein tyhjäksi ja heittää pullollisen masinolia tankkiin, niin menee helpommin päästöistä läpi. En nyt tähän hätään muista mitä arvoa tuo masinol laski, mutta haulla löytynee enempi tietoa aiheesta.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

sundiz kirjoitti:Päästöihin ja kaasuttimen säätöön liittyen, että säätömahdollisuudet riippuu täysin siitä mikä kaasutin pellin alla on. Jos on strömberi niin säätö onnistuu. Jos autossa pierburg 2e-e niin säätöjä ei pysty tekemään. Pierupurkissa säädöt hoidetaan "moottorinohjausyksiköllä", eli kaasuttimenohjausyksiköllä.

Monet on forumilla kirjoitelleet, että kun ajaa tankin melkein tyhjäksi ja heittää pullollisen masinolia tankkiin, niin menee helpommin päästöistä läpi. En nyt tähän hätään muista mitä arvoa tuo masinol laski, mutta haulla löytynee enempi tietoa aiheesta.
Eikös näissä ole pierburgin 175cd? Juurihan mesekisti sanoi että pystyy säätämään. :shock:
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Jousikupit näyttäs olevan siinä kunnossa että uusia tilalle... Mulla lähti ajossa irti W202 jousikuppi, ei ole mukava homma.
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
mesekisti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: La 09.02.2013 18:01

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja mesekisti »

Niin tosiaan unohtui että siellähän voi olla eri kaasutin kuin mitä mulla oli :oops: En enää ihan muista mikä se oli merkkiään, se öljyllä täytettävä vaimenninsylinteri siinä oli päällä, muuta en nyt muista.
Alfamerin/"heinessin" kirjassa on tuostakin jotain juttua, tarkistin siitä niin sen mutikan nimi on siis "katkaisusolenoidi" ja sen yläpuolella on lukitusmutteri joka ensin löysätään ja sitten pyöritetään sitä solenoidia. Siitä en sitten tiedä kumpaan suuntaan vaikuttaa mitenkin, löytysköhän kuukkelilla, tai tietääkö täällä joku? Jotenkin ajattelin että "kiinnipäin" vois pienentyä co:t mutta nyt on kyllä mutua...
Bomberi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Pe 16.12.2011 17:12

Re: w201 katsastusasiaa

Viesti Kirjoittaja Bomberi »

Juu sama kaasari sulla oli. :)

Noista jousikupeista, saako noita muualta kuin kl-varaosista, hintaa vaivaiset 110e/kpl? Jää kyllä tuohon hintaan ostamatta.
w202 jousikupit 15e/kpl, passaakohan ne tenavaan?

Eikö noita muka onnistu hitsamaan, jos hitsais vielä vahvituspellit ympärille? Katsastussetä kertoi ainakin että onnistuu vielä hitsaamalla, mutta pitäähän se olla myös kestävä ettei ajossa repeä irti tuo kuppi.
Vastaa Viestiin