S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Kävin tutkimassa hieman alustaa katsastusmiehen kanssa ja pyörän laakereissa pieni välys (ei katsastukseen haittaava kuulemma)
Miten näiden kiristäminen? Kannattaako vai pitääkö vaihtaa laakerit? Tällä autolla on ajettu n 200tkm.
Ja miten tämä käytännössä menee oikein? Ja niin että mitään ei hajoa, mistä tiedän että ovat sopivasti tiukattu?
Miten näiden kiristäminen? Kannattaako vai pitääkö vaihtaa laakerit? Tällä autolla on ajettu n 200tkm.
Ja miten tämä käytännössä menee oikein? Ja niin että mitään ei hajoa, mistä tiedän että ovat sopivasti tiukattu?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Uudet laakerit
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Edessä voi kiristää, takana ei. Jos edessä kiristää laakeria, on mahdollista että hajoaa paljon muutakin kuin pelkkä laakeri. Siis toisin sanoen kiristäminen ei ole suositeltavaa vaan parempi on vaihtaa koko laakeri.
Itse kiristin väyrysestä toista etulaakeria viime kesänä hieman eikä mitään ole hajonnut (vielä)... Käsittääkseni laakeri ei varsinaisesti löysty muuten kuin kulumalla eli silloin kun alkaa väljyyttä olemaan niin laakeri kannattaa vaihtaa. Tosin onko näissäkin laakereissa se että kun laakeri vaihdetaan kireys tarkistetaan jonkun ajan päästä? Eli jos auto on vasta ostettu ja edellinen omistaja on laakerin vaihtanut niin kiristäminenkin voi olla suositeltava toimenpide?
Itse kiristin väyrysestä toista etulaakeria viime kesänä hieman eikä mitään ole hajonnut (vielä)... Käsittääkseni laakeri ei varsinaisesti löysty muuten kuin kulumalla eli silloin kun alkaa väljyyttä olemaan niin laakeri kannattaa vaihtaa. Tosin onko näissäkin laakereissa se että kun laakeri vaihdetaan kireys tarkistetaan jonkun ajan päästä? Eli jos auto on vasta ostettu ja edellinen omistaja on laakerin vaihtanut niin kiristäminenkin voi olla suositeltava toimenpide?
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Laakerin "kiristäminen" on hieman harhaanjohtava termi koska laakeri säädetään lähes välyksettömäksi, ei kiristetä. Siihen ei käytännössä saa jäädä esijännitystä koska muutoin on helposti vaarana laakerin kiinnileikkautuminen lämpölaajenemisen aiheuttaman kitkan lisääntymisen vuoksi.y30harrastaja kirjoitti:Kävin tutkimassa hieman alustaa katsastusmiehen kanssa ja pyörän laakereissa pieni välys (ei katsastukseen haittaava kuulemma)
Miten näiden kiristäminen? Kannattaako vai pitääkö vaihtaa laakerit? Tällä autolla on ajettu n 200tkm.
Ja miten tämä käytännössä menee oikein? Ja niin että mitään ei hajoa, mistä tiedän että ovat sopivasti tiukattu?
Säätäminen tapahtuu löysäämällä säätömutterin (erittäin nerokas ratkaisu) kuusiokoloruuvi. Pyörää (joka on siis nostettu ilmaan) pyörittämällä varovasti säädetään säätömutteria kiinnipäin kunnes mutterissa tuntuu lievää vastusta. Tämän jälkeen kokeillaan pyörää käsin kääntelemällä tuntuuko vielä välystä ja että pyörä pyörii vapaasti ja takeltematta.
Ideana on säätää tuntuva välys pois, ei yhtään enempää.
Olen itse säätänyt omasta autostani tuolla tavalla noin 20 000km sitten. Nyt olisi aika vaihtaa laakerit jottei vahinkoa pääse syntymään. Kunhan ehtii...
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Kyllä kannattaa kiristystä kokeilla vielä. Huomasin kyllä että kun kulahtanut laakeri niin joutuu kiristämään useammin kunnes sitten se antaa sopimuksen irti.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Eli tähän ei ole muuta sääntöä kun että tuntuu pieni vastus ja pyörä pyörii normaalisti? Jos nuo laakerit vaihtaa kokonaan niin onko jotakin erikoista? Eli miten tuo operaatio menee?
Ja säätö siis aina pyörä ylhäällä? Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
Ja säätö siis aina pyörä ylhäällä? Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Sekoitat pyöränpultteihin ?Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
oulaistenliikenne.fi
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Jos tiedot on tuolla tasolla niin suosittelen teettämään jollain sen laakerien vaihdon,vedät ne kuitenkin liian tiukalle ja sitten on uudetkin laakerit valmiit.y30harrastaja kirjoitti:Eli tähän ei ole muuta sääntöä kun että tuntuu pieni vastus ja pyörä pyörii normaalisti? Jos nuo laakerit vaihtaa kokonaan niin onko jotakin erikoista? Eli miten tuo operaatio menee?
Ja säätö siis aina pyörä ylhäällä? Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
W221 350 Bluetec 4matic -11
ex
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi -09
ex
W123 300D-85
W124 200D-90
W210 200cdi-01
W114 280-73
W108 280S-70
W111 220Sb-64
W220 320cdi-01
W126 420 SEL-89
W202 C180-96
C107 350SLC-73
C126 560SEC-91
W202 C220-95
W202 C180-97
W201 190E-92
S 210 E320T-97
W202 C180 Esprit -94
W126 560SEL-86
W124 300D -91
S211 280cdi-05
C114 250C -71
C207 350cdi -09
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
En sekoita pyöränpultteihin Olen vaihtanut etupyörän laakereita 80- luvun autoihin. Mutta juuri niin että loppukiristys tehdään pyörät maassa. Ja käytetään omaa tuntumaa milloin kiinni ja vertausta miten kireällä vanha laakeri oli. Eli kun pieni vastus tuntuu niin on tarpeeksi kiinni. Ei kai näiden laakereiden vaihtaminen pitäisi erota mitenkään muiden autojen laakereiden vaihtamisesta iän tai minkään muun seikan puolesta?jsmp kirjoitti:Jos tiedot on tuolla tasolla niin suosittelen teettämään jollain sen laakerien vaihdon,vedät ne kuitenkin liian tiukalle ja sitten on uudetkin laakerit valmiit.y30harrastaja kirjoitti:Eli tähän ei ole muuta sääntöä kun että tuntuu pieni vastus ja pyörä pyörii normaalisti? Jos nuo laakerit vaihtaa kokonaan niin onko jotakin erikoista? Eli miten tuo operaatio menee?
Ja säätö siis aina pyörä ylhäällä? Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Kyllä nuo kartiolaakerit merkistä riippumatta suunnilleen samalla tavalla asennetaan, vastaavat löytyy esimerkiksi vanhoista volkkareista taka-akselilta. Kireälle niitä ei edelleenkään vedetä, eikä varsinkaan jos pyörä on maassa.
Tästä mersun etupyörän laakerin asennuksesta löytyy monta tappelutopiikkia forumilta. En jaksa ottaa nyt enempää kantaa mutta pieni päittäisvälys sinne pitää jäädä ja sitä ei oikein sen vääntövarren momenteilla pysty määrittämään. Lämmetessä se sitten mielestäni hieman vielä pienenee se välys.
Taka-akselilla vedetään sitten momenttiavaimella ja tiukkaan, riippuen nyt vähän mikä korimalli milloinkin on kyseessä.
Tuo "kireä" on niin venyvä käsite. Jollekin kireä on 10N voimaa vastaava vastus ja toiselle se on 500N. Välystä se ei kuitenkaan määritä vaan mittaa lähinnä kierteen puhtautta.
Tästä mersun etupyörän laakerin asennuksesta löytyy monta tappelutopiikkia forumilta. En jaksa ottaa nyt enempää kantaa mutta pieni päittäisvälys sinne pitää jäädä ja sitä ei oikein sen vääntövarren momenteilla pysty määrittämään. Lämmetessä se sitten mielestäni hieman vielä pienenee se välys.
Taka-akselilla vedetään sitten momenttiavaimella ja tiukkaan, riippuen nyt vähän mikä korimalli milloinkin on kyseessä.
Tuo "kireä" on niin venyvä käsite. Jollekin kireä on 10N voimaa vastaava vastus ja toiselle se on 500N. Välystä se ei kuitenkaan määritä vaan mittaa lähinnä kierteen puhtautta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Katsotaan josko tästä operaatiosta jotenkin selviäisi Saattaa olla että kesä menee ajellessa vaihtamatta.veskola kirjoitti:Kyllä nuo kartiolaakerit merkistä riippumatta suunnilleen samalla tavalla asennetaan, vastaavat löytyy esimerkiksi vanhoista volkkareista taka-akselilta. Kireälle niitä ei edelleenkään vedetä, eikä varsinkaan jos pyörä on maassa.
Tästä mersun etupyörän laakerin asennuksesta löytyy monta tappelutopiikkia forumilta. En jaksa ottaa nyt enempää kantaa mutta pieni päittäisvälys sinne pitää jäädä ja sitä ei oikein sen vääntövarren momenteilla pysty määrittämään. Lämmetessä se sitten mielestäni hieman vielä pienenee se välys.
Taka-akselilla vedetään sitten momenttiavaimella ja tiukkaan, riippuen nyt vähän mikä korimalli milloinkin on kyseessä.
Tuo "kireä" on niin venyvä käsite. Jollekin kireä on 10N voimaa vastaava vastus ja toiselle se on 500N. Välystä se ei kuitenkaan määritä vaan mittaa lähinnä kierteen puhtautta.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Tuota, miten 210:ssa eroaa laakeri 124:sta? Meinaten, itselläni on alkuperäiset laakerit W124:ssa, välillä niitä vaan on "kiristetty" kun on todettu esim. renkaanvaihdossa että välystä on.
Onko nyt kuitenkin niin, että ne pitäisi pikkuhiljaa vaihtaa uusiin?
Onko nyt kuitenkin niin, että ne pitäisi pikkuhiljaa vaihtaa uusiin?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Ei ehjää laakeria kannata uuteen vaihtaa...rasvat voi vaihtaa välillä, jollei parempaa tekemistä keksi
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
OK. Ajattelin vaan, kun taulussa kuitenkin on se 500 000 km. Hyvät laakerit ne ovat tehneet, kerta kiristämällä ja vaselinoimalla ovat tähän asti kestäneet.veskola kirjoitti:Ei ehjää laakeria kannata uuteen vaihtaa...rasvat voi vaihtaa välillä, jollei parempaa tekemistä keksi
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Mulle nyt tulee ne uudet laakerit itselle varalta. Ovat sitten hyllyssä jos en innostu vaihtamaan. Sitä pientä kiristystä voisi tietty kokeilla omaankin ensin.
Mitä rasvaa noihinlaakereihin kannattaa käyttää? Jotain peruslaakerirasvaa?
Mitä rasvaa noihinlaakereihin kannattaa käyttää? Jotain peruslaakerirasvaa?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Joo.Aku P kirjoitti:OK. Ajattelin vaan, kun taulussa kuitenkin on se 500 000 km. Hyvät laakerit ne ovat tehneet, kerta kiristämällä ja vaselinoimalla ovat tähän asti kestäneet.veskola kirjoitti:Ei ehjää laakeria kannata uuteen vaihtaa...rasvat voi vaihtaa välillä, jollei parempaa tekemistä keksi
Väykyistä noita menee, mutta minun käsitys on, että se vaan on alimitoitettu = liikaa massaa laakerin kokoon nähden.
Siksi lankuissa kestäisi paremmin, vaikka keksintö on muuten samantyyppinen?
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Minulla ei riitä ymmärrys kiristämään laakeria pyörä maassa, mutta mitäpä se haittaay30harrastaja kirjoitti:En sekoita pyöränpultteihin Olen vaihtanut etupyörän laakereita 80- luvun autoihin. Mutta juuri niin että loppukiristys tehdään pyörät maassa. Ja käytetään omaa tuntumaa milloin kiinni ja vertausta miten kireällä vanha laakeri oli. Eli kun pieni vastus tuntuu niin on tarpeeksi kiinni. Ei kai näiden laakereiden vaihtaminen pitäisi erota mitenkään muiden autojen laakereiden vaihtamisesta iän tai minkään muun seikan puolesta?jsmp kirjoitti:Jos tiedot on tuolla tasolla niin suosittelen teettämään jollain sen laakerien vaihdon,vedät ne kuitenkin liian tiukalle ja sitten on uudetkin laakerit valmiit.y30harrastaja kirjoitti:Eli tähän ei ole muuta sääntöä kun että tuntuu pieni vastus ja pyörä pyörii normaalisti? Jos nuo laakerit vaihtaa kokonaan niin onko jotakin erikoista? Eli miten tuo operaatio menee?
Ja säätö siis aina pyörä ylhäällä? Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
En minäkään kaikkea ymmärrä. Teen vaan kuten viisaamman oloiset neuvoodealer kirjoitti:Minulla ei riitä ymmärrys kiristämään laakeria pyörä maassa, mutta mitäpä se haittaay30harrastaja kirjoitti:En sekoita pyöränpultteihin Olen vaihtanut etupyörän laakereita 80- luvun autoihin. Mutta juuri niin että loppukiristys tehdään pyörät maassa. Ja käytetään omaa tuntumaa milloin kiinni ja vertausta miten kireällä vanha laakeri oli. Eli kun pieni vastus tuntuu niin on tarpeeksi kiinni. Ei kai näiden laakereiden vaihtaminen pitäisi erota mitenkään muiden autojen laakereiden vaihtamisesta iän tai minkään muun seikan puolesta?jsmp kirjoitti:Jos tiedot on tuolla tasolla niin suosittelen teettämään jollain sen laakerien vaihdon,vedät ne kuitenkin liian tiukalle ja sitten on uudetkin laakerit valmiit.y30harrastaja kirjoitti:Eli tähän ei ole muuta sääntöä kun että tuntuu pieni vastus ja pyörä pyörii normaalisti? Jos nuo laakerit vaihtaa kokonaan niin onko jotakin erikoista? Eli miten tuo operaatio menee?
Ja säätö siis aina pyörä ylhäällä? Vanhemmat asennusmiehet opettivat aina että loppukiristys aina pyörä maassa?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Mersuhan on säästänyt tässäkin kohtaa eli rasvakupin alta saattaa löytyä vihreää kokkaretta, joka on joskus ollut vaseliinia. Itse jättäisin laakeriin pienen välyksen, jos uudet laakerit vaihtaa niin ensimmäisenä kiristetään laakerit tiukalle, että kaikki varmasti asettuu paikoilleen, ja sitten löysäksi. Tämän jälkeen kiristetään pikkuhiljaa ja sen verran että sinne joku välys jää. Ja kunnon pyöränlaakereille tarkoitettua vaseliinia!
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Älä tee tällä kertaa...mietippäs hetki itse mitä se tarkoittaa löysälle eli vinossa olevalle laakerille kun siihen tiputetaan 700 kg painoa päälle...ja jos vielä hetken miettii niin miten ihmeessä se välys voi asettua oikeaksi muuten kuin tuurilla. Tosin tuurilla on monet autot korjattu ja koottu ja kyllä ne tuurilla kestääkin.y30harrastaja kirjoitti:En minäkään kaikkea ymmärrä. Teen vaan kuten viisaamman oloiset neuvoo
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Älä tee tällä kertaa...mietippäs hetki itse mitä se tarkoittaa löysälle eli vinossa olevalle laakerille kun siihen tiputetaan 700 kg painoa päälle...ja jos vielä hetken miettii niin miten ihmeessä se välys voi asettua oikeaksi muuten kuin tuurilla. Tosin tuurilla on monet autot korjattu ja koottu ja kyllä ne tuurilla kestääkin.[/quote]veskola kirjoitti:
Aivan oikea tulkinta.
Laakerikooli PURISTETAAN paikoilleen prässillä tai vastaavalla jolla saadaan tasainen voima ulkokehälle, jossa puristussovite käytössäkin on. Laakeri ei naputeta eikä varsinkaan hakata paikoilleen koska siten:
a) -saatetaan vaurioittaa laakerikehää
b) -varsin todennäköisesti laakerikehä eli kooli ei asetu paikoilleen vaan "kimpoilee" pohjasta takaisinpäin
JOS vinoon asettunutta laakerikehää paikkaillaan vetämällä vierintäelementit eli laakerit kireälle (eli voima välittyy laakereiden kautta laakerikehään) niin on varsin suuri vaara, että laakerikehä/laakerit menevät pilalle jo tuossa vaiheessa ja kestoikä on murto-osa oletetusta.
Varsinaiset vierintäelementit ovat paikoillaan eli irrallaan toisistaan laakeripitimellä, joka puolestaan on ohutta teräslevyä.
Jos laakeri kiristetään voimalla kiinni, kasvaa laakerin vierintäkitka rajusti ja pyöritettäessä laakeripidin voi vaurioitua.
Eli lyhyesti, yhtä munausta ei kannata paikata toisella.
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
uusi laakerisetti jossa stefa mukana maksaa KL-:lla 35 ecua/kpl.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Niin en ole tekemässä tähän kiristystä pyörä maassa. Nimenomaan tarkoitin että toimitaan kuten on neuvottu. Uudet laakerit multa jo löytyy tuohon, mutta katsotaan nyt vaihdanko. En usko että on kovin kiireellinen. Katsastusmiehen koittama välys oli hyvin hyvin pieni.veskola kirjoitti:Älä tee tällä kertaa...mietippäs hetki itse mitä se tarkoittaa löysälle eli vinossa olevalle laakerille kun siihen tiputetaan 700 kg painoa päälle...ja jos vielä hetken miettii niin miten ihmeessä se välys voi asettua oikeaksi muuten kuin tuurilla. Tosin tuurilla on monet autot korjattu ja koottu ja kyllä ne tuurilla kestääkin.y30harrastaja kirjoitti:En minäkään kaikkea ymmärrä. Teen vaan kuten viisaamman oloiset neuvoo
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Täytyy tuohon ilmeisesti kokeilla vaihtaa laakeri eteen. Kuuluu 95-110km/h vauhdissa sellainen pieni vollotus. Ja mielestäni tulee edestä juuri siitä pyörästä missä oli pientä välystä.
Meneekö näissä laakereita jo 200tkm ajettuna. Ääni on hyvin mieto mutta erottuu eikä kuulu alhaisemmilla nopeuksilla. Ja vaikka kaasun löysää niin ääni kuuluu silti eli ei varmaankan perän ääntä.
Meneekö näissä laakereita jo 200tkm ajettuna. Ääni on hyvin mieto mutta erottuu eikä kuulu alhaisemmilla nopeuksilla. Ja vaikka kaasun löysää niin ääni kuuluu silti eli ei varmaankan perän ääntä.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Voi mennä eikä ole edes kovin harvinaista.y30harrastaja kirjoitti:Meneekö näissä laakereita jo 200tkm ajettuna.
Omassa autossa säätö tapahtui noin 120 000km kohdalla mutta ääntä ei ole.
KUN kuuluu ääni, on vaihdolla jo kiire.
Jopa niin kiire ettei pitäisi ajaa enää yhtään koska laakeri voi rikkoutua hetkessä ja leikata kiinni etunapaan jolloin vaarana on jo liikenneonnettomuuskin.
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Täytyy vaihtaa pikimmiten. Ääni kuuluu siinä 100-110 km/h vauhdissa hyvin vaimeana. Toivottavasti olen nyt kohdistanut oikein tohon etupyörään sen äänen. Eihän tuo vaihto mikään jättioperaatio ole.E200kompressor kirjoitti:Voi mennä eikä ole edes kovin harvinaista.y30harrastaja kirjoitti:Meneekö näissä laakereita jo 200tkm ajettuna.
Omassa autossa säätö tapahtui noin 120 000km kohdalla mutta ääntä ei ole.
KUN kuuluu ääni, on vaihdolla jo kiire.
Jopa niin kiire ettei pitäisi ajaa enää yhtään koska laakeri voi rikkoutua hetkessä ja leikata kiinni etunapaan jolloin vaarana on jo liikenneonnettomuuskin.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Jos tuon tänään saisi vaihdettua. Pitääkö siihen olla nyt jotakin erikoisrasvaa vai riittääkö esim Motonetin laakerirasva?
Tarvitaan ehkä joku tuurna, vasara, mitä muuta?
Tarvitaan ehkä joku tuurna, vasara, mitä muuta?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Nyt on hommattuna Motonetissä myytävää Motox laakerirasvaa, joka soveltuu pyöränlaakereille, sekä ihan SKF:n laadukasta laakerirasvaa. Eiköhän näillä laakerit rasvata.y30harrastaja kirjoitti:Jos tuon tänään saisi vaihdettua. Pitääkö siihen olla nyt jotakin erikoisrasvaa vai riittääkö esim Motonetin laakerirasva?
Tarvitaan ehkä joku tuurna, vasara, mitä muuta?
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 746
- Liittynyt: Su 17.07.2011 20:58
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Jatkan itsekseni keskustelua Nyt on laakeri vasemmalle eteen vaihdettu. Ja ilmeisesti onnistuneesti kun on päässyt jo ajamaan n 100km vaihdon jälkeen. Sinne jäi pienen pieni välys joten eiköhän ole suunnilleen oikealla kireydellä. Ainut että tuo ääni mistä puhuin ei hävinnyt. Uusi diagnoosi on että ääni tulisi takaa, mutta en ole varma tuleeko renkaista vai mistä. Ja ääni on vaimea ja tuntuu että välillä kuuluu ja joskus matkalla taas ei. Ehkä olen tullut yliherkäksi Mersu hankintojen jälkeen Joka tapauksessa toisen etupään laakerin vaihdan viikonloppuna. Onpahan sitten vaihdettu molemmat. Uusien laakereiden asennuksessa paikoilleen käytin vanhan laakerin osia. On muuten aivan loistava työkalu. rullalaakereiden ulkokehillä saa naputeltua uudet nätisti paikoilleen eikä mikään hajoa kun tasaisesti nakuttelee.
- MB E W210 220CDI Elegance facelift -99/00
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
+ 5 kpl muita harrasteautoja
Entisiä Mersuja:
- MB E 270CDI Avantgarde S210 -02
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: S210 pyöränlaakereiden kiristyksestä
Onneksi olkoon rohkeudesta käydä työhön kiinni.y30harrastaja kirjoitti:Uusien laakereiden asennuksessa paikoilleen käytin vanhan laakerin osia. On muuten aivan loistava työkalu. rullalaakereiden ulkokehillä saa naputeltua uudet nätisti paikoilleen eikä mikään hajoa kun tasaisesti nakuttelee.
Tuo laakerikehien naputtelu on vanha ja paljon käytetty konsti.
Varjopuolena siinä on, että karkaistua laakerikehää toisella karkaistulla laakerikehällä ja takoteräksisellä vasaralla teräksiseen pyörännapaan naputellessa osat "kimpoilevat" pyörännavan laakeripesän pohjasta ja jäävät irti oikeasta paikastaan.
Jolloin käytössä osat kuormituksen myötä asettuvat paikoilleen, enemmän tai vähemmän lopullisesti.
Tuon osien liikkumisen huomaa laakeriin ilmaantuneena välyksenä.