Takalasitarran asennusohje

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ylläpito
PR Admin
PR Admin
Viestit: 574
Liittynyt: Ti 11.03.2003 00:59

Takalasitarran asennusohje

Viesti Kirjoittaja Ylläpito »

Koska on todennäköistä, että suurin osa "www.mersuforum.net" -takalasitarran tilanneista on kaikkea muuta kuin ammattiteippareita, ja koska yhteistyökumppanimme teki sitten kuitenkin tarran siirtokalvolle irtokirjaimina ilman kirkasta pohjaa (mikä toki lienee siistimmän näköistä, myönnettäköön), pistettäköön lyhyt ja ytimekäs ohjeistus vielä arvon palstalaisten avuksi.

Todettakoon että jos tuntuu ylivoimaiselta niin voin jeesata asennuksessa heinäkuun Mersumiitissä mutta eiköhän teistä jokainen ole sitä verta teeseitse -mies että yksi tarra siististi kiinnittyy.

TARRAN ASENNUSOHJE LASIN SISÄPUOLELLE

1. Tarvikkeet
- Tarra (DOH, ihan totta vai?)
- Lasin puhdistusspray (suositellaan)
- Rätei ja lumpui puhdistussprayn kanssa käytettäväksi
- Pehmeähkö ei-terävä lasta tai vastaava
- hitunen maalarinteippiä
- terävä mattopuukko
- sixpäck tai vastaava mallasvarasto oman maun mukaan
- aikaa, hermoja ja tupakkia

2. Korkkaa olut ja ihaile Mersuasi. Koeta jossakin välissä ehtiä ihailemaan myös takalasia ja fundeeraamaan sijoituspaikkaa. Yleistä "sääntöä" kiinnityskohdasta luonnollisestikaan ei ole mutta ottaen huomioon kuinka v***umaisen ahdas väli esim W124 sedanin takalasin alaosassa on, taidan itsekin kallistua Maurille tiistaina toteuttamaamme "keskelle takalasin yläosaa" -asennukseen.

3. Jos olet tupakkimies niin saat vielä oivan ylimääräisen tuumaustauon cigarilloa röyhyyttelemällä. Mikäs kiire tässä. Kesä ja kaikkea.

4. Puhdista se kohta lasin sisältä, johon tarra tulee. Muista kuivata lasi huolella.

5. Toista kohdat 1 ja 2 jos siltä tuntuu.

6. Ottamatta tarrasta MITÄÄN suojuksia pois, asemoi se tarkasti kohdalleen (muista varmistua myös siitä että se on keskellä lasia) ja kiinnitä muutamalla pienellä maalarinteipin kappaleella paikalleen siten, että oikeassa reunassa ei ole maalarinteippiä ainakaan noin 5 cm matkalta. Mainittakoon liian monta kertaa kohtaa 1 toistaneiden varalta että sisäpuolisen tarranhan pitää näyttää peilikuvalta kun sitä sisäpuolella asentelet. Viiva alapuolella ja peilikuva t -kirjain vasemmassa laidassa ;-)

7. Toista kohdat 1 ja 2 jos siltä tuntuu.

8. Varmista vielä kerran että tarra on takuulla menossa suoraan ja keskelle, ja sen jälkeen taivuta varovasti tarran oikeaa laitaa itseesi päin. Irroita lasia kohti olevaa suojakalvoa runsaan 5 cm matkalta ja viillä se mattopuukolla poikki että saat sen pois häiritsemästä. Älä siis viillä poikki itse tarraa tai itseäsi kohti olevaa suojakalvoa vaan se ulommainen ikkunaa vasten ollut kalvo jota äsken kuorit pois. Älä myöskään viillä takalasin lämppärin nauhoja poikki vaikka olisitkin jo toistellut kohtaa 1 enemmän kuin on asennuksen kannalta terveellistä.
Itseäsi lähinnä olevan kalvon sisällä näkyvätkin jo komeat tarrakirjaimet, toivottavasti vieläpä oikeaa väriä (prkl että oli vaikea erotella nipusta hopeiset ja mustat). Älä koske siihen koska se on tarrapinta ja et varmaan halua likaisia sormenjälkiä tarraasi.

9. Pehmeällä lastalla tms värkillä tarran takaa vasemmalta oikealle hitaasti painaen, kiinnitä sen poistamasi 5 cm palan kohdalta tarran kirjaimet lasiin. Saa jynssätä useampaan otteeseen niin ottaa varmalla kiinni niin että tietää.

10. Toista kohdat 1 ja 2 jos siltä tuntuu.

11. Nyt kun olet kiinnittänyt oikean laidan lasiin, loppu tarrasta asemoituu "automaattisesti" kohdalleen jos jaksat olla huolellinen. Irroita kaikki maalarinteipit, taita vasen laita oikealle, nyppää suojakalvoa pikku hiljaa irti lasin juuresta samalla kun lastalla kiinnität tarraa lasiin. Käy näin läpi koko tarra oikealta vasemmalle lastalla jynssäten.

11. Älä toista kohtia 1 ja 2 koska nyt on kiire, liima kuivuu!

12. Nyppäise varovasti uloin suojakalvo pois irtokirjainten päältä. Voit varovasti koettaa saada mahdollisia ilmakuplia tms pois kirjainten sisältä lastalla mutta ole tosi varovainen ettei lähde koko kirjain liikkeelle.

13. Valmista tuli. Toista kohtia 1 ja 2 niin monta kertaa kuin tykkäät jos siltä tuntuu. Ylettömän toistamisenhimon iskiessä kannattanee avata konepelti ja panna pari työkalua syylärin päälle jotta voi selittää kauniimmalle puoliskolleen tekevänsä "lathuriremonddia, menjee viellä jogunen thunthi" jos tämä sattuu paikalle notkuttuasi tuntikausia autotallissa.



TARRAN ASENNUSOHJE LASIN ULKOPUOLELLE

Sama kuin yllä sillä erolla että tarran tekstin pitää asennettaessa olla oikein päin eikä peilikuvana. Kiinnitä erityistä huomiota lasin pudistukseen (spray tms on pakollinen) ja jyystä tarraa lasiin lastalla lähes "apinan raivolla" siinä vaiheessa kun siinä on vielä yksi kalvo välissä. Ei kannata toistaa kohtia 1 ja 2 montaa kertaa ennen asennuksen valmistumista koska ulkopintaan tarran PITÄÄ tarttua kunnolla.

Tälle tarralaadulle luvataan 7 vuoden ulkokestävyys auton kylkeen teipattuna, joten uskoisin että tarra kestää siistin näköisenä hemmetin pitkään, oli se sitten ulko- tai sisäpuolelle liisteröity. Toki lasia pestessä kannattaa ottaa nätisti siitä kohtaa ja jättää lasin skrapaaminen väliin siltä kohtaa talven tullen.
Todettakoon myös että voihan sen ulkopuolisen tarran lyödä vaikka takaluukkuun mallimerkinnän tilalle tms jos siltä tuntuu, se ei ole pelkästään laseihin tarkoitettu tarratyyppi.
"Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku"
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Ei oo tottakaan, että on näin mutkikasta! :shock: Laiskaa ja tyhmää jo ahistaa! :wink:

Heti tuli mieleen, että taidan ottaa tarran miittin mukaan ja antaa asiantuntujan asentaa, mutta voi pian mennä tarranliimaustalkoiksi koko miitti... :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

saul kirjoitti:Ei oo tottakaan, että on näin mutkikasta! :shock: Laiskaa ja tyhmää jo ahistaa! :wink:

Heti tuli mieleen, että taidan ottaa tarran miittin mukaan ja antaa asiantuntujan asentaa, mutta voi pian mennä tarranliimaustalkoiksi koko miitti... :roll:
Noo, jos Henkka vaan jaksaa niin ei sillä kauaa nokka tuhise, meikäläisen tarrassa ei montaa minuuttia mennyt 8)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Danke

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ihme ja kumma, posti tuli tänään jo klo 11.30 ja tarrat siinä sivussa. Hyvät ovat!Ilokseni ei laskuja ollut mytäkässä mukana. Silti syrjäseudun siipiveikoilla on edelleen eväsreput seljässä. Nyt niillä on vain takatukat ja ne eväät jotenkin kilisevät.....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Hmm

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa ne tarrat olisivat saaneet olla 30 % suuremmat, TDT:n takaikkunassa se näyttää ihan kärpäsenp*skalta... Vaikkakin tyylikkäältä sellaiselta. Ei sitä kyllä liikenteessä / liikennevaloissa kukaan näe lukea.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Jopas on vaikeata.. :shock: Taidan ottaa oman tarrani miittinkiin mukaan ja laitetaan siellä, jos vaikka säästyisi tuokin tarra turmeltumatta.. Nooh, onpahan tässä aikaa järkeillä sitä tohon lasiin.. :roll:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Difficulties...

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Hei nyt tosissaan: Ottaa vaipan käteen - ja vaihtaa vaipan!
- jos jäppiset, mitkä suvereenisti duunaa kansirempan toinen käsi selän takana, ei osaa yhtä tarraa liimata ni jo on!
- sitäpaitsi, nuo ohjeet luettuaan, jokainen on "tapemaster" 8)

PS. Terveiset Sawosta - GPRS:n takaa...
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Typistetty versio

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

[quote="saul"]Ei oo tottakaan, että on näin mutkikasta! :shock: Laiskaa ja tyhmää jo ahistaa! :wink:
/quote]

Saulin hengenheimolaisille typistetty versio:

1. Putsaa klasi jos se onpi likainen
2. Lättää tarra lasiin sopivaan kohtaan ja kiinnitä maalarinteipillä sieltä sun täältä pikkuisen notta pysyy paikallaan.
3. Irrota toisesta reunasta vähän matkaa, slaissaa paperi poikki alta ja lättää se reuna gines.
4. Revi ne maalarinteipit huitsin v***tuun, poista loppukin paperi alta ja läästi loppukin tarra lasiin kiinni.
5. Jynssää lastalla päältä vähän aikaa että on hyvin kiinni ja sipase se siirtokalvo (niin se ainut jäljellä oleva paperi siis) irti.
6. Juo asennuskaljaa joka välissä jos siltä tuntuu.

Noin.

:wink:

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Vastaa Viestiin