Sivu 1/1
Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Su 20.01.2013 12:41
Kirjoittaja atlas
No niin laitetaas ihan täysi höyry että saadaan tämä alue liikkeelle.
Eli joillakin on kokemusta jenkki ka ajosta ja mitä itselläni on kahdesta ford4000 ja /5000 malleista eli nämä ovat telivetoisia noin 350-450hv luokissa olevia pitkänokkia.Toinen fordin ja toinen cat koneella.
Siis ei voi uskoa että kyseiset autot oli tuolloin -90 vuosi allia tuolloin noin 10vuotta sitten.
Sisältä auto kuin -60 luvulta ja onhan ohjaamo yksinkertainen ja mukavuudet kuin ford escortista vuodelta -69 ja ajettava kuin traktori ja äänekäs...kauhea.
Eikä ole tänäkään päivänä muuttunut ohjaamo paljoa tuosta kun katselin fox-supertehtaat ja peterbild.
On kyllä työ raskasta raatamista eurooppalaisiin nähden.En yhtään ihmettele jos Volvon jenkki versiota kutsutaan kuorma-autojen cadillakiksi.
sittenkun katselee myös "rekkakuskit jäällä" niin hyvää päivää.
Ensinnäkin nähtävästi kuorma tai täysi massa on kirkkaasti pienempi kuin täällä pohjolassa...auton hyötysuhde surkea.
Ja kun katseli tätä foxin sarjaa niin samat akselit siellä pyörii joissa ei ole kuin ristilukko ja keppiperät ja toi jenkkien vanna standardi on ihan paska...ensinnäkin Suomenpainot katkoo pultiti ja se pultti systeemi jolla paripyörä kiinnitetään on ensinnäkin -40luvulta ja niin heppoinen että pitäisi laissa kieltää.
Venäjällähän oli tai onko vielä paljonkin jenkki vetureita mutta eurooppalaiset valtaa alaa.
Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 13:10
Kirjoittaja Tukala
atlas kirjoitti:No niin laitetaas ihan täysi höyry että saadaan tämä alue liikkeelle.
Eli joillakin on kokemusta jenkki ka ajosta ja mitä itselläni on kahdesta ford4000 ja /5000 malleista eli nämä ovat telivetoisia noin 350-450hv luokissa olevia pitkänokkia.Toinen fordin ja toinen cat koneella.
Siis ei voi uskoa että kyseiset autot oli tuolloin -90 vuosi allia tuolloin noin 10vuotta sitten.
Sisältä auto kuin -60 luvulta ja onhan ohjaamo yksinkertainen ja mukavuudet kuin ford escortista vuodelta -69 ja ajettava kuin traktori ja äänekäs...kauhea.
Eikä ole tänäkään päivänä muuttunut ohjaamo paljoa tuosta kun katselin fox-supertehtaat ja peterbild.
On kyllä työ raskasta raatamista eurooppalaisiin nähden.En yhtään ihmettele jos Volvon jenkki versiota kutsutaan kuorma-autojen cadillakiksi.
sittenkun katselee myös "rekkakuskit jäällä" niin hyvää päivää.
Ensinnäkin nähtävästi kuorma tai täysi massa on kirkkaasti pienempi kuin täällä pohjolassa...auton hyötysuhde surkea.
Ja kun katseli tätä foxin sarjaa niin samat akselit siellä pyörii joissa ei ole kuin ristilukko ja keppiperät ja toi jenkkien vanna standardi on ihan paska...ensinnäkin Suomenpainot katkoo pultiti ja se pultti systeemi jolla paripyörä kiinnitetään on ensinnäkin -40luvulta ja niin heppoinen että pitäisi laissa kieltää.
Venäjällähän oli tai onko vielä paljonkin jenkki vetureita mutta eurooppalaiset valtaa alaa.
Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
Paljoakaan varsinaista AJOkokemusta näistä ei ole. Siis mitenkään että ammatikseni tms. olisin ajanut.
Ne jokuset kymmenet kilometrit kyllä riittää mainiosti
Kokemukset ovat juurikin jäsen Atlaksen kuvailemia. Nämäkään eivät aivan uusimmasta päästä olleet, muttei 80-luvultakaan.
Peterbilt & Kenworth. Todellakin surkea esitys tai edes yritys kuorma-autosta tai "rekasta".
Renkaat & vanteet ovat kelvottoman "kevyitä", meidän kotimaisiin tai täällä käytössä oleviin.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 14:54
Kirjoittaja Jonze
Jos vanteista puhutaan, niin hyvin paljonhan tuolla tähtilippujen maassa näkee myös iänikuisia "tykkivanteita". Eli just niinkuin Venäjälläkin. Ei ehkä rekoissa, mutta hyötyajoneuvoissa kuitenkin.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 17:09
Kirjoittaja atlas
Jenkki tykki vanteista myös kokemuksia...surullisia.Jos kerrankin pyörähtää tai tulee löysää niin ei enää kirity ja pyörähtää niin venttiilit poikki ja sisuskumi riekaleina.Osia ei saa mitenkään ja tasapainoitettava aina ja ei oikein saa mitenkään.Toisekseen kun pyrähtää kerran niin jarrurumpu jossa nyt koko keskiö menee myös paskaksi ja kulunutta kohtaa et mitenkään saa enää kiristymään.
Ja on varmasti ympäri maailmaa jokunen kaveri kuollut kun tollasta vannetta on menty irroittamaan ainakin 20tuumaisina kun ne on lukko vanne tyyppiä...hengenvaarallinen..sitten taas 22,5 tuumanen on normivanteella.
Tollasen vanne systeemin keksijä kuuluu ampua kuuhun.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 19:48
Kirjoittaja jusa82
Vanhoissa sisuissa on ollut aina tykkivanteet. No joo.
Tosin esim. Suomessa Sisun akselit ovat osittain EATONIN tekemiä, suoraa jenkkivalmistetta. (80-luvun peleissä)
Koneina cummings ja rollsroyce, rollissit jo 70-luvulla.
Nykyäänhän nuo ovatkin sitten caterpillarin koneilla.
Jenkkirekoissa rengaskoko 24", euroautoissa 22,5".
Hyvinhän nuo kummatkin tuntuu pakkasolosuhteissa kestävän. Näin ulkopuolisena seurannut ja muutaman sisun omistajana.

Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 21:48
Kirjoittaja Saul
En nyt varsinaisesti halua fasistiylläpitäjäksi alkaa, mutta muistattehan, että tämä on MB-keskustelujen alla tämä keskustelualue. Siis vähän edes mausteeksi tähtitiedettä joukkoon!

Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 22:04
Kirjoittaja LopenUupunut
Näyttää siltä että nämä jää LU:een synkäksi yksinkeskusteluksi....olenko ainoa MERSU kuorma-autoilija foorumilla ?
.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 22:30
Kirjoittaja JP74
jusa82 kirjoitti:
Nykyäänhän nuo ovatkin sitten caterpillarin koneilla.
Sisuissahan nykyään mersun koneet. Sotavehkeistä en tiedä, mitkä niissä on.Cattihan oli mainettaan huonompi kuorma-auton koneena, isoruokainen ja vikaherkkä. Cumminssi oli pelkästään isoruokainen.
Uuteen Actrokseen esitelty rivikone on jo koeajettu jenkeissä muutaman vuoden ajan Freightlinereissä
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 22:46
Kirjoittaja aziz
LopenUupunut kirjoitti:Näyttää siltä että nämä jää LU:een synkäksi yksinkeskusteluksi....olenko ainoa MERSU kuorma-autoilija foorumilla ?
.
No et ole ainut. Mä ajoin aikanaan muutaman vuoden 10-pyörästä actrossia vm. 2005, missä oli palfingerin nosturi takapuolessa. Mua ei tosin lasketa rahti-joriks, koska se oli pääasiassa jakeluajoa pelkällä nupilla.
Mä oon ihmetelly sitä, että minkä takia jenkit ei ota mallia eurooppalaisista rekoista. Ovatko siellä insinöörit ikinä ajanu muilla kuin jenkkiraudoilla? Miksi ameriikan rekassa pitää olla nokka, onko se ainoastaan ulkonäön takia?
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ma 21.01.2013 22:50
Kirjoittaja LopenUupunut
Enpä ole minäkään ymmärtänyt piikkikeuloja ikinä, "hukkaneliöitä" kaikkinensa ja tekee kankeaksi käännellä.
Hirvikolarissa kyllä turvallinen ?
Eipä noita piikkikeuloja kyllä ainakaan suomessa paljon näy....mersulla ei taida olla edes piikkikeulamallia ?
.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ti 22.01.2013 00:17
Kirjoittaja Kuisma_
Suomessa nokalliset autot vähän turhia mihinkään hommaan, yhdistelmän pituus menee yli että heilahtaa.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Ti 22.01.2013 04:17
Kirjoittaja Vensku_
Jotain kummallistahan noissa jenkkirekoissa on, vaikuttaako se nokka sitten aerodynamiikkaan mitenkä, mutta noihan laskee tuolla sellasta 100-120km/h noilla vehkeillä, mäkisessäkin maastossa, eikä kulutus ole mikään päätähuimaava. matalia 30l/100 lukemia? Painotkaan ei voi olla syynä, ei europuolikaatkaan noin "hajulla" menis, jos noin kovaa sais ajaa. Kun ei mene nyttekään alta 30L... Ja kait tuo rengaskokokin on osittain nopeuden takia isompi? Ja varmasti myös jotain "vanhaa perua", Kun se on aina ollu... Niinhän aika pitkälti tainnu myös meillä olla nuo puoltuumaset äinkaiken...
Ihan tyhmää Suomessa, kun pituuksia rajoitellaan, niin ei ole hienoja nokkamalleja paljoakaan...

Muutamilla on, niinku Transgrumin 9 akselinen merikontin kiidätin
Ruotsissa onneksi puolikkaan pituutta ei ole erikseen rajoitettu, komeita vehkeitä.

Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: To 31.01.2013 08:08
Kirjoittaja atlas
Jos olen käsittänyt oikein yhden tv ohjelman perusteella niin kokonaismassa on jenkeissä 36t.
suomessa 60t..vai oliko 62t...siihen nähden eu rekat menee vähällä.
Muutenkin toi jenkkien ihannoima cat ja cummins on kyllä vanhaa tekniikkaa ja kulutu aivan kauheaa luokkaa mitä vastaavat täällä eu -maissa kuluttavat....ero on kauhia ja päästöjen suhteen myös.
Mielestäni tässä piikkinokka..mottoori merkit..ja vielä suhteettomat tehot hyötykuormaan nähden on vain heidän oppimaa propagandaa jsta ei taivuta ja jenkki pitää heilua paskahuussin katollakin.
Varmaan tässä on takana samanlaista peloitteluaettä ..osta eu-rekka ja eu maasta tulee siirtolais työläiset tänne niitä ajamaan ja korjaamaan
Ne vie teidän työpaikat..kotjaa rekkansa..nussivat vaimonne...tuovat oudot kalja merki maahamme..ja alkavat lietsoa sosialismia.
Ja taustalla heiluu jenkki lippu.
Tätähän tämä on...näkikös joku viikko,kaksi sitten usan terveydenhuolto systeemistä ohjelman kun varattomat jätetään kuolemaan ja dokumenttia tehnyt roger moore ihmetteli miten hyvin se toimii euroopassa?
Venäjällä sentään huolehditaan terveydenhuollosta kun meinasin vastakkaina asetella että aivan samanlaisia maitahan nämä on.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: To 31.01.2013 10:47
Kirjoittaja Aku P
LopenUupunut kirjoitti:Enpä ole minäkään ymmärtänyt piikkikeuloja ikinä, "hukkaneliöitä" kaikkinensa ja tekee kankeaksi käännellä.
Hirvikolarissa kyllä turvallinen ?
Eipä noita piikkikeuloja kyllä ainakaan suomessa paljon näy....mersulla ei taida olla edes piikkikeulamallia ?
.
Tuskin sitä nokattomassakaan nupissa on hirvikolarissa ihan hengenhätää, vaikka matka tietysti katkeaa.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: To 31.01.2013 12:01
Kirjoittaja Laaksonen
LopenUupunut kirjoitti:
Eipä noita piikkikeuloja kyllä ainakaan suomessa paljon näy....mersulla ei taida olla edes piikkikeulamallia ?
No ei, ellei sitten lasketa tätä Brasilian mallia
Atron tai maastokuormuria
Zetros.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Pe 01.02.2013 00:09
Kirjoittaja Lixu
Kyllä se jenkkiauton pituus luultavasti vakauttaa menoa siellä 110+ vauhdissa, siihen nähden nokka tuo edes ulkonäköä kun vaihtoehtona olisi hytin takana 5 metriä tyhjää ennen perävaunua. Nokallisissa autoissa on myös tasainen lattia, kun nokattomissa on usein konekoppa penkkien välissä. En tiedä onko nämä todellisia syitä jenkkien piikkikeula ihannointiin, mutta yleisenä pohdintana.. ja taitaa se nokallinenkin hirvikolariin pysähtyä, kun hajoaa se jäähdytin siitäkin, se vaan on siellä kauempana edessä

.
Ameriikan veturit taitavat olla melko poikkeuksetta ns. telivetoisia eli kahdella vetävällä akselilla. Siihen kun yhdistää pahvilaatikon aerodynamiikan, 110 nopeuden ja sen että niillä on paripyöriä kaikki muut paitsi kääntyvät, niin kai siinä vähän kiisseliä menee.
Itse olen ihmetellyt että onko kaikki amerikan moottoritiet valaistu, kun parkkeja niillä on joka vehkeessä saman verran kuin kuormaa, mutta ajovalot on kuin kynttilät ja pitkiä ei käytännössä lainkaan (varsinkaan verrattuna meikäläisiin)?

Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Pe 01.02.2013 00:17
Kirjoittaja etrade
Missäpäin jenkeissä rajoittimet on säädetty yli 90km/h ?
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Pe 01.02.2013 02:02
Kirjoittaja jysi
Onko ne siellä yleensä säädetty... se on niin uutta tekniikkaa että sitä vasta tutkitaan:
http://www.fmcsa.dot.gov/facts-research ... miters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Rekat 105-110, motorhomet 116 km/h
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Pe 01.02.2013 07:12
Kirjoittaja Lixu
etrade kirjoitti:Missäpäin jenkeissä rajoittimet on säädetty yli 90km/h ?
Tietääkseni ainakin pitkänmatkalaiset ajelee yli sataa? Mitään en mene vannomaan kun en ole ikinä jenkeissä edes käynyt, onko niillä rajottimia ollenkaan?
E: jysi olikin jo vastannut

Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Pe 01.02.2013 21:23
Kirjoittaja amgenter
Aikaisemmin mainittiin tuo "Ice Road Truckers". Tuota sarjaa katsoneena on jäänyt mieleen jenkkipoikien tapa tehdä kuormia. Vaikka niillä on kuinka telivetoiset vehkeet niin ei se paljon auta kun eivät laita vetoakseleille painoa juuri lainkaan. Omassa firmassa Norjan autoon kyllä vedettiin keulaan ne kaikkein raskaimmat tavarat, jotta vetopyörille tulee mahdollisimman suuri paino. Tästä huolimatta ketjut päällä autot istuivat mäkeen ja hinauspalveluun on jouduttu turvautumaan.
Jotta mersu ei jäisi huomiotta topicissa, niin onko joku muu nähnyt mantereella mersuja, joissa sivuovessa lukee "Scania Hunter"? Tälläinen pyyhkäisi kuin kylmän riihen ohi matkalla Hampurista Lilleen ja itelläkin oli vauhtia 94 km/h (isommat renkaat).
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: La 09.02.2013 06:20
Kirjoittaja th56307
Täällä asuvana muutama kommentti ketjuun.
- Nopeusrajoittimia ei ole, samat rajoitukset suurimmassa osassa maata niin rekoille kuin kevyemmälle kalustolle. Rekoille voi siis olla laillista ajaa jopa 75 mph eli yli 120 kmh
- Piirtureita ei ole sen enempää kiekoilla kuin digiversioina. Valvonta tapahtuu ajopäiväkirjoilla. Ajoaikalainsäädäntö on lähellä Eurooppalaista, mutta jokaisen omatunnolla mitä sinne ajopäiväkirjaan laittaa.
- Puolikkaan maksimipituus on perävaunun osalta 53 jalkaa eli 16,2 metriä. Nupin pituutta ei ole rajoitettu mitenkään eli siinä yksi syy miksi keulaa piisaa. Jakovehkeissä en ymmärrä nokkaa lainkaan, sehän on kapungilla vaan haitaksi. Myös nuppivehkeissä vain kuormatilan koko on rajoitettu, max pituus 30 jalkaa eli noin yhdeksän metriä.
- Maksimi kokonaispaino on 80.000 paunaa eli noin 36.000 kiloa normaalille viisiakseliselle yhdistelmälle. Tosin osavaltiokohtaisesti voidaan sallia LCV-yhdistelmät eli lyhyitä (8,7m) puoliperiä kaksi (dolly välissä) tai jopa kolme. Tällöin painot voivat olla jopa 129.000 tai 147.000 paunaa eli 59 tai 67 tonnia. Kanadassa voidaan tietyillä väylillä vetää kahta pitkää puolikasta 67 tonnin painoilla.
- Rengaskoko on yleisesti 24,5 tuumaa pitkän matkan vehkeissä. 22,5 yleistyy koko ajan. Ison pyörän etu on maantiellä alhaisempi pyörintänopeus ja sitä kautta pienempi lämmönkehitys. Lukkovanteet ovat enää käytännössä joissakin laveteissa ja maansiirtovehkeissä yms. Off road tyyppisissä sovelluksissa. Renkaiden arvostelua heppoisiksi en ymmärrä, vaatimukset täällä ovat kovemmat kuin Euroopassa.
- Samaa mieltä muiden kanssa, ergonomia jenkkivehkeissä ihan eri tasoa kuin Euroopassa. Osa jenkkvalmistajista on Eurooppalaisten omistuksessa (Mercedes - Freightliner ja Western Star, Renault/Volvo - Mack, Volvo - Volvo (aiemmin White), Paccar - DAF (Jenkki omistaa Eurooppalaisen)) joten hiljalleen sama tekniikka ui sisään kun synergiaa etsitään. Kuskilla on tilaa asua ja elää kylläkin ihan eri lailla kuin Euroopassa.
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: La 09.02.2013 10:40
Kirjoittaja Sepelimies
Discoveryltä näky se pelletiersin veljesten pöllinajo sarja, laittovat siinä uuden 4-akselisen puolikkaan veturin, kaikki kolme taka-akselia oli paripyörillä ja ykskään akseli ei kääntyny takana!:) Lumiahon murskauksella on sisun 5-akselisia lavettivetureita, julman tappipainon saa ja aika hyvin se kääntyykin. Töissä tulee pelattua nuitten kasettikuskien kans paljon, aika julmia kuormia niihin saa laittaa jo nykyään. Kärrit ei paina paljoa mitään ja nupeistakin kaikki turha riisuttu pois. Youtubesta löytyy mielenkiintosia jenkkejen kasetointi kilpailuita, melko systeemit niillä!:)
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: La 30.03.2013 22:12
Kirjoittaja Kimmo Koo
Juu tämä EUn tärkeänä pitämä taukojen tärkeys luulisi lisäävän kuljettajan mukavuutta taukojen pidossa. eli elintilaa lisättäisiin kun viikot asutaan cabiinissa.
Mutta ei vaan ei kun huomiota kansallisesti kiinnitetään heikkojen tiehuoltojen nojalla niiden teiden lisä rasitukseen kasvavilla painoilla. Sama olisi saavutettu kun olisi ajoaikoja pidennetty ja vähennetty kuljettajien "asumis aikaa" cabiineissa. tavaraa kulkisi enempi perille ja seisonta-ajat lyhentyneet. kun hyttien sisätilat pitää pitää pituusmittojen vuoksi nykyisellään. Korkeuskin tulee vastaan vaikka se parikymmentä senttiä kasvoikin. Mutta ei sitä rajattomasti voi kohottaa.
Arvatkaa ketkä on maksumiehinä painojen korottamisille?

-joo kuljetusyrittäjät.
Nykyiselläänkin ainut taho joka saa parhaan hyödyn on asiakas joka maksaa rahdin. Hän saa tavaran ilman huolta ja häivää

Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Su 31.03.2013 17:47
Kirjoittaja SamuliR
Jokos jenkki pojat saannu jarrut eturenkaisiin, joskus ei ainakaan Kenwortheissa ollu eturenkais jarruja.
Mut niin tai näin 60 luvun tekniikkaa joka tapauksessa
Re: Jenkkikuorma-autot vs Euro kuorma-autot
Lähetetty: Su 31.03.2013 21:47
Kirjoittaja Kimmo Koo
On niillä jarrut etuakselalla. Jarrukilvet tosin puuttuu.
Volvoissa taitaa olla nekin. Volvo taitaa olla Amerikan mantereen kehittynein kuorma-auto
