Sivu 1/1

Sähkövika herkkyys HA vs KA??

Lähetetty: Su 20.01.2013 12:12
Kirjoittaja atlas
Outo juttu kun vertaa sähkölaitteiden vikaherkkyyttä vaikka mersujen ka ja ha välillä niin ero on aivan kauhia.
Tieten kuljetuskalusto on liikuttava jatkuvasti ja tehdas todella panostaa luotettavuuteen ja käyttövarmuuteen.Valmistusmäärät on suuria ja suunnittelu viety pitkälle ja kuitenkin kun ajattelee raa-an alustan hintoja niin ei ole varmaan helppoa tuolla tehtaallakaan tehdä tulosta.
Tuotanto linja on jäykkä ja raskas ja ei tule samalla vauhdilla autoa ulos kuin ha tehtaassa.
Actros kun oli jonkin vuotta töissä niin olihan siinä iän tuomaa vikaa ..enimmäkseen robotti askin sähköpuolella mutta muuten pelasi jees ..vian ilmetessä eculle on varajärjestelmät ja vikadiaknostiikka eli samanlaista tekniikkaa kuin ha puolellakin...ratissa toimintoja ..vaihdekepissä.
Can-väylä tekniikka taas ei anna kuin ammattilaisten laitella lisävarustusta joka tuntuu joskau aivan kauhealta määrältä mitä sinne tungetaan.
No itse uusi autohan ei ole kallis mutta varustelu sitten maksaakin sen 2jopa kolme kertaa auton hinnan ja erikoisemmat vielä enemmän.
Tehdas kaiketi painaa pelkkää raakaa autoa vai onkohan mb tehdas suoraan tekee jotain erikois malleja tehtaaltaan?

Re: Sähkövika herkkyys HA vs KA??

Lähetetty: Ma 21.01.2013 07:59
Kirjoittaja Tukala
Melko hankalaa lienee vertailu sähkövikaherkkyyksien puolesta.

Tämä perustuu omaan oletukseen, mutta henkilöautojen määrä ollee moninkertainen kuormureihin nähden ja siksi viat ovat "yleisempiä" (tai ainakin vaikuttavat siltä) ha-puolella....

Re: Sähkövika herkkyys HA vs KA??

Lähetetty: La 02.02.2013 00:19
Kirjoittaja ville204
atlas kirjoitti:Outo juttu kun vertaa sähkölaitteiden vikaherkkyyttä vaikka mersujen ka ja ha välillä niin ero on aivan kauhia.
Tieten kuljetuskalusto on liikuttava jatkuvasti ja tehdas todella panostaa luotettavuuteen ja käyttövarmuuteen.Valmistusmäärät on suuria ja suunnittelu viety pitkälle ja kuitenkin kun ajattelee raa-an alustan hintoja niin ei ole varmaan helppoa tuolla tehtaallakaan tehdä tulosta.
Tuotanto linja on jäykkä ja raskas ja ei tule samalla vauhdilla autoa ulos kuin ha tehtaassa.
Actros kun oli jonkin vuotta töissä niin olihan siinä iän tuomaa vikaa ..enimmäkseen robotti askin sähköpuolella mutta muuten pelasi jees ..vian ilmetessä eculle on varajärjestelmät ja vikadiaknostiikka eli samanlaista tekniikkaa kuin ha puolellakin...ratissa toimintoja ..vaihdekepissä.
Can-väylä tekniikka taas ei anna kuin ammattilaisten laitella lisävarustusta joka tuntuu joskau aivan kauhealta määrältä mitä sinne tungetaan.
No itse uusi autohan ei ole kallis mutta varustelu sitten maksaakin sen 2jopa kolme kertaa auton hinnan ja erikoisemmat vielä enemmän.
Tehdas kaiketi painaa pelkkää raakaa autoa vai onkohan mb tehdas suoraan tekee jotain erikois malleja tehtaaltaan?
Vikaherkkyyteen vaikea ottaa kantaa mutta onhan kuorma-autoissa yli 2 x enemmän ohjainlaitteita kuin henkilöautoissa ja johtoa sitäkin enemmän joten toki sähkövikojakin esiintyy.

Daimlerin Molsheimin tehdas tekee erikoisempiakin tuotoksia, tosin kyllähän nekin maksaa varmasti yhtä paljon kuin muuallakin tehtynä, erikoisautot kun on kuitenkin aina käsityönä räätälöity asiakkaan tarpeisiin, tuskin kuitenkaan kukaan tuolta yrittäisi tilatakaan mitään perus kylmäkaapilla varustettua jakaria. Käsitykseni mukaan kuitenkin alusta tulee ulos normaalisti esim. Wörthin tehtaalta josta jatkaa matkaansa esim.tuonne Molsheimiin muutoksiin. Toki muuallakin tehdään erikoisempia tuotoksia, esim Titan tekee Mercedeksiä erikoiskäyttöön.

Re: Sähkövika herkkyys HA vs KA??

Lähetetty: Ke 15.05.2013 14:04
Kirjoittaja Bercedes Menz
atlas kirjoitti:Outo juttu kun vertaa sähkölaitteiden vikaherkkyyttä vaikka mersujen ka ja ha välillä niin ero on aivan kauhia.
Tieten kuljetuskalusto on liikuttava jatkuvasti ja tehdas todella panostaa luotettavuuteen ja käyttövarmuuteen.Valmistusmäärät on suuria ja suunnittelu viety pitkälle ja kuitenkin kun ajattelee raa-an alustan hintoja niin ei ole varmaan helppoa tuolla tehtaallakaan tehdä tulosta.
Tuotanto linja on jäykkä ja raskas ja ei tule samalla vauhdilla autoa ulos kuin ha tehtaassa.
Actros kun oli jonkin vuotta töissä niin olihan siinä iän tuomaa vikaa ..enimmäkseen robotti askin sähköpuolella mutta muuten pelasi jees ..vian ilmetessä eculle on varajärjestelmät ja vikadiaknostiikka eli samanlaista tekniikkaa kuin ha puolellakin...ratissa toimintoja ..vaihdekepissä.
Can-väylä tekniikka taas ei anna kuin ammattilaisten laitella lisävarustusta joka tuntuu joskau aivan kauhealta määrältä mitä sinne tungetaan.
No itse uusi autohan ei ole kallis mutta varustelu sitten maksaakin sen 2jopa kolme kertaa auton hinnan ja erikoisemmat vielä enemmän.
Tehdas kaiketi painaa pelkkää raakaa autoa vai onkohan mb tehdas suoraan tekee jotain erikois malleja tehtaaltaan?
Tuotantolinja ei varmasti ole jäykkä, sillä linjalla tehdään räätälöity tuote asiakkaalle (ei siis voi olla jäykkä). Myyntimäärät ovat varmasti vähäisempiä kuin henkilöautopuolella.

Esimerkki Scanian (Zwollen) tehtaalta:
- vaihtoehtoisia malleja on yli 70000kpl
- ei varastoja, mm. hytit ja renkaat tulevat samana päivänä kuin niitä tarvitaan ja ne tulevat linjalle oikeassa järjestyksessä
- päivittäin tehdään 132 autoa, tahtiaika 3 minuuttia
- tilauksesta toimitukseen 6 viikkoa (Lead time: tuotanto alkaa siitä, että metalli pitää louhia...loppu siihen kun auto on asiakkaalla)

Luvut ovat varmasti samansuuntaisia Mersun pajalla.Toi on siis samanlaista kuin muukin autoteollisuus eli ei missään nimessä jäykkää...