Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Facelift-keula alkoi kiinnostamaan...hmmm...konepelti lienee sama mutta saako vanhoista etulokasuojista leikkaamalla sopivat uudemmille etuvaloille vai vaatiiko uudet lokasuojatkin?
Olikos kokemuksia ??
Liikaa on sopivasti
Avatar
tanari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 258
Liittynyt: Ke 08.06.2005 21:38
Paikkakunta: vantaa

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja tanari »

viton etulokarit on muovia, joten varmaan helpoin vaihtaa koko lokarit.

ilmeisesti faceliftaukseen riittää lokarit + konepelti ja tarvittavat valot + maskit ja kiinnikkeet. Tuskin naamapellissä on eroja.
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Kukaan ei siis tiedä... No sen verran itse tiedän, että konepelti on sama ja etuvalot(n.350€/pari) on jo tilattu ja matkalla Suomeen...huomenna tilaan kotimaasta etupuskuri/maski yhdistelmän(n.280€).
Lokasuojat maksaa täällä n.370€/kpl ja Saksasta en vielä löytänyt, joten harkitsen vielä niiden alkuperäisten leikkelyä jos se näyttää mahdolliselta toteuttaa asiallisesti. Ei tästä tietysti halvalla selviä kun tekee lisäksi mieli madallusjousia, isompia kesävanteita ja maalata koko auto uusiksi uudella värillä :)
Liikaa on sopivasti
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Onko siis niin, että puskurikaan ei mene uudemman mallisten umpioiden kanssa? Sen ymmärrän, että teet täydellistä faceliftiä, mutta itseäni kiinnostaa uudemmat umpiot ja sitä kautta lokarit. Mutta ei juuri muu.

Voitko kertoa sitten kun saat osia käsiisi kokemuksista ja yms.?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Puskuri(maski) olisi ehkä muokattavissa uudemmille umpioille mutten itse en sitä edes ajatellut...facelifti sen olla pitää :) Puskimen malli muuttui vielä lennossa ja nyt tulee erillisellä maskilla oleva versio...mutta päivitellään kevään mittaan kunhan maalarilla riittää aika värinvaihtoonkin :)
Liikaa on sopivasti
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja hape82 »

mulla on facelift nokka paikallaan 06 autossa.
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Jussa »

hape82 kirjoitti:mulla on facelift nokka paikallaan 06 autossa.

No kuvia kehiin! Mitä siitä on vaihdettu? Lokarit? Puskuri? Maski?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ma 27.09.2004 14:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Jussa »

hape82 kirjoitti:mulla on facelift nokka paikallaan 06 autossa.

No kuvia kehiin! Mitä siitä on vaihdettu? Lokarit? Puskuri? Maski?
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja hape82 »

uudet kuvat 2013 223 (Small).JPG
tarvii ottaa parempia kuvia...siis jos jotain kiinnostaa. kaikki keulan palikat vaihdettu tää oli pikku pusun saanu nokkaan :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Tollaiseltahan nuo näyttää :) Itse en ole vielä etulokareiden tutkiskelua ehtinyt tehdä mutta lähipäivinä... Puskurin mallia tekisi mieli muuttaa vielä kertaalleen...harmi kun tuli ostettua jo yksi uusi...voisin myydä sopuhuntaan ehkä pois :)
Liikaa on sopivasti
pjuup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.08.2005 21:37
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja pjuup »

Vitottaja kirjoitti:Tollaiseltahan nuo näyttää :) Itse en ole vielä etulokareiden tutkiskelua ehtinyt tehdä mutta lähipäivinä... Puskurin mallia tekisi mieli muuttaa vielä kertaalleen...harmi kun tuli ostettua jo yksi uusi...voisin myydä sopuhuntaan ehkä pois :)

Voisin olla kiinnostunut tuosta sopuhinnasta jos samalla sais vinkin mistä niitä ajovaloja oot tilannut :)

Laita vaikka @ kuva ja tiedot.
MB E220CDI T -04 Nykyinen
MB E300TDT -99 Nykyinen
MB 115CDI Vito -06 Nykyinen
MB 112CDI Vito -00
Chevrolet Corvette 1974 (vielä kasaus vaiheessa mutta pikku hiljaa...) Nykyinen
MB w202 200D TDI -94 Nykyinen (pojan peltoauto) :)
MB 110 VITO -97
MB 300D(Turbo) -86
MB 300 TE 4-Matic -89
MB 380 SEC -83
MB 230 E -86
MB 200 B -86
MB 200 D -84
MB 220 D -81
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Päivitellään vähän. Alkuperäisten muovisten etulokasuojien käyttäminen faceliftiin on turhan työläs, johtuen materiaalin vähyydestä...no, muovihitsari tietysti onnistuu...itse ostin uudet peltiset...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Peltinen lokasuojakaan ei mene heittämällä paikalleen. Pienen kolmioikkunan alle pitäisi saada ruuvi uutta lokasuojaa varten, alkuperäinen muovinen on sieltä kiinni vain pellinpalan alle työnnettynä. Tässä kuvassa voisi olla yksi vaihtoehto kuinka lokasuoja saadaan menemään paikalleen...itse irroittelen pikkuikkunat maalausta varten jokatapauksessa, joten lokasuojan kiinnityskin onnistuu samalla. Muut lokasuojan ruuvit käy, paitsi konehuoneen puolella olevista kolmesta ruuvista keskimmäinen.

Edittiä vähän: Huomio, Huomio!!Saattaa olla niin, että alkusarjan facelifteissä on tuon lokasuojan kiinitys samallatavalla kuin 2004-2011 malleissa. Eli pikkukolmioikkunan alle "hahloon" työnnettävä. Uudemmissa on ruuvikiinnitys ja niissä on pikkukolmioikkunakin erilainen, on nimittäin se etummainen kärki kumia eikä kokonaan lasia kuin vanhemmissa...eli siitä pääsee käsiksi siihen kiinnitysruuviinkin.

Edit 2: Pikkuikkunoiden poisto tapahtui helpoiten vasaran ja mattoveitsen avulla, eli paskaks vaan...
Uusi peltinen lokasuojahan ei istu paikallensa ennenkuin irroittaa alkuperäisen lokasuojan kiinnikkeen, joka popniitattu koriin. Sitten pitää tasoitella korista pienet pokkaukset haluamallaan tavalla. Sitten vaan reikä sopivaan kohtaan ja esim. niittimutteri siihen. Uusi peltinen lokasuoja ei etupäästäänkään muuten istu paikalleen ilman rälläköintiä... :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Vitottaja, Ke 10.04.2013 20:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Umpiot menevät melkein heittämällä paikalleen...no ei...umpiossa on neljä kiinnitysruuvia mutta yksi, eli alempi ja sisempi ruuvi menee tyhjän päälle ja apukuskinpuolelta piti poistaa joku muovinpala, joka oli yhdellä ruuvilla kiinni. Koko lukkopelti(eli muovi) pitäisi vaihtaa jos täysin alkuperäisen haluaisi...itse kehittelen jotain...
Ai niin, myöskin liittimien johdoitus on eri järjestyksessä...eli vähän joutuu sähköhommiinkin kun on vähän sekaisin muuten valojen/vilkkujen toiminta. Liekkö tämä vain saksasta tilattujen umpioitten ongelma...? :/
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa nätimmäksi muuttuu...tosin valmiiksi asti ei tuolla puskurilla, koska se on jo periaatteessa myytykin...itse laitan jotain muuta ;)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Puskurista vielä piti sanomani, että 4 ruuvia sopii lukkopeltiin alkuperäisiin paikkoihin ja puskimen päissä olevat ura/hahlo sopii myöskin ok. Alapuolisista kiinnityksistä ei ole raportoitavaa muuten...myöhemmin siitä. Maski käy suoraan hyvin.
Sisälokasuojatkaan ei ole samanlaiset faceliftissä, joten nekin tilailen...onneksi toinen alkuperäinen olikin saanut osumaa reilummin, että vaihtoon menisi joka tapauksessa...
Viimeksi muokannut Vitottaja, Ti 12.03.2013 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Kaikkia varmaan kiinnostaa se tieto, että ainankin omassani oli ihan täynnä paskaa nuo kotelot. Muutaman vuoden kuluttua olisi ollut varmaan jo hitsaushommia :thumbdown:
Tuulilasinpyyhkimien alla olevassa poterossa oli myös molemmissa päissä törkyä, jotka sitten patosivat vedenpoistoreiät.
Itse purin muovit pois ja painepesurilla putsailin kaikki paikat tyhjiksi.
Etulokasuojien takapäistä alhaalta oli korroosio jo hyökännyt koriin sisälokasuojien taakse...vm. 2007 auton galvanointi oli jo antautunut, höh...no, näytetään hiekkapuhallinta ja jotain myrkkyä päälle...eiköhän se muutaman vuoden taas kestä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Nyt kun tuo oma laitos on oikeasti työn alla niin tuo etuvalojen johdoitusongelma on ajankohtainen.
Oikeastaan vain lyhyen ja vilkun maa on samassa liittimessä...tavallaan, sillä se liitin ei ole edes samanlainen nyt kun tarkemmin sitä tutkin. Uudessa on muutama pienempi piikki lisänä jne... Tästä eroavaisuudesta voin kuvan liittää jos siitä apua jollekkin on.
Kysymys: Uusissa umpioissa on parkkivalopolttimona R580 lasikantapoltin, joka on siis 21w + 5w mallinen...mihinhän tarkoitukseen tuo 21w on suunniteltu? Päivävalo??
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Nyt voisin kysyä neuvoa tuohon valoasiaan...eli miten toeutetaan helpoiten tuo liittimen eroavaisuus?
Otetaanko alkuperäisistä valoista piuhat liittimineen ja sovitetaan ne rojut facelifti valon koteloon vai hommataanko faceliftvalojen alkuperäiset liittimet kolariautosta ym??

Kiitos :)
Liikaa on sopivasti
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja hape82 »

Vitottaja kirjoitti:Nyt voisin kysyä neuvoa tuohon valoasiaan...eli miten toeutetaan helpoiten tuo liittimen eroavaisuus?
Otetaanko alkuperäisistä valoista piuhat liittimineen ja sovitetaan ne rojut facelifti valon koteloon vai hommataanko faceliftvalojen alkuperäiset liittimet kolariautosta ym??

Kiitos :)
Voisin pistää sulle viikonloppuna vaikka muutaman kuvan oman auton toteutuksesta,todellakaan ei kaunista katseltavaa mutta toimivaa kuitenkin :) Toisten virheistähän oppii ;)
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

No niin, nyt on oma projekti "valmis". Ihan heittämällä ei kaikki osat sopineet ja pieniä yllätyksiä matkan varrella tuli.
Voisin tähän listata nyt oleellisimmat muutokset:

1.Etulokasuojat.
-Konehuoneen puolella keskimmäinen kiinnitys ei osu kohdalleen, käytännössä tehtävä vain reikä ja läpipultti tai laitettava niittimutteri.
-Pikkukolmioikkunan etukulman alle tehtävä myös kiinnitys lokasuojaa varten. Ikkuna on vaihdettava facelift-mallin ikkunaan, jossa etukulma on kumia. Vanhan lokasuojan kiinnikkeet poistettava pikkuikkunan alta ja hakattava peltiä sisäänpäin ja tehtävä reikä ja laitettava esim. niittimutteri(itse hitsasin nämä niitit jopa kiinni).
-Lukkopellistä joutuu myös rälläköimään tavaraa pois että lokasuoja laskeutuu etupäästään riittävän alas.
-Oven saranoitten liepeiltä poistin alkuperäisen muovilokasuojan keskimmäisen kiinnikkeen.
-Uudet sisälokasuojat myös vaatii.

2.Puskuri.
-Maskin seudun kaikki 4 kiinnitysruuvia sopii.
-Puskurin alaosan oikeaoppisesta kiinnitystavasta ei ole 100% varmuutta mutta ainakin facelift Vianon puskuri vaatii lisää materiaalia korin puolelle että puskurin saisi tukevasti kiinni, voi olla että siellä kuuluisi olla jokin muovinen osa yms. En tiedä onko Viton puskurissa sama tilanne.

3.Valot.
-Kiinnityksiltään 3 ruuvia neljästä sopii. Alimmainen sisempi ruuvi menee uudessa valossa alkuperäistä kiinnityspaikkaa alemmas. Tähän voi hankkia facelift-mallin lukko"pellin" tai visioida jotain...
-Sähköjen kanssa tein itse niin, että otin vanhoista valoista pelkät liittimen rungot ja sijoitin ne uusiin valoihin. Liittimen runkoihin käy facelift-valoista liittimen rungosta irroitetut johdot metallisine liittimineen mutta pieniä tinauksia joutuu silti tekemään.
Parkkivalon yhteydessä on ilmeisesti jonkinlaiset päivävalot mutta ne jätin pois käytöstä, eli pelkkä parkki toiminnassa.
Korkeudensäätömoottoreiden johdoitukset oli omissa facelift-valoissa nerokkaasti samalla värillä kaikki mutta onneksi toisessa valossa oli edes säätömoottorin liitin näkyvissä ja pääsin yleismittarin kanssa jyvälle oikeasta järjestyksestä näiden kolmen johdon suhteen...paitsi että vähän arpapeliä silti oli...

4.Peilit.
-Peilit käy suoraan kiinni. Facelift-peileissä ei ole peilin juuressa liitintä niinkuin vanhanmallisessa, vaan yhtenäinen johto oven väyläpurkkiin asti.

Osat kustansi seuraavasti:

-Lokasuojat n. 330€/kpl
-Vianon puskuri n. 520€(Viton pohjamaalissa oleva puskuri maksoi n. 260€)
-Puskurin ritilät ja lampunpesimen suojalätkät ehkä n.130€ yhteensä.
-Maski n.160€ rahteineen Englannista.
-Etuvalot 350€/pari rahteineen Saksasta
-Pienet kolmioikkunat n.65€/kpl
-Sisälokasuojat n.65€/kpl
-Peilit n.300€/pari käytettynä

Nämä osat uusia peilejä lukuunottamatta, käytetyillä osilla luonnollisesti halvemmalla. Itselläni vaihtui myös koko auton väri ja en voi nyt eritellä pelkkien osien maalauksen hintaa. Itselle tuli vähän muutakin osaa lisäksi, joten budjetti karkasi käsistä...mutta, lopputulokseen olen tyytyväinen...ainankin toistaiseksi ;)
Viimeksi muokannut Vitottaja, La 11.05.2013 20:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Liikaa on sopivasti
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Tämmöinen siitä sitten tuli
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Liikaa on sopivasti
pjuup
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.08.2005 21:37
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja pjuup »

Hieno. :D

En ole itse päässyt sen pidemmälle kuin että olen toisenkin lokasuojan löytänyt, mutta jos joskus kerkiäis saada tehtyä. :)
MB E220CDI T -04 Nykyinen
MB E300TDT -99 Nykyinen
MB 115CDI Vito -06 Nykyinen
MB 112CDI Vito -00
Chevrolet Corvette 1974 (vielä kasaus vaiheessa mutta pikku hiljaa...) Nykyinen
MB w202 200D TDI -94 Nykyinen (pojan peltoauto) :)
MB 110 VITO -97
MB 300D(Turbo) -86
MB 300 TE 4-Matic -89
MB 380 SEC -83
MB 230 E -86
MB 200 B -86
MB 200 D -84
MB 220 D -81
Avatar
hape82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Pe 15.02.2013 00:16
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja hape82 »

Vitottajan Vito on nyt komee :thumbup:
Mun autossa on vanhanmallin peilit,mun makuun paremmat isompina noi faceliftin aika pienet :oops:
Ja mainosta :D :
Jos jotakuta kiinnostais niin Viton alta joutais 19" setti Michelin renkailla kiertoon halvalla
t3mppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ke 08.08.2012 21:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja t3mppa »

Itekki tullu vähän alotettua päivitystä. Lähipäivinä autosta selkeempää projekti kertomusta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Jouns »

Vitottaja kirjoitti:No niin, nyt on oma projekti "valmis". Ihan heittämällä ei kaikki osat sopineet ja pieniä yllätyksiä matkan varrella tuli.
Voisin tähän listata nyt oleellisimmat muutokset:

1.Etulokasuojat.
-Konehuoneen puolella keskimmäinen kiinnitys ei osu kohdalleen, käytännössä tehtävä vain reikä ja läpipultti tai laitettava niittimutteri.
-Pikkukolmioikkunan etukulman alle tehtävä myös kiinnitys lokasuojaa varten. Ikkuna on vaihdettava facelift-mallin ikkunaan, jossa etukulma on kumia. Vanhan lokasuojan kiinnikkeet poistettava pikkuikkunan alta ja hakattava peltiä sisäänpäin ja tehtävä reikä ja laitettava esim. niittimutteri(itse hitsasin nämä niitit jopa kiinni).
-Lukkopellistä joutuu myös rälläköimään tavaraa pois että lokasuoja laskeutuu etupäästään riittävän alas.
-Oven saranoitten liepeiltä poistin alkuperäisen muovilokasuojan keskimmäisen kiinnikkeen.
-Uudet sisälokasuojat myös vaatii.

2.Puskuri.
-Maskin seudun kaikki 4 kiinnitysruuvia sopii.
-Puskurin alaosan oikeaoppisesta kiinnitystavasta ei ole 100% varmuutta mutta ainakin facelift Vianon puskuri vaatii lisää materiaalia korin puolelle että puskurin saisi tukevasti kiinni, voi olla että siellä kuuluisi olla jokin muovinen osa yms. En tiedä onko Viton puskurissa sama tilanne.

3.Valot.
-Kiinnityksiltään 3 ruuvia neljästä sopii. Alimmainen sisempi ruuvi menee uudessa valossa alkuperäistä kiinnityspaikkaa alemmas. Tähän voi hankkia facelift-mallin lukko"pellin" tai visioida jotain...
-Sähköjen kanssa tein itse niin, että otin vanhoista valoista pelkät liittimen rungot ja sijoitin ne uusiin valoihin. Liittimen runkoihin käy facelift-valoista liittimen rungosta irroitetut johdot metallisine liittimineen mutta pieniä tinauksia joutuu silti tekemään.
Parkkivalon yhteydessä on ilmeisesti jonkinlaiset päivävalot mutta ne jätin pois käytöstä, eli pelkkä parkki toiminnassa.
Korkeudensäätömoottoreiden johdoitukset oli omissa facelift-valoissa nerokkaasti samalla värillä kaikki mutta onneksi toisessa valossa oli edes säätömoottorin liitin näkyvissä ja pääsin yleismittarin kanssa jyvälle oikeasta järjestyksestä näiden kolmen johdon suhteen...paitsi että vähän arpapeliä silti oli...

4.Peilit.
-Peilit käy suoraan kiinni. Facelift-peileissä ei ole peilin juuressa liitintä niinkuin vanhanmallisessa, vaan yhtenäinen johto oven väyläpurkkiin asti.

Osat kustansi seuraavasti:

-Lokasuojat n. 330€/kpl
-Vianon puskuri n. 520€(Viton pohjamaalissa oleva puskuri maksoi n. 260€)
-Puskurin ritilät ja lampunpesimen suojalätkät ehkä n.130€ yhteensä.
-Maski n.160€ rahteineen Englannista.
-Etuvalot 350€/pari rahteineen Saksasta
-Pienet kolmioikkunat n.65€/kpl
-Sisälokasuojat n.65€/kpl
-Peilit n.300€/pari käytettynä

Nämä osat uusia peilejä lukuunottamatta, käytetyillä osilla luonnollisesti halvemmalla. Itselläni vaihtui myös koko auton väri ja en voi nyt eritellä pelkkien osien maalauksen hintaa. Itselle tuli vähän muutakin osaa lisäksi, joten budjetti karkasi käsistä...mutta, lopputulokseen olen tyytyväinen...ainankin toistaiseksi ;)
Jos autosta löytyy parkkitutkat niin ne joutuu myös uusimaan kaikki (tutkien varaosanumero: a2125420018), sekä parkkitutkan johtosarjan, johon vaihtaa vanhasta johtosarjasta auton pään liittimen. Tämä on helppo homma, koska värit ovat samat.

Itse päädyin tekemään valojen sähköistyksen niin, että otan vanhoista umpioista liittimet johtoineen irti ja laitan näiden johtojen päähän faceliftin liittimen (löytyy täältä:http://www.finjector.com/verkkokauppa/i ... 21955-135/). Tämä siksi, että jos joskus vielä tulee ajettua peuraan niin umpion voi vaihtaa suoraan, eikä joudu sähköjä arpomaan uudestaan.
Valojen sähköjen teko ei uusiin Hellan halogeeniumpioihin olekaan niin helppo kuin luulin. Kaikki umpion sisäiset johdot ovat mustia. Kaikki muut liittimen pinnit sain selville yleismittarilla, mutta korkeudensäätömoottori on vielä mysteeri, koska liitintä ei mahdu irroittamaan kovin helposti. Onko jollain korkeudensäätömoottorin pinnit tiedossa?
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Vitottaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: La 26.06.2004 11:18
Paikkakunta: Simpele

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Vitottaja »

Hellan umpiothan nuo omatkin oli ja muistaakseni sen korkeudensäätömoottorin liitin oli jommassa kummassa "umpiossa" paremmin esillä.
Liikaa on sopivasti
Miranisi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 15.12.2015 23:58

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja Miranisi »

Olisko jollain selkeät kuvat tai kytkikset noista valojen johdotuksista? Sais ton härvelin nippuun....
TIC
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 09.03.2005 21:00

Re: Vito W639 2011 facelift-keula vanhempaan

Viesti Kirjoittaja TIC »

Nuo edellä olevat projektit kun oli jo 2013 tehtyjä niin onkos etulokareiden hinnat tulleet yhtään alas/löytyykö jo tarvikevalmistajaa? Muoviset facelift lokarit olis haussa, ompahan yks paikka vähempi mikä ruostuu... Peltisiäkin voi toki miettiä jos hinta on puolet muovisesta kunhan vaan muistaa suojata ne sisäpuolelta ruosteelta. Umpiot tuohon omaani eikait kamalia tarvikkeena maksa kun ovat halogen valot. Alkuperäisten xenonien päivittäminen halogen umpioiden tilalle lienee melko työläs ja kallis urakka jos haluaa projektin vielä lain puitteissa tehdä eli niin että automaattinen korkeussäätö ja pesurit löytyy. Myöskään parkkitutkia eikä pesureita tässä ei ole joten senkin osalta säästää kun ei tarvi sensoreita vaihtaa. Onko ainut paikka veho tai kl varaosat mistä facelift lokareita voi uutena löytää? Purkaamoilla ei ainakaan näyttänyt olevan ainuttakaan eikä ebay tuottanut tulosta. Mitään osia en ole vielä ostanut elikkäs jos jollain on antaa vinkkiä mistä saisi keulan "kittinä" niin sekin on tervetullut tieto jos moisia paikkoja löytyy.
Vastaa Viestiin