Moe,
huomasin tuossa coupea talvisäilöön laittaessani, että automaattilaatikon keppiin on tullut väljyyttä jostakin. Aiemmin alueet ovat menneet päälle juuri siinä kohdassa, missä kepin kulississa on kukin kirjain, mutta nyt keppiin on tullut aika reippaastikin ylimääräistä väljyyttä ja epätarkkuutta, eikä vaihteisto välttämättä esim. mene vapaalle niin, että kepin vain laittaa N:n kohdalle, vaan pitää vetää yli jompaankumpaan suuntaan. Ongelma ei ole syntynyt pikkuhiljaa, vaan oikeastaan ihan normaali toiminta on muuttunut tuommoiseksi aika lailla yht’äkkiä. Sitten kun oikea alue on päällä, laatikko toimii kuten aina ennenkin.
Mistähän moinen voisi johtua, onko vastaavanlaisia kokemuksia? En ehtinyt asiaan perehtyä sen syvällisemmin kuin että kulissin reiästä näkyvä mutterilla kiristetty kepin liitos ei ole löysällä. Eli vika löytynee jostakin lattian alapuolelta. Toivottavasti ei kuitenkaan ole laatikon sisäinen vika...
Niin joo, jotenkin epäilisin, ettei tällä ole asiaan mitään vaikutusta, mutta lisätietona vielä sen verran, että vaihteisto ei ole alkuperäinen, vaan se on merkkikorjaamolla aikanaan siihen laitettu Original Mercedes-Benz Tauschaggregat, osanumeroltaan 123 270 0101 (ja sarjanumero 304153). Nuo numerot ovat siihen laatikon etuosaan niitatussa kyltissä, ja muuta numeroa ei siinä kyljessä sitten olekaan, ne on jyrsitty pois. Eli olisko se nyt sitten joku tehdaskorjattu aski? 722.1 on ollut sekä alkuperäinen että tämäkin, mutta kuulemma auton runkonumeron mukaan valittu vaihteiston öljynsuodatin ei ainakaan tähän sopinut, kun tässä on suodattimen liitännässä sellainen about sentin korkuinen putki, jota ei siinä mulle myydyssä suodattimessa ollut. Muuten oli kyllä ihan samanlainen filtteri.
W123 280 CE -81 vaihteiston (722.1) kepin väljyys
W123 280 CE -81 vaihteiston (722.1) kepin väljyys
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W123 280 CE -81 vaihteiston (722.1) kepin väljyys
Siirtotangolla on kummihelat lootan, sekä kepin päässä, jotka kuluvat. Öljynsuodatinta on kahta mallia 722.1 Lootassa, vaihtuu vuosimallista X.
Heloja löytyy ainakin Kooällästä!![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
Heloja löytyy ainakin Kooällästä!
![Thumbup :thumbup:](./images/smilies/icon_thumbup.gif)
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W123 280 CE -81 vaihteiston (722.1) kepin väljyys
Tuo yllä oleva tuli itsellekkin heti mieleen,onkos vaihteen paikalla selvää välystä kepissä??Jos niin on varmaan kumihelat "häränsilmät"jopa kadonneetJarsaR kirjoitti:Siirtotangolla on kummihelat lootan, sekä kepin päässä, jotka kuluvat. Öljynsuodatinta on kahta mallia 722.1 Lootassa, vaihtuu vuosimallista X.
Heloja löytyy ainakin Kooällästä!
ajan saatossa!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W123 280 CE -81 vaihteiston (722.1) kepin väljyys
Kiitoksia infosta!
Kuulostaa oikeinkin uskottavalta selitykseltä rikkinäinen tai puuttuva kumihela. Nimenomaan siinä pitkittäissuunnassa on väljyyttä, joka tosiaan alkoi yht'äkkiä noin vain, eikä pitkän ajan kuluessa pikkuhiljaa. Pitääpä joku kerta tallille ehtiessä möyriä taas auton alle ihmettelemään, millaisia tankoja ja heloja siellä on näkyvissä.
Kuulostaa oikeinkin uskottavalta selitykseltä rikkinäinen tai puuttuva kumihela. Nimenomaan siinä pitkittäissuunnassa on väljyyttä, joka tosiaan alkoi yht'äkkiä noin vain, eikä pitkän ajan kuluessa pikkuhiljaa. Pitääpä joku kerta tallille ehtiessä möyriä taas auton alle ihmettelemään, millaisia tankoja ja heloja siellä on näkyvissä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09