Jos kiristinvivun hihnapyörän halkaisija muuttuu niin hihnan nopeus tuulettimen hihnan alapuolella muuttuu...yläpuolellahan se on vakio.teemu5566 kirjoitti:ittelläki käyny tuo asia miäles mutta hihnahan liikkuu samaa nopeutta jokapaikas, pyörimisnopeus vaan on eri.bonn kirjoitti:No oisko se edellinenkin ollut väärä? Joku palikka ei ole OK! Jos viitsit niin laita se halkaisija niin mittaan omasta jossa kestää. Oma epäily väärä halkaisija josta seuraa että hihna ei liiku samaa nopeutta tuulettimen hihnapyörällä ylä - ja alapuolella....
moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
No ei se nyt kyllä kiristinpyörän halkaisijan muutos muuta yhtään mitään hihnan nopeutta. Sen määrää vain kampiakselin hihnapyörä ja moottorin pyörimisnopeus. Kiristinpyörän halkaisijan suurentaminen hidastaa kiristinpyörän pyörimisnopeutta, mutta oli se mikä vain niin ei ne pyörät koskaan liian nopeasti pyöri. Mikäli jokin pyörii liian nopeasti se on vesipumppu tai laturi maksimikierroksilla, mutta ei nekään vaikuta mihinkään pulttien katkeiluun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Eikö tuossa laturilla kuulu olla sitä sellasta yhteen suuntaan pyörittävää hihnapyörää
Onkos tää nyt diiseli vai bensakone ??
Onkos tää nyt diiseli vai bensakone ??
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Toi on niin Jeesuksen aikanen että ei kuulu olla vapaakytkintä laturissa.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Pakko kai se on joku paikka olla viallinen kun näkyy olevan päällisin puolin kaikki OK.
Mistään kierroksista tai moottorin koosta tai sellaisesta ongelma ei johdu, ja kaikkea muuta olen nähnyt hajonneena kiristinsysteemissä mutta ikinä ei pyörän kiinnityspulttia poikki
Mistään kierroksista tai moottorin koosta tai sellaisesta ongelma ei johdu, ja kaikkea muuta olen nähnyt hajonneena kiristinsysteemissä mutta ikinä ei pyörän kiinnityspulttia poikki
wiimax.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Pitäs kai pultin staattista jännitystä sen verran kestää siinä iät ajat.
Täytynee sen remmin "vemputtaa" normaalia enemmän?
Täytynee sen remmin "vemputtaa" normaalia enemmän?
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Jokohan se ongelma on ratkennut. Kuvissa näkyy kiristinpyörässä tavallinen pultti kun mielestäni siinä pitäisi olla kuusiokolo pultti. Siinähän on syvennys kantaa varten eikä tarvi prikkaa tuohon kuvan malliin.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Mää kun luulin, että sinne on alkuperänen pultti aina laitettu katkeemaan.... Siis pitäähän sen pultin olla oikean lujuuksinen. Jos jotain pehmeitä pultteja laitettu, niin poikkihan ne menee.
No jos on lujat karkastut pultit menny poikki, niin sitten jatketaan ihmettelyä.
No jos on lujat karkastut pultit menny poikki, niin sitten jatketaan ihmettelyä.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
teemu5566 kirjoitti:kuvan pultti ei liity tapaukseen niinkuin aiemmin sanoin.Jari Ke kirjoitti:Onhan pultti 8.8 tai lujempi? Kuvissä näyttää joltain ihan multa mutta ei olisi ekakerta kun näyttää. Mistä muuten hommasit tuon pultin kun leima pultin päässä näyttää niin oudolle?
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2333
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Mersuissa kuten kaikissa muissakin autoissa hihnan kierto on järjestetty niin, että suurimman voiman tarvitseva hihnapyörä on lähinnä kampiakselia.dealer kirjoitti:Pakko kai se on joku paikka olla viallinen kun näkyy olevan päällisin puolin kaikki OK.
Mistään kierroksista tai moottorin koosta tai sellaisesta ongelma ei johdu, ja kaikkea muuta olen nähnyt hajonneena kiristinsysteemissä mutta ikinä ei pyörän kiinnityspulttia poikki
Useimmiten se on ilmastoinnin hihnapyörä. Toisena sitten ohjaustehostimen hihnapyörä ja seuraavina vähiten tehoa ottavat vesipumppu ja laturi. Näistä vesipumppu vielä usein ennen laturia (vaikka sen tarvitsema teho on pienempi kuin laturin) koska sen sijainti on pakko olla moottorin yläosassa ja kiinni siinä.
Kaikki tuo siksi, että viimeistäkin apulaitetta (=laturi) käyttävä moniura- tai kiilahihnan kautta kulkeva voima kuormittaa myös kaikkia muita apulaitteita sitä ennen.
Moniurahihnan kiristin on siksi viimeisenä ennen kampiakselia joten siihen ei kohdistu minkäänlaista vetokuormitusta muutoin kuin oman jousikuormansa aiheuttama kiristys.
Tuosta on loogisesti pääteltävissä, että jostakin syystä kiristimeen kohdistuu voima joka siihen ei tule kohdistua.
Eli kiristin on jumissa joissakin olosuhteissa tai pyörii huoonosti aiheuttaen kiinnityspulttiin ylisuuren kuormituksen.
Edellyttäen tietenkin, että kiinnityspultti on alunperin oikean lujuinen ja että se on kiristetty oikeaan momenttiin.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Mitenkäs kun mulla on nyt katkennu parit tehostajan korvakot niin, tuleeko sen kiristimen olla kuinka herkkä liikkumaan kun jousi irti? Ja Voiko sen kiristemen kiristää liian tiukkaan? Kone om 602 ja uutta on kiristin, pultti, iskari, hihna, vesipumppu ja vesipumpun hihnapyörä joka vipotti.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Tosi herkkä ja saa vetää tiukkaan. Kiristin jumii jos prikka puuttuu alta
wiimax.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Okkei prikka on kyllä. Jostain luin että jakokoppa voi haleta niin täytyy kohta lähtee se tarkastamaan.dealer kirjoitti:Tosi herkkä ja saa vetää tiukkaan. Kiristin jumii jos prikka puuttuu alta
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Ei ollut onneksi jakokoppa halki. Kävin yhden tehostimen purkamassa, nyt vaan se että jos siitäkin katkeaa korvakot. Pitäskö vielä tuo kiristin rulla uusia kun sitä ei oo vaihdettu, vaikka ei siinä näy tai tunnu mitään?
Ainiin olihan siinä eilen hajonneessa tehostimessa välystäkin kun hihnapyörästä koitti, vaikuttaneekko sekin tähän?
Ainiin olihan siinä eilen hajonneessa tehostimessa välystäkin kun hihnapyörästä koitti, vaikuttaneekko sekin tähän?
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Ja eipä oo mikää herkkä tuo kiristi kun on pultti tiukalla, ei sitä jaksa minnekkään kääntää? Prikka väärä?
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Ja se vipu on ruville merkkinen, jottain hämärää siinä kiristin vivussa on. Hitto kun on ihan rikki se vanha ois voinu testata sillä liikkuvuutta. Sitten se pultti millä on se vipu kiinni, ni on siinä laakerissa kiinni/tiukka, ei siis lähde erikseen siitä vivusta/laakerista.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Pultti ei pidäkään lähteä irti. Pyöriikö se vivussa käsin kun vipu on irti ? Kuvat ois kivoja
wiimax.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Joo pyörii se. Huomenna kuvia. Löyhällä ollessa liikkuu hyvin, mutta kun vetää tiukalle niin ei minnekkään. Pitäskö laittaa joku toinen ohut prikka vielä?dealer kirjoitti:Pultti ei pidäkään lähteä irti. Pyöriikö se vivussa käsin kun vipu on irti ? Kuvat ois kivoja
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Alunperin välissä on yksi paksu aluslevy, sellainen riittäisi.
wiimax.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Joo tuo alkuperäinen mulla onkin. Huomasimpa että rikan keskiosa ottaa kantaa siitä reijän reunoilta. Vinkutin sitä reikää vähän väljemmäksi niin jopa alkoi liikkua. Ehjän tehostimen taas nakkasin paikoilleen, toimii ja tuskin enää katkeaa. Mänihän tuota kaiken kaikkiaan 3 korvalliset riks raks ja poks.dealer kirjoitti:Alunperin välissä on yksi paksu aluslevy, sellainen riittäisi.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
No niin, täällä liitytään katkenneiden hihnapyörän pulttien klubiin. Potilaana 200D -92.
Hieman taustatietoa, eli n. 100tkm on menty samoilla kiristimillä ja hihnalla (ulkoisesti kuin uusi edelleen) mutta 2tkm sitten alkoi välillä kylmänä sirkutella hihna mutta 10 sekunnin jälkeen ääni katoaa.
Osia tarkasteltuaan vain ja ainoastaan hihnapyörästä löytyi pieni välys, keinu oli tosi välyksettömän oloinen jouhevasti liikkui, myös iskari oli uuteen verrattuna kuin uudenveroinen iskunvaimennuskyvyltään.
Eli uusiksi meni sitten hihnapyörä varaosapultin (10.9 vahvuinen kuten vanhakin) kera sekä ennakoivasti uusi iskari (sama stabilus mitä vanhakin) kun lukenut liikaa noista jakopäänkopan särkymisistä huonon iskarin takia.
Ne vähäiset sirkutukset katosi sen siliä tien ja kovaa ajoa tämän vaihtotyön jälkeen kunnes lähti ajossa irti tuo hihnapyörä, onneksi lähellä kotia.
Silläaikaa kun tuumailen millä askartelen tuota tynkää tuosta keinusta pois niin neuvot diagnosointiin otan ilolla vastaan! Edelleen kaikki hihnapyörät pyörivät vaivatta ja sillä tavalla mitä ovat koko auton omistushistorian ajan tuntuneetkin. Toki mainittakoon että hieman pitkittäisvälystä on laturin ja OT-pumpun hihnapyörillä jos vetää itseä päin mutta näin on aina ollut.
Hihnapyörän koon vertailin vaihtohetkenä vanhaan päällekkäin ja olivat samankokoiset vaikka merkki oli eri (vanha oli trucktec ja uusi INA).
Eli voisi olettaa näin nopealla särkymisellä että se on seuraus jostain eikä vain että pultti olisi maanantai-kappale. Asennusvirhettä en näe tehneeni esim. hihnan oikeinpujottelun suhteen sekä osat ovat samat mitä on ollut viimeiset 100tkm (paitsi uusi hihnapyörä pultin kera ja iskari jotka näyttivät samalta verrattuna vanhoihin) joten tässä menee hieman sormi suuhun kun alkaa ideat loppumaan.
edit1. vielä lisäyksenä niin en ajatellut sitä kireyttä sen kummemmin kuin ennenkään eli helppo oli asentaa hihna kireälle uudemmilla palikoilla.
Hieman taustatietoa, eli n. 100tkm on menty samoilla kiristimillä ja hihnalla (ulkoisesti kuin uusi edelleen) mutta 2tkm sitten alkoi välillä kylmänä sirkutella hihna mutta 10 sekunnin jälkeen ääni katoaa.
Osia tarkasteltuaan vain ja ainoastaan hihnapyörästä löytyi pieni välys, keinu oli tosi välyksettömän oloinen jouhevasti liikkui, myös iskari oli uuteen verrattuna kuin uudenveroinen iskunvaimennuskyvyltään.
Eli uusiksi meni sitten hihnapyörä varaosapultin (10.9 vahvuinen kuten vanhakin) kera sekä ennakoivasti uusi iskari (sama stabilus mitä vanhakin) kun lukenut liikaa noista jakopäänkopan särkymisistä huonon iskarin takia.
Ne vähäiset sirkutukset katosi sen siliä tien ja kovaa ajoa tämän vaihtotyön jälkeen kunnes lähti ajossa irti tuo hihnapyörä, onneksi lähellä kotia.
Silläaikaa kun tuumailen millä askartelen tuota tynkää tuosta keinusta pois niin neuvot diagnosointiin otan ilolla vastaan! Edelleen kaikki hihnapyörät pyörivät vaivatta ja sillä tavalla mitä ovat koko auton omistushistorian ajan tuntuneetkin. Toki mainittakoon että hieman pitkittäisvälystä on laturin ja OT-pumpun hihnapyörillä jos vetää itseä päin mutta näin on aina ollut.
Hihnapyörän koon vertailin vaihtohetkenä vanhaan päällekkäin ja olivat samankokoiset vaikka merkki oli eri (vanha oli trucktec ja uusi INA).
Eli voisi olettaa näin nopealla särkymisellä että se on seuraus jostain eikä vain että pultti olisi maanantai-kappale. Asennusvirhettä en näe tehneeni esim. hihnan oikeinpujottelun suhteen sekä osat ovat samat mitä on ollut viimeiset 100tkm (paitsi uusi hihnapyörä pultin kera ja iskari jotka näyttivät samalta verrattuna vanhoihin) joten tässä menee hieman sormi suuhun kun alkaa ideat loppumaan.
edit1. vielä lisäyksenä niin en ajatellut sitä kireyttä sen kummemmin kuin ennenkään eli helppo oli asentaa hihna kireälle uudemmilla palikoilla.
Viimeksi muokannut sawyer, Ke 24.01.2024 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Kuvat ei näy ainakaan minulle. Joku on vaan käynyt jumissa jos kaikki on oikein ja hihnapyörän pultti katkeaa.
wiimax.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Joo ei ne kuvat näy minullakaan kuin tekstinä "kuva" jostain kumman syystä ja josta oikealla hiirennäppäimellä sitten pääsee näihin "avaa kuva uuteen välilehteen".
Linkit kuviin on kuitenkin https://aijaa.com/isCA8w ja https://aijaa.com/ZhXdJ0 .
Jokuhan siellä on takerrellut mutta en keksi mikä. Toki uuden hihnapyörän laakeri on tahmeampi mutta monesti uusi laakeri on tämmöinen vanhaan vaihdettavaan verrattuna. Tutkimukset ja ihmettelyt jatkukoon -->
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Näyttää että on katkennut kerrasta, vittaa sisäkoolin takertumiseen eli koko paletti yrittää pyöriä. Jos sisäkoolista pitää kiinni ja pyörittää
tuntuuko herkältä. Tai pultin kanta ottanut kiinni ulkopuoleen, onko pultin kanta kuinka väljä reikään?
tuntuuko herkältä. Tai pultin kanta ottanut kiinni ulkopuoleen, onko pultin kanta kuinka väljä reikään?
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Mulla edell. rinkulakeulassa katkesi tuo moniurahihnan kiristäjän pultti viikko asennuksen jälkeen. Sylttytehtaalta kuulin, että jakopään hihnan kiristäjän pultti vedetään momenttiin x ja moniurahihnan momenttiin y, missä y < x. Mutta asentaja oli vetänyt molemmat momenttiin x eli moniurahihnan pultin liika tiukalle. Siis sitten poikki.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Sanotaanko näin että tahmea on oikea sana minusta kuvaamaan tuota hihnapyörän liikkuvuutta. Liikkuu kyllä vaivattomasti pienen vastuksen kera mutta ei missään nimessä takertele! Vanha se vasta liikkuukin vaivattomasti kun saa sille annettua vauhtia niin että ääntääkin hieman eli todella kevyt
on liikkumaan sekä omaa sen pienen päittäisvälyksen sisäkoolissa kun kokeilee. Uusi on täysin välyksetön tämän suhteen.
Reiässä on pientä sivuttaisvälystä kun kokeilee pultilla, vähemmän kuitenkin uudessa kuin vanhassa.
Ehkä tässä pitää uusi hihnapyörä ostaa niin on vertailua tuon liikkuvuuden suhteen?
Kanta on myös väljä syvennyksessä eikä jälkiä ollut syvennyksessä tai pultissa, hyvä huomio kyllä! Kuitenkin uuden pultin kanta on hieman vanhaa matalempi ja meinasin innostua että olisiko näin tyhmä juttu vaan kannan leveys on tismalleen sama.
On keretty nyt tutkimaan lisää, keinuvipu liikkuu täysin vapaasti ja vaivattomasti ilman päittäisvälystä. Hihnapyörätkin liikkuvat vaivattomasti vaikka laturin hihnapyörä nyt kokeiltaessa on astetta tahmeamman oloinen kuin ot-pumpun tai vesipumpun hihnapyörä, liikkuu kuitenkin vaivattomasti.
Iskari piti vielä vahvistaa niin uusi ja vanha on tuo tismalleen sama "stabilus 8269cw" eikä vain niin että merkki olisi osunut kohilleen mutta olisi tässä viestiketjussa mainittu bensakoneen iskari dieseli-koneen iskarin sijaan. Tuon vastaavuusnumero varaosanumerona on ilmeisesti alunperin 603-alkuinen ja korvaava 604-alkuinen.
Epäselväksi jäi viestiketjusta että voiko näissä tuosta jousesta säätää hihnankireyttä? Oli kyllä irrallaan hihnapyörää vaihtaessa kun piti enemmän kallistaa iskarin vaihdon takia. On korkeintaan kierroksen mennyt ympäri se alempi koukku (sitä pystyi pyörittämään mutta tuntui ettei vaikuta mitenkään). Edelleen asentaminen ei ollut ainakaan hankalaa niinkuin jollakin on ollut tässä viestiketjussa.
Järkeen käy toistaiseksi tuo hihnankireys tai hihnapyörän maanantai-kappale. Perus L-mallin kuusiokolo-avaimella olen noita hihnapyöriä laittanut niin en koe että liian kovalle momentille olisin tätä altistanut. Korjausoppaan mukaan hihnapyörän ja iskarin momentti olisi 25nm mikä on aika kova momentti pikku-avaimella vääntää.
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
Ei voi säätää hihnan kireyttä. Jos hihnapyörä olisi jumittanut se varmasti olisi edelleen jumissa.
Tämä on hyvin harvinaista. En muista yhtään tapausta omalta asentajauraltani.
Hihna menee löysänä paikoilleen kun jousen yläpään muovisen kolmiopalan pultti on irti ja kiristin ei vaadi kohtuutonta vääntämistä ?
Tämä on hyvin harvinaista. En muista yhtään tapausta omalta asentajauraltani.
Hihna menee löysänä paikoilleen kun jousen yläpään muovisen kolmiopalan pultti on irti ja kiristin ei vaadi kohtuutonta vääntämistä ?
wiimax.fi
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
No niin päivitetään tätäkin eli ei vaatinut kohtuutonta vääntämistä kasaaminen moniurahihnaa kiristäessä.dealer kirjoitti: ↑To 25.01.2024 15:11 Ei voi säätää hihnan kireyttä. Jos hihnapyörä olisi jumittanut se varmasti olisi edelleen jumissa.
Tämä on hyvin harvinaista. En muista yhtään tapausta omalta asentajauraltani.
Hihna menee löysänä paikoilleen kun jousen yläpään muovisen kolmiopalan pultti on irti ja kiristin ei vaadi kohtuutonta vääntämistä ?
Kuten kuvista näkee niin sain askarreltua sen pultin tyngän keinusta seuraavalla keinolla:
-niin keskelle kuin saa porattua 2mm --> 3mm
-3mm terällä painaessa tyngän sai liikuteltua syvemmälle jolloin pystyi kierteen puhdistamaan alusta mistä oli katkeamisen takia syltännyt.
-vasenkätisellä 4mm poranterällä painamalla sen sai liikuteltua ulos kierteistä kunnes pihteillä sitten loput.
Jos se olisi kiristynyt katki niin luulisi että keinun kierteet olisivat korkanneet samalla?
Kierteet olivat alun sylttyä lukuunottamatta vahingoittamattomat eli herää epäilys että onko vain huonon tuurin takia pultti löystynyt? Kuitenkin sen viimeisen kilometrin ajan kaikki vikavalot syttyivät ja sammuivat tietyssä syklissä eli varmaan hihnapyörä on elänyt löysänä omaa elämäänsä ennen kuin
katkesi ja vikavalot jäivät palamaan kokoajan.
Uusi hihnapyörä ja 12.9 vahvuudella oleva pultti on nyt kasattu kierrelukitteella että olisi poissuljettu tuo löystyminen jatkossa. Koeajoilla ei ainakaan ole vielä ilmennyt epätavallisuuksia, raportoin tänne toki jos pultti sattuu taas katkeamaan.
Vielä lisäyksenä niin tuota pulttia oli hankala löytää! Varaosapultin toimitusaika oli 2 viikkoa ja lopulta IKH sai samanlaisen pultin 12.9 kovuudella viikon toimitusajalla, pulttiketjun liikkeistä ei löytynyt tätä samanlaista kuin vain täyskierteellisenä.
Eli pultin tiedot ovat kuusiokolo-uppokannalla M8 x 1,25 x 40mm osakierteellinen!
Re: moniurahihnan kiristinpyörän pultti ei kestä
No niin vastustelevien pulttien maailma jatkukoon, tosin eri pultin kohdalla.
Eli kiristäjän iskunvaimentimen yläpultti tuon "tuki-prikan" (?) kanssa oli löystynyt irti, ei sentään katki.
Eli tuo pultti 372 räjäytyskuvassa ja se prikka 373.
Näitä en ole vielä löytänyt mutta auton sai ajettua turvaan kivan pärinän kera, viikonlopun jälkeen ehtii tutkimaan aihetta.
Kysymys kuuluukin että jos en löydä tuota osaa 373 niin onko tällä minkälainen tuentafunktio tms. jos hommaa uuden pultin ja ajelee sen aikaa kunnes uusi varaosa tulee (1-2 viikkoa veikkaisin toimitusajaksi).
ps. kumma kun pultit eivät pysy kiinni enää niinkuin ennen, pitääkö kaikki pultit kohta kierrelukitteella kasata
pps. hihnapyörän pultti on ainakin hyvin pysynyt kiinni ja rokannut
Eli kiristäjän iskunvaimentimen yläpultti tuon "tuki-prikan" (?) kanssa oli löystynyt irti, ei sentään katki.
Eli tuo pultti 372 räjäytyskuvassa ja se prikka 373.
Näitä en ole vielä löytänyt mutta auton sai ajettua turvaan kivan pärinän kera, viikonlopun jälkeen ehtii tutkimaan aihetta.
Kysymys kuuluukin että jos en löydä tuota osaa 373 niin onko tällä minkälainen tuentafunktio tms. jos hommaa uuden pultin ja ajelee sen aikaa kunnes uusi varaosa tulee (1-2 viikkoa veikkaisin toimitusajaksi).
ps. kumma kun pultit eivät pysy kiinni enää niinkuin ennen, pitääkö kaikki pultit kohta kierrelukitteella kasata
pps. hihnapyörän pultti on ainakin hyvin pysynyt kiinni ja rokannut