Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmettel?
Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmettel?
Terve!
Elikkä orkkis turbo kone levällään ja aattelin sinne uuden ketjun,kiristimen,pultit,606 metallipahvin liimalla kasailla. Kannattaako muuta kenties uusia?
Myös kaikki vinkit tervetulleita, ensimmäinen st diesel kone rakennuksessa, bensa turboja on tullut tehtyä aikaisemmin, mutta ei oo ihan sama homma
Tarkotuksena kasata hx 40 superilla ( vai isommalla suoraan?) ja tietty mynän 8mm pumpulla. Vahvistettu laatikkokin varmaan pitäis laittaa..
Ulkoinen hukkaportti myös tarkoitus, että saa vähän hillittyä paineita.
Mitähän tuollaiselle sitten uskaltaa laittaa max painetta, että pysyy edes jotenkuten kasassa?
Elikkä orkkis turbo kone levällään ja aattelin sinne uuden ketjun,kiristimen,pultit,606 metallipahvin liimalla kasailla. Kannattaako muuta kenties uusia?
Myös kaikki vinkit tervetulleita, ensimmäinen st diesel kone rakennuksessa, bensa turboja on tullut tehtyä aikaisemmin, mutta ei oo ihan sama homma
Tarkotuksena kasata hx 40 superilla ( vai isommalla suoraan?) ja tietty mynän 8mm pumpulla. Vahvistettu laatikkokin varmaan pitäis laittaa..
Ulkoinen hukkaportti myös tarkoitus, että saa vähän hillittyä paineita.
Mitähän tuollaiselle sitten uskaltaa laittaa max painetta, että pysyy edes jotenkuten kasassa?
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Hx40 superi riittää tuolle kannelle. Paineita uskallat pitää ainakin kahta ja puolta baaria jolla nyt ainakin 400-450 heppaa irtoaa kun saat syötön sopivaks. Käytä myös lohkotaso oikastavana tai tiiviste ei tule pitämään kauaa. Kannattaa uusia kaikki maholliset stefat yms. kun kone on irrallaan ettei sitten jostakin tippase öljyä pihalle. Tuo pumppu vaan vähän epäilyttää että miten kauan mahtaa kammiot ja kone yleensäkkin kestää noh, pienellä syötöllä kun pidät (150-170mm3 pitäis riittää hyvästi). Ja jäähytys sitten kuntoon ettei ole heti kansi halki. Ja kannattaahan nuo kk-liuskat ellei ihan runkoliuskatkin uusia.Kapanos kirjoitti:Terve!
Elikkä orkkis turbo kone levällään ja aattelin sinne uuden ketjun,kiristimen,pultit,606 metallipahvin liimalla kasailla. Kannattaako muuta kenties uusia?
Myös kaikki vinkit tervetulleita, ensimmäinen st diesel kone rakennuksessa, bensa turboja on tullut tehtyä aikaisemmin, mutta ei oo ihan sama homma
Tarkotuksena kasata hx 40 superilla ( vai isommalla suoraan?) ja tietty mynän 8mm pumpulla. Vahvistettu laatikkokin varmaan pitäis laittaa..
Ulkoinen hukkaportti myös tarkoitus, että saa vähän hillittyä paineita.
Mitähän tuollaiselle sitten uskaltaa laittaa max painetta, että pysyy edes jotenkuten kasassa?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Prkl, Onko kaikki jotka ovat metallipahvin laittaneet niin muka joutuneet lohkonkin koneistamaan? ei millään viittis purkaa koko lohkoa, ettei mene taas koko talven kestäväksi projektiksi...
Eipä pahemmin ollut tiputellut öljyä, mutta joo stefat yms tiivisteet menee uusiksi tietenkin.
Pumppu epäilyttää? valaisetko hieman, koska en ole tuohon asiaan vielä mitenkään ihmeemmin perehtynyt? rikkooko liian isoilla tapeilla oleva pumppu sitten esikammiot? vai mitä meinaat?
Jäähdytys ongelmista olen jonkun verran kuullut huhuja, kylillä pyöri yksi ST ja hänellä ei ainakaan ollut mitään ongelmia. Kannattaisikohan sitten laittaa griffinin alumiini syyläri vai onko tähän jtn vinkkejä?
KK liuskoja ei ollut tarkoitus vaihtaa, vaikka se nyt suotavaa olisikin. Mukeissa ei näy kulumaa/kiillotumaa ja olihan mittarissa vasta se vajaat 500tkm . Jätetään jotain remontti hommia tulevaisuuteenkin
Eipä pahemmin ollut tiputellut öljyä, mutta joo stefat yms tiivisteet menee uusiksi tietenkin.
Pumppu epäilyttää? valaisetko hieman, koska en ole tuohon asiaan vielä mitenkään ihmeemmin perehtynyt? rikkooko liian isoilla tapeilla oleva pumppu sitten esikammiot? vai mitä meinaat?
Jäähdytys ongelmista olen jonkun verran kuullut huhuja, kylillä pyöri yksi ST ja hänellä ei ainakaan ollut mitään ongelmia. Kannattaisikohan sitten laittaa griffinin alumiini syyläri vai onko tähän jtn vinkkejä?
KK liuskoja ei ollut tarkoitus vaihtaa, vaikka se nyt suotavaa olisikin. Mukeissa ei näy kulumaa/kiillotumaa ja olihan mittarissa vasta se vajaat 500tkm . Jätetään jotain remontti hommia tulevaisuuteenkin
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Varmaan alle puolet onnistuu ilman koneistusta. Se alkaa pitemmän päälle vuotamaan kun se metallitiiviste ei muotoudu niin hyvin kuin massapahvi. Joo nuo isot tapit epäilyttää kapiakantisessa kun niistä on aika vähän käyttäjäkokemuksia. Ja onhan se selvä että varsinkin täydellä syötöllä jotain antautuu äkkiä. Itse pumpussa ei ole mitään vikaa kunhan pitää vaan syötöt maltillisena Itelläkin noita lämpöongelmia tuppaa olemaan mutta en olekkaan hirveästi jäähytykseen panostanut. Hyvä puhdas syyläri ja sähköflekti(t) on kova sana.Kapanos kirjoitti:Prkl, Onko kaikki jotka ovat metallipahvin laittaneet niin muka joutuneet lohkonkin koneistamaan? ei millään viittis purkaa koko lohkoa, ettei mene taas koko talven kestäväksi projektiksi...
Eipä pahemmin ollut tiputellut öljyä, mutta joo stefat yms tiivisteet menee uusiksi tietenkin.
Pumppu epäilyttää? valaisetko hieman, koska en ole tuohon asiaan vielä mitenkään ihmeemmin perehtynyt? rikkooko liian isoilla tapeilla oleva pumppu sitten esikammiot? vai mitä meinaat?
Jäähdytys ongelmista olen jonkun verran kuullut huhuja, kylillä pyöri yksi ST ja hänellä ei ainakaan ollut mitään ongelmia. Kannattaisikohan sitten laittaa griffinin alumiini syyläri vai onko tähän jtn vinkkejä?
KK liuskoja ei ollut tarkoitus vaihtaa, vaikka se nyt suotavaa olisikin. Mukeissa ei näy kulumaa/kiillotumaa ja olihan mittarissa vasta se vajaat 500tkm . Jätetään jotain remontti hommia tulevaisuuteenkin
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Okei, pitää käydä kyselee paikalliselta koneistajalta, et paljonko pitäis purkaa et sais lohkon myös duunattua, saattaa olla, kyllä että, nyt kokeillaan onnea....
Olisiko järkivämpi sitten laitettaa 7mm tapit?
Meneekö nää sitten syötöstä useammin rikki, eikä paineesta? Hieman on vie hakusessa tämä diisseli viritys, mutta ehkäpä se tästä vielä selkeytyy..
Eli siis kannattaa hukkaportilla säätää paine 2-2.5 Bar väliin ja pumpusta sitten syöttö sopivaksi vai?
Mikäs ne esikammiot sitten rikkoo varsinaisesti??
Olisiko järkivämpi sitten laitettaa 7mm tapit?
Meneekö nää sitten syötöstä useammin rikki, eikä paineesta? Hieman on vie hakusessa tämä diisseli viritys, mutta ehkäpä se tästä vielä selkeytyy..
Eli siis kannattaa hukkaportilla säätää paine 2-2.5 Bar väliin ja pumpusta sitten syöttö sopivaksi vai?
Mikäs ne esikammiot sitten rikkoo varsinaisesti??
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Tolla 8mm pumpulla vähempi lämpöongelmia vs 7mm ja mistä vtusta ne kammiot ny tietää tuleeko se polttoaine 8 vai 7mm elementistä
Mitä tollaseen teräs tiivisteeseen tulee niin seo oikein loistava all day kulkineseen, mutta dekki/kansi tason ois suotava olla silee.
Mitä peilimpi pinta sitä varmemmin se pitää.
Mitä tollaseen teräs tiivisteeseen tulee niin seo oikein loistava all day kulkineseen, mutta dekki/kansi tason ois suotava olla silee.
Mitä peilimpi pinta sitä varmemmin se pitää.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Kyllä ne kasit kannattaa laittaa mutta pitää vaan syötöt maltillisena. Liika syöttö (ja samoin paine) aiheuttaa vaan turhaa lämpöä ja jos molempia on riittävästi niin se rikkoo paikat en tiiä mikä ne kammiot rikkoo että onko se se lämpö vai ennakko vai mikä tuo paine on tuolla ahtimella sopiva vajaaventtiiliselle koneelle.Kapanos kirjoitti:Okei, pitää käydä kyselee paikalliselta koneistajalta, et paljonko pitäis purkaa et sais lohkon myös duunattua, saattaa olla, kyllä että, nyt kokeillaan onnea....
Olisiko järkivämpi sitten laitettaa 7mm tapit?
Meneekö nää sitten syötöstä useammin rikki, eikä paineesta? Hieman on vie hakusessa tämä diisseli viritys, mutta ehkäpä se tästä vielä selkeytyy..
Eli siis kannattaa hukkaportilla säätää paine 2-2.5 Bar väliin ja pumpusta sitten syöttö sopivaksi vai?
Mikäs ne esikammiot sitten rikkoo varsinaisesti??
Ei se tiiäkkään mutta seiskoilla ei yleensä saa niin paljoa soppaajeemu kirjoitti:Tolla 8mm pumpulla vähempi lämpöongelmia vs 7mm ja mistä vtusta ne kammiot ny tietää tuleeko se polttoaine 8 vai 7mm elementistä
Mitä tollaseen teräs tiivisteeseen tulee niin seo oikein loistava all day kulkineseen, mutta dekki/kansi tason ois suotava olla silee.
Mitä peilimpi pinta sitä varmemmin se pitää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Okei, minkäs kokoista pakopesää tuon hx40superin kanssa kannattaa sitten laittaa, ja muistakin ahtimen spekseistä voi laittaa tietoja, jotka on todettu toimiviksi..
Pumpuksi kannattaa varmaan laittaa siis 8 tapeilla oleva ja ulkoisella syötönsäädöllä olevaa mallia, vai?
Tuleeko pumpuissa jonkun näköinen "mitta asteikko" mukana, jotta tietää paljonko sitä soppaa menee?
Ilmeisesti tälläistä dieseliä ei kauhean helpolla saa ainakaan laihalla käymään ja näin ollen rikkoutumaan, koska pumppuhan määrää tahdin?
Olisiko jtn linkkiä tai tarinaa jossa kerrotaan pumpun toiminnasta hieman enemmän?
Pumpuksi kannattaa varmaan laittaa siis 8 tapeilla oleva ja ulkoisella syötönsäädöllä olevaa mallia, vai?
Tuleeko pumpuissa jonkun näköinen "mitta asteikko" mukana, jotta tietää paljonko sitä soppaa menee?
Ilmeisesti tälläistä dieseliä ei kauhean helpolla saa ainakaan laihalla käymään ja näin ollen rikkoutumaan, koska pumppuhan määrää tahdin?
Olisiko jtn linkkiä tai tarinaa jossa kerrotaan pumpun toiminnasta hieman enemmän?
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Kyllä noita tietosivuja pumppujen toiminnasta löytyy, mutta se perusajatus rivipumpussa on että sielä on joka sylinterille pieni mäntä joka pumppaa sylinterille polttoainetta. Mäntää kiertämällä muuttuu syöttömäärä. Säätimen toiminta on monimutkaisempi, periaatteessahan syöttöpumpun kaasuvipu on kierrosmäärän pyyntivipu ja pumpun perässä oleva keskipakoperiaatteella toimiva säädin säätää lisää syöttöä sitä mukaa lisää jos kierrokset laskee.
Diesel ei koskaan missään tapauksessa käy laihalla.
Diesel ei koskaan missään tapauksessa käy laihalla.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Hei,
Jos kiinnostaa diesellandian 8mm tapeilla oleva pumppu.
Niin soitteleppa 0400 264874
Niin kerron pumpusta lisää
Matti
Jos kiinnostaa diesellandian 8mm tapeilla oleva pumppu.
Niin soitteleppa 0400 264874
Niin kerron pumpusta lisää
Matti
Billett
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Sitten siellä on pari jousta jotka vastustaa keskipakosäädintä laskemasta syöttöä. Toinen on löysempi jota kiristämällä saadaan syöttö riittämänä pitkälle. Toinen on vähän jäykempi ja sitä kiristämällä saadaan kierrokset jatkumaan pidemmälle. Se on melko monimutkanen mutta silti yksinkertanen laitos mekaaninen kun onS202 kirjoitti:Kyllä noita tietosivuja pumppujen toiminnasta löytyy, mutta se perusajatus rivipumpussa on että sielä on joka sylinterille pieni mäntä joka pumppaa sylinterille polttoainetta. Mäntää kiertämällä muuttuu syöttömäärä. Säätimen toiminta on monimutkaisempi, periaatteessahan syöttöpumpun kaasuvipu on kierrosmäärän pyyntivipu ja pumpun perässä oleva keskipakoperiaatteella toimiva säädin säätää lisää syöttöä sitä mukaa lisää jos kierrokset laskee.
Diesel ei koskaan missään tapauksessa käy laihalla.
17 pesä on soppeli tuohon koneeseen. Ei tule asteikkoa vaan syöttö säädetään pajalla penkissä tiettyyn lukemaan ja sitä voi sitten perstuntumalla säädellä. Ei saa käymään laihalla mutta liika ilma ei ole ainakaan hyödyksi sen verran vaan painetta että savu häviää kun ahdin on paineilla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Okei, saitte peloteltua liikaa....
Nyt on lohkopurettu täysin... ja samalla huomattiin ettei ole originaali kone, vaan ilmeisesti vaihtokone mersulta.. laakereissa ei juuri mitään kulumaa, eikä männissä mitään naarmuja. Onko "liian" vähän ajettu ST aihioksi
Elikkäs laitetaanko hukkikseen 2,5baarissa avautuva jousi, pumpusta syötöt 150-170mm3 ja antaa soittaa vaan, kunhan tulee tarpeeksi mustaa putkesta ? ja tietenkin lämmöt kuriin..
Oonko ymmärtänyt ihan väärin tän diisselin virityksen?
Onko jossain muuten ohjeistusta tuohon 606 kansilätkän muokkaukseen? en oo vielä omaani saanut käteen, niin en ole vielä päässyt tutkiskelemaan...
Samalla alkoi kiinnostamaan, että millä muutoksilla tuota uskaltaisi kierrättää ylemmäksi? tasapainoitusta vain?
Nyt on lohkopurettu täysin... ja samalla huomattiin ettei ole originaali kone, vaan ilmeisesti vaihtokone mersulta.. laakereissa ei juuri mitään kulumaa, eikä männissä mitään naarmuja. Onko "liian" vähän ajettu ST aihioksi
Elikkäs laitetaanko hukkikseen 2,5baarissa avautuva jousi, pumpusta syötöt 150-170mm3 ja antaa soittaa vaan, kunhan tulee tarpeeksi mustaa putkesta ? ja tietenkin lämmöt kuriin..
Oonko ymmärtänyt ihan väärin tän diisselin virityksen?
Onko jossain muuten ohjeistusta tuohon 606 kansilätkän muokkaukseen? en oo vielä omaani saanut käteen, niin en ole vielä päässyt tutkiskelemaan...
Samalla alkoi kiinnostamaan, että millä muutoksilla tuota uskaltaisi kierrättää ylemmäksi? tasapainoitusta vain?
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Hukkaporttia voit ohjata bleedaamalla eli hommaat bleed-venttiilin ja vuodatat sillä paineita pois letkusta jolloin hukkaportti aukeaa myöhemmin.Kapanos kirjoitti:Okei, saitte peloteltua liikaa....
Nyt on lohkopurettu täysin... ja samalla huomattiin ettei ole originaali kone, vaan ilmeisesti vaihtokone mersulta.. laakereissa ei juuri mitään kulumaa, eikä männissä mitään naarmuja. Onko "liian" vähän ajettu ST aihioksi
Elikkäs laitetaanko hukkikseen 2,5baarissa avautuva jousi, pumpusta syötöt 150-170mm3 ja antaa soittaa vaan, kunhan tulee tarpeeksi mustaa putkesta ? ja tietenkin lämmöt kuriin..
Oonko ymmärtänyt ihan väärin tän diisselin virityksen?
Onko jossain muuten ohjeistusta tuohon 606 kansilätkän muokkaukseen? en oo vielä omaani saanut käteen, niin en ole vielä päässyt tutkiskelemaan...
Samalla alkoi kiinnostamaan, että millä muutoksilla tuota uskaltaisi kierrättää ylemmäksi? tasapainoitusta vain?
Käske laittaa 150mm3 ja ruuvaa sitten pienemmälle jos savuaa paljon paineilla. Tuolla kyllä irtoaa ainakin se 400 hevosta jos ei pakopaine tule ongelmaksi. Tuo ahdin tuottaa noilla paineilla riittävästi ilmaa 120-150mm3 syötölle en osaa aivan tarkkaa lukua sanoa älä sitten lähe siihen hommaan että nostat koko ajan painetta. Pidä viimestään se kolme baaria rajana ja mielellään jo 2.8 baaria. Jos lisää tarvii niin sitten 50 tai 52 holsetti (se on sitten tuon koneen menoa ).
Niin ja muistahan myös avarruttaa kantta niin virtaa paremmin. Osat kannattaa olla tasapainossa, kevyet venttiilikoneiston palikat, jäykät venttiilijouset yms. Muuten voi alkaa mäntä menemään läheltä venttiiliä.
Vertaa sitä peltitiivistettä vanhaan massatiivisteeseen niin huomaat että siitä puuttuu vesireikiä. Poraa lisää käyttäen vanhaa mallina ja putsaa tiiviste hyvin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Mielestäni portin jousen vaihtaminen on kuitenki parempi tapa lisätä ahtopainetta kuin bleedaaminen. Silloin se portti ei ala pakopaineen vaikutuksesta aukeamaan ennen aikojaan. Bleedillä sitten vähän lisää jos tarvii.
Ihte laitan mieluiten jäykemmän jousen ja vastapaine ohjauksella varmistan että portti ei itsestään ravotu. Synapsen hukkaportit on todella hyviä. Niissä ei tarvi vastapaine ohjaukseen mitään lisä systeemejä ja jousia saa hyvin.
Edit. Arvaavan tekstinsyötön virheitä korjailtu..
Ihte laitan mieluiten jäykemmän jousen ja vastapaine ohjauksella varmistan että portti ei itsestään ravotu. Synapsen hukkaportit on todella hyviä. Niissä ei tarvi vastapaine ohjaukseen mitään lisä systeemejä ja jousia saa hyvin.
Edit. Arvaavan tekstinsyötön virheitä korjailtu..
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
ja noihin maksimi ahtopaineisiin sanoisin oman mielipiteeni, että se 2,5 baariakin voi olla liikaa. kolmea en laittais missään olosuhteissa kapiakantiseen. jos ja kun syöttöpumppu on sellanen, että sieltä ei se sopan tuotto lopu koskaan kesken, niin 2,5 baaria ja niin paljon soppaa, että savuttaa vielä noillakin paineilla, niin se on kova paikka 603 koneelle. noi moniventtiili koneethan kestää jonkun verran enemmän voimaa, mutta kapeekantisella se raja tulee aikasemmin.
ite ajelin 2 baarin paineilla melkein sata tuhatta, eikä moottorin suhteen ollu oikein mitään ongelmaa. kerran tais kansi haljeta. muita ongelmia oli sitten enemmän voimansiirron puolella. eli jos ei lähde ahnehtiin sen tehon kanssa, niin kyllä noista ihan pirtsakoita ja pitkäikäsiäkin laitteita saa tehtyä. monasti vaan kuullu sellasta, että on vähän "kokeiltu" kuinka se kulkee, kun laittaa vielä puolikiloa, tai kilon enemmän paineita, niin sitten on kone räjähtäny. ja niinhän siinä voi käydä, jos siellä pumpussa piisaa tuotto. huonolla pumpulla on aivan sama onko siellä baari, vai neljä baaria. se ei siitä heti hajoa ainakaan liiasta tehosta. ehkä enemmänkin liiasta lämpökuormasta sitten, jos on hajotakseen. ja liika ajhtopaine vaan tuottaa moottorille ylimäärästä lämpökuormaa. kun ilmaa ahdetaan koneeseen, niin se lämpiää jo baarin paineilla sadan asteen nurkille. kolmella baarilla lämpötila on jo paljon enemmän.. ja kuuma ilmahan ei ole niin happirikasta jne jne. tietty siellä tarvii olla cooleri, mutta vaikuttaa se useimmiten siitäkin huolimatta imusarjaan menevän ilman lämpötilaan negatiivisesti, mitä enemmän on ahtopainetta.
ite ajelin 2 baarin paineilla melkein sata tuhatta, eikä moottorin suhteen ollu oikein mitään ongelmaa. kerran tais kansi haljeta. muita ongelmia oli sitten enemmän voimansiirron puolella. eli jos ei lähde ahnehtiin sen tehon kanssa, niin kyllä noista ihan pirtsakoita ja pitkäikäsiäkin laitteita saa tehtyä. monasti vaan kuullu sellasta, että on vähän "kokeiltu" kuinka se kulkee, kun laittaa vielä puolikiloa, tai kilon enemmän paineita, niin sitten on kone räjähtäny. ja niinhän siinä voi käydä, jos siellä pumpussa piisaa tuotto. huonolla pumpulla on aivan sama onko siellä baari, vai neljä baaria. se ei siitä heti hajoa ainakaan liiasta tehosta. ehkä enemmänkin liiasta lämpökuormasta sitten, jos on hajotakseen. ja liika ajhtopaine vaan tuottaa moottorille ylimäärästä lämpökuormaa. kun ilmaa ahdetaan koneeseen, niin se lämpiää jo baarin paineilla sadan asteen nurkille. kolmella baarilla lämpötila on jo paljon enemmän.. ja kuuma ilmahan ei ole niin happirikasta jne jne. tietty siellä tarvii olla cooleri, mutta vaikuttaa se useimmiten siitäkin huolimatta imusarjaan menevän ilman lämpötilaan negatiivisesti, mitä enemmän on ahtopainetta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
No noinhan se on kyllä järkevin. Vaikka kahen baarin jousi ja loput bleedillä tarvittaessa. Ellet sitten laita ulkosta porttia ja painetta kummaltakin puoleltajukkis. kirjoitti:Mielestäni portin jousen vaihtaminen on kuitenki parempi tapa lisätä ahtopainetta kuin bleedaaminen. Silloin se portti ei ala pakopaineen vaikutuksesta aukeamaan ennen aikojaan. Bleedillä sitten vähän lisää jos tarvii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Älkää nyt saatana mitään kiinteitä hukkiksia käyttäkö tämmösissä
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Mitäpä tuo haittaa jos on tuubisarja jossa ei pakopaineita liikoja ole.Sultzi kirjoitti:Älkää nyt saatana mitään kiinteitä hukkiksia käyttäkö tämmösissä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Pe 05.10.2012 14:37
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Mitenkäs tämmöisessä tuo voimansiirron puoli kestää? vakio automaatti ja perä ja vetarit?
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Jos kaikki menee hyvin niin se automaatti kestää 400 Nm, eli hajoaa jo viritetyllä OM601:llä Perä taitaa kestää paremmin.
Kannattaa kuitenkin lukea kaikki tuon laatikon säätelyyn ja alipaineohjauksiin liittyvä, muuten se saattaa hajota jo 250 Nm väännöllä.
Jaa että 8 mm, no hajoaa siis varmasti se voimansiirto, jos ei ekana päivänä niin viimeistään sitten seuraavana.
Kannattaa kuitenkin lukea kaikki tuon laatikon säätelyyn ja alipaineohjauksiin liittyvä, muuten se saattaa hajota jo 250 Nm väännöllä.
Jaa että 8 mm, no hajoaa siis varmasti se voimansiirto, jos ei ekana päivänä niin viimeistään sitten seuraavana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
603 turbon automaatti kyllä kestää ainakin sen 500-600Nm kun nostaa paineita ja opettelee ajamaan sillä oikein (kaasu ylös vaihoissa). Vetarit kestää kyllä kunhan eivät ole ruostuneet. Peräkin kestää kun ei sudittele yhellä pyörällä. Tuskin mikään perä kestää sitä eroa pyörimisnopeuksissa.Smokeaddict kirjoitti:Mitenkäs tämmöisessä tuo voimansiirron puoli kestää? vakio automaatti ja perä ja vetarit?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
mistä lähtien sitä kaasua on nostettu kiihdyttäessä
viime kesän penkityksessä tuli pikkasen vajaa 600nm mutta tälle kesälle oli vääntö tippunut n.100nm
koskaan en ole kaasua löysännyt ja laatikkoa ei ole muuten vahvistettu kun painetta nostamalla ja lisäämällä yhdet kitkalevyt molempiin rumpuihin
viime kesän penkityksessä tuli pikkasen vajaa 600nm mutta tälle kesälle oli vääntö tippunut n.100nm
koskaan en ole kaasua löysännyt ja laatikkoa ei ole muuten vahvistettu kun painetta nostamalla ja lisäämällä yhdet kitkalevyt molempiin rumpuihin
w201 om605
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Manuaalilaatikoilla yleensä löysätään kaasu vaihtaessa, niin voi tehdä myös automaatilla mutta ohan se vähä sellasta. Helpompaa laatikolle pitää pakalla vaikka 600nm vääntö verrattuna siihen että moottorilta tulee koko ajan täys 600nm ja pakka laitetaan kiinni.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Mitäs sitten siinä vahvistamisessa tehdään, jollei lisätä kitkalevyjäjekku90 kirjoitti:laatikkoa ei ole muuten vahvistettu kun painetta nostamalla ja lisäämällä yhdet kitkalevyt molempiin rumpuihin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Vaihdetaan esim. Jotain alumiinisia osia teräksisiin jne
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
ja voiko vahvistamiseksi sanoa näitä laatikko siekkisen temppuja ventiilikoneistoon
w201 om605
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Ei se juuri kiihytystä hidasta kun sen vaan käyttää ylhäällä kun ei ne paineet silti kerkeä pudota. Noin se ei vaan jää luistamaan.jekku90 kirjoitti:mistä lähtien sitä kaasua on nostettu kiihdyttäessä
viime kesän penkityksessä tuli pikkasen vajaa 600nm mutta tälle kesälle oli vääntö tippunut n.100nm
koskaan en ole kaasua löysännyt ja laatikkoa ei ole muuten vahvistettu kun painetta nostamalla ja lisäämällä yhdet kitkalevyt molempiin rumpuihin
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Dodii, nyt on lohkon pinta tasoteltu ja eihän se ihan suora ollut ja jälkikin oli melko karkeaa..
Kannen hommat myös tehty ja pikkasen siistitty samalla kanavia.
Se ois siis alotettava lohkon kasaaminen.
Kannen hommat myös tehty ja pikkasen siistitty samalla kanavia.
Se ois siis alotettava lohkon kasaaminen.
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Koneen kasailu käynnissä...
'Kannen tiivisteeseen aloin porailee reikiä, mut milläs te ootte duunannut niitä? on meinaan aika kovaa kamaa porata.
Myös kannattaako liimat vetää joka väliin vai vaan ylä + alapuolelle niin kuin jotkut taas neuvoo?
mites vedetäänkö 603 momentin mukaan vai?
'Kannen tiivisteeseen aloin porailee reikiä, mut milläs te ootte duunannut niitä? on meinaan aika kovaa kamaa porata.
Myös kannattaako liimat vetää joka väliin vai vaan ylä + alapuolelle niin kuin jotkut taas neuvoo?
mites vedetäänkö 603 momentin mukaan vai?
190D 2.5d -89
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
E30 325 24v turbo 535hp/685nm 1,4bar
+ pari muuta bemaria
Re: Om603 ST aihio, Remontissa uusittavat osat + muuta ihmet
Kummallekkin puolen vaan. Ei sitä tarvii purkamaan alkaa. 603 momenteilla kyllä.Kapanos kirjoitti:Koneen kasailu käynnissä...
'Kannen tiivisteeseen aloin porailee reikiä, mut milläs te ootte duunannut niitä? on meinaan aika kovaa kamaa porata.
Myös kannattaako liimat vetää joka väliin vai vaan ylä + alapuolelle niin kuin jotkut taas neuvoo?
mites vedetäänkö 603 momentin mukaan vai?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103