Behemoth kirjoitti:Lähinnä kun metsästän tässä syytä miksi S211 Airmaticissa ei ole iskunvaimennusta lainkaan. Auto on vähintäänkin Sport 2 -tilassa koko ajan. Kaikki napit toimii, nousee, laskee, mutta mitään eroa en huomaa Sport 1, Sport 2 ja Comfort -tilassa iskunvaimennuksessa. Ei vikakoodeja Starilla eikä taulussa. Auto on mielestäni laskettu jonkun toimesta, koska on Comfort-tilassakin melko matala. Kun nostan "mökkitiekorkeuteen", niin menee vielä kovemmaksi, koska ilmapussitkin ovat sitten täynnä.
Comfort-asetuksessa keskiöstä lokarin reunaan noin 365 mm edessä.
Ei missään alustasysteemissä alustan korkeutta säädetä iskareilla, siis iskunvaimennusta säätämällä. Jossain 210:n tasonsäädössä iskari fyysisenä osana on mukana tasonsäädössä mutta silloinkin hydrauliikalla ja öljymäärällä säädetään "painepallojen jousivoimaa".
Airmaticissa alustan korkeussäätö perustuu ilmjousipalkeen ilmamäärään, ei ilmanpaineeseen. Ilmajousi on likimain sylinteri ja ilmanpaine on riippuvainen kuormituksesta, ei alustan korkeudesta. Alustan korkeutta säädettäessä korkeusantureiden nollatasoa (tavoitetasoa) säädetään joko testerillä antamalla uudet lukemat tavoitetasolle tai sitten antureiden vipuvarsia säätötangoilla huijaamalla (ohjainlaite luulee auton olevan tavoitetasossa kun säätötankojen takia se nollataso saavutetaan alempana).
Jos Airmatic tuntuu ajossa kivikovalta niin jostain viasta johtuen ohjainlaite säätää iskunvaimennuksen kovimmille ja 211:n dual control'in myötä myös ilmajousien ilmatilavuus säädetään pienemmäksi. Pienempi ilmatilavuus vastaa kierrejousituksessa kovempaa jousta. Samoin madalletussa alustassa ilmajousen ilmatilavuus hieman pienenee. Mökkitieasennossa ilmajousi ei kovene, ei ainakaan sen takia että sinne ilmajouseen on pumpattu enemmän ilmaa.
Itse ymmärrän iskunvaimennuksen täysin päinvastoin kuin sinä, jos nimittäin sanot että kivikova alusta tarkoittaa ettei iskunvaimennusta ole ollenkaan. Oikeastihan jousitus toimii pelkän jousen (vieterin tai ilmajousen) varassa jos iskunvaimennusta ei ole ja ilman iskunvaimennusta se alusta on amerikanlaivan tyyppinen lulla, keinuu ja keinuu jokaisen töyssyn jälkeen mutta kulkee pehmeästi.
Tarkoitatko että mistään auton ohjainlaitteesta ei tule vikakoodeja? On sekin mahdollista että joku kiihtyvyysanturi näyttää ohjainlaitteelle toimivalta mutta sen lukemat ei vastaa todellisuutta. Välttämättä ne vikakoodit ei tule Airmatic-ohjainlaitteesta, sehän käyttää monesta muusta suunnasta tulevia mittaustietoja.