W211 220CDI moniurahihnan vaihto
W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Kysellääs tyhmiä kun googlella ei selvinnyt tämän neloskoneen moniurahihnan vaihto eikä tähän mallin ole vielä korjausopasta tehty. Elikkä hihna pitäis vaihtaa, onkohan tuo samantapainen työ kuin 6-koneessa, että hihnan kiristäjän saa löysytettyä ja lukittua tapin avulla niin, että hihnan saa vaihdettua?
Varmaan tuosta kaasujousen yläpäästä puristetaan jousi kasaan ja lukitaan johonkin väliin tms?
Varmaan aikas simppeli työnä... rullat kanssa vaihtoo jos klappia, mikäköhän tuon kiristäjän vaihtoväli on? Autolla ajettu 200 tkm.
Ei viitsis joka pultinkäännön takia huoltoonkaan viedä.
Varmaan tuosta kaasujousen yläpäästä puristetaan jousi kasaan ja lukitaan johonkin väliin tms?
Varmaan aikas simppeli työnä... rullat kanssa vaihtoo jos klappia, mikäköhän tuon kiristäjän vaihtoväli on? Autolla ajettu 200 tkm.
Ei viitsis joka pultinkäännön takia huoltoonkaan viedä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Ylärullat vaihtoon jos ei ole jo vaihdettu. Kiristin tarkastukseen. 17mm tiheähampainen hylsy jolla käännät kiristimen löysälle ja hihna pois. Edit: Näin 646 moottorissa, tässä kyseessä 646evo, jos sama rakenne ei ole hankala.
Ja edittä: Huonosti luin taas kännykällä. Mistähän minä päättelin tuon 646 evo olevan.
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/8/18/" onclick="window.open(this.href);return false; Kiristin taitaa olla tuollainen. Kiristin on erilainen kuin mistä yllä kirjoitan. Tästä toisesta ei ole kokemusta.
Ja edittä: Huonosti luin taas kännykällä. Mistähän minä päättelin tuon 646 evo olevan.
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/8/18/" onclick="window.open(this.href);return false; Kiristin taitaa olla tuollainen. Kiristin on erilainen kuin mistä yllä kirjoitan. Tästä toisesta ei ole kokemusta.
Viimeksi muokannut markoala, Pe 18.05.2012 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Äkkiseltään luulin, että tuo kaasujousen päässä olevasta torxista löysättäis. Mutta tarkalleen ottaen mitä ruuvia väännetään?
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Löysää siitä hihnapyörärullan alapuolelta sitä kuusiokolopulttia
ja väännä hihnapyörärullan takana - oikealla olevasta torx- avain reiästä - muistaakseni vasemmalle.
Aikalailla saa vääntää jousivoimaa vasten että remmin saa pois ja paikoilleen.
Kiristä sitten kuusiokolopultti kiinni.
ja väännä hihnapyörärullan takana - oikealla olevasta torx- avain reiästä - muistaakseni vasemmalle.
Aikalailla saa vääntää jousivoimaa vasten että remmin saa pois ja paikoilleen.
Kiristä sitten kuusiokolopultti kiinni.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Itse laitoin hihnan ensin kaikkien paitsi vesipumpun päälle sitten vetäisy että jousi jännityyy ja siitä vaan kietaisee vesipumpun päälle sen hihnan ja se on paikallaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Jeps, tosi simppeli oli vaihtaa. Otti vain eka suojakannet pois ja sitten sen huohotinputken edestä pois (aika öljyinen oli sisältä!). Sitten vain kiristinrullan oikealta puolelta isolla torxilla väänti jännitystä pois vasemmalla ja samalla lukitsi kiristimen pikku meisselillä auki. Tilaakin oli vaikka muille jakaa, varmaan yksi helpoimmista vaihdettavista mitä autoja itsellä ollut.
Ilmeisesti näissä Saksasta myöhemmin uitetuista ei olekaan ihan samat osat kuin ns. Suomi-autoissa. Ei meinaan motonetin ohjainrullat käyneet (osa nro 30-0538), pitänee merkkiliikkeestä tilata korinumerolla. Koko oli ihan oikea mutta jos oikein päin laittoi niin ei ollut linjassa, väärin päin olisi ollut linjassa hihnan kanssa mutta kiinnityksen suojakannen paikka oli väärällä puolella!
Kuva selittää enemmän kuin tuhat sanaa...
Ilmeisesti näissä Saksasta myöhemmin uitetuista ei olekaan ihan samat osat kuin ns. Suomi-autoissa. Ei meinaan motonetin ohjainrullat käyneet (osa nro 30-0538), pitänee merkkiliikkeestä tilata korinumerolla. Koko oli ihan oikea mutta jos oikein päin laittoi niin ei ollut linjassa, väärin päin olisi ollut linjassa hihnan kanssa mutta kiinnityksen suojakannen paikka oli väärällä puolella!
Kuva selittää enemmän kuin tuhat sanaa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
http://www.youtube.com/watch?v=X5U2wS9u ... er&list=UL" onclick="window.open(this.href);return false;
Pop niitti reikään.
Onko tuo alkuperäinen moottori?
Pop niitti reikään.
Onko tuo alkuperäinen moottori?
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Juu tuli tuo sama video katsottua kun etsi ohjeita googlella, tuossa lienee kysessä 320 CDI tms kutos- tai kasikone. Minulla se 220 CDI eli rivinelonen. Vähän poikkeaa tuosta videosta.
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Syssymmällä laitoin nuo motonetin rullat nro 30-0538 samantyyppiseen koneeseen.MLi kirjoitti:
Ilmeisesti näissä Saksasta myöhemmin uitetuista ei olekaan ihan samat osat kuin ns. Suomi-autoissa. Ei meinaan motonetin ohjainrullat käyneet (osa nro 30-0538), pitänee merkkiliikkeestä tilata korinumerolla. Koko oli ihan oikea mutta jos oikein päin laittoi niin ei ollut linjassa, väärin päin olisi ollut linjassa hihnan kanssa mutta kiinnityksen suojakannen paikka oli väärällä puolella!
Kyllähän tuon hihna pitäisi samalla linjalla pyöriä?
Oisko siinä ollut mitään prikkajuttuja , en ainakaan muista.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Tuossa on ns. taksimallin kiristin, on ihan suomi autoissakin.. Noita on tullut vastaa varsinkin -03-04 autoissa..
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Minkä kokoinen tuo kiristäjän kääntämiseen tarkoitettu torx on?
W211 220cdi
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Tuossa ( taxi mallin ? ) kuvan mukaisessa 60.
MB E 200 CDI -02 (W211) Käsin kepitettävä pykäliä laatikkoon.
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Engine 646951 30 040151 - 90kW +
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Ei ole 'taxi' -malli, mutta sama torx kävi. Kannattaa suosiolla ottaa kuva vanhasta hihnasta ennen irrotusta.. ilman 'ylimääräistä' pähkäilyä tuo on 5 minuutin homma, ei tarvitse purkaa mitään.fokura kirjoitti:Tuossa ( taxi mallin ? ) kuvan mukaisessa 60.
W211 220cdi
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Käykö tuon orggiskiristimen tilalle tämä:MLi kirjoitti:Jeps, tosi simppeli oli vaihtaa. Otti vain eka suojakannet pois ja sitten sen huohotinputken edestä pois (aika öljyinen oli sisältä!). Sitten vain kiristinrullan oikealta puolelta isolla torxilla väänti jännitystä pois vasemmalla ja samalla lukitsi kiristimen pikku meisselillä auki. Tilaakin oli vaikka muille jakaa, varmaan yksi helpoimmista vaihdettavista mitä autoja itsellä ollut.
Ilmeisesti näissä Saksasta myöhemmin uitetuista ei olekaan ihan samat osat kuin ns. Suomi-autoissa. Ei meinaan motonetin ohjainrullat käyneet (osa nro 30-0538), pitänee merkkiliikkeestä tilata korinumerolla. Koko oli ihan oikea mutta jos oikein päin laittoi niin ei ollut linjassa, väärin päin olisi ollut linjassa hihnan kanssa mutta kiinnityksen suojakannen paikka oli väärällä puolella!
Kuva selittää enemmän kuin tuhat sanaa...
http://www.skruvat.fi/Kiristin-kiilahih ... 86145.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W211 220cdi
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Ei koska siinä ei ole paikkaa sille..cdi2002 kirjoitti:Käykö tuon orggiskiristimen tilalle tämä:MLi kirjoitti:Jeps, tosi simppeli oli vaihtaa. Otti vain eka suojakannet pois ja sitten sen huohotinputken edestä pois (aika öljyinen oli sisältä!). Sitten vain kiristinrullan oikealta puolelta isolla torxilla väänti jännitystä pois vasemmalla ja samalla lukitsi kiristimen pikku meisselillä auki. Tilaakin oli vaikka muille jakaa, varmaan yksi helpoimmista vaihdettavista mitä autoja itsellä ollut.
Ilmeisesti näissä Saksasta myöhemmin uitetuista ei olekaan ihan samat osat kuin ns. Suomi-autoissa. Ei meinaan motonetin ohjainrullat käyneet (osa nro 30-0538), pitänee merkkiliikkeestä tilata korinumerolla. Koko oli ihan oikea mutta jos oikein päin laittoi niin ei ollut linjassa, väärin päin olisi ollut linjassa hihnan kanssa mutta kiinnityksen suojakannen paikka oli väärällä puolella!
Kuva selittää enemmän kuin tuhat sanaa...
http://www.skruvat.fi/Kiristin-kiilahih ... 86145.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Tai korjataan hieman tuota edelistä kommentiani.. voi olla jos on sellainen lohko missä on pultin reikä tuon kiristin hässäkän alla (ja syvennys), mutta joutuu ottaan pois alasiivan että saa tuon kiristin mallin rungon pois.. itse en ole vaihtanut tuota runkoa vain tuon kiristimen yleensä, sitten kyllä jos stefan olen vaihtanut.
Toisin päin kyllä käy. (varauksella)
Toisin päin kyllä käy. (varauksella)
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Onpas mielenkiintoinen setti..
Mistä/miten saan varmuudella tietää käykö esim. tämä KL:n kiristäjä moottorityyppiin 646.961?
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... view/28904" onclick="window.open(this.href);return false;
"Osa muuttunut huomattavasti, sopii suoraan vanhan valurunkoisen kiristimen tilalle."
Onko alkupään 220cdi W211:n lohko jakopäästä erilainen verrattuna 'nuorempiin' vastaaviin?
Saako tuohon kiristäjään pelkkää iskaria?
Mistä/miten saan varmuudella tietää käykö esim. tämä KL:n kiristäjä moottorityyppiin 646.961?
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... view/28904" onclick="window.open(this.href);return false;
"Osa muuttunut huomattavasti, sopii suoraan vanhan valurunkoisen kiristimen tilalle."
Onko alkupään 220cdi W211:n lohko jakopäästä erilainen verrattuna 'nuorempiin' vastaaviin?
Saako tuohon kiristäjään pelkkää iskaria?
W211 220cdi
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Ei kyllä se on tullut aina rungon kanssa.
Jos noin meinataan kl:ssä nii sitten sen on käytävä..?
Tuossa mallissa missä on tuo valurautainen runko niin laturissa ei ole vapaakytkintä alkujaan..
Eli tarvii sen myös? jos ei sellaista. hihna rupee pomppiin ja kone darraan tyhjäkäynnillä jos ei ole vapaakytkintä laturissa eli se laturin siivapyörä
Ei ainakaan noissa kahdessa edellisessä mitä olen joutunut ronkimaan, mitkä ovat olleet tuolla "taxi" mallilla olevalla kiristimella.
Sitä en muista onko remmit saman pituisia..
Tuossa oli yksi jossa ei ollut lohkossa kierteitä / porausta tuolle yleisemmälle kiristin mallille
(käsittääkseni siellä on alkujaan pelkkä poraus ja koneruuvilla tehdään samalla jengat näin esim. mb:n uudessa v-pumpussa)
Soittoa tai s-postia kl:llän ja tarkistaa asian rekkari tiedoista (runkonumerosta) sopiiko vai ei..
Toivottavasti jotain apuja olis tästä..
Jos noin meinataan kl:ssä nii sitten sen on käytävä..?
Tuossa mallissa missä on tuo valurautainen runko niin laturissa ei ole vapaakytkintä alkujaan..
Eli tarvii sen myös? jos ei sellaista. hihna rupee pomppiin ja kone darraan tyhjäkäynnillä jos ei ole vapaakytkintä laturissa eli se laturin siivapyörä
Ei ainakaan noissa kahdessa edellisessä mitä olen joutunut ronkimaan, mitkä ovat olleet tuolla "taxi" mallilla olevalla kiristimella.
Sitä en muista onko remmit saman pituisia..
Tuossa oli yksi jossa ei ollut lohkossa kierteitä / porausta tuolle yleisemmälle kiristin mallille
(käsittääkseni siellä on alkujaan pelkkä poraus ja koneruuvilla tehdään samalla jengat näin esim. mb:n uudessa v-pumpussa)
Soittoa tai s-postia kl:llän ja tarkistaa asian rekkari tiedoista (runkonumerosta) sopiiko vai ei..
Toivottavasti jotain apuja olis tästä..
ON kalustoa jos jonkin laista..
Re: W211 220CDI moniurahihnan vaihto
Viimein tarttui kaupasta hihnankiristin matkaan. Ongelmaksi ilmaantui että vanha kiristäjä ei jostain syystä tahdo irrota paikaltaan, liikkuu kyllä ylä-alasuunnassa jotenkin 'kumimaisesti'.
Mikä mättää, onko kiristäjän alapuolella joku edessä? Aikaresursseista johtuen ei tullut moottorin alusmuoveja irroteltua. Tässä omassa kokoonpanossa alin kiristäjän pultti mahtui tulemaan pois ilman hihnapyörän irroitusta.
Mikä mättää, onko kiristäjän alapuolella joku edessä? Aikaresursseista johtuen ei tullut moottorin alusmuoveja irroteltua. Tässä omassa kokoonpanossa alin kiristäjän pultti mahtui tulemaan pois ilman hihnapyörän irroitusta.
W211 220cdi