Onko w126 suuri auto ?
Onko w126 suuri auto ?
Nyt kun olemme päässeet helpostikin yksimielisyyteen siitä,
että w126 on kaunis ja klassinen, niin miten on mittasuhteiden kanssa ?.
On nimittäin ollut yllättävää kun talliin peruuttelee erilaisia autoja, niin
toisinaan huomaa yllättävästi, että suuri auto ei olekaan niin 'suuri '.
Tai pieni auto onkin 'iso '. Kun tuossa kerran ajoin tallista pois w123, n
ja ajoin tilalle w126 ;n, niin eihän eroa ollut kuin hieman pituudessa ?
En pidä w123: sta suurena autona, vaan normaalina, mutta 126 ;,sta
olin katsonut aina isona autona. Näin ne muotoilijat voivat meitä hämätä.
että w126 on kaunis ja klassinen, niin miten on mittasuhteiden kanssa ?.
On nimittäin ollut yllättävää kun talliin peruuttelee erilaisia autoja, niin
toisinaan huomaa yllättävästi, että suuri auto ei olekaan niin 'suuri '.
Tai pieni auto onkin 'iso '. Kun tuossa kerran ajoin tallista pois w123, n
ja ajoin tilalle w126 ;n, niin eihän eroa ollut kuin hieman pituudessa ?
En pidä w123: sta suurena autona, vaan normaalina, mutta 126 ;,sta
olin katsonut aina isona autona. Näin ne muotoilijat voivat meitä hämätä.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Jep. W123 on pieni auto, W126 on suuri auto. Kaikki modernit S-mallit ovat suuria autoja. Itse asiassa leveydessähän ei suuria eroja autojen välillä ole, 1786 mm vs. 1820 mm. Pituudessa sitten enemmänkin.
W126:n muotoilu on sikäli onnistunut, että sitä voidaan kutsua jopa siroksi isoksi autoksi, etenkin pyykkilautakylkeä barokkivanteilla. Jotakuinkin kevytlinjainen kokoisekseen. Sileäkylkinen on taas paljon jämäkämmän ja tiehen istuvan näköinen.
W126:n muotoilu on sikäli onnistunut, että sitä voidaan kutsua jopa siroksi isoksi autoksi, etenkin pyykkilautakylkeä barokkivanteilla. Jotakuinkin kevytlinjainen kokoisekseen. Sileäkylkinen on taas paljon jämäkämmän ja tiehen istuvan näköinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Iso ja pieni
Kyllähän kaikki viiden metrin paremmalla puolella olevat vermeet luokitellaan suuriksi. Mutta toisaalta suuruus on hiukkasen hämäävää, sillä kokoisekseen 126 on (muiden Mersujen tapaan) harvinaisen ketterä käsiteltävä esim. kaupunkioloissa. Kääntöympyrä on pieni ja kosla taipuu ahtaisiinkin saumoihin. Tästä kiitos takavedolle, mutta varsinkin ohjausgeometrialle - kyllä ne etupyörät ovat aika koomisen oloiset kun niitä tappiin käännettunä ulkoapäin katselee. Ummikompi kaveri kerran totesi, että "onko sulla akselit poikki vai nivelet sijoiltaan, kun pyörät kaatuvat alle"
Suuruus tulee sitten sisältä. Kuten tuossa gallupissa tuli todettua, moneen muuhun peliin istuessa tulee ahtaanpaikankammio Melko suureksikin laskettavissa peleissä kuskin ja repsikan olkapäät hinkkaavat helposti vastakkain. 126:n keskinojalla kun kummatkin pitävät käsivartta, niin eivät välttämättä tapaa nekään. Vieressä akka saa huitoa meikkipeilinkin ääressä vapaasti, aikaisemmassa vehkeessä oli todella helposti kajali kuskin silmässä Lisäksi suuruuden tuntua tuo kabiinin valoisuus, vyötärölinja on nykytyyliin verrattuna matala, joten avaruuden tuntua on myös mielikuvallisesti, ei ainoastaan mittanauhaan perustuen.
Siis iso ja pieni. Tosin L-version lisäsentit tuntuvat menevän juuri yli monen parkkipaikan tai -talon ruutustandardin. Varsinkin kun koukku tuo vielä omat lisäulottuvuutensa, niin helposti peli huitelee persauksistaan tontilta yli.
Suuruus tulee sitten sisältä. Kuten tuossa gallupissa tuli todettua, moneen muuhun peliin istuessa tulee ahtaanpaikankammio Melko suureksikin laskettavissa peleissä kuskin ja repsikan olkapäät hinkkaavat helposti vastakkain. 126:n keskinojalla kun kummatkin pitävät käsivartta, niin eivät välttämättä tapaa nekään. Vieressä akka saa huitoa meikkipeilinkin ääressä vapaasti, aikaisemmassa vehkeessä oli todella helposti kajali kuskin silmässä Lisäksi suuruuden tuntua tuo kabiinin valoisuus, vyötärölinja on nykytyyliin verrattuna matala, joten avaruuden tuntua on myös mielikuvallisesti, ei ainoastaan mittanauhaan perustuen.
Siis iso ja pieni. Tosin L-version lisäsentit tuntuvat menevän juuri yli monen parkkipaikan tai -talon ruutustandardin. Varsinkin kun koukku tuo vielä omat lisäulottuvuutensa, niin helposti peli huitelee persauksistaan tontilta yli.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Timo L. kirjoitti:Jep. W123 on pieni auto, W126 on suuri auto. Kaikki modernit S-mallit ovat suuria autoja. Itse asiassa leveydessähän ei suuria eroja autojen välillä ole, 1786 mm vs. 1820 mm. Pituudessa sitten enemmänkin.
Hyvä konsti on tiirailla autoa esimerkiksi kolmannen kerroksen parvekkeelta, niin että auto on siinä alapuolella. Näin toimien etenkin W124 vaikuttaa todella kookkaalta.
Eikä se W123:kaan niin pieni ole: kokeilkaapa istua takapenkille. Taaksepäin vilkaisessa autoa jatkuu jonkin matkaa ja eteenpäin tähyillessä nokkatähti vaikuttaa olevan jossain aivan älyttömän kaukana.
Toisaalta, onhan noilla 80-luvun pienimmillä mersuilla pituutta osapuilleen saman verran kuin esim. Toyotan 60/61-sarjan maasturilla, mitä moni pitää jo melkoisena "lossina".
Kaikki on suhteellista, arvaan ma. Ja nyt lähdemme tutustumaan, montako koria olutta W124-farkun takalodju vetää.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onneksi W124 farkussa on automaattinen tasonsäätö, joten lotja kestää aikamoisenkin kaljalastin. Eikä sun autosta pitäisi vedonkaan loppua keskenAku P kirjoitti:Timo L. kirjoitti:Jep. W123 on pieni auto, W126 on suuri auto. Kaikki modernit S-mallit ovat suuria autoja. Itse asiassa leveydessähän ei suuria eroja autojen välillä ole, 1786 mm vs. 1820 mm. Pituudessa sitten enemmänkin.
Hyvä konsti on tiirailla autoa esimerkiksi kolmannen kerroksen parvekkeelta, niin että auto on siinä alapuolella. Näin toimien etenkin W124 vaikuttaa todella kookkaalta.
Eikä se W123:kaan niin pieni ole: kokeilkaapa istua takapenkille. Taaksepäin vilkaisessa autoa jatkuu jonkin matkaa ja eteenpäin tähyillessä nokkatähti vaikuttaa olevan jossain aivan älyttömän kaukana.
Toisaalta, onhan noilla 80-luvun pienimmillä mersuilla pituutta osapuilleen saman verran kuin esim. Toyotan 60/61-sarjan maasturilla, mitä moni pitää jo melkoisena "lossina".
Kaikki on suhteellista, arvaan ma. Ja nyt lähdemme tutustumaan, montako koria olutta W124-farkun takalodju vetää.
Hyvää Juhannusta vaan kaikille.
Aaah, täydellinen juhannusauto. Möksällekin pääsee kaljoineen, vaikka olisi lumi maassa.Mauri H. kirjoitti:Onneksi W124 farkussa on automaattinen tasonsäätö, joten lotja kestää aikamoisenkin kaljalastin. Eikä sun autosta pitäisi vedonkaan loppua kesken
Hyvää Juhannusta vaan kaikille.
Sitä samaa vaan kaikille tasapuolisesti!
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
Iso kuva isosta autosta
Kaikki modeemi/GPRS -käyttäjät kiroavat minut kyllä alimpaan hevettiin tästä hyvästä (217Kt) mutta annetaan palaa:
Isosta autosta iso kuva, kyseessä Jukan SEL ja otsikkona "isokenkäinenkin mahtuu takapenkille". Tribaalipaitainen juoppolalli takapenkillä taitaa olla allekirjoittanut Kuvan copyright "Whee" eli mr N.
Isosta autosta iso kuva, kyseessä Jukan SEL ja otsikkona "isokenkäinenkin mahtuu takapenkille". Tribaalipaitainen juoppolalli takapenkillä taitaa olla allekirjoittanut Kuvan copyright "Whee" eli mr N.
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Viritystä
No tuolla kuvalla alkaa jussintunnelma jo nousta kummasti. Tässä vielä kuivin suin odotellaan, että päästään käskyttämään kiesi kohti kesälaitumia.
Kuva olisi vielä dramaattisempi, jos olisit oikaissut hokit suoraksi lattialle. Tuskin olisivat ylettäneet patiinienkärjet etupenkkiin asti
Näkyi muuten paikallisen Prisman parkissa eilen W124 pitkänä ja 6-ovisena! Siinä olisi kanssa koiville tilaa, kun raksisi penkeistä keskirivin pois Kilvet olivat jotain muuta kuin suomalaiset, mutta ei ollut tsaanssia käydä utelemassa lähempää. Toisaalta kotio ajaessa edellä meni letkassa kolme ryssänrekkaa, kaksi bussia ja sekä viljalti RUS-kilpisiä henkilöautoja. Saattoivat olla samaa sakkia kaikki. Ihme karavaani kuitenkin - olisiko ollut joku sirkus? Sitähän ne ovat siellä pitäneet pitkin perintein, jos vuodesta 1917
Kuva olisi vielä dramaattisempi, jos olisit oikaissut hokit suoraksi lattialle. Tuskin olisivat ylettäneet patiinienkärjet etupenkkiin asti
Näkyi muuten paikallisen Prisman parkissa eilen W124 pitkänä ja 6-ovisena! Siinä olisi kanssa koiville tilaa, kun raksisi penkeistä keskirivin pois Kilvet olivat jotain muuta kuin suomalaiset, mutta ei ollut tsaanssia käydä utelemassa lähempää. Toisaalta kotio ajaessa edellä meni letkassa kolme ryssänrekkaa, kaksi bussia ja sekä viljalti RUS-kilpisiä henkilöautoja. Saattoivat olla samaa sakkia kaikki. Ihme karavaani kuitenkin - olisiko ollut joku sirkus? Sitähän ne ovat siellä pitäneet pitkin perintein, jos vuodesta 1917
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jostain W126:tosta kästittelevässä artikkelissa muistan lukeneeni että aikoinaan kun W126 esiteltiin niin europan taloudellinen tilanne oli suht. koht huono. Sen seurauksena pröystäily ei ollut kovassa huudossa. Yleinen maailmankuva oli sellainen että varakkaat ihmiset eivät välttämättä haluneet kovasti korostaa sitä että rahaa oli. Kuitenkin niillä joilla oli rahaa oli sitä sitten sitäkin enemmän.Timo L. kirjoitti:Jep. W123 on pieni auto, W126 on suuri auto. Kaikki modernit S-mallit ovat suuria autoja. Itse asiassa leveydessähän ei suuria eroja autojen välillä ole, 1786 mm vs. 1820 mm. Pituudessa sitten enemmänkin.
W126:n muotoilu on sikäli onnistunut, että sitä voidaan kutsua jopa siroksi isoksi autoksi, etenkin pyykkilautakylkeä barokkivanteilla. Jotakuinkin kevytlinjainen kokoisekseen. Sileäkylkinen on taas paljon jämäkämmän ja tiehen istuvan näköinen.
Sen takia S-sarjasta pyrittiin tekemään mahdollisimman siro ja sulavalinjainen - siis todella viemään ajatukset pois klassisesta 'pullman' tyylistä joka kaikin puolin uhkusi kokoa ja massiivisuutta.
Samaan aikaan samoista syistä polttoaineenkulutus jne. olivat trendikkäitä asioita jotka pakottivat mersunkin insinöörit pohtimaan asioiden tarkoituksenmukaisuutta.
Lopputuloshan oli auto joka on kovin siro, varsinkin pyykkilautasivuilla. Vaikka leveyttä on yli 180cm ja pituus piirun päälle 5m ilman L:ää niin se ei välttämättä näy ulospäin. Samalla jousitus, äänieristys jne. olivat aikaansa nähden vimpan päälle.
Kannatta muistaa että -85 massiivisuus oli taas "in" ja faceliftin tuomat suorat sivut massivisemmilla puskureilla tuokin paljon isomman auton vaikutelman vaikka korin mitat ovatkin muuten samat. Palataan siis taas enemmän pröystäilylinjalle. Samoin niin vanteet ja renkaat ovat tuumaa isommat ja leveämmät.
Tämä facelift onkin minusta hyvä esimerkki siitä miten ulkonäöllisillä seikoilla vaikutetaan voimakkaasti auton linjoihin ja saadaan isomman auton tuntu.
Jos muutenkin vertaa eri autojen mittoja. (esim TM:än vuotuinen autokatsauslista) niin huomaa että absoluuttiset mitat ovat aika toissijainen asia kun ihmiselle rakentuu mielikuva isosta/pienestä autosta.
On kovin vaikeaa suhteuttaa kahden auton kokoja toisiinsa ellet pysty parkkeeraamaan nittä vierekkäin. Sen takia niin muodot ja miten ne ovat toteutettu ovat ratkaisevassa roolissa kun rakennetaan mielikuva auton koosta.
W126 on kuitenkin numeroissakin iso auto. Keskikokoinen auto on siinä 160-170 senttiä leveä. Isot autot ovat sitten 180 ja enemmän. Samoin niin pituudessa niin keskikokoiset pyörivät siinä 450 ympärillä ja isot sitten yli 5m.
Erot ovat yllättävän pienet joten ne voi osittain kätkeä sirojen linjojen taakse jos haluaa. Ja alkuperäinen W126 mielestäni onnistuu siinä erittäin hyvin.
,Tero
PS.
Onhan sitten tietysti 2m leveitä autojakin. Esim Chevy Grand Voyager - aivan uskomaton kaappi. Tai lambot ja fefet RR, Bentley jne. Mutta harvassa ovat.