Pitkän G:n tuonti Saksastu kuorma-autona

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Lukittu
Mikkosetä
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 20.03.2012 13:52

Pitkän G:n tuonti Saksastu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Mikkosetä »

Moro!

Olen tässä muutaman tovin kuolannut pitkän 2000-2006 vuosimallia olevan G:n tuontia Saksasta. Hinnat on paljon edullisemmat kuin suomessa, mutta valtio ottaa omansa järkyttävän suuren autoveron muodossa. Jostain netin syövereistä olen löytänyt epämääräistä keskustelua, että pitkän G:n saisi kuorma-autoksi, jolloin autoveroa ei tarvitsisi maksaa. Onko joku mersuforumia lukeva tuonut Saksasta kuorma-auto G:n tai tuntee jonkun, joka olisi tuonut? Kiinnostaisi tietää, onko G todella mahdollista tuoda kuorma-autona, ja mitä tämä vaatisi?

Tullin sivuilla ei autoveroasioissa puhuta kuorma-autoista muuta, kuin että autoveroa ei kanneta ja homma ei kuulu heille. Trafin sivuilla taasen löytyi kuorma-autoista vastaavaa:
Kuorma-auto (N2- ja N3) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan kuorma-auton kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan kuorma-auton kokonaismassa on yli 12 tonnia. Kuorma-auton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on oltava yhteenlaskettua henkilökuormaa (yksi matkustaja = 68 kg) suurempi ja istumapaikkoja saa olla kuljettajan paikan lisäksi enintään kahdeksan.

Kuorma-auto on aina autoverovapaa.


Eli käytännössä jos G:ssä on viisi istumapaikkaa, tekee tämä 5 x 68kg = 340kg, jotta tuo tavarakuorman suurempi osuus täyttyisi, täytyy tavarakuormalle on varattava siis vähintään 341kg. Tällöin kantavuuden tulisi olla vähintään 340kg + 341kg = 681kg

Auton omamassa on mallista riippuen 2275kg tai 2335kg. Kokonaismassa on molemmilla malleilla 3200kg. Tällöin kantavuudeksi tulee 925kg tai 865kg. Miten tuo auton kokonaismassan kasvattaminen onnistuu, vai onnistuuko ollenkaan? Massan lisääminen ei sinäänsä koituisi ongelmaksi, kunnon karjapuskuri, vinssi, astinlaudat, armeijamalliset vanteet, jne.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Pitkän G:n tuonti Saksastu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Saul »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=100471" onclick="window.open(this.href);return false;
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1554
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Pitkän G:n tuonti Saksastu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Mikkosetä kirjoitti:Moro!

Olen tässä muutaman tovin kuolannut pitkän 2000-2006 vuosimallia olevan G:n tuontia Saksasta. Hinnat on paljon edullisemmat kuin suomessa, mutta valtio ottaa omansa järkyttävän suuren autoveron muodossa. Jostain netin syövereistä olen löytänyt epämääräistä keskustelua, että pitkän G:n saisi kuorma-autoksi, jolloin autoveroa ei tarvitsisi maksaa. Onko joku mersuforumia lukeva tuonut Saksasta kuorma-auto G:n tai tuntee jonkun, joka olisi tuonut? Kiinnostaisi tietää, onko G todella mahdollista tuoda kuorma-autona, ja mitä tämä vaatisi?

Tullin sivuilla ei autoveroasioissa puhuta kuorma-autoista muuta, kuin että autoveroa ei kanneta ja homma ei kuulu heille. Trafin sivuilla taasen löytyi kuorma-autoista vastaavaa:
Kuorma-auto (N2- ja N3) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan kuorma-auton kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan kuorma-auton kokonaismassa on yli 12 tonnia. Kuorma-auton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on oltava yhteenlaskettua henkilökuormaa (yksi matkustaja = 68 kg) suurempi ja istumapaikkoja saa olla kuljettajan paikan lisäksi enintään kahdeksan.

Kuorma-auto on aina autoverovapaa.


Eli käytännössä jos G:ssä on viisi istumapaikkaa, tekee tämä 5 x 68kg = 340kg, jotta tuo tavarakuorman suurempi osuus täyttyisi, täytyy tavarakuormalle on varattava siis vähintään 341kg. Tällöin kantavuuden tulisi olla vähintään 340kg + 341kg = 681kg

Auton omamassa on mallista riippuen 2275kg tai 2335kg. Kokonaismassa on molemmilla malleilla 3200kg. Tällöin kantavuudeksi tulee 925kg tai 865kg. Miten tuo auton kokonaismassan kasvattaminen onnistuu, vai onnistuuko ollenkaan? Massan lisääminen ei sinäänsä koituisi ongelmaksi, kunnon karjapuskuri, vinssi, astinlaudat, armeijamalliset vanteet, jne.

Mielenkiintoinen ajatus, mutta jos omaa painoa nostetaan pienenee kantavuus,eli kokonaispainon nosto yli 3500kg voi olla mahdoton yhtälö
S213 220CDI,Sprinter 315 Köning W906,BMW R1150RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: Pitkän G:n tuonti Saksastu kuorma-autona

Viesti Kirjoittaja Saul »

Katsokaas nyt tuolta linkistä edellinen keskustelu. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Lukittu