w124 abs jarruvikaa (selvitetty ja korjattu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

w124 abs jarruvikaa (selvitetty ja korjattu)

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Morjens kaikille! Tulin hankkineeksi ekan mersun (230 e -90) perheeseen ja heti pitää ruveta vikoja selvitteleen; Joku entisistä insinööriomistajista abs valon fiksanneena vissiin öljyvalon kanssa samaan aikaan toimivaksi aiheuttaa nyt tätä vian etsintää. Auto myös joskus kylmänä tyhjäkäynnillä sammuilee ja käy huonosti. YJ-rele tsekattu/tinattu ja anturit mitattu. Edestä 20kohm (molemmat näytti samaa 20000ohm) ja takaa n 790ohm (olihan etuanturin liittimet ne pyöreät lähellä tolpan yläpäitä ja takapyörien liitin takapenkin alla se kaksi napainen navat rinnakkain?) ABS yksiköstä puuttuu rele!!! Pitäiskö olla kaksi relettä rinnakkain? http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3353602.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Kumpi noista isoista bokseista ABS jarruille? http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3353603.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Takaoik olevat releet bensapumppu ja vieressä YJ. Onko oikein? Tuleeko taka pyöriltä vain yksi johto takapenkin alle, jossa liitin vai kaksi johtoa? Missä vauhdissa mersun absit alkaa toimia? Hitto kun ei ole edes käyttöohjekirjaa niin joutuu kyseleen tyhmiä. Koittakaa kestää
Viimeksi muokannut kilikali, Ke 30.11.2011 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moi!

Juuri tuollainen insinööritaito (siis jossa kytketään ABS-valo näyttämään toimivalta), on sen lajin osaamista, joka pistää aina välillä hiukka ihmettyttämään...

No anyways, kävin tekemässä aiheeseen liittyvää empiiristä tutkimusta. Toisin sanoen menin omalla kärrylle ja tempaisin kuoret auki katsellakseni, että mitä sieltä löytyy.

- Kyllä siellä oli toinenkin rele. (Ja tuo musta oli niin, että BOSCH-teksti oli toisin päin, mulla logo vasemmalla ja teksti oikealla, kun sinullla on logo alhaalla ja teksti ylhäällä, joskaan tuskin se sinne väärin päin mitenkään edes sopii. Varmaan vaan releen kansi on toisin päin releen rungossa...)
- Se rele on peltikuorinen, mustaa pienempi ulkomitoiltaan ja korkeudeltaan. Pinnassa on kytkentäkaavio numeroineen. Näyttäis sisältävän yhden magneetilla käytettävän auki-kiinni -kytkimen (kuten nyt releet usein tapaavat tehdä) ja diodin. Tuos siis perustuen siihen vähään sähköopin tietämykseen, mitä minulla on.
- ABS:n ohjausboksi on tuo, joka on lähempänä ohjaamoa (ja siten kauempana kamerasta). Ei ihan tarkalleen samanlainen kuin mun kärryssä, mutta hyvin samankaltainen kuitenkin.

Ja on mulla noista kuvatkin, mutta en tiedä onko niistä nyt mitään lisäarvoa. Voin laittaa releen kuvan vaikka jossain vaiheessa näkyville tarvittaessa. Ilmoittele vaikka, jos siitä vaikuttais olevan jotain hyötyä.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Kiitti tiedosta. Kaivoin kytkentäkaavat tosta esiin ja näyttäs olevan kuusi pinninen 'solenoid valve relay' joka siis puuttuu. Saisitko releestä ne numero koodit vielä, niin vois alkaa metsästää sitä. Tai jos joku tietää, saa ilmottaa. Täältä sivuilta löyty käyttöohje kirjanenkin pdf:nä ja kytkikset ym. Hieno juttu.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja napa »

kilikali kirjoitti:Kiitti tiedosta. Kaivoin kytkentäkaavat tosta esiin ja näyttäs olevan kuusi pinninen 'solenoid valve relay' joka siis puuttuu. Saisitko releestä ne numero koodit vielä, niin vois alkaa metsästää sitä. Tai jos joku tietää, saa ilmottaa. Täältä sivuilta löyty käyttöohje kirjanenkin pdf:nä ja kytkikset ym. Hieno juttu.
mulla on sitten noita releitä, ABS yksiköitä (jos sekin sattuu olla rikki...) ja ABS bokseja ylimääräisenä, kun vain tarkennat ensin missä kaikissa niissä sun omissa on vikaa/puutteita...

ja mielestäni nuo etupyörien ABS anturit antoi liian suuret lukemat... muistaakseni niissä pitäis olla se sama alle 1000 ohm. mitä taka-anturikin näytti...

vielä kun sanot mistä päin suomea olet, niin löytyy luultavasti ihan henk.koht. apuakin ongelmiin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kilikali kirjoitti:Kiitti tiedosta. Kaivoin kytkentäkaavat tosta esiin ja näyttäs olevan kuusi pinninen 'solenoid valve relay' joka siis puuttuu. Saisitko releestä ne numero koodit vielä, niin vois alkaa metsästää sitä.
Ookkei,

siinä ei ollut päällä mitään muita numeroita kuin ne, jotka käsittääkseni kuvastavat sitä, millainen sähkö millekin pinnille tulee (siis jännite, maa, ohjaus jne.) eli tässä tapauksessa 30, 30C, 85, 86, 87, 87a. Kuusipinninen, kyllä vain. Jos sivussa oli jotakin numeroita, niin niitä en tullut noteeranneeksi, eivätkä kuvaankaan osuneet. Tähän aikaan ei enää malta lähteä uudestaan purkamaan... Mutta huomenna on taas ilta uusi, jos siihen mennessä kukaan muu ei jostain syystä vielä olisi vastannut. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Etupyörien ABS-antureista pitäisi saada mitattua 1...1.6 kOhm vastus (=1000...1600 Ohm). Itse juuri näiden kanssa puljailin ja uudestakin anturista löyty tuo 1600 Ohmia, kun toiselta puolelta löyty vain 1000 Ohmia. Nämä vastusarvot kuitenkin normaaleita.

Sulla 20 kOhm viittaisi, että molemmat anturit on rikki tai johdot niistä rikki. Liian iso vastus -> johto menossa poikki tai anturi ottanut itseensä.

Noita releitä saa mm. KL-varaosista ja tietysti käytettynä esim. purkaamolta tai vaikka Napalta. Sama pätee antureihin. Niitäkin kannattais käydä vaikka purkaamoilta kattelemassa (mittaa ensin, että on ehjä).

Itselläni oli sellanen vika, että abs-valo syttyi heti auton käynnistyessä eikä sammunut -> ohjausboksi oli viallinen. Jos valo syttyy ajaessa, tai jos se syttyy ja sammuu ajaessa, vika on anturissa tai anturin johdossa. Kun olin tarkistanut anturit ja releet mittaamalla, hommasin toisen ohjausboksin purkuautosta ja vasta sitten vika paikallistui sinne boksiin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja kilikali »

HUPS!!! Mittasin siitä urospuolelta eli boksiin vievältä liittimeltä, nyt uudelleen mitattu pyöriin päin= 995 ohm ja 965 ohm. Eli anturit ilmeisesti ehjät. Tuo rele siis puuttuu ja se lampun kytkentä. ABS boksi tarkastettu ja muutkin releet siellä, kaikki näytti ok. Ei juotoksia irti. Laitoin YV:tä napa
tume12
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ke 16.11.2011 09:59

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja tume12 »

Tervehdys!

Olen mielenkiinnolla lueskellut teidän abs-vikoja. Pojallani on MB 124 -93 200d. Siinä oli aluksi ongelma, että abs-valo ei sammunut.
Sitten löytyi sulake 10A, akun takaa releen päältä. Vaihdoin sen ja abs-valo sammui.
Elähän mittää... ensimmäisen kunnin jarrutuksen jälkeen, kun abs-täristi kunnolla, sulake paloi uudelleen.

Onkohan sulakkeen oikea koko 10A?
Mistähän sitten hakisi vikaa, pelottaa, että koko abs-poksi on seuraava kohde?
Onko kellään tällaisia kokemuksia?

terv Tumppi!
Avatar
Qzaz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 10.11.2010 17:34
Paikkakunta: Vantaa

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja Qzaz »

Sami H. kirjoitti:Jos valo syttyy ajaessa, tai jos se syttyy ja sammuu ajaessa, vika on anturissa tai anturin johdossa.
Itellä syttyi aina tietyssä nopeudessa abs valo ja vika löytyi YJ-releestä. Antureista tuli tietysti loogisesti sitä vikaa ensin haettua :wink:
190E -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tume12 kirjoitti:
Onkohan sulakkeen oikea koko 10A?
Kyllä on.
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Päivitystä! Rele laitettu paikoillee ja kas... absit alko täristämään, mutta muutaman ajominuutin kuluttua valo syttyi. Siinä siis alkuperäinen vika. Syttyy siis vain ajossa. Seuraavaksi anturit irti ja puhdistamaan vai? Valon syttymisellä ei tuntunut olevan yhteyttä pyörien kääntelyyn tai tärähdyksiin, ei myöskään nopeuteen. Mitatut vastusarvot siis alle 1000 ohm. Onkohan ok? ABSvalo oli lainattu tosiaan joku viereisistä mittaristossa. Tyhjäkäynti asettui, kun säädin mikrokytkintä naksahtamaan.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w124 abs jarruvikaa

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Voi se olla siellä ylijännitesuojareleessäkin (yj-rele). Mullahan kävi niin, että vaihdoin erinumeroisen abs-ohjausyksikön alkuperäisen tilalle, ni teki juuri tuota: käynnistäessä sammu heti se abs-valo ja ajaessa sytty heti, kun nopeus nousi toiselle kymmenelle. Virtojen sammutuksen jälkeen vika nollautui. Eli voi se kai edelleen olla siinä abs-ohjausyksikössäkin, mutta kannattaa varmaan aloittaa anturien putsauksella, kun se on se halvin vaihtoehto. Pyörien navoista anturit irti ja puhdistus sekä anturin päälle että sille rataskehälle. Ja tietysti silmämääräinen tarkastus kunnosta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
kilikali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 23.11.2011 18:07

Re: w124 abs jarruvika selvitetty

Viesti Kirjoittaja kilikali »

Homma alkaa oleen BUENO! Putsaus ekaks antureille- ei vaikutusta. YJ-releen olin käynyt aikaisemmin jo läpi.Yleismittari taas kiinni anturin pistokkeeseen ja kas... repsikan etukulmaa tunkilla nostaessa impedanssilukema alkoi hyppiä ja poikkihan se johto oli tolpan alapäästä kiinnikkeen kohdalta. kumipäälystetty joustava johto tinaamalla ja kutistesukat päälle siihen väliin niin ainakaan puolen tunnin ajon jälk ei valo enää syttynyt ja jarrut toimi niinkuin piti. Tuossa kuva mittariston takaa, jossa absivalo pistoke oli irrallaan oikealla ja absvalona tuo puna/musta johtoinen pistoke. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3361692.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Mikähän se muuten on? Tulee mittaristosta ne johdot. KIITOS KAIKILLE AUTTANEILLE. Kyselen taas tyhmiä kun jotain ilmenee. Ainakin ilmastointi ei pidä kauaa aineita sisällä kuulemma! Kompuran tiivistekö?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 abs jarruvikaa (selvitetty ja korjattu)

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nonniin, hienoa että tuli kuntoon! :)

Tuotasiis, millä se ABS-valon korvike oli rakennettu? Ilmeisesti siis tuo, joka on nyt siinä paikallaan, numerossa 7? En kyllä tiedä, mihin se kuuluisi, mutta se lienee mahdollista päätellä. Nimittäin, niissä johdoissa, jotka tulevat merkkivaloille, kuuluisi olla sellainen tarra, jossa on numero. (Ainakin tuossa lampulle numero 8 tulevassa johdossa näkyisi olevan sellainen tarra.) Ja vastaava numero sitten näkyy tuossa kuvassakin stanssattuna sen lampun reiän viereen tuohon sinkittyyn peltiin. Jos ne ovat tallella, niin pystyy päättelemään, mikä johto liittyy mihinkin varoitusvaloon.

(Villi veikkaukseni on, että tuo johto, joka on nyt kohdassa 7, eli ABS:n valolla, kuuluisi olla kohdassa 9, eli lasinpesunesteen määrän valo, koska ainakin omassa autossani tuon puolen rivissä ei ole muita, jonka kuuluisi toimia samalla tavalla kuin ABS:n valo, eikä niitä siis voisi siihen käyttää.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin