Nonni. Kokeneemmille mersumiehille aihe onkin tuttu,mutta muistutettakoon nuorempaakin kaartia vielä, että kannattaa silloin tällöin rasssata auki auton koteloista vedenpoistoreiät.
Tapahtuipa nimittäin tovi sitten havainnonteko: W123:n (siis omani) peräkontissa "poskessa", siis sivulla lillui ihan selvästi vettä, sekä verhousmuovin alla että päällä.
Minä ihmettelemään, että mitähän hemmettiä nyt on tapahtunut. Ja vettä oli siis vain kuskin puolella, oikea puoli oli kuiva kuin paikallisen tavernan lehtipihvi.
Siispä auton alle ja ensin oikealle. Takapyörän takana olevasta "tötsästä" sai vaivatta työnnettyä meisselin sisälle.
Sitten kuskin puolelle ja meisseli koloon (Jukka ei kommentoi), johon se jäikin sitten kiinni. Letku oli niin täynnä kesäistä savea ja liejua, että sitähän piti oikein käyttää voimaa että sai kanavan auki. Lopulta kotelosta tuli vettä varmaan litra, puolitoista. Millä sivumennen sanoen on pidemmän päälle sangen mukava ruostuttava vaikutus. Mitä ei pääse syntymään, jos jaksaa säännöllisesti krapsuttaa putket auki, mikä on nähtävästi tehtävä kesälläkin yhtä usein kuin öljyjen tsekkaus tai tankkaus.
Ettäs tiedätte.
Vedenpoistokanavat, kannattaa muuten tsekata.
Vedenpoistokanavat, kannattaa muuten tsekata.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jep
Suosittelen tekemään saman proseduurin myös kattoluukun ja konetilan vedenpoistoille. Itsellänihän Ässästä on lunkun vedenpoistoputket tukkeutuneet joskus, tunnetuin seurauksin .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
vedenpoisto
Heh! Oli joku älypää hitsannut paikan w123:n peräkonttiin vasemalle puolelle juuri tuohon vedenpoistokanavan kohdalle. Vettähän siellä oli ja mukavasti. Avitin tilannetta porakoneella, joskin pellitys menee uusiksi myös noiltaosin. Ässäkin tuntuu nykyään valuttavan vettä kaatosatella kuskinpuolelle ja sekän tuppaa etenemään takajalkatilaan. Tuuppasin pienen reiän sinnekkin, ettei pääse seisomaan. Vuotokohtaa ei vielä ole löytynyt, mutta jossain jarrutehostimen alapuolella se ilmeisesti on.
Koneella on koneen tahti
vesitaistelu 124:lle
Joo nää vesihommat on tosi ikävii. Kestää pitkään kuivata lattiamattoja. Mä oon varmaan vuoden taistellu mun 124 kanssa ja nehny erilaisia vesitutkimuksia, että mistä se tule sisään. Kattoluukun tiiviste on uusi ja tuulilasin tiivisteen liimasin uudestaan ja tuulilasin etupuolelta purin kaikki, mutta ei mitään vialla. Tänään sen huomasin: tuo perkeleen haitarikumi etuovesta runkoon oli irti rungon päästä, ja molemmista ovista. Olin teettäny sähköikkunat etuoviin ja se oli kai jääny kiinnittämättä. nyt ne on kiinni ja vielä silikonin turvin. Näin yksinkertainen vika ja niin paljon vaivaa ruiskutin nurmilekulla auton ja mitään ei tule enää sisään. Huhhuijaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Tosi kuin vesi
Niinpä niin. Joku kenties muistaneekin kun vuodattelin tässä noin kuukauden päivät sitten kokemuksiani W126:sen apparin puolen jalkatilan kuivausoperaatiosta. Aina kovalla sateella jalkatila (etenkin takana) alkoi olla siinä mallissa, että suositeltavinta siellä oli istua hai-saappajat jalassa. Lopulta vuotokohta paljastui, kun poistin tuulilasin ja tulipellin välisen muoviritilän. Apparin puolella, tuulilasin alla kourussa ja pienen tunkion alla oli about sormenmentävä hole ja sieltähän vettä tuli suorastaan kuin sieltä esterin kuuluisasta hanurista. No, nyt reikä on paikattu ja toinenkin puoli on vastaavalta kohdalta siistitty. Ja taas on sisällä kuivaa!
Todellakin suositten lämpimästi näidenkin kourujen säännöllistä siivoamista, vaikka mokoman operaation takia pyyhkijän varret ja tuo koko auton levyinen muoviritilä onkin poistettava. Mutta pieni vaiva se on ruostevaurioiden korjaamisten rinnalla.
Todellakin suositten lämpimästi näidenkin kourujen säännöllistä siivoamista, vaikka mokoman operaation takia pyyhkijän varret ja tuo koko auton levyinen muoviritilä onkin poistettava. Mutta pieni vaiva se on ruostevaurioiden korjaamisten rinnalla.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Vettä sisään
Ilmeisesti sama pätee pystylampussakin.
Vettä tulee sateella sisään apparin puolelle vaikka ei ajaisi metriäkään.
Joku oli joskus ilmeisesti etsinyt vikaa koska ikkunassa oli melkoinen määrä jotain silikonia tms.
Veikka
Vettä tulee sateella sisään apparin puolelle vaikka ei ajaisi metriäkään.
Joku oli joskus ilmeisesti etsinyt vikaa koska ikkunassa oli melkoinen määrä jotain silikonia tms.
Veikka
W114 280 -73 ja muuta saksalaista kättörautaa...
Lisää aiheesta...
pari vinkkiä pystylampun vesivuotoihin :
* Tarkista pyyhkijän akseli ; käännä pyyhkijä ylos, ja kokeile onko akselissa
klappia ? Jos on - niin vesi menee tupaan - pitkin akselinvartta.
Tähän auttaa kun ruuvaat varren irti, ja edelleen otat irti sen alla olevan "akselikupin ". Pakkaa se täyteen vaseliinia, ja asenna osat takaisin.
* Ilmanottokaukalon pohja ; Jos kaadat vettä ritilästä sisään, niin alkaako
tihkua ? Kaukalo on reunoiltaan tiivistetty elastisella kitillä, joka aikanaan
voi irtoilla. Tähän auttaa, kun ottaa ritilän irti, ja vetää massaa pitkin kaukalon
pohjalla olevia reunasaumoja ( esim. Sikaflex ). Tarvitset myös kertakäyttöhanskat tuubi ei mahdu aukosta.
Omassa autossa (w114 ), riitti päätysauman kittaus joka oli siis lokasuojaa vasten. Vesi nimittäin tihkui alas sisäpuolella olevan "potkupahvin " yläpuolella olevasta saumasta.
* Tarkista pyyhkijän akseli ; käännä pyyhkijä ylos, ja kokeile onko akselissa
klappia ? Jos on - niin vesi menee tupaan - pitkin akselinvartta.
Tähän auttaa kun ruuvaat varren irti, ja edelleen otat irti sen alla olevan "akselikupin ". Pakkaa se täyteen vaseliinia, ja asenna osat takaisin.
* Ilmanottokaukalon pohja ; Jos kaadat vettä ritilästä sisään, niin alkaako
tihkua ? Kaukalo on reunoiltaan tiivistetty elastisella kitillä, joka aikanaan
voi irtoilla. Tähän auttaa, kun ottaa ritilän irti, ja vetää massaa pitkin kaukalon
pohjalla olevia reunasaumoja ( esim. Sikaflex ). Tarvitset myös kertakäyttöhanskat tuubi ei mahdu aukosta.
Omassa autossa (w114 ), riitti päätysauman kittaus joka oli siis lokasuojaa vasten. Vesi nimittäin tihkui alas sisäpuolella olevan "potkupahvin " yläpuolella olevasta saumasta.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)