M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://lapinsoodapuhallus.blogspot.com/ ... allus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ihan miten vaaan... ekana oli meininki teräsharjalla putsata lohkoa ja nyt tehäkkin hyvää :D
lasikuulalla on vittumaista puhallella semmosia osia mihin ei sais sitä jäädä... se kun ei aina poistukkaan ihan pesemällä joka paikasta... kunnon soodapuhalluksella tuleee puhdasta,sec:cikin menee kokonaan soodaukseen :wink:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Siis tarkennetaan, että vieläkin on tarkoitus LOHKO harjata ja ALUMIINIOSAT lasikuulalla puhaltaa. Soodapuhallusta on mietitty, mutta mitään ei ole päätetty.

Kokemukset em. tavasta on senverta hyvät, että ainankaan vielä yhden soodatusta imusarjasta nähdyn kuvan perusteella ei riemusta hypitä eikä valaistusta koeta.

Ja tuosta edellisessä kuvassa olleen moottorin laitosta on nyt kulunut 5 vuotta. Sillä on nyt ajettu noin 22tkm ja se on vieläkin aivan samannäköinen, eikä siihen ole paska sen kummemmin tarttunut.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kävin tänään hakemassa kämpille nuo kaikki muoviosat mitä on irti otettu. Pitänee aloittaa niitten hinkkaamisella ja katsoa mitä siitä seuraa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Syttyboxin ja diagnostiikkapistokkeen johdotukset pesty ja puunattu. Samoiten ne syylärin laidoilla olevat pitkät kumilärpäkkeet. Pari alipaineputkeakin nuohosin ja sytytyksen esivastukset liottelin kanssa - ne lähtee vielä ultraäänipesuriin tärisemään.

Ja soitin sille soodapuhaltelijalle. Hänellä on keikka Kuopiossa ensiviikolla ja hän käy samalla huokasemassa konehuoneen. Katsotaan nyt miten äijän käy. Pitää kuulemma ostaa rakennusmuovia ja hiekkapuhalluksen kestävää teippiä, jolla suojata ympäristö ja kaikki ilmanottoaukot...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään postissa tuli jo jonkinaikaa sitten USA:sta ostetut uudet polttoainesuuttimet.

Samaa suutinta on muuten käytetty aika monessakin eri valmistajien moottoreissa. Ehkä eksoottisimpia ovat Ferrari ja Lamborghini.
Nämäkin kyseiset suuttimet tulivat Ferrarin varaosapaketissa, mutta ovat samoja boschin tekeleitä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänäpäivänä savolainen supersankari Vituixmän oli jo ennättänyt meikäläisenkin projektiin.

Kovin oli tarkoitus, että tänään se soodapuhallus olisi tapahtunut, mutta eipä siitä tempuntekijästä kuulunut mitään.

Joten se nyt jää tekemäti ja vanhat maalit pitää sitten ottaa ihan mekaanisesti poies.

Huomenna jos muut asiat menee kohdilleen, niin lähdemmä toverin kanssa taluttamaan koria jo JAKK:in auto-osastolle maalattavaksi. Sielläpähän arvon raati pystyy sitten kurssiviikonloppuna etsimään moitteita korista ja maalauksesta. :mrgreen:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
makebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 21:11
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja makebo »

Kukahan on kyseessä otahan minuun yhteyttä niin ei tartteee mekaanisesti ottaa yhtään mitään, kun ei saa mainostaa niin ei voi mainostaa mutta huomenna ei oo mulla mittään ja oon ihan kuopion lähellä ja laitteetkin on ja jne jne ..... enkä oo tuo sama kaveri vituixmän!!
makebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 21:11
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja makebo »

ääh mainostampas
http://www.pohjoissavonsoodapuhallus.com" onclick="window.open(this.href);return false; kun mainostaa muutkin!! Tänään jos luet voipi tonne 23 sti soitella, aamulla mieluiten tossa kasin jälkeen!!
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Makebo:n kanssa sovittu puhallus. Toivottavasti ei ala mikään hillitön syysmyrsky samaan hetkeen...Sitten nopeesti koppa trailerille ja menoksi Jalasjärvelle...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minä kirjoitin tähänkohtaan yli tunnin ajan juttua, kuinka Makebo kävi eilen puhaltamassa konehuoneen. Sitten lähetys - käskyn jälkeen tuli ilmoitus, että palvelin ei lähetä tietoja, ja kaikki kirjoitukset hävisi bittiavaruuteen. Nyt vi-tut-taa ihan miljoonalla. :evil:

Laitan vaan kuvia tähän jonoon. Katselkaa siitä. Kunhan --tutus laantuu, koetan tehdä jotain tekstiäkin.

Kuva

Eli tämä oli se tilanne, jonka Makebo sai nähdä tullessaan kohteen luokse.

Kuva

Tuossa kuljettajanpuoleisen moottorin kumityynyn alla näkyy alkuperäistä maalia. Kaikki tuo musta on jotain vaseliinihiekkamössöä, jota koko auton pohja ja pyöränkaaret ynnä muut alustan osat ovat olleet täynnänsä.

Kuva

Makebo virittelee vehkeitään.

Kuva

Ensimmäiset töhähdykset lokasuojan reunaan. Pinttyneen likainen maalipinta rupeaa kuoriutumaan pois ja paljas pelti löytyy pohjalta.

Kuva

Tässä ollaan jo jonkinaikaa puhalleltu. Maalien ja rasvojen alta löytyy puhdas pelti josta on nähtävissä tehtaan pistehitsauksetkin. Tässäkohtaa alan olla jo myöntynyt soodapuhalluksen toimivuudesta.

Kuva

Tässä kuva poikkipalkista. Lika ja vanhat maalit ynnä muut lähtevät hyvin kivuttomasti pois - kuin luutulla pyyhkien.

Jos täällä savon seudulla on muitakin maalin/lianpoisto-ongelmia, niin suosittelen ottamaan yhteyttä http://www.pohjoissavonsoodapuhallus.com" onclick="window.open(this.href);return false; :iin.

Olen kyllä tyytyväinen tulokseen. Varmaan voitaisiin klubin nimissä tehdä joku esittelytapahtuma tämän asian ympärille...

Senjälkeen vinssattiin kori trailerille, ja matka Jalasjärven JAKK:ille alkoi. Parin kahvitteluerän jälkeen olimme Jalasjärvellä toverin kanssa noin klo 22.30, jossa meitä vastassa oli automaalauksen opettaja Juho Tenkula. Juho aukaisi ovet ja ajoimme koko ajoneuvoyhdistelmän sisälle, jossa laskimme "Kekkosen" alas trailerilta. Läksimme liki samointein ajelemaan takaisin ja olimme Kuopiossa uudelleen noin klo 03.30.

(Ja tässäkohtaa otin uuden esikatselun, johon tuli ilmoitus, että http://www.mersuforum.net" onclick="window.open(this.href);return false; palvelimeen ei saada yhteyttä. Jos en olisi ollut etukäteen viisas ja kopioinut koko tekstiä leikepöydälle, olisi tämäkin karannut taas bittitaivaaseen...)
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tuosta foorumin tökkimisestä on täällä juttua http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 42#p720242" onclick="window.open(this.href);return false;
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tommosissa tapauksissa, kun foorumi hävittää postauksen lähetyksen yhteydessä, toimii ainaki mulla ku painaa selaimen Back-nappulaa. Se siis palaa silloin viestin kirjoitussivulle. En tiedä tosin toimiiko kaikilla selaimilla, itse käytän Operaa ja sillä toimii. Varmuuden välttämiseksi voi tietysti myös maalata koko tekstin ja kopioida Ctrl-C:llä ennen Lähetä-napin painamista. Siten se on sieltä muotoiluineen palautettavissa jos joutuu aloittamaan alusta.
S204
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Unohtui mainita, että tuohon savottaan tuhrautui kaikkine viisasteluineen ja venyttelyineen, norttitaukoineen noin 2,5 tuntia.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
makebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 21:11
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja makebo »

Viisastelut johtui siitä kun savolaistunut-karjalainen ja savolainen kohtasivat. Venyttelyt siitä kun 105kg läski soodapuhaltaja ei jaksanut olla mutkalla pitkään :). Mukava projekti oli... ja toi mielyttävää vaihtelua 200m2 seinien puhalteluun. Pikkusen enemmän miettimistä. Mielelläni autoja puhaltelen. Jos löydät kuvan siitä kuinka tarkkaan ilman teippaamista puhalleltiin niin voisin tuntea hieman nöyrää ylpeyttä :D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Täytyy valitettavasti myöntää, että sellainen kuva on vielä ottamatta, mutta tulevana viikonloppuna olen Jalasjärvellä korin likellä, niin silloin varmaan vielä kerkeän ottamaan kuvia siitäkin.

Mutta täytyy kyllä myöntää, että Makebo:n käsi oli vakaa kuin SAVOlaiskallio. Moitteettomasti viivasuoraa jälkeä kuljettajanpuolen lokasuojan rajapinnassa. Ei moitteen sijaa.

Juuri tuossa mietin, että minulla on pari laatikollista kaikkea pikkuhilua, jotka saat vielä käsittelyysi. Laturit, startit, virranjakajat ynnä muuta vastaavaa pikkuhilua...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
makebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 21:11
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja makebo »

KARJALAISITTAIN eiku vuoan!
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään Makebo:n kyytiin lähti laturi, akkuteline, ohjauspainesäädin, kiilahihnojen pyöriä jokunen kappale, pissapojan säiliö, letkuja, liittimiä ynnä muuta hässänhässää. Kuvia otin lähtevistä romppeista, joten saadaan taas näitä ennen ja jälkeen kuvakollaaseja väsättyä.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturin käämit kannattaa purkaa irti puhallukseen. Käämien lakkapinta ei varmasti kestä puhallusta.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Joo. Pitääpä kertoa, että joko puretaan se laturi, tai sitten koetetaan tilkitä kolot tarkasti umpeen vaikka vaahtomuovisälöillä..
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ihan tuollainen yleisluontoinen kysymys tuosta soodapuhalluksesta mitenkäs tuo tehoaa ruostuneeseen valurauta pintaan??
Onkos Makebolla kokenmuksia ko pintojen puhalluksesta,suunnittelilla tuollaisen 1880 luvulta olevan valurauta hässäkän pelastus yritys.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
makebo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 01.09.2011 21:11
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja makebo »

Pintaruosteeseen toimii. Muuten ei oikein(lue ei toimi) mutta minulla on kyllä lasirouhetta mikä käy mainiosti ei juurikaan vahingoita pintaa. Sillä olen puhallellut ruostuneita helmoja jne. Soodalla voidaan sipistellä se mikä saadaan. Mullahan toi kalusto liikkuu ja jos sielläpäin on enemmälti niin kaikki kerralla. Veli tosin asuu helsingissä joten siellä tulee vierailtua.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuva

Kuva

Kuva
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänäiltana tuli ruuvailtua konetta päreiksi. Nyplättiin toverin kanssa ensin venttiilikopat pois ja kikoteltiin keinuvivut paikoiltaan. Joka ikisen keinun pintakarkaisu on mennyt puhki, joten sieltä on tulossa pikkuisen ikävänpuoleinen kustannuserä, kun ne kaikki 16 kiikkua uusii. Samoin tutkiessa niitä venttiililautasen päällä olevia paininnappeja jokainen oli aika synkästi karstoittunut.

Tähän savottaan otin minigrip pusseja ja jokainen keinu ja paininnappi eri pussiin ja merkattiin, että minkä sylinterin imu/pako keinu on kyseessä.

Nokka-akselien pinnat näytti olevan ehjät. Ei uria eikä rosoja, mutta pitää ne koneistamolla tarkastettavana käyttää kuitenkin.

Yllätyin myös jakoketjusta. Kun väänsin kampiakselin YKK:hon, niin molemmat nokka-akselit oli kohdistusmerkeissään - lie joskus lähiaikoina vaihdettu, ennen minun omistajuutta. Laahaimet oli suhtkoht ehjät - ei olleet murentuneet.

Imusarjan pari kuusiokolopulttia heittäytyi veemäisiksi. Oli niin tiukassa, että pää nylppääntyi sohjoksi, kun metrisellä jatkoputkellakaan ei lähteneet kääntymään. Sitten ei auttanut muu kuin hitsata M8 pultti jatkoksi. Pienen edestakaisen vääntelyn ja runsaan irroitusöljyn avulla nämäkin pultit lähtivät kiertymään auki - kunnes pamahtivat katketa. Noh - ei onneksi kovin pahaan paikkaan. Ovat vielä poisotettavissa, kun kannet menevät Kuopion Venttiilipajalle.

Ilta rupesi kuitenkin kulumaan turhan tarpeettomasti juurikin tuon imusarjan kanssa, joten en toverin kanssa kerennyt ottamaan kun 1-4 sylinterin kannen irti. Kaikki 4 mäntää ovat saaneet pientä vesisumua jostakin, koska mäntien reunat olivat ihan kirkkaat. Ihan pienenpieni kynnys sylinteriputkessa tuntuu olevan, mutta pahempiakin on nähty.

Kuvia ei ole, kun kamerassa ei ollut muistikortti mukana - vaikka tarkoitus olikin.

Nuo keinuvivut nyt vähän --tuttaa.16 kpl uusia keinuja 24 euron kappalehintaan kuitenkin maksaa jo jonkinverran...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään vein eilen irroitetun kannen koneistamolle. Lähipäivinä alkavat syynäilemään, mitä sille oikein täytyy tehdä.

Asentaja kertoi, että voi olla myös mahdollista, että männänrenkaat olisi jumineet. Silloin kanssa mäntien reunat puhdistuu karstasta, kun renkaat ei kaavi öljyä, vaan laskevat sen lävitse. Uskoisin sen olevan todennäköisempääkin, kuin mahdollisen vesivuodon. Noh...se selvinnee, kunhan myöhemmin pengon loput koneen osat palasiksi.

Kuva

Kuva

Kuva
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Jari_N
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 20.04.2011 06:38
Paikkakunta: Jyväshyvä

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Jari_N »

Mielenkiintoista luettavaa ja hienosti kuvitettu projekti :)
Mesedesi kirjoitti:16 kpl uusia keinuja 24 euron kappalehintaan kuitenkin maksaa jo jonkinverran...
Koivusen kautta keinut vajaa 13eur/kpl, muutama viikko takaperin noita löytyi jopa hyllystä. Joutuuhan siinä silti ihan setelirahaa maksamaan jos kaikki uusii.
Sopuhintaan saa hipun sontaa
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kaskas...meikäläisen talousahdingolla taitaa olla selviytymismahdollisuusia sitten enemmän kun Kreikalla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tape
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 16.06.2008 21:47

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Tape »

Saako sen verran offtopicia höpöttää, että hieman puhuttaisi tuosta vps:stä eli v*ttuilevan pultin syndroomasta? Tähän aiheeseen kun törmää aika usein. Voidaan uus topicci avata, jos modet tai mesedesi niin haluaa.

Mitä keinoja viisaat tietää?

Aloitan listaa niistä, mitä itse tiedän:

- lämmittäminen
- iskumeisseli
- dremel (taitava dremelöitsijä saa pienellä laikalla nakerrettua mutterin siitä pultin/vaarnan ympäriltä pois)

Miten tuo toisen mutterin hitsuu tapahtuu?
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tape kirjoitti:Miten tuo toisen mutterin hitsuu tapahtuu?
Siis pultin hitsaus oli tässä tarpeen. Nylppääntyneen pultin päähän hitsataan toinen, mielellään samanvahvuinen pultti jatkoksi. Annetaan lankaa niinpaljon kun ylemmän pultin vartta (järkevässä mitassa) riittää. Odotellaan pultin jäähtyminen ja aletaan vääntää siinä toivossa, että alempikin pultti jo lämpövaikutuksen takia lähtisi mukaan.

Joskus voi tietysti myös nylppääntyneen mutterin päälle (mikäli tila antaa myöten) hitsata toisen kaveriksi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään nyhdettiin se toinenkin kansi irti.

Näkymä 5-8 sylintereissä ei ollut sen kummempi kuin noissa aiemmissakaan kuvissa. Ihan samalla tavalla jokainen mäntä ulkoreunaltaan kirkas ja karstaa tuolla keskellä.

Ko sylinteriryhmän kannen jakoketjun laahain olikin murtunut kiinnityspultin läpiviennistään irti. Kannen kun nyhtäs lohkosta irti, niin se putosi palasina lattialle. Oli siis ihan viimeisiä aikoja, ennenkuin tuosta olisi saattanut tulla suurempikin vahinko moottorille.

Senjälkeen ruuvasin vielä 1-4 sylinterien puolelta lohkon jäähdytysnesteen tyhjennyspultin auki. Reikään oli asettunut niinpaljon kaikenlaista ruostekarstamössöä, että ruuvimeisselillä sai ihan jonkinverran kaivella, ennenkuin loputkin jäähdytysvedet alkoi valumaan pois.

Sitten vaan lohko nurinniskoin ja ruuvaamaan vetolevyä irti ja lukematon läjä 10mm pultteja irti, jotta öljypohja saatiin pois - 33 vuoden sontakerrosta sai ruuvarinkärjellä tovin aikaa kaapia, että kaikki pultit tuli esiin.

Sittempä tulikin yllätys. Näissä aiemmissa M117 moottoreissa on ollut ihan normaalit mutterit ja pultit runko- ja kiertokangenlaakereiden pukeissa. Tässä yksilössä taasen runkolaakereiden pukit oli 8 millisellä kuusiokolopääpultilla ja kiertokanget on 12 kanttisella 14 millisellä mutterilla.
Tuommoista 12 kanttista 14mm:n hylsyä ei minun valikoimassa vielä ole, joten pitää tehdä huomenna invaasio Biltemaan... :problem:

Öljypumpun sihti oli likipitäen puhdas. Yksi 3 milliä kanttiinsa oleva kirkas ja ohut muovinpala lepäsi sitä sihtiä vasten.

Nyt on kannet ja venakopat tuolla W126:den takakontissa. Maanantaina taas matkaamme koneistamolle...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mulla oli omassa moottorissa tuo ihan sama ketjunohjain ihan samasta kohtaa murtunut.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Vastaa Viestiin