M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Tänään vein sen toisenkin sylinterikannen pajalle. Aloitettiinpa siinä kahdelleen sitten toverin kanssa tutkimaan mitä niille oikein kuuluu.
Ensin tongittiin kaikki ylimääräiset pultit ja mutterit pois ja sitten nakattiin ne pesukoneeseen. Tovin aikaa niitä pyykättiin ja sitten repästiin lyöntivasaralla jakoketjun ohjainten tapit irti ja alettiin purkamaan venttileitä.
Venttiilit sinänsä olivat ihan OK kuntoiset, mutta pakoventtileissä nyt oli karstaa aika tavalla - ihan vartta myöten. Imuventtiilin lautaset oli huomattavasti siisitimmät - kuten kuuluukin olla. Pakoventtiilien ohjurit ovat ihan soikeat. Venttiili humppasee poikittaissuunnassa kuin se kuuluisa hullunmul...siellä mielettömän per...ssä. Venttiilivarren kumit tässä yksilössä olivat nylonrunkoiset. Niistä nyt ei osannut meikäläinen sanoa, että oliko ne hyvät vai huonot vai hyvinhuonot. Veikkaisin viimeistä vaihtoehtoa. Kaikki venttiilit sinällään oli alkuperäiset. Jokaisesta löytyi kolmisakarainen tähti ja varaosanumero.
Puhaltelin lasikuulalla molemmat kannet. 3 ja 4 sylinterien pakokanavissa oli tavattoman tiukassa se nokikarsta. Vaikka kuinka tuhhuutti, niin tuntui että ei lähde millään eikä mitenkään. Syvennyin sitten enämpikin ulkopuolen puhdistamiseen, kun siinäkin on ihan loppumaton savotta - mutta valmista tuli.
Naputeltiin yhdet pako- ja imuventtiilin ohjaimet irti kannesta, jotta saatiin mitat joilla alkaa etsiä samanlaisia. Imuventtiilin ohjain on muuten samanlainen kuin M103:sessa, mutta M103:sen ohjain on 0,5 milliä korkeampi. Käytännössä siis merkityksetön ja niinpä sellaiset laitettiin tilaukseen huimaan 3,8 euron kappalehintaan.
Mutta sittenpä teetättaakin tuo pakoventtiilin ohjain töitä. Sisähalkaisia 11 milliä ulkohalkaisia 15 milliä ja korkeus 49 milliä. Koivusen kataloogit ei tunne edes koko moottoria. Siltä aikakaudelta kun nuo oli tuotannossa, löytyi ainoastaan M102:sen ohjurit, jotka taas oli liian lyhyitä.
Niinpä aikamme nettikataloogia tutkittuamme kyllästyin ja jätin E-Hartikaiselle kyselyn ohjureista. Juuri äsken sieltä Keräsen Antti soitti ja kertoi, että siihen on saatavina useita kokoja, joista lähinnä olisi 11X15,04X49. Meni sitten hitusen aikaa sulatellessa tuon eto messinkipalan hintaa... 36 euroa per kappale..
Jatkamme siis etsimistä...
Ensin tongittiin kaikki ylimääräiset pultit ja mutterit pois ja sitten nakattiin ne pesukoneeseen. Tovin aikaa niitä pyykättiin ja sitten repästiin lyöntivasaralla jakoketjun ohjainten tapit irti ja alettiin purkamaan venttileitä.
Venttiilit sinänsä olivat ihan OK kuntoiset, mutta pakoventtileissä nyt oli karstaa aika tavalla - ihan vartta myöten. Imuventtiilin lautaset oli huomattavasti siisitimmät - kuten kuuluukin olla. Pakoventtiilien ohjurit ovat ihan soikeat. Venttiili humppasee poikittaissuunnassa kuin se kuuluisa hullunmul...siellä mielettömän per...ssä. Venttiilivarren kumit tässä yksilössä olivat nylonrunkoiset. Niistä nyt ei osannut meikäläinen sanoa, että oliko ne hyvät vai huonot vai hyvinhuonot. Veikkaisin viimeistä vaihtoehtoa. Kaikki venttiilit sinällään oli alkuperäiset. Jokaisesta löytyi kolmisakarainen tähti ja varaosanumero.
Puhaltelin lasikuulalla molemmat kannet. 3 ja 4 sylinterien pakokanavissa oli tavattoman tiukassa se nokikarsta. Vaikka kuinka tuhhuutti, niin tuntui että ei lähde millään eikä mitenkään. Syvennyin sitten enämpikin ulkopuolen puhdistamiseen, kun siinäkin on ihan loppumaton savotta - mutta valmista tuli.
Naputeltiin yhdet pako- ja imuventtiilin ohjaimet irti kannesta, jotta saatiin mitat joilla alkaa etsiä samanlaisia. Imuventtiilin ohjain on muuten samanlainen kuin M103:sessa, mutta M103:sen ohjain on 0,5 milliä korkeampi. Käytännössä siis merkityksetön ja niinpä sellaiset laitettiin tilaukseen huimaan 3,8 euron kappalehintaan.
Mutta sittenpä teetättaakin tuo pakoventtiilin ohjain töitä. Sisähalkaisia 11 milliä ulkohalkaisia 15 milliä ja korkeus 49 milliä. Koivusen kataloogit ei tunne edes koko moottoria. Siltä aikakaudelta kun nuo oli tuotannossa, löytyi ainoastaan M102:sen ohjurit, jotka taas oli liian lyhyitä.
Niinpä aikamme nettikataloogia tutkittuamme kyllästyin ja jätin E-Hartikaiselle kyselyn ohjureista. Juuri äsken sieltä Keräsen Antti soitti ja kertoi, että siihen on saatavina useita kokoja, joista lähinnä olisi 11X15,04X49. Meni sitten hitusen aikaa sulatellessa tuon eto messinkipalan hintaa... 36 euroa per kappale..
Jatkamme siis etsimistä...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Mulla vois olla uusia ohjureita jemmassa,ja jokunen uus orkkis venakin jos tarvetta?
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Tänään nakuttelin nuo männännnännät irti.
Öljyrenkulat on näemmä vähän ohivuotaneet ja muutamissa on vähän pikku hipasuja. Kiertokangen laakerit olivat liki uutta vastaavassa kunnossa. Kahdessa oli pieniä naarmuja, että öljyn seassa on mennyt jotain kököjä ohi suodattimen. Yksikään rengas ei ollut jumissa, eikä edes urien pohjalla näkynyt olevan mitään karstaa, vaikka sitä etukäteen ounastelin. Kampiakselin suhteen uskoisin, että kiillotuksella selvitään.
Tämmöisiä pikku skraapuja vähän jokaisessa männässä...
Onneksi tuli ne ylikokomännät jo kolmisen vuotta sitten Ebay:stä hankittua...
Öljyrenkulat on näemmä vähän ohivuotaneet ja muutamissa on vähän pikku hipasuja. Kiertokangen laakerit olivat liki uutta vastaavassa kunnossa. Kahdessa oli pieniä naarmuja, että öljyn seassa on mennyt jotain kököjä ohi suodattimen. Yksikään rengas ei ollut jumissa, eikä edes urien pohjalla näkynyt olevan mitään karstaa, vaikka sitä etukäteen ounastelin. Kampiakselin suhteen uskoisin, että kiillotuksella selvitään.
Tämmöisiä pikku skraapuja vähän jokaisessa männässä...
Onneksi tuli ne ylikokomännät jo kolmisen vuotta sitten Ebay:stä hankittua...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
paljonkos tällä on ajettu? missä kunnossa sylinterit on, onko kehkeytynyt pykälää? ihan vaan mielenkiinnosta kyselen. on tullu niin eri kilsoilla niin erilailla kulahtaneita mersun diiselikoneita vastaan, niin kiinnostaa vähän, että kuinka tommonen pensamosa kuluu ajan saatossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
350 tkm. Sylintereissä ei näy naarmuja ja hoonauksetkin vielä loistaa. Pienenpieni kynnys, mutta ei mielestäni merkittävä - pahempiakin on nähty.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Selviskö tuon yhden sylinterin huonompi puristuspaine nyt kun männät on ulkona?Mesedesi kirjoitti:En muista enää. Ei ne kuitenkaan ihan räväkimmät luvut olleet, mitä puristuspainemittari kertoi. Yhdessä sylinterissä oli jonkinverran huonompi luku kun muissa...
.
Omassa on kolmosessa paineet 5 bar muissa 11bar, niin seuraan mielenkiinnolla.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Ei oikeastaan. Sehän se tässä myös vähän ihmetyttää. Kaikki männät olivat hyvin samanoloisia, eikä yhdessäkään ollut männänrenkaat poikki tai jumissa. Öljyrenkaat ovat aika karstaset jokaisessa.
Täytynee mikrometrillä mitata noitten mäntien soikeus ja samalla myös mitata männänrenkaiden välys, josko ne kertoisivat jotain...
Täytynee mikrometrillä mitata noitten mäntien soikeus ja samalla myös mitata männänrenkaiden välys, josko ne kertoisivat jotain...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
ettei olis venttiilien välistä valskannu sen verran, että puristuspainemittarissa sitten näkyy?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Täysin mahdollista. Venttiilit sinänsä näytti aivan ehjille, mutta vielä en ole tutkinut kannenpuoleisia seetipintoja.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Nyt on näplätty sitten koko moottori atomeiksi. Kampiakseli oli enää lohkossa kiinni ja ruuvattiin sekin sitten irti. Laakerit näytti aivan hyväkuntoisille. Ainoastaan ensimmäisen runkolaakerin lohkon puoleinen liuska oli hitusen kiilloittunut, mutta kaikki muut oli kuin uusia. Jossakin liuskassa näkyi yksittäisiä pyörimissuuntaisia pieniä uria, joita on syntynyt jonkun kakkakökkäreen läpikulkiessa. Mutta kampiakseli oli ihan hyvässä kunnossa. Päittäisvälyksen säätävä 3 pukin laakeri oli juurikin pitkittäisessä suunnassaan hieroutunut ihan kupariin - vai lienekkö pronssia - asti.
Maanantaina palikoita pesukoneeseen ja lasikuulat lentää...
Maanantaina palikoita pesukoneeseen ja lasikuulat lentää...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Onkos noissa M117 ja M116 koneissa samat männät vai samat k.kanget?
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Ei ainankaan samat männät. M116:sessa on ilmeisesti ainankin 4 eri versiota.
K-kankia en ole tutkinut. EPC:hän sen kertoisi kun vaan jaksaisi varaosanumeroita verrata.
Hittolainen....nyt ois hyvä joutohetki mitata nuo mäntien pyöreys ja kuluneisuus. Ei ois kun mikrometriä vailla...
K-kankia en ole tutkinut. EPC:hän sen kertoisi kun vaan jaksaisi varaosanumeroita verrata.
Hittolainen....nyt ois hyvä joutohetki mitata nuo mäntien pyöreys ja kuluneisuus. Ei ois kun mikrometriä vailla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Olikos tuo M117 jo täysalumiini lohko? (Alusil)
Saattaa olla poraus ja hoonaus aika kivan hintaista.
Ainakin tuon M120 alumiinilohkon kunnostus olisi tullu maksamaan ihan hel#¤%&
Sylinterit kun on suoraan koneistettu alumiiniin ilman mitään putkituksia. Joten hoonauskaan ei ole ihan perinteinen.
Saattaa olla poraus ja hoonaus aika kivan hintaista.
Ainakin tuon M120 alumiinilohkon kunnostus olisi tullu maksamaan ihan hel#¤%&
Sylinterit kun on suoraan koneistettu alumiiniin ilman mitään putkituksia. Joten hoonauskaan ei ole ihan perinteinen.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Alumiinilohko taisi ensin tulla 450 SLC 5.0 malliin seitkytluvun lopulla ja sitten se pudotettiin W126:n nokalle kun aika koitti . SL malleista en osaa sanoa milloin muuttui.Mika.T kirjoitti:Olikos tuo M117 jo täysalumiini lohko? (Alusil)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Mika.T: Se on ihan patarautalohko. Painaa ihan pohjaan asti.
Tänään tuli taas vähän lasikuulaa suhhuuteltua.
Ompas meillä aika kakkanen öljypohja.
Eikä tässä jakopään kopassakaan ole paljoa kehumista.
No ny on jo pikkusen parempi.
Kuten tämäkin. Tästä vielä nuo pultit ja tuohon kuuluva peltikansi lähtee keltapassivointiin.
Tänään tuli taas vähän lasikuulaa suhhuuteltua.
Ompas meillä aika kakkanen öljypohja.
Eikä tässä jakopään kopassakaan ole paljoa kehumista.
No ny on jo pikkusen parempi.
Kuten tämäkin. Tästä vielä nuo pultit ja tuohon kuuluva peltikansi lähtee keltapassivointiin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Tommosten käsittelyjen jäkeen pitää kone kasata valkoset hanskat kädessä
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
En oo vielä rukkasten väriä valinnu...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Hehee...suurin osa osista puhalleltu...voisin tuoda niitä. Osaa ei uskallettu puhaltaa. Pittää olla siun mukana neuvomassa ettei tuu vahinkoo!!
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Selevä. Pittää killuutella huomenissa.makebo kirjoitti:Hehee...suurin osa osista puhalleltu...voisin tuoda niitä. Osaa ei uskallettu puhaltaa. Pittää olla siun mukana neuvomassa ettei tuu vahinkoo!!
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Eilen nujusin venttiilikoppien kanssa.
Kopat kävi pesukoneessa, jolloin aika paljon lähtikin sitä öljykarstaa irti sisäpuolelta, mutta vielä sinne seinille sitä jäi.
Siellä kopan sisäpuolella on sellaiset "loiskelevyt", ettei öljy pääse suoraan huohotusputkista tulvimaan ilmanputsarin koteloon. Ne loiskelevyt olivat kiinni pallokantaisilla niiteillä, jotka lukkopihdeillä nitkutellen lähti yksi kerrallaan pois. Ja niitten alta sitten löytyikin aika järkyttävän näköistä öljymömmöä, joka oli kerääntynyt sinne vuodesta 1977 lähtien.
Täytyy pistää uudelleen koneeseen ja senjälkeen lasikuulaa kylkeen.
Kopat kävi pesukoneessa, jolloin aika paljon lähtikin sitä öljykarstaa irti sisäpuolelta, mutta vielä sinne seinille sitä jäi.
Siellä kopan sisäpuolella on sellaiset "loiskelevyt", ettei öljy pääse suoraan huohotusputkista tulvimaan ilmanputsarin koteloon. Ne loiskelevyt olivat kiinni pallokantaisilla niiteillä, jotka lukkopihdeillä nitkutellen lähti yksi kerrallaan pois. Ja niitten alta sitten löytyikin aika järkyttävän näköistä öljymömmöä, joka oli kerääntynyt sinne vuodesta 1977 lähtien.
Täytyy pistää uudelleen koneeseen ja senjälkeen lasikuulaa kylkeen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Mites tuo öljykarsta/mömmö, saako siihen käyttää jotain erityiskemikaalia vai ihanko liuottimella mennään? Plus tietty mekaaninen pesu jne jne.
Uskallanko mää sitä k-alkuista sanaa sanoa?
Uskallanko mää sitä k-alkuista sanaa sanoa?
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Ne menee ihan autokorjaamoissa ja koneistamoissa käytettävään TEIJO-osienpesukoneeseen. Joku valkoinen jauhe se on, jota ne pesuaineena käyttää. Senjälkeen puhalluskoppiin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Offtopic, mutta kenties sama TEIJO joka on paketti-/lava-autoja valmistanut?
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Ilmeisesti.
Mutta nyt löytyi ne pako-ohjuritkin. 9 kappaletta kokonaiseen 53 euron hintaan.
Mutta nyt löytyi ne pako-ohjuritkin. 9 kappaletta kokonaiseen 53 euron hintaan.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Tänään vein männät pajalle vaihtoon.
Olisin varmaan pystynyt nykertämään itsekin ne männät paikoilleen, mutta minulla ei ole taitoa eikä välineitä, joilla mitata kiertokangen yläsilmän soikeutta/kieroutta, joten annoin koneistusalalla pitkään toimineen toverin ottaa savotta harteilleen. Kun kysyin, että mitähän tuo maksanee, niin vastaus oli mansikoita...paljon mansikoita....
Olisin varmaan pystynyt nykertämään itsekin ne männät paikoilleen, mutta minulla ei ole taitoa eikä välineitä, joilla mitata kiertokangen yläsilmän soikeutta/kieroutta, joten annoin koneistusalalla pitkään toimineen toverin ottaa savotta harteilleen. Kun kysyin, että mitähän tuo maksanee, niin vastaus oli mansikoita...paljon mansikoita....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Tänään tuli ne pakoventtiilin ohjurit.
Huomenna siis pitää pistäytyä pajalla...
Huomenna siis pitää pistäytyä pajalla...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Noni, aina se vaan etenee!
Ei mulla sinänsä mitään asiaa tähän ole, mutta itsestä on kurjaa jos ei topicceja kukaan kommentoi.
Pronssiakos nuo nyt on?
Ei mulla sinänsä mitään asiaa tähän ole, mutta itsestä on kurjaa jos ei topicceja kukaan kommentoi.
Pronssiakos nuo nyt on?
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Eiköhän ne jotain seosmetallia liene.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
ei taida olla pronssia ohjurit. olis varmaan liian pehmeetä. ton kuvan perusteella jokunen laskukin jo kerenny moottoriremontista tulla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: M117 moottoriremppa ja sipistelyä.
Nuo on ihan vain puhelimen ja nettiliittymän laskuja - ja muuta jokapäiväistä rahanmenoa.
Mutta hauskaa, että muustakin minun elämään kuuluvasta asiasta ollaan kiinnostuttu, kuin pelkästään konerempasta....
Mutta hauskaa, että muustakin minun elämään kuuluvasta asiasta ollaan kiinnostuttu, kuin pelkästään konerempasta....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.