c32 amg

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Legend@ kirjoitti:Aika surkiasti jos "guru" saa uurella ahdin pyörällä ja uudella ohjelmalla vain 10kw ?
Enkä sitä niin tarkoittanutkaan että pelkkää ahtopainetta vain nostetaan.Totakai muitakin parametrejä joudutaan muuttamaan. Ulkomaisilla mb-foorumeilla tästä löytyy paljonkin juttua..
Tua 55 kompressori toimii kyllä täysin samalla periaatteella kun c32:kin, pari mukia vain lisätty...
Edelleen, minua ei muu diipadaapa kiinnosta, kuin se että miten paineita nostetaan ohjelmallisesti. Tiedätkö sinä miten tuo kompressori edes toimii? Kompressori pyörii edelleen sen hihnan avulla mitä kampiakseli pyörittää ja ne kierrokset luo sen paineen minkä luo. Magneettikytkin on tuossa about ainoa osa mihin sähköä edes menee. Hassua että sitten tälläistä asiaa ei ole löytäneet virityspajat, mitkä pääasiassa ovat kyseiseen autoon perehtyneet, mutta harinen on sitten ainoa guru maailmassa. Itse olen kuitenkin kahlannut useammat foorumit ja crossfiren foorumin, enkä moiseen ole törmännyt.
Eli ennen kuin joku viisaampi kertoo miten tuo on mahdollista, niin sanon että mutua eli potaskaa koko juttu.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Legend@ kirjoitti:Ulkomaisilla mb-foorumeilla tästä löytyy paljonkin juttua..
Olisko jotain referenssiä tai linkkiä? Kaikki isoimmat pajat (Renntech, Evosport, Kleeman, Eurocharged) tarjoavat pelkällä ECU-muutoksella maksimissaan 20 - 25 heppaa lisää. Jotta tuollainen 50 pollea saadaan lisää on pakko hirventää kampipyörää tai pienentää ahtimen rullaa. Ähh... Pansu ehtikin jo ensin. :D
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Ja jos jotain kiinnostaa pitää huolta kompressoristaan, niin minulla löytyisi yksi ylimääräinen satsi öljyä siihen. Tätäkään ei ihan kauppojen hyllyiltä löydä, nopein vie ja privalla tavoittaa.
Ahtimen öljy marmoritiskiltä 50 euroa, A0009896201.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Ja jos jotain kiinnostaa pitää huolta kompressoristaan, niin minulla löytyisi yksi ylimääräinen satsi öljyä siihen. Tätäkään ei ihan kauppojen hyllyiltä löydä, nopein vie ja privalla tavoittaa.
Ahtimen öljy marmoritiskiltä 50 euroa, A0009896201.
Juu, tarkoitin lähinnä tarvikeliikkeet jne. Ja minulta tuon saa 30eurolla :lol:

Btw. hupsun hintaista öljyä, kun pari desiä kustantaa 50euroa :sick:
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Juu, tarkoitin lähinnä tarvikeliikkeet jne. Ja minulta tuon saa 30eurolla
Tarvikeliikkeistä on kyllä aika paha löytää. Itse kesällä etsin tuota ja eioota myytiin lähes kaikkialla. Jostain ilmailupuolelta voisi tuota öljyä löytää halvemmalla litrahinnalla. 30 euroa ei kyllä ole paha hinta. Pahus kun tuli justiin vaihdettua.

Tuosta ahtimen rullasta tuli sellainen mieleen... Miten tarkka tuo laakerin syvyys/leveys on? Kävisikö siihen ulkomitoiltaan pienempi laakeri, joka olisi kuitenkin vähän kapeampi. Eli, miten tuon hihnan veto osuu laakeriin nähden? (joutuu arvailemaan kun auto on 40 kilsan päässä)

Edit... kyllä on paha selittää... Eli miten syvyydeltään erikokoinen laakeri vaikuttaa siihen akselin rasitukseen.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Juu, tarkoitin lähinnä tarvikeliikkeet jne. Ja minulta tuon saa 30eurolla
Tarvikeliikkeistä on kyllä aika paha löytää. Itse kesällä etsin tuota ja eioota myytiin lähes kaikkialla. Jostain ilmailupuolelta voisi tuota öljyä löytää halvemmalla litrahinnalla. 30 euroa ei kyllä ole paha hinta. Pahus kun tuli justiin vaihdettua.

Tuosta ahtimen rullasta tuli sellainen mieleen... Miten tarkka tuo laakerin syvyys/leveys on? Kävisikö siihen ulkomitoiltaan pienempi laakeri, joka olisi kuitenkin vähän kapeampi. Eli, miten tuon hihnan veto osuu laakeriin nähden? (joutuu arvailemaan kun auto on 40 kilsan päässä)

Edit... kyllä on paha selittää... Eli miten syvyydeltään erikokoinen laakeri vaikuttaa siihen akselin rasitukseen.
Ymmärrän varmaan mitä tarkoitat. Ei tuo hihna aivan keskellä laakeria tuossa taida olla, sehän siinä vähän onkin kun ei tiedä miten kestää erilaisella laakerilla. Tiedä sitten myöskään sitä, jos sinne saisi laitettua kaksi kapeampaa laakeria vierekkäin. Alkuperäinen tais olla sen 23mm leveä? Ja millainen tuo laakeri sitten sisältä on, että normi kuulia vai mitä ja jos rakenteen muuttaa mitä tapahtuu, onko korvaavat laakerit heikompia, kierroksen kesto jne. Ei taida tietää kuin kokeilemalla :D Laakerin pitäisi olla varmaan mallia mikä kestää vähän sivuttaistakin vääntöä ja tuollainen normaali yksi rivinen kuulalaakeri ei kaiketi sitä kestä(?)
Onkos tuohon jotain vaihtoehtoja löytynyt?

Edit. edellisen sivun kuvasta näkee hyvin, että laakeri on enemmän etulaidassa hihnaan nähden.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Alkuperäinen tais olla sen 23mm leveä?
Pitää paikkansa, mittasin juuri uudesta laakerista. (on ne vaan komian näköisiä uutena) :D
Pansu kirjoitti:Tiedä sitten myöskään sitä, jos sinne saisi laitettua kaksi kapeampaa laakeria vierekkäin.
Tämä on mahdollista. Kesällä juttelin Koskisen korjaamon kavereiden kanssa ja he olivat tehneet korvaavan laakerin laittamalla kaksi kapeampaa vierekkäin. Kävisiköhän jokin neulalaakeri?
Pansu kirjoitti:Onkos tuohon jotain vaihtoehtoja löytynyt?
Kilauttelin tänään korjaamoon ja lupasi tällä viikolla katsella. Jos ei keskiviikkoon mennessä kuulu mitään niin soittelen uudestaan.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Nyt on hieman selkeämpi tuo laakeriasia.

Alkuperäinen laakeri 32 x 55 x 26. Vaihtoehtoja:

1. Sovitepalan tekeminen, joka muuttaa akselin 35 milliseksi. Silloin löytyy korvaava laakeri 35 x 50 x 20 (kierroskestävyys pitää vielä tarkistaa). Voi tosin olla, että noilla mitoilla laakeri ei kestä kierroksia. Laakeripesää pitää muokata tuon kapeamman laakerin takia.

2. Akselin sorvaaminen 30 milliseksi. Yleisempi akselimitta, joten vaihtoehtoja enemmän.

3. Leveydeltään huomattavasta kapeamman laakerin käyttö, joka vaatii laakeripesän muokkaamista. Ei kuitenkaan vaadi akseliin muutoksia. Netistä kaivettuna tällaiset laakerit voisivat käydä (jos nuo mitat katoin oikein):

32 x 47 x 18 NACHI 32BG04S5G
32 x 47 x 18 JHB AC324718
32 x 52 x 20 KML AC325220/18
32 x 47 x 18 NSKF NAC324718

Kierrosnopeuksia en noille löytänyt. Tuollaisella 47 millisellä laakerilla työstövaraa olisi jo 8 milliä enemmän.

Rullan sorvaaminen pienemmän ulkokehän laakerille varmaan onnistuu?

Edit: Selkeytetty viestiä.
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Leze »

äkkiä katsottuna SKF:ltä löytyy 32mm akselille sisä- ja ulkokehällä varustettuja laakereita koossa:
32 x 47 x 20 = NKI 32/20
32 x 47 x 30 = NKI 32/30
32 x 52 x 20 = NA 49/32
32 x 52 x 36 = NA 69/32

NKI:t kestää 12000rpm, NA:t 11000rpm.

Kehättömiä laakereita on myös olemassa 32mm akselille mutta ei taida olla hyvä tähän tarkoitukseen.

30 mm akselille löytyisi taas paljon enemmän laakereita, esimerkiksi 3kpl 61906-laakereita vierekkäin (30 x 47x 9) silloin kierrokesto olisi jo 19000rpm.

tuo amgenterin mainitsema 35 x 50 x 20 kestää skf:nä 11000rpm

Tokihan laakerit kestävät myös enemmän kierroksia hetkellisesti kuin nuo mainitut rpm.
MB W123 300D 2.0
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja napa »

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Ja jos jotain kiinnostaa pitää huolta kompressoristaan, niin minulla löytyisi yksi ylimääräinen satsi öljyä siihen. Tätäkään ei ihan kauppojen hyllyiltä löydä, nopein vie ja privalla tavoittaa.
Ahtimen öljy marmoritiskiltä 50 euroa, A0009896201.
mitäs öljyä tämä A0009896201 tarkalleen ottaen olikaan :think: kun nässä C32 amg:n ahtimissa pitää käyttää mobil jet II tai 254 öljyä, eikä missään tapauksessa sitä perus kompuraöljyä, jota niihin kansanmallin eaton roots ahtimiin laitetaan...

esim. tuon allaolevan videon lisääjä oli muokannut tekstiään selvemmäksi ja tarkentanut, että vain mobil jet II tai 254 öljyä näihin C32 amg ruuveihin... "Please be sure to use Mobil Jet II Oil and not this oil. This oil is for the roots type SC."

nuo eatonit ei taida pyöriä edes 1/2-2/3 niistä kierroksista mitä nämä ruuvit, joten myös öljyltä vaaditaan eri ominaisuuksia... yleensä eatoneissa puhutaan 11 000-14 000 rpm max. kierroksista ahtimella ja C32 ruuvit taitaa pyöriä jo vakio pyörilläkin yli 20 000 rpm siellä ahtimen vaihteistossa (se toinen ruuvihan pyörii nopeampaa, kuin toinen, koska niissä on eri määrä "lapoja", eli jos se 5 lapainen roottori minkä päässä on hihnapyörä pyörii 14 000 rpm, pyörii se 3 lapainen jo 23 333 rpm... että tehtailkaa vain niitä ahtimen "ylikierros" pyöriä :P jossain vaiheessa laakerien kesto ahtimen sisällä ylittyy ja tulee kallista romua... )

http://www.youtube.com/watch?v=olKmcCVjAb8

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:Nyt on hieman selkeämpi tuo laakeriasia.

Alkuperäinen laakeri 32 x 55 x 26. Vaihtoehtoja:

1. Sovitepalan tekeminen, joka muuttaa akselin 35 milliseksi. Silloin löytyy korvaava laakeri 35 x 50 x 20 (kierroskestävyys pitää vielä tarkistaa). Voi tosin olla, että noilla mitoilla laakeri ei kestä kierroksia. Laakeripesää pitää muokata tuon kapeamman laakerin takia.

2. Akselin sorvaaminen 30 milliseksi. Yleisempi akselimitta, joten vaihtoehtoja enemmän.

3. Leveydeltään huomattavasta kapeamman laakerin käyttö, joka vaatii laakeripesän muokkaamista. Ei kuitenkaan vaadi akseliin muutoksia. Netistä kaivettuna tällaiset laakerit voisivat käydä (jos nuo mitat katoin oikein):

32 x 47 x 18 NACHI 32BG04S5G
32 x 47 x 18 JHB AC324718
32 x 52 x 20 KML AC325220/18
32 x 47 x 18 NSKF NAC324718

Kierrosnopeuksia en noille löytänyt. Tuollaisella 47 millisellä laakerilla työstövaraa olisi jo 8 milliä enemmän.

Rullan sorvaaminen pienemmän ulkokehän laakerille varmaan onnistuu?

Edit: Selkeytetty viestiä.
Boldatun mitan piti varmaankin olla se 23mm.

Laakerin pesän voi sorvata, tuota akselia en lähtisi muuttamaan, eikä se taida olla edes mahdollista. Korkeintaan toiseen suuntaan, eli holkittamalla isommaksi.

Tuollainen NSK 32 x 52 x 20 saattaisi olla mahdollinen. Tuon laakerin takaa reikä on 53mm, joten tuota pitäisi vähän tutkia voiko se olla pienempi, muutenhan laakeri ei toppaa pohjalta minnekään. Vakiossa on siis se millin olake mihin laakeri toppaa ja toisella puolella seegeri. Muistelin vaan että akselin rakenne on sellainen, että vaatii tuon 53mm reijän, tai ainakin lähelle sitä. Pitää purkaa tuo rulla irti ja mittailla akselia tarkemmin.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Boldatun mitan piti varmaankin olla se 23mm.
Juu, näinhän se on. Kirjoitusvirhe, eli alkuperäinen 32 x 55 x 23.
Pansu kirjoitti:Laakerin pesän voi sorvata, tuota akselia en lähtisi muuttamaan, eikä se taida olla edes mahdollista. Korkeintaan toiseen suuntaan, eli holkittamalla isommaksi.
Kumpikin ratkaisu on vähän niin ja näin. Jos jommasta kummasta pitää valita niin akselin suurentaminen on kuitenkin helpompaa. Saa ainakin takaisin vakioksi jos haluaa. Mieluummin kuitenkin niin, että säilyttää tuon vakioakselikoon ja muokkaa sitä rullaa pienempikehäiselle laakerille. Täytyy käydä viikonloppuna ottamassa rulla irti ja tarkkailla tilannetta.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Boldatun mitan piti varmaankin olla se 23mm.
Juu, näinhän se on. Kirjoitusvirhe, eli alkuperäinen 32 x 55 x 23.
Pansu kirjoitti:Laakerin pesän voi sorvata, tuota akselia en lähtisi muuttamaan, eikä se taida olla edes mahdollista. Korkeintaan toiseen suuntaan, eli holkittamalla isommaksi.
Kumpikin ratkaisu on vähän niin ja näin. Jos jommasta kummasta pitää valita niin akselin suurentaminen on kuitenkin helpompaa. Saa ainakin takaisin vakioksi jos haluaa. Mieluummin kuitenkin niin, että säilyttää tuon vakioakselikoon ja muokkaa sitä rullaa pienempikehäiselle laakerille. Täytyy käydä viikonloppuna ottamassa rulla irti ja tarkkailla tilannetta.
Kunhan olet purkanut rullan irti, niin huomaat sitten mitkä muodostuu ongelmaksi. Tuo akselin koostuu kahdesta päällekäin olevasta osasta ja siksi vähän huono mennä sorvaamaan, ainakaan kovin paljoa.
Samoin se rullan 53mm reikä voi olla, ettei sitä voi paljoa pienentää, jolloin ei auta laittaa edes sitä pienempää laakeria. Siksi tuossa puhelin että tuo 52mm laakeri voisi olla ainoa mistä onnistuu.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

napa kirjoitti:mitäs öljyä tämä A0009896201 tarkalleen ottaen olikaan kun nässä C32 amg:n ahtimissa pitää käyttää mobil jet II tai 254 öljyä, eikä missään tapauksessa sitä perus kompuraöljyä, jota niihin kansanmallin eaton roots ahtimiin laitetaan...
Hyvä huomio. Tuolla varaosanumerolla oleva öljy on tosiaan sitä, jota laitetaan M271-koneisiin. Muistaakseni Mobilin öljyistä tuo 254 on sitä uudempaa.
Pansu kirjoitti:Kunhan olet purkanut rullan irti, niin huomaat sitten mitkä muodostuu ongelmaksi. Tuo akselin koostuu kahdesta päällekäin olevasta osasta ja siksi vähän huono mennä sorvaamaan, ainakaan kovin paljoa. Samoin se rullan 53mm reikä voi olla, ettei sitä voi paljoa pienentää, jolloin ei auta laittaa edes sitä pienempää laakeria. Siksi tuossa puhelin että tuo 52mm laakeri voisi olla ainoa mistä onnistuu.
Hypistelin rullaa ja tosiaan ongelmaksi tulee tuo akselin paksumpi osa. Ja vieläkin on löytämättä sopiva laakeri (kierroskestävyydeltään) vaikka sen jotenkin saisikin mahtumaan. Paljonkos tuon vakio NSK:n laakerin kierrosrajat olivat?

Olikos Napalla purettuna se ahdin, jotta millaisia laakereita siellä on sisällä?
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Ei kai tuo laakeri mahdottomia tarvitse sitä kierroskestävyyttä, kun aika pitkälti toi kuitenkin pyörii vain pienillä kierroksilla. Tuskin kai tuo magneettikytkin päästää irti yläkierroksilla, varsinkaan kaasu pohjassa vedettäessä. Siksi uskoisin että tuollainen 10k rpm laakeri voisi kestää aivan hyvin.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Mieluusti kestävyyttä saisi olla enemmän kuin tuo 10 tuhatta, koska vakiollakin kierrokset nousevat kovastikin tuon yli. 10 000 kierrosta ahtimen rullaan tulee jo 4775 kierroksen kohdalla vakiossa.

crank 155 mm sc 74 mm @ 6000 = 12568 rpm
crank 155 mm sc 68 mm @ 6000 = 13676 rpm
crank 155 mm sc 65 mm @ 6000 = 14307 rpm
crank 181 mm sc 74 mm @ 6000 = 14676 rpm
crank 185 mm sc 74 mm @ 6000 = 15000 rpm

Toisihan se mielenrauhaa jos löytyisi tuollainen laakeri joka sen 15 000 kestäisi. Jos rajoitinta nostetaan vaikkapa tuonne 6200 asti niin 68 millisellä ahtimen rullalla ylittyy tuo 14 000 rpm, joten kymppitonnin laakeria pitää jo miettiä vaikka toki niissä hetkellinen kesto on enemmän.

Taisi olla niin, että ahdin on kytkettynä aina kun kierrokset on yli 2900 (noin), jossain kohdalla WISsiä tämä mainittiin.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:Taisi olla niin, että ahdin on kytkettynä aina kun kierrokset on yli 2900 (noin), jossain kohdalla WISsiä tämä mainittiin.
Niin, eli yli 2900 kierroksen tuo laakeri ei pyöri ollenkaan. Toisin sanoen siihen ei koskaan kohdistu edes 10000rpm, ellei magneettikytkin petä.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Niin, eli yli 2900 kierroksen tuo laakeri ei pyöri ollenkaan. Toisin sanoen siihen ei koskaan kohdistu edes 10000rpm, ellei magneettikytkin petä.
Näinhän sen pitäisi toimia. 185:lla kampipyörällä ja 65:lla ahtimen rullalla kierrosluku asettuu tuonne 8200 paikkeille. Joten kyllä se melkein saisi sen kympin kestää, ihan vain varmuuden vuoksi. Vakiolaakeri kestää normaalikäytössä sen 50 - 70 tuhatta km. Jos yksinkertaisesti prosenteilla lasketaan niin vakiolaakerin käyttöikä tippuisi noin 26 % ja kilometrit 37 - 52 tuhatta. Ihan siedettävälle tasolle kuitenkin vielä jää, joten sitä voi vielä käyttää.

Laakerin kestävyyttä voi parantaa nätisti kun ajelee sellaista matkavauhtia, että kierrokset on koko ajan yli kolmen tonnin. :D

Magneettikytkin vapautuu, jos akun jännite tippuu alle 9V.

Joulun pyhinä tulee laakerimies vierailulle ja katsotaan hieman noita vaihtoehtoja. Eiköhän ensi vuoden puolella ala speksit olla selvillä ja rullia tulee kuin kiinalaiselta tehtaalta konsanaan. :lol:
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

En tiedä menikö multa ohi, mutta paljos se vakiolaakeri on speksattu kierrosten suhteen?

Tuon laakerinhan vaihtaa vaikka 20tkm välein, kun homma on niin helppo ja laakeri ei paljoa kustanna.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:En tiedä menikö multa ohi, mutta paljos se vakiolaakeri on speksattu kierrosten suhteen?
Ei ole tietoa kun en tuota vakiolaakeria löytänyt mistään luettelosta. Mutta tosiaan vaikka sen 20 tkm joutuisi vaihtamaan niin ei se kyllä haittaa.

Joko kohta on valmiina kokonainen paketti (rulla, takalevy ja niitit)?

Väliviikolla tuota rullan kokoa ja laakeria tuumailtiin ja vähän hankala tuohon on parempaa ratkaisua keksiä, jos tuo ahtimen akseli halutaan pitää koskemattomana. Helpointa taitaa olla käyttää vakiolaakeria ja tehdä rulla vaikka teräksestä, jolloin seinämästä saa mahdollisimman ohuen.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Ollu koneella nyt niin paljon tuottavia hommia, niin ei ole kerennyt paljon tätä asiaa tekemään. Kunhan tässä tulee taas hiljaisempi ajankohta, niin toivon mukaan ohjelman viilaus tuo tullessaan kelvollisen kappaleen.

Ja rullahan tulee olemaan rosteria, jos siitä oli epäselvyyttä.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Ilmapuoli olisi seuraava kehonrakennuksen kohde. Needswingsillä oli tällainen tarjolla:

http://www.needswings.com/NeedsWings-C3 ... 2dcai.aspx

Näyttää ihan mielenkiintoiselta. Mielipiteitä?

Pakopuolelta toinen äänenvaimennin olisi tarkoitus ottaa poista, koska se on nytkin jo tyhjennetty. Mitenkäs ne toiset katalysaattorit? Kärsiikö vetäistä pois ja silti menee päästöistä läpi?
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Sain nyt vihdoinkin ensimmäisen kokeiluversion valmiiksi. Rulla on siis RST, mutta puhallettu kvartsilla niin näyttää matalle. Kokoa tuolla on 66.8mm. Itselle tuo on vähän liian pieni, ottaa jo liikaakin kierroksia kun minulla ei ole enää vakio kampiakselin hihnapyörää. Eli pitäis löytää joku koehenkilö :D

Kuva

:arrow: Olis sitten ylimääräisenä isompi välijäähyn vedenjäähdytin keulaan vakion tilalle ja bosch pumppu, näistä voin luopua kohtuu hintaan jos joku kaipaa.

Tuli ostettua myös tälläiset kiinanpoikien pakosarjat, päivän sai portata noita ja reikiä saa vielä porailla uusiin paikkoihin... Kattoo ny tekeekö noilla yhtään mitään, saapahan noista tehtyä sitten jigit ja tehdä itse vähän paremmat. Jos milloin jaksan ja kerkeän, niin teen varmaan sitten ainakin yhdet ylimääräiset...

Kuva
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Sain nyt vihdoinkin ensimmäisen kokeiluversion valmiiksi. Rulla on siis RST, mutta puhallettu kvartsilla niin näyttää matalle. Kokoa tuolla on 66.8mm. Itselle tuo on vähän liian pieni, ottaa jo liikaakin kierroksia kun minulla ei ole enää vakio kampiakselin hihnapyörää. Eli pitäis löytää joku koehenkilö
Hienolta näyttää. Harmi kun ehdin itse tuon oman rullan jo sorvauttaa pienemmäksi. Muutosta ainoastaan tuohon ahtimen rullaan, kampipyörä pidetään vakiona kun jouduin sen viime kesänä uusimaan.
Pansu kirjoitti:Tuli ostettua myös tälläiset kiinanpoikien pakosarjat, päivän sai portata noita ja reikiä saa vielä porailla uusiin paikkoihin... Kattoo ny tekeekö noilla yhtään mitään, saapahan noista tehtyä sitten jigit ja tehdä itse vähän paremmat. Jos milloin jaksan ja kerkeän, niin teen varmaan sitten ainakin yhdet ylimääräiset...
Minä tartuin Eurochargedin tarjoukseen kun taas pitkästä aikaa tekevät pakosarjoja. Tässä erässä tekevät 10 kpl ja jatkosta ei tietoa, joten piti heti tarttua tarjoukseen. Hintakaan ei ollut paha, 999 dollaria. Ennen kuin laitan paikoilleen niin voisi olla mahdollisuus lainata, jos joku haluaa tehdä omat kopiot.

Samalla tuli tilattua tuo Needswingsin valmis ilmanotto kun ei jaksanut alkaa kötöstelemään.

Hyllystä löytyy myös pari litraa tuota Mobile Jet Oil 254:sta jos joku kaipailee ahtimeen.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

amgenter kirjoitti:
Pansu kirjoitti:Sain nyt vihdoinkin ensimmäisen kokeiluversion valmiiksi. Rulla on siis RST, mutta puhallettu kvartsilla niin näyttää matalle. Kokoa tuolla on 66.8mm. Itselle tuo on vähän liian pieni, ottaa jo liikaakin kierroksia kun minulla ei ole enää vakio kampiakselin hihnapyörää. Eli pitäis löytää joku koehenkilö
Hienolta näyttää. Harmi kun ehdin itse tuon oman rullan jo sorvauttaa pienemmäksi. Muutosta ainoastaan tuohon ahtimen rullaan, kampipyörä pidetään vakiona kun jouduin sen viime kesänä uusimaan.
Pansu kirjoitti:Tuli ostettua myös tälläiset kiinanpoikien pakosarjat, päivän sai portata noita ja reikiä saa vielä porailla uusiin paikkoihin... Kattoo ny tekeekö noilla yhtään mitään, saapahan noista tehtyä sitten jigit ja tehdä itse vähän paremmat. Jos milloin jaksan ja kerkeän, niin teen varmaan sitten ainakin yhdet ylimääräiset...
Minä tartuin Eurochargedin tarjoukseen kun taas pitkästä aikaa tekevät pakosarjoja. Tässä erässä tekevät 10 kpl ja jatkosta ei tietoa, joten piti heti tarttua tarjoukseen. Hintakaan ei ollut paha, 999 dollaria. Ennen kuin laitan paikoilleen niin voisi olla mahdollisuus lainata, jos joku haluaa tehdä omat kopiot.

Samalla tuli tilattua tuo Needswingsin valmis ilmanotto kun ei jaksanut alkaa kötöstelemään.

Hyllystä löytyy myös pari litraa tuota Mobile Jet Oil 254:sta jos joku kaipailee ahtimeen.
Minkä kokoiseksi tuon sorvautit?

999$ on minusta liikaa :lol: Mutta ne vakiosarjat voisin ottaa lainaan, jos niitä lainaat :thumbup: Itse teen noi Supersprintin mallin mukaan.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Minkä kokoiseksi tuon sorvautit?
67 milliä. Katotaan miten tuo kestää. Kyllä siitä vielä voisi varmaan millin vetästä pois :D . Pitänee kattoa miten tuon lipsumisen kanssa käy kun tällä hetkellä remmi kulkee ihan vakioreittejä.
Pansu kirjoitti:999$ on minusta liikaa Mutta ne vakiosarjat voisin ottaa lainaan, jos niitä lainaat Itse teen noi Supersprintin mallin mukaan.
Äähh... sehän on vain rahaa. :lol:

Kyllä nuo vakiosarjat joutaa lainaan kunhan saan ne ensin riisuttua pois.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Eikö se muovi/nylon holkin ura siellä laakeripesässä mennyt jo puhki tuolla mitalla, vai eikö sulla ole sellaista siellä?

Paljonko muuten sorvari otti hommasta, vai oliko joku tuttu? Saksan ebay myynyt tuota sorvauspalvelua 250eurolla.
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

Pansu kirjoitti:Eikö se muovi/nylon holkin ura siellä laakeripesässä mennyt jo puhki tuolla mitalla, vai eikö sulla ole sellaista siellä?
Ei se sinne enää mahdu. Mietin, että pitäisikö siellä välissä olla jotain vai menisikö ihan ilmankin?
Pansu kirjoitti:Paljonko muuten sorvari otti hommasta, vai oliko joku tuttu? Saksan ebay myynyt tuota sorvauspalvelua 250eurolla.
Juu, näin kans tuon sorvauspalvelin ebayssä. Tuttu sorvari, jonka kanssa vaihdetaan hommia, joten ei maksanut mitään.

Tulli lähetteli tänään posti, että ilmanotto olisi tullut. Itella ottaa kyllä hyvin välistä kun 25 euroa haluaa tullauksesta, jos heidän kauttaa tekee. Itse kun tekee netin kautta niin ei maksa mitään ja aikaakin menee vain 3 minuuttia. Mielenkiinnolla odotan tuota ilmanottoa kun ovat jenkki-voorumeilla sitä kovasti kehuneet. Vastaako heidän hyvälaatuinen meidän hyvälaatuista.

Osui muuten silmään Saksan ebaystä: http://www.ebay.de/itm/AMG-Mercedes-Kom ... 256e7d5a4d

Ei tällä hetkellä ainakaan pahan hintainen. Pitää kuvauksen mukaan jotain ääntä mutta ei eritellä, että tuleeko ahtimen sisältä vai onko normaali rullan laakerivika.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Miksi se rengas ei enää sinne mahdu? Vai onko se jos kaivaa pois sieltä, niin mahdoton saada takaisin, itse en ole tuota poistanut.

Joillain ollu noiden ilmanottojen kanssa jotain ongelmia muutenkin viritettyjen kanssa, ilmanotot kun ottanut pois niin taas toiminut. Oiskohan ollu jenkkifoorumilla juttua jossain. Suodattimethan ne noissa "nimettömissä" yleensä se heikoin lenkki on, joko ei virtaa tai sitten puhdista, minkähän tekemät suodattimet toi pitää sisällään?

Halpa lähtöhinta, pitää seurailla. Tuon coolerin kaipaisin tuosta malliksi/aihioksi, jotta vois tehdä vähän erilaiset sisuskalut tuohon. Kelpais jostan mallia "vuotavakin", kunhan olis halpa :D
amgenter
Mersumies
Mersumies
Viestit: 724
Liittynyt: Ma 16.05.2011 20:22

Re: c32 amg

Viesti Kirjoittaja amgenter »

No ei se sinne enää mene kun rulla on kahdessa osassa metalliromun seassa. Pitikin alkaa ahnehtimaan. :D

Needswingsin ilmanotto käyttää K&N suodattimia.

Tuo cooleri kiinnostaisi kun niissä on joissain harvoissa tapauksissa vuotamista. Yhdistävää syytä niille ei ilmeisesti ole löydetty mutta liian suuri pumppu / erotus paisarista näyttäisi olevan kaikissa "lauenneissa" takana. Ilmoituksen kuvissa ei näy tuota rullaa lainkaan, joten se ei varmaan kuulu kauppaan. Tosin tekstissä sanotaan, että laakeri ja pyörä erikseen 65 euroa. Ei paha hinta jos tosiaan tuolla saa rullan.
Vastaa Viestiin