om603:seen VGT, tuplaturbo vai HX xx?
Näin ne kysymällä selviää, ei tarvi sitten säikähtää "hurjia" pakopaineita.
Painekello alkaa liikkumaan noin 0,3 barin paineella, täysin auki ehkä jossain kilon tietämillä. Yritän tehdä aluksi niin että pienellä kaasulla kello saa normaalisti ahtopaineelta ohjauksen, mutta isommilla kaasun asennoilla avautuu magneettiventtiili jonka kautta bleedataan halutun ahtopaineen saavuttamiseksi. Ohjausletkussa on ensin säädettävä virtausventtiili, sen jälkeen t-haara jonka toisessa haarassa on kuristus, toinen menee painekellolle. Tuohon kuristuksen perään tulee se magneettiventiili. Ahdot säädetään letkussa olevalla säädettävällä virtausventiilillä.
Jos ei aja asiaansa nuin, niin sitten tulee erillinen alipainekello joka vetää siivet auki pienillä kaasun asennoilla.
EDIT: Millä tavalla nämä sitten on yleensä säretty, ettei tarvi tietämättömyyttään pilata?
Painekello alkaa liikkumaan noin 0,3 barin paineella, täysin auki ehkä jossain kilon tietämillä. Yritän tehdä aluksi niin että pienellä kaasulla kello saa normaalisti ahtopaineelta ohjauksen, mutta isommilla kaasun asennoilla avautuu magneettiventtiili jonka kautta bleedataan halutun ahtopaineen saavuttamiseksi. Ohjausletkussa on ensin säädettävä virtausventtiili, sen jälkeen t-haara jonka toisessa haarassa on kuristus, toinen menee painekellolle. Tuohon kuristuksen perään tulee se magneettiventiili. Ahdot säädetään letkussa olevalla säädettävällä virtausventiilillä.
Jos ei aja asiaansa nuin, niin sitten tulee erillinen alipainekello joka vetää siivet auki pienillä kaasun asennoilla.
EDIT: Millä tavalla nämä sitten on yleensä säretty, ettei tarvi tietämättömyyttään pilata?
S210 220 CDI A -02
Ihan hyvältä kuulostaa systeemisi.
Omassa vessassa aikoinaan meinas usko loppua tohon bleedaamiseen, kun halusin kilon kellolla 1,5bar ahtoa. Lopulta bleedausreikä oli suurempi kuin letkun sisähalkaisia. Toimi mainiosti sen 6-7 vuotta ennen siirtymistäni sähköiseen ohjaukseen. Tasakaasulla ahtoi satasessa kilon ja 130kmh puoltoista kiloo
, mutta kesti. Ahtimia vaihtui toki 6-7kpl sadantonnin matkalla, mutta ei koskaan hajoamisen johdosta.
Ahtimiahan rikkoutuu ihan vakioautoissa noita perinteisiäkin, mutta vnt:ssä korostuu tuon pakopaineen merkitys. Jos ohjaus on ON/OFF, niin pakopaineet karkaa jo alta 0,5bar ahdoilla helposti yli 6bar näyttävän kellon asteikon ja laakerointi on entinen. Näillä kikkareilla on myöskin paineentuotossa "optimikohta", jonka pienikin ylittäminen johtaa katastrofiin. Omassa aikoinaan 1,5bar ahdoilla 2,0bar pakosia ja 1,7bar ahdoilla yli 5bar pakosia, joten mittaria lukemalla oli helppo päättää miten menetellä. Tämä optimikohta riippuu sitten muistakin asioista kuin vain ahtimesta, joten uusi setuppi aina tarkistettava. Itse en pakopaineita monitoroi koko aikaa, vaan ainoastaan muutoksia tehdessäni.
Pakolämmöt on pidetty siinä alta tuhannessa asteessa, mutta ratakäyttöön (ei koske varttia) kannattaa rajata alemmaksi (800-850). Pakopaine on kuitenkin huomattavasti tärkeämpi mitattava, koska se rikkoo sekunneissa laskien.



Ahtimiahan rikkoutuu ihan vakioautoissa noita perinteisiäkin, mutta vnt:ssä korostuu tuon pakopaineen merkitys. Jos ohjaus on ON/OFF, niin pakopaineet karkaa jo alta 0,5bar ahdoilla helposti yli 6bar näyttävän kellon asteikon ja laakerointi on entinen. Näillä kikkareilla on myöskin paineentuotossa "optimikohta", jonka pienikin ylittäminen johtaa katastrofiin. Omassa aikoinaan 1,5bar ahdoilla 2,0bar pakosia ja 1,7bar ahdoilla yli 5bar pakosia, joten mittaria lukemalla oli helppo päättää miten menetellä. Tämä optimikohta riippuu sitten muistakin asioista kuin vain ahtimesta, joten uusi setuppi aina tarkistettava. Itse en pakopaineita monitoroi koko aikaa, vaan ainoastaan muutoksia tehdessäni.
Pakolämmöt on pidetty siinä alta tuhannessa asteessa, mutta ratakäyttöön (ei koske varttia) kannattaa rajata alemmaksi (800-850). Pakopaine on kuitenkin huomattavasti tärkeämpi mitattava, koska se rikkoo sekunneissa laskien.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Eli ei pitäisi tulla ongelmia kunhan ei vaan anna pakosien karata yli ~3bar. Tietenkin heräämisen jälkeen lähelle ahtojen.
Tuossa bleedaamisessahan riittää pienikin reikä kun kuristaa tuloletkua, siksi siinä tuo säädettävä kuristus. Ja ei tarvi pelata erikokoisilla rei'illä, riittää kun pyöräyttää ruuvista.
Pakolämpömittaria ei ole, mutta täytyy yrittää pitää savun määrä kohtuullisena.
Loppuviikosta ollaan viisaampia miten toimii.. Magneettiventtiiliä en tosin ole vielä hommannut, mutta saahan tuota toimintaa tutkittua ihan käsin bleedauksen tukkimalla.
Kiitokset hyvistä neuvoista!
Tuossa bleedaamisessahan riittää pienikin reikä kun kuristaa tuloletkua, siksi siinä tuo säädettävä kuristus. Ja ei tarvi pelata erikokoisilla rei'illä, riittää kun pyöräyttää ruuvista.
Pakolämpömittaria ei ole, mutta täytyy yrittää pitää savun määrä kohtuullisena.
Loppuviikosta ollaan viisaampia miten toimii.. Magneettiventtiiliä en tosin ole vielä hommannut, mutta saahan tuota toimintaa tutkittua ihan käsin bleedauksen tukkimalla.
Kiitokset hyvistä neuvoista!
S210 220 CDI A -02
Sulla voi tosin tulla ongelmia juurikin VNT ahtimen kanssa siitä kuristuksesta, kun se hidastaa ilmankulkua sinne kellolle. Hukkaporttiahtimessa tuo viive on vain hyvä asia, mutta VNT:n olisi syytä reagoida heti suuntaan jos toiseenkin. No mutta me katsomme mitä tapahtuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin voikin, mutta sitten täytyy siirtää se säädettävä kuristin sinne t-haaran haaraan bleederiksi. Pääsee ilma vapaasti kellolle. Voi tosin olla ettei se sitten bleedaa tarpeeksi, mutta eiköhän tuon jollakin konstin saa pelaamaan.veskola kirjoitti:Sulla voi tosin tulla ongelmia juurikin VNT ahtimen kanssa siitä kuristuksesta, kun se hidastaa ilmankulkua sinne kellolle. Hukkaporttiahtimessa tuo viive on vain hyvä asia, mutta VNT:n olisi syytä reagoida heti suuntaan jos toiseenkin. No mutta me katsomme mitä tapahtuu.
S210 220 CDI A -02
Heh ja minä tein vaan leukulla letkuun isompaa reikää.
No vähän samansuuntaisia ajatuksia kuin tuolla Veskolalla tosta kuristamisesta. Kannattaa toki koettaa miten käy.
Savun määrä on hyvä indikaattori pakolämmölle. Se ja hitusen järjenkäyttöä riittää kyllä. Onkos tuo ahdin peräisin suorasta vaiko V-mallin koneesta? Tuo uudempi saattaisi herätä alempaa ja riittää silti pidemmälle paremman suunnittelunsa ansiosta. Itselle tulee pakuun juurikin tuollainen V-koneen kikkare pienemmäksi (=high pressure) ahtimeksi.

No vähän samansuuntaisia ajatuksia kuin tuolla Veskolalla tosta kuristamisesta. Kannattaa toki koettaa miten käy.
Savun määrä on hyvä indikaattori pakolämmölle. Se ja hitusen järjenkäyttöä riittää kyllä. Onkos tuo ahdin peräisin suorasta vaiko V-mallin koneesta? Tuo uudempi saattaisi herätä alempaa ja riittää silti pidemmälle paremman suunnittelunsa ansiosta. Itselle tulee pakuun juurikin tuollainen V-koneen kikkare pienemmäksi (=high pressure) ahtimeksi.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Nonniin, jatketaanpa juttua taas pitkästä aikaa.
Elikkä, minkähän kokosella pakopesällä tuo Holsetin 40 superi kannattais ottaa? Onko suuria eroja? Ja kannattaako olla hukkiksella vai ilman?
Nimittäin ehkä tuohon se nyt kumminki kaatuu, koittaa sitte jollain muulla ahtimella jos tuo ei oo mieleinen...
Elikkä, minkähän kokosella pakopesällä tuo Holsetin 40 superi kannattais ottaa? Onko suuria eroja? Ja kannattaako olla hukkiksella vai ilman?
Nimittäin ehkä tuohon se nyt kumminki kaatuu, koittaa sitte jollain muulla ahtimella jos tuo ei oo mieleinen...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
16 pakopesä on varmaan hyvä lähtökohta aloittaa
vaikka ei heti mitään ST tehoja yrittäiskään, niin sillä herää kuitenkin vielä aivan kiitettävästi...
mikäs kone muuten oli kyseessä? jos joku muu, kuin OM603, OM606 tai OM 605, niin sitten joku muu ahdin voi olla parempi
ehkä OM 602 kylkeen tuo superi vielä menee hyvin, mutta siinä alkaa olla muitakin hyvin samalla viivalla hinta/laatu/teho suhteella ajateltuna ja tietysti ne max. tehot mitä haetaan määrää myös jotain tässä ahtimen valinnassa, mihinkään max. 300 heppaiseen ei kannata superia alkaa asentamaan, näille "pikkutehoille" löytyy herkempiäkin... ei sillä että se ei toimisi, mutta parempiakin löytyy...
portiton pakopesä ja siihen ulkoinen hukkis (tai 2 kpl) on aina parempi, kuin se integroitu...
en ole kyllä kuullut, että superi ei olis ollu mieleinen, jos kone vain muuten on rakennettu sille tehoalueelle, jossa tuo superi on parhaimmillaan
missä hinnoissa uudt superit liikkuu nykyään, joskus näin niitä 750 €:lla kaupattavan, vieläkö mahtaa sillä saada
edit: samoissa näyttää liikkuvan, vai onko nämä taas jotain kyläseppien tekeleitä normi hx40 pohjalta, kun puhutaan "suomalaisesta suunnittelusta"
kyllä aito superi on aivan holsetin oma malli, eikä mikään suomalaisten suunnittelema...
40 super

mikäs kone muuten oli kyseessä? jos joku muu, kuin OM603, OM606 tai OM 605, niin sitten joku muu ahdin voi olla parempi

portiton pakopesä ja siihen ulkoinen hukkis (tai 2 kpl) on aina parempi, kuin se integroitu...
en ole kyllä kuullut, että superi ei olis ollu mieleinen, jos kone vain muuten on rakennettu sille tehoalueelle, jossa tuo superi on parhaimmillaan

missä hinnoissa uudt superit liikkuu nykyään, joskus näin niitä 750 €:lla kaupattavan, vieläkö mahtaa sillä saada

edit: samoissa näyttää liikkuvan, vai onko nämä taas jotain kyläseppien tekeleitä normi hx40 pohjalta, kun puhutaan "suomalaisesta suunnittelusta"

40 super
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
http://www.tammerdiesel.fi/fi/uutiset/uutiset1.html
http://endless-r-tuning.blogspot.com/20 ... p-for.html
http://endless-r-tuning.blogspot.com/20 ... p-for.html

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Joo kyllä niitä näkyy tuolla 750e olevan. Oon vaan kytänny puolivuotta tässä että jos ebay:sta löytyis halavalla. Nimittäin joskus on ollu aitoja supereitakin...
Yhtenä päivänä oli garretin gt40 aivan uusi 700$, suomeen tuotuna 800$ eli n. 550e.
En tiiä mitä huijareita nuo sitten on, mutta halavalla ainakin lähtis turbot kodio...
Kannattaakohan ulkonen hukkiksen lähtö tehä sitten ihan pakosarjan viereen, eli laippa kiinni yhteen pakosarjan putkeen, vaiko niin kuin esim. skyline:n pakosarjoissa on tehty että tykkänään oma putki ensin pakosarjalta kääntyen johonkin suuntaan ja sen päätyyn vasta laippa?
http://www.autoextreme.co.uk/AutoShop/i ... s%2015.jpg
Vai liekkö nuo sama asia, on vaan tilan vuoksi laitettu tuollanen putki?
Btw. On muuten kätevä, että normi hx35 maksaa enemmän ku tuo 40 superi...


Kannattaakohan ulkonen hukkiksen lähtö tehä sitten ihan pakosarjan viereen, eli laippa kiinni yhteen pakosarjan putkeen, vaiko niin kuin esim. skyline:n pakosarjoissa on tehty että tykkänään oma putki ensin pakosarjalta kääntyen johonkin suuntaan ja sen päätyyn vasta laippa?
http://www.autoextreme.co.uk/AutoShop/i ... s%2015.jpg
Vai liekkö nuo sama asia, on vaan tilan vuoksi laitettu tuollanen putki?

Btw. On muuten kätevä, että normi hx35 maksaa enemmän ku tuo 40 superi...
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Jos haluat saada sen ahtimen heräämään hyvin niin aivan ehdottomasti nuo kaksi kolmen pakokanavan nippua pidetään toisistaan ilmatiiviinä sinne ahtimen tuplanielulaipalle saakka. Se tarkoittaa, että vedät kuten kuvassa on vedetty kaksi putkea hukkaportille, mutta et päästä niitä yhtymään ennen hukkaportin venttiiliä. Siellä pitää siis mennä väliseinä, joka yltää ihan siihen hukkaportin venttiiliin ja nuo putket (niistä tuleva pakokaasu) yhtyvät vasta sitten kun hukkaportti aukeaa.
Toinen tapa tehdä hyvin heräävä satsi on käyttää yhtä hukkaporttia, joka päästää pakokaasut vain toisesta kolmen pakokanavannipusta. Näitä on tehty lukuisia suomessa ja ne on toiminut ihan ok. Niiden huonopuoli on, että puolet sylintereistä näkee erilaisen pakopaineen verrattuna niihin toiseen kolmeen. No tuo ero ei ole kovin suuri käytännössä ja jos ihan huipputehoja ei haeta siitä moottorista (om603 >450hp om606 >550hp) niin se ei pitäisi ole mikään ongelma. Toteutus on paljon helpompi ja pärjätään pienemmällä hukkaportilla, suurempi tarvitaan siis, jotta pystytään ne putket pitämään erillään ja sinne mahtuu se laippakin ilman, että kanavat kutistuvat liikaa. Onhan se semmosta väkertämistä.
Hukkaportin sijoittelulla ei ole niinkään merkitystä onko se lähellä vai kaukana. Se on pikemminkin auton runkoon sovittelujuttu. Jokatapauksessa hukkaportin putket aiehuttavat sinne pakokanavan putkistoon (pakosarjaan) epäjatkuvuuskohdan joka ei ole aivan ideaalinen verrattuna sielään putkeen. Kannattaa katsoa suoraan malli noiden ammattilaisten tekemistä sarjoista, jotka on mersuun tehty.
Toinen tapa tehdä hyvin heräävä satsi on käyttää yhtä hukkaporttia, joka päästää pakokaasut vain toisesta kolmen pakokanavannipusta. Näitä on tehty lukuisia suomessa ja ne on toiminut ihan ok. Niiden huonopuoli on, että puolet sylintereistä näkee erilaisen pakopaineen verrattuna niihin toiseen kolmeen. No tuo ero ei ole kovin suuri käytännössä ja jos ihan huipputehoja ei haeta siitä moottorista (om603 >450hp om606 >550hp) niin se ei pitäisi ole mikään ongelma. Toteutus on paljon helpompi ja pärjätään pienemmällä hukkaportilla, suurempi tarvitaan siis, jotta pystytään ne putket pitämään erillään ja sinne mahtuu se laippakin ilman, että kanavat kutistuvat liikaa. Onhan se semmosta väkertämistä.
Hukkaportin sijoittelulla ei ole niinkään merkitystä onko se lähellä vai kaukana. Se on pikemminkin auton runkoon sovittelujuttu. Jokatapauksessa hukkaportin putket aiehuttavat sinne pakokanavan putkistoon (pakosarjaan) epäjatkuvuuskohdan joka ei ole aivan ideaalinen verrattuna sielään putkeen. Kannattaa katsoa suoraan malli noiden ammattilaisten tekemistä sarjoista, jotka on mersuun tehty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Elikä periaatteessa paree olis tehä tuolleesa niinku kuvassa, paitsi että hukkikselle tulevat putket loppuun asti erillään?
Minkähän kokonen hukkis tuohon muuten pitää olla? Varmaan ainakin 60mm?
Saa nähä minkälaisen pakosarjan sitä etes hommaa, oon vähän kattelu muita vaihtoehtoja kun noita normi superi touhuun tarkotettuja... Mutta sen verran sanon, että ei valurautaa tuu olemaan...

Saa nähä minkälaisen pakosarjan sitä etes hommaa, oon vähän kattelu muita vaihtoehtoja kun noita normi superi touhuun tarkotettuja... Mutta sen verran sanon, että ei valurautaa tuu olemaan...

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Varmaan pienempikin kuin 60mm riittää virtauksen kannalta mutta se erillään viennin toteutus on aina vaikeampaa mitä pienempi on se reikä. Se kaasukin kun on siellä lähes tuhat asteista niin pitää olla paljon/vahvaa metallia, ettei sula/happane pikkuhiljaa pois.
Niin ja se kolmas tapa on käyttää kahta pientä porttia, mutta niiden tulisi sitten auetta yhtä aikaa ja samalla vauhdilla...
Niin ja se kolmas tapa on käyttää kahta pientä porttia, mutta niiden tulisi sitten auetta yhtä aikaa ja samalla vauhdilla...

Lisää tietoa: www.skg.fi
Siinä halpa MFS-siipinen superi MWE-sakkaussolalla. Ei pöllömpi päivitys kompurapuolelle. Pakonen sensijaan ns. normi, mitä nyt A/r pienennetty heräämistä avittamaan. Tuo sitten kostautuu jonninverran pakopaineissa.napa kirjoitti: edit: samoissa näyttää liikkuvan, vai onko nämä taas jotain kyläseppien tekeleitä normi hx40 pohjalta, kun puhutaan "suomalaisesta suunnittelusta"kyllä aito superi on aivan holsetin oma malli, eikä mikään suomalaisten suunnittelema...
40 super
Sen jaetun portille menevän putkituksen sijaan/lisäksi saattaisi kannattaa perehtyä läpälliseen sarjaan, jos alavetoja halajaa (=leveämpää toiminta-aluetta). Tollasenhan voi jättää kytkemättä toimintaan vaikka ensinalkuun ja väkerrellä toimivaksi, kun auto on jo muuten ajossa. Ei ole pahanhintainen, eikä edes kovin tekninen saada toimimaan, mutta helposti 500-1000rpm lisää vetoaluetta alas ylävedon silti pysyessä ennallaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
hyvä kun varmistit omat epäilyt, olen nimittäin huomannut että "supereita" on jos jonkunlaista myynnissänorsu kirjoitti:
Siinä halpa MFS-siipinen superi MWE-sakkaussolalla. Ei pöllömpi päivitys kompurapuolelle. Pakonen sensijaan ns. normi, mitä nyt A/r pienennetty heräämistä avittamaan. Tuo sitten kostautuu jonninverran pakopaineissa


se pakopuoli kun superista myös tekee sen superin, pelkällä komuran päivityksellä ei päästä samoihin ominaisuuksiin... ne jää sitten sellaisiksi "puoli supereiksi"...
miksiköhän näitä superi väärennöksiä tehdään, olisko se oikea superi sitten niin mainio, että firmojen kannattaa yrittää ratsastaa sen maineella, vaikka vähän "rimaa hipoen"...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jätkät kattelee netisä olevista kuvista mikä on aito ja mikä einapa kirjoitti:hyvä kun varmistit omat epäilyt, olen nimittäin huomannut että "supereita" on jos jonkunlaista myynnissänorsu kirjoitti:
Siinä halpa MFS-siipinen superi MWE-sakkaussolalla. Ei pöllömpi päivitys kompurapuolelle. Pakonen sensijaan ns. normi, mitä nyt A/r pienennetty heräämistä avittamaan. Tuo sitten kostautuu jonninverran pakopaineissaei tuokaan tosiaan huono ahdin ole, mutta ei siis aito superi
![]()
se pakopuoli kun superista myös tekee sen superin, pelkällä komuran päivityksellä ei päästä samoihin ominaisuuksiin... ne jää sitten sellaisiksi "puoli supereiksi"...
miksiköhän näitä superi väärennöksiä tehdään, olisko se oikea superi sitten niin mainio, että firmojen kannattaa yrittää ratsastaa sen maineella, vaikka vähän "rimaa hipoen"...

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
en minä noista kuvista, mutta ajattelin, että jos norsu on päässyt käpälöimään tuollaista
eikä ollut tarkoitus myöskään futurezia mollata, yleisellä tasolla vain firmat voi myydä väärennösiä...
ebaysta ainakin löytyy nykyään kiinassa tehtyjä superin kopsuja... niidn kanssa saa olla tarkkana, kun on niin hyvin tehty aidon näköiseksi
toimivuuden ja kestävyyden saa sitten jokainen itse arvostella...

eikä ollut tarkoitus myöskään futurezia mollata, yleisellä tasolla vain firmat voi myydä väärennösiä...
ebaysta ainakin löytyy nykyään kiinassa tehtyjä superin kopsuja... niidn kanssa saa olla tarkkana, kun on niin hyvin tehty aidon näköiseksi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei välttämättä. Kyllähän tämä vaikuttaa ihan siltä, että Turbotekniikan Kimi on suunnitellut Holsetin kanssa yhteistyössä parannuskeinot Superin päivitykseen. Pakosiipenä toimii nimenomaan superin siipi, mutta pesän A/r on pienempi. Ihmeitähän tuolla pakopuolen modauksella ei tehdä, mutta se siirtää toiminta-aluetta nykytrendin mukaisesti hieman alemmaksi.napa kirjoitti: hyvä kun varmistit omat epäilyt, olen nimittäin huomannut että "supereita" on jos jonkunlaista myynnissäei tuokaan tosiaan huono ahdin ole, mutta ei siis aito superi
![]()
se pakopuoli kun superista myös tekee sen superin, pelkällä komuran päivityksellä ei päästä samoihin ominaisuuksiin... ne jää sitten sellaisiksi "puoli supereiksi"...
miksiköhän näitä superi väärennöksiä tehdään, olisko se oikea superi sitten niin mainio, että firmojen kannattaa yrittää ratsastaa sen maineella, vaikka vähän "rimaa hipoen"...
Se on tuo Holsetin VGT-tekniikka toistaiseksi vielä kallista/vaikeaa saada lyömään läpi vanhoillisissa viripiireissä ja bensapuolella, kun puhutaan +500hv viriahtimista, joten pakopuolen nykyaikaistamista ei ole haluttu viedä tuon pidemmälle. Nykyään jenkkipojat kyllä käyttää aika paljon noita VGT-ahtimia tärpättien kyljessä ja itsekkin hieman yllätyin niiden yleistymisestä.
EDIT. Juu en ole näpelöinyt tuollaista, vain juttuja kuullut/lueskellut. Veikkaisin tuon Futurezin möykyn olevan sama kuin Kimin Endlesille suunnittelema kama, mutta en mene vannomaan. Kysymällä tietysti selviää...
Viimeksi muokannut norsu, To 31.12.2009 18:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
niin, itse superi alkaa olla jo aika vanha "keksintö"...
mulle vain on tullut vastaan vaikka kuinka monta normi hx 40 turboa, joita on yritetty kaupata supereina...
mulle vain on tullut vastaan vaikka kuinka monta normi hx 40 turboa, joita on yritetty kaupata supereina...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
No toi Kimihän se sitten on melkoinen nero. Pienennetään pakopuolta, saadaan ahdin heräämään aikaisemmin, asiakas japanissa huomaa, että herää aikaisemmin ja kiljuu GTI lehdessä (mainoksessa) onnesta. Onko tää ihan 7 päivää lehden ainesta koko homma 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Totta tuokin. Kompurapuolta kyllä on päivitetty vimosenpäälle hienoilla jutuilla, joten ei kannata teilata ihan vielä.veskola kirjoitti:No toi Kimihän se sitten on melkoinen nero. Pienennetään pakopuolta, saadaan ahdin heräämään aikaisemmin, asiakas japanissa huomaa, että herää aikaisemmin ja kiljuu GTI lehdessä (mainoksessa) onnesta. Onko tää ihan 7 päivää lehden ainesta koko homma
EDIT. Ja onhan mahollista että tuo Futurezin superi on ihan tavis superi, kun hinta on tollanen, vaikka siellä höpistään suomalaisesta taidonnäytteestä. Kuvasta paha sanoa onko siipi billettiä vai ei.
Viimeksi muokannut norsu, To 31.12.2009 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
eikös tuo GTI lehti sitten ole 7 päivää lehden versio amis teineilleveskola kirjoitti:No toi Kimihän se sitten on melkoinen nero. Pienennetään pakopuolta, saadaan ahdin heräämään aikaisemmin, asiakas japanissa huomaa, että herää aikaisemmin ja kiljuu GTI lehdessä (mainoksessa) onnesta. Onko tää ihan 7 päivää lehden ainesta koko homma

no, supereita kuitenkin saa nykyään aika hyvin, mutta ihan joka kaupasta niitä ei ehkä kannata tilata, jos aidon haluaa...
edit: niin ja ei superia kukaan varmaan ole kieltänyt jalostamasta vieläkin paremmaksi, kyllä tieto taito varmasti on mennyt eteenpäin siitä, kun eka superi on tehtaan linjalta ulos tullut...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mä en (yllättäen) ole viitsinyt seurata mitä turborintamalla tapahtuu, niin kertokaahan mitä tuo Kimin turbokehitys nyt sitten käytännössä tarkoittaa. Yhteistyötä holsetin kanssa mutta mikä sen lopputulos on ja holsettiko nyt tänä päivänä myy jotain uutta eli mitä ? Siinähän ei ole järkeä että holsetti laittaa tavaraa suomeen, ja suomessa tehdään niksnaks ja sitten hinta on 2,5 kertainen alkuperäiseen verrattuna.
Niin ja milloin se kaikki hieno näkyy siellä varttimailiradalla käytännössä
Elävästä elämästä mitään esimerkkejä, meinaan vanha juttuhan tuo jo on ?
Niin ja milloin se kaikki hieno näkyy siellä varttimailiradalla käytännössä

Lisää tietoa: www.skg.fi
No kyllähän tämä nyt tietysti vaikuttaa hieman kompurapesän kiillottamiselta, mutta billettisiipi on kyllä ihan asiaa. Siinä saadaan kestävämpi, kevyempi, tuottavampi ja korkeamman painesuhteen siipi yleensä melkoisella lisähinnalla. MWE sola on jo hieman vanhahtava, mutta ei taida olla kuitenkaan ollut käytössä superissa aikaisemmin. Olisivat samalla pistäneet uusimpia SMWE-juttuja (=Super Map Width Enhancement).
Nää nyt on näitä hiusten halkomisia, mutta tuskin tuo huonompaan suuntaan johtaa. Eriasia on sitten kustannus/hyöty.
Pistäsivät esim. compound-settejä myyntiin, kun niitä kuitenkin listoilla on. Niiden kanssa voi kyllä tärpättimiehet olla ihmeissään...
Nää nyt on näitä hiusten halkomisia, mutta tuskin tuo huonompaan suuntaan johtaa. Eriasia on sitten kustannus/hyöty.
Pistäsivät esim. compound-settejä myyntiin, kun niitä kuitenkin listoilla on. Niiden kanssa voi kyllä tärpättimiehet olla ihmeissään...

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Kai se siiven muoto vaikuttaa siihe mitä se lykää, eikä materiaali?
Garrett:iltaki pukkaa billettii.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
Garrett:iltaki pukkaa billettii.
http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... rgers.html
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
billettisiipi on hyvä, mutta tietysti kallis... valettu siipi ei kestä varmuudella sitä samaa mitä billetti, siitä se ero lähinnä tulee, valetuissa joutuu tekemään siis enemmän kompromissejä tuoton ja kestävyyden osalta...norsu kirjoitti:billettisiipi on kyllä ihan asiaa. Siinä saadaan kestävämpi, kevyempi, tuottavampi ja korkeamman painesuhteen siipi yleensä melkoisella lisähinnalla. MWE sola on jo hieman vanhahtava, mutta ei taida olla kuitenkaan ollut käytössä superissa aikaisemmin. Olisivat samalla pistäneet uusimpia SMWE-juttuja (=Super Map Width Enhancement).
MWE sola on käsittääkseni ollut supereissa aina


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Nii, elikkä onko tuo nyt sitten "oikea" superi tuo Futurez:in ahdin? Vai kui? Menee pikkasen jo yli hilseen...
Vai onko siihen vaan paranneltu kompurapuolta vai kui?
Mitkäs ne nyt oli sen oikean superin tuntomerkit jälleen kerran... Siipien lukumäärä turbiini ja pakopuolella ko kö?
Btw. Jos jollain ois myynnissä tuollasta vähän käytettyä niin olisin kiinnostunu. En vielä viitti laittaa ilmotusta ku ei hengen hätä oo, mutta keväämmällä sitten ilmotusta kun kone on kasassa.
Tai siis jos tää MFS-kompura on 8 siipinen, ja normaali superi 7 siipinen, niin miten tuon MFS siipisen erottaa jostain kopio superista, tai normaalista hx40:sestä?

Mitkäs ne nyt oli sen oikean superin tuntomerkit jälleen kerran... Siipien lukumäärä turbiini ja pakopuolella ko kö?
Btw. Jos jollain ois myynnissä tuollasta vähän käytettyä niin olisin kiinnostunu. En vielä viitti laittaa ilmotusta ku ei hengen hätä oo, mutta keväämmällä sitten ilmotusta kun kone on kasassa.
Tai siis jos tää MFS-kompura on 8 siipinen, ja normaali superi 7 siipinen, niin miten tuon MFS siipisen erottaa jostain kopio superista, tai normaalista hx40:sestä?
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Oli tuossa puhetta yhen foorumilaisen kans tuosta holsetista jossa on 67mm MFS billetin kompura ja 70mm turbiini, että mitä luulette oisko liian iso? Tuo kun menee jo melkeen hx 50:sen tasolle, tuotto ei varmaan jää kesken mutta se heräävyys... Onkohan paljon huonompi ku tuo superi? Kuiteski tuolla MFS:n kompuralla... 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.