Kokemuksia Holys Smoken 7mm elementit
mites nuissa muissa pumpuissa itellä kokemusta vain mynästä nii tuo enakoitten kans että onko esim. holysmoken pumput normaali ajoituksella vai onko niissä säätimiä muuteltu ajattelin vain että käykö siinä niin että tavaraa saatais vaikka tulemaankin saman verran kuin mynä nii missä kohtaa se sit annetaan......ku siitähän ei hirveesti ole hyötyä jos se tulee väärässä kohta vaikka ainetta miten paljon tulis.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Mitähän ajoitusta juuso he nyt tarkottaa?juuso he kirjoitti:ku siitähän ei hirveesti ole hyötyä jos se tulee väärässä kohta vaikka ainetta miten paljon tulis.
Ennakonsäädinhän ei ole pumpussa, niin ei varmaan se pumppupaja sitä muokkaa. Pumppua asennettaessa perusajoitus laitetaan pumpuntekijän ohjeen tai perstuntuman mukaan.
Mulla ajoitus laitettu omantunnon mukaan ja määränsäädintä rukattu niin, että max teho ~5400rpm ja max kierrokset ~6500.
siis varmaan stä ajotusta juuse he tarkoitti, että kun vakio pumpulle ilmotetaan jotakin 15 astetta jukk. säädetylle vakioelementtiselle pumpulle ilmotetaan jotakin 13 astetta jukk ja mynän tekemälle pumpulle ilmotetaan jotakin 13 eykk! ja toi mynän arvo poikkee aika paljon noista muista, että mitenkäs sitten ajotetaan, jos itte on tehnyt pumpun? laitetaanko jykkiä vai eykkiä ja kuinka paljon.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Se perusennakko ajoitus riippuu ihan siitä miten sen merkin on sinne pumpun kasaaja laittanut. Mynän pumpuissa se on laitettu todelliseen syötönaloituskohtaan, ykkössylinteriä vasten.
Mulla se sattuu tänä päivänä olevan 18 astetta EYKK, hurjemmissa pumpuissa onkin sitten jo 20+ astetta. Ne vanhemmat mynän pumput taisi olla jotain 16 EYKK pumppuja. Siihen vaikuttaa siis myös se elementti ja isku...jotenkin
Eiköhän tuo perusennakkoasia ole selvä sille, joka osaa pumppuun elementitkin laittaa
Ajatus on kuitenkin alkaa ruiskuttaa polttoainetta silloin kun mäntä nousee vielä ylöspäin pumpusta riippumatta.
Viimekädessä se pumpun asentaja määrittää milloin ruiskutus tapahtuu. Se on pumppupajan tai ehkä pikemminkin elementin taidetta millaisella "profiililla" se ruiskutus tapahtuu...millä tyylillä siis...ja millaisen äänen se aiheuttaa.
Mulla se sattuu tänä päivänä olevan 18 astetta EYKK, hurjemmissa pumpuissa onkin sitten jo 20+ astetta. Ne vanhemmat mynän pumput taisi olla jotain 16 EYKK pumppuja. Siihen vaikuttaa siis myös se elementti ja isku...jotenkin

Eiköhän tuo perusennakkoasia ole selvä sille, joka osaa pumppuun elementitkin laittaa

Viimekädessä se pumpun asentaja määrittää milloin ruiskutus tapahtuu. Se on pumppupajan tai ehkä pikemminkin elementin taidetta millaisella "profiililla" se ruiskutus tapahtuu...millä tyylillä siis...ja millaisen äänen se aiheuttaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
eli eli. mersun, taikka boschin tehdas on asentanu pumppuun ruiskutus merkin väärään kohtaan. ei siis todelliseen ruikutus kohtaan? jos asia on näin, niin minkähän laisia ruiskutusennakkoja noi 13 jykk ja 15 jykk on todellisuudessa?veskola kirjoitti:Se perusennakko ajoitus riippuu ihan siitä miten sen merkin on sinne pumpun kasaaja laittanut. Mynän pumpuissa se on laitettu todelliseen syötönaloituskohtaan, ykkössylinteriä vasten.
Mulla se sattuu tänä päivänä olevan 18 astetta EYKK, hurjemmissa pumpuissa onkin sitten jo 20+ astetta. Ne vanhemmat mynän pumput taisi olla jotain 16 EYKK pumppuja. Siihen vaikuttaa siis myös se elementti ja isku...jotenkin![]()
Eiköhän tuo perusennakkoasia ole selvä sille, joka osaa pumppuun elementitkin laittaaAjatus on kuitenkin alkaa ruiskuttaa polttoainetta silloin kun mäntä nousee vielä ylöspäin pumpusta riippumatta.
Viimekädessä se pumpun asentaja määrittää milloin ruiskutus tapahtuu. Se on pumppupajan tai ehkä pikemminkin elementin taidetta millaisella "profiililla" se ruiskutus tapahtuu...millä tyylillä siis...ja millaisen äänen se aiheuttaa.
mua ainakin kiinnostais se, että mihinkä suuntaan se oikea ruiskutusennakko muuttuu, kun sinne pumppuun laitetaan suuremmat elementit. maalaisjärjellä ajateltuna se vois jopa mennä myöhäsemmälle.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
En osaa perustella mistä johtuu mutta mitä tehokkaammat elementit & nokka-akseli siellä on niin sitä aikaisemmin on laitettu ruiskuttamaan. Kai se vain on sitä, että sitten kaasupohjassa ehditään ruiskuttamaan se koko määrä ennen kuin on liian myöhäistä.
juu, ei se moottori voi toimia, jos ruiskutus aloitetaan vasta kun mäntä on jo menossa alaspäin. Se ei meinaan syty...
Siitäkään mulla ei ole käsitystä miksi ihmeessä se alunperin on laitettu noin hassusti...olisko joku kokoonpanoon liittyvä asia...eli ensin pyöritetään kone 0 astetta. Sitten pyöriteään _eteenpäin_ 13 astetta ja laitetaan pumpun kolo kohdilleen. Nyt viripumpulla pitää pyörittää pari kierrosta ympäri kun on laittanut ketjun paikalleen, jollei sitten halua vastapäivään pyörittää.
juu, ei se moottori voi toimia, jos ruiskutus aloitetaan vasta kun mäntä on jo menossa alaspäin. Se ei meinaan syty...
Siitäkään mulla ei ole käsitystä miksi ihmeessä se alunperin on laitettu noin hassusti...olisko joku kokoonpanoon liittyvä asia...eli ensin pyöritetään kone 0 astetta. Sitten pyöriteään _eteenpäin_ 13 astetta ja laitetaan pumpun kolo kohdilleen. Nyt viripumpulla pitää pyörittää pari kierrosta ympäri kun on laittanut ketjun paikalleen, jollei sitten halua vastapäivään pyörittää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
.
Tosi isoilla suuttimilla suorasuihkarissa huomasin tiettyjä juttuja.
Suurilla suuttimilla, eli esikammioisissa se vastaa suuria elementtejä, jo pienillä kierroksilla päästää sellaisiin ruiskutusmääriin, kun ruiskutshetki on lyhyt ja suihku hyvä, että puristuessaan kasaan, polttoaine imeekin itseensä.. ja pystyy varastoimaankin, niin paljon lämpöä sylinteristä, että syttyminen häiriintyy ja palaminen jää pahasti jälkeen ja on epätäydellistä.
Ilmeisesti siitä silloin tuli kamala kalkatus moottorista.
Se johtui polttoaineen palamisäänestä, kun se löi mäntään "liian myöhään".
Savutus oli silloin muistaakseni sinertävää.
Aina kun kaasua polki syvemmälle hiukan nopeammin, seurasi hirmuisen seppien pajavasarakuoro.
Mutta kun kierrokset sitten nousi ja ennakko lisi, niin äänet rauhoittu.
4000-5000rpm välissä kävi sitten siististi, kun bensamoottori, kunnes hajosi.
Tosi isoilla suuttimilla suorasuihkarissa huomasin tiettyjä juttuja.
Suurilla suuttimilla, eli esikammioisissa se vastaa suuria elementtejä, jo pienillä kierroksilla päästää sellaisiin ruiskutusmääriin, kun ruiskutshetki on lyhyt ja suihku hyvä, että puristuessaan kasaan, polttoaine imeekin itseensä.. ja pystyy varastoimaankin, niin paljon lämpöä sylinteristä, että syttyminen häiriintyy ja palaminen jää pahasti jälkeen ja on epätäydellistä.
Ilmeisesti siitä silloin tuli kamala kalkatus moottorista.
Se johtui polttoaineen palamisäänestä, kun se löi mäntään "liian myöhään".
Savutus oli silloin muistaakseni sinertävää.
Aina kun kaasua polki syvemmälle hiukan nopeammin, seurasi hirmuisen seppien pajavasarakuoro.
Mutta kun kierrokset sitten nousi ja ennakko lisi, niin äänet rauhoittu.
4000-5000rpm välissä kävi sitten siististi, kun bensamoottori, kunnes hajosi.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Mistähän tuokin muuten johtuu, että moottorit toimivat parhaiten ja suurimmilla tehoilla juuri hieman ennen kuin ne muuttuvat romuksi 
Tuo pumpun muljahtelu on muuten varmaan ihan järkeen käypä syy sille JYKK merkinnälle.

Tuo pumpun muljahtelu on muuten varmaan ihan järkeen käypä syy sille JYKK merkinnälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Mikähän tuota mahtas vaivata, tuntuu että pumppu on alkanu ruplattaa ajossa vielä enemmän kun alkujaa.
Eli kun lähtee liikeele semmonen aika karkee kra kra ka kalina kailina ääni kuulu ja tuntuu et se vaa päivä päivältä pahenee.
Ja tuntuu et ei enää ota kierrosia sillee terhakkaasti kun kaasun paina pohjaa.
Ajossa 40 kympin vauhissa haluut lähtee kiihyttää kaasu melkein pohjaan kierrokset kestää siinä 2000 tonnissa mustaa putkesta tulee ihan hurjana, mutta ei lähe kiihtymään hyvin vasta kun käyttää kikdaunilla.
Eli kun lähtee liikeele semmonen aika karkee kra kra ka kalina kailina ääni kuulu ja tuntuu et se vaa päivä päivältä pahenee.
Ja tuntuu et ei enää ota kierrosia sillee terhakkaasti kun kaasun paina pohjaa.
Ajossa 40 kympin vauhissa haluut lähtee kiihyttää kaasu melkein pohjaan kierrokset kestää siinä 2000 tonnissa mustaa putkesta tulee ihan hurjana, mutta ei lähe kiihtymään hyvin vasta kun käyttää kikdaunilla.
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Tänää tuossa ikkuna auki ajelin ja ihan korvii sattu kuunnella tuota räklätystä.
Ääni alkaa siinä 1500 kiekassa ja hävii jossain 2500 tonnin kohdalla.
Paikallaa polettelin ja kuulostelin en ihan varmaks saanu mistä ääni tulee.
Kuulostais että heti moottorin edestä.
Nii ja syöttöpumppu näytti olevan öljyssä jostain kusee öljyä.
Pikasesti katottuna sammuttimen akselista siitä se oli eniten öljyssä.
Oisko jollain ideaa mikä tässä on vikana/sais räklätyksen häviämään.
Ääni alkaa siinä 1500 kiekassa ja hävii jossain 2500 tonnin kohdalla.
Paikallaa polettelin ja kuulostelin en ihan varmaks saanu mistä ääni tulee.
Kuulostais että heti moottorin edestä.
Nii ja syöttöpumppu näytti olevan öljyssä jostain kusee öljyä.
Pikasesti katottuna sammuttimen akselista siitä se oli eniten öljyssä.
Oisko jollain ideaa mikä tässä on vikana/sais räklätyksen häviämään.
No jos venttiilien nostimet on hajalla, niin kuuluu aika kova kalina. Pumppu ei laita läheskään sellasella kolinalla. Ota auki ja koita purkaa ja putsata, ja sitten jos ei toimi niin uudet. Ei maksa kovinkaan paljoa. 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Just just pitää varmaa ottaa koppa auki ja kattoo mitä se on syöny.
Minä arvelin et se kalkatus ja rolina tulee pumpusta.
Mut jännä homma vasta pumpun virityksen jälkeen ääni tuli.
Ei ekoina kuukausina se ollu mitenkää paha vasta nyt kun kesä tuli rolina on aivan kauheaa.
Kylän isännät aina kyselee mikä se mersussa vikana kun pitää toummosta meteliä.
Minä arvelin et se kalkatus ja rolina tulee pumpusta.
Mut jännä homma vasta pumpun virityksen jälkeen ääni tuli.
Ei ekoina kuukausina se ollu mitenkää paha vasta nyt kun kesä tuli rolina on aivan kauheaa.
Kylän isännät aina kyselee mikä se mersussa vikana kun pitää toummosta meteliä.
Mitenkäs näissä 60x moottoreissa, minkälaista ääntä pitää kun kirtokanget menee mutkalle? Mulla tuossa 617 :ssa alko kuulumaan matalitta kierroksilla vedättäessä kalinaa mutta tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla ei huomannut edes tärinänä.
Johtu varmaan siitä ettei puristukset ollu enään oikeen kohdillaan kun männät ei mennyt enään ylös asti ja polttoaine ei syttynyt kynnolla... Epäilin alkuun pumppua, sitten suuttimet huoltoon ja lopuksi esikammiot vaihtoon ja mikään ei auttanut, syy selvis moottorin avaamisella...

IG: @pyrytakkunen
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Juuri sitä, eli ruiskutuspumpun hammasrattaassa olevaa liukupintaa, joka menee ylös ja alas ja jota vasten rullailee alipainepumpun rullalaakeri.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
niin ja muistaa vaihtaa se "vuoristorata" ,muuten uus alipainepumppu tuhoutuu
.
kannattaa tämä remontti tehdä ajoissa koska jos alipainepumpun romut tippuu nokkaketjun väliin, seuraukset käy kukkarolle...
jos kampe on pitokalu, kannattaa laittaa 606:sen alipainepumppu ja jakoratas, siinä ei ole sitä vuoristorataa
.
kannattaa tämä remontti tehdä ajoissa koska jos alipainepumpun romut tippuu nokkaketjun väliin, seuraukset käy kukkarolle...
jos kampe on pitokalu, kannattaa laittaa 606:sen alipainepumppu ja jakoratas, siinä ei ole sitä vuoristorataa
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
70-80 Nm
(lienee turha sanoa mutta uudet "prikat" sinne, eipä unohdu jos joku suunnittelee remppaa)
(lienee turha sanoa mutta uudet "prikat" sinne, eipä unohdu jos joku suunnittelee remppaa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta