Kokemuksia Holys Smoken 7mm elementit

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

mites nuissa muissa pumpuissa itellä kokemusta vain mynästä nii tuo enakoitten kans että onko esim. holysmoken pumput normaali ajoituksella vai onko niissä säätimiä muuteltu ajattelin vain että käykö siinä niin että tavaraa saatais vaikka tulemaankin saman verran kuin mynä nii missä kohtaa se sit annetaan......ku siitähän ei hirveesti ole hyötyä jos se tulee väärässä kohta vaikka ainetta miten paljon tulis.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
muuris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ma 02.06.2008 11:35
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja muuris »

juuso he kirjoitti:ku siitähän ei hirveesti ole hyötyä jos se tulee väärässä kohta vaikka ainetta miten paljon tulis.
Mitähän ajoitusta juuso he nyt tarkottaa?

Ennakonsäädinhän ei ole pumpussa, niin ei varmaan se pumppupaja sitä muokkaa. Pumppua asennettaessa perusajoitus laitetaan pumpuntekijän ohjeen tai perstuntuman mukaan.

Mulla ajoitus laitettu omantunnon mukaan ja määränsäädintä rukattu niin, että max teho ~5400rpm ja max kierrokset ~6500.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

siis varmaan stä ajotusta juuse he tarkoitti, että kun vakio pumpulle ilmotetaan jotakin 15 astetta jukk. säädetylle vakioelementtiselle pumpulle ilmotetaan jotakin 13 astetta jukk ja mynän tekemälle pumpulle ilmotetaan jotakin 13 eykk! ja toi mynän arvo poikkee aika paljon noista muista, että mitenkäs sitten ajotetaan, jos itte on tehnyt pumpun? laitetaanko jykkiä vai eykkiä ja kuinka paljon.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se perusennakko ajoitus riippuu ihan siitä miten sen merkin on sinne pumpun kasaaja laittanut. Mynän pumpuissa se on laitettu todelliseen syötönaloituskohtaan, ykkössylinteriä vasten.

Mulla se sattuu tänä päivänä olevan 18 astetta EYKK, hurjemmissa pumpuissa onkin sitten jo 20+ astetta. Ne vanhemmat mynän pumput taisi olla jotain 16 EYKK pumppuja. Siihen vaikuttaa siis myös se elementti ja isku...jotenkin :lol:

Eiköhän tuo perusennakkoasia ole selvä sille, joka osaa pumppuun elementitkin laittaa :roll: Ajatus on kuitenkin alkaa ruiskuttaa polttoainetta silloin kun mäntä nousee vielä ylöspäin pumpusta riippumatta.

Viimekädessä se pumpun asentaja määrittää milloin ruiskutus tapahtuu. Se on pumppupajan tai ehkä pikemminkin elementin taidetta millaisella "profiililla" se ruiskutus tapahtuu...millä tyylillä siis...ja millaisen äänen se aiheuttaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Se perusennakko ajoitus riippuu ihan siitä miten sen merkin on sinne pumpun kasaaja laittanut. Mynän pumpuissa se on laitettu todelliseen syötönaloituskohtaan, ykkössylinteriä vasten.

Mulla se sattuu tänä päivänä olevan 18 astetta EYKK, hurjemmissa pumpuissa onkin sitten jo 20+ astetta. Ne vanhemmat mynän pumput taisi olla jotain 16 EYKK pumppuja. Siihen vaikuttaa siis myös se elementti ja isku...jotenkin :lol:

Eiköhän tuo perusennakkoasia ole selvä sille, joka osaa pumppuun elementitkin laittaa :roll: Ajatus on kuitenkin alkaa ruiskuttaa polttoainetta silloin kun mäntä nousee vielä ylöspäin pumpusta riippumatta.

Viimekädessä se pumpun asentaja määrittää milloin ruiskutus tapahtuu. Se on pumppupajan tai ehkä pikemminkin elementin taidetta millaisella "profiililla" se ruiskutus tapahtuu...millä tyylillä siis...ja millaisen äänen se aiheuttaa.
eli eli. mersun, taikka boschin tehdas on asentanu pumppuun ruiskutus merkin väärään kohtaan. ei siis todelliseen ruikutus kohtaan? jos asia on näin, niin minkähän laisia ruiskutusennakkoja noi 13 jykk ja 15 jykk on todellisuudessa?

mua ainakin kiinnostais se, että mihinkä suuntaan se oikea ruiskutusennakko muuttuu, kun sinne pumppuun laitetaan suuremmat elementit. maalaisjärjellä ajateltuna se vois jopa mennä myöhäsemmälle.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En osaa perustella mistä johtuu mutta mitä tehokkaammat elementit & nokka-akseli siellä on niin sitä aikaisemmin on laitettu ruiskuttamaan. Kai se vain on sitä, että sitten kaasupohjassa ehditään ruiskuttamaan se koko määrä ennen kuin on liian myöhäistä.

juu, ei se moottori voi toimia, jos ruiskutus aloitetaan vasta kun mäntä on jo menossa alaspäin. Se ei meinaan syty...


Siitäkään mulla ei ole käsitystä miksi ihmeessä se alunperin on laitettu noin hassusti...olisko joku kokoonpanoon liittyvä asia...eli ensin pyöritetään kone 0 astetta. Sitten pyöriteään _eteenpäin_ 13 astetta ja laitetaan pumpun kolo kohdilleen. Nyt viripumpulla pitää pyörittää pari kierrosta ympäri kun on laittanut ketjun paikalleen, jollei sitten halua vastapäivään pyörittää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pumppu pysyy paremmin kohdallaan kun se on jätetty noin 13jykk kohtaan.Todellinen ruiskutuksen alkuhetki on noin 24eykk.
auto w123 200D/300DT vm, -81
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tosi isoilla suuttimilla suorasuihkarissa huomasin tiettyjä juttuja.

Suurilla suuttimilla, eli esikammioisissa se vastaa suuria elementtejä, jo pienillä kierroksilla päästää sellaisiin ruiskutusmääriin, kun ruiskutshetki on lyhyt ja suihku hyvä, että puristuessaan kasaan, polttoaine imeekin itseensä.. ja pystyy varastoimaankin, niin paljon lämpöä sylinteristä, että syttyminen häiriintyy ja palaminen jää pahasti jälkeen ja on epätäydellistä.
Ilmeisesti siitä silloin tuli kamala kalkatus moottorista.
Se johtui polttoaineen palamisäänestä, kun se löi mäntään "liian myöhään".
Savutus oli silloin muistaakseni sinertävää.

Aina kun kaasua polki syvemmälle hiukan nopeammin, seurasi hirmuisen seppien pajavasarakuoro.
Mutta kun kierrokset sitten nousi ja ennakko lisi, niin äänet rauhoittu.
4000-5000rpm välissä kävi sitten siististi, kun bensamoottori, kunnes hajosi. :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mistähän tuokin muuten johtuu, että moottorit toimivat parhaiten ja suurimmilla tehoilla juuri hieman ennen kuin ne muuttuvat romuksi :roll:

Tuo pumpun muljahtelu on muuten varmaan ihan järkeen käypä syy sille JYKK merkinnälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Mikähän tuota mahtas vaivata, tuntuu että pumppu on alkanu ruplattaa ajossa vielä enemmän kun alkujaa.

Eli kun lähtee liikeele semmonen aika karkee kra kra ka kalina kailina ääni kuulu ja tuntuu et se vaa päivä päivältä pahenee.

Ja tuntuu et ei enää ota kierrosia sillee terhakkaasti kun kaasun paina pohjaa.

Ajossa 40 kympin vauhissa haluut lähtee kiihyttää kaasu melkein pohjaan kierrokset kestää siinä 2000 tonnissa mustaa putkesta tulee ihan hurjana, mutta ei lähe kiihtymään hyvin vasta kun käyttää kikdaunilla.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Tänää tuossa ikkuna auki ajelin ja ihan korvii sattu kuunnella tuota räklätystä.

Ääni alkaa siinä 1500 kiekassa ja hävii jossain 2500 tonnin kohdalla.

Paikallaa polettelin ja kuulostelin en ihan varmaks saanu mistä ääni tulee.

Kuulostais että heti moottorin edestä.

Nii ja syöttöpumppu näytti olevan öljyssä jostain kusee öljyä.

Pikasesti katottuna sammuttimen akselista siitä se oli eniten öljyssä.

Oisko jollain ideaa mikä tässä on vikana/sais räklätyksen häviämään.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

No jos venttiilien nostimet on hajalla, niin kuuluu aika kova kalina. Pumppu ei laita läheskään sellasella kolinalla. Ota auki ja koita purkaa ja putsata, ja sitten jos ei toimi niin uudet. Ei maksa kovinkaan paljoa. :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Just just pitää varmaa ottaa koppa auki ja kattoo mitä se on syöny.

Minä arvelin et se kalkatus ja rolina tulee pumpusta.

Mut jännä homma vasta pumpun virityksen jälkeen ääni tuli.

Ei ekoina kuukausina se ollu mitenkää paha vasta nyt kun kesä tuli rolina on aivan kauheaa.

Kylän isännät aina kyselee mikä se mersussa vikana kun pitää toummosta meteliä.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

kannattaa tarkistaa alipainepumppu \vuoristorata , nekin tiensä päähän tulleena pitää melkoista meteliä kamiinan etupäässä ja jos ajaa vian pihalle tulee melko kalliiksi...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mitenkäs näissä 60x moottoreissa, minkälaista ääntä pitää kun kirtokanget menee mutkalle? Mulla tuossa 617 :ssa alko kuulumaan matalitta kierroksilla vedättäessä kalinaa mutta tyhjäkäynnillä ja isommilla kierroksilla ei huomannut edes tärinänä. :? Johtu varmaan siitä ettei puristukset ollu enään oikeen kohdillaan kun männät ei mennyt enään ylös asti ja polttoaine ei syttynyt kynnolla... Epäilin alkuun pumppua, sitten suuttimet huoltoon ja lopuksi esikammiot vaihtoon ja mikään ei auttanut, syy selvis moottorin avaamisella...
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Enpä usko et kanget ois väärät. Ei siinä oo painettakaan käytetty kiloo enempää.

Mitä muuten tarkoittaa alipaine pumpun vuoristorata...?

Sisällä olevaa mekanismiako...?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri sitä, eli ruiskutuspumpun hammasrattaassa olevaa liukupintaa, joka menee ylös ja alas ja jota vasten rullailee alipainepumpun rullalaakeri.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Jarrutkin on huonontunu tässä hiljattain. Eli jos alipaine pumppu menossa rikki se vaikuttaa jarru tehostimeen.

Kannattaako siihen käytettyä vaihtaa vai ostaa uusi alipainepumppu...?
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja jusky »

Osta uusi niin saat liukulaakeri mallin. Käytettyissä saattaa löytyä vielä kuulalaakeri versioita.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

niin ja muistaa vaihtaa se "vuoristorata" ,muuten uus alipainepumppu tuhoutuu
.
kannattaa tämä remontti tehdä ajoissa koska jos alipainepumpun romut tippuu nokkaketjun väliin, seuraukset käy kukkarolle...

jos kampe on pitokalu, kannattaa laittaa 606:sen alipainepumppu ja jakoratas, siinä ei ole sitä vuoristorataa
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Täälä ei enää mekaaninen alip pumppu vaivaa 8)

Kuva
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

No nyt on vaihettu ehjä käytetty pumppu ja vuoristorata oli ok näkönen.

Rolina vaa vieläkin kuuluu. Missä vika
Avatar
azamaza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 09.08.2008 20:23
Paikkakunta: hattula

Viesti Kirjoittaja azamaza »

onko suutinkärjet tarkastettu/vaihdettu??? entäs ketjunkiristin...
210.025
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

No eipä oo. Pitäs nekin sit tarkistaa.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Tänää otin suuttimet irti. 3 Kappaletta hyviä yks oli suihkinu vaa toiseen laitaan, ja 3 suutin oli aivan öljynen märkä vissii kussu liruna läpi.

Huomenna lähtee suuttimet huoltoon vaihtaavat käret ja kattoovat aukaisupaineet.

Mikä on muuten 2.5 turbo dieselin suuttimen kiristys momentti....?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

70-80 Nm

(lienee turha sanoa mutta uudet "prikat" sinne, eipä unohdu jos joku suunnittelee remppaa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

NO nyt on huolletut suuttimet koneessa. Ääni hävis melkein kokonaan.

Mutta vielä sieltä hento rak rak nap nap kuuluu kun lähtee vedättämään.

Mestari oli sitä mieltä että kännetään torstaina pumpun ajotusta vähäsen myöhemmälle.

Pitäs sillä asettua.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Nyt toimii merssi hyvin Käännetiin ajotusta asteen myöhäselle.

Ala kierroksille tuli vetoja kummasti lisää..... :lol:

Ja se raka raka kolina hävis.
Vastaa Viestiin