Sivu 4/185

Lähetetty: Ma 20.09.2004 21:17
Kirjoittaja Aku P
jackie kirjoitti:Kun nyt tuli tuo 230 ruiskukone enemmänkin puheeksi, niin onko se ja kaasarikoneen luotettavuuden ja keston välillä suuriakin eroja? Entä kulkeeko toi ruisku kuinkakin paljon pienemmällä bensamäärällä?
Enste toteaisin, että voihan tuo keltainen yksilö olla tuttuun "luotettavaan" autokauppatyyliin nimetty käyttöönottovuoden mukaan, auto rekattu esimerkiksi 1/81, jolloin ei olisi suurikaan ihme, että auto olisi rullannut tehtaalta vaikkapa kesällä 1980....jolloin M115 konehuoneeseen kuuluisikin.

Kaasari-M102 kulkee W123-korissa noin kympillä, ajaa sitten miten vaan. Talvella ja moottoritiellä lukemat ovat luonnollisesti kovemmat, noin 11-13 litran luokkaa. M115 on tietääkseni kautta linjan vähän isoruokaisempi.
M102:ssa on ollut joitain ongelmia mm. nokkien kanssa. Toisaalta, M115:t ovat taas muutamaa voutta vanhempia, joten niissä voi olla toisenlaisia pulmia.
Boschin ruisku on erittäin luotettava, mutta niin on kyllä omassa autossani ollut myös Stromberg-kaasutin. Kaikkien käyttäjien kommentit Strombergista eivät ole yhtä mairittelevia...

Lähetetty: Ma 20.09.2004 22:00
Kirjoittaja raul
jackie kirjoitti:Kun nyt tuli tuo 230 ruiskukone enemmänkin puheeksi, niin onko se ja kaasarikoneen luotettavuuden ja keston välillä suuriakin eroja? Entä kulkeeko toi ruisku kuinkakin paljon pienemmällä bensamäärällä?
Pitää lähteä siitä kyseessä on kuitenkin kaksi täysin eri moottorityyppiä, M115 sekä M102.

Kaasarikoneen eli M115:n kestävyydestä ei allekirjoittaneella ole kuin parin öljynvaihtovälin kokemus, sekin rempatulla koneella (-77 230). Itse en kuitenkaan ole kuullut siitä juuri muuta kuin perinteisiä kaasutinpuolen ongelmia. Kone itse vaikuttaa vahvalta ja rakenne on helppo ja yksinkertainen, perushuoltotöihin ainakin. Omassa ajossa ei ongelmia ollut, paitsi kylmänä huono käynnistyvyys :arrow: virranjakassa oli jotain häikkää, eikä kaasarikaan ollut välttämättä aivan säädöissään.

M102:ta, kuten serkkuaan M103:a moititaan usein huonosta yläkerrasta, tai lähinnä nokka-akselin kulumisesta, mistä tälläkin palstalla on helvetisti juttua.
Alkuperäisen nokan kestoikä vaihtelee 200.000-300.000 kilometriä, mutta toki muunlaisiakin yksilöitä löytyy, riippunee myös huolloista, öljyistä, ajotavasta jne...:? Nokan kunnonhan helposti selvittää.
M102:n miinuspuoleksi on laskettava myös yksirivinen jakoketju (M115:ssä 2-rivinen). 400.000 kilometriä ei kuitenkaan pitäisi olla mikään ongelma hyvin pidetylle koneelle. Tosin näissä kilometreissä usein alkaa esiintyä jo selkeä ylimääräinen koputus käyntiäänessä, mikä juontanee juurensa moottorin suunnitteluun sekä kitkahäviöiden minimoimiseen, aikaa myöten sylinterivälys kasvaa ja aiheuttaa klopinaa. Pitäisi näkyä myös ohivuotomittauksissa ja ehkäpä öljynkulutuksessa?
Ruiskupuoli on yleensä kunnossa, K-jetronic on yksinkertainen ja luotettava lähes täysin mekaaninen järjestelmä ja näitä on liikenteessä vielä erittäin paljon, se kertonee jotain. Ruiskusuuttimetkaan ei maltaita maksa. Tästäkin voisi taas kirjoittaa vaikka kuinka mutta jätetään nyt...

Omat kokemukset M115 kulutuksesta ovat aika jäätävät, alle 15 litran satasella oli vaikea päästä, hyvällä kaasarilla 12 aika normaali. M102 vie 716-laatikolla 8-10 litraa, automaatilla 9-11 litraa. 5. vaihde manuaalilootaan luonnollisesti tiputtaa maantieajokulutuksia.

Puoltoääni kuitenkin M102:lle ehdottomasti jo tehoreservien ja väännön puolesta, esim. ohituskiihtyvyys on erinomainen. :wink:

EDIT:
Ja nyt oli siis puhe 2,3 litraisesta kaasutin-M115:sta sekä 2,3 litraisesta ruisku-M102:sta juuri kuten kysyttiinkin.

Lähetetty: To 23.09.2004 15:02
Kirjoittaja aeuk
Onko muuten ylihinnoiteltu tämä allaolevan linkin mersu? (arvaan että on, mutta onko pahastikin?) :P Vastaavanlaisiin ei ihan koko ajan törmää (tai ainakaan en ole ite törmännyt) netissä, joten enpä ole erityisemmin hintavertailua tehnyt.

Ja entäs tuo väri, harvinaisempi tapaus vaiko ei ... :?:

MB 300SE

Lähetetty: To 23.09.2004 18:05
Kirjoittaja enska
Ei tuo ässä kovin pahan hintainen ole, melkeimpä halpa.
Vähän outo väri ja karvalakki varusteet S:ssä.
Rosteri listat kyljissä on aika karmean näköiset :?

Lähetetty: To 23.09.2004 19:30
Kirjoittaja Aku P
aeuk kirjoitti:Onko muuten ylihinnoiteltu tämä allaolevan linkin mersu? (arvaan että on, mutta onko pahastikin?) :P Vastaavanlaisiin ei ihan koko ajan törmää (tai ainakaan en ole ite törmännyt) netissä, joten enpä ole erityisemmin hintavertailua tehnyt.

Ja entäs tuo väri, harvinaisempi tapaus vaiko ei ... :?:

MB 300SE
Niinku voi :x :? :roll: mikä väri, ja vielä tuo harmaa jatkuu puskurien sivuun. Öhh. Kromikaarista toinen miinus, mutta lyhyempi. Kilsat ovat kohtuulliset ja hintakin siinä rajoilla -- jos muihin vastaaviin verrataan. Kannattaa varmaan tsekata, jos ei ulkomuodon omintakeisuus haittaa.

Lähetetty: To 23.09.2004 20:02
Kirjoittaja aeuk
Aku P kirjoitti:
aeuk kirjoitti:Onko muuten ylihinnoiteltu tämä allaolevan linkin mersu? (arvaan että on, mutta onko pahastikin?) :P Vastaavanlaisiin ei ihan koko ajan törmää (tai ainakaan en ole ite törmännyt) netissä, joten enpä ole erityisemmin hintavertailua tehnyt.

Ja entäs tuo väri, harvinaisempi tapaus vaiko ei ... :?:

MB 300SE
Niinku voi :x :? :roll: mikä väri, ja vielä tuo harmaa jatkuu puskurien sivuun. Öhh. Kromikaarista toinen miinus, mutta lyhyempi. Kilsat ovat kohtuulliset ja hintakin siinä rajoilla -- jos muihin vastaaviin verrataan. Kannattaa varmaan tsekata, jos ei ulkomuodon omintakeisuus haittaa.
Heh, njoo - mua tuo "pääväri" itsessään miellyttää kyllä, mutta kromikaarista ja etenkin tuosta harmaasta tulee miinusta. Olis vaan kokonaan vihreäsävyistä, niin olis "luontoystävällinen" mersu ... ehmm :roll:

Lähetetty: To 23.09.2004 20:19
Kirjoittaja Samuli H
aeuk kirjoitti:Onko muuten ylihinnoiteltu tämä allaolevan linkin mersu? (arvaan että on, mutta onko pahastikin?) :P Vastaavanlaisiin ei ihan koko ajan törmää (tai ainakaan en ole ite törmännyt) netissä, joten enpä ole erityisemmin hintavertailua tehnyt.

Ja entäs tuo väri, harvinaisempi tapaus vaiko ei ... :?:

MB 300SE
Taisin nähdä tuon joskus Jyväskylässä liikenteessä. Jäi silloin tuo "puppelipoika" väri ja kromikaaret mieleen.

Lähetetty: To 23.09.2004 22:05
Kirjoittaja Timo L.
Väri on aika lähellä 888 Berylliä, mutta mikä harmaa? Siinähän on kiillotettua rosteria noiden kylkipahvien päällä. Todella mautonta. Ja vielä kaaret :roll: .

Lähetetty: To 23.09.2004 22:13
Kirjoittaja Aku P
aeuk kirjoitti:. Olis vaan kokonaan vihreäsävyistä, niin olis "luontoystävällinen" mersu ... ehmm :roll:
No mutta, mersuhan ON luontoystävällinen. Katti löytyi jo 80-luvulla, auto on pitkäikäinen ja lähempää kuin japaniasta meille tuotu.
Plus kestävän kehityksen ja yleisen humanismin saralta voidaan mainita, että DB-tehdas on aikanaan tarjonnut melko lailla työtä monelle Saksan turkkilaismaahanmuuttajalle... :roll:

Lähetetty: Pe 24.09.2004 01:16
Kirjoittaja jackie
Kyllä noin karkeista kylkikromeista sais pistää "tuunaajan" vankilaan!

Lähetetty: Pe 24.09.2004 09:04
Kirjoittaja aeuk
Nuo kylkipahvit on kyllä pahimmat mitä olen nähnyt, täytyy sanoa :D Enpä minäkään kromikaarista tykkää, mutta ne nyt vielä jotenkin sietää tuossa "karkkimersussa" (värit), verrattuna noihin kylkivirityksiin. Mitä enemmän noita paria kuvaa katsoo, sitä enemmän tulee fiilis että "joku on tainnut mokata harmaiden kylkipahvien kanssa" ;) Etenkin kun katsoo sitä takaviistosta otettua yleiskuvaa autosta, niin ... huh huh, kun näyttää pahalta :!:
Aku P kirjoitti:
aeuk kirjoitti:. Olis vaan kokonaan vihreäsävyistä, niin olis "luontoystävällinen" mersu ... ehmm :roll:
DB-tehdas on aikanaan tarjonnut melko lailla työtä monelle Saksan turkkilaismaahanmuuttajalle... :roll:
:lol:

Tjoo, tuo mun luontoystävällisyysjuttu oli lähinnä huumoria, pelkästään mesen väritystä siinä ajattelin ;)

Lähetetty: Pe 24.09.2004 18:55
Kirjoittaja aeuk
C180 / 1997

Tuosta laittelin kyselyä päivällä. On kuulemma "Suomimersu", täydellinen huoltokirja. Miltäs vaikuttaisi asiantuntijoiden mielestä?

Lähetetty: Ma 27.09.2004 10:06
Kirjoittaja Kaapo
Timo L. kirjoitti:Väri on aika lähellä 888 Berylliä, mutta mikä harmaa? Siinähän on kiillotettua rosteria noiden kylkipahvien päällä. Todella mautonta. Ja vielä kaaret :roll: .
Tamperesterin itäisessä provinssissa pyörii hyvin saman värinen, mutta vielä aavistuksen verran tummempaan turkoosiin päin tervattu W116. Lieneekö moinen väri 116:n kartasta, vai napattu jostain muualta. Aika shokeeraavan näköinen on, siinäkin kromikaaret.
No sinällään asialla ei ole kuin huomioarvoa, pirssi on myös dieselöity kolmisatasella vaparilla....

Lähetetty: Ma 27.09.2004 10:28
Kirjoittaja Boss
aeuk kirjoitti:C180 / 1997

Tuosta laittelin kyselyä päivällä. On kuulemma "Suomimersu", täydellinen huoltokirja. Miltäs vaikuttaisi asiantuntijoiden mielestä?
Asiantuntijoista en tiedä mutta oma mielipiteeni on se että tuossa täytyy olla ainakin pari tonnia tinkivaraa, bensakoneesta kun puhutaan niin noita näkee ihan helmiäkin n. 14 tonnin pyynnillä liikkeissä.

Poistomyynti-ilmoitus Etelä-Saimaassa 29.9.

Lähetetty: Ke 29.09.2004 11:40
Kirjoittaja karra
Kaupan on MB 200 B -85, nettohintaan 2 500,- euroa.

Näin vain ilmoituksen, en tiedä myyjästä mitään, mutta numero oli 050-33 77 377. On kai liike koska erillinen kehystetty ilmoitus, missä pari muutakin kulkinetta.

Lähetetty: Ke 29.09.2004 20:26
Kirjoittaja Henri Junkkala
aeuk kirjoitti:Onko muuten ylihinnoiteltu tämä allaolevan linkin mersu? (arvaan että on, mutta onko pahastikin?) :P Vastaavanlaisiin ei ihan koko ajan törmää (tai ainakaan en ole ite törmännyt) netissä, joten enpä ole erityisemmin hintavertailua tehnyt.

Ja entäs tuo väri, harvinaisempi tapaus vaiko ei ... :?:

MB 300SE
On tämä kanssa ihme porukkaa kun toinen kysyy että onko väri harvinainen niin kukaan ei vastaa kysymykseen mutta joka luupäällä on kyllä mielipide väristä.

Jatkaaksemme trendiä todettakoon puppelipoikavärisiä autoja pelkääville työleirinharmailla mesenaateilla ajaville että mielestäni tuo kyseinen auto on kauneimman värinen MB mitä olen ikinä nähnyt. Juuri lämpiväriäni eli vaaleaa jadenvihreää.

Ne listat sopivat autoon kuin nenä päähän joksin itsellekin varmasti tulisi mieleen maalauttaa sivulistat ja puskurit korinvärisiksi.

Norsumersuja näkee monen hintaisina, jotkut edelleen luulevat että voi ostaa sellaisen kuuteen tonniin saksasta ja myydä 50 tuhannella suomessa, mutta autoliike M.Sipilän tai Loimaan Laatuauton pyyntihinnoilla nyt ei ole mitään tekemistä Suomen yleisen hintatason kanssa.

Varmaan tuostakin W140sestä olisi tingittävissä pari tonnia, ainahan noissa ilmaa on.

Henkka
"oliskin 18 tuhatta ylimääräistä niin hakisin tuon pois"

Lähetetty: Ke 29.09.2004 22:55
Kirjoittaja Samuli H
Henri Junkkala kirjoitti: Jatkaaksemme trendiä todettakoon puppelipoikavärisiä autoja pelkääville työleirinharmailla mesenaateilla ajaville että mielestäni tuo kyseinen auto on kauneimman värinen MB mitä olen ikinä nähnyt. Juuri lämpiväriäni eli vaaleaa jadenvihreää.
Menee taas ohi aiheen ja on erittäin huumorilla kirjoitettu. :D

Varo vaan, menee rokkitukka harrikkakuskilta pian katu-uskottavuus kun tuollaista paljastat. :)

Keltainen Pörssi

Lähetetty: Ma 11.10.2004 00:17
Kirjoittaja karra
KePö:n nettisivuillta löytyi Rautjärveltä seuraava: MB 250 4D 1979 hyväkuntoinen, 2-renkaat, hinta 450,- euroa. Soittelin mutta meni aina vastaajaan - en jättänyt viestiä mutta laitoin e-mailin. Toistaiseksi ei vastausta, olisi kiinnostanut jos olisi ollut leimassa sekä bensakoneella.

No, vaimon pojalle ostettiin eilen sitten 5/04 katsastettu Volvo 360 2.0 1984 kaasarikoneella, 2 renkaat ja ikäisekseen siisti; ei edes paljoa pintaruostetta. Hinta 250,- . Ei tullut vielä kaiffarista mersumiestä :(

Re: Keltainen Pörssi

Lähetetty: Ma 11.10.2004 12:10
Kirjoittaja Juhis.
karra kirjoitti:KePö:n nettisivuillta löytyi Rautjärveltä seuraava: MB 250 4D 1979 hyväkuntoinen, 2-renkaat, hinta 450,- euroa. Soittelin mutta meni aina vastaajaan - en jättänyt viestiä mutta laitoin e-mailin. Toistaiseksi ei vastausta, olisi kiinnostanut jos olisi ollut leimassa sekä bensakoneella.
Lähes vastaavanlainen W123 (ilmeisesti tosin 80-luvun puolelta) oli tuolla tutun maalarin pihalla odottelemassa maalaamoon pääsyä. Se tosin oli 230E, mittarissa näytti olevan jotain luokkaa 335k. Omistaja oli sanonut että voisi olla myynnissäkin jos joku olisi kiinnostunut. Kaaret oli vaihdettu ja etulokasuojat vaihdettu. Mahdollisesta pyyntihinnasta ei minulla tietoa.

Re: Keltainen Pörssi

Lähetetty: Ma 11.10.2004 13:26
Kirjoittaja jackie
karra kirjoitti:KePö:n nettisivuillta löytyi Rautjärveltä seuraava: MB 250 4D 1979 hyväkuntoinen, 2-renkaat, hinta 450,- euroa. Soittelin mutta meni aina vastaajaan - en jättänyt viestiä mutta laitoin e-mailin. Toistaiseksi ei vastausta, olisi kiinnostanut jos olisi ollut leimassa sekä bensakoneella.
Tuo "hyväkuntoinen" voi olla aika liukuva käsite ton hintasessa autossa, ainaski ite tulin siihe tulokseen ku 123:a tässä syksyllä metsästin. Eipä tuo kyllä oo kaukana vaikka lähtisit kattomaankin.

Lähetetty: To 14.10.2004 11:28
Kirjoittaja PM
Tästä ei taida saada enää kalua? :roll:

@ http://www.autio.net/

Lähetetty: To 14.10.2004 12:26
Kirjoittaja Petri M.
http://www.autio.net/ajoneuvot/k17642.htm

Hehee Autiollahan on uskovaisten VR-golffikin kalasta päätellen...no tuolla ei pastori ole varmaan kauheasti tykitellyt :twisted:

Lähetetty: To 14.10.2004 14:08
Kirjoittaja Boss
Pasi M. kirjoitti:Tästä ei taida saada enää kalua? :roll:

@ http://www.autio.net/
No mikä ettei, pikku naarmu kyljessä ja perässä pikkuruinen klommo, eihän nyt homma tuollaiseen kaadu :wink:
No saattaa siinä lisäksi olla vähän korinoiontahommaakin, tuosta palkissa olevasta painumasta päätellen....

Lähetetty: To 14.10.2004 20:29
Kirjoittaja adenauer300
Boss kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Tästä ei taida saada enää kalua? :roll:

@ http://www.autio.net/
No mikä ettei, pikku naarmu kyljessä ja perässä pikkuruinen klommo, eihän nyt homma tuollaiseen kaadu :wink:
No saattaa siinä lisäksi olla vähän korinoiontahommaakin, tuosta palkissa olevasta painumasta päätellen....
Hitto.
Pitää lähteä ensiviikolla tarkemmin Tampereelle katsomaa, että tarvitseeko varata aikaa robotille :P . Ei nimittäin ole paha hinta autosta, ja löytyyhän Roi-Osasta siihen ehjä peräosa.
Ainoa kallis asia on tuo autovero. Verotus arvona on 40-45k€, ja prossana 31, Eli noin yhteensä 16K€.

Lähetetty: Pe 15.10.2004 11:35
Kirjoittaja PM
SE LIMOUSINE 3.5 V8 -72 8)

Onkos tuo nyt sitten viralliselta mallimerkinnältään 280SE 3.5?

Lähetetty: Pe 15.10.2004 11:57
Kirjoittaja Kaapo
Pasi M. kirjoitti:SE LIMOUSINE 3.5 V8 -72 8)

Onkos tuo nyt sitten viralliselta mallimerkinnältään 280SE 3.5?
Kyllä se niin on ja ovelasti moni saattaa W108/109:n kohdalla mennä halpaan sitä kautta, että saman merkinnän 280 SE 3,5 voi löytää myös mallisukupolvea vanhemman W111 Coupen perästä. Ja keulatkin ovat kovasti saman näköiset. Mutta 280SE ei silti ole W108:n coupeversio, kuten monesti on luulo, vaan Heckflossen kupeemukaelma. Joka tosin taisi elää 108:n kanssa rinnalla liki loppuun asti.
Ja olikos peräti niin, että W108-korisarjan "oma" coupe oli W107 :shock:

Lähetetty: Pe 15.10.2004 11:59
Kirjoittaja Aku P
Kaapo kirjoitti:[vaan Heckflossen kupeemukaelma. Joka tosin taisi elää 108:n kanssa rinnalla liki loppuun asti.
Ja joka kyllä muistuttaa perästäänkin jo melko lailla W108/W109-koria. Nimitys "heckflosse" istuu huomattavasti paremmin 4-oviseen versioon, jossa ne flosset eli evät ovat aivan selvät.

Itselleni ei ole jostain syystä tuon C111:n muotoilu koskaan ihan kybällä uponnut, vaikka toki on vaikuttava auto sekin, milloin vastaan tulee. :wink:

Lähetetty: Pe 15.10.2004 12:19
Kirjoittaja Kaapo
Aku P kirjoitti: Itselleni ei ole jostain syystä tuon C111:n muotoilu koskaan ihan kybällä uponnut, vaikka toki on vaikuttava auto sekin, milloin vastaan tulee. :wink:
Siis C111:n muotoilun... nuspati nuspati nussun tussun... :lol: sehän on tämä wankel-koneinen kokeilumalli, eikös vaan. Taidettiin samaan koppaan ujuttaa myös näitä dieselmoottoreita, kun Mersu tehtaili polttoöljykattiloden nopeusennätyksiä.

Sen sijaan W111 Coupe on on erityisen sopusuhtainen ja mykistävä laite niin vastaan tullessaan kuin parkissakin :wink:

Lähetetty: Pe 15.10.2004 13:06
Kirjoittaja Aku P
Kaapo kirjoitti:
Aku P kirjoitti: Itselleni ei ole jostain syystä tuon C111:n muotoilu koskaan ihan kybällä uponnut, vaikka toki on vaikuttava auto sekin, milloin vastaan tulee. :wink:
Siis C111:n muotoilun... nuspati nuspati nussun tussun... :lol: sehän on tämä wankel-koneinen kokeilumalli, eikös vaan. Taidettiin samaan koppaan ujuttaa myös näitä dieselmoottoreita, kun Mersu tehtaili polttoöljykattiloden nopeusennätyksiä.

Sen sijaan W111 Coupe on on erityisen sopusuhtainen ja mykistävä laite niin vastaan tullessaan kuin parkissakin :wink:
Jo on puute kova, kun pitää pilkkua... :mrgreen:
(Hei, luulen että tänään on perjantai. :oops: )

Olkoon sitten C111 se plättädieseli. Yhtä kaikki kyse taitaa kyllä olla siitä, että oman sedanin kautta on tullut ehkä tykästyttyä enempi nelioviseen. Plus että siinä on se hieno väriä vaihtava pystynopeusmittari (joka on sangen luonnonmukainen, sitä punaisempi mitä korkeammalle noussut... :shock: ), jota ei enää coupe-malliin valittu.

Lähetetty: Pe 15.10.2004 13:13
Kirjoittaja kunde
adenauer300 kirjoitti:
Boss kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Tästä ei taida saada enää kalua? :roll:

@ http://www.autio.net/
No mikä ettei, pikku naarmu kyljessä ja perässä pikkuruinen klommo, eihän nyt homma tuollaiseen kaadu :wink:
No saattaa siinä lisäksi olla vähän korinoiontahommaakin, tuosta palkissa olevasta painumasta päätellen....
Hitto.
Pitää lähteä ensiviikolla tarkemmin Tampereelle katsomaa, että tarvitseeko varata aikaa robotille :P . Ei nimittäin ole paha hinta autosta, ja löytyyhän Roi-Osasta siihen ehjä peräosa.
Ainoa kallis asia on tuo autovero. Verotus arvona on 40-45k€, ja prossana 31, Eli noin yhteensä 16K€.
Osta multa ehjä vastaava 600SE :lol: