Tämähän oli hyvä tieto. Mieluummin imen kaikki kuin jätän sen pari desiä. Ainakin ajon jälkeen tulee sillä ohuella putkellakin niin nopeasti, että tuskin suodattimen ehtii siinä ajassa vaihtaa.
Öljyn imuvaihdot?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ohuen putken kanssa pitää vaan olla tarkempi kuin tikunputken päästä imiessä. Ohut putki menee pohjaan ja imeytyy sinne. Silloin imu lakkaa kokonaan ja putkea pitää kuitenkin vetää irti pohjasta, että voi varmistua, että kaikki tulee pois. Joten, ellei ole ihan pakko käyttää pohjaan asti menevää putkea, niin aina mieluummin putki vain tiiviisti siihen imuaukon suulle. Sitä paitsi ei sillä pohjaan asti menevällä putkellakaan sen enempää tule sieltä, kun kummallakin tavalla auto pitäisi kuitenkin olla vaakasuorassa.
Re: Öljyn imuvaihdot?
Raskaassa kalustossa vaihtoväli voi olla jopa 160 tkm. Se maksimiväli edellyttää tietenkin sopivia ajo-olosuhteita ja oikeaa öljyä. Ja jos ajaa vähän niin kerran vuodessa pitää kai joka tapauksessa vaihtaa?
Re: Öljyn imuvaihdot?
Ja jos haluaa olla suht tarkka niin kaataa litran uuttaöljyä tyhjennyksen jälkeen ja antaa sen valua pohjaan, jonka jälkeen imee senkin pois niin eiköhän sieltä ole pahimmat töhnät tulleet pois. Näin saa ne rauhalliset yöunet.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Öljyn imuvaihdot?
Yksi empiirinen testi
S211 E220 CDI, vuosimalli 2009, OM646
Vaihe 1: Auto tallissa tasaisella alustalla
Vaihe 2: Imurointi öljytikun putken yläpäästä
Öljyä tuli ulos joku määrä
tämän jälkeen:
Vaihe 3: Imurointi ohuella putkella niin, että sen putken saa öljytikun putkea pitkin ihan öljypohjan pohjaan asti
Tuli vähän lisää, mahdoton arvioida tarkasti, ehkä joku pari senttilitraa; mitätön määrä joka tapauksessa
tämän jälkeen:
Vaihe 4: Proppu auki
Alkoi valua yksittäisiä tippoja. Annoin tippua reilusti yli 10min, ulos tuli noin 39ml eikä sieltä enää uusia tippoja tullut siinä vaiheessa, kun laitoin propun takaisin.
Toisaalta kun moottori oli ehtinyt jo jäähtyä jonkun verran tuossa vaiheessa, niin luultavasti osa tuosta propusta valuneesta öljystä olisi tullut imuvaihtajallakin ulos, jos olisi odottanut pitempään, että se olisi valunut pois öljypohjan pystyseinämiltä.
Niin että öljytilavuus kun on sen noin 6,5 litraa, niin siitä noin 6,46 litraa saisi imemällä pois ja loput tuli valuttamalla. Ei järin suurta merkitystä öljyn vaihtumisen kannalta. Propusta valuttamalla ei tuolla tavalla tullut myöskään mitään kiinteää pihalle. Olisko tullut kiinteää tavaraa, jos olisi kaiken öljyn valuttanut vauhdilla propusta, en tiedä.
S211 E220 CDI, vuosimalli 2009, OM646
Vaihe 1: Auto tallissa tasaisella alustalla
Vaihe 2: Imurointi öljytikun putken yläpäästä

tämän jälkeen:
Vaihe 3: Imurointi ohuella putkella niin, että sen putken saa öljytikun putkea pitkin ihan öljypohjan pohjaan asti

tämän jälkeen:
Vaihe 4: Proppu auki

Toisaalta kun moottori oli ehtinyt jo jäähtyä jonkun verran tuossa vaiheessa, niin luultavasti osa tuosta propusta valuneesta öljystä olisi tullut imuvaihtajallakin ulos, jos olisi odottanut pitempään, että se olisi valunut pois öljypohjan pystyseinämiltä.
Niin että öljytilavuus kun on sen noin 6,5 litraa, niin siitä noin 6,46 litraa saisi imemällä pois ja loput tuli valuttamalla. Ei järin suurta merkitystä öljyn vaihtumisen kannalta. Propusta valuttamalla ei tuolla tavalla tullut myöskään mitään kiinteää pihalle. Olisko tullut kiinteää tavaraa, jos olisi kaiken öljyn valuttanut vauhdilla propusta, en tiedä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09