juusmon W124 500E -92

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

pasi84 kirjoitti: To 07.03.2024 21:01 Hieno auto :) Mitä se museokatsastus autolle tarkottaa? Eikö saa autoa muuttaa mitenkään orkkiksesta?
Kiitti. Kyllähän aikakaudenmukaisia varusteita kaiketi saa asentaa, ja kukaan tuskin yleensä puuttuu sellaisiin muutoksiin joita ei päällepäin (moottoritila mukaan lukien) näe. Se mitä sitten tosimaailmassa kelpuutetaan lienee aika satunnaista ja mielivaltaista niin museotarkastajien kuin katsastusinssienkin osalta.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja pazo »

Pasi, siellä Ruotsissa tietääkseni kaikki yli 30 vuotiaat kulkupelit on vapautettu ajoneuvoveroista. Museoajoneuvotarkastus tarvitaan lähinnä MHRF-vakuutukseen kun taas Suomessa sellainen tarvitaan vapautukseen ajoneuvoverosta, museoajoneuvovakuutukseen ja harvempaan katsastusväliin (rekisteröintiin museoajoneuvoksi).
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1277
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: Pe 08.03.2024 12:46 Pasi, siellä Ruotsissa tietääkseni kaikki yli 30 vuotiaat kulkupelit on vapautettu ajoneuvoveroista. Museoajoneuvotarkastus tarvitaan lähinnä MHRF-vakuutukseen kun taas Suomessa sellainen tarvitaan vapautukseen ajoneuvoverosta, museoajoneuvovakuutukseen ja harvempaan katsastusväliin (rekisteröintiin museoajoneuvoksi).
Joo niin on täällä, 30vuotta vanhemmat auton on automaattisesti verovapaat ja katsastus on joka toinen vuosi.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

juusmo kirjoitti: Ma 07.08.2023 14:54 Äsken piti käydä ulkoiluttamassa autoa osittain siksi, että nyt on yksi tämän kesän harvinaisista hellepäivistä. Ajelin n. 10km matkan jonka aikana ilmastointi toimi kuten pitää. Auto seisoi sen jälkeen ilman virtoja muutaman minuutin, jonka jälkeen ajoin takaisin. Nyt räppänöistä sitten tulikin kostea henkäys haaleaa ilmaa. Käynnistin auton uudelleen liikennevaloissa ja taas toimi. Olisikohan kuitenkin nyt niin, että jostain syystä kompura ei aina lähde päälle? En ole tajunnut kokeilla ilmankuivausnapin käyttöä tai EC:n päälle/pois-venkslaamista tämän tilanteen sattuessa, mutta nyt loppumatkasta laitoin EC:n päälle ajon aikana ja ilmiö oli aika samanlainen.

En ollut tajunnut että näinkin vanhassa saisi ehkä ilmastoinnin vikakoodeja ulos Starilla, mutta kuulemma näin on, joten pitää ensi kerralla tallilla käydessä ihmetellä.
Tulin joskus viime vuonna lopulta lukeneeksi vikakoodit ja siellä luki, että hihna luistaa. Jotenkin en kuitenkaan onnistunut sisäistämään lukemaani ja jätin asian sikseen. Muutama viikko sitten huomasin reissun yhteydessä, että kun antaa kenkää, ilmastointi hyppää pois päältä. Lopulta muistin mitä luin vikakoodeista ja ymmärsin, että totta tosiaan, ehkä se hihna luistaa. Ja niinhän se oli löysä. Tässähän on vielä vanhanmallinen kiristin, jota voi säätää, ja kiristyksen jälkeen ilmastointi on toiminut vallan mainiosti. Joskus sitä onnistuu yllättämään itsensäkin omalla hölmöydellään, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

"Taksia" on tullut viime aikoina ajettua enemmän kuin SL:ää, vaikka avokelejäkin on ollut. Nyt kun ilmastointi on kunnossa, ainoa elämää haittaava mysteeri on vakkarin humppaaminen. Se on niin pientä, että ei juuri mittaristossa rekisteröidy, mutta se tuntuu todella ärsyttävältä. Apua ei ole ollut sen enempää lainatusta EGAS-moduulista, johtosarjaongelmien jälkeen valmistetusta kaasuläppäkotelosta kuin alipainevuotojen tilkitsemisestäkään. Ideat alkavat loppua.

Riemulla ei silti ole rajaa kun tällä ajaa, varsinkin kun kiilto on kunnossa. Ja nyt myös viissatkun silmät.

IMG_3802.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1332
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hieno peli. Toivottavasti vakkariongelmaan löytyy ratkaisu. Mistä näissä tulee pulssijono, nopeusmittarin vaijerista vai perästä? Voisiko vika olla anturissa tai johdatuksessa, jolloin ohjainboksi menettää pulsseja ajottain?
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja jnes »

Näissä ei vaijeria ole nopeusmittarille.. Perässä on parit anturit luistonestolle, mutta en ole varma saako siitä nopeustiedon.
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, nopeusmittaukset ovat vielä epäiltyjen listalla, tosin käsittääkseni jos niissä olisi kauheasti heittoa, menisi ASR äkkiä vikatilaan ja vakkarikin heittäisi pois päältä. Ilmeisesti vakkariin vaikuttavat vasen etu- ja vasen taka-anturi. Olen noita etufillarien ABS-antureita pari kertaa meinannut katsoa, mutta pulttien kannat ovat niin ruosteessa että 6mm kuusiokolo ei niihin mahdu sisään, joten pitäisi hankkia uudet pultit ja kokeilla sitten järeämpiä keinoja.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 989
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

juusmo kirjoitti: To 20.06.2024 14:36 Joo, nopeusmittaukset ovat vielä epäiltyjen listalla, tosin käsittääkseni jos niissä olisi kauheasti heittoa, menisi ASR äkkiä vikatilaan ja vakkarikin heittäisi pois päältä. Ilmeisesti vakkariin vaikuttavat vasen etu- ja vasen taka-anturi. Olen noita etufillarien ABS-antureita pari kertaa meinannut katsoa, mutta pulttien kannat ovat niin ruosteessa että 6mm kuusiokolo ei niihin mahdu sisään, joten pitäisi hankkia uudet pultit ja kokeilla sitten järeämpiä keinoja.
Tota vakkaria tutkittiin jo minun aikana useaan otteeseen, en tiedä onko sillä merkitystä vakionopeuden säätimeen, mutta satunnaisesti kun autoa kiihdytti paikaltaan kaasupohjassa se veti kierrokset rajottajaan asti, ennen vaihteen vaihtoa. Voisiko näillä olla joku yhteys toimimattomuuteen.
Dodge Charger 440 R/T 1969
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ville126 kirjoitti: To 20.06.2024 14:47
juusmo kirjoitti: To 20.06.2024 14:36 Joo, nopeusmittaukset ovat vielä epäiltyjen listalla, tosin käsittääkseni jos niissä olisi kauheasti heittoa, menisi ASR äkkiä vikatilaan ja vakkarikin heittäisi pois päältä. Ilmeisesti vakkariin vaikuttavat vasen etu- ja vasen taka-anturi. Olen noita etufillarien ABS-antureita pari kertaa meinannut katsoa, mutta pulttien kannat ovat niin ruosteessa että 6mm kuusiokolo ei niihin mahdu sisään, joten pitäisi hankkia uudet pultit ja kokeilla sitten järeämpiä keinoja.
Tota vakkaria tutkittiin jo minun aikana useaan otteeseen, en tiedä onko sillä merkitystä vakionopeuden säätimeen, mutta satunnaisesti kun autoa kiihdytti paikaltaan kaasupohjassa se veti kierrokset rajottajaan asti, ennen vaihteen vaihtoa. Voisiko näillä olla joku yhteys toimimattomuuteen.
Veikkaan että ei liity asiaan. Mullakin se on tätä tehnyt jokusen kerran. Jouduin lisäämään aika paljon laatikkoöljyä viime vuoden keväällä. Muistaakseni sen jälkeenkin tapahtui vielä kerran mutta nyt ei ole tosi pitkään aikaan tapahtunut. Uskoisin että kyseessä on joku askin sisäinen ongelma, ja 722.3 on niin tyhmä loota että ei se kai siitä osaa ulos raportoida ja sitä kautta vaikuttaa vakkarin toimintaan. Olen pallotellut ajatusta viedä auto Siekkiselle joskus. Yksi konkreettinen laatikko-oire on, että pakki kytkeytyy tosi hitaasti.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13627
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja karra »

juusmo kirjoitti: Pe 21.06.2024 08:04 Yksi konkreettinen laatikko-oire on, että pakki kytkeytyy tosi hitaasti.
Minulla oli sama 500E:ssä. Vois kysyä Kaasilalta että miten on toiminut hänellä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

sama pakki vaiva oli täälläkin.. kunnes lakkasi pakki kokonaan menemästä päälle.. siekkisellä kävi laatikko niin ei ollut sen jälkeen murheita..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

eikka86 kirjoitti: Pe 21.06.2024 11:15 sama pakki vaiva oli täälläkin.. kunnes lakkasi pakki kokonaan menemästä päälle.. siekkisellä kävi laatikko niin ei ollut sen jälkeen murheita..
Niinhän siinä sitten Eikka kävi, että eräänä syyskuun puolivälin aamuna lähdin ennen auringonnousua kohti Maaninkaa ja Siekkisen Konehuoltoa. Ohjelmassa oli heti sen jälkeen parin viikon lomareissu, ja ajattelin että laatikon voisi nyt viedä siksi aikaa kerralla kuntoon laitettavaksi, ja niinhän se meni.

Tajusin matkalla, että ensimmäistä kertaa ajan tällä autolla yli 200km yhdellä istumalla, ja eipä kovin paljoa enempää ollut tullut ajettua yhden päivän aikana ylipäätään. Kotoa Maaningalle ajaa reilut 400km. Reissu oli silkkaa nautintoa, ei vähiten siksi että sai fiilistellä ilman matkaseuraa arkipäivänä sellaiseen aikaan ja suuntaan, että muu liikennekään ei pahemmin häirinnyt. Aivan loistavaa, ja onpahan hieno peli tehdä matkaa.

IMG_5083.jpeg

Siekkisellä kesti muiden töiden ja elämän yllärien takia vähän odotettua pidempään saada taksi työn alle, mutta lopulta se pääsi nosturille ja sitten se olikin nopeasti hoidetttu. Oli kuulemma ollut oma haasteensa saada loota irti, ja sekin oli aiheuttanut hieman jännitystä, että kone oli röpötellyt testilenkkien yhteydessä. No, ei sinänsä ihme kun auto oli seissyt syksyisessä Savossa monta viikkoa. Epäilin, että virranjakajien kansissa on kosteutta, eikä mitään sen kummempaa, joten päätin että otan hakureissulle jo hankitut uudet mukaan. Työlistalla on jo valmiiksi nokka-akselien stefojen vaihto, koska vj-kansien takana olevat pölysuojat ja O-renkaat on vaihdettu jo ajat sitten.

Mukaan tulleet vara-vj-kannetkin on hankittu jo kauan sitten, ja niihin tein taannoin dremelillä vähän alkuperäistä syvemmät urat kosteudenpoistoa varten, koska 500eboardilta omaksutun totuuden mukaan alkuperäinen ratkaisu ei ole riittävä.

IMG_5652.jpeg

Junailin Siilinjärvelle ja mestari itse noukki minut asemalta. Perille päästyäni nappasin virranjakajat auki. Totesin että eivät nämä niin mahdottomalta näytä, kuivailin niitä hieman ja laitoin takaisin kiinni.

Aikomus oli käydä vilkaisemassa entistä sukutilaamme Lapinlahdella, ja Maaningalta lähdettyäni n. 20km päästä Alapitkälle saapuessani huomasin että autosta olivat tehot kateissa. Poikkesin ex-sukutilalla ja ennen Lapinlahden kirkonkylää tehot olivat palanneet, joten kaikki ok. Kosteus on pahasta.

IMG_5655.jpeg

Jatkoin matkaa yöpymään enoni luokse Pielavedelle, josta ajelin sitten kotiin, vältellen nelos- ja vitosteitä niin pitkään kuin suinkin mahdollista. Etelään ajaessa tähän vuodenaikaan se huvitusta aiheuttava pieni taustapeilin aurinkoläppä osoitti arvonsa. Olipahan mukava reissu! Olisipa useamminkin tekosyitä lähteä tällaisille.

Itse vaihteiston osalta todettakoon että pakki kytkeytyy nyt napakasti, ja vaihdot ovat muutenkin erinomaisen hienoja.

Harmi, että kausi loppuu kesken ihan just, mutta hyvä että tämä homma on nyt hoidettu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Satuitko meno- tai paluumatkalla pysähtymään Koskelossa, Suonenjoella?

Ihan niinkun olisin tämännäkösen viissatkun siinä parkkipaikalla noina aikoina nähnyt...? :roll:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Pakardinen kirjoitti: La 26.10.2024 22:49 Satuitko meno- tai paluumatkalla pysähtymään Koskelossa, Suonenjoella?

Ihan niinkun olisin tämännäkösen viissatkun siinä parkkipaikalla noina aikoina nähnyt...? :roll:
En tainnut mihinkään tauko- tai parkkipaikalle eksyä Suonenjoella. Oli tosin lomapäivän kunniaksi työpuhelu alkamaisillaan ja pysähdyin tienvarteen säätämään jotain kuulokkeiden kanssa muistaakseni siinä heti Suonenjoelta Pieksämäen suuntaan käännyttyäni 72-tien alussa.
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2999
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

:thumbup:
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1448
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

juusmo kirjoitti:Tajusin matkalla, että ensimmäistä kertaa ajan tällä autolla yli 200km yhdellä istumalla, ja eipä kovin paljoa enempää ollut tullut ajettua yhden päivän aikana ylipäätään. Kotoa Maaningalle ajaa reilut 400km. Reissu oli silkkaa nautintoa
Tähän liittyen, puuhastelin jotain coupen kimpussa kesällä kun naapuri tuli juttelemaan. Hänellä on harrasteautona todella upea viininpunainen 60-luvun Mustang.
Sanoi kuitenkin, että metelin ja mekkalan takia sillä ei viitsi pariakymmentä kilometriä kauemmaksi lähteä. Pienempään cruisailuun kiva peli.
Eipä ole tuollainenkaan koskaan tullut mieleen, että harrasteautolla ei voisi halutessaan lähteä minne vaan. Näillä satalankuilla kun epämiellyttävyys ei koskaan matkan pituutta ratkaise.
huvitusta aiheuttava pieni taustapeilin aurinkoläppä osoitti arvonsa.
Tämän käyttö hymyilyttää jostain syystä joka kerta :)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

JanneW124 kirjoitti: Su 27.10.2024 08:03
juusmo kirjoitti:Tajusin matkalla, että ensimmäistä kertaa ajan tällä autolla yli 200km yhdellä istumalla, ja eipä kovin paljoa enempää ollut tullut ajettua yhden päivän aikana ylipäätään. Kotoa Maaningalle ajaa reilut 400km. Reissu oli silkkaa nautintoa
Tähän liittyen, puuhastelin jotain coupen kimpussa kesällä kun naapuri tuli juttelemaan. Hänellä on harrasteautona todella upea viininpunainen 60-luvun Mustang.
Sanoi kuitenkin, että metelin ja mekkalan takia sillä ei viitsi pariakymmentä kilometriä kauemmaksi lähteä. Pienempään cruisailuun kiva peli.
Eipä ole tuollainenkaan koskaan tullut mieleen, että harrasteautolla ei voisi halutessaan lähteä minne vaan. Näillä satalankuilla kun epämiellyttävyys ei koskaan matkan pituutta ratkaise.
Se on juuri näin. Monta kertaa olen miettinyt, että tämän ikäisiä (ja miksei vähän vanhempiakin) Mersuja on hauska harrastaa senkin takia että ne pärjäävät mukavuutensa ja olennaisimpien ominaisuuksiensa sekä luotettavuutensa puolesta niin hyvin tänäkin päivänä, että niillä voi tehdä käytännössä kaiken mitä modernilla käyttikselläkin. Toki näin iltojen hämärtyessä tulee mieleen, että paremmat valot tekisivät hyvää, mutta kesällähän näillä enimmäkseen liikkuu. Toinen asia jossa vuosikymmenien kehitys näkyy erityisen selvästi on nykyauton kyky pitää matkustajansa hengissä mitä hurjimmissa tilanteissa. Tähänkin on onneksi museoautoilijalle sopiva pirkkaniksi: ei vain hankkiudu niihin onnettomuuksiin ;)
McDaniel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 16.10.2018 13:43

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja McDaniel »

Aina mukava nähdä, kun näillä(kin) autoilla oikeasti ajetaan, eikä vain jätetä talliin pölyttymään. :thumbup:

Omaan Coupeen asensin vuosi sitten nämä ja ero tavallisiin H4-polttimoihin valotehossa on hämmästyttävä. Ja mikä parasta, käytännössä näiden sävy on puhtaan valkoinen, mikä ei pilaa "museoauton" imagoa ja valotehon puolesta kelpaa kurvailla pitkälle syksyyn, kuten tavallisella käyttiksellä. Vastaaviahan löytyy myös lämpimämmällä sävyllä todellisille pussihousuille, mutta omasta mielestä nuo virkistävät auton olemusta mukavasti.

Käyttöikä ei noilla ole yhtä pitkä kuin tavallisilla H4-polttimoilla, mutta omassa käytössä nuo ovat nyt vuoden kestäneet ja turvallisuus on aina hyvä sijoituskohde. :wave:
1989 230CE
2004 E200 CDI (ex)
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tälle talvelle oli suunnitelmissa kaikkea pientä, mutta etelän loputtoman marraskuun jatkuessa motivaatio on ollut koetuksella. Ennen talvea alle päätyivät ne SL-ketjusta tutut talvipyörät kasirei'illä. Sivumennen sanoen, ko. vanteet ovat paremmat kuin tämän auton alkuperäiset/omat, joten niistä varmaankin tulee "pääfillarit" joskus.

Tällä ei ole ollut mitään suurempaa aikomusta ajaa talvella, ja renkaat ovat 2017 paistetut parhaat päivänsä nähneet kitkat muutenkin, mutta samapa ne oli varmuuden vuoksi laittaa, siltä varalta että autoa tarvitsisi liikuttaa. Niinhän se olikin sitten tallissa sieltä jostain loka-marraskuulta aina toissaviikolle asti, jolloin oli mukavan kuiva päivä ja oli pakko lähteä ajelulle.

Viime vuoden puolella sain tänä talvena aikaan yhden asian: Ilmastoinnin kennon kondenssiveden poistoletkujen uusimisen. Auto on jo pidemmän aikaan tehnyt sitä, että kun sen laittaa uudelleen käyntiin pienen lepuutuksen jälkeen, ikkunat menevät huuruun. Tämä on varmasti monille tuttu merkki siitä, että ilmastoinnin kondenssivedet valuvat joko kuskin tai matkustajan puolelle jalkatilaan verhoilun alle. Näinhän se oli tässäkin. Asian selvittämiseksi pitää purkaa keskikonsoli pois ja kuoria kardaanitunnelin verhoilua. Siitä on tässäkin ketjussa juttua jo aiemmin, joten en siihen mene sen syvemmin.
IMG_5845.jpeg
IMG_5825 (1).jpeg
IMG_5821 (1).jpeg
Kondenssiputki on vaahtomuovia, jonka sisällä on jousi pitämässä se muodossaan. En lopulta oikein ymmärrä mikä tuon rakenteen pointti on, joten ostin motonetistä jotain jäähdytysvesiletkua joka suunnilleen sopi paikalleen. Kiinnitin sen tavallisella letkunkiristimellä alkuperäisen muovipannan sijaan, koska en myöskään ymmärrä miten sen muovipannan kanssa puljaamisesta voisi tulla mitään muuta kuin raivokohtaus (paitsi tietysti jos auto on täysin atomeina ja tilaa on loputtomasti). Aika näyttää miten ratkaisu toimii.
IMG_5844 (2).jpeg
Kuluvan vuoden puolella ryhdyin selvittämään ihan loppuvuodesta syntynyttä ongelmaa: Kun kuskin ovea avasi ulkopuolelta, se ei auennut "kiltisti" vaan kahvaa joutui oikeasti kiskomaan. Joku kokeneempi olisi varmaankin voinut suoraan kertoa mistä on kyse, mutta enpä kysynyt. Sen sijaan purin ovesta lukkomekanismin pois, putsasin sen, ja ongelma jatkui. Lopulta löysin maailmalta foorumipostauksen, jossa valaistiin, että oven päädyssä on peitetulppa, jonka alta pääsee ruuvarilla säätämään juurikin tässä irti puretussa lukkomekanismissa olevaa ruuvia, joka säätää vartta, johon oven ulkokahva tarttuu. Sillähän se sitten ratkesi. Monta työtuntia meni taas oppirahoja, jotta ymmärsin mitä saksalainen insinööri keksi jo vuosikymmeniä sitten :D Positiivisena puolena tuli opittua taas jotain, ja lisäksi vaihdettua oven riekaleinen kosteuseristemuovi uuteen. Ja tietysti putsattua ja rasvattua se lukkomekanismi kunnolla.

Kronologia alkaa saapua tähän viikkoon, jolloin alkoi todella tapahtua, joskin enemmänkin rahaa vastaan kuin itse harrastaen. Maanantaina teetin hihnan, hihnankiristimen sekä nokka-akselien stefojen vaihdon Kari Järvisen pajalla. Kaikkeen ei riitä oma aika. Kuten aiemmin olen maininnut, hihna on luistanut ja sen seurauksena ilmastointi hyppii pois päältä. Hihna oli suhteellisen hyvässä kunnossa joten päätin hoitaa kiristimen kun niitä vielä kaupasta saa. Nokkastefoistakin on ollut ketjussa puhe aiemmin: Vaihdon syy on epäilys siitä, että sitä kautta tuleva öljy ja kosteus aiheuttaa ajoittain käyntihäiriöitä varsinkin puolilämpimänä sen jälkeen kun auto on ollut ulkona. Toisessa virranjakajassa oli (taas) vähän öljyä, ja stefat olivat kuulemma koppurat, joten oli miten oli, vaihdosta tuskin oli haittaa.

Toimintaviikon toinen homma oli viedä auto maalarille, koska kattoluukun reunaan on ilmestynyt pieni rupi. Käytännössä koko katto menee maalaukseen, joten piti purkaa katon ja tuulilasin listat. Takalasia ympäröivän koristelistan irrotus on ilmeisesti sen verran tekemätön paikka ilman lasin rikkomista tai irrotusta, että jätin sen tekemättä. Otin myös kattoluukun verhoilun irti, jotta maalarin on helppo poistaa luukku tieltä. Kattoluukun tiivistekin on hankittuna, koska vanha tuskin selviää tästä harjoituksesta hengissä.
IMG_5849.jpeg
IMG_6278.jpeg
IMG_6280.jpeg
Talvirenkaista oli muuten tämän toimintaviikon kannalta hyötyä, koska jonot pajoilla tuntuvat olevan aika lyhyitä tähän aikaan vuodesta. Parin viikon päästä pitäisi olla auto valmiina kesään.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja carbon »

Kuulostaa tutulta tuo ikkunoiden huurtuminen, mulla se meni viime syksynä siihen pisteeseen, että huurtui ajon jälkeen seistessäänkin.😨 Kuskin lattiamaton allahan sitten löytyi syyssiivouksen yhteydessä ämpärillinen vettä, ja sitä oli koko vasemman lattian matkalla ihan sinne takapenkin reunaan asti. Tämä kannattaa tarkistaa jos sullakin on vettä ollut etulattialla runsaasti.
Mutta mun täytyy varmaan tarkistaa/vaihtaa myös nuo kondenssiputket, koska en saanut vettä tulemaan sisälle, vaikka lorotin vettä kattoluukulle, tuulilasille ja konehuoneen nurkkiin. Vänkärin puoli mulla olikin pysynyt ihan kuivana.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

carbon kirjoitti: Ke 26.02.2025 20:48 Kuulostaa tutulta tuo ikkunoiden huurtuminen, mulla se meni viime syksynä siihen pisteeseen, että huurtui ajon jälkeen seistessäänkin.😨 Kuskin lattiamaton allahan sitten löytyi syyssiivouksen yhteydessä ämpärillinen vettä, ja sitä oli koko vasemman lattian matkalla ihan sinne takapenkin reunaan asti. Tämä kannattaa tarkistaa jos sullakin on vettä ollut etulattialla runsaasti.
Mutta mun täytyy varmaan tarkistaa/vaihtaa myös nuo kondenssiputket, koska en saanut vettä tulemaan sisälle, vaikka lorotin vettä kattoluukulle, tuulilasille ja konehuoneen nurkkiin. Vänkärin puoli mulla olikin pysynyt ihan kuivana.
Etumatkustajan lattiaverhoilun alla oli vähän kosteutta kun avasin sen muutama viikko viimeisimmän ajon jälkeen silloin viime vuoden puolella, mutta ei mitään ämpärillisiä tai edes desilitroja onneksi.
carbon
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja carbon »

Voihan se tietysti olla, että se vuotaa mulla sadevesiä(kin) sisään, mutta en vain onnistunut löytämään vielä vuotokohtaa. Vettä oli tosiaan niin paljon, että siitä pohjamaton eristeestä oikein juoksi lattialle kun sen nostin pois, ja märkäimurilla sai imeä vettä mm. penkin kiinnitysten koteloista. Olihan sinne sitten pintaruostettakin päässyt vähän syntymään, joita olen nyt talven aikana yrittänyt fiksailla. Veden suuri määrä yllätti, vuotta aiemmin siellä oli vain pieni määrä, ja silloin laitoin sen vain "kengältä kaasupolkimen kautta valuneeksi". Viime kesänä auto oli käyttiksen hajottua aktiivikäytössä, jonka aikana ilmastointia tuli käytettyä ahkerasti, mutta näkipä auto myös sateita tavallista enemmän. Täytyy ensikesän ajot ajella ilman lattiamattoa, niin jospa saisi selkoa mistä se vesi sinne tulee.

Jos nyt lähden varuilta nämä putket uusimaan, niin onko ne vain tuollaiset lyhyet nysät, jotka alkaa tuosta kuvasta näkyvän klemmarin kohdalta ja menee siitä sitten kohti auton pohjaa?
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84 MR
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

carbon kirjoitti: Ke 26.02.2025 21:26 Jos nyt lähden varuilta nämä putket uusimaan, niin onko ne vain tuollaiset lyhyet nysät, jotka alkaa tuosta kuvasta näkyvän klemmarin kohdalta ja menee siitä sitten kohti auton pohjaa?
On joo. Ostin itse pätkän 19mm sisähalkaisijaista vesiletkua ja leikkasin siitä palat. Matkustajan puolella sai olla vähän tarkkana, koska suoraan läpiviennin alapuolella tuntui olevan alipaineletku, oletan että vaihdelaatikolle menevä sellainen.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 581
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Haa, pitää varmaan tuosta omasta talvikulkineesta säätää kans tuota ovenkahvan mekanismia apukuskin puolelta, sitä joutuu kiskomaan jotta sen saa auki ja tuntuu kuin kahvassa olisi hirveästi "tyhjää" :thumbup:
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Lämmittää mieltä huomata että näitä jorinoita luetaan ja niistä on jopa joillekin hyötyä :D Löysin uudestaan sen kahva-asiaan liittyvän foorumipostauksen, siellä on kuviakin: https://www.peachparts.com/shopforum/41 ... ost15.html
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Vedenpoistoletku on vaahtomuovia käsittääkseni siitä syystä, että tällöin ääni ei kantaudu letkua pitkin sisustaan kuten kovemmassa materiaalissa. Vanhemmiten vaahtomuovi sitten hapertuu ja tulee ongelmia. Eräässä avoautossa on kattokaukalon vedenpoistoletkut samaa materiaalia juuri tuosta syystä.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Häksä kirjoitti: To 27.02.2025 13:19 Vedenpoistoletku on vaahtomuovia käsittääkseni siitä syystä, että tällöin ääni ei kantaudu letkua pitkin sisustaan kuten kovemmassa materiaalissa. Vanhemmiten vaahtomuovi sitten hapertuu ja tulee ongelmia. Eräässä avoautossa on kattokaukalon vedenpoistoletkut samaa materiaalia juuri tuosta syystä.
Aivan, eli idea on että ääni vaimenee kimpoillessaan vaahtomuovia pitkin kohti kriittistä kuulijaa. Nojuu, onhan tuossa logiikka. Ymmärrän insinöörin ajatusta: Jokainen pieni asia jolla voi tehdä kabiinista hiljaisemman, tekee siitä vähän hiljaisemman. Luulenpa silti, että menee vähän yli-insinööräyksen puolelle...
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kuten viime (tai toissa)viikolla maintsin, auto meni maalarille. Ja kuten kaikki näiden kanssa puljanneet varmasti tietävät (paitsi optimistina minä), pieni rupi näkyvässä paikassa yleensä kertoo jostain muusta. Soittelin viime viikolla maalarille, ja paljastui että ruostetta oli myös kattoluukun tiivisteen urassa katon puolella, ja ahtaan uran takia ruoste oli kovin hankala poistaa. Ensin ajattelin että antaa olla, tehkööt parhaansa rapsuttaen ruostetta niin paljon kuin lähtee. Asiantuntijoita konsultoituani ja yön yli nukuttuani tulin kuitenkin järkiini ja hain auton omalle tallille purkaakseni tieltä pois kaiken ylimääräisen. Viime viikon kevätsäässä auton ajoi helposti helsinkiläisestä kaupunginosasta toiseen tukkaa kastelematta tai liikaa viilentämättä.

Alustavia pohjatöitä tehtynä:
IMG_6341.jpeg

Parisen tuntia tuli tuherrettua, ennen kuin kattoverhoilu oli irti. Seuraavista kuvista toinen on ehkä jollekin hyödyllinen: Kun kattopahvin saa veivattua tuohon asentoon (huom: takaikkunakin on auki), sen saa pyöräytettyä myötäpäivään repsikan oven kautta ulos.

IMG_6368.jpeg
IMG_6369.jpeg
Tämän jälkeen kattoluukun mekanismi on vapaata riistaa, ja sitä voi ruuveja löystämällä pudottaa alaspäin.

Ja totta tosiaan, onhan tuolla urassa ruostetta. Nuo kiskot, jotka yhdessä katon kanssa muodostavat uran johon kattoluukun tiiviste asettuu, ovat ruuveilla kiinni kolmelta sivulta, mutta auton menosuunnassa taaimmainen on niiteillä. Ja ruostemurheet ovat tietenkin takakulmassa, joten niitit oli pakko porata auki, jotta sinne pääsi käsiksi.
IMG_6370.jpeg
IMG_6371.jpeg

Kokonaisuudessaan harjoitus oli varmaankin ihan kannattava, koska myös toisella puolella oli vähän pullotusta...

IMG_6372.jpeg

Ja sitten takaisin maalarille. Lämpötila ei ollut viime viikolla onglema, mutta olipa melko äänekästä ajella ilman kattoluukkua ja koko mekanismi muutamalla löysällä ruuvilla kiinni.
IMG_6376.jpeg
Hupaisa juttu muuten, että kolme noista kattoluukun kiskoista kiinnittyy autoon sentin mittaisilla ruuveilla, joiden kappalehinta on 6 euroa Veholla. Ja ruuveja on 16kpl. Koska kaikkien kannat olivat aika törkeässä kunnossa, halusin hommata uudet, muta en tuohon hintaan. Ruuvikeskus Roihupellossa myi ne ja (toivottavasti) neljänteen kiskoon sopivat pop-niitit reilulla kympilä, johon kuului pieneen ostokseen kuuluva kympin palvelumaksu. Autoa takaisin maalarilta odotellessa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja S202 »

Harmillisia juttuja noi yllättävissä paikoissa olevat ruosteet, omassa näyttäis tuo alue olevan ehjä vaikka aika paljon sitä oli muualla. Olikos tuon koko luukkuhässäkän irrottaminen minkälainen homma?
S124 300TE
W124 300D
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 647
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon W124 500E -92

Viesti Kirjoittaja juusmo »

S202 kirjoitti: Pe 14.03.2025 09:08 Harmillisia juttuja noi yllättävissä paikoissa olevat ruosteet, omassa näyttäis tuo alue olevan ehjä vaikka aika paljon sitä oli muualla. Olikos tuon koko luukkuhässäkän irrottaminen minkälainen homma?
Jätin luukkumekanismin paikoilleen ruuvien varaan koska en halunnut irrottaa luukun avausvaijeria. Sitä saa kuitenkin laskettua sen verran että maalari pääsi väliin. Ei tuo homma kokonaisuudessaan kovin ihmeellinen ollut, pari-kolme tuntia josta suurin osa oli takana kun kattoverhoilu oli autosta ulkona.
Vastaa Viestiin