Turbokatsatukset
Re: Turbokatsatukset
Tänään kävin muutoskatsastamassa -91 300tdt mersuni isommalle ahtimelle, ja välijäähdytimelle. vakio tehot 147hp. Penkkilapussa 0,5 bar/141hp. Ensimmäiseksi katsuri sanoi, että ei taida mennä ihan pykälien mukaan, kun tehot on pudonnut. Katsastaja myös kertoi, että Ake tarkkailee muutoskatsastuksia, ja valittaa niistä katsastusasemille/katsastajille, jos on jotain kyseenalaisia juttuja. No katsastus läpi, ja rekisteriotteessa lukee" alkuperäinen ahdin vaihdettu, ja välijäähdytin lisätty." Ei ahtimen merkkiä, ei ahtopaineita eikä mitään muuta. Laittoi vielä alkuperäiset tehot lappuun, eikä noita penkkilapun tehoja, ettei tule Akelta noottia. Asiallista touhua, ja sopivan väljästi kirjoiteltu rekisteriotteeseen. Periaatteessa voin kai nyt laittaa jonkun supermegaföönin pellin alle, ja käyttää 3 barin ahtoja, ja viritelmä on laillinen. Tai siis ei ole, kun tehot kummiskin on yli 147hp. Mutta noin periaatteessa ei esim virkavalta voi napata kilpiä tien päällä pelkän persdynon perusteella, vaikka ahtoja olisi se 3bar.
Re: Turbokatsatukset
Eikös 300 turbodieselissä ole vastaavat jarrut kuin 300E:ssä? Sillähän saisi laillisesti katsastettua 140kW (190hv). Vaihtamalla 300E-24 / 320 vastaavan alustan saisi laillisesti 1,2x162=194kW (264hv). No, ehkä sellainen teholappu ei kiinnosta ketään, vai onko alustan vaihto liian työlästä tai kallista?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Turbokatsatukset
Hei! löytys w124 300D Sportline vapari, rekistöröity 1.10.1992, tuontiauto, ei rekisteriotteessa mainintaa vähäpäästösyydestä (voiko se olla jossain piilossa ?
) tarviikos tuohon tehdä alustanmuutosta, mitään muuta muutosta jos siihen asentas 300 turbon pakosarjan ja turbon, kohtuu iso välijäähy, hyvin virtaava imusarja, mynällä pumppu ja tehotavotteena 200hp (onko tuo 300 vakioturbo hyvä nuille tehoille ?) eikös se nuilla tehoilla hyvin tehtynä ole kohtuu kestäväkin ? lisääkö öljyjäähdytin luotettavuutta kovin tuossa ? ja mitäs arvioitte hinta arviota tuolle hommalle itte tehtynä ? ja viimesenä onko homma mielestänne kannattava
lisätehoa ollaan hakemassa & kestävyys ei sais hirveitän kärsiä 



Re: Turbokatsatukset
suosittelen selvittämään auton vähäpäästöisyyden ihan ensitöiksi... otteesta sitä ei enää muutamaan vuoteen ole voinut selvittää, paitsi tuon rekisteröinti päivän perusteella voisin väittää, että se on 99.99 % varmuudella vähäpäästöinen, eli ei viritettävä... (0.01 % jää soltä varalta, että jos on ns. muuttoauto, niin niitä on saanut ei vähäpäästöisenä vielä muutamia läpi)johani kirjoitti:Hei! löytys w124 300D Sportline vapari, rekistöröity 1.10.1992, tuontiauto, ei rekisteriotteessa mainintaa vähäpäästösyydestä
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Turbokatsatukset
höh
aattelin että noinkin "olennainnen" seikka olis rekisteriotteeseen merkattu, ois pitäny pari minuuttia googlettaa enneku kysyy
pitää selvitellä ja toivoa parasta, pelätä pahinta 
E:katsastuslapussa maininta vähäpäästöinen



E:katsastuslapussa maininta vähäpäästöinen

Re: Turbokatsatukset
Mercedes-Benz 300TDT -94, ei vissiin mahdollista virittää, vaihtaa isompaa turboa ja lisätä cooleria, koska vähäpäästöinen? Ellei sitten ala sitä VTT:n mittausta tekemään?
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Su 13.06.2010 02:34
- Paikkakunta: Vihanti
Re: Turbokatsatukset
Mitenkäs tämä monivenateinin leimaaminen oikee onnistaa. Jarruina 300dt, vakaajat 190 2,6, tolpat 2,3-16v ja absit löytyy. Mitä täsä oikee voi käyttää vertailumallina. Onko se tuo 2,6 litranen pensakone josa saa olla alle 122kw?
w201 om605
Re: Turbokatsatukset
Voit käyttää sitä tai sitten cosworttia niin saa olla reilu 180 heppaa. Rajaa vaan ne tehot alle 166 niin voit käyttää 2.6 vertailuautona. 300dt:n jarrut on kyllä aika isot että luulis niitten riittävän. Tosin inssi taitaa kahtoa vaan levyn mitat. Itellä on nuo kummatkin mutta en osaa lonkalta heittää kummassa on isommat jarrut 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Turbokatsatukset
300dt ja cossun etujarrut on samat. vertaa siihen cossuun.
Re: Turbokatsatukset
Jos alusta, voimansiirto ja jarrut vastaavat vähintään mallia 190E 2.5-26, voi koneesta ottaa korissa W124 150 kW (204 hv) ja korissa W201 180 kW (244 hv).
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Turbokatsatukset
Sulla livahti vähän liikaa venttiileitä tuohontomant kirjoitti:Jos alusta, voimansiirto ja jarrut vastaavat vähintään mallia 190E 2.5-26, voi koneesta ottaa korissa W124 150 kW (204 hv) ja korissa W201 180 kW (244 hv).
tomant

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Turbokatsatukset
Kiitos, piti kyllä olla 16 venttiiliä ,-)Siekkinen kirjoitti:Sulla livahti vähän liikaa venttiileitä tuohonsori pilkunviilaus.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Turbokatsatukset
Mulle katsuri neuvoi: ota vähä miedommat kun tuo 220heppaa niin ei tarvi olla tienpäällä katsastamassa jatkuvasti. elikkä virkavalta ei kyttää niin kovasti perään kun autossa ei ole niin kauheesti sitä voimaa näkyvillä ja seuraavat leimauksetkin voi olla helpompia.
en nyt muista että paljonko olis saanu olla ku cossuakin oltas voitu verrata ja aika oli siloin hieman eri. sillon oli 200 heppasetkin suht harvassa,varsinkin siinä ikäluokassa kun itse leikiin
en nyt muista että paljonko olis saanu olla ku cossuakin oltas voitu verrata ja aika oli siloin hieman eri. sillon oli 200 heppasetkin suht harvassa,varsinkin siinä ikäluokassa kun itse leikiin
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: Turbokatsatukset
mitenkäs jos (riippuu varmasti konttorista ja inssistä) laittaa 300-24 bensa farkusta jarrut ympäriinsä niin mihinkähän sitä sitten vetaisi
tuo 201 2,5dt on muuten sama alustaltaan paitsi etu kallistuksen vakaaja (takavakaajaa en muista) verrattuna 201 2,6 bene
onkos sitten tässä 2,6 miten isoja eroja cossuihin? kynkissä oli jotain ainakin.
en edes tiedä mitä yritän selittää mutta jos joskus ahdin vaihtuu vielä niin jos samalla laittaisi papereihin muutaman lisä hepän...

tuo 201 2,5dt on muuten sama alustaltaan paitsi etu kallistuksen vakaaja (takavakaajaa en muista) verrattuna 201 2,6 bene

en edes tiedä mitä yritän selittää mutta jos joskus ahdin vaihtuu vielä niin jos samalla laittaisi papereihin muutaman lisä hepän...
w201 om605
Re: Turbokatsatukset
Puhutko edelleen tämän säikeen W124-mallista vai W201-mallista? Yleissääntö on, että vaihtamalla tehokkampaa mallia vastaava alusta, jarrut ja voimansiirto, voidaan vaihtaa vastaavantehoinen moottori. Vaparin ahtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Jos vertailumoottori on mallisarjan tehokkain, saa tehoa lisätä 20%. Lait ja säädökset löytyvät os. finlex.fi ja trafi.fi, katso http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... skatsastus" onclick="window.open(this.href);return false;. Katsastuskonttorilta pitää myös saada neuvoja aiheesta. Tältä foorumilta löytyy myös hakutoiminnolla tietoa moottorinvaihdosta ja muutoskatsastuksista.jekku90 kirjoitti:mitenkäs jos (riippuu varmasti konttorista ja inssistä) laittaa 300-24 bensa farkusta jarrut ympäriinsä niin mihinkähän sitä sitten vetaisi![]()
tuo 201 2,5dt on muuten sama alustaltaan paitsi etu kallistuksen vakaaja (takavakaajaa en muista) verrattuna 201 2,6 beneonkos sitten tässä 2,6 miten isoja eroja cossuihin? kynkissä oli jotain ainakin.
en edes tiedä mitä yritän selittää mutta jos joskus ahdin vaihtuu vielä niin jos samalla laittaisi papereihin muutaman lisä hepän...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Turbokatsatukset
omaan pussiin puhelin
onhan tuo mosse jo leimattu isommille tehoille ja lakipykälistä on mutu tuntuma mutta jos joskus vielä ahtimen vaihdan ei taida tuollaisen sekameteli sopan leimaaminen onnistaa

onhan tuo mosse jo leimattu isommille tehoille ja lakipykälistä on mutu tuntuma mutta jos joskus vielä ahtimen vaihdan ei taida tuollaisen sekameteli sopan leimaaminen onnistaa

w201 om605
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Turbokatsatukset
paljokohan on w124 200D:ssä maksmi tehot vakio alustalla? siinä oli 2.0 ja jälkiasennetu turbo kaikki katsastettu, mutta mootori laukes ja oon vaihtanu sinne 2.5 litrasen ja se olis tarkotus viälä turbottaa.. onko mitään maharollisuuksia? maharollisimman piäniillä tehoolla kuitenki tiätysti.. ja minkähänlaasia lappuja pitää hommata?
Re: Turbokatsatukset
jos sielä on 200d alusta ja jarrut, tehoa saa olla +20% ja litratiavuutta +25%.
Tälläviikolla pitäs mennä tuo oma laitos katsastamaan turpolle. 2.5d ja siihen turbo ja välijäähy eli pitäs saada alle 114hp paperit. kun jarruille ei oo tehty mitään. samalla pitäis 17" vanteet ja alustasarjakin saada paperille.
Tälläviikolla pitäs mennä tuo oma laitos katsastamaan turpolle. 2.5d ja siihen turbo ja välijäähy eli pitäs saada alle 114hp paperit. kun jarruille ei oo tehty mitään. samalla pitäis 17" vanteet ja alustasarjakin saada paperille.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Turbokatsatukset
Ei pidä paikkaansa, teho ei saa tässäkään tapauksessa nousta yhtään yli vertailuauton lukemien.jos sielä on 200d alusta ja jarrut, tehoa saa olla +20% ja litratiavuutta +25%.
Olisiko 200 bensakoneisessa samat jarrut ja alustan osat, sen tehoihin voi verrata.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Turbokatsatukset
mulla on myös 200 bensa, ja siinä on joku päälle 100.. minkähänlaanen se vertailupaperi pitää olla?
Re: Turbokatsatukset
Riippuu katsastuskonttorista (vaikka ei saisi) millaisen vaativat.
Yksinkertaisimmillaan korjaamon leimaama ja allekirjoittama todistus tyyliin
"W124 200D ja W124 250D (66 kW) ovat alustan ja jarrujen osalta yhteneväiset"
riittää siihen että 200D koneen tilalle saa leimattua 250D:n - tai 200D:hen turbon kylkeen kunhan on teholappu max mainitusta 66 kilowatista.
Yksinkertaisimmillaan korjaamon leimaama ja allekirjoittama todistus tyyliin
"W124 200D ja W124 250D (66 kW) ovat alustan ja jarrujen osalta yhteneväiset"
riittää siihen että 200D koneen tilalle saa leimattua 250D:n - tai 200D:hen turbon kylkeen kunhan on teholappu max mainitusta 66 kilowatista.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23
Re: Turbokatsatukset
onko siis 66kW max?? vai onko jossain 200 bensassa sama alusta?
Re: Turbokatsatukset
Tuo oli vain esimerkki. Muistaakseni 200 bensa on samat jarrut eli siihen voi verrata 200D:täkin. Isompaan päin mennessä 230E lienee jäähdytetyillä etulevyillä.
wiimax.fi
Re: Turbokatsatukset
230e on vielä samt jarrut kuin 200d:ssä eli max 135hv saa leimattua
Re: Turbokatsatukset
Katsastukses tuli käytyä. Auto oli 2.5d vapari mutta siihen nyt laitettu turbo välijäähy alusta.
Penkki paperis oli 103hp.
trafi tartti kaikki tiedot penkki paperin. turbon merkki malli, coolerin koko ja ahtopaine piti olla paperilla.
Etu jarrut joutu vaihtaan jäähdytetyt.
Penkki paperis oli 103hp.
trafi tartti kaikki tiedot penkki paperin. turbon merkki malli, coolerin koko ja ahtopaine piti olla paperilla.
Etu jarrut joutu vaihtaan jäähdytetyt.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Turbokatsatukset
vertasit ilmeisesti alkuperäseen turbodieseliin jos jouduit jarrut vaihtamaan.
Re: Turbokatsatukset
En. vaan koska turbo ja välijäähy tuo painoa lisää, niin sen takia passitti jarrut vaihtaan.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Turbokatsatukset
pikkuisen hoonari meininkiä ollu tuolla konttorilla
tuleehan niistä varmaan 20kg lisää
olisit sanonu että oota niin otan nuo ruokaostokset takapenkiltä pois niin tasoittuu 



w201 om605
Re: Turbokatsatukset
niin, eikö ne mene painon lisäprosenttien sisälle?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021